K § 40 až 48 /Federální ministerstvo
vnitra/:
Federální ministerstvo vnitra /FMV/ je ústředním
orgánem státní správy ČSSR
pro oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Jeho působnost je v zákoně vymezena v souladu
s ustanovením čl. 27 a čl. 81 odst. 1 ústavního
zákona o československé federaci a zákonem
č. 128/1970 Sb., o vymezení působnosti Československé
socialistické republiky ve věcech vnitřního
pořádku a bezpečnosti.
Federální ministerstvo vnitra ve spolupráci
s příslušnými ústředními
orgány státní správy republik zpracovává
návrh. koncepce bezpečnostní politiky ČSSR
a ve vymezeném rozsahu řídí Sbor národní
bezpečnosti a je orgánem pro velení Pohraniční
stráži a vojskům ministerstva vnitra. Rozsáhlá
je působnost ministerstva v koncepčních otázkách
při uskutečňování bezpečnostní
politiky, zejména v oblasti přípravy zaměření
hlavních úkolů SNB, Pohraniční
stráže a vojsk ministerstva vnitra a zásad
v oblastí politické a odborné přípravy
příslušníků SNB, Pohraniční
stráže a vojsk ministerstva vnitra.
Federální ministerstvo vnitra plní úkoly
při ochraně státních hranic ČSSR
a zabezpečuje výkon státní správy
v oblasti vydávání cestovních dokladů,
státních hranic, spolčování
a státních symbolů.
Federální ministerstvo vnitra zajišťuje
v souladu s povahou svých úkolů jednotnou
telekomunikační síť Sboru národní
bezpečnosti, Pohraniční stráže
a vojsk ministerstva vnitra.
Zákon stanoví dále působnosti ministru
vnitra ČSSR ve vybraných kádrových
otázkách, a to za spoluúčasti ministrů
vnitra a životního prostředí republik.
K § 49 až 60 /Federální ministerstvo
financí/:
Federální ministerstvo financí /FMF/ je ústředním
orgánem státní správy ČSSR
pro oblast financí, odpovídá za tvorbu koncepce
finanční a rozpočtové politiky ČSSR
a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.
Je nositelem významných působností
v oblasti plánu, rozpočtu a finančně
ekonomických nástrojů, jejichž význam
vzrůstá v etapě postupného zavádění
ekonomické reformy. Jedná se především
o zásady finanční, rozpočtové,
dotační a odpisové politiky, pětiletý
rozpočtový výhled, státní rozpočet
a státní závěrečný účet
federace. Federální ministerstvo financí
vypracovává návrh finanční
části státních plánů.
Významné působnosti svěřuje
zákon federálnímu ministerstvu financí
i v oblasti měny, a to společně se Státní
bankou československou.
Federální ministerstvo financí vykonává
dohled nad prováděním devizového monopolu
státu a spolu s federálním ministerstvem
zahraničního obchodu a federálním
ministerstvem zahraničních věcí navrhuje
vládě ČSSR koncepci a ekonomické podmínky
v oblasti poskytovaných a přijímaných
vládních úvěrů ve vnějších
vztazích. Společně se Státní
bankou československou předkládá vládě
ČSSR návrhy zásad pro stanovení kursů
čs. koruny k různým měnám.
Federální ministerstvo financí zajišťuje
ve spolupráci s ostatními zúčastněnými
orgány, zejména se Státní bankou československou,
federálním ministerstvem zahraničního
obchodu a Státní plánovací komisí
zpracování finanční, měnové
a devizově problematiky vyplývající
z účasti ČSSR v RVHP. Významná
je i působnost stanovit v dohodě s dalšími
zúčastněnými ústředními
orgány způsob uplatňování finančně
ekonomických nástrojů v zahraničním
obchodě a způsob uplatňování
finančně ekonomických vztahů souvisejících
s prováděním zahraničního obchodu,
pokud ovlivňují státní rozpočty.
Federální ministerstvo financí v souladu
s působností federace, vymezenou článkem
28a ústavního zákona o československé
federaci, určuje jednotné zásady organizace
a výkonu finanční kontroly. Nově se
federálnímu ministerstvu financí stanoví
povinnost určovat podmínky pro výkon funkce
auditorské činnosti u podniků se zahraniční
majetkovou účastí včetně pověřování
osob nebo organizací výkonem funkce auditora.
Federální ministerstvo financí provádí
v rozsahu stanoveném zákonem státní
finanční kontrolu, vykonává na základě
zákona působnost ve věcech účetnictví,
rozpočetnictví, kalkulací a účetního
výkaznictví včetně dohledu v rozsahu
stanoveném zákonem. Odpovídá rovněž
za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní
rozpočet.
K § 61 až 65 /Federální ministerstvo
zahraničního obchodu/:
Federální ministerstvo zahraničního
obchodu /FMZO/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast hospodářských
styků se zahraničím. Nese odpovědnost
za tvorbu koncepce zahraničně obchodní politiky
státu, zajišťuje její provádění
navenek ve styku s příslušnými orgány
jiných států a řídí
a kontroluje provádění zahraničně
obchodní politiky ČSSR. Připravuje s příslušnými
ústředními orgány federace a republik
souhrnné podklady pro státní plány
v oblasti zahraničního obchodu včetně
podkladů pro koordinaci státních plánů
s plány členských států RVHP.
V souladu se zásadami státní cenové
politiky a se zahraničně obchodní politikou
stanoví pravidla pro provádění cenové
politiky v zahraničně obchodní oblasti.
Relativně samostatnou sférou působnosti FMZO
je oblast celnictví, celní politiky a celních
tarifů. Ústřední celní správa
je i nadále pojímána jako zvláštní
složka federálního ministerstva zahraničního
obchodu pro výkon působnosti v této oblasti.
K působnostem federálního ministerstva. zahraničního
obchodu je nutno zvláště poznamenat, že
jsou zahrnuty i v dalších; předpisech, zejména
v zákonu č. 42/1980 Sb., o hospodářských
stycích se zahraničím, ve znění
zákona č. 102/1988 Sb., a rovněž v novém
zákonu o podniku se zahraniční majetkovou
účastí.
K § 66 až 71 /Federální ministerstvo
práce a sociálních věcí/:
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí /FMPSV/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast práce,
mzdové a sociální politiky. Odpovídá
za tvorbu koncepce a zásad v široké oblasti
společenských vztahů, které se bezprostředně
dotýkají nejširších vrstev naší
společnosti a mají proto i závažný
politický význam. Jedná se o politiku zaměstnanosti,
produktivity práce a s tím souvisejícího
efektivního využívání pracovních
sil, jejich reprodukce a kvalifikace a o mzdovou a sociální
politiku.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí spolupracuje s ostatními ústředními
orgány státní správy federace a republik
při zpracování souhrnných podkladů
pro státní plány v oblasti práce,
mzdové a sociální politiky. Významnou
působnost federálního ministerstva práce
a sociálních věcí představují
i návrhy jednotných zásad pracovněprávních
vztahů, sociálních a personálních
činností organizací, rozvoje účasti
pracujících na řízení, uzavírání
kolektivních smluv, vytváření podmínek
plné zaměstnanosti, systému regulace rozmisťování
pracovních sil a vytváření společensky
potřebných pracovních míst. Význam
odpovědné a kvalifikované činnosti
v těchto oblastech bude vzrůstat s postupným
zaváděním hospodářské
reformy, opírající se mimo jiné i
o aktivizaci lidského činitele. Tyto oblasti doplňují
i návrhy rozsahu a podmínek odborné přípravy
a zaměstnávání cizích státních
příslušníku v ČSSR a našich
občanů v zahraničí. Tím není
dotčena působnost federálního ministerstva
zahraničního obchodu, nebo toto ustanovení
se netýká působení zahraničních
specialistů na základě obchodních
dohod.
Působnost federálního ministerstva práce
a sociálních věcí v oblasti mezd a
mzdového vývoje zahrnuje oprávnění
předkládat vládě ČSSR návrhy
jednotných zásad mzdové politiky včetně
usměrňování mzdového vývoje.
Ve svém souhrnu sledují tato opatření
vytvoření záruk takového mzdového
vývoje, který by byl vázán především
na růst produktivity práce a vytvořil bariéry
proti případným inflačním tendencím.
Působnost federálního ministerstva práce
a sociálních věcí zahrnuje dále
rozsáhlou oblast sociální politiky, zejména
ve věcech důchodového a nemocenského
zabezpečení, sociální péče,
společenské péče o rodinu a vytváření
příznivých podmínek pro rozvoj populace.
K § 72 až 76 /Federální ministerstvo
paliv a energetiky/:
Federální ministerstvo paliv a energetiky /FMPE/
je ústředním orgánem státní
správy ČSSR pro oblast těžby a úpravy
tuhých paliv, energetiky, teplárenství, plynárenství,
těžby ropy a zemního plynu a těžby,
úpravy a zušlechťování radioaktivních
surovin, jakož i pro usměrňování
spotřeby paliv a energií v národním
hospodářství. Odpovídá za tvorbu
koncepce palivoenergetické politiky ČSSR, koncepce
rozvoje výroby paliv a energie a zásobování
národního hospodářství a obyvatelstva
palivy, teplem a elektrickou energií a zabezpečuje
uskutečňování těchto koncepcí.
Při jejich tvorbě spolupracuje s dalšími
příslušnými ústředními
orgány státní správy federace a republik;
jde-li o obyvatelstvo, spolupracuje zejména s ministerstvy
obchodu a cestovního ruchu republik. Přitom je třeba
zdůraznit, že koncepce palivoenergetické politiky
zahrnuje i koncepci racionalizace spotřeby paliv v celém
národním hospodářství.
Federální ministerstvo paliv a energetiky jako odvětvový
ústřední orgán státní
správy vypracovává na základě
analýz odvětví a oborů ve své
působnosti návrhy státních programů
jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní
plány. Je předpoklad, že státní
programy rozvoje nebo útlumu odvětví nebo
oborů budou součástí státních
programů strukturálních změn národního
hospodářství, zakotvených a schválených
ve státním plánu. Bližší
úprava těchto otázek náleží
připravovanému zákonu o národohospodářském
plánování.
Federální ministerstvo paliv a energetiky vypracovává
návrh palivoenergetických bilancí a stanoví
podle zvláštních předpisů opatření
k zajištění rovnováhy mezi zdroji a
užitím paliv a energií. Uplatňuje opatření
k racionalizaci spotřeby paliv a energií včetně
zavádění příslušné
regulační techniky. Federální ministerstvo
paliv a energetiky stanoví pravidla jednotného řízení
elektrizační a plynárenské soustavy
a soustav centralizovaného zásobování
teplem. Zajišťuje rovněž mezinárodní
energetickou spolupráci ČSSR a v návaznosti
na ni stanoví zásady rozvoje zařízení
pro přenos elektrické energie a zásady rozvoje
tranzitní soustavy zemního plynu. Stejně
jako dosud rozhoduje o určení palivových
a energetických základen, v současné
době na základě vyhlášky č.
104/1985 Sb.
Federální ministerstvo paliv a energetiky schvaluje
na úseku těžby a zpracování radioaktivních
surovin projektování a financování
geologických prací podle zvláštních
předpisů, přezkoumává a schvaluje
výpočty jejich zásob a vydává
na základě tohoto zákona obecně závazné
právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech
a evidenci. Tato kompetence je zde stanovena proto, že se
jedná o radioaktivní suroviny, jejichž problematika
není předmětem horního zákona
č. 44/1988 Sb.
V zájmu racionálního hospodaření
s palivy a energií a v souladu s koncepcí jednotné
palivoenergetické politiky ČSSR jsou ministru paliv
a energetiky ČSSR podřízeny orgány
státní energetické inspekce.
Za nedílnou součást energetiky je považována
i oblast jaderné energetiky.
K § 77 až 80 /Federální ministerstvo
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky/:
Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky /FMHSE/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast hutnictví
železa a neželezných kovů, strojírenství,
elektrotechniky a elektroniky a těžby, úpravy
a zušlechťování rud magnezitu. S ohledem
na význam hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky v národním hospodářství
nabývá na významu formulování
politiky ČSSR v oblasti hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky a tvorba koncepce, rozvoje těchto odvětví,
za které ministerstvo odpovídá a zabezpečuje
jejich uskutečňování. Obdobně
jako další odvětvové ústřední
orgány vypracovává federální
ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky
na základě analýz efektivnosti odvětví
a oborů náležejících do jeho
působnosti návrhy státních programů
jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní
plány. Zdůvodněni uvedené u FMPE platí
pro tuto problematiku obdobně. Přitom je třeba
mít na paměti, že se jedná i o oblast
speciální techniky.
Specializovanou působností je organizace a řízení
státní služby pro drahé kovy. V působnosti
federálního ministerstva hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky je rovněž řízení,
organizace a kontrola hospodaření s kovovým
odpadem. Přitom se zde jedná o celý proces
hospodaření s kovovým odpadem s tím,
že lidový sběr kovového odpadu není
tímto ustanovením dotčen.
K § 81 až 84 /Federální ministerstvo
zemědělství a výživy/:
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy /FMZVž/ je ústředním
orgánem státní správy ČSSR
pro oblast zemědělství a výživy.
Odpovídá za tvorbu koncepce zemědělské
politiky a politiky výživy lidu a navrhuje vládě
opatření k zabezpečení jejich realizace.
Při tvorbě této koncepce se opírá
zejména o technicko-ekonomické koncepce zemědělské
a potravinářské výroby republik.
Vzhledem k rostoucímu významu zabezpečení
výživy lidu se svěřuje federálnímu
ministerstvu zemědělství a výživy
působnost navrhovat opatření k zabezpečení
jednotného vnitřního trhu zemědělskými
a potravinářskými výrobky a k ochraně
zemědělské a potravinářské
výroby; činí tak v součinnosti s příslušnými.
ústředními orgány federace a republik,
zejména s ministerstvy zemědělství
a výživy republik.
Významná je působnost federálního
ministerstva zemědělství a výživy
v oblasti bilancí státních fondů masa
a obilovin, které jsou závazné na celém
území ČSSR. V zájmu rozvoje odvětví
dbá o jeho zabezpečení technikou a jinými
důležitými výrobními prostředky.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy povoluje v rozsahu vymezeném zákonem
výrobu prostředků k ochraně rostlin,
jakož i jejich dovoz a uvádění do oběhu.
Přitom je třeba uvést, že se jedná
o povolování dovozu z hledisek technických
/nezávadnosti pro zdraví lidí/; působnost
FMZO v oblasti zahraničně obchodní činnosti
není tímto ustanovením dotčena. Dále
je třeba uvést, že pro tyto oblasti platí
i zákon č. 61/1961 Sb., o rozvoji rostlinné
výroby a zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy vykonává působnost ve
věcech ochrany práv k odrůdám rostlin
a plemenům zvířat v rozsahu vymezeném
zákonem a vede rejstřík chráněných
odrůd rostlin a plemen zvířat.
S ohledem na specifiku odvětví zajišťuje
federální ministerstvo zemědělství
a výživy jednotnost provádění
státního zkušebnictví a normalizace
v odvětví zemědělství a výživy
a dále řešení mezinárodních
normalizačních úkolů.
K § 85 až 94 /Federální ministerstvo
dopravy a spojů/
Federální ministerstvo dopravy a spojů /FMDS/
je ústředním orgánem státní
správy ČSSR pro oblast dopravy, stanovenou tímto
zákonem, a pro oblast spojů. Odpovídá
za tvorbu koncepce dopravní a spojové politiky státu
a v rozsahu své působnosti zabezpečuje její
uskutečňování. Koncepci dopravní
politiky zpracovává v součinnosti s ústředními
orgány státní správy republik pro
dopravu.
Federální ministerstvo dopravy a spojů organizuje
a řídí jednotnou soustavu spojů, železniční
dopravu, civilní letectví, říční
dopravu, pokud zabezpečuje též zahraniční
přepravu, a správu dálnic. Stanoví
na základě zvláštních předpisů
podmínky technické způsobilosti dopravních
prostředků, dopravních cest a dopravních
spojových zařízení a postup a podmínky
pro schvalování jejích typů, podmínky
způsobilosti pracovníků k výkonu činností
v dopravě a spojích a koordinuje zapojení
československé dopravní a spojové
soustavy do mezinárodní dopravní a spojové
sítě. Zvláštními předpisy
je zde např. zákon č. 47/1956 Sb., o civilním
letectví, ve znění pozdějších
předpisů. S ohledem na odvětvová specifika
stanoví federální ministerstvo dopravy a
spojů v rámci zásad státní
cenové politiky mezinárodní tarify v dopravě
a spojích a předkládá Federálnímu
cenovému úřadu návrhy vnitrostátních
tarifů a cen v dopravě a ve spojích a po
schválení je vyhlašuje.
Federální ministerstvo dopravy a spojů stanoví
na základě zákona s výjimkou silničního
provozu pravidla provozu v jednotlivých druzích
dopravy a jednotná pravidla pro výkon poštovního,
telekomunikačního a radiokomunikačního
provozu.
Speciální působností federálního
ministerstva dopravy a spojů je řízení
odborné přípravy a zabezpečování
mobilizační a bojové připravenosti
železničního vojska a řízení
ozbrojených sborů v dopravě.
Federální ministerstvo dopravy a spojů vydává
rovněž poštovní známky a jiné
poštovní ceniny a vykonává dozor nad
jejich provedením a tiskem.
Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí
a vykonává přímo, popř. prostřednictvím
na základě zákona pověřených
organizací státní správu a státní
odborný dozor ve věcech drah celostátních
a vleček, civilního letectví, dálnic,
vnitrozemské a námořní plavby, pošt,
telekomunikací a radiokomunikací a dodržování
přidělených kmitočtů nebo kmitočtových
pásem. Státní odborný technický
dozor vykonává potom federální ministerstvo
dopravy a spojů analogickým způsobem ve věcech
všech drah, vnitrozemské plavby, civilního
letectví a zařízení jednotné
telekomunikační sítě.
Federální ministerstvo dopravy a spojů plní
funkci námořního úřadu ČSSR,
speciálního stavebního úřadu
pro dálnice, leteckého úřadu ČSSR
a státní inspekce telekomunikací.
K § 95 až 99 /Výbor lidové kontroly
Československé socialistické republiky/:
Výbor Lidové kontroly Československé
socialistické republiky /VLK ČSSR/ je ústředním
orgánem státní správy ČSSR
pro oblast kontroly a současně vrcholným
orgánem v soustavě lidových kontrol. Působnost
Výboru lidové kontroly ČSSR zahrnuje široké
spektrum subjektů ve federální sféře.
Jedná se o federální ústřední
orgány státní správy, socialistické
organizace těmito orgány založené nebo
zřízené, družstevní a společenské
a jiné organizace působící na celém
území ČSSR včetně jejich podniků
a hospodářských zařízení,
a jiné nestátní organizace a orgány
v působnosti federace.
Obsahově jsou kontrolní působnosti Výboru
lidové kontroly ČSSR diferencovány s ohledem
na kontrolované subjekty a náplň jejich činnosti;
jiného zaměření jsou u federálních
ústředních orgánů státní
správy, u státních podniků, rozpočtových
a jiných státních organizací i u družstevních,
společenských a jiných nestátních
orgánů a organizací. Obecně je těžiště
kontrol zaměřeno na problematiku plánu, kontrolu
jakosti výrobků, na výkon funkce zakladatele
atd. Výbor lidové kontroly ČSSR sleduje rovněž
účinnost nástrojů hospodářského
mechanismu. Spolupracuje při plnění svých
úkolů s orgány Národní fronty
a s organizacemi v ní sdruženými.
Výbor lidové kontroly ČSSR má působnost
v oblasti metodiky kontrolní činnosti a vytváří
podmínky pro jednotný postup s výbory lidové
kontroly republik a v zájmu žádoucí
účinnosti kontroly koordinuje svoji činnost
s ostatními federálními ústředními
orgány. Jsou mu svěřeny rovněž
působnosti v oblasti dohledu nad vyřizováním
stížností, oznámení a podnětů
pracujících, signalizační působnost
ke zdokonalování mechanismu řízení
národního hospodářství, státní
správy a právního řádu. Plány
kontrolní činnosti předkládá
vládě ČSSR a v oblasti obrany Radě
obrany státu. Na vyžádání předsednictva
Federálního shromáždění
předkládá zprávy o poznatcích
z kontrolní činnosti nebo provedení kontroly
nutné pro plnění úkolů Federálního
shromáždění a jeho orgánů
a přispívá tak k naplňování
kontrolní funkce našeho nejvyššího
orgánu státní moci.
K § 100 až 106 /Federální cenový
úřad/:
Federální cenový úřad /FCÚ/
je ústředním orgánem státní
správy ČSSR pro oblast cen. Odpovídá
za tvorbu koncepce cenové politiky státu a v rozsahu
své působnosti zabezpečuje její uskutečňování.
Tuto koncepci vypracovává v zájmu potřebné
jednoty cenové politiky v součinnosti s ústředními
orgány státní správy republik pro
ceny.
Federální cenový úřad vypracovává
zásady cenové politiky jako součást
přípravy státního pětiletého
plánu a spolu s příslušnými federálními
ústředními orgány státní
správy a s ústředními orgány
státní správy republik souhrnné podklady
pro státní plány v oblasti cen a návrhy
plánů vývoje cen.
Federální cenový úřad navrhuje
vládě ČSSR pravidla státního
řízení cen a dále ceny a cenové
limity výrobků, výkonů, prací
a služeb, jejichž stanovení si vláda ČSSR
vyhradí. Součástí působnosti
Federálního cenového úřadu
je vydávat na základě zákona o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy a podle zásad stanovených
vládou ČSSR obecně závazné
právní předpisy pro plánování,
tvorbu, změny, kontrolu a evidenci cen.
Působnost Federálního cenového úřadu
zahrnuje dále řízení a koordinaci
opatření vlády ČSSR v cenové
oblasti, stanovení cen národohospodářsky
významných výrobků, výkonů,
prací a služeb v rozsahu určeném vládou
ČSSR, schvalování změn cen v rozsahu
a za podmínek stanovených vládou ČSSR
a oprávnění pověřit jiné
orgány a popř. i organizace stanovením nebo
sjednáním cen ostatních výrobků,
výkonů prací a služeb. Federální
cenový úřad je rovněž oprávněn
ukládat organizacím na základě zvláštních
předpisů odvody prostředků do státního
rozpočtu. Významné jsou i jeho působnosti
v oblasti kontroly cen.
Obdobně jako další průřezové
ústřední orgány státní
správy odpovídá Federální cenový
úřad za koncepci a rozvoj soustavy informací
pro státní řízení cen.
Souhrnně je možné říci, že
ceny budou představovat v souvislosti s postupem přestavby
hospodářského mechanismu a s ohledem na rostoucí
význam ekonomických nástrojů řízení
velmi významnou oblast, v níž poroste i úloha
Federálního cenového úřadu
a ústředních orgánů státní
správy pro oblast cen v republikách.
K části druhé:
K hlavě první:
K § 108:
Ustanovení § 108 stanoví přiměřenou
působnost § 1 až 16 a § 18 zákona
pro další ústřední orgány
státní správy ČSSR, jimiž jsou
Federální statistický úřad,
Federální úřad pro tisk a informace,
Správa federálních hmotných rezerv,
Federální úřad pro vynálezy,
Federální úřad pro normalizaci a měření
a Československá komise pro atomovou energii. Tyto
další ústřední orgány
státní správy ČSSR vykonávají
působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
čele stojí člen vlády ČSSR,
přiměřeně povaze a rozsahu své
činnosti. Přes skutečnost, že v jejich
čele není člen vlády ČSSR,
se jedná o Ústřední orgány
státní správy ČSSR zřizované
zákonem Federálního shromáždění,
které mají mimo jiné i působnost vydávat
ve věcech jim svěřených obecně
závazné právní předpisy. Tyto
federální ústřední orgány
státní správy jsou podřízeny
vládě ČSSR.
K hlavě druhé:
K § 109 a 110 /Federální statistický
úřad/:
Federální statistický úřad
/FSÚ/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast sociálně
ekonomických informací.
Federální statistický úřad
vykonává působnost v oblasti sociálně
ekonomických informací v rozsahu stanoveném
zákonem č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě
sociálně ekonomických informací. Federální
statistický úřad zajišťuje rovněž
propojení jednotné soustavy sociálně
ekonomických informací s ostatními celostátními
informačními soustavami v zájmu komplexního
rozvoje celého informačního systému.
S ohledem na rostoucí význam informací pro
život současné společnosti se svěřuje
Federálnímu statistickému úřadu
působnost zajišťovat vzájemnou koordinaci
tvorby, propojení a funkce všech celostátních
informačních soustav.
K § 111 a 112 /Federální úřad
pro tisk a informace/:
Federální úřad pro tisk a informace
/FÚTI/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast tisku
a jiných informačních prostředků.
Federální úřad pro tisk a informace
vykonává v oblasti tisku a jiných informačních
prostředků působnost stanovenou zákonem
č. 180/1980 Sb., o zřízení Federálního
úřadu pro tisk a informace.
K § 113 a 114 /Správa federálních
hmotných rezerv/:
Správa federálních hmotných rezerv
/SFHR/ je ústředním orgánem státní
správy ČSSR pro plánování,
tvorbu, ochraňování a používání
federálních hmotných rezerv, pro úkoly
na úseku státních rezerv, vytvářených
v rámci hospodářských příprav
národního hospodářství a pro
tvorbu koncepcí, analýzu a usměrňování
oběhových procesů v národním
hospodářství. V souladu s tím je jí
svěřena působnost předkládat
vládě ČSSR návrhy nomenklatury, cílových
a nesnižitelných stavů materiálů
federálních hmotných rezerv a návrhy
pravidel tvorby, ochraňování, financování,
rozmisťování, používání
a kontroly federálních hmotných rezerv.
Správa federálních hmotných rezerv
předkládá vládě ČSSR
rovněž návrhy pravidel plánování,
rozpočtování, financování,
ochraňování, obhospodařování,
používání a kontroly státních
rezerv pro zvláštní hospodářské
přípravy národního hospodářství.
Správa federálních hmotných rezerv
vykonává dále působnosti v oblasti
nakládání s federálními hmotnými
rezervami. Analyzuje vývoj oběhu zboží,
usměrňuje a koordinuje rozvoj skladování,
manipulace s materiálem a balení.
Celkově je třeba k působnosti Správy
federálních hmotných rezerv uvést,
že z povahy její činnosti vyplývá
potřeba těsné součinnosti se Státní
plánovací komisí.
K § 115 a 116 /Federální úřad
pro vynálezy/:
Federální úřad pro vynálezy
/FÚV/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast průmyslových
práv, objevů a zlepšovacích návrhů.
V jeho působnosti je navrhovat cíle a zásady
jednotné státní politiky v oblasti průmyslových
práv včetně zahraniční a rozhodovat
o udělení ochrany na předměty průmyslových
práv.
Federální úřad pro vynálezy
vede ústřední fond světové
patentové literatury a zajišťuje budování
fondu informací z oblasti průmyslových práv.
V souvislosti s rozšiřováním mezinárodních
styků zejména v ekonomické oblasti bude nabývat
na významu celá oblast průmyslových
práv, zejména jejich ochrana, a tím i činnost
Federálního úřadu pro vynálezy.
K § 117 a 118 /Federální úřad
pro normalizaci a měření/:
Federální úřad pro normalizaci a měření
/FÚNM/ je ústředním orgánem
státní správy ČSSR pro oblast technické
normalizace, měrové služby a státního
zkušebnictví.
Federální úřad pro normalizaci a měření
řídí technickou normalizaci, měrovou
službu a zkušebnictví v našem národním
hospodářství v rozsahu stanoveném
především zákonem č. 96/194 Sb.,
o technické normalizaci, a vypracovává celostátní
koncepce rozvoje uvedených činností. Řídí
tvorbu státních technických norem, tyto schvaluje,
zabezpečuje jednotnost a. přesnost stanovených
měřidel a měření a v zákonem
stanoveném rozsahu vydává rozhodnutí
při výkonu státní měrové
služby.
Federální úřad pro normalizaci a měření
zabezpečuje výkon státního zkušebnictví,
řídí a kontroluje činnost státních
zkušeben a je oprávněn stanovit zkušebnám
povinnost zadávat některé speciální
zkoušky jiným organizacím.
K § 119 a 120 /Československá komise
pro atomovou energii/:
Československá komise pro atomovou energii /ČSKAE/
je ústředním orgánem státní
správy ČSSR pro oblast jaderné energie. Jejího
předsedu, místopředsedu a ostatní
členy jmenuje a odvolává vláda ČSSR.
Československá komise pro atomovou energii vypracovává
v rámci své působnosti podklady z oblasti
mírového využívání jaderné
energie pro návrhy vědeckotechnické politiky
ČSSR včetně návrhu na její
zabezpečení. Podílí se na zpracování
návrhu československého jaderného
programu a jeho zabezpečení, vykonává
státní dozor nad jadernou bezpečností
jaderných zařízení podle zákona
č. 28/98 Sb., o státním dozoru nad jadernou
bezpečností jaderných zařízení,
a nad jadernými materiály včetně jejich
kontroly a evidence.
Československá komise pro atomovou energií
zabezpečuje rovněž v rozsahu své působnosti
závazky ČSSR z mezinárodních smluv,
které se týkají jaderné bezpečnosti
jaderných zařízení.
K části třetí:
K § 121 až 127:
Podrobnější vymezení úkolů
federálních ministerstev a dalších federálních
ústředních orgánů státní
správy, zásad jejich činnosti a vnitřní
organizace upraví statuty, které budou zpracovány
jednotlivými ústředními orgány
v návaznosti na tento zákon a které bude
schvalovat vláda ČSSR. Zákon o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy a další zákony
určují meze statutů, neboť federální
ministerstva a další federální ústřední
orgány státní správy vykonávají
i působnost stanovenou dalšími zákony
Federálního shromáždění.
Ve své činnosti se federální ministerstva
a další federální ústřední
orgány státní správy řídí
ústavními a ostatními zákony Federálního
shromáždění, jakož i usneseními
federální vlády a jejího předsednictva.
V souladu s principem federativního uspořádání
našeho státu musí federální ministerstva
a další federální ústřední
orgány státní správy dbát o
to, aby se stavy jejich pracovníků přiměřeně
skládaly z občanů obou republik a vytvářet
pro to všestranné podmínky.
V souladu s ústavní zásadou, že obecně
závazné právní předpisy mohou
ústřední orgány státní
správy vydávat pouze na základě zákona
a v jeho mezích, je koncipováno ustanovení
§ 124, které se týká zmocňovacích
ustanovení pro Státní komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, federální ministerstvo
paliv a energetiky a Federální cenový úřad.
Toto ustanovení omezuje účinnost § 29,
52 odst. 4, 75 a 104 tohoto zákona do 31. 12. 1992, kdy
na jejich základě mohou uvedené ústřední
orgány státní správy uvést
do souladu, popř. i nově vydat právní
předpisy v jimi spravovaných oblastech podle potřeb
přestavby hospodářského mechanismu.
Další právní úprava v těchto
oblastech po 1. 1. 1993 - včetně novelizace vydaných
předpisů - bude již možná pouze
na základě hmotně právní úpravy
uvedených oblastí, provedené zákonem
Federálního shromáždění,
pokud zmocnění pro takovou úpravu není
obsaženo i v jiných zákonech Federálního
shromážděni. Odtud vyplývá pro
Státní komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, federální ministerstvo
financí, federální ministerstvo paliv a energetiky
a Federální cenový úřad i nutnost
započít s přípravou hmotně
právní úpravy v úrovni zákona
v oblastech uvedených v § 29, 52 odst. 4, 75 a 104
tohoto zákona tak, aby zmocňovací ustanovení,
která tyto orgány potřebují, byla
uvedena na základ zákona, jehož obsahem bude
věcná úprava příslušných
vztahů.
Změna názvu Úřadu pro vynálezy
a objevy a Úřadu pro normalizaci a měření
na Federální úřad pro vynálezy
a Federální úřad pro normalizaci a
měření vyvolává nutnost zařadit
do zákona přechodné ustanovení, formulované
v 125.
Derogační klauzule /§ 126/ obsahuje vedle zrušení
dosavadního zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti
federálních ministerstev, i derogaci některých
ustanovení dalších právních předpisů,
jejichž dílčí obecné části
byly převzaty do ustanovení tohoto zákona.
Obsahuje dále i zrušení zákona č.
37/1972 Sb., o okresních a krajských zemědělských
správách, neboť okresní a krajské
zemědělské správy se ruší
v souvislosti s uplatněním dvoustupňového
řízení v celém národním
hospodářství včetně zemědělství.
Úkol zrušit okresní a krajské zemědělské
správy uložila vláda ČSSR svým
usnesením č. 216 z 20. 7. 1988, kterým schválila
řízení odvětví zemědělství
v podmínkách přestavby hospodářského
mechanismu.
Předseda vlády ČSSR
Ministr vlády ČSSR