§ 42

Federální ministerstvo vnitra při uskutečňování bezpečnostní politiky

a/ připravuje zaměření hlavních úkolů Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojsk ministerstva vnitra;

b/ připravuje zásady organizace Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojsk ministerstva vnitra;

c/ stanoví zásady jednotného výkonu služby ve Sboru národní bezpečnosti a zabezpečuje rozvoj metod a prostředků bezpečnostní práce a jejich sjednocování;

d/ stanoví zásady soustavy politické a odborné přípravy příslušníků Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra;

e/ stanoví zdravotnické zabezpečení příslušníků Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra;

f/ vytváří předpoklady pro účast organizací a občanů na realizaci bezpečnostní politiky.

§ 43

Federální ministerstvo vnitra navrhuje vládě Československé socialistické republiky

a/ opatření k jednotnému provádění bezpečnostní politiky;

b/ základní zásady organizační výstavby a celkové početní stavy Sboru národní bezpečnosti a Pohraniční stráže.

§ 44

Federální ministerstvo vnitra plní úkoly při ochraně státních hranic Československé socialistické republiky.

§ 45

/1/ Federální ministerstvo vnitra zabezpečuje výkon státní správy ve věcech

a/ vydávání cestovních dokladů, povolování vstupu na území Československé socialistické republiky a povolování pobytu cizinců;

b/ státních hranic, jejich vyměřování, vyznačování, udržování a vedení hraničního dokumentárního díla;

c/ spolčování, jde-li o organizace působící na celém území Československé socialistické republiky, a to po projednání s příslušnými ústředními orgány obou republik;

d/ státních symbolů Československé socialistické republiky.

/2/ Federální ministerstvo vnitra navrhuje právní úpravu ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství a kontroluje její dodržování.

§ 46

Federální ministerstvo vnitra zajišťuje zamezení přepravy, dovozu a šíření věcí zahraničního původu, jejichž obsah je v rozporu s právem chráněnými zájmy nebo porušuje mezinárodní smlouvy.

§ 47

Federální ministerstvo vnitra zajišťuje jednotnou telekomunikační síť Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční strže a vojsk ministerstva vnitra.

§ 48

Ministr vnitra Československé socialistické republiky

a/ po projednání s ministry vnitra a životního prostředí republik povolává vybrané příslušníky Sboru národní bezpečnosti k plnění úkolů federálního ministerstva vnitra;

b/ ustanovuje na návrh ministrů vnitra a životního prostředí republik náčelníky krajských správ Sboru národní bezpečnosti.

Federální ministerstvo financí

§ 49

Federální ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast financí.

§ 50

Federální ministerstvo financí odpovídá za tvorbu koncepce finanční a rozpočtové politiky Československé socialistické republiky a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.

§ 51

Federální ministerstvo financí

a/ vypracovává zásady finanční a rozpočtové politiky Československé socialistické republiky na pětileté období jako součást přípravy pětiletého státního plánu;

b/ navrhuje vládě Československé socialistické republiky rámcové zásady dotační a odpisové politiky, jakož i úpravu odvodů, daní a poplatků ve vymezeném rozsahu;

c/ navrhuje vládě Československé socialistické republiky úpravu způsobu zabezpečení příjmů státního rozpočtu federace, čerpání jeho výdajů a vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik a úpravu zásad rozpočtového hospodaření.

§ 52

/1/ Federální ministerstvo financí předkládá vládě Československé socialistické republiky

a/ ve spolupráci se Státní plánovací komisí návrh pětiletého rozpočtového výhledu federace;

b/ návrh státního rozpočtu federace;

c/ návrh státního závěrečného účtu federace.

/2/ Federální ministerstvo financí předkládá vládě Československé socialistické republiky přehled o souhrnu pětiletých rozpočtových výhledů, státních rozpočtů a státních závěrečných účtů za Československou socialistickou republiku.

/3/ Federální ministerstvo financí

a/ vypracovává návrh finanční části státních plánů /ve vazbě na úhrnný finanční plán/;

b/ provádí rozbory finančního hospodaření za Československou socialistickou republiku podle podkladů poskytovaných mu federálními orgány a orgány republik v rozsahu dohodnutém s ústředními orgány státní správy republik pro finance.

/4/ Federální ministerstvo financí vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o způsobu odpisování základních prostředků všech socialistických organizací.

§ 53

/1/ Federální ministerstvo financí společně se Státní bankou československou

a/ předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy úprav československé měny a zásad oběhu zákonných peněz;

b/ dohlíží na ochranu měny, na tisk a ražbu peněz.

/2/ Federální ministerstvo financí v dohodě se Státní bankou československou vyhlašuje vydání jednotlivých druhů peněz, jejich popis a jejich stažení z oběhu.

§ 54

Federální ministerstvo financí zajišťuje jednotné provádění a uplatňování zákonů Federálního shromáždění o odvodech a daních, jakož i zákonů o poplatcích, které mají vztah k zahraničí nebo souvisí s výkonem působnosti orgánů federace.

§ 55

Federální ministerstvo financí

a/ vykonává dohled nad prováděním devizového monopolu Československé socialistické republiky;

b/ navrhuje vládě Československé socialistické republiky ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a federálním ministerstvem zahraničních věcí koncepci a ekonomické podmínky v oblasti poskytovaných a přijímaných vládních úvěrů ve vnějších vztazích; společně s federálním ministerstvem zahraničního obchodu zabezpečuje jejich uskutečňování;

c/ se Státní bankou československou předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy na úpravy devizového hospodářství.

§ 56

Federální ministerstvo financí předkládá se Státní bankou československou vládě Československé socialistické republiky návrhy zásad pro stanovování kursů československé koruny k cizím měnám.

§ 57

Federální ministerstvo financí zajišťuje zpracování finančních, měnových a devizových otázek vyplývajících z účasti Československé socialistické republiky v Radě vzájemné hospodářské pomoci a připravuje návrhy na postup československých delegací v orgánech Rady vzájemné hospodářské pomoci v těchto otázkách.

§ 58

Federální ministerstvo financí navrhuje a v rozsahu zmocnění daného vládou Československé socialistické republiky stanoví v dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Státní plánovací komisí, Federálním cenovým úřadem a Státní bankou československou finančně ekonomické nástroje v zahraničním obchodě a způsob uplatňování finančně ekonomických vztahů souvisejících s prováděním zahraničního obchodu, pokud ovlivňují státní rozpočty; rozpočtuje tyto vztahy a zabezpečuje jejich uplatňování ve vztahu k organizacím řízeným federálními orgány.

§ 59

/1/ Federální ministerstvo financí

a/ určuje jednotné zásady organizace a výkonu finanční kontroly;

b/ provádí revize hospodaření federálních orgánů, federálních fondů a organizací řízených federálními orgány.

/2/ Federální ministerstvo financí stanoví podmínky pro výkon auditorské činnosti u podniků se zahraniční majetkovou účastí a pověřuje osoby nebo organizace výkonem funkce auditorů.

§ 60

/1/ Federální ministerstvo financí vykonává působnost ve věcech účetnictví, rozpočetnictví, kalkulací a účetního výkaznictví včetně dohledu v rozsahu stanoveném zákonem.

/2/ Federální ministerstvo financí odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní rozpočty a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.

Federální ministerstvo zahraničního obchodu

§ 61

Federální ministerstvo zahraničního obchodu je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast hospodářských styků se zahraničím.

§ 62.

/1/ Federální ministerstvo zahraničního obchodu odpovídá za tvorbu koncepce zahraničně obchodní politiky Československé socialistické republiky a zajišťuje její provádění ve styku s příslušnými orgány jiných států.

/2/ Federální ministerstvo zahraničního obchodu řídí a kontroluje provádění zahraničně obchodní politiky Československé socialistické republiky.

/3/ Federální ministerstvo zahraničního obchodu zajišťuje ve spolupráci s federálním ministerstvem financí a Státní bankou československou soulad mezí zahraničně obchodní politikou a devizovou politikou a na základě zákona vykonává působnost v devizové oblasti týkající se zahraničního obchodu.

§ 63

Federální ministerstvo zahraničního obchodu vypracovává souhrnné podklady pro státní plány v oblasti zahraničního obchodu včetně podkladů pro koordinaci státních plánů s plány členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci.

§ 64

Federální ministerstvo zahraničního obchodu stanoví v souladu se zásadami státní cenové politiky a se zahraničně obchodní politikou pravidla pro provádění cenové politiky v zahraničně obchodní oblasti.

§ 65

Federální ministerstvo zahraničního obchodu vykonává působnost ve věcech celnictví, celní politiky a celních tarifů. Zvláštní složkou federálního ministerstva zahraničního obchodu pro výkon této působnosti je Ústřední celní správa.

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí

§ 66

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast práce, mzdové a sociální politiky.

§ 67

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí odpovídá za tvorbu koncepce a zásad politiky zaměstnanosti, produktivity práce, efektivního využívání pracovních sil, jejich reprodukce a kvalifikace, mzdové politiky a sociální politiky Československé socialistické republiky a dbá o jejich uskutečňování.

§ 68

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí vypracovává souhrnné podklady pro státní plény v oblasti práce, mzdové a sociální politiky.

§ 69

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy

a/ jednotných zásad pracovněprávních vztahů;

b/ zásad sociálních a personálních činností organizací, rozvoje účasti pracujících na řízení a uzavírání kolektivních smluv;

c/ podmínek k vytváření plné zaměstnanosti, k systému regulace rozmisťování pracovních sil a k vytváření společensky potřebných pracovních míst;

d/ rozsahu a podmínek odborné přípravy a zaměstnávání cizích státních příslušníků v Československé socialistické republice a zásad zaměstnávání československých občanů v zahraničí.

§ 70

/1/ Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky

a/ návrhy jednotných zásad mzdové politiky včetně usměrňování mzdového vývoje a hodnotí jejich činnost;

b/ návrhy zásad poskytování naturálních požitků a náhrad výdajů spojených s výkonem práce.

/2/ Federální ministerstvo práce a sociálních věcí upravuje ve vztahu k federálním orgánům a organizacím řízeným federálními orgány poskytování odměn občanům mimo pracovní poměr, pokud to nepatří do působnosti jiného orgánu.

§ 71

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy směřující k plnění úkolů federace v oblasti sociální politiky, zejména ve věcech důchodového a nemocenského zabezpečení, sociální péče, společenské péče o rodinu a vytváření příznivých podmínek pro rozvoj populace.

Federální ministerstvo paliv a energetiky

§ 72

Federální ministerstvo paliv a energetiky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast těžby a úpravy tuhých paliv, energetiky včetně jaderné, teplárenství, plynárenství, těžby ropy a zemního plynu a těžby, úpravy a zušlechťování radioaktivních surovin, jakož i pro usměrňování spotřeby paliv a energií v národním hospodářství.

§ 73

/1/ Federální ministerstvo paliv a energetiky odpovídá za tvorbu koncepce palivoenergetické politiky Československé socialistické republiky, koncepce rozvoje výroby paliv a energie a zásobování národního hospodářství a obyvatelstva palivy, teplem a elektrickou energií a zabezpečuje jejich uskutečňování.

/2/ Federální ministerstvo paliv a energetiky vypracovává na základě analýz efektivnosti odvětví a oborů náležejících do jeho působnosti návrhy státních programů jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní plány a zabezpečuje jejich uskutečňování.

§ 74

Federální ministerstvo paliv a energetiky

a/ vypracovává návrhy palivoenergetických bilancí, navrhuje rozdělení paliv a energie do jednotlivých úseků užití a stanoví podle zvláštních předpisů opatření k zajištění rovnováhy mezi zdroji a užitím; uplatňuje opatření k racionalizaci spotřeby paliv a energií;

b/ stanoví pravidla jednotného řízení elektrizační a plynárenské soustavy a soustav centralizovaného zásobování teplem;

c/ zajišťuje mezinárodní energetickou spolupráci Československé socialistické republiky a v návaznosti na ni stanoví zásady rozvoje zařízení pro přenos elektrické energie;

d/ stanoví zásady rozvoje tranzitní soustavy zemního plynu v souladu s mezinárodními závazky Československé socialistické republiky;

e/ rozhoduje o určení palivových a energetických základen.

§ 75

Federální ministerstvo paliv a energetiky schvaluje na úseku těžby a zpracování radioaktivních surovin projektování a financování geologických prací podle zvláštních předpisů, přezkoumává a schvaluje výpočty jejich zásob a vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech a evidenci.

§ 76

Ministru paliv a energetiky Československé socialistické republiky jsou podřízeny orgány státní energetické inspekce.

Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky

§ 77

Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast hutnictví železa a neželezných kovů, strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a těžby, úpravy a zušlechťování rud a magnezitu.

§ 78

/1/ Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky odpovídá za tvorbu politiky Československé socialistické republiky v oblasti hutnictví, strojírenství a elektrotechniky a za tvorbu koncepce rozvoje odvětví a výrobní základny v oblasti jemu svěřené a zabezpečuje jejich uskutečňování.

/2/ Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky vypracovává na základě analýz efektivnosti odvětví a oborů náležejících do jeho působnosti návrhy státních programů jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní plány a zabezpečuje jejich uskutečňování.

§ 79

Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky organizuje a řídí státní službu pro drahé kovy.

§ 80

Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky organizuje a kontroluje sběr kovového odpadu od organizací a hospodaření s kovovým odpadem.

Federální ministerstvo zemědělství a výživy

§ 81

Federální ministerstvo zemědělství a výživy je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast zemědělství a výživy.

§ 82

Federální ministerstva zemědělství a výživy odpovídá za tvorbu koncepce zemědělské politiky a politiky výživy lidu a navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření k zabezpečení jejich realizace; vytváří podmínky pro jejich koordinované uplatňování. Při tvorbě koncepce se opírá zejména o technicko-ekonomické koncepce rozvoje zemědělské a potravinářské výroby republik.

§ 83

Federální ministerstvo zemědělství a výživy navrhuje opatření k zabezpečení jednotného vnitřního trhu zemědělskými a potravinářskými výrobky včetně jednotného postupu při jejich dovozu a vývozu, k ochraně zemědělské a potravinářské výroby a vytváří podmínky pro jejich koordinované provádění.

§ 84

Federální ministerstvo zemědělství a výživy

a/ vypracovává návrhy bilancí státních fondů masa a obilovin, závazných na celém území Československé socialistické republiky a centralizovaných zdrojů krmiv, zabezpečuje jejich dodržování a navrhuje jejich změny;

b/ dbá o zabezpečení odvětví zemědělství a výživy technikou a jinými důležitými výrobními prostředky a k tomu předkládá návrhy opatření;

c/ povoluje v rozsahu vymezeném zákonem výrobu prostředků k ochraně rostlin, jakož i jejích dovoz a uvádění do oběhu;

d/ vykonává působnost ve věcech ochrany práv k odrůdám rostlin a k plemenům zvířat v rozsahu vymezeném zákonem a vede rejstříky chráněných odrůd rostlin a plemen zvířat;

e/ zajišťuje v odvětví zemědělství a výživy jednotné provádění státního zkušebnictví a normalizace a dále řešení mezinárodních normalizačních úkolů.

Federální ministerstvo dopravy a spojů

§ 85

Federální ministerstvo dopravy a spojů je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast dopravy stanovenou tímto zákonem a pro oblast spojů.

§ 86

Federální ministerstvo dopravy a spojů odpovídá za tvorbu koncepce dopravní a spojové politiky Československé socialistické republiky a v rozsahu své působnosti zabezpečuje její uskutečňování.

§ 87

Federální ministerstvo dopravy a spojů organizuje a řídí jednotnou soustavu spojů, železniční dopravu, civilní letectví, říční dopravu, pokud zabezpečuje též zahraniční přepravu, a správu dálnic.

§ 88

/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů na základě zvláštních předpisů

a/ stanoví podmínky technické způsobilosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních a spojových zařízení a postup a podmínky pro schvalování jejich typů;

b/ stanoví podmínky způsobilosti pracovníků k výkonu činností v dopravě a ve spojích.

/2/ Federální ministerstvo dopravy a spojů koordinuje zapojení československé dopravní a spojové soustavy do mezinárodní dopravní a spojové sítě.

§ 89

Federální ministerstvo dopravy a spojů v rámci stanovených zásad státní cenové politiky stanoví mezinárodní tarify v dopravě a spojích, předkládá návrhy vnitrostátních tarifů a cen v dopravě a ve spojích a po schválení je vyhlašuje.

§ 90

Federální ministerstvo dopravy a spojů stanoví

a/ na základě zákona pravidla provozu v jednotlivých druzích dopravy s výjimkou pravidel silničního provozu;

b/ jednotná pravidla pro výkon poštovního, telekomunikačního a radiokomunikačního provozu a provozu poštovní novinové služby a činností s tím souvisejících.

§ 91

Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí odbornou přípravu a zabezpečuje mobilizační a bojovou připravenost železničního vojska.

§ 92

Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí ozbrojené sbory v dopravě.

§ 93

Federální ministerstvo dopravy a spojů vydává poštovní známky a jiné poštovní ceniny a vykonává dozor nad jejich provedením a tiskem.

§ 94

/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí a vykonává přímo nebo prostřednictvím organizací pověřených na základě zákona státní správu a státní odborný dozor ve věcech

a/ drah celostátních a vleček;

b/ civilního letectví;

c/ dálnic;

d/ vnitrozemské a námořní plavby;

e/ pošt;

f/ telekomunikací;

g/ radiokomunikací;

h/ dodržování přidělených kmitočtů nebo kmitočtových pásem.

/2/ Federální ministerstvo dopravy a spojů vykonává přímo nebo prostřednictvím organizací pověřených na základě zákona státní odborný technický dozor ve věcech všech drah, vnitrozemské plavby, civilního letectví a zařízení jednotné telekomunikační sítě.

/3/ Federální ministerstvo dopravy a spojů plní funkci námořního úřadu Československé socialistické republiky, speciálního stavebního úřadu pro dálnice, leteckého úřadu Československé socialistické republiky a státní inspekce telekomunikací.

/4/ Federální ministerstvo dopravy a spojů zřizuje pro řízení spojů nezbytné orgány, které ve stanoveném rozsahu vykonávají správní a hospodářské funkce na území republik.

Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky

§ 95

Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast kontroly a vrcholným orgánem v soustavě lidových kontrol.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP