Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Důsledné uskutečňování strategické linie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti, vytýčené XVII. sjezdem Komunistické strany Československa, vyžaduje realizovat komplexní přestavbu hospodářského mechanismu ČSSR jakožto prvořadý politicko-ekonomický úkol. Strategie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší vlasti je založena na potřebě revolučních změn v uplatňování vědeckotechnického pokroku, na intenzivním a hlubším zapojení do mezinárodní dělby práce, především socialistické ekonomické integrace. Spočívá v orientaci na kvalitu práce a na zvyšování efektivnosti celého reprodukčního procesu v zájmu dosažení vyšší úrovně tvorby materiálních a duchovních hodnot pro život a práci lidu.

Přestavba hospodářského mechanismu v zájmu dosažení jeho nové kvality je předpokladem realizace strategie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti a musí mít proto komplexní charakter, tj. musí být zabezpečována v organické jednotě a efektivní součinnosti centra a chozrasčotní sféry, v dialektické jednotě plánování, ekonomických nástrojů a stimulů, racionalizaci organizačních struktur a realizaci kádrové politiky. Základní směry tohoto procesu a jejich konkretizace jsou obsaženy v usnesení ÚV KSČ o komplexní přestavbě hospodářského mechanismu ČSSR a jejím zabezpečení, přijatém na 7. plenárním zasedání ÚV KSČ v prosinci 1987, v závěrech 9. pléna ÚV KSČ z dubna 1988 a ve Směrnicích k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, schválených usnesením vlády ČSSR č. 29 ze dne 28. ledna 1988. Tyto dokumenty definovaly novou úlohu státních orgánů a chozrasčot-ní sféry v nadcházející etapě rozvoje naší společnosti a vymezily rovněž úlohu nově koncipovaného jednotného řídícího centra.

Změna v úloze centra spočívá v posunu jeho činnosti do polohy obecného řízení systémového charakteru, založeného především na zásadě jednotnosti ekonomických kritérií a dlouhodobých normativů, v posunu do oblasti dlouhodobé programové strategie při určováni celospolečenských sociálně ekonomických cílů a formulování základních cest jejich dosahování při zásadním omezení operativních, krátkodobých administrativně direktivních zásahů do činnosti chozrasčotní sféry i národních výborů. Z tohoto pojetí rezultují základní funkce centrálního řízení v oblasti vědeckotechnického, sociálního a ekonomického rozvoje, jimiž jsou:

- zpracování jednotného komplexního státního plánu hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR, zabezpečujícího strategické cíle sociálně ekonomického rozvoje, optimalizaci hmotných i hodnotových proporcí s cílem dosažení maximální efektivností a rovnovážnosti ekonomiky,

- koncipování rozvoje hospodářského mechanismu, jeho cílevědomé nepřetržité zdokonalování a vytváření podmínek pro rozvoj socialistického podnikání,

- usměrňování vývoje ekonomiky, její dynamiky, rovnovážnosti a proporcionality, jakož i tvorby a užití rezerv v souladu s cíli a záměry státního plánu.

Jedná se o posílení úlohy centra při řízení zásadních strategických programových úkolů a při zajišťování rovnovážnosti a proporcionality sociálně ekonomického rozvoje v souladu se zájmy a potřebami společnosti. Integrující úlohu zde má vláda ČSSR, na kterou přechází rovněž odpovědnost za rozvoj soustavy řízení národního hospodářství.

V návaznosti na ústavní zákon č. 42/1988 Sb., o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky, kterým byl realizován požadavek 7. pléna ÚV KSČ racionálněji uspořádat centrální orgány a na základě nutnosti vyjádřit nově v souladu s usnesením 7. pléna ÚV KSČ a Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu působnost: federálních ústředních orgánů státní správy, byl zpracován nový zákon o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.

