Federální ministerstvo vnitra při uskutečňování
bezpečnostní politiky
a/ připravuje zaměření hlavních
úkolů Sboru národní bezpečnosti,
Pohraniční stráže a vojsk ministerstva
vnitra;
b/ připravuje zásady organizace Sboru národní
bezpečnosti, Pohraniční stráže
a vojsk ministerstva vnitra;
c/ stanoví zásady jednotného výkonu
služby ve Sboru národní bezpečnosti
a zabezpečuje rozvoj metod a prostředků bezpečnostní
práce a jejich sjednocování;
d/ stanoví zásady soustavy politické a odborné
přípravy příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční
stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra;
e/ stanoví zdravotnické zabezpečení
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti, Pohraniční stráže
a vojáků vojsk ministerstva vnitra;
f/ vytváří předpoklady pro účast
organizací a občanů na realizaci bezpečnostní
politiky.
Federální ministerstvo vnitra navrhuje vládě
Československé socialistické republiky
a/ opatření k jednotnému provádění
bezpečnostní politiky;
b/ základní zásady organizační
výstavby a celkové početní stavy Sboru
národní bezpečnosti a Pohraniční
stráže.
Federální ministerstvo vnitra plní úkoly
při ochraně státních hranic Československé
socialistické republiky.
/1/ Federální ministerstvo vnitra zabezpečuje
výkon státní správy ve věcech
a/ vydávání cestovních dokladů,
povolování vstupu na území Československé
socialistické republiky a povolování pobytu
cizinců;
b/ státních hranic, jejich vyměřování,
vyznačování, udržování
a vedení hraničního dokumentárního
díla;
c/ spolčování, jde-li o organizace působící
na celém území Československé
socialistické republiky, a to po projednání
s příslušnými ústředními
orgány obou republik;
d/ státních symbolů Československé
socialistické republiky.
/2/ Federální ministerstvo vnitra navrhuje právní
úpravu ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství a kontroluje její
dodržování.
Federální ministerstvo vnitra zajišťuje
zamezení přepravy, dovozu a šíření
věcí zahraničního původu, jejichž
obsah je v rozporu s právem chráněnými
zájmy nebo porušuje mezinárodní smlouvy.
Federální ministerstvo vnitra zajišťuje
jednotnou telekomunikační síť Sboru
národní bezpečnosti, Pohraniční
strže a vojsk ministerstva vnitra.
Ministr vnitra Československé socialistické
republiky
a/ po projednání s ministry vnitra a životního
prostředí republik povolává vybrané
příslušníky Sboru národní
bezpečnosti k plnění úkolů
federálního ministerstva vnitra;
b/ ustanovuje na návrh ministrů vnitra a životního
prostředí republik náčelníky
krajských správ Sboru národní bezpečnosti.
Federální ministerstvo financí je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast financí.
Federální ministerstvo financí odpovídá
za tvorbu koncepce finanční a rozpočtové
politiky Československé socialistické republiky
a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.
Federální ministerstvo financí
a/ vypracovává zásady finanční
a rozpočtové politiky Československé
socialistické republiky na pětileté období
jako součást přípravy pětiletého
státního plánu;
b/ navrhuje vládě Československé socialistické
republiky rámcové zásady dotační
a odpisové politiky, jakož i úpravu odvodů,
daní a poplatků ve vymezeném rozsahu;
c/ navrhuje vládě Československé socialistické
republiky úpravu způsobu zabezpečení
příjmů státního rozpočtu
federace, čerpání jeho výdajů
a vztahů mezi státním rozpočtem federace
a státními rozpočty republik a úpravu
zásad rozpočtového hospodaření.
/1/ Federální ministerstvo financí předkládá
vládě Československé socialistické
republiky
a/ ve spolupráci se Státní plánovací
komisí návrh pětiletého rozpočtového
výhledu federace;
b/ návrh státního rozpočtu federace;
c/ návrh státního závěrečného
účtu federace.
