Sociálně ekonomický rozvoj československé
socialistické republiky, zvyšování efektivnosti
ekonomiky v zájmu vyšší úrovně
tvorby materiálních a duchovních hodnot pro
život a práci lidu a uskutečňování
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu vyžaduje nové vymezení úlohy
ústředních orgánů státní
správy, které působí na úrovni
federace a tvoří společně s ústředními
orgány státní správy republik nedílnou
součást jednotného řídícího
centra.
Posláním jednotného řídícího
centra je zabezpečovat ve spolupráci všech
jeho součástí jednotnost řízení
ekonomiky a sociálního rozvoje Československé
socialistické republiky na základě socialistické
hospodářské soustavy a zabezpečovat
proporcionální rozvoj obou republik.
K dosažení uvedených cílů se
usneslo Federální shromáždění
československé socialistické republiky na
tomto zákoně:
Federální ústřední orgány
státní správy, v jejichž čele
stojí člen vlády Československé
socialistické republiky /dále jen "federální
ministerstva"/ vykonávají v oblastech jim svěřených
státní správu v rozsahu působnosti
federace. Jejich předním úkolem je podílet
se na tvorbě jednotné státní politiky
československé socialistické republiky a
ve své působnosti ji uskutečňovat.
Federální ministerstva jako součást
jednotného řídícího centra
odpovídají ve své působnosti za jednotné
zabezpečování strategických cílů
a záměrů hospodářského
a sociálního rozvoje vytýčených
Komunistickou stranou Československa. Základní
funkce řízení hospodářského
a sociálního rozvoje uplatňují prostřednictvím
komplexních státních plánů
hospodářského a sociálního
rozvoje československé socialistické republiky
/dále jen "státní plány"/,
obecně závazných právních předpisů,
cílevědomého zdokonalování
hospodářského mechanismu a usměrňování
vývoje ekonomiky.
/1/ Federální ministerstva se ve věcech národohospodářského
plánování podílejí na tvorbě
souhrnné prognózy a stanovení dlouhodobých
cílů a základních směrů
vědeckotechnického, hospodářského
a sociálního rozvoje a na vypracováváni
návrhů státních plánů.
/2/ Federální ministerstva v případech
stanovených zákonem plní úkoly při
uskutečňování státních
plánů a při usměrňování
vývoje ekonomiky.
/3/ Federální ministerstva analyzují vývoj
plnění záměrů, cílů
a proporcí státního plánu v oblasti
své působnosti. Při usměrňování
vývoje ekonomiky uplatňují, popřípadě
navrhují uplatnění nástrojů
národohospodářského řízení
v souladu se státním pětiletým plánem,
a to podle povahy své působnosti buď při
plnění průřezových funkcí
nebo při řízení národohospodářských
odvětví a komplexů.
Federální ministerstva se ve věcech státní
finanční a cenové politiky podílejí
na tvorbě koncepcí finanční a cenové
politiky a činí opatření pro jejich
zabezpečení, vypracovávají podklady
pro návrh státního rozpočtu federace
a návrh plánu vývoje cen, vypracovávají
podklady pro návrhy finančně ekonomických
nástrojů a kontrolují ve své působnosti
dodržování finanční a cenové
kázně.
Federální ministerstva se ve věcech vědeckotechnického
a investičního rozvoje podílejí na
tvorbě koncepce vědní a vědeckotechnické
politiky včetně oblasti průmyslových
práv a koncepce státní investiční
politiky a zabezpečují jejich uskutečňování.
Podílejí se na základě zákona
na tvorbě a schvalování technických
norem, na provádění státního
zkušebnictví a na zvyšování jakosti
výrobků, prací a služeb.
Federální ministerstva se podílejí
na vypracovávání koncepce tvorby a ochrany
životního prostředí a zabezpečují
podmínky pro její uskutečňování.
