Federální shromáždění
se usneslo na tomto zákoně:
(1) Federální shromáždění se jako nejvyšší orgán státní moci a jediný zákonodárný sbor Československé socialistické, republiky (čl. 29 odst. 1 ústavního zákona o československé federaci, dále jen "ústavní zákon") podílí na uskutečňování úkolů socialistického federativního státu svou ústavodárnou a zákonodárnou činností, projednáváním základních otázek vnitřní a zahraniční politiky a vrcholnou kontrolní v rámci působnosti československé federace.
(2) Federální shromáždění jako nejvyšší zastupitelský sbor v Československé socialistické republice spolupracuje s nejvyššími zastupitelskými sbory republik - Českou národní radou, Slovenskou národní radou - a s národními výbory.
(3) Federální shromáždění
rozvíjí spolupráci s orgány Národní
fronty Československé socialistické republiky
a s organizacemi v ní sdruženými.
(1) Činnost Federálního shromáždění je založena na zásadách socialistické demokracie a jednoty politického systému v Československé socialistické republice.
(2) Ve své činnosti se Federální shromáždění
opírá o aktivní a iniciativní práci
každého poslance. Uskutečňování
svých pravomocí zakládá na zásadě
veřejnosti, na zásadě kolektivního
projednávání a rozhodování
otázek, které jsou svěřeny do jeho
působnosti, a dbá přitom veřejného
mínění.
(1) Jednací řád Federálního shromáždění upravuje zásady jednání Federálního shromáždění, vzájemné styky obou sněmoven, jakož i styky s vládou Československé socialistické republiky a navenek.
(2) Každá sněmovna upravuje vlastním
usnesením své vnitř ní poměry
a podrobnější pravidla svého jednání.
(1) Poslanci Federálního shromáždění se sejdou po svém zvolení na ustavující schůzi sněmovny, do níž byli zvoleni.
(2) Ustavující schůzi každé sněmovny svolá dosavadní předsednictvo Federálního shromáždění do 30 dnů ode dne voleb a navrhne pořad jejího jednání. Schůzi řídí pověřený člen dosavadního předsednictva Federálního shromáždění, který přijme též slib poslanců, dá schválit volební řád sněmovny a provést volbu komise poslanců pro zjišťování výsledků voleb. Dále dá provést volbu předsedy a ostatních členů mandátového a imunitního výboru.
(3) Na základě návrhu mandátového
a imunitního výboru ověří sněmovna
platnost volby poslanců.
(1) Sněmovna zvolí svého předsedu, který se ujme řízení schůze a přijme slib řídícího schůze, byl-li zvolen do sněmovny.
(2) Sněmovna stanoví počet členů svého předsednictva, počet místopředsedů a ověřovatelů sněmovny a zřídí své další výbory.
(3) Předseda sněmovny dá provést volbu
stanoveného počtu místopředsedů
sněmovny, členů jejího předsednictva
a ověřovatelů sněmovny. Dále
dá provést volbu předsedů a ostatních
členů výborů.
Každá sněmovna zvolí ze svého
středu 20 členů předsednictva Federálního
shromáždění. Sněmovna národů
zvolí 1.0 členů z poslanců zvolených
v České socialistické republice a 10 členů
z poslanců zvolených v Slovenské socialistické
republice.
Předseda nebo pověřený člen
dosavadního předsednictva Federálního
shromáždění podá sněmovně
zprávu o činnosti předsednictva Federálního
shromáždění za dobu od poslední
schůze sněmovny.
(1) Po ustavující schůzi sněmoven předseda nebo pověřený člen dosavadního předsednictva Federálního shromáždění svolá společnou schůzi obou sněmoven k volbě předsedy Federálního shromáždění, prvního místopředsedy a místopředsedů Federálního shromáždění, a tuto schůzi řídí. Předseda Federálního shromáždění, první místopředseda a místopředsedově Federálního shromáždění jsou voleni Sněmovnou lidu a Sněmovnou národů z členů předsednictva Federálního shromáždění.
(2) Každá sněmovna zvolí pro tuto volbu komisi poslanců pro zjišťování výsledků voleb.
(3) Sněmovny zvolí předsedu Federálního
shromáždění, který se ujme řízení
společné schůze a dá provést
volby prvního místopředsedy a místopředsedů
Federálního shromáždění.
(1) Schůze sněmovny svolává předseda sněmovny na základě usnesení předsednictva sněmovny, popřípadě na základě usnesení sněmovny. Na žádost alespoň třetiny poslanců svolá předseda schůzi do 30 dnů.
(2) Společnou schůzi sněmoven svolává
předseda Federálního shromáždění
na základě usnesení předsednictva
Federálního shromáždění
nebo na základě usnesení obou sněmoven.
(1) Jednání Sněmovny lidu lze zahájit, jestliže je ve schůzi přítomna nadpoloviční většina jejích poslanců.
(2) Jednání Sněmovny národů lze zahájit, jestliže je ve schůzi přítomna nadpoloviční většina poslanců zvolených v České socialistické republice i nadpoloviční většina poslanců zvolených v Slovenské socialistické republice.
(3) Sněmovna stanoví na návrh svého předsednictva pořad jednání a způsob projednávání jednotlivých bodů pořadu. Jde-li o společnou schůzi sněmoven, na jejímž konání se usneslo předsednictvo Federálního shromáždění, činí tak na návrh předsednictva Federálního shromáždění.
(4) Každý poslanec může navrhnout změnu
nebo doplnění pořadu.
(1) Schůze sněmovny je zpravidla veřejná.
(2) Sněmovna se může z důvodu ochrany důležitého státního zájmu usnést, že schůze nebo její část je neveřejná. Činí tak bez rozpravy na návrh předsednictva Federálního shromáždění svého předsednictva, výboru, poslance, prezidenta Československé socialistické republiky, vlády Československé socialistické republiky nebo jejího člena.
(3) Neveřejné schůze se mohou účastnit
prezident Československé socialistické republiky,
poslanci druhé sněmovny a členové
vlády Československé socialistické
republiky. Takové schůze nebo její části
se může účastnit vedoucí Kanceláře
Federálního shromáždění.
Jiné osoby se mohou účastnit jen se souhlasem
sněmovny. O takovém návrhu rozhodne sněmovna
bez rozpravy.
(1) K projednávanému bodu pořadu zpravidla vystoupí s odůvodněním navrhovatel a dále zpravodajové výborů sněmovny. Poté předsedající zahájí rozpravu.
(2) O rozpravy se poslanci mohou hlásit před zahájením schůze nebo v jejím průběhu. Předsedající oznámí Při zahájení rozpravy přihlášené řečníky a uděluje jim slovo v pořadí. přihlášky. Přednost mají řečníci, kteří chtějí přednést pozměňovací návrh. Kdo není při udělení slova přítomen, ztrácí pořadí.
(3) Sněmovna se může usnést na řečnické
době, nikoliv však kratší než 15
minut.
Poslanec má právo mluvit v jazyce své národnosti.
Nemluví-li řečník česky nebo
slovensky, zajistí Kancelář Federálního
shromáždění přetlumočení
projevu do jednoho z těchto jazyků.
(1) V průběhu rozpravy se poslanec může přihlásit o slovo k faktické poznámce nebo odpovědí na ni; bude mu uděleno slovo.
(2) Přednesení poznámky i odpověď na ni nesmějí překročit 5 minut.
(3) Překročí-li poslanec lhůtu k přednesení
faktické poznámky, popřípadě
k odpovědi na faktickou, poznámku, může
mu předsedající odejmout slovo.
Prezidentu Československé socialistické republiky,
členům předsednictva Federálního
shromáždění a členům vlády
Československé socialistické republiky se
udělí slovo, kdykoliv o to požádají,
a to i k prohlášením, která nesouvisejí
s pořadem schůze.
Rozpravy se mohou zúčastnit, projeví-li s
tím souhlas sněmovna i další pozvaní
představitelé politického, hospodářského
a kulturního života.
Poslanec má mluvit k projednávané věci.
Odchyluje-li se od ní nebo překročí-li
řečnickou lhůtu, může na to předsedající
poslance upozornit; po opětovném upozornění
mu může slovo odejmout. O námitkách
poslance rozhodne sněmovna hlasováním bez
rozpravy.
(1) Poslanci mohou v rozpravě přednášet k projednávaným otázkám pozměňovací návrhy. Mají se vztahovat k určité věci projednávaného návrhu a má z nich být zřejmé, na čem se má sněmovna usnést. Předsedající může požádat poslance, aby svůj návrh zpřesnil.
(2) Je-li přednesen pozměňovací návrh, může být projednávání navrhované věci přerušeno do doby, než návrh projedná příslušný výbor. Návrh na přerušení může podat poslanec sněmovny nebo navrhovatel. O návrhu rozhodne sněmovna bez rozpravy; současně může stanovit lhůtu pro předložení nového stanoviska výboru..
(3) Stejný postup platí i v případě, kdy poslanec podá písemně pozměňovací návrh k určitému návrhu ještě před zahájením rozpravy na schůzi sněmovny.
(4) Obdobně je možno postupovat při předložení jiného návrhu k projednávané otázce.
(5) Navrhovatel může svůj návrh vzít
zpět, nepřikročila-li sněmovna k hlasování
o něm.
(1) Po skončení rozpravy udělí předsedající závěrečné slovo navrhovateli a poté společnému zpravodaji výborů sněmovny. Navrhovatel a společný zpravodaj se mohou závěrečného slova vzdát.
(2) Ujme-li se před hlasováním slova člen
vlády Československé socialistické
republiky, je tím rozprava znovu zahájena.
(1) O každém návrhu rozhoduje sněmovna hlasováním; před ním upozorní předsedající, že bude přikročeno k hlasování a dá zjistit počet přítomných poslanců sněmovny.
(2) Nestanoví-li ústavní zákon něco
jiného, je třeba k platnému usnesení
sněmovny souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných poslanců.
(1) Každý poslanec může navrhnout, aby se o jednotlivých částech programu hlasovalo odděleně. Nedojde-li při takovém hlasování ke schválení všech částí návrhu, je nutno o přijatých částech hlasovat ještě jako o celku.
(2) Nejdříve se hlasuje o pozměňovacích návrzích, a to v pořadí, v němž byly podány.
(3) Hlasování o návrzích o způsobu
jednání má přednost před projednáváním
věci.
(1) Hlasování je veřejné nebo tajné. Je-li podán návrh na tajné hlasování, usne,E. se o něm sněmovna bez rozpravy. O návrhu na vylovení nedůvěry vládě Československé socialistické republiky nebo jejímu členu se hlasuje ve Sněmovně národů vždy podle jmen.
(2) Veřejně se hlasuje zpravidla zdvižením
ruky. Tajně se hlasuje hlasovacími lístky.
Hlasování podle jmen se provádí hlasovacími
lístky s uvedením jména poslance.
(1) Ve společné schůzi sněmoven hlasují poslanci obou sněmoven odděleně.
(2) Platí-li pro projednávaný návrh
zákaz majorizace, hlasují ve Sněmovně
národů odděleně poslanci zvolení
v České socialistické republice a poslanci
zvolení v Slovenské socialistické republice.
(1) Volby prezidenta Československé socialistické republiky, předsedy Federálního shromáždění, prvního místopředsedy a místopředsedů Federálního shromáždění, členů předsednictva Federálního shromáždění, předsedů a místopředsedů sněmovny a členů předsednictva a předsedů výborů sněmovny se provádějí tajným hlasováním.
(2) V ostatních případech se volby provádějí veřejně, neusnese-li se sněmovna jinak.
(3) Sčítání hlasů a zjišťování
výsledků hlasování provádí
komise poslanců zvolená sněmovnou; platí-li
pro projednávaný návrh zákaz majorizace,
zvolí Sněmovna národů dvě komise
poslanců.
(1) Předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva obou sněmoven i jejich výbory spolupracují při přípravě usnesení Federálního shromáždění a usilují o sjednocování usnesení obou sněmoven. Za tímto účelem se výbory obou sněmoven informují o svých schůzích, přijatých závěrech, vysílají na schůze odpovídajícího výboru své zástupce k vysvětlení přijatých stanovisek.
(2) Předsednictvo sněmovny informuje předsednictvo
druhé sněmovny i předsednictvo Federálního
shromáždění o každém usnesení
sněmovny.
(1) Nedojde-li k shodnému usnesení obou sněmoven, může se každá sněmovna usnést, a to i na návrh předsednictva Federálního shromáždění, na novém projednání věci, nebo může uložit výborům, aby věc znovu projednaly a předložily návrhy, anebo se může usnést na dohodovacím řízení.
(2) Nedojde-li ke shodnému usnesení obou sněmoven
o státním rozpočtu federace, je dohodovací
řízení povinné.
(1) Společný výbor pro dohodovací řízení se skládá z 10 zástupců každé sněmovny, nedohodnou-ii se sněmovny na jiném počtu; také v tomto případě je společný výbor složen ze stejného počtu poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
(2) Sněmovna národů zvolí do společného
výboru stejný počet poslanců zvolených
v České socialistické republice a stejný
počet poslanců zvolených v Slovenské
socialistické republice.
(1) První schůzi společného výboru pro dohodovací řízení svolává předseda Federálního shromáždění. Výbor si na této schůzi zvolí předsedu, který řídí další jednání výboru.
(2) O výsledcích jednání společného
výboru podají pověření členové
výboru zprávu oběma sněmovnám.
Nepřijmou-li sněmovny ani na doporučení
společného výboru shodné usnesení,
mohou se sněmovny usnést na konání
společné schůze sněmoven a usilovat
na ní o přijetí shodného usnesení.
Konání společné schůze sněmoven
může navrhnout i předsednictvo Federálního
shromáždění.
(1) Nevedlo-li dohodovací řízení ani jednání společné schůze obou sněmoven k jejích shodnému usnesení, informují o tom předsednictva sněmoven předsednictvo Federálního shromáždění.
(2) Nevedlo-li dohodovací řízení ke
shodnému usnesení obou sněmoven, podá
o tom předsednictvo Federálního shromáždění
zprávu prezidentu Československé socialistické
re publiky.
(1) O každé schůzi Sněmovny lidu, Sněmovny národů a o společné schůzi sněmoven se pořizuje doslovný zápis. V zápise je nutno uvést, kdo řídil schůzi, kolik členů příslušných orgánů bylo přítomno, kteří řečníci se zúčastnili rozpravy a jaký byl výsledek hlasování.
(2) Řečníci, kteří vystoupili v rozpravě, ověří v co nejkratší lhůtě zápis svého vystoupení. Přitom opraví chyby vzniklé při pořizování zápisu, nesmějí však měnit obsah a smysl svého vystoupení.
(3) Zápis o schůzi sněmovny ověřuje její předseda a dva ověřovatelé sněmovny. Zápis o společné schůzí sněmoven ověřuje předseda Federálního shromáždění a jeden ověřovatel za každou sněmovnu.
(4) Ověřený zápis je autentickým záznamem o schůzi a odevzdává se společně s příslušnými podklady, přílohami a usneseními k archivnímu uložení. Součástí zápisu jsou úplné texty předložených návrhů, přijatých usnesení, prohlášení a jiných dokumentů, které byly předmětem jednání.
(5) Autentické znění zápisu o schůzích
sněmoven, popřípadě o jejich společné
schůzi, je podkladem pro vydání těsnopisecké
zprávy tiskem. Jde-li o neveřejné schůze,
mohou předsednictva sněmoven rozhodnout o jiném
způsobu vydání těsnopisecké
zprávy.
(1) Návrhy zákonů Federálního
shromáždění mohou podávat poslanci
a skupiny poslanců Federálního shromáždění,
výbory obou sněmoven, prezident Československé
socialistické republiky, vláda Československé
socialistické republiky, Česká národní
rada a Slovenská národní rada.
(1) Federální shromáždění projednává návrhy zákonů zpravidla podle programu legislativních prací Federálního shromáždění.
(2) Návrhy zákonů se projednávají
tak, že navrhovatel předloží předsedovi
Federálního shromáždění
nejprve zásady připravovaného zákona.
(1) Navrhovatel může požádat, aby bylo od projednávání zásad zákona výjimečně upuštěno, jde-li o úpravu jednoduchou anebo vyžaduje-li to její naléhavost.
(2) O žádosti rozhodne předseda Federálního
shromáždění po jejím projednání
s předsedy obou sněmoven.
(1) Zásady zákona je třeba zpracovat přehledně, tak aby vyjadřovaly hlavní principy nové právní úpravy a aby z nich bylo zřejmé, co má být obsahem zákona a v případě návrhu na jeho změnu nebo doplnění, v čem bude taková změna nebo doplnění spočívat. Zásady mají pokud možno umožňovat výběr mezi variantními řešeními.
(2) Zásady zákona je třeba zpracovat tak, aby výbory sněmoven získaly úplný a spolehlivý podklad pro posouzení, zda určitá věc musí být upravována, nebo zda dosavadní. právní úprava musí být změněna, popřípadě doplněna, ve kterých směrech a v jakém rozsahu.
(3) K zásadám zákona navrhovatel přiloží politický, ekonomický a právní rozbor umožňující komplexní posouzení nové právní úpravy. Rozbor má odůvodnit potřeby přijetí nové právní úpravy, to, jak tato právní úprava přispěje ve srovnání s platným právním stavem k jejich řešení a ukázat, v čem budou spočívat její základní. rysy včetně záměrů na vydání prováděcích předpisů.
(4) Spolu s politickým, ekonomickým a právním rozborem navrhovatel podá zprávu o způsobu přípravy zásad, zejména, jak se na. ní podílely jiné státní orgány, zejména národní výbory, orgány Národní fronty, socialistické organizace a instituce, orgány samosprávy a pracovní kolektivy.
(5) Byla-li před předložením zásad
zákona provedena všelidová diskuse, předloží
navrhovatel její zhodnocení, ze kterého má
být zřejmé, jak naložil s jejími
výsledky.
(1) Po projednání zásad zákona předloží navrhovatel předsedovi Federálního shromáždění návrh zákona, který obsahuje přesné znění toho, na čem se má Federální shromáždění usnést (osnova zákona).
(2) Návrh zákona se předkládá s důvodovou zprávou. Důvodovou zprávu je třeba zaměřit na politický, věcný a právní rozbor upravovaných otázek, zejména na přínos navrhovaného řešení ve srovnání s dosavadní úpravou. V důvodové zprávě nutno dále vyjádřit, jaké nároky bude navrhovaná úprava klást na plán pracovních sil a na administrativu a rovněž jaké bude mít hospodářské a finační důsledky, popřípadě. jakým způsobem budou uhrazeny.
(3) Má-li být k navrženému zákonu
vydán prováděcí předpis, může
předseda Federálního shromáždění
na základě podnětu výborů sněmovny
vyžádat od navrhovatele jeho návrh. Návrh
takového předpisu předloží navrhovatel
vždy, má-li nabýt účinnosti současně
se zákonem.
(1) Předseda Federálního shromáždění postoupí zásady zákona a návrh zákona předsednictvům sněmoven. Zároveň je zašle k zaujetím stanoviska vládě Československé socialistické republiky, není-li vláda navrhovatelem zákona. Předseda Federálního shromáždění je zašle též České národní radě a Slovenské národní radě, nejsou-li navrhovateli, aby k nim mohly sdělit stanovisko podle svého uvážení.
(2) Předsednictvo sněmovny anebo z jeho pověření předseda sněmovny přikáže projednání zásad zákona a návrhu zákona výboru ústavně právnímu, popřípadě dalším výborům. Zároveň zabezpečí rozeslání zásad zákona a návrhu zákona všem poslancům spolu se sdělením, kterým výborům byla věc přikázána.
(3) Poslanci, kteří nejsou členy výborů,
jimž byly zásady zákona nebo návrh zákona
přikázány k projednání, mohou
sdělit těmto výborům své stanovisko,
a to i písemně:
(1) Vláda Československé socialistické republiky, popřípadě Česká národní rada, Slovenská národní rada nebo jejich orgány zašlou stanovisko k zásadám, popřípadě k návrhu zákona předsedovi Federálního shromáždění, který je postoupí předsednictvům sněmoven.
(2) Předsednictvo sněmovny nebo z jeho pověření
předseda sněmovny sdělí je výborům,
jimž byly zásady popřípadě návrh
zákona přikázány.
(1) Zásady a návrh zákona odůvodní při jednání výborů sněmoven navrhovatel. Je-li navrhovatelem vláda Československé socialistické republiky, zásady a návrh zákona může odůvodnit pověřený člen vlády Československé socialistické republiky nebo jí zmocněný vedoucí jiného federálního ústředního orgánu státní správy.
(2) Při projednávání návrhu
zákona informuje navrhovatel výbor, jak bylo využito
připomínek vznesených výborem při
projednávání zásad zákona,
popřípadě, proč těmto připomínkám
nevyhověl.
(1) Výbor může určit některého ze svých členů, aby sledoval přípravné práce na návrhu právní úpravy pojaté do programu legislativních prací Federálního shromáždění Československé socialistické republiky, a to ještě před tím, než navrhovatel předloží zásady, popřípadě návrh zákona Federálnímu shromáždění.
(2) Navrhovatel je povinen poslanci tuto účast umožnit.
(1) Výbor sněmovny může určit k projednávané věci ze svých členů zpravodaje.
(2) Projednává-li návrh více výborů, zpravidla se usnesou na společném zpravodaji.
(3) Zpravodaj informuje výbor o stanoviscích ostatních výborů, vlády Československé socialistické republiky a národních rad, jakož i stanoviscích a pozměňovacích návrzích poslanců Federálního shromáždění podaných písemně.
(4) Výbor si může k projednávané věci vyžádat informace a vyjádření státních orgánů, vědeckých institucí, společenských organizací, státních a družstevních organizací i posudky jednotlivých odborníků.
(5) Zpravodaj může po poradě s předsedou
výboru svolat poradu těchto odborníků.
(1) Po projednání zásad zákona výbor se usnese na stanoviskU. Ze stanoviska má jasně vyplývat, zda výbor se zásadami zákona souhlasí, popřípadě, ve kterých otázkách doporučuje provést změny nebo doplňky a jaké.
(2) Stanoviska výborů, které zásady
zákona projednaly, zašle výbor ústavně
právní navrhovateli.
(1) Po projednání návrhu zákona výbor se usnese na stanovisku, v němž zejména navrhne sněmovně, zda má zákon schválit. Pokud ve stanovisku doporučí změny nebo doplňky k návrhu zákona, musí být přesně formulovány. Toto stanovisko zašle výboru ústavně právnímu sněmovny, který postupuje podle § 90 písm. a).
(2) Byla-li osnova zákona projednána ve více
výborech sněmovny a shodly-li se tyto výbory
na stejných pozměňovacích návrzích,
předloží sněmovně společnou
písemnou zprávu. Tuto zprávu zašle předsednictvo
sněmovny všem poslancům. O projednávání
osnovy zákona ve výborech podá ve schůzi
sněmovny ústní zprávu společný
zpravodaj.
Návrh zákona může být projednán
ve sněmovně nejdříve po uplynutí
60 dnů od doby, kdy byl návrh poslancům rozeslán.
Výjimečně, vyžaduje-.li to-povaha věci,
může předsednictvo sněmovny sněmovně
navrhnout, aby návrh zákona projednala před
uplynutím této doby.
(1) V případě, že předsednictvo Federálního shromáždění rozhodlo o konání všelidové diskuse k zásadám nebo k návrhu zákona, projedná a zhodnotí její výsledky.
(2) Předseda Federálního shromáždění
postoupí zprávu o výsledcích všelidové
diskuse předsedům sněmoven, kteří
zajistí její projednání ve výborech.
(1) Zákony Federálního shromáždění vyhlásí předsednictvo Federálního shromáždění do 14 dnů po jejich schválení. Jako den schválení označí den, kdy se druhá sněmovna usnese o zákoně přijatém první sněmovnou.
(2) Neusnese-li se druhá sněmovna o návrhu přijatém první sněmovnou do tří měsíců, vyhlásí předsednictvo Federálního shromáždění zákon po uplynutí této doby a jako den schválení zákona označí den, kdy uplynula doba tří měsíců.
(3) Takto nelze vyhlásit ústavní zákona
ani zákon, pro jehož schválení platí
zákaz majorizace, neusnesla-li se na něm Sněmovna
národů.
Ustanovení § 32 až 44 a 46 se vztahují
přiměřeně i na projednávání
návrhů zákonných opatření
předsednictva Federálního shromáždění.
(1) Federální shromáždění jedná o zásadních otázkách zahraniční politiky, spolupodílí se v rámci své působnosti na její tvorbě a realizaci.
(2) Federální shromáždění projednává mezinárodní smlouvy politické a mezinárodní hospodářské smlouvy obecné povahy, jakož i mezinárodní smlouvy, k jejichž provedení je třeba zákona Federálního shromáždění, a to před jejich ratifikací.
(3) Federální shromáždění přijímá provolání k parlamentům a vládám, zasílá jim svá poselství a vydává prohlášení, kterými zaujímá stanoviska k závažným otázkám zahraniční politiky.
(4) Federální shromáždění jedná i o jiných zprávách a návrzích z oblasti zahraniční politiky Československé socialistické republiky.
(5) Federální shromáždění
projednává zprávy o zahraničních
stycích Federálního shromáždění
a o výměně zkušeností s parlamenty
jiných zemí, které mu předkládá
předsednictvo Federálního shromáždění.
(1) Předložené mezinárodní smlouvy postoupí předseda Federálního shromáždění předsednictvům sněmoven.
(2) Předsednictvo sněmovny nebo z jeho pověření předseda sněmovny přikáže předložené návrhy k projednání příslušným výborům.
(3) Předseda Federálního shromáždění
zašle návrhy mezinárodních smluv též
České národní radě a Slovenské
národní radě ke stanovisku. Nesouhlasí-li
národní rada se smlouvou, k jejímuž
provedení je třeba zákona národní
rady, nelze návrh projednat.
(1) Návrhy provolání, poselství a prohlášení stejně jako jiné zprávy a návrhy z oblasti zahraniční politiky projednává Federální shromáždění na návrh poslanců, výborů sněmoven, vlády Československé socialistické republiky, České národní rady a Slovenské národní rady.
(2) Pro projednání návrhů uvedených
v odstavci 1 platí přiměřeně
ustanovení § 49.
Federální shromáždění
a jeho předsednictvo podporují činnost československé
skupiny Meziparlamentní unie.