/2/ Federální ministerstvo financí předkládá
vládě Československé socialistické
republiky přehled o souhrnu pětiletých rozpočtových
výhledů, státních rozpočtů
a státních závěrečných
účtů za Československou socialistickou
republiku.
/3/ Federální ministerstvo financí
a/ vypracovává návrh finanční
části státních plánů
/ve vazbě na úhrnný finanční
plán/;
b/ provádí rozbory finančního hospodaření
za Československou socialistickou republiku podle podkladů
poskytovaných mu federálními orgány
a orgány republik v rozsahu dohodnutém s ústředními
orgány státní správy republik pro
finance.
/4/ Federální ministerstvo financí vydává
na základě tohoto zákona obecně závazné
právní předpisy o způsobu odpisování
základních prostředků všech socialistických
organizací.
/1/ Federální ministerstvo financí společně
se Státní bankou československou
a/ předkládá vládě Československé
socialistické republiky návrhy úprav československé
měny a zásad oběhu zákonných
peněz;
b/ dohlíží na ochranu měny, na tisk
a ražbu peněz.
/2/ Federální ministerstvo financí v dohodě
se Státní bankou československou vyhlašuje
vydání jednotlivých druhů peněz,
jejich popis a jejich stažení z oběhu.
Federální ministerstvo financí zajišťuje
jednotné provádění a uplatňování
zákonů Federálního shromáždění
o odvodech a daních, jakož i zákonů
o poplatcích, které mají vztah k zahraničí
nebo souvisí s výkonem působnosti orgánů
federace.
Federální ministerstvo financí
a/ vykonává dohled nad prováděním
devizového monopolu Československé socialistické
republiky;
b/ navrhuje vládě Československé socialistické
republiky ve spolupráci s federálním ministerstvem
zahraničního obchodu a federálním
ministerstvem zahraničních věcí koncepci
a ekonomické podmínky v oblasti poskytovaných
a přijímaných vládních úvěrů
ve vnějších vztazích; společně
s federálním ministerstvem zahraničního
obchodu zabezpečuje jejich uskutečňování;
c/ se Státní bankou československou předkládá
vládě Československé socialistické
republiky návrhy na úpravy devizového hospodářství.
Federální ministerstvo financí předkládá
se Státní bankou československou vládě
Československé socialistické republiky návrhy
zásad pro stanovování kursů československé
koruny k cizím měnám.
Federální ministerstvo financí zajišťuje
zpracování finančních, měnových
a devizových otázek vyplývajících
z účasti Československé socialistické
republiky v Radě vzájemné hospodářské
pomoci a připravuje návrhy na postup československých
delegací v orgánech Rady vzájemné
hospodářské pomoci v těchto otázkách.
Federální ministerstvo financí navrhuje a
v rozsahu zmocnění daného vládou Československé
socialistické republiky stanoví v dohodě
s federálním ministerstvem zahraničního
obchodu, Státní plánovací komisí,
Federálním cenovým úřadem a
Státní bankou československou finančně
ekonomické nástroje v zahraničním
obchodě a způsob uplatňování
finančně ekonomických vztahů souvisejících
s prováděním zahraničního obchodu,
pokud ovlivňují státní rozpočty;
rozpočtuje tyto vztahy a zabezpečuje jejich uplatňování
ve vztahu k organizacím řízeným federálními
orgány.
/1/ Federální ministerstvo financí
a/ určuje jednotné zásady organizace a výkonu
finanční kontroly;
b/ provádí revize hospodaření federálních
orgánů, federálních fondů a
organizací řízených federálními
orgány.
/2/ Federální ministerstvo financí stanoví
podmínky pro výkon auditorské činnosti
u podniků se zahraniční majetkovou účastí
a pověřuje osoby nebo organizace výkonem
funkce auditorů.
/1/ Federální ministerstvo financí vykonává
působnost ve věcech účetnictví,
rozpočetnictví, kalkulací a účetního
výkaznictví včetně dohledu v rozsahu
stanoveném zákonem.
/2/ Federální ministerstvo financí odpovídá
za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní
rozpočty a její propojení s ostatními
celostátními informačními soustavami.
Federální ministerstvo zahraničního
obchodu je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast hospodářských styků
se zahraničím.
/1/ Federální ministerstvo zahraničního
obchodu odpovídá za tvorbu koncepce zahraničně
obchodní politiky Československé socialistické
republiky a zajišťuje její provádění
ve styku s příslušnými orgány
jiných států.
/2/ Federální ministerstvo zahraničního
obchodu řídí a kontroluje provádění
zahraničně obchodní politiky Československé
socialistické republiky.
/3/ Federální ministerstvo zahraničního
obchodu zajišťuje ve spolupráci s federálním
ministerstvem financí a Státní bankou československou
soulad mezí zahraničně obchodní politikou
a devizovou politikou a na základě zákona
vykonává působnost v devizové oblasti
týkající se zahraničního obchodu.
Federální ministerstvo zahraničního
obchodu vypracovává souhrnné podklady pro
státní plány v oblasti zahraničního
obchodu včetně podkladů pro koordinaci státních
plánů s plány členských států
Rady vzájemné hospodářské pomoci.
Federální ministerstvo zahraničního
obchodu stanoví v souladu se zásadami státní
cenové politiky a se zahraničně obchodní
politikou pravidla pro provádění cenové
politiky v zahraničně obchodní oblasti.
Federální ministerstvo zahraničního
obchodu vykonává působnost ve věcech
celnictví, celní politiky a celních tarifů.
Zvláštní složkou federálního
ministerstva zahraničního obchodu pro výkon
této působnosti je Ústřední
celní správa.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí je ústředním orgánem
státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast práce, mzdové
a sociální politiky.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí odpovídá za tvorbu koncepce a
zásad politiky zaměstnanosti, produktivity práce,
efektivního využívání pracovních
sil, jejich reprodukce a kvalifikace, mzdové politiky a
sociální politiky Československé socialistické
republiky a dbá o jejich uskutečňování.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí vypracovává souhrnné podklady
pro státní plény v oblasti práce,
mzdové a sociální politiky.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí předkládá vládě
Československé socialistické republiky návrhy
a/ jednotných zásad pracovněprávních
vztahů;
b/ zásad sociálních a personálních
činností organizací, rozvoje účasti
pracujících na řízení a uzavírání
kolektivních smluv;
c/ podmínek k vytváření plné
zaměstnanosti, k systému regulace rozmisťování
pracovních sil a k vytváření společensky
potřebných pracovních míst;
d/ rozsahu a podmínek odborné přípravy
a zaměstnávání cizích státních
příslušníků v Československé
socialistické republice a zásad zaměstnávání
československých občanů v zahraničí.
/1/ Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí předkládá vládě
Československé socialistické republiky
a/ návrhy jednotných zásad mzdové
politiky včetně usměrňování
mzdového vývoje a hodnotí jejich činnost;
b/ návrhy zásad poskytování naturálních
požitků a náhrad výdajů spojených
s výkonem práce.
/2/ Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí upravuje ve vztahu k federálním
orgánům a organizacím řízeným
federálními orgány poskytování
odměn občanům mimo pracovní poměr,
pokud to nepatří do působnosti jiného
orgánu.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí předkládá vládě
Československé socialistické republiky návrhy
směřující k plnění úkolů
federace v oblasti sociální politiky, zejména
ve věcech důchodového a nemocenského
zabezpečení, sociální péče,
společenské péče o rodinu a vytváření
příznivých podmínek pro rozvoj populace.
Federální ministerstvo paliv a energetiky je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast těžby a
úpravy tuhých paliv, energetiky včetně
jaderné, teplárenství, plynárenství,
těžby ropy a zemního plynu a těžby,
úpravy a zušlechťování radioaktivních
surovin, jakož i pro usměrňování
spotřeby paliv a energií v národním
hospodářství.
/1/ Federální ministerstvo paliv a energetiky odpovídá
za tvorbu koncepce palivoenergetické politiky Československé
socialistické republiky, koncepce rozvoje výroby
paliv a energie a zásobování národního
hospodářství a obyvatelstva palivy, teplem
a elektrickou energií a zabezpečuje jejich uskutečňování.
/2/ Federální ministerstvo paliv a energetiky vypracovává
na základě analýz efektivnosti odvětví
a oborů náležejících do jeho
působnosti návrhy státních programů
jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní
plány a zabezpečuje jejich uskutečňování.
Federální ministerstvo paliv a energetiky
a/ vypracovává návrhy palivoenergetických
bilancí, navrhuje rozdělení paliv a energie
do jednotlivých úseků užití a
stanoví podle zvláštních předpisů
opatření k zajištění rovnováhy
mezi zdroji a užitím; uplatňuje opatření
k racionalizaci spotřeby paliv a energií;
b/ stanoví pravidla jednotného řízení
elektrizační a plynárenské soustavy
a soustav centralizovaného zásobování
teplem;
c/ zajišťuje mezinárodní energetickou
spolupráci Československé socialistické
republiky a v návaznosti na ni stanoví zásady
rozvoje zařízení pro přenos elektrické
energie;
d/ stanoví zásady rozvoje tranzitní soustavy
zemního plynu v souladu s mezinárodními závazky
Československé socialistické republiky;
e/ rozhoduje o určení palivových a energetických
základen.
Federální ministerstvo paliv a energetiky schvaluje
na úseku těžby a zpracování radioaktivních
surovin projektování a financování
geologických prací podle zvláštních
předpisů, přezkoumává a schvaluje
výpočty jejich zásob a vydává
na základě tohoto zákona obecně závazné
právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech
a evidenci.
Ministru paliv a energetiky Československé socialistické
republiky jsou podřízeny orgány státní
energetické inspekce.
Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky je ústředním orgánem
státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast hutnictví železa
a neželezných kovů, strojírenství,
elektrotechniky a elektroniky a těžby, úpravy
a zušlechťování rud a magnezitu.
/1/ Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky odpovídá za tvorbu politiky Československé
socialistické republiky v oblasti hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky a za tvorbu koncepce rozvoje odvětví
a výrobní základny v oblasti jemu svěřené
a zabezpečuje jejich uskutečňování.
/2/ Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky vypracovává na základě
analýz efektivnosti odvětví a oborů
náležejících do jeho působnosti
návrhy státních programů jejich rozvoje
nebo útlumu jako podklad pro státní plány
a zabezpečuje jejich uskutečňování.
Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky organizuje a řídí státní
službu pro drahé kovy.
Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky organizuje a kontroluje sběr kovového
odpadu od organizací a hospodaření s kovovým
odpadem.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy je ústředním orgánem
státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast zemědělství
a výživy.
Federální ministerstva zemědělství
a výživy odpovídá za tvorbu koncepce
zemědělské politiky a politiky výživy
lidu a navrhuje vládě Československé
socialistické republiky opatření k zabezpečení
jejich realizace; vytváří podmínky
pro jejich koordinované uplatňování.
Při tvorbě koncepce se opírá zejména
o technicko-ekonomické koncepce rozvoje zemědělské
a potravinářské výroby republik.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy navrhuje opatření k zabezpečení
jednotného vnitřního trhu zemědělskými
a potravinářskými výrobky včetně
jednotného postupu při jejich dovozu a vývozu,
k ochraně zemědělské a potravinářské
výroby a vytváří podmínky pro
jejich koordinované provádění.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy
a/ vypracovává návrhy bilancí státních
fondů masa a obilovin, závazných na celém
území Československé socialistické
republiky a centralizovaných zdrojů krmiv, zabezpečuje
jejich dodržování a navrhuje jejich změny;
b/ dbá o zabezpečení odvětví
zemědělství a výživy technikou
a jinými důležitými výrobními
prostředky a k tomu předkládá návrhy
opatření;
c/ povoluje v rozsahu vymezeném zákonem výrobu
prostředků k ochraně rostlin, jakož
i jejích dovoz a uvádění do oběhu;
d/ vykonává působnost ve věcech ochrany
práv k odrůdám rostlin a k plemenům
zvířat v rozsahu vymezeném zákonem
a vede rejstříky chráněných
odrůd rostlin a plemen zvířat;
e/ zajišťuje v odvětví zemědělství
a výživy jednotné provádění
státního zkušebnictví a normalizace
a dále řešení mezinárodních
normalizačních úkolů.
Federální ministerstvo dopravy a spojů je
ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast dopravy stanovenou tímto zákonem
a pro oblast spojů.
Federální ministerstvo dopravy a spojů odpovídá
za tvorbu koncepce dopravní a spojové politiky Československé
socialistické republiky a v rozsahu své působnosti
zabezpečuje její uskutečňování.
Federální ministerstvo dopravy a spojů organizuje
a řídí jednotnou soustavu spojů, železniční
dopravu, civilní letectví, říční
dopravu, pokud zabezpečuje též zahraniční
přepravu, a správu dálnic.
/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
na základě zvláštních předpisů
a/ stanoví podmínky technické způsobilosti
dopravních prostředků, dopravních
cest a dopravních a spojových zařízení
a postup a podmínky pro schvalování jejich
typů;
b/ stanoví podmínky způsobilosti pracovníků
k výkonu činností v dopravě a ve spojích.
/2/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
koordinuje zapojení československé dopravní
a spojové soustavy do mezinárodní dopravní
a spojové sítě.
Federální ministerstvo dopravy a spojů v
rámci stanovených zásad státní
cenové politiky stanoví mezinárodní
tarify v dopravě a spojích, předkládá
návrhy vnitrostátních tarifů a cen
v dopravě a ve spojích a po schválení
je vyhlašuje.
Federální ministerstvo dopravy a spojů stanoví
a/ na základě zákona pravidla provozu v jednotlivých
druzích dopravy s výjimkou pravidel silničního
provozu;
b/ jednotná pravidla pro výkon poštovního,
telekomunikačního a radiokomunikačního
provozu a provozu poštovní novinové služby
a činností s tím souvisejících.
Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí
odbornou přípravu a zabezpečuje mobilizační
a bojovou připravenost železničního
vojska.
Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí
ozbrojené sbory v dopravě.
Federální ministerstvo dopravy a spojů vydává
poštovní známky a jiné poštovní
ceniny a vykonává dozor nad jejich provedením
a tiskem.
/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
řídí a vykonává přímo
nebo prostřednictvím organizací pověřených
na základě zákona státní správu
a státní odborný dozor ve věcech
a/ drah celostátních a vleček;
b/ civilního letectví;
c/ dálnic;
d/ vnitrozemské a námořní plavby;
e/ pošt;
f/ telekomunikací;
g/ radiokomunikací;
h/ dodržování přidělených
kmitočtů nebo kmitočtových pásem.
/2/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
vykonává přímo nebo prostřednictvím
organizací pověřených na základě
zákona státní odborný technický
dozor ve věcech všech drah, vnitrozemské plavby,
civilního letectví a zařízení
jednotné telekomunikační sítě.
/3/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
plní funkci námořního úřadu
Československé socialistické republiky, speciálního
stavebního úřadu pro dálnice, leteckého
úřadu Československé socialistické
republiky a státní inspekce telekomunikací.
/4/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
zřizuje pro řízení spojů nezbytné
orgány, které ve stanoveném rozsahu vykonávají
správní a hospodářské funkce
na území republik.
Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast kontroly a vrcholným
orgánem v soustavě lidových kontrol.