/1/ Federální ministerstva se podílejí
na tvorbě koncepce státní politiky zaměstnanosti,
státní mzdové politiky, produktivity práce
a efektivního využívání pracovních
sil a na jejím uskutečňování;
zpracovávají podklady pro návrhy pravidel
usměrňování mzdových prostředků
a provádějí mzdovou kontrolu.
/2/ Federální ministerstva se podílejí
na tvorbě státní sociální politiky
a pečují o rozvoj sociálních činností
organizací zejména na úseku bezpečnosti,
hygieny a ochrany zdraví při práci a péče
o pracovní podmínky pracujících.
Federální ministerstva se v oblasti vnějších
ekonomických vztahů podílejí na tvorbě
koncepce zapojení odvětví a oborů
do mezinárodní dělby práce, zejména
socialistické ekonomické integrace, a na jejím
uskutečňování.
/1/ Federální ministerstva vytvářejí
podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti
a hospodářské soutěže a přijímají
protimonopolní opatření.
/2/ Federální ministerstva jsou zakladateli státních
podniků, vykonávají vůči nim
funkci orgánů hospodářského
řízení za podmínek a v rozsahu stanoveném
zákonem a kontroluji jejich hospodářskou
a sociální činnost.
/3/ Federální ministerstva zřizují
podle zvláštních předpisů další
socialistické organizace; za podmínek stanovených
v těchto předpisech řídí a
kontrolují jejich činnost.
/4/ Federální ministerstva jako zakladatelé,
popřípadě zřizovatelé socialistických
organizací jsou povinna dbát o racionální
organizační strukturu výrobně technické,
vědeckovýzkumné a oběhové základny
a o její soulad s hlavními směry rozvoje
národního hospodářství.
/5/ Federální ministerstva poskytují socialistickým
organizacím informace o stavu a záměrech
vývoje ekonomiky odvětví a oborů,
o stavu a tendencích vývoje světové
ekonomiky a o záměrech sociálního
rozvoje, vývoje životního prostředí
a hospodaření s přírodními
zdroji.
/6/ Federální ministerstva povolují uzavírání
smluv o založení podniku se zahraniční
majetkovou účastí; přitom posuzují,
zda takový podnik přispěje k rozvoji národního
hospodářství Československé
socialistické republiky.
/1/ Federální ministerstva v oblasti své
působnosti sledují a vyhodnocují uplatňování
a působení nástrojů hospodářského
mechanismu a předkládají návrhy na
jejich zdokonalování.
/2/ Federální ministerstva vykonávají
v oblasti své působnosti kontrolu jako nedílnou
součást své řídící,
organizátorské a koncepční činnosti.
Federální ministerstva pečují na svém
úseku o náležitou právní úpravu
patřící do působnosti federace. Připravují
návrhy zákonů Federálního shromáždění
a nařízení vlády Československé
socialistické republiky na základě zákonů
Federálního shromáždění
a v jejich mezích vydávají obecně
závazné právní předpisy, jsou-li
k tomu zákonem zmocněna. Sledují a v rámci
své působnosti kontrolují, jak se tyto předpisy
uplatňují, vyhodnocují jejich účinnost
a přijímají potřebná opatření.
Federální ministerstva zabezpečují
ve své působnosti úkoly související
se sjednáváním mezinárodních
smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní
spolupráce v hospodářské a vědeckotechnické
oblasti i v dalších oblastech. Federální
ministerstva zabezpečují ve své působnosti
úkoly, které vyplývají pro Československou
socialistickou republiku z mezinárodních smluv,
jakož i z členství v mezinárodních
organizacích.
Federální ministerstva odpovídají
ve své působnosti za úkoly v oblasti obrany
a bezpečnosti Československé socialistické
republiky. V rozsahu stanoveném zákonem činí
opatření nutné k zabezpečení
potřeb ozbrojených sil a k přípravě
státních orgánů, socialistických
organizací a občanů k obraně. Připravují
potřebné návrhy a předkládají
je vládě československé socialistické
republiky, popřípadě Radě obrany státu.
Federální ministerstva se aktivně podílejí
na plnění úkolů jednotného
řídícího centra; přitom jsou
povinna vzájem-ně úzce spolupracovat, vyměňovat
si informace a podklady a koordinovat svojí činnost
s cílem dosáhnout jednotného, komplexního,
efektivního a účinného zabezpečování
cílů a záměrů hospodářského
a sociálního rozvoje.
/1/ Federální ministerstva jsou povinna soustavně
spolupracovat s příslušnými orgány
republik zejména při přípravě,
tvorbě a realizaci jednotné státní
hospodářské a sociální politiky,
návrhů zákonů Federálního
shromáždění a dalších obecně
závazných právních předpisů,
mezinárodních smluv, nástrojů hospodářského
mechanismu, opatření k usměrňování
vývoje ekonomiky a dalších významných
opatření vlády Československé
socialistické republiky. Využívají jejich
rozborů, koncepcí rozvoje jednotlivých odvětví
a jiných podkladů. Opírají se o jejich
zkušenosti a zabývají se jejich podněty.
/2/ Federální ministerstva při plnění
úkolů ve věcech patřících
do společné působnosti federace a republik
a při zabezpečování dalších
významných úkolů socialistického
státu jsou povinna postupovat v úzké součinnosti
s ústředními orgány státní
správy republik a to zejména v těch oblastech
výkonu státní správy a plnění
průřezových funkcí v jednotném
řídícím centru, kde je tato součinnost
potřebná pro úspěšnou realizaci
strategických záměrů a cílů
jednotné státní politiky Československé
socialistické republiky. Za tím účelem
zejména:
a/ společně s příslušnými
ústředními orgány státní
správy republik zpracovávají návrhy
státních plánů a státních
rozpočtů;
b/ v součinnosti s příslušnými
ústředními orgány státní
správy republik zpracovávají návrhy
koncepcí finanční. a cenové politiky,
vědní a vědeckotechnické politiky
a státní investiční politiky, tvorby
a ochrany životního prostředí, státní
politiky zaměstnanosti a státní mzdové
politiky, sociální politiky, zemědělské
politiky a politiky výživy lidu a zahraničně
obchodní politiky ve věcech zabezpečujících
uspokojování potřeb vnitřního
trhu v republikách a potřeb odvětví
řízených republikovými orgány;
c/ ve spolupráci s příslušnými
ústředními orgány státní
správy republik zpracovávají návrhy
zásad státní politiky v oblastech uskutečňování
základních funkcí socialistického
státu, především v oblasti zahraniční
politiky, vnitřního pořádku a bezpečnosti
státu ve věcech týkajících
se zabezpečení potřeb republik;
d/ ve spolupráci s příslušnými
ústředními orgány státní
správy republik zpracovávají návrhy
koncepcí státní politiky národohospodářských
komplexů, odvětví a oborů ve věcech
týkajících se potřeb odvětví
řízených orgány republik.
/3/ Federální ministerstva sledují plnění
úkolů vyplývajících z jednotného
uplatňování státní politiky
federace a dbají v součinnosti s příslušnými
orgány republik o zevšeobecňování
pozitivních zkušeností a o odstraňování
případných nedostatků. Projednávají
s nimi opatření, která je třeba v
tomto směru učinit.
/4/ Federální ministerstva mohou vyžadovat
podklady a další údaje, které potřebují
pro svou činnost, od příslušných
orgánů republik. V rozsahu a způsobem stanoveným
tímto zákonem a zvláštními předpisy
mohou po dohodě s orgány republik požadovat
podklady a další údaje od socialistických
a jiných organizací v působnosti republik.
Federální ministerstva poskytují příslušným
orgánům republik podklady a další údaje,
potřebné pro jejich činnost.
/1/ V zájmu jednotného zabezpečování
státní politiky federace dbají federální
ministerstva v dohodě s orgány republik o souladný
rozvoj těch oblastí, které patří
do působnosti republik. Federální ministerstva
vytvářejí podmínky pro koordinaci
řešení otázek společného
zájmu, které vyplývají z potřeby
jednotného zabezpečování státní
politiky federace na celém území československé
socialistické republiky.
/2/ V zájmu efektivního rozvoje jednotné
československé ekonomiky zabezpečují
federální ministerstva v souladu se státními
plány i potřeby odvětví řízených
orgány republik. Odvětví jednotné
československé ekonomiky, řízená
orgány republik, zabezpečují v souladu se
státními plny též potřeby odvětví
řízených federálními orgány.
/1/ V zájmu jednotného uskutečňování
státní politiky na celém území
československé socialistické republiky zabezpečuji
členové vlády československé
socialistické republiky spolu s příslušnými
členy vlád republik vzájemnou součinnost
a koordinaci.
/2/ Členové vlády československé
socialistické republiky projednávají návrhy
opatření v oblasti společné působnosti
Československé socialistické republiky a
obou republik před jejich předložením
vládě Československé socialistické
republiky se členy vlád republik, pokud se jich
navrhovaná opatření dotýkají;
nedosáhne-li se dohody, informují vládu Československé
socialistické republiky, která rozhodne.
/1/ Federální ministerstva plní své
úkoly v součinnosti s orgány Národní
fronty Československé socialistické republiky
a s organizacemi v ní sdruženými, zejména
s organizacemi a orgány Revolučního odborového
hnutí a Socialistického svazu mládeže
a vytvářejí tak podmínky pro rozšiřování
účasti pracujících na řízení,
soustavný rozvoj socialistické samosprávy
a iniciativy pracujících. Návrhy závažných
opatření, týkající se životní
úrovně, sociálních a kulturních
potřeb pracujících projednávají
s orgány Národní fronty Československé
socialistické republiky, s orgány Revolučního
odborového hnutí a Socialistického svazu
mládeže.
/2/ Federální ministerstva plní své
úkoly v součinnosti s československou akademií
věd, využívají ve své činnosti
poznatků dalších vědeckých institucí
a pracovišť vědeckovýzkumné základny
a zapojují je zejména do prací na řešení
problémů koncepční povahy.
Státní plánovací komise je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro tvorbu sociálně
ekonomické strategie a národohospodářské
plánování.
/1/ Státní plánovací komise podle
pokynů vlády Československé socialistické
republiky společně s ústředními
plánovacími orgány republik organizuje a
koordinuje celkový proces přípravy a tvorby
státních plánů, zejména vypracovávání
a/ koncepcí vědní, vědeckotechnické,
investiční, finanční, měnové,
devizové, cenové, mzdové a sociální
politiky a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí;
b/ koncepcí rozvoje národohospodářských
komplexů a odvětví, jakož i proporcí
rozvoje republik;
c/ koncepce zapojení do mezinárodní dělby
práce;
d/ souhrnných podkladů pro návrh státních
plánů;
e/ návrhů na soustavné zdokonalování
národohospodářského plánování;
f/ návrhů speciálního vědeckotechnického
rozvoje, mezinárodní hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v oblasti speciální
techniky a návrhů zabezpečení hospodářských
mobilizačních příprav národního
hospodářství v plánování.
/2/ Státní plánovací komise jako svodný
orgán pro plánování vypracovává
návrhy státních plánů, odpovídá
za soulad všech jejich částí a předkládá
tyto návrhy vládě Československé
socialistické republiky.
/3/ Státní plánovací komise koordinuje
návrhy na usměrňování vývoje
ekonomiky, o kterých rozhoduje vláda Československé
socialistické republiky.
Státní plánovací komise
a/ zabezpečuje koordinaci státních plánů
s plány členských států Rady
vzájemné hospodářské pomoci;
b/ navrhuje opatření směřující
ke zdokonalování mechanismu mezinárodní
socialistické ekonomické integrace.
Státní plánovací komise odpovídá
za koncepci a rozvoj soustavy informací pro tvorbu a kontrolu
plnění státních plánů.
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj /dále jen "Státní
komise"/ je ústředním orgánem
státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast vědeckotechnického
a investičního rozvoje.
/1/ Státní komise
a/ vypracovává návrh koncepce státní
vědní a vědeckotechnické politiky,
jejích hlavních směrů včetně
mezinárodní vědeckotechnické spolupráce
a návrh jejího komplexního zabezpečení;
b/ vypracovává souhrnné podklady pro návrhy
státních plánů na úseku vědeckotechnického
rozvoje.
/2/ Státní komise navrhuje v souladu s koncepcí
státní vědní a vědeckotechnické
politiky použití finančních a devizových
prostředků v pětiletém státním
plánu pro oblast vědeckotechnického rozvoje,
dále stanoví užití rezervy vytvořené
pětiletým státním plánem na
nepředvídané výdaje v oblasti vědeckotechnického
rozvoje, pro potřeby organizací výzkumné
a vývojové základny a na další
vybrané nebo vymezené činnosti v oblastí
vědeckotechnického rozvoje.
Státní komise v oblasti investiční
výstavby
a/ připravuje technicko-ekonomické podklady pro
návrh koncepce jednotné státní investiční
politiky;
b/ vypracovává souhrnné podklady pro návrh
státního plánu na úseku projektových
a typizačních prací;
c/ navrhuje do pětiletého státního
plánu úkoly investičně zabezpečující
realizaci státního plánu v oblasti vědeckotechnického
rozvoje;
d/ zajišťuje v souladu se zvláštními
předpisy úkoly na úseku územního
plánování a stavebního řádu.
Státní komise v oblasti tvorby a ochrany životního
prostředí a bytové politiky vypracovává
a/ návrh celostátní koncepce tvorby a ochrany
životního prostředí a po projednání
ve vládách republik jej předkládá
vládě Československé socialistické
republiky;
b/ návrh mezinárodní spolupráce v
oblasti životního prostředí a předkládá
jej vládě Československé socialistické
republiky;
c/ návrh na zařazení ekologických
investic federálního významu do pětiletého
státního plánu;
d/ společně se Státní plánovací
komisí, federálním ministerstvem financí
a federálním ministerstvem práce a sociálních
věcí koncepci státní bytové
politiky včetně návrhů na její
zajištění.
/1/ Státní komise navrhuje koncepci informační
politiky a vytváří podmínky pro koordinaci
informačních soustav.
/2/ Státní komise odpovídá za koncepci
a rozvoj soustavy vědeckých, technických
a ekonomických informací a její propojení
s ostatními celostátními informačními
soustavami.
/1/ Státní komise provádí státní
expertizu vybraných úkolů výzkumu
a vývoje, licencí a investičních akcí
připravovaných k zařazení do státních
plánů v odvětvích řízených
federálními orgány, jakož i dalších
akcí a licencí, u nichž mají být
použity centralizované finanční a devizové
zdroje federace.
/2/ Státní komise sleduje plnění vybraných
úkolů a akcí, u nichž provedla státní
expertizu a podle potřeby navrhuje vládě
Československé socialistické republiky opatření
k odstranění zjištěných nedostatků.
Státní komise vydává na základě
tohoto zákona obecně závazné právní
předpisy na úseku
a/ vědeckotechnického rozvoje, výzkumné
a vývojové základny;
b/ vědeckých, technických a ekonomických
informací;
c/ investorské, projektové, inženýrské
a typizační činnosti;
d/ přípravy, provádění a vyhodnocování
investic;
e/ rozpočtování v investiční
výstavbě.
Federální ministerstvo zahraničních
věcí je ústředním orgánem
státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast zahraniční
politiky.
Federální ministerstvo zahraničních
věcí zabezpečuje vztahy Československé
socialistické republiky k ostatním státům
a k mezinárodním organizacím. Řídí,
koordinuje a zabezpečuje provádění
zahraniční politiky Československé
socialistické republiky. Dbá o uplatňování
zájmů zahraniční politiky Československé
socialistické republiky v činnosti všech orgánů
federace i republik.
Federální ministerstvo zahraničních
věcí
a/ zajišťuje ochranu práv a zájmů
Československé socialistické republiky a
jejích občanů v zahraničí;
b/ řídí československé zastupitelské
úřady v zahraničí;
c/ plní úkoly při zabezpečování
styků s orgány cizích států
v Československé socialistické republice
a v zahraničí;
d/ plní úkoly při správě majetku
československého státu v zahraničí.
Federální ministerstvo zahraničních
věcí plní v rozsahu stanoveném vládou
Československé socialistické republiky úkoly
při zabezpečování mezinárodních
styků ve věcech, které patří
do výlučné působnosti republik.
Federální ministerstvo zahraničních
věcí
a/ koordinuje, popřípadě zabezpečuje
přípravu sjednávání a vnitrostátního
projednávání mezinárodních
smluv;
b/ zabezpečuje vyhlašování mezinárodních
smluv, jimiž je Československá socialistická
republika vázána;
c/ sleduje dodržování a provádění
mezinárodních smluv z hlediska uplatňování
zájmů zahraniční politiky Československé
socialistické republiky.
Federální ministerstvo národní obrany
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro zabezpečování obrany Československé
socialistické republiky a orgánem pro řízení
a velení Československé lidové armádě
a pro řízení civilní obrany.
Federální ministerstvo národní obrany
odpovídá za uskutečňování
koncepce branné politiky Československé socialistické
republiky a navrhuje potřebná opatření
vládě Československé socialistické
republiky, Radě obrany státu a prezidentu Československé
socialistické republiky jako vrchnímu veliteli ozbrojených
sil.
Federální ministerstvo národní obrany
vypracovává
a/ návrh zásad řízení obrany
Československé socialistické republiky a
koordinuje činnost ústředních orgánů
a socialistických organizací při přípravě
k obraně;
b/ návrh komplexního plánu výstavby
Československé lidové armády;
c/ základní úkoly přípravy
občanů k obraně Československé
socialistické republiky a navrhuje opatření
k jejich realizaci;
d/ koncepci, zaměření a hlavní úkoly
civilní obrany.
Federální ministerstvo národní obrany
a/ řídí výstavbu Československé
lidové armády a zabezpečuje její všestrannou
připravenost a nepřetržité velení
vojskům;
b/ rozpracovává použití Československé
lidové armády za branné pohotovosti státu
a řídí vojenskou zpravodajskou službu;
c/ zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru
Československé socialistické republiky a
koordinaci vojenského letového provozu s civilním
letovým provozem;
d/ vypracovává opatření k zabezpečení
Československé lidové armády všemi
druhy výzbroje, bojové techniky a materiálu;
provádí u dodavatelských organizací
kontrolu jakostí výrobků určených
pro zabezpečení obrany státu.
Federální ministerstvo národní obrany
a/ organizuje a provádí opatřeni k mobilizaci
Československé lidové armády, k vedení
evidence občanů podléhajících
branné povinnosti a k vedení evidence věcných
prostředků, které budou za branné
pohotovosti poskytnuty pro potřebu ozbrojených sil
Československé socialistické republiky;
b/ povolává občany Československé
socialistické republiky k plnění branné
povinnosti a v rozsahu své působnosti stanoví
způsob výkonu této povinnosti.
Federální ministerstvo vnitra je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast vnitřního
pořádku a bezpečnosti.
/1/ Federální ministerstvo vnitra vypracovává
návrh koncepce bezpečnostní politiky Československé
socialistické republiky a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje
její uskutečňování.
/2/ Federální ministerstvo vnitra řídí
ve vymezeném rozsahu Sbor národní bezpečnosti
a je orgánem pro velení Pohraniční
stráži a vojskům ministerstva vnitra.