(1) Organizaci, která porušila státní,
zejména plánovací nebo smluvní disciplínu,
vědomě uvedla nepravdivé údaje, zavdala
svévolně podnět k řízení,
nepodala ve stanovené lhůtě vyjádření
k arbitráží žádosti, nebo řízení
svévolně protahuje, anebo která nesplnila
ve stanovené lhůtě povinnost podle §
40a odst. 2, může hospodářská
arbitráž uložit pořádkovou pokutu
do 10 000 Kčs.
(2) Tomu, kdo nesplní některou povinnost uloženou
ustanovením § 25 odst. 1 a 2 nebo kdo ruší
arbitrážní jednání, může
hospodářská arbitráž po předchozím
upozornění uložit pořádkovou
pokutu do 500 Kčs.
(3) Pokuty podle odstavců 1 a 2 lze ukládat opětovně.
(1) Hospodářský spor projednává
arbitr spolu se zástupci organizací, mezi nimiž
vznikl, a řídí jednání tak,
aby společně bylo dohodnuto řešení,
které je v souladu s celospolečenskými zájmy.
Hospodářský spor se složitou problematikou
může být projednán a rozhodnut několika
arbitry, z nichž jeden předsedá.
(2) Je-li třeba, aby pracovníci socialistické
organizace byli seznámeni s výsledky arbitrážního
řízení, zejména s významem
zajištění určitého úkolu
nebo s následky porušováni smluvní disciplíny,
provádí se arbitrážní jednání
přímo na pracovišti.
Arbitr zaznamenává v arbitrážním
spise zejména
a) výrok rozhodnutí, pokud byl vyhlášen
po skončení arbitrážního jednání,
b) dohodu organizaci schválenou při arbitrážním
jednání,
c) výrok, že rozhodnutí nabývá
právní moci jeho vyhlášením,
d) doplňující přednesy znalců
podstatné pro rozhodnutí sporu,
e) procesní rozhodnutí, jimiž se určuje
postup řízení, pokud jimi byly uloženy
povinnosti stranám ve sporu.
Záznam o těchto skutečnostech podepisuje
po skončení jednání arbitr a přítomni
zástupci organizací, popřípadě
znalec.
(1) Hospodářská arbitráž projednává
a rozhoduje spory, jsou-li pro to závažné důvody,
podle určení vedoucího arbitráže
v tříčlenné nebo pětičlenné
arbitrážní komisi.
(2) Příslušný hlavní arbitr v
dohodě se zúčastněnými ústředními
úřady, popřípadě vedoucími
pracovníky organizací, jmenuje podle jednotlivých
oborů činnosti, z řad vynikajících
pracovníků, zejména zlepšovatelů
a členů brigád socialistické práce,
navržených Ústřední radou odborů
pracovníky, které bude Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, popřípadě
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky povolávat
za členy arbitrážních komisi. Obdobně
vedoucí krajských státních arbitráži
jmenuji na návrh krajské odborové rady pracovníky,
které budou krajské státní arbitráže
povolávat za členy arbitrážních
komisí.
(3) Arbitrážní komise provede arbitrážní
jednání, které řídí
jako její předseda arbitr. Členové
komise mají právo klást otázky, vyjadřovat
se a činit návrhy. Komise rozhoduje většinou
hlasů.
(4) Členům arbitrážních komisi
přísluší náhrada za mzdu, která
jim ušla vykonáváním této funkce.
Náhrada cestovních výloh přísluší
členu arbitrážní komise přiměřeně
podle platných předpisů o náhradách
cestovních výloh. Náhradu členům
arbitrážní komise poskytuje jejich zaměstnavatel.
(1) Jednotlivé hospodářské spory,
jejichž rozhodování patří do
pravomoci hospodářské arbitráže,
může projednávat a rozhodovat též
rozhodce. Výjimku tvoří spory, pro jejichž
projednávání a rozhodování
je příslušná Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, Státní
arbitráž České socialistické
republiky nebo Státní arbitráž Slovenské
socialistické republiky, spory uvedené v §
2a, spory týkající se plněni pro vývoz
nebo z dovozu, je-li alespoň jednou ze stran organizace
oprávněná k zahraničně obchodní
činnosti, a majetkové spory o částku
přesahující 500 000 Kčs. Pokud organizace
v průběhu sporu navrhne snížení
nebo prominutí majetkové sankce nebo snížení
náhrady škody, anebo zjisti-li rozhodce, že jsou
dány podmínky pro odvod podle zvláštních
předpisů, je rozhodce povinen postoupit spor k dalšímu
projednání a rozhodnutí příslušnému
orgánu hospodářské arbitráže.
(2) Rozhodce je občan, kterého si organizace zvolily
písemnou dohodou pro rozhodnutí určitého
sporu a který s volbou vyslovil souhlas. Organizace si
volí rozhodce pro rozhodnutí určitého
sporu, zejména jde-li o spor, při jehož řešení
se mohou uplatnit speciální znalosti a zkušenosti
rozhodce (ekonomické, technické, organizační
apod.).
(3) Podání arbitrážní žádosti
k rozhodci má tytéž právní účinky
jako podáni žádosti u hospodářské
arbitráže.
(4) Rozhodce je povinen bez zbytečného odkladu spor
projednat; jestliže bez vážných důvodů
nepokračuje v projednávání sporu,
může kterákoli ze stran požádat
příslušný orgán hospodářské
arbitráže, aby spor rozhodl,
(5) Rozhodnutí vydané rozhodcem má účinky
arbitrážního rozhodnutí. Nesplní-li
organizace rozhodnutí způsobem a ve lhůtě
v něm stanovené, nebo nebyla-li lhůta stanovena,
do 15 dnů od jeho doručení, vykoná
se rozhodnutí podle tohoto zákona.
(6) Jestliže je rozhodnutí rozhodce v rozporu s právními
předpisy nebo zásadami hospodářské
politiky Československé socialistické republiky,
příslušná Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
na návrh nebo z vlastního podnětu rozhodnutí
za podmínek stanovených v § 41 zruší
a přikáže spor k projednání příslušnému
orgánu hospodářské arbitráže.
Návrh na přezkoumání se podává
u orgánu hospodářské arbitráže,
který by byl příslušný spor rozhodnout.
(7) Projednávání a rozhodování
sporé rozhodcem upraví podrobněji obecně
závazným právním předpisem
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky.
Hospodářská arbitráž dbá
o soustavné zvyšování účinnosti
práce arbitrážních komisi i rozhodci
a napomáhá rozvíjeni dalších
forem účasti pracujících na činnosti
arbitráže.
Hospodářská arbitráž projednává
a rozhoduje předsmluvní spory do 15 dnů,
ostatní hospodářské spory do 30 dnů
od zahájeni arbitrážního řízení.
Vedoucí hospodářské arbitráže
může v odvodněných případech
tyto lhůty prodloužit.
(1) Arbitrážní rozhodnutí obsahuje označeni
orgánu hospodářské arbitráže,
označení stran, jména jejich zástupců,
označeni předmětu sporu, arbitrážní
výrok a jeho odůvodnění. Ve výrok
se rozhodně též o nákladech řízení.
(2) Z odůvodnění musí být patrný
skutkový stav, z něhož rozhodnutí vychází,
a jak byly hodnoceny důkazy. Odůvodnění
musí být přesvědčivé,
aby z něho byla patrna správnost rozhodnutí,
aby upevňovalo vzájemnou spolupráci socialistických
organizací a vychovávalo je k ukázněnému
a dobrovolnému plnění jejich povinnost.
(3) Arbitrážní rozhodnutí má
plně vyřešit celý předmět
hospody hospodářského sporu. Je-li to účelné,
může hospodářská arbitráž
o některé části jednání
rozhodnout zvlášť . Rozhodnutí musí
přesně vymezit povinnosti, které ukládá.
Může uložit též povinnost seznámit
s výsledkem projednání a rozhodnutí,
sporu kolektiv pracujících organizace.
(4) Chyby v psaní nebo v počtech a nebo jiné
zřejmé nesprávnosti v písemném
vyhotovení rozhodnutí hospodská arbitráž
opraví kdykoliv i bez návrhu organizace. Rozhodnutí
o opravě doručí stranám sporu.
Arbitrážní rozhodnutí je konečné
a není proti němu opravný prostředek.
Vyhlašuje se zpravidla hned po skončeni arbitrážního
jednání. Rozhodnutí nabývá
právní moci doručením. Je-li nebezpečí
z prodlení, může arbitr, jsou-li přítomni
zástupci organizaci, stanovit, že rozhodnutí
nabývá právní moci již jeho vyhlášením.
(1) Je-li na základě předložených
důkazů, popřípadě provedeného
Šetření předmět sporu plně
objasněn, lze v majetkových sporech a zcela výjimečně
i v jiných hospodářských sporech rozhodnout
bez arbitrážního jednání.
(2) Hospodářská arbitráž může
také provést arbitrážní jednání
a rozhodnout v nepřítomnosti organizací,
mezi nimiž je spor, byly-li o arbitrážním
jednání předem uvědoměny.
(1) Na návrh nebo podle vlastní úvahy může
hospodářská arbitráž rozhodnout
spor o peněžitou pohledávku do 50 000 Kčs,
nejde-li o spor uvedený v § 2a, arbitrážním
platebním rozkazem vydaným bez slyšení
organizace, proti níž arbitrážní
žádost směřuje. Arbitrážním
platebním rozkazem se přikazuje organizaci, proti
níž arbitrážní žádost
směřuje, aby zaplatila žadateli peněžitou
částku v něm uvedenou, nebo, aby podala u
hospodářské arbitráže písemné
odůvodněné námitky a současně
zaslala jejich stejnopis žadateli.
(2) Námitky proti arbitrážnímu platebnímu
rozkazu musí být hospodářské
arbitráži podány do 15 dnů od jeho doručení.
(3) Hospodářská arbitráž odmítne
námitky, jestliže byly podány opožděně
nebo nejsou-li v nich uvedeny důvody.
(4) Nepodá-li organizace, proti niž arbitrážní
žádost směřuje, námitky nebo
jestliže arbitráž podle odstavce 3 námitky
odmítla, má arbitrážní platební
rozkaz právní účinky rozhodnutí.
(5) Byly-li podány včas námitky s uvedením
důvodů, zrušuje se tím arbitrážní
platební rozkaz v napadené části.
Hospodářská arbitráž pak postupuje
podle ustanovení o arbitrážním jednání.
Organizace jsou povinny splnit arbitrážní rozpadnutí
ve lhůtě v něm stanovené, a nebyla-li
lhůta stanovena, do 15 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
nabylo právní moci. Uplynutím této
lhůty stává se rozpadnutí vykonatelným.
Na žádost vyznačí hospodářská
arbitráž vykonatelnost doložkou na rozhodnutí.
(1) Rozhodnutí je možno vykonat jen požádá-li
oprávněná organizace o jeho výkon
do jednoho roku po uplynutí lhůty stanovené
k plnění, a není-li lhůta stanovena,
do jednoho roku od právní moci rozhodnutí;
jinak její právo zaniká. To platí
i tehdy, jde-li o hospodářské spory, které
rozhodují soudy nebo jiné orgány (§
2 odst. 2 a 3).
(2) Rozhodnutí, ukládající organizaci
peněžité plnění, včetně
pokut, poplatků a odvodů do státního
rozpočtu, které nebylo ve lhůtě uvedené
v § 39 splněno, se vykonává odepsáním
z účtu povinné stran u peněžního
ústavu podle zvláštních předpisů.
(3) Rozhodnutí ukládající organizaci
nepeněžité plnění hospodářská
arbitráž vynucuje pořádkovou pokutou
do 100 000 Kčs. Tuto pokutu lze ukládat opětovné.
(4) O návrhu na výkon rozhodnutí uložením
pořádkové pokuty rozhoduje hospodářská
arbitráž vždy písemným rozhodnutím,
zpravidla bez arbitrážního jednání.
Považuje-li to hospodářská arbitráž
za nutné, rozhoduje za účasti organizací.
Pro toto řízení platí ostatní
ustanovení části třetí přiměřeně.
(5) Jestliže hospodářská arbitráž
z důvod zvláštního zřetele hodných
nevyhoví návrhu na výkon rozhodnutí
uložením pořádkové pokuty, rozhodne
o odkladu výkonu a pokutu uloží na žádost
oprávněné organizace, padanou poté,
co důvody odkladu pominou.
(6) Prokáže-li organizace, že povinnosti uložené
rozhodnutím nebo jim odpovídající
práva přešly na jinou organizaci, lze rozhodnutí
vykonat proti nebo ve prospěch této jiné
organizace; hospodářská arbitráž
v rozhodnutí vyznačí, že došlo
k přechodu povinností nebo práv na jinou
organizaci.
(1) V závažných případech zjišťuje
orgán hospodářské arbitráže,
který byl příslušný pro rozhodnutí
sporu, bud z vlastního podnětu nebo na základě
podnětu Státní arbitráže České
socialistické republiky, Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky nebo Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky, zda bylo rozhodnutí splněno.
(2) Organizace označené v rozhodnutí jako
strany hospodářského sporu jsou povinny na
výzvu orgánu hospodářské arbitráže,
obsaženou v rozhodnutí nebo učiněnou
samostatné, ve stanovené lhůtě sdělit,
zda bylo rozhodnutí splněno; podle okolností
případu jsou povinny k tomuto sděleni předložit
též příslušný doklad a poskytnout
další požadovanou součinnost.
(1) Jestliže rozhodnutím krajské státní
arbitráže byly porušeny právní
předpisy nebo zásady hospodářské
politiky Československé socialistické republiky,
příslušná Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
na návrh rozhodnutí změní nebo zruší
a přikáže spor k novému projednání
anebo učiní jiné opatření.
Z vlastního podnětu může příslušná
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky tak učinit
do dvou měsíců od právní moci
rozhodnutí; jsou-li pro to zvlášť naléhavé
důvody, může tak učinit i po této
lhůtě, nejdéle však do dvou let od právní
moci rozhodnutí.
(2) Příslušná Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
přezkoumá na návrh rozhodnutí krajské
státní arbitráže též tehdy,
jestliže po vydání rozhodnutí byly zjištěny
nové skutečnosti, které nemohly být
stranám sporu známy v době jeho vydání,
mají však podstatný význam pro rozhodnutí
a se zřetelem na ně je rozhodnutí v rozporu
s právními předpisy nebo zásadami
hospodářské politiky Československé
socialistické republiky. Na základě takových
nových skutečností může příslušná
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky přezkoumat
rozhodnutí krajské státní arbitráže
z vlastního podnětu.
(3) Za podmínek stanovených v odstavcích
1 a 2 ve sporech projednaných a rozhodnutých Státní
arbitráží České socialistické
republiky nebo Státní arbitráží
Slovenské socialistické republiky učiní
stejné opatření Státní arbitráž
Československé socialistické republiky.
(4) Z podnětu hlavního arbitra Československé
socialistické republiky je příslušná
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky povinna do 15
dnů zahájit řízení o přezkoumání
rozhodnutí krajské státní arbitráže.
(5) Návrh na přezkoumáni může
organizace nebo orgán, který je stranou ve sporu,
podat do 15 dnů od doručeni rozhodnutí, a
jde-li o návrh na přezkoumání z důvodů
uvedených v odstavci 2, do 15 dnů od zjištění
nových skutečností. Podává
ho u hospodářské arbitráže, která
rozhodla. Návrh musí být podepsán
statutárním orgánem organizace a jeho stejnopis
musí být současně zaslán druhé
organizaci. K návrhu na přezkoumání
se musí připojit potřebné doklady
a doklad o zaplacení arbitrážního poplatku
za přezkoumání rozhodnutí. Návrh
na přezkoumání rozhodnutí ve sporech
uvedených v § 2a má odkladný účinek.
Druhá organizace je povinna se k návrhu na přezkoumání
vyjádřit. Postupuje přitom obdobné
podle § 23.
(6) V případech, kdy tak stanoví příslušný
hlavni arbitr, přezkoumají rozhodnutí tři
arbitři, z nichž arbitr určený hlavním
arbitrem předsedá; vyžaduje-li to povaha projednávané
věci, jedná se o přezkoumání
za účasti organizací. Jinak platí
pro jednání o přezkoumáni přiměřené
ustanovení části třetí.
Rozhodnutí vydané podle § 41 nabývá
právní moci doručením. Pokud bylo
přezkoumané rozhodnutí změněno,
je organizace povinna je splnit ve lhůtě stanovené
rozhodnutím o přezkoumání a nebyla-li
lhůta stanovena, do 15 dni ode dne, kdy toto rozhodnutí
nabylo právní moci. Uplynutím této
lhůty se stává rozhodnutí vykonatelným.
(1) Presidium Státní arbitráže Československé
socialistické republiky může z důvodů
uvedených v § 41 odst. 1 a 2 změnit rozhodnutí
orgánu hospodářské arbitráže
nebo je zrušit a přikázat spor k novému
projednání. Jde-li o rozhodnutí krajské
státní arbitráže nebo Státní
arbitráže České socialistické
republiky nebo Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky, lze návrh na toto opatření
podal jen tehdy, bylo-li rozhodnutí přezkoumáno
podle § 41 odst. 1 až 3. Návrh předkládá
presidiu Státní arbitráže Československé
socialistické republiky příslušný
orgán hospodářského řízení
nebo některý ze členů presidia.
(2) Presidium Státní arbitráže Československé
socialistické republiky z důvodů uvedených
v § 41 odst. 1 a 2 změní nebo zruší
rozhodnutí ve sporech uvedených v § 13 a přikáže
spor k novému projednání anebo učiní
jiné opatření. Návrh předkládá
organizace nebo orgán, který je stranou ve sporu;
ustanovení § 41 odst. 5 platí obdobně.
Presidium Státní arbitráže Československé
socialistické republiky může rozhodnutí
přezkoumat též na návrh některého
ze členů presidia, nejdéle však do dvou
let od právní moci rozhodnutí.
Bylo-li rozhodnutí, na základě něhož
bylo poskytnuto plnění, zrušeno, orgán
hospodářské arbitráže v rozhodnutí
o přezkoumání ulož organizaci, aby plnění
v odpovídajícím rozsahu vrátila, a
není-li to možné nebo účelné,
aby nahradila cenu podle doby plnění. Bylo-li takové
rozhodnutí změněno, rozhodne orgán
hospodářské arbitráže zároveň
o majetkovém vypořádání celého
předmětu sporu.
Při novém projednání sporu je orgán
hospodářské arbitráže vázán
právním názorem vyjádřeným
v rozhodnutí vydaném podle § 41 nebo §
42.
Za řízení před orgány hospodářské
arbitráže se platí poplatky stanovené
zvláštními předpisy.
(1) Náklady arbitrážního řízení
jsou
a) arbitrážní poplatek,
b) odměna a náhrada nákladů znalce,
jakož i náhrada nutných výdaj, popřípadě
ušlého výdělku těch, kteří
před hospodářskou arbitráží
vypovídají podle § 25 odst. 1.
(2) O náhradě nákladů arbitrážního
řízení rozhoduje hospodářská
arbitráž podle výsledku sporu nebo podle schválené
dohody stran (§ 27), popřípadě též
s přihlédnutím k okolnostem vzniku a průběhu
sporu.
(3) Jestliže je rozhodnutí po přezkoumání
podle § 41 nebo § 4 2 zrušeno a spor přikázán
k novému projednání, rozhodne orgán
hospodářské arbitráže podle výsledku
nového projednání o nákladech řízení
včetně poplatku za přezkoumání
rozhodnutí. Je-li přezkoumané arbitráž
ní rozhodnutí ponecháno beze změny,
nese poplatek za přezkoumání rozhodnutí
navrhovatel. Je-li přezkoumané rozhodnutí
změněno nebes je-li učiněno jiné
opatření, rozhodne se o nákladech řízení
podle výsledku přezkoumání, popřípadě
též s přihlédnutím k okolnostem,
které přezkoumání vyvolaly.
Hospodářská arbitráž doručuje
písemnosti zpravidla počtou, a to do sídla
organizace; jestliže však organizace uvede v arbitrážní
žádosti, popřípadě ve vyjádření
k arbitrážní žádosti místo
pro písemný styk, doručují se písemnosti
do tohoto místa.
(1) Hospodářská arbitráž je povinna
upozorňovat příslušné vedoucí
pracovníky socialistických organizací a orgánů
hospodářského řízení
na podstatné závady v činnosti socialistických
organizací a orgánů hospodářského
řízení, které vyšly najevo při
výkonu arbitrážní činnosti (signalizace).
(2) Ten, kdo byl upozorněn na závadu, je povinen
nejpozději do 30 dnů od doručení,
nebyla-li stanovena jiná lhůta, sdělit, jaká
opatření učinil k odstranění
závady. Nevyhoví-li vedoucí pracovník
socialistické organizace upozornění (signalizaci),
popřípadě nemůže-li odstranit
závadu v rámci své působnosti je povinen
postoupit upozornění (signalizaci) v téže
lhůtě příslušnému orgánu
hospodářského řízení
a informovat o svém postupu hospodářskou
arbitráž.
Hospodářská arbitráž je povinna
soustavně zkoumat příčiny závad
a zevšeobecňovat poznatky z arbitrážní
činnosti. O výsledcích této činnosti
je povinna příslušným orgánům
podat zprávy s případnými návrhy
obecných opatření na odstranění
závad.
(1) Hospodářská arbitráž může
v případě neplatnosti právního
úkonu uložit odvod do příslušného
státního rozpočtu, jestliže při
projednávání sporu zjistí, že
byly splněny podmínky stanovené zvláštním
předpisem [§ 24.odst. 2 hospodářského
zákoníku.] pro jeho uložení.
(2) Hospodářská arbitráž může
uložit odvod až do výše částky,
která měla být jako penále zaplacena
(dále jen "odvod penále") do příslušného
státního rozpočtu, zjistí-li při
projednávání sporu nebo v řízení
o odvodu penále do státního rozpočtu,
že byly splněny podmínky stanovené pro
uložení tohoto odvodu zvláštním
předpisem. [§ 142 odst. 4 hospodářského
zákoníku]
(3) Řízení o odvodu penále zahajuje
hospodářská arbitráž na návrh
příslušného orgánu, učiněný
na základě jeho kontrolní nebo revizní
činnosti. Návrh musí obsahovat
a) označení organizací, jimž má
být odvod uložen,
b) skutečnosti, které odůvodňují
uložení odvodu, zejména den vzniku a zániku
práva na penále,
c) výti penále, které mělo být
zaplaceno.
(4) K projednání návrhu podle odstavce 3
je příslušný orgán hospodářské
arbitráže, který by byl příslušný
k projednání a rozhodnutí sporu o zaplaceni
penále. Návrh musí být současné
zaslán organizacím, jimž se uložení
odvodu penále navrhuje. Organizace je povinna do 15 dnů
od doručení návrhu sdělit k němu
své stanovisko hospodářské arbitráži,
navrhovateli a druhé organizaci.
(5) Návrh na přezkoumání rozhodnutí
o odvodu podle odstavců 1 a 2 má odkladný
účinek.
(1) Hospodářská arbitráž může
hospodářskou pokutu uložit, zjistí-li,
že jsou pro uložení pokuty splněny podmínky
stanovené zvláštním předpisem.
[§ 384a a 384b hospodářského zákoníku.]
(2) Řízení o uložení hospodářské
pokuty zahajuje hospodářská arbitráž
na návrh Výboru lidové kontroly Československé
socialistické republiky, Výboru lidové kontroly
České socialistické republiky, Výboru
lidové kontroly Slovenské socialistické republiky,
federálního ministerstva financí, ministerstva
financí, cen a mezd České socialistické
republiky, ministerstva financí, cen a mezd Slovenské
socialistické republiky, Federálního cenového
úřadu, Státní banky československé
(dále jen "navrhovatel") nebo z vlastního
podnětu.
(3) Návrh na uložení hospodářské
pokuty musí obsahovat označení organizace,
proti níž návrh směřuje, skutečnosti
a důkazy, kterými se odůvodňuje zahájení
řízení a navrhovanou výši hospodářské
pokuty s uvedením okolností, které mohou
mít vliv na její uložení a její
výši.
(4) K návrhu musí navrhovatel připojit kontrolní
nebo revizní zprávu (protokol), kterou návrh
odůvodňuje. Stejnopis návrhu musí
současně zaslat organizaci, proti níž
návrh směřuje.
(5) Organizace, proti niž návrh směřuje,
je povinna do 15 dnů od obdržení stejnopisu
návrhu zaslat hospodářské arbitráži
a navrhovateli vyjádření k návrhu
na uložení hospodářské pokuty.
(6) O návrhu na uloženi hospodářské
pokuty rozhodují vždy tři arbitři, z
nichž jeden předsedá. Tyto arbitry a předsedajícího
určí příslušný hlavní
arbitr. Souvisí-li uložení hospodářské
pokuty se zajištěním obrany a bezpečnosti
státu nebo s dodávkami v oboru státních
hmotných rezerv, je jedním z arbitry náčelník
vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky nebo
jeho zástupce. V řízení zahájeném
z vlastního podnětu se postupuje obdobně.
(7) Jednání o návrhu na uložení
hospodářské pokuty jsou povinni zúčastnit
se vedoucí pracovníci organizace, proti níž
bylo řízení zahájeno, a pověřený
zástupce navrhovatele.
(8) V rozhodnutí hospodářské arbitráže,
kterým se organizaci ukládá povinnost odvést
do státního rozpočtu hospodářskou
pokutu, maže být uložena též povinnost
uveřejnit rozhodnutí. Hospodářská
arbitráž může v rozhodnutí též
stanovit, že rozhodnutí uveřejni, a to na náklad
povinné organizace.
(9) Rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty maže změnit jen presidium Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky. Návrh na toto opatření může
předložit presidiu navrhovatel nebo organizace, jíž
byla pokuta uložena, do 15 dnů od doručení
rozhodnutí; včas podaný návrh má
odkladný účinek. Po uplynutí této
lhůty může návrh na opatření
presidia podat některý z člena presidia,
nejdéle však do dvou let od právní moci
rozhodnutí.
(1) Odvody a hospodářské pokuty uložené
podle § 46a a 46b organizacím v působnosti
federace se odvádějí do státního
rozpočtu.federace, odvody a hospodářské
pokuty uložené ostatním organizacím
se odvádějí do státních rozpočtů
republik.
(2) V rozhodnutí o uloženi odvodu do státního
rozpočtu a o uložení hospodářské
pokuty se uvede, která organizace a jakou částku
je povinna odvést. V rozhodnutí se uvede též
finanční správa, na jejíž účet
má být určená částka
odvedena; stejnopis rozhodnutí zašle hospodářská
arbitráž také tomuto orgánu.
Řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
(1) Hospodářská arbitráž vysloví
neplatnost opatření orgánu hospodářského
řízení, zjistí-li, že jsou pro
to splněny podmínky stanovené zvláštním
předpisem. [§ 26c hospodářského
zákoníku.]
(2) Řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
zahajuje hospodářská arbitráž
na návrh organizace nebo z vlastního podnětu.
Návrh na zahájení řízení
etáže organizace podat nejpozději do tří
měsíců ode dne, kdy opatření
nabylo činnosti vlastního podnětu zahájí
hospodářská arbitráž řízení
i po této lhůtě, je-li na vyslovení
neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení naléhavý společenský
zájem, nejdéle však do dvou let ode dne, kdy
opatření nabylo účinnosti.
(3) Návrh na zahájeni řízení
o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení musí obsahovat označeni
orgánu hospodářského řízení,
proti němuž návrh na vyslovení neplatnosti
opatření směřuje, označení
opatření, jehož neplatnost má hospodářská
arbitráž vyslovit, skutečnosti a důkazy,
jimiž organizace návrh na vyslovení neplatnosti
opatření odůvodňuje.
(4) Stejnopis návrhu na zahájeni řízení
o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení musí organizace současně
zaslat orgánu Hospodářského řízení,
proti němuž návrh na zahájení
řízení směřuje.
(5) Orgán hospodářského řízení,
proti němuž návrh na zahájení
řízení o neplatnosti jeho opatření
směřuje, je povinen do 15 dnů od obdržení
stejnopisu návrhu zaslat hospodářské
arbitráži a organizaci, která návrh
na zahájení řízení podala,
vyjádření k návrhu. Ve vyjádření
musí být uvedeno zejména stanovisko k návrhu
a označení skutečností a důkazů,
na něž se orgán hospodářského
řízení odvolává.
(6) O návrhu na vyslovení neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
rozhodují vždy tři arbitři, z nichž
jeden předsedá. Tyto arbitry a předsedajícího
urči příslušný hlavní
arbitr. Souvisí-li opatření, jehož neplatnost
má hospodářská arbitráž
vyslovit, se zajištěním obrany a bezpečnosti
státu nebo s dodávkami v oboru státních
hmotných rezerv, je jedním z arbitrů náčelník
vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky nebo
jeho zástupce. V řízení zahájeném
z vlastního podnětu se postupuje obdobně.
(7) Jednání o návrhu na vyslovení
neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení jsou povinni se zúčastnit
pověření pracovníci orgánu
hospodářského řízení
a vedoucí pracovníci organizace, která návrh
na zahájení řízení podala.
(8) Rozhodnutí o neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení
m$že změnit jen presidium Státní arbitráže
Československé socialistické republiky. Návrh
na toto opatření může předložit
presidiu organizace, která návrh na zahájení
řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
podala, nebo orgán hospodářského řízení,
o jehož opatření bylo rozhodnuto, do 15 dni
od doručení rozhodnutí; včas podaný
návrh má odkladný účinek. Po
uplynutí této lhůty může návrh
na opatření presidia podat některý
z členů presidia, nejdéle však do dvou
let od právní moci rozhodnutí.
Pro řízení o odvodu penále do státního
rozpočtu, a uložení hospodářské
pokuty a o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení platí přiměřeně
ustanovení části třetí. Za
řízení o odvodu penále do státního
rozpočtu a o uložení hospodářské
pokuty se arbitrážní poplatky neplatí.
Lhůta pro podání a pro všechny ostatní
projevy organizací je zachována, jestliže písemnost
nejpozději v poslední den lhůty došla
hospodářské arbitráži nebo byla
podána doporučeně na poštu. Připadne-li
poslední den lhůty na sobotu nebo na den pracovního
klidu, je posledním dnem lhůty nejblíže
příští pracovní den.
Jestliže z jednání organizační
jednotky socialistické organizace [§ 17 odst. 2
hospodářského zákoníku.] je
zavázána organizace nebo jestliže organizace
odpovídá za závazky své organizační
jednotky, pokládá se právo uplatněné
vůči organizační jednotce též
za právo uplatněné vůči organizaci.
Úprava místní příslušnosti
hospodářské arbitráže platná
pro odštěpně závody se vztahuje i na
vnitřní organizační jednotky státních
podnik, které vystupuji v právních vztazích
jménem státního podniku. [§ 5 odst.
3 zákona č. 88/1988 Sb., o státním
podniku.]
Arbitrážní orgány zřízené
podle dosavadních předpisů se považují
za orgány zřízené podle tohoto zákona.
Pro jejich organizační začlenění,
příslušnost a pro řízení
před nimi však platí tento zákon.
(1) Arbitrážní orgány a soudy dokončí
spory zahájené u nich před účinností
tohoto zákona, i kdyby podle jeho ustanovení tyto
spory do jejich pravomoci nebo příslušnosti
již nepatřily.
(2) Ve sporech, které podle tohoto zákona hospodářská
arbitráž nerozhoduje a rozhodují je soudy (§
2 odst. 2, popřípadě 3 a § 3), jsou
organizace, mezi nimiž takový spor je, způsobilé
být účastníkem řízení
před soudy.
(3) Pravomoc v hospodářských sporech o náhradu
škody, související s provozem dopravních
prostředků (včetně sporů z
regresních nároků), přejde na hospodářskou
arbitráž dnem, který stanoví vláda
Československé socialistické republiky. Do
toho dne rozhodují tyto spor podle dosavadních předpisy
soudy.
Všechny orgány i pracovníci jakkoli činní
v arbitrážním řízen jsou povinni
učinit všechna opatření potřebná
k tomu, aby státní, hospodářské
a služební tajemství bylo zachováno.
Zrušují se
vládní nařízení č. 47/1953
Sb., o státní arbitráži, ve znění
vládních nařízení č.
77/1953 Sb., č. 45/1954 Sb., č. 28/1959 Sb. a zákonného
opatření č. 87/1961 Sb.,
vyhláška hlavního arbitra Československé
socialistické republik č. 147/1957 Ú.l.,
kterou se vydává arbitrážní řád,
vyhláška ministerstev spravedlnosti a financí
č. 149/1957 Ú.l., o výkonu arbitrážních
rozhodnutí,
vyhláška hlavního arbitra Československé
socialistické republik č. 140/1960 Sb., o pověření
rozhodováním některých sporů
patřící před Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky, ve znění předpisů ji měnících
a doplňujících a
předpisy o resortních (družstevních)
arbitrážích, vydané příslušnými
ministry (ústředními svazy družstev).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1963.
Zákon č. 116/1965 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 116/1962 Sb., o hospodářské
arbitráži, nabyl účinnosti dnem 10.
listopadu 1965. Zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 106/1967 Sb., o změně a doplnění
zákona o hospodářské arbitráži,
nabylo účinnosti dnem 24. listopadu 1967. Zákon
č. 139/1970 Sb., kterým se mění a
doplňují některá ustanovení
zákona o hospodářské arbitráži,
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1971. Zákon
č. 166/1982 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon o hospodářské
arbitráži, nabyl účinnosti dnem 1. ledna
1983. Zákon č. 99/1988 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon o hospodářské
arbitráži, nabyl účinnosti dnem 1. července
1988.