Koncepčně je zákon postaven tak, že v první části je v hlavě první "Obecná ustanovení" charakterizováno poslání federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky. Předním úkolem federálních ústředních orgánů státní správy je podíl na tvorbě jednotné státní politiky Československé socialistické republiky a její uskutečňování v oblasti ústavou svěřené působnosti. Tyto orgány jako součást jednotného řídícího centra odpovídají ve své působnosti za jednotné zabezpečování strategických cílů a záměrů v hospodářském a sociálním rozvoji, vytýčených Komunistickou stranou Československa.

V hlavě první jsou zahrnuty úkoly federálních ústředních orgánů státní správy ve věcech národohospodářského plánování a usměrňování vývoje ekonomiky, státní finanční a cenové politiky, vědeckotechnického a investičního rozvoje, tvorby a ochrany životního prostředí, v sociální sféře a v oblasti vnějších ekonomických vztahů. Významný je rovněž úkol vytvářet podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti a hospodářské soutěže, působnost v zakládání státních podniků a zřizování dalších socialistických organizací a úkol sledovat a vyhodnocovat uplatňování a působení nástrojů hospodářského mechanismu včetně působnosti předkládat návrhy na jeho zdokonalení a vykonávat v oblasti své působnosti kontrolu jako nedílnou součást své řídící, organizátorské a koncepční činnosti. Tyto úkoly plní všechny federální ústřední orgány státní správy, i když s různou mírou intenzity, jak to odpovídá jejich průřezovému nebo odvětvovému zaměření.

Federálním ústředním orgánům státní správy je uloženo pečovat na svém úseku o náležitou právní úpravu, která patří do působnosti federace. Zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce v hospodářské a vědeckotechnické oblasti, jakož i v dalších oblastech. Zabezpečují rovněž ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Československou socialistickou republiku z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích.

Federální ústřední orgány státní správy odpovídají ve své působnosti za úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti Československé socialistické republiky.

V souladu s koncepcí jednotného řídícího centra se zdůrazňuje požadavek vzájemné spolupráce mezi federálními ústředními orgány státní správy a neméně významný požadavek spolupráce s ústředními orgány republik ve stěžejních oblastech. Zákon ukládá federálním ministerstvům povinnost poskytovat příslušným orgánům republik podklady a další údaje potřebné pro jejich činnost, přičemž vychází při formulaci této povinnosti z předpokladu reciprocity. Federálním ústředním orgánům státní správy je v zájmu jednotného zabezpečování státní politiky federace uložena povinnost dbát v dohodě s orgány republik o souladný rozvoj i těch oblastí, které patří do působnosti republik a kde na úrovni federace není zřízen ústřední orgán státní správy. Jedná se především o oblast stavebnictví, chemického a spotřebního průmyslu, lesního a vodního hospodářství, dřevozpracujícího průmyslu, vnitřního obchodu, zdravotnictví, kultury a školství. V zájmu efektivního rozvoje jednotné československé ekonomiky zabezpečují federální ústřední orgány státní správy i potřeby odvětví řízených orgány republik; z jednotnosti československé ekonomiky plyne i v zákoně uvedená reciprocita této povinnosti pro orgány republik.

Obecná ustanovení dále stanoví v zájmu zabezpečování jednotné státní politiky na celém území ČSSR povinnost ministrům ČSSR jakožto ústavním činitelům zabezpečovat vzájemnou součinnost a koordinaci s ministry republik a projednávat v oblasti společné působnosti federace a republik návrhy opatření předkládaných vládě ČSSR.

Federální ústřední orgány státní správy plní své úkoly v součinnosti s orgány Národní fronty, s orgány Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže. Významnou stránkou jejich činnosti je rovněž spolupráce s Československou akademií věd a s dalšími vědeckými institucemi a pracovišti vědeckovýzkumné základny.

Zákon respektuje ústavní rozdělení působnosti mezi. Československou socialistickou republikou a Českou a Slovenskou socialistickou republikou. Jeho realizace si nevyžádá nároky na státní rozpočet ani zvýšení plánu pracovních sil.

II. Zvláštní část /odůvodnění jednotlivých ustanovení/

K preambuli:

V zájmu dalšího sociálně ekonomického rozvoje Československé socialistické republiky, podmíněného zvyšováním efektivnosti ekonomiky, je uskutečňován proces komplexní přestavby hospodářského mechanismu. To vyžaduje mimo jiné nově vymezit působnost federálních ústředních orgánů státní správy, které působí na úrovni federace jako nedílná součást jednotného řídícího centra. Věcným východiskem nové formulované působnosti federálních ústředních orgánů státní správy jsou Směrnice k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu. Posláním jednotného řídícího centra je zabezpečovat ve spolupráci všech jeho orgánů jednotnost řízení ekonomiky a sociálního rozvoje ČSSR jako celku na základě socialistické hospodářské soustavy a zabezpečovat rovněž proporcionální rozvoj obou republik.

K části první:

K hlavě první:

K § 1 až 18:

Hlava první částí prvé zákona o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy obsahuje v jednotlivých ustanoveních působnosti a úkoly federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSSR /dále jen "federální ministerstva"/. Tyto působnosti a úkoly vykonávají a zabezpečují federální ministerstva jakožto součást jednotného řídícího centra. Tato hlava se v důsledku ustanovení § 108 zákona vztahuje přiměřeně i na další v zákoně uvedené federální ústřední orgány státní správy, v jejichž čele není člen vlády ČSSR, čímž je zabezpečena komplexnost právní úpravy v oblasti působnosti a úkolů společných všem federálním ústředním orgánům státní správy.

Jako přední úkol federálních ministerstev je stanoven jejich podíl na tvorbě státní politiky Československé socialistické republiky a realizace této politiky v oblasti jejich působnosti. Je stanovena odpovědnost federálních ministerstev za zabezpečování strategických cílů a záměrů v hospodářském a sociálním vývoji naší vlasti, vytýčených Komunistickou stranou Československa. Je tak respektován záměr Směrnic k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, směřující k posílení činnosti centra v oblasti systémového řízení a formování dlouhodobé programové strategie rozvoje společnosti.

Realizaci strategických cílů a záměrů státní politiky uskutečňují federální ministerstva především v nejvýznamnějších okruzích společensko-ekonomických vztahů, jimiž jsou národohospodářské plánování a usměrňování vývoje ekonomiky, státní finanční a cenová politika, vědeckotechnický a investiční rozvoj, životní prostředí, sociální rozvoj a vnější ekonomické vztahy.

Analýzy plnění záměrů a cílů státního pětiletého plánu v příslušných národohospodářských průřezech, zaměřené dále na hodnocení postupu uskutečňování strukturálních přeměn daných státními programy rozvoje a útlumu, jsou výchozí základnou pro usměrňování vývoje ekonomiky prostřednictvím ekonomických nástrojů.

Usměrňování vývoje ekonomiky zabezpečuje nejen vyrovnávání nepříznivých tendencí vývoje, ale i další urychlení procesů podporujících růst dynamiky vývoje národního hospodářství.

Součástí usměrňování vývoje ekonomiky jsou kromě opatření přijímaných ústředními orgány státní správy podle pravidel vymezených státním pětiletým plánem roční plány a národohospodářské průřezy, např. měnový plán a plán vývoje cen. Jde však pouze o ty případy, kdy se jedná a zpřesnění údajů příslušného ročního období v daném rámci pětiletého státního plánu.

Zákon zdůrazňuje podíl federálních ministerstev na tvorbě souhrnné prognózy a státních plánů hospodářského a sociálního rozvoje, podíl v oblasti tvorby koncepce finanční a cenové politiky, státního rozpočtu federace, finančně ekonomických nástroj a v oblasti cen, dále v oblasti politiky vědní a vědeckotechnické a investičního rozvoje, průmyslových práv, technické normalizace a státního zkušebnictví, podíl na zvyšování kvality výrobků, prací a služeb, podíl v oblasti tvorby koncepce státní investiční politiky a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí. Velmi významná je sociální oblast, zahrnující podíl na tvorbě koncepce státní politiky zaměstnanosti, státní mzdové politiky, produktivity práce a efektivnosti využívání pracovních sil a na tvorbě státní sociální politiky. Jedná se o celý komplex otázek, zahrnujících i přípravu mládeže na budoucí povolání, rekvalifikaci, postgraduální studium atd. Velký význam má rovněž podíl a činnost federálních ministerstev v oblasti vnějších ekonomických vztahů, především pokud se týká zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace.

Zákon ukládá federálním ministerstvům vytvářet podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti a hospodářské soutěže včetně přijímání protimonopolních opatření a uvádí rovněž působnost těchto orgánů jakožto zakladatelů státních podniků, resp. zřizovatelů dalších socialistických organizací, např. rozpočtových, příspěvkových, akciových společností apod.

Důležitým předpokladem trvalého zdokonalování hospodářského mechanismu je i soustavné sledování uplatňování a působení nástrojů tohoto mechanismu a spolupráce federálních ministerstev při tvorbě návrhů na jeho zdokonalení v zájmu efektivního fungování a rozvoje celé naší ekonomiky. S tím úzce souvisí i otázky racionální organizační struktury výrobně technické, vědeckovýzkumné a oběhové základny tvořené organizacemi, u nichž vykonávají federální ministerstva funkci zakladatele, popř. je zřizují. Zákon ukládá federálním ministerstvům povinnost dbát o racionální organizační strukturu této základny a o její soulad s hlavními směry rozvoje národního hospodářství. Ty jsou dány zejména souhrnnou prognózou, státními plány hospodářského a sociálního rozvoje a programy strukturálních změn národního hospodářství, schválenými vládou ČSSR.

Zákon stanoví federálním ministerstvům povinnost péče o náležitou právní úpravu, která patří do působnosti federace a spadá do jejich úseku, včetně přípravy návrhů zákonů Federálního shromáždění a nařízení vlády Československé socialistické republiky.

Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro naši republiku z mezinárodních smluv, i úkoly vyplývající z členství ČSSR v mezinárodních organizacích.

Zákon stanoví rovněž odpovědnost federálním ministerstvům za plnění úkolů v oblasti obrany a bezpečnosti republiky včetně opatření nutných k zabezpečení potřeb ozbrojených sil a k přípravě ústředních orgánů, socialistických organizací a občanů k obraně. Jde o opatření v rozsahu stanoveném zákonem a příslušné návrhy zde předkládají federální ministerstva vládě ČSSR, popř. Radě obrany státu.

V souladu s pojetím jednotného řídícího centra a v zájmu dalšího zkvalitnění úrovně jeho činnosti je v zákoně zdůrazněna povinnost trvalé vzájemné spolupráce federálních ministerstev, povinnost výměny informací a podkladů a koordinace jejich činnosti. Jde o to, aby bylo dosaženo jednotného, komplexního, efektivního a účinného zabezpečování cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje naší republiky v zájmu růstu životní úrovně lidu.

Aspekt spolupráce federálních ministerstev s příslušnými orgány republik je zdůrazněn v oblasti tvorby a realizace jednotné státní hospodářské politiky, normotvorby, opatření k usměrňování vývoje ekonomiky a při dalších významných opatřeních vlády ČSSR. Aspekt spolupráce federálních a republikových ústředních orgánů státní správy je upraven v § 15 odst. 2 diferencovaně podle oblastí, ve kterých se spolupráce uplatňuje.

Federální ministerstva mají rovněž povinnost poskytovat příslušným orgánům republik podklady a další údaje potřebné pro jejich činnost. Uložení této povinnosti vyplývá z povahy věci a vychází z principu vzájemnosti.

Zákon zdůrazňuje rovněž aspekt zabezpečování potřeb v těch oblastech, které náležejí do působnosti republik, a péči o vytváření podmínek pro koordinaci otázek společného zájmu, které vyplývají z potřeby jednotného zabezpečování státní politiky federace. Rovněž v zájmu rozvoje jednotné československé ekonomiky je federálním ministerstvům stanovena povinnost zabezpečovat i potřeby odvětví řízených orgány republik. Z povahy věci vyplývá, že tato povinnost je reciproční.

V zájmu zabezpečování jednotné státní politiky na celém území ČSSR ukládá zákon povinnosti přímo členům vlády ČSSR jakožto ústavním činitelům. I zde je zvýrazněn aspekt spolupráce s příslušnými členy vlád republik při integrující úloze federální vlády.

V souladu s politickým systémem naší republiky a v zájmu jeho rozvoje stanoví zákon federálním ministerstvům povinnost plnit své úkoly v součinnosti s orgány Národní fronty Československé socialistické republiky a s organizacemi v ní sdruženými, zejména s orgány a organizacemi ROH a SSM s cílem vytvářet podmínky pro rozšiřování účasti pracujících na řízení, rozvoj socialistické samosprávy a iniciativy pracujících. Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s Československou akademií věd, Slovenskou akademií věd a Československou akademií zemědělskou. Využívají rovněž poznatků vědeckých institucí a pracovišť vědeckovýzkumné základny a zapojují je zejména do prací na řešení problémů koncepční povahy. Souvisí to s rostoucí úlohou vědy v životě naší společnosti; cílem je získání fundované teoretické báze především pro koncepční a strategická rozhodnutí.

K hlavě druhé:

K 19 až 22 /Státní plánovací komise/:

Státní plánovací komise /SPK/ je ústředním orgánem státní správy pro tvorbu sociálně ekonomické strategie a národohospodářské plánování. Jako koncepční strategické centrum organizuje a koordinuje společně s ústředními plánovacími orgány republiky podle pokynů vlády ČSSR celkový proces přípravy a tvorby státních plánů. Nové pojetí jednotného komplexního státního plánu vyžaduje užší součinnost všech ústředních orgánů, které se na přípravě plánu podílejí, a proto se posiluje koordinační a organizátorská úloha Státní plánovací komise jako orgánu odpovědného i za metodické řízení plánovacího procesu. Státní plánovací komise jako svodný orgán pro plánování odpovídá rovněž za soulad všech částí státních plánů a předkládá návrhy státních plánů vládě ČSSR.

Státní plánovací komise koordinuje ty návrhy k usměrňování vývoje ekonomiky, o kterých rozhoduje vláda ČSSR a které nelze uplatnit v rámci pravidel daných státním pětiletým plánem v působnosti jednoho či více ústředních orgánů státní správy. Takovými opatřeními jsou např. změny výstupů státního pětiletého plánu a další opatření mající významný dopad na plnění záměrů hospodářského a sociálního rozvoje.

Ve vztahu k RVHP zabezpečuje Státní plánovací komise koordinaci státních plánů s plány členských států RVHP a navrhuje opatření pro zdokonalení mechanismu mezinárodní socialistické ekonomické integrace.

Nově je zakotvena odpovědnost Státní plánovací komise za koncepci soustavy informací pro tvorbu a kontrolu plněni plánů.

Podrobnější vymezení působnosti Státní plánovací komise a ostatních ústředních orgánů státní správy v plánovacím procesu bude provedeno zákonem o národohospodářském plánování, který se v současné době připravuje.

K § 23 až 29 /Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj/:

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj /SKVTIR/ /dále jen "Státní komise"/ je ústředním orgánem státní správy pro oblast vědeckotechnického a investičního rozvoje.

Vzhledem k tomu, že plán rozvoje vědy a techniky se v novém pojetí hospodářského mechanismu stává integrální součástí komplexního státního pětiletého plánu, upravuje se také působnost Státní komise, která vypracovává návrh koncepce státní vědní a vědeckotechnické politiky a návrh jejího uskutečňování. Tato koncepce musí být v souladu s potřebami sociálně ekonomického rozvoje, danými souhrnnou prognózou a dlouhodobým výhledem i s programy strukturálních změn národního hospodářství.

Státní komisi se svěřuje působnost navrhovat použití finančních a devizových prostředků pro oblast vědeckotechnického rozvoje v pětiletém státním plánu a hospodařit s rezervou, vytvořenou pětiletým státním plánem na nepředvídané výdaje v zákonem vymezených oblastech.

V oblasti investiční výstavby je působnost Státní komise spolu s ústředními orgány státní správy republik pro investiční výstavbu zaměřena na přípravu komplexních technicko-ekonomických podkladů pro návrh koncepce jednotné státní investiční politiky realizované státním plánem. Na úseku plánování investiční výstavby vypracovává Státní komise podklady pro návrh státního plánu na úseku projektových a typizačních prací a po projednání s příslušnými orgány státní správy navrhují do pětiletého státního plánu úkoly, které investičně zabezpečují realizaci státního plánu v oblasti vědeckotechnického rozvoje.

V oblasti tvorby a ochrany životního prostředí a bytové politiky vypracovává Státní komise společně s příslušnými ústředními orgány republik pro životní prostředí návrh celostátní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a po projednání ve vládách republik jej předkládá vládě ČSSR. Společně s příslušnými ústředními orgány republik pro životní prostředí vypracovává rovněž návrh koncepce mezinárodní spolupráce v této oblasti a předkládá jej vládě ČSSR. S tím těsně souvisí i působnost komise navrhovat zařazení ekologických investic federálního významu do pětiletého státního plánu.

Vzhledem k závažnosti bytové politiky je nově koncipována působnost Státní komise v této oblasti jako společná se Státní plánovací komisí, federálním ministerstvem financí, federálním ministerstvem práce a sociálních věcí a příslušnými ústředními orgány státní správy republik, neboť z povahy věci vyplývá, že jde o řešení celého komplexu otázek, které se dotýkají ústředních orgánů státní správy v úrovni federace i republik.

Státní komise navrhuje koncepci informační politiky a vytváří podmínky pro koordinaci informačních soustav. Odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami. Tato ustanovení berou v úvahu rostoucí význam informací v životě současné společnosti.

Na úseku expertizní činnosti bude Státní komise provádět státní expertizu vybraných úkolů výzkumu a vývoje, licencí a investičních akcí připravovaných k zařazení do státního pětiletého plánu v odvětvích řízených federálními orgány a dále u těch akcí a licencí, u nichž mají být použity centralizované finanční a devizové zdroje federace.

Státní komisi náleží rovněž výběr a sledování plnění úkolů a akcí, u nichž provedla státní expertizu, a v případě potřeby navrhovat vládě ČSSR opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

Vzhledem k tomu, že v oblasti vědeckotechnického rozvoje a investiční výstavby nejsou základní zákonné úpravy /s výjimkou stavebního zákona/, je nutné zahrnout do kompetenčního zákona poměrně rozsáhlé zmocnění k úpravě jednotlivých otázek obecně závaznými právními předpisy. časové omezení k využití této možnosti, které se jeví nezbytné z ústavních hledisek /svrchovanost zákona, vyjádřená článkem 80 ústavního zákona o československé federaci požadavkem stanovení zákonných mezí pro úpravu příslušné problematiky prováděcími předpisy/ řeší přechodná a závěrečná ustanovení. Tato zmocnění jsou rovněž v platném kompetenčním zákoně a na jejich základě byly již vydány obecně závazné právní předpisy. Navržené časové omezení vytváří potřebný prostor pro jejich zrněny a současně stanoví SKVTIR časové meze pro přípravu hmotně právní úpravy. To platí analogicky i pro ostatní zmocnění v tomto zákoně /§ 52 odst. 4, 75 a 104/. Je třeba mít na paměti, že působnost Státní komise je upravena i stavebním zákonem č. 50/1976 Sb.

K § 30 až 34 /Federální ministerstvo zahraničních věcí/:

Federální ministerstvo zahraničních věcí /FMZV/ je ústředním orgánem státní správy ČSSR pro oblast zahraniční politiky. Přísluší mu odpovědnost za celkovou koordinaci provádění zahraniční politiky ČSSR a to i na těch úsecích, kde provádění zásad jednotné zahraniční politiky přímo zabezpečují jiné státní orgány federace nebo republik. V zájmu zabezpečení jednotného postupu při realizaci československé zahraniční politiky vydává obecně závazné právní předpisy a směrnice.

Federální ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy ČSSR k ostatním státům a mezinárodním organizacím. Řídí a koordinuje rovněž všechnu činnost, která se týká OSN, jejích orgánů i mezinárodních odborných organizací.

Federálnímu ministerstvu zahraničních věcí přísluší i péče o to, aby uplatňování zájmů zahraniční politiky ČSSR bylo důsledně zabezpečováno v činnosti všech orgánů federace i republik.

Federální ministerstvo zahraničních věcí dále dbá, aby mezinárodní smlouvy byly sjednávány v souladu s československými zahraničně politickými zájmy a byly řádně předkládány k ústavnímu projednání.

Federální ministerstvo zahraničních věcí zajišťuje ochranu práv a zájmů ČSSR a našich občanů v zahraničí, řídí československé zastupitelské úřady v zahraničí; přitom odborné složky zastupitelských úřadů podléhají po odborné stránce řízení příslušných federálních ústředních orgánů, např. obchodní oddělení a zastupitelství FMZO. Dále plní úkoly při zabezpečování styků s orgány cizích států v ČSSR a v zahraničí, jakož i úkoly při správě majetku našeho státu v zahraničí.

Ve věcech, které patří do výlučné působnosti republik /školství, kultura, věda, zdravotnictví, lesní a vodní hospodářství, spravedlnost a další/ a pro něž není zřízen žádný federální ústřední orgán, plní v rozsahu stanoveném vládou ČSSR úkoly při zabezpečování mezinárodních styků. Při přípravě mezinárodních smluv a při zastupování práv a zájmů ČSSR v mezinárodních stycích ve věcech patřících do výlučné působnosti republik postupuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy republik.

Federální ministerstvo zahraničních věcí dále ve spolupráci s příslušnými orgány federace a republik koordinuje a zabezpečuje přípravu sjednávání a vnitrostátního projednávání mezinárodních smluv, zabezpečuje vyhlašování mezinárodních smluv, jimiž je ČSSR vázána a sleduje jejich dodržování a provádění z hlediska uplatňování zájmů naší zahraniční politiky.

K 35 až 39 /Federální ministerstvo národní obrany/:

Federální ministerstvo národní obrany /FMNO/ je ústředním orgánem státní správy ČSSR pro zabezpečováni obrany Československé socialistické republiky, pro řízení a velení Československé lidové armádě a pro řízení civilní obrany. Odpovídá za uskutečňování koncepce branné politiky státu a navrhuje v tomto směru potřebná opatření vládě ČSSR, Radě obrany státu a prezidentu ČSSR jako vrchnímu veliteli ozbrojených sil.

V rámci této působnosti je federální ministerstvo národní obrany oprávněno navrhovat zásady řízení obrany státu, výstavby Československé lidové armády a koncepci civilní obrany. Důležitou působností je i koordinace činnosti ústředních orgánů a socialistických organizací při přípravě k obraně.

V působnosti ministerstva je řídit výstavbu Československé lidové armády, zabezpečovat její všestrannou připravenost a velet vojskům, zabezpečovat nedotknutelnost vzdušného prostoru ČSSR. Koordinaci vojenského letového prostoru uskutečňuje v těsné součinnosti s civilním letovým provozem.

Federální ministerstvo národní obrany řídí vojenskou zpravodajskou službu.

Federální ministerstvo národní obrany vykonává působnost i v oblasti dodávek potřebného materiálního vybavení pro Československou lidovou armádu a kontrolu jejich jakosti přímo u dodavatelů.

Vůči občanům vykonává pravomoci vyplývající z branné povinnosti občanů stanovené ústavou ČSSR a zvláštními předpisy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP