FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1988

V. volební období

111

Vládní návrh

Zákon

ze dne .............................

o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy

Sociálně ekonomický rozvoj československé socialistické republiky, zvyšování efektivnosti ekonomiky v zájmu vyšší úrovně tvorby materiálních a duchovních hodnot pro život a práci lidu a uskutečňování komplexní přestavby hospodářského mechanismu vyžaduje nové vymezení úlohy ústředních orgánů státní správy, které působí na úrovni federace a tvoří společně s ústředními orgány státní správy republik nedílnou součást jednotného řídícího centra.

Posláním jednotného řídícího centra je zabezpečovat ve spolupráci všech jeho součástí jednotnost řízení ekonomiky a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky na základě socialistické hospodářské soustavy a zabezpečovat proporcionální rozvoj obou republik.

K dosažení uvedených cílů se usneslo Federální shromáždění československé socialistické republiky na tomto zákoně:

Část první

Federální ústřední orgány státní správy,

v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky

Hlava první

Obecná ustanovení

§ 1

Federální ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky /dále jen "federální ministerstva"/ vykonávají v oblastech jim svěřených státní správu v rozsahu působnosti federace. Jejich předním úkolem je podílet se na tvorbě jednotné státní politiky československé socialistické republiky a ve své působnosti ji uskutečňovat.

§ 2

Federální ministerstva jako součást jednotného řídícího centra odpovídají ve své působnosti za jednotné zabezpečování strategických cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje vytýčených Komunistickou stranou Československa. Základní funkce řízení hospodářského a sociálního rozvoje uplatňují prostřednictvím komplexních státních plánů hospodářského a sociálního rozvoje československé socialistické republiky /dále jen "státní plány"/, obecně závazných právních předpisů, cílevědomého zdokonalování hospodářského mechanismu a usměrňování vývoje ekonomiky.

§ 3

/1/ Federální ministerstva se ve věcech národohospodářského plánování podílejí na tvorbě souhrnné prognózy a stanovení dlouhodobých cílů a základních směrů vědeckotechnického, hospodářského a sociálního rozvoje a na vypracováváni návrhů státních plánů.

/2/ Federální ministerstva v případech stanovených zákonem plní úkoly při uskutečňování státních plánů a při usměrňování vývoje ekonomiky.

/3/ Federální ministerstva analyzují vývoj plnění záměrů, cílů a proporcí státního plánu v oblasti své působnosti. Při usměrňování vývoje ekonomiky uplatňují, popřípadě navrhují uplatnění nástrojů národohospodářského řízení v souladu se státním pětiletým plánem, a to podle povahy své působnosti buď při plnění průřezových funkcí nebo při řízení národohospodářských odvětví a komplexů.

§ 4

Federální ministerstva se ve věcech státní finanční a cenové politiky podílejí na tvorbě koncepcí finanční a cenové politiky a činí opatření pro jejich zabezpečení, vypracovávají podklady pro návrh státního rozpočtu federace a návrh plánu vývoje cen, vypracovávají podklady pro návrhy finančně ekonomických nástrojů a kontrolují ve své působnosti dodržování finanční a cenové kázně.

§ 5

Federální ministerstva se ve věcech vědeckotechnického a investičního rozvoje podílejí na tvorbě koncepce vědní a vědeckotechnické politiky včetně oblasti průmyslových práv a koncepce státní investiční politiky a zabezpečují jejich uskutečňování. Podílejí se na základě zákona na tvorbě a schvalování technických norem, na provádění státního zkušebnictví a na zvyšování jakosti výrobků, prací a služeb.

§ 6

Federální ministerstva se podílejí na vypracovávání koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a zabezpečují podmínky pro její uskutečňování.

§ 7

/1/ Federální ministerstva se podílejí na tvorbě koncepce státní politiky zaměstnanosti, státní mzdové politiky, produktivity práce a efektivního využívání pracovních sil a na jejím uskutečňování; zpracovávají podklady pro návrhy pravidel usměrňování mzdových prostředků a provádějí mzdovou kontrolu.

/2/ Federální ministerstva se podílejí na tvorbě státní sociální politiky a pečují o rozvoj sociálních činností organizací zejména na úseku bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví při práci a péče o pracovní podmínky pracujících.

§ 8

Federální ministerstva se v oblasti vnějších ekonomických vztahů podílejí na tvorbě koncepce zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace, a na jejím uskutečňování.

§ 9

/1/ Federální ministerstva vytvářejí podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti a hospodářské soutěže a přijímají protimonopolní opatření.

/2/ Federální ministerstva jsou zakladateli státních podniků, vykonávají vůči nim funkci orgánů hospodářského řízení za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem a kontroluji jejich hospodářskou a sociální činnost.

/3/ Federální ministerstva zřizují podle zvláštních předpisů další socialistické organizace; za podmínek stanovených v těchto předpisech řídí a kontrolují jejich činnost.

/4/ Federální ministerstva jako zakladatelé, popřípadě zřizovatelé socialistických organizací jsou povinna dbát o racionální organizační strukturu výrobně technické, vědeckovýzkumné a oběhové základny a o její soulad s hlavními směry rozvoje národního hospodářství.

/5/ Federální ministerstva poskytují socialistickým organizacím informace o stavu a záměrech vývoje ekonomiky odvětví a oborů, o stavu a tendencích vývoje světové ekonomiky a o záměrech sociálního rozvoje, vývoje životního prostředí a hospodaření s přírodními zdroji.

/6/ Federální ministerstva povolují uzavírání smluv o založení podniku se zahraniční majetkovou účastí; přitom posuzují, zda takový podnik přispěje k rozvoji národního hospodářství Československé socialistické republiky.

§ 10

/1/ Federální ministerstva v oblasti své působnosti sledují a vyhodnocují uplatňování a působení nástrojů hospodářského mechanismu a předkládají návrhy na jejich zdokonalování.

/2/ Federální ministerstva vykonávají v oblasti své působnosti kontrolu jako nedílnou součást své řídící, organizátorské a koncepční činnosti.

§ 11

Federální ministerstva pečují na svém úseku o náležitou právní úpravu patřící do působnosti federace. Připravují návrhy zákonů Federálního shromáždění a nařízení vlády Československé socialistické republiky na základě zákonů Federálního shromáždění a v jejich mezích vydávají obecně závazné právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněna. Sledují a v rámci své působnosti kontrolují, jak se tyto předpisy uplatňují, vyhodnocují jejich účinnost a přijímají potřebná opatření.

§ 12

Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce v hospodářské a vědeckotechnické oblasti i v dalších oblastech. Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Československou socialistickou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích.

§ 13

Federální ministerstva odpovídají ve své působnosti za úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti Československé socialistické republiky. V rozsahu stanoveném zákonem činí opatření nutné k zabezpečení potřeb ozbrojených sil a k přípravě státních orgánů, socialistických organizací a občanů k obraně. Připravují potřebné návrhy a předkládají je vládě československé socialistické republiky, popřípadě Radě obrany státu.

§ 14

Federální ministerstva se aktivně podílejí na plnění úkolů jednotného řídícího centra; přitom jsou povinna vzájem-ně úzce spolupracovat, vyměňovat si informace a podklady a koordinovat svojí činnost s cílem dosáhnout jednotného, komplexního, efektivního a účinného zabezpečování cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje.

§ 15

/1/ Federální ministerstva jsou povinna soustavně spolupracovat s příslušnými orgány republik zejména při přípravě, tvorbě a realizaci jednotné státní hospodářské a sociální politiky, návrhů zákonů Federálního shromáždění a dalších obecně závazných právních předpisů, mezinárodních smluv, nástrojů hospodářského mechanismu, opatření k usměrňování vývoje ekonomiky a dalších významných opatření vlády Československé socialistické republiky. Využívají jejich rozborů, koncepcí rozvoje jednotlivých odvětví a jiných podkladů. Opírají se o jejich zkušenosti a zabývají se jejich podněty.

/2/ Federální ministerstva při plnění úkolů ve věcech patřících do společné působnosti federace a republik a při zabezpečování dalších významných úkolů socialistického státu jsou povinna postupovat v úzké součinnosti s ústředními orgány státní správy republik a to zejména v těch oblastech výkonu státní správy a plnění průřezových funkcí v jednotném řídícím centru, kde je tato součinnost potřebná pro úspěšnou realizaci strategických záměrů a cílů jednotné státní politiky Československé socialistické republiky. Za tím účelem zejména:

a/ společně s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy státních plánů a státních rozpočtů;

b/ v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy koncepcí finanční. a cenové politiky, vědní a vědeckotechnické politiky a státní investiční politiky, tvorby a ochrany životního prostředí, státní politiky zaměstnanosti a státní mzdové politiky, sociální politiky, zemědělské politiky a politiky výživy lidu a zahraničně obchodní politiky ve věcech zabezpečujících uspokojování potřeb vnitřního trhu v republikách a potřeb odvětví řízených republikovými orgány;

c/ ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy zásad státní politiky v oblastech uskutečňování základních funkcí socialistického státu, především v oblasti zahraniční politiky, vnitřního pořádku a bezpečnosti státu ve věcech týkajících se zabezpečení potřeb republik;

d/ ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy koncepcí státní politiky národohospodářských komplexů, odvětví a oborů ve věcech týkajících se potřeb odvětví řízených orgány republik.

/3/ Federální ministerstva sledují plnění úkolů vyplývajících z jednotného uplatňování státní politiky federace a dbají v součinnosti s příslušnými orgány republik o zevšeobecňování pozitivních zkušeností a o odstraňování případných nedostatků. Projednávají s nimi opatření, která je třeba v tomto směru učinit.

/4/ Federální ministerstva mohou vyžadovat podklady a další údaje, které potřebují pro svou činnost, od příslušných orgánů republik. V rozsahu a způsobem stanoveným tímto zákonem a zvláštními předpisy mohou po dohodě s orgány republik požadovat podklady a další údaje od socialistických a jiných organizací v působnosti republik. Federální ministerstva poskytují příslušným orgánům republik podklady a další údaje, potřebné pro jejich činnost.

§ 16

/1/ V zájmu jednotného zabezpečování státní politiky federace dbají federální ministerstva v dohodě s orgány republik o souladný rozvoj těch oblastí, které patří do působnosti republik. Federální ministerstva vytvářejí podmínky pro koordinaci řešení otázek společného zájmu, které vyplývají z potřeby jednotného zabezpečování státní politiky federace na celém území československé socialistické republiky.

/2/ V zájmu efektivního rozvoje jednotné československé ekonomiky zabezpečují federální ministerstva v souladu se státními plány i potřeby odvětví řízených orgány republik. Odvětví jednotné československé ekonomiky, řízená orgány republik, zabezpečují v souladu se státními plny též potřeby odvětví řízených federálními orgány.

§ 17

/1/ V zájmu jednotného uskutečňování státní politiky na celém území československé socialistické republiky zabezpečuji členové vlády československé socialistické republiky spolu s příslušnými členy vlád republik vzájemnou součinnost a koordinaci.

/2/ Členové vlády československé socialistické republiky projednávají návrhy opatření v oblasti společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik před jejich předložením vládě Československé socialistické republiky se členy vlád republik, pokud se jich navrhovaná opatření dotýkají; nedosáhne-li se dohody, informují vládu Československé socialistické republiky, která rozhodne.

§ 18

/1/ Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s orgány Národní fronty Československé socialistické republiky a s organizacemi v ní sdruženými, zejména s organizacemi a orgány Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže a vytvářejí tak podmínky pro rozšiřování účasti pracujících na řízení, soustavný rozvoj socialistické samosprávy a iniciativy pracujících. Návrhy závažných opatření, týkající se životní úrovně, sociálních a kulturních potřeb pracujících projednávají s orgány Národní fronty Československé socialistické republiky, s orgány Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže.

/2/ Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s československou akademií věd, využívají ve své činnosti poznatků dalších vědeckých institucí a pracovišť vědeckovýzkumné základny a zapojují je zejména do prací na řešení problémů koncepční povahy.

Hlava druhá

Zvláštní ustanovení

Státní plánovací komise

§ 19

Státní plánovací komise je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro tvorbu sociálně ekonomické strategie a národohospodářské plánování.

§ 20

/1/ Státní plánovací komise podle pokynů vlády Československé socialistické republiky společně s ústředními plánovacími orgány republik organizuje a koordinuje celkový proces přípravy a tvorby státních plánů, zejména vypracovávání

a/ koncepcí vědní, vědeckotechnické, investiční, finanční, měnové, devizové, cenové, mzdové a sociální politiky a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí;

b/ koncepcí rozvoje národohospodářských komplexů a odvětví, jakož i proporcí rozvoje republik;

c/ koncepce zapojení do mezinárodní dělby práce;

d/ souhrnných podkladů pro návrh státních plánů;

e/ návrhů na soustavné zdokonalování národohospodářského plánování;

f/ návrhů speciálního vědeckotechnického rozvoje, mezinárodní hospodářské a vědeckotechnické spolupráce v oblasti speciální techniky a návrhů zabezpečení hospodářských mobilizačních příprav národního hospodářství v plánování.

/2/ Státní plánovací komise jako svodný orgán pro plánování vypracovává návrhy státních plánů, odpovídá za soulad všech jejich částí a předkládá tyto návrhy vládě Československé socialistické republiky.

/3/ Státní plánovací komise koordinuje návrhy na usměrňování vývoje ekonomiky, o kterých rozhoduje vláda Československé socialistické republiky.

§ 21

Státní plánovací komise

a/ zabezpečuje koordinaci státních plánů s plány členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci;

b/ navrhuje opatření směřující ke zdokonalování mechanismu mezinárodní socialistické ekonomické integrace.

§ 22

Státní plánovací komise odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informací pro tvorbu a kontrolu plnění státních plánů.

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj

§ 23

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj /dále jen "Státní komise"/ je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast vědeckotechnického a investičního rozvoje.

§ 24

/1/ Státní komise

a/ vypracovává návrh koncepce státní vědní a vědeckotechnické politiky, jejích hlavních směrů včetně mezinárodní vědeckotechnické spolupráce a návrh jejího komplexního zabezpečení;

b/ vypracovává souhrnné podklady pro návrhy státních plánů na úseku vědeckotechnického rozvoje.

/2/ Státní komise navrhuje v souladu s koncepcí státní vědní a vědeckotechnické politiky použití finančních a devizových prostředků v pětiletém státním plánu pro oblast vědeckotechnického rozvoje, dále stanoví užití rezervy vytvořené pětiletým státním plánem na nepředvídané výdaje v oblasti vědeckotechnického rozvoje, pro potřeby organizací výzkumné a vývojové základny a na další vybrané nebo vymezené činnosti v oblastí vědeckotechnického rozvoje.

§ 25

Státní komise v oblasti investiční výstavby

a/ připravuje technicko-ekonomické podklady pro návrh koncepce jednotné státní investiční politiky;

b/ vypracovává souhrnné podklady pro návrh státního plánu na úseku projektových a typizačních prací;

c/ navrhuje do pětiletého státního plánu úkoly investičně zabezpečující realizaci státního plánu v oblasti vědeckotechnického rozvoje;

d/ zajišťuje v souladu se zvláštními předpisy úkoly na úseku územního plánování a stavebního řádu.

§ 26

Státní komise v oblasti tvorby a ochrany životního prostředí a bytové politiky vypracovává

a/ návrh celostátní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a po projednání ve vládách republik jej předkládá vládě Československé socialistické republiky;

b/ návrh mezinárodní spolupráce v oblasti životního prostředí a předkládá jej vládě Československé socialistické republiky;

c/ návrh na zařazení ekologických investic federálního významu do pětiletého státního plánu;

d/ společně se Státní plánovací komisí, federálním ministerstvem financí a federálním ministerstvem práce a sociálních věcí koncepci státní bytové politiky včetně návrhů na její zajištění.

§ 27

/1/ Státní komise navrhuje koncepci informační politiky a vytváří podmínky pro koordinaci informačních soustav.

/2/ Státní komise odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.

§ 28

/1/ Státní komise provádí státní expertizu vybraných úkolů výzkumu a vývoje, licencí a investičních akcí připravovaných k zařazení do státních plánů v odvětvích řízených federálními orgány, jakož i dalších akcí a licencí, u nichž mají být použity centralizované finanční a devizové zdroje federace.

/2/ Státní komise sleduje plnění vybraných úkolů a akcí, u nichž provedla státní expertizu a podle potřeby navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

§ 29

Státní komise vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy na úseku

a/ vědeckotechnického rozvoje, výzkumné a vývojové základny;

b/ vědeckých, technických a ekonomických informací;

c/ investorské, projektové, inženýrské a typizační činnosti;

d/ přípravy, provádění a vyhodnocování investic;

e/ rozpočtování v investiční výstavbě.

Federální ministerstvo zahraničních věcí

§ 30

Federální ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast zahraniční politiky.

§ 31

Federální ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy Československé socialistické republiky k ostatním státům a k mezinárodním organizacím. Řídí, koordinuje a zabezpečuje provádění zahraniční politiky Československé socialistické republiky. Dbá o uplatňování zájmů zahraniční politiky Československé socialistické republiky v činnosti všech orgánů federace i republik.

§ 32

Federální ministerstvo zahraničních věcí

a/ zajišťuje ochranu práv a zájmů Československé socialistické republiky a jejích občanů v zahraničí;

b/ řídí československé zastupitelské úřady v zahraničí;

c/ plní úkoly při zabezpečování styků s orgány cizích států v Československé socialistické republice a v zahraničí;

d/ plní úkoly při správě majetku československého státu v zahraničí.

§ 33

Federální ministerstvo zahraničních věcí plní v rozsahu stanoveném vládou Československé socialistické republiky úkoly při zabezpečování mezinárodních styků ve věcech, které patří do výlučné působnosti republik.

§ 34

Federální ministerstvo zahraničních věcí

a/ koordinuje, popřípadě zabezpečuje přípravu sjednávání a vnitrostátního projednávání mezinárodních smluv;

b/ zabezpečuje vyhlašování mezinárodních smluv, jimiž je Československá socialistická republika vázána;

c/ sleduje dodržování a provádění mezinárodních smluv z hlediska uplatňování zájmů zahraniční politiky Československé socialistické republiky.

Federální ministerstvo národní obrany

§ 35

Federální ministerstvo národní obrany je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro zabezpečování obrany Československé socialistické republiky a orgánem pro řízení a velení Československé lidové armádě a pro řízení civilní obrany.

§ 36

Federální ministerstvo národní obrany odpovídá za uskutečňování koncepce branné politiky Československé socialistické republiky a navrhuje potřebná opatření vládě Československé socialistické republiky, Radě obrany státu a prezidentu Československé socialistické republiky jako vrchnímu veliteli ozbrojených sil.

§ 37

Federální ministerstvo národní obrany vypracovává

a/ návrh zásad řízení obrany Československé socialistické republiky a koordinuje činnost ústředních orgánů a socialistických organizací při přípravě k obraně;

b/ návrh komplexního plánu výstavby Československé lidové armády;

c/ základní úkoly přípravy občanů k obraně Československé socialistické republiky a navrhuje opatření k jejich realizaci;

d/ koncepci, zaměření a hlavní úkoly civilní obrany.

§ 38

Federální ministerstvo národní obrany

a/ řídí výstavbu Československé lidové armády a zabezpečuje její všestrannou připravenost a nepřetržité velení vojskům;

b/ rozpracovává použití Československé lidové armády za branné pohotovosti státu a řídí vojenskou zpravodajskou službu;

c/ zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru Československé socialistické republiky a koordinaci vojenského letového provozu s civilním letovým provozem;

d/ vypracovává opatření k zabezpečení Československé lidové armády všemi druhy výzbroje, bojové techniky a materiálu; provádí u dodavatelských organizací kontrolu jakostí výrobků určených pro zabezpečení obrany státu.

§ 39

Federální ministerstvo národní obrany

a/ organizuje a provádí opatřeni k mobilizaci Československé lidové armády, k vedení evidence občanů podléhajících branné povinnosti a k vedení evidence věcných prostředků, které budou za branné pohotovosti poskytnuty pro potřebu ozbrojených sil Československé socialistické republiky;

b/ povolává občany Československé socialistické republiky k plnění branné povinnosti a v rozsahu své působnosti stanoví způsob výkonu této povinnosti.

Federální ministerstvo vnitra

§ 40

Federální ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti.

§ 41

/1/ Federální ministerstvo vnitra vypracovává návrh koncepce bezpečnostní politiky Československé socialistické republiky a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.

/2/ Federální ministerstvo vnitra řídí ve vymezeném rozsahu Sbor národní bezpečnosti a je orgánem pro velení Pohraniční stráži a vojskům ministerstva vnitra.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP