úplné znění zákona ze dne 19.
prosince 1962 č. 121 Sb., o hospodářské
arbitráži, jak vyplývá ze změn
a doplnění provedených zákonem ze
dne 10. listopadu 1965 č. 116 Sb., zákonným
opatřením předsednictva Národního
shromáždění ze dne 10. listopadu 1967
č. 106 Sb., zákonem ze dne 21. prosince 1970 č.
139 Sb., zákonem ze dne 15. prosince 1982 č. 166
Sb. a zákonem ze dne 15. června 1988 č. 99
Sb.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
Pro plnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství
a maximální uspokojování jeho potřeb
má rozhodující význam uvědomělá
soudružská spolupráce socialistických
organizací, uskutečňovaná na základě
stálého rozšiřování účasti
pracujících na řízení hospodářství.
K upevňováni této spolupráce a k důslednému
uplatňování celospolečenských
zájmů na úseku dodavatelsko-odběratelských
vztahů přispívá hospodářská
arbitráž.
Hospodářská arbitráž plni při
organizaci, úpravě a kontrole dodavatelsko-odběratelských
a jiných hospodářských vztahů
dále jen "hospodářské vztahy"
tyto hlavni úkoly
a) projednává a rozhoduje hospodářské
spory mezi socialistickými organizacemi, organizačními
jednotkami nebo orgány socialistických organizací,
pokud jsou oprávněny vystupovat v hospodářských
vztazích svým jménem, jakož i mezi ostatními
účastníky hospodářských
závazkových vztahů (dále jen "organizace"),
b) připravuje na svém úseku návrhy
zákonů Federálního shromáždění
a nařízení vlády Československé
socialistické republiky z oblasti hospodářských
vztahů a na základě zákonného
zmocnění a v jeho mezích vydává
obecné závazné právní předpisy,
c) výchovnou činností pomáhá
v rámci své působnosti organizovat a rozvíjet
vztahy spolupráce a vzájemné pomoci mezi
socialistickými organizacemi a aktivně působí
na tyto organizace tak, aby se zlepšovala jejich činnost,
zvyšovala odpovědnost za řádně
a včasné uzavíráni a plnění
hospodářských smluv v souladu s plánovanými
úkoly a aby byl upevňován chozrasčot,
d) upozorňuje socialistické organizace a orgány
hospodářského řízení
na závady v jejich činnosti, popřípadě
navrhuje opatření k odstraněni těchto
závad,
e) shromažďuje a zevšeobecňuje poznatky
ze své činnosti a soustavné zkoumá
příčiny závad,
f) v případech a za podmínek stanovených
zvláštními předpisy rozhoduje o odvodu
do státního rozpočtu a o uloženi hospodářské
pokuty,
g) v případech a za podmínek stanovených
zvláštním předpisem rozhoduje o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení,
h) zjišťuje v závažných případech,
zda byla její rozhodnutí splněna a působí,
popřípadě činí opatření
k jejich splnění.
(1) Hospodářské spory, které hospodářská
arbitráž projednává a rozhoduje, jsou
zejména
a) spory o uzavření hospodářských
smluv a spory o změnu nebo zrušení hospodářských
závazků (předsmluvní spory),
b) spory o reálné plnění,
c) spory majetkové,
d) spory o určení, zda tu právní vztah
nebo právo je či není, jestliže je na
tom naléhavý právní zájem (určovací
spory),
e) spory o zdržení se protiprávního
jednání a spory o odstranění protiprávního
stavu,
f) spory o vydání věci,
g) spory o základní podmínky dodávky.
(2) Hospodářská arbitráž nerozhoduje
a) spory z přepravních smluv, které jsou
v souvislosti s dovozem nebo vývozem zboží,
nebo které se týkají tranzitní dopravy,
b) spory z majetkových vztahů v mezinárodním
obchodním styku, [§ 2 zákona č. 101/1963
Sb. o právních vztazích v mezinárodním
obchodním styku (zákoník mezinárodního
obchodu).]
c) spory mezi odborovým orgánem a organizací
o náhradu škody, vzniklé nesprávným
postupem při provádění nemocenského
pojištění.
Tyto spory rozhoduji soudy.
(3) Hospodářská arbitráž nerozhoduje
dále spory, k jejichž rozhodování je
podle zvláštních předpisů příslušný
jiný orgán.
(1) Hospodářská arbitráž projednává
a rozhoduje též hospodářské spory
o náhradu škody a o náhradu majetkové
újmy mezi organizacemi a orgány hospodářského
řízení [§ 26a hospodářského
zákoníku. Článek III. bod 1 zákona
č. 98/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje
hospodářský zákoník.] v
případech a za podmínek stanovených
zvláštním předpisem.
(2) Vláda Československé socialistické
republiky může stanovit, ve kterých dalších
případech hospodářská arbitráž
projednává a rozhoduje spory mezi orgány
hospodářského řízení
a organizacemi, vznikající při řízení.
Vysloví-li hospodářská arbitráž,
že spor nepatří do její pravomoci, je
tím soud, popřípadě jiný orgán
vázán, a to i když jde o spor, který
byl hospodářské arbitráži postoupen.
(1) Při své činnosti se hospodářská
arbitráž řídí právními
předpisy a zásadami hospodářské
politiky Československé socialistické republiky.
Prosazuje celospolečenské hospodářské
zájmy proti úzkým: místním,
podnikovým, popřípadě resortním
zájmům. Dbá o upevňování
státní, především plánovací,
smluvní a finanční kázně, zejména
o zajišťování a plnění úkol
stanovených státním plánem rozvoje
národního hospodářství; přitom
jsou jí organizace, popřípadě příslušné
orgány hospodářského řízení
povinny poskytnout potřebnou součinnost.
(2) Zjistí-li hospodářská arbitráž
při plnění svých úkolů,
že opatření prováděná
organizacemi nebo orgány hospodářského
řízení, týkající se
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi, jsou v rozporu s právními předpisy
nebo se zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky nebo
s úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, je povinna na takový
rozpor neprodleně tyto orgány a organizace upozornit
a požadovat nápravu (§ 45), pokud neučiní
jiné opatření (§ 46d).
Orgány hospodářské arbitráže
tvoří jednotnou soustavu řízenou v
rozsahu stanoveném tímto zákonem hlavním
arbitrem Československé socialistické republiky.
(1) Orgány hospodářské arbitráže
jsou:
a) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky v Praze; její součástí
je vojenská složka,
b) Státní arbitráž České
socialistické republiky v Praze a Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
v Bratislavě,
c) krajské státní arbitráže.
(2) Vláda České socialistické republiky
a vláda Slovenské socialistické republiky
zřizuje a ruší krajské státní
arbitráže, určuje obvody jejich působnosti
a stanoví jejich sídla.
(3) Vláda Československé socialistické
republiky může zřídit na dobu potřeby
zvláštní hospodářské arbitráže
a určit jejich postavení a působnost.
(1) V čele Státní arbitráže Československé
socialistické republiky je hlavní arbitr Československé
socialistické republiky. V čele Státní
arbitráže České socialistické
republiky je hlavní arbitr České socialistické
republiky a v čele Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky je hlavní
arbitr Slovenské socialistické republiky. V čele
krajské státní arbitráže je její
vedoucí.
(2) Osobním úřadem voják a ostatních
pracovníka činných u vojenské sloky
Státní arbitráže Československé
socialistické republiky je federální ministerstvo
národní obrany.
(1) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky má postaveni ústředního
orgánu státní správy Československé
socialistické republiky. Státní arbitráž
Československé socialistické republiky
a) sleduje rozhodování státních arbitráži
republik a dozírá na zákonnost rozhodování
všech arbitrážních orgánů,
b) připravuje a předkládá ve spolupráci
se Státní arbitráží České
socialistické republiky, Státní arbitráží
Slovenské socialistické republiky a ostatními
zúčastněnými ústředními
orgány vládě Československé
socialistické republiky rozbory a návrhy na opatření,
c) provádí průzkum, jak působí
právní řád v oblasti hospodářských
vztahů socialistických organizací, připravuje
návrhy právních předpis nebo spolupůsobí
při jejich přípravě,
d) dbá, zpravidla prostřednictvím státní
arbitráže České socialistické
republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky, o řádné a
včasné smluví zajišťování
zvlášť důležitých úkolů
stanovených vládou Československé
socialistické republiky jmenovitě ústředním
a jiným orgánům a pomáhá svou
součinností k zabezpečení jejich plnění,
e) vydává. pokud je k tomu zákonem zmocněna,
v jeho mezích obecně závazné právní
předpisy,
f) k zajištění jednotného výkladu
právních předpisů v oblasti hospodářských
vztahů socialistických organizaci a jednotnosti
rozhodování zaujímá stanoviska k závažným
právním otázkám a za tím účelem
též svolává pravidelné porady
arbitrážních orgánů, vydává
směrnice a instrukce pro činnost všech orgánů
hospodářské arbitráže a provádí
průzkum jejich práce,
g) rozvíjí v rámci své působnosti
mezinárodní spolupráci.
(2) K zabezpečení úkolů Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky jí poskytují ostatní orgány
hospodářské arbitráže potřebné
informace, písemnosti a podklady a vyvíjejí
potřebnou součinnost; od krajských státních
arbitráží může Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky vyžadovat tyto údaje a součinnost
jen s vědomím příslušné
Státní arbitráže České
socialistické republiky nebo Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky.
(3) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky spolupracuje při plnění
svých úkolů s ministerstvy a ostatními
federálními orgány a využívá
praktických zkušeností a poznatků, které
tyto orgány získaly při řízení
svěřených úseků národního
hospodářství.
Státní arbitráž České
socialistické republiky a Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky mají postavení
ústředního orgánu státní
správy příslušné republiky. Tyto
arbitráže
a) vedou krajské státní arbitráže
a dozírají na zákonnost rozhodování
a na ostatní jejich činnost,
b) připravuji a předkládají vládám
republik rozbory a návrhy na opatření,
c) dbají o řádné a včasné
smluvní zajišťování zvlášť
důležitých úkolů stanovených
vládou Československé socialistické
republiky, jakož i úkolů stanovených
vládami republik jmenovité ústředním
a jiným orgánům těchto republik a
národním výborům a pomáhají
svojí činnosti k zabezpečení jejich
plnění,
d) po projednání se Státní arbitráží
Československé socialistické republiky vydávají
instrukce pro činnost krajských státních
arbitráží a svolávají pravidelné
porady arbitrážních orgánů a
aktivy hospodářských právníků,
e) spolupracují při plnění svých
úkolů s ministerstvy a ostatními ústředními
orgány a národními výbory příslušných
republik a využívají zkušeností
a poznatků, které tyto orgány získaly
při řízení svěřených
úseků národního hospodářství.
(1) Hlavního arbitra Československé socialistické
republiky a jeho prvního náměstka jmenuje
a odvolává vláda Československé
socialistické republiky. Je-li hlavním arbitrem
Československé socialistické republiky občan
České socialistické republiky, je jeho prvním
náměstkem občan Slovenské socialistické
republiky nebo naopak. Hlavní arbitr Československé
socialistické republiky odpovídá vládě
Československé socialistické republiky za
řádnou vinnost orgánů hospodářské
arbitráže. Ustanovuje a odvolává státní
arbitry státní arbitráže Československé
socialistické republiky přiměřeně
z občanů obou republik; jde-li o pracovníky
vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky, činí
tak v dohodě s ministrem národní obrany.
Náčelník vojenské složky je náměstkem
hlavního arbitra Československé socialistické
republiky; zastupuje ho ve věcech souvisejících
se zajištěním obrany a bezpečnosti státu.
(2) Hlavního arbitra České socialistické
republiky a hlavního arbitra slovenské socialistické
republiky jmenuje a odvolává vláda příslušné
republiky na návrh hlavního arbitra Československé
socialistické republiky. Hlavní arbitr České
socialistické republiky a hlavní arbitr Slovenské
socialistické republiky odpovídají za řádnou
činnost Státní arbitráže České
socialistické republiky a Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky a krajských
státních arbitráži jimi vedených
vládě příslušně republiky
a hlavnímu arbitru Československé socialistické
republiky. Hlavní arbitři České socialistické
republiky i Slovenské socialistické republiky ustanovuji
a odvolávají státní arbitry Státní
arbitráže České socialistické
republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky.
(3) Vedoucí krajských státních arbitráži
a státní arbitry těchto arbitráží
ustanovuje a odvolává na území České
socialistické republiky hlavni arbitr České
socialistické republiky a na území Slovenské
socialistické republiky hlavní arbitr Slovenské
socialistické republiky. Vedoucí krajských
státních arbitráži řídí
práci těchto arbitráží a odpovídají
hlavnímu arbitru České socialistické
republiky, popřípadě hlavnímu arbitru
Slovenské socialistické republiky za jejich činnost.
(1) Státním arbitrem může být
ustanoven politicky a odborně vyspělý bezúhonný
československý občan, který
a) má vysokoškolské vzdělání
ve studijním oboru právo,
b) po stanovenou dobu se připravoval jako arbitrážní
čekatel na výkon činnosti státního
arbitra čekatelskou praxí a úspěšné
složil arbitrážní zkoušku, kterou
prokázal potřebné vědomosti a zkušenosti
pro výkon funkce státního arbitra.
(2) Čekatelskou praxi a arbitrážní zkoušku
upraví podrobněji obecně závazným
právním předpisem Státní arbitráž
Československé socialistické republiky; úpravu
týkající se čekatelské praxe
a arbitrážní zkoušky čekatelé
vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky stanoví
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky v dohodě s federálním
ministerstvem národní obrany.
(1) Cleny presidia Státní arbitráže
Československé socialistické republiky jsou
hlavni arbitr Československé socialistické
republiky, první náměstek hlavního
arbitra Československé socialistické republiky,
hlavni arbitr České socialistické republiky
a hlavni arbitr,Slovenské socialistické republiky.
Projednávají-li se věci související
se zajištěním obrany a bezpečnosti státu,
zúčastňuje se jednání presidia
též náčelník vojenské
složky.
(2) Presidium Státní arbitráže Československé
socialistické republiky
a) rozhoduje o změně rozhodnutí orgán
hospodářské arbitráže nebo o
zrušení těchto rozhodnutí a o přikázáni
sporu k novému projednání v případech
uvedených v § 42, o změně rozhodnutí
o uložení hospodářské pokuty
v případech uvedených v § 46b a o změně
rozhodnutí o neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení
v případech uvedených v § 46d,
b) schvaluje jednací řád Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky.
V těchto věcech se presidium může platně
usnášet za přítomnosti většiny
svých členů. Při rovnosti hlasů
platí za přijatý návrh, pro který
hlasoval hlavní arbitr Československé socialistické
republiky.
(3) Presidiu Státní arbitráže Československé
socialistické republiky přísluší
dále projednávat zejména
a) návrhy právních předpisů
připravovaných Státní arbitráží
Československé socialistické republiky,
b) rozbory a návrhy na opatření předkládané
vládě Československé socialistické
republiky nebo vládá některé z obou
republik, nejzávažnější stanoviska
Státní arbitráže Československé
socialistické republiky k zajištění
jednotného výkladu právních předpisů
na hospodářském úseku.
(1) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky projednává a rozhoduje
a) hospodářské spory, v nichž alespoň
jednou ze stran je federální ministerstvo nebo jiný
federální ústřední orgán
anebo v nichž alespoň jedna ze stran je podřízena
federálnímu ministerstvu národní obrany,
b) hospodářské spory, týkající
se dodávek a poddodávek nezbytných pro zajištění
obrany a bezpečnosti státu nebo dodávek v
oboru státních hmotných rezerv,
c) spory o základní podmínky dodávky,
d) spory uvedené v § 2a mezi organizacemi a federálními
ministerstvy nebo jinými federálními ústředními
orgány anebo jde-li o spory související se
zajištěním obrany a bezpečnosti státu
nebo s dodávkami v oboru státních hmotných
rezerv.
(2) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky rozhoduje o uloženi hospodářských
pokut
a) směřuje-li návrh na uloženi hospodářské
pokuty proti organizaci v působnosti federace nebo proti
několika organizacím, z nichž alespoň
jedna je v působnosti federace,
b) souvisí-li návrh na uložení hospodářské
pokuty se zapištěním obrany a bezpečnosti
státu nebo s dodávkami v oboru státních
hmotných rezerv.
(3) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky rozhoduje o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení,
a) směřuje-li návrh na vyslovení neplatnosti
opatřen orgánu hospodářského
řízení proti federálnímu ministerstvu
nebo jinému federálnímu ústřednímu
orgánu,
b) souvisí-li návrh na vyslovení neplatnosti
opatření orgánů hospodářského
řízení se zajištěním obrany
a bezpečnosti stát.a nebo s dodávkami v oboru
státních hmotných rezerv.
(1) Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky, pokud není
příslušná Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, projednává
a rozhoduje
a) hospodářské spory, v nichž alespoň
jednou ze stran je ministerstvo nebo jiný ústřední
orgán České socialistické republiky
nebo Slovenské socialistické republiky.
b) spory uvedené v § 2a mezi organizacemi a ministerstvy
nebo jinými ústředními orgány
České socialistické republiky nebo Slovenské
socialistické republiky anebo mezi organizacemi a krajskými
národními výbory.
(2) Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky rozhoduje o uložení
hospodářských pokut a o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení,
pokud není příslušná Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky.
(3) Místní příslušnost Státní
arbitráže České socialistické
republiky nebo Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky se řídí sídlem
orgánu, popřípadě organizace, proti
níž směřuje arbitrážní
žádost, popřípadě proti níž
bylo zahájeno řízení z vlastního
podnětu, nebo sídlem organizace, proti níž
směřuje návrh na uložení hospodářské
pokuty, anebo sídlem orgánu hospodářského
řízení, proti němuž směřuje
návrh na vyslovení neplatnosti jeho opatření;
je-li takových orgány nebo organizací více,
řídí se příslušnost sídlen
kterékoli z nich.
(1) Krajská státní arbitráž projednává
a rozhoduje hospodářské spory, pro které
není příslušný jiný orgán
hospodářské arbitráže.
(2) Místní příslušnost krajské
státní arbitráže se řídí
sídlen organizace, proti níž směřuje
arbitrážní žádost nebo proti níž
je zahajováno řízení z vlastního
podnětu, a je-li takových organizaci více,
sídlem kterékoli z nich.
(3) Jde-li o investiční výstavbu, která
byla uložena vládou, nebo která je součástí
komplexní bytové výstavby, řídí
se místní příslušnost ve sporech
mezi dodavatelem a investorem, jakož i mezi dodavatelem investora
a jeho dodavateli místem, kde se investiční
výstavba uskutečňuje. Pro projednávání
a rozhodování sporů týkajících
se plnění pro vývoz nebo z dovozu, je-li
alespoň jednou ze stran organizace oprávněná
k zahraničně obchodní činnosti, a
sporů mezi hlavním dodavatelem vývozního
investičního celku a jeho dodavateli, je příslušná
státní arbitráž vykonávající
působnost krajské státní arbitráže
pro území hlavního města Prahy, nebo
území hlavního města Slovenské
socialistické republiky Bratislavy; místní
příslušnost se řídí sídlem
organizace oprávněné k zahraničně
obchodní činnosti. Jde-li o spor mezi organizacemi
oprávněnými k zahraničně obchodní
činnosti, řídí se místní
příslušnost ustanovením odstavce 2,
a jde-li o spor mezi hlavním dodavatelem vývozního
investičního celku a jeho dodavatelem, sídlem
vývozního odběratele.
Hospodářská arbitráž, u které
bylo v souladu s ustanoveními o příslušnosti
zahájeno řízení, zastává
příslušná, i když se během
řízení předpoklady pro její
příslušnost změnily.
(1) Hlavní arbitr České socialistické
republiky nebo hlavní arbitr Slovenské socialistické
republiky určuje, který orgán hospodářské
arbitráže projedná a rozhodne hospodářský
spory vzniknou-li pochybnosti o příslušnost
mezi krajskými státními arbitrážemi
v téže republice nebo mezi Státní arbitráži
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráží Slovenské socialistické
republiky a krajskou státní arbitráži
jí vedenou; v ostatních případech
určuje příslušnost hlavni arbitr Československé
socialistické republiky.
(2) Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky může pro určité druhy sporů
nebo pro spory některých socialistických
organizaci anebo pro jednotlivý spor určit příslušnost
jinak, než jak je stanoveno v § 13, 13a a 14.
(1) Hospodářská arbitráž zahajuje
arbitrážní řízení na žádost
organizace, z vlastního podnětu nebo z podnětu
hlavního arbitra Československé socialistické
republiky.
(2) O zahájení řízení z vlastního
podnětu nebo z podnětu hlavního arbitra Československé
socialistické republiky vydá příslušná
hospodářská arbitráž písemně
rozhodnutí, v němž zejména určí
postavení stran sporu a předmět hospodářského
sporu. Rozhodnutí doručí stranám sporu.
(3) Řízení je zahájeno dnem, kdy hospodářské
arbitráži došla arbitrážní
žádost. Řízení z vlastního
podnětu hospodářské arbitráže
nebo z podnětu hlavního arbitra Československé
socialistické republiky je zahájeno dnem vydání
písemného rozhodnutí o jeho zahájení.
(1) Arbitrážní žádost musí
obsahovat označení organizace, která ji podala,
a organizace, proti níž žádost směřuje,
označení předmětu sporu, skutečnosti
a důkazů, o které se opírá,
jakož i návrh, jak má být rozhodnuto.
(2) K arbitrážní žádosti musí
organizace připojit písemný doklad o tom,
že se pokusila o smír, doklad o zaplacení arbitrážního
poplatku, pokud je stanoveno jeho placeni předem (§
44) a doklady, jimiž odůvodňuje své
návrhy. Stejnopis, arbitrážní žádosti
musí současně zaslat organizaci, proti níž
arbitrážní žádost směřuje.
(1) Nestačí-li arbitrážní žádost
k projednání nebo nejsou-li k ní připojeny
potřebné doklady, vyzve hospodářská
arbitráž organizaci, která žádost
podala, aby odstranila vytčené vady ve lhůtě,
kterou jí zároveň stanoví a upozorní
ji, že žádost odmítne, nevyhoví-li
organizace výzvě ve stanovené lhůtě.
(2) Nesprávnost v označení organizace, která
arbitrážní žádost podala, nebo
organizace, proti níž žádost směřuje,
opraví hospodářská arbitráž
na návrh organizace nebo z vlastního podnětu,
je-li jinak zřejmé, o kterou organizaci jde.
(3) Odstraní-li organizace vytčené vady ve
stanovené lhůtě nebo opraví-li hospodářská
arbitráž nesprávnost v označení
organizace, platí, že žádost byla od počátku
bez vad.
(1) Neodstraní-li organizace vytčené vady
arbitrážní žádosti ve stanovené
lhůtě, hospodářská arbitráž
rozhodnutím žádost odmítne.
(2) Byla-li arbitrážní žádost podána
orgánu hospodářské arbitráže,
který není příslušný k
jejímu projednání, postoupí ji tento
orgán příslušnému orgánu
hospodářské arbitráže a žadatele
o tom vyrozumí. Hospodářská arbitráž
odmítne rozhodnutím arbitrážní
žádost, nespadá-li věc do její
pravomoci; v tom případě žádost
postoupí orgánu, který je oprávněn
o věci rozhodnout a v rozhodnutí uvede, že
spor nepatři do pravomoci hospodářské
arbitráže. Právní účinky
spojené s podáním takto. postoupených
arbitrážních žádostí zůstávají
zachovány.
(3) Jestliže hospodářská arbitráž
nemůže z obsahu arbitrážní žádosti
zjistit orgán, který je oprávněn o
věci rozhodnout, nebo jestliže v žádosti
je uveden někdo, kdo nemůže být stranou
ve sporu, hospodářská arbitráž
rozhodnutím žádost odmítne a vrátí
ji tomu, kdo žádost podal. Právní účinky
spojené s podáním takových arbitrážních
žádostí zůstávají přitom
zachovány jen tehdy, jestliže právo bude uplatněno
do 30 dnů po doručení vrácené
žádosti u orgánu, který je oprávněn
o věci rozhodnout.
Organizace, proti níž arbitrážní
žádost směřuje, je povinna v předsmluvních
sporech nejpozději do 5 dnů a v ostatních
hospodářských sporech do 10 dnů od
obdržení stejnopisu arbitrážní
žádosti zaslat hospodářské arbitráži
vyjádření k arbitrážní
žádosti a současné stejnopis organizaci,
která podala arbitrážní žádost,
popřípadě ostatním organizacím,
které se podílejí na vyřešení
sporu. Ve vyjádření musí být
uvedeno zejména stanovisko k arbitrážní
žádosti, označeni skutečností,
jakož i důkaz, na něž se organizace odvolává,
potřebné doklady a návrh, jak má být
spor rozhodnut. Stejné povinnosti má organizace,
proti níž bylo zahájeno řízení
z vlastního podnětu hospodářské
arbitráže, nebo z podnětu hlavního arbitra
Československé socialistické republiky.
(1) Hospodářská arbitráž je povinna
dbát, aby skutečnosti, které jsou důležité
pro rozhodnutí, byly zjištěny přesné
a úplně. Z tohoto hlediska také určuje,
jak má být zjištěn skutkový stav
a které důkazy mají být provedeny.
Dokazování se provádí především
listinami, znaleckým posudkem, písemným prohlášením,
popřípadě i šetřením na
místě.
(2) Organizace, mezi nimiž je hospodářský
spor, jsou povinny spolupůsobit k přesnému
a úplnému zjištění skutečností
důležitých pro rozhodnutí.
(i) Každý je povinen na požádání
hospodářské arbitráže sdělit
údaje, podat vysvětlení, zprávy nebo
návrhy, jakož i předložit listiny, které
hospodářská arbitráž potřebuje
při výkonu své činnosti, dostavit
se a vypovídat před ní pravdivé a
úplně o všech okolnostech, na něž
bude tázán.
(2) Provádí-li se důkaz prohlídkou
místa nebo věci, je každý povinen umožnit
prohlídku, popřípadě předložit
věc.
(3) Je-li k posouzení hospodářského
sporu třeba zvláštních odborných
znalostí, vyžádá si hospodářská
arbitráž znalecký posudek. Znalcem ustanoví
hospodářská arbitráž po slyšení
stran organizaci nebo osobu, oprávněnou ke znalecké
činnosti podle zvláštních předpisů;
[Zákon č. 36/1967 Sb. o znalcích a tlumočnicích.]
současně může uložit stranám
potřebnou součinnost se znalcem. Hospodářská
arbitráž může použít místo
znaleckého posudku potvrzení nebo odborné
vyjádření příslušného
orgánu nebo ústavu. Hospodářská
arbitráž doručí znalecký posudek,
popřípadě znění potvrzení
nebo odborného vyjádření stranám
sporu; strany jsou oprávněny se k němu vyjádřit
a navrhovat jeho doplnění.
(4) Hospodářská arbitráž hodnotí
jednotlivé důkazní prostředky se zřetelem
ke všem.okolnostem případu.
Hospodářská arbitráž není
vázána návrhy organizací, mezi nimiž
je hospodářský spor.
Řízení lze skončit dohodou organizací,
schválenou hospodářskou arbitráží.
Hospodářská arbitráž dohodu schválí,
jestliže není v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky. Schválená
dohoda má právní účinky rozhodnutí.
Zastavení arbitrážního řízení
(1) Odpadne-li důvod arbitrážního řízení
dříve,. než byl spor rozhodnut, nebo bylo-li
v téže věci arbitrážní řízení
zahájeno, anebo věc rozhodnuta orgánem hospodářské
arbitráže, vydá hospodářská
arbitráž rozhodnutí a zastavení řízení
a je-li třeba, rozhodne o náhradě nákladů
řízení.
(2) Vezme-li organizace arbitrážní žádost
zpět, vydá hospodářská arbitráž
rozhodnutí o zastavení řízení,
pokud zpětvzetí arbitrážní žádosti
není v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky. Jestliže
by zpětvzetí arbitrážní žádosti
bylo v rozporu s právními předpisy nebo se
zásadami hospodářské politiky Československé
socialistické republiky, hospodářská
arbitráž v řízení pokračuje.