FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

139

Zásady

novelizace zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním

/trestní řád/ ve znění pozdějších předpisů jej měnících a doplňujících

Na základě posouzení námětů, které byly shromážděny z poznatků vzešlých z politicko-právní analýzy účinnosti zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním /trestní řád/, ve znění předpisů jej měnících a doplňujících, popř. které byly nově uplatněny, se s přihlédnutím k navrhovaným novým úpravám v oblasti trestního práva hmotného /soudního i správního/ navrhuji změny a doplňky vyjádřené v těchto zásadách:

1. Spolupráce se společenskými organizacemi

/hlava první tr. řádu/

Organizace uvedené v § 4 odst. 1 tr. řádu jsou oprávněny vyslat k projednání věci před okresním /obvodním/ soudem svého zástupce, který se pak na podkladě usnesení soudu zúčastni jednání podle ustanovení tr. řádu a tlumočí soudu stanovisko pracujících k projednávané věci, k osobě pachatele a k možnostem jeho nápravy.

Možnost vyslání zástupce společenské organizace k jednání soudu s oprávněním tlumočit stanovisko pracovního kolektivu k projednávané věci, k osobě pachatele a k možnostem jeho nápravy je jednou z významných vymožeností socialistického trestního soudnictví. Tento institut - vzhledem k dosavadnímu velmi omezenému využívání možnosti vyslat k jednání soudu bud společenského žalobce nebo společenského obhájce - je třeba prohloubit a zdokonalit tak, aby se stal životnější a plnil tak úlohu, která se od něj očekávala, totiž zvyšování podílu pracujících na výkonu soudnictví. Ze zkušeností praxe orgánů činných v trestním řízení a průzkumu a rozborů, které provedly orgány ROH a SSM, vyplynulo, že na využívání institutu, o který jde, působí negativně rozdělené postaveni zástupce společenské organizace a zúžení jeho funkce výlučně na žalobce nebo naopak výlučně na obhájce. Navrhuje se proto odstranění tohoto rozdělení. Zástupce společenské organizace tak bude moci tlumočit soudu jak případný odsudek jednání obviněného, tak i poukázat na skutečnosti svědčící v jeho prospěch. Taková koncepce zástupce společenské organizace je v souladu s postavením a úlohou prokurátora i ostatních orgánů činných v trestním řízení. Je věcí všech postupovat tak, aby byl zjištěn skutečný stav věci a aby byly objasněny okolnosti svědčící proti obviněnému i okolnosti svědčící v jeho prospěch.

Tato zásada se provede novou formulací § 5 a § 183 tr. řádu.

2. Součinnost zdravotnických zařízení v trestním řízení

/hlava první tr. řádu/

Jestliže v trestním řízení jsou ke zjištění skutečného stavu věci potřebné údaje o zdravotním stavu poškozeného, podezřelého a obviněného ze zdravotní dokumentace, jsou po zahájení trestního stíhání zdravotnická zařízení povinna, jde-li o údaje o povaze a rozsahu utrpěné újmy, zejména o druh a závažnost nemoci, nebo o povahu a mechanismus zranění, nebo o délku pracovní neschopnosti či pravděpodobnou dobu léčení, sdělovat je orgánům činným v trestním řízení na jejich žádost. Prokurátor a předseda senátu /samosoudce/ mohou údaje vyžadovat i bez souhlasu osoby, jíž se údaje týkají; vyšetřovatel a vyhledávací orgán tak mohou učinit jen se souhlasem osoby, jíž se údaje týkají a nesouhlasí-li tato osoba se sdělením údajů, mohou údaje požadovat jen se souhlasem prokurátora.

Podle platné právní úpravy /§ 55 odst. 2 písm. e/ zák. č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu a instrukce ministerstva zdravotnictví ČSR č. 12/1972 Věst. MZ ČSR a směrnice ministerstva zdravotnictví SSR č. 5/1973 Věst. MZ SSR/ poskytují zdravotnická zařízení orgánům činným v trestním řízení na jejich žádost údaje ze zdravotní dokumentace pouze tehdy, pokud jsou potřebné pro vyhotovení posudku znalcem, který byl takovým orgánem ustanoven za účelem objektivního zjištění skutečného stavu věci. Tento postup ztěžuje plně uplatňovat ust. § 2 odst. 5 tr. řádu a nutí orgány činné v trestním řízení pořizovat znalecké posudky i v případech, v nichž by k objasnění rozhodných skutečností postačila lékařská potvrzení nebo odborná vyjádření. V takových případech je pořizování znaleckých posudků, spojené s finančními náklady, neúčelné. Znalci jsou v praxi mnohdy zbytečně zatěžováni i takovými věcmi, které lze uspokojivě vyřídit minimálním administrativním zatížením ošetřujícího lékaře, který formou jednoduchého písemného potvrzení může sdělit požadované údaje.

Problematikou povinné mlčenlivosti zdravotnických pracovníků se v posledních letech zabývala i jednání náměstků orgánů činných v trestním řízení ve snaze dosáhnout nové úpravy jejího rozsahu ve vztahu právě k těmto orgánům. Přitom MZ ČSR dalo v úvahu, zda není na místě řešit součinnost zdravotnických zařízení v tr. řízení v rámci novelizace trestního řádu.

Navrhovaná úprava překonává zejména výklad ustanovení § 55 odst. 2 písm. e/ zák. č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, obsažený ve sdělení ministerstva zdravotnictví uveřejněném v částce 22 - 24/1968 Věst. MZ, které je i zřejmě poplatné době svého vzniku. Poznatky získané orgány trestního řízení ukazují, že platná právní úprava povinné mlčenlivosti zdravotnických pracovníků ve vztahu k trestnímu řízení není vyhovující, nebo nedoceňuje celospolečenské zájmy, které tyto orgány svou činností chrání. Přitom i mlčenlivost pracovníků bezpečnosti, prokuratury a soudů není bezvýjimečná a mohou jí být zproštěni ze zákona nebo osobou k tomu povolanou. Navrhovaná úprava zároveň stanoví i dostatečné záruky, které vyloučí možnost neoprávněných zásahů do osobních práv občanů na základě údajů zdravotnických zařízení. Sdělení těchto údajů může vyžadovat až po zahájení trestního stíhání pouze předseda senátu /samosoudce/, prokurátor a v případech, v nichž osoba, které se údaje týkají, s jejich sdělením nesouhlasí, s jeho předchozím souhlasem i vyšetřovatel a vyhledávací orgán. Sdělení se mohou týkat jen údajů o zdravotním stavu ošetřované osoby pouze ohledně okolností uvedených v zásadě, nikoli neomezeně. Lze i očekávat, že tato úprava povede k urychlení trestního řízení a bude tedy výhodná i z hlediska procesní ekonomie.

Realizace zásady se promítne ve změně a doplnění § 8 odst. 2 tr. řádu.

3. Vynětí z pravomoci orgánů činných v trestním řízení

/hlava první tr. řádu/

Z pravomoci orgánů činných v trestním řízení podle trestního řádu jsou vyňaty osoby, které požívají výdaje imunit podle mezinárodního práva.

Podle dosavadního znění § 10 odst. 1 tr. ř. jsou z pravomoci orgánů činných v trestním řízení vyňaty osoby požívající diplomatických výsad a imunit. Tuto dikci je třeba zpřesnit z toho důvodu, že výsad a imunit, mezi něž patří i vynětí z trestní jurisdikce, požívají podle mezinárodního práva /např. Vídenská úmluva o diplomatických stycích z 18. dubna 1961, publikovaná pod č. 157/1964 Sb., Vídeňská úmluva o konzulárních stycích z 24. dubna 1963, publikovaná pod č. 32/1969 Sb./ i další osoby, které nelze označit za diplomatické zástupce, např. hlavy cizích států a členové jejich vlád /včetně jejich doprovodu/ při oficiálních návštěvách ČSSR, rodinní příslušníci vedoucího diplomatické mise a těch jejích členů, kteří mají diplomatickou hodnost.

Tato zásada se provede novou formulací § 10 odst. 1 tr. řádu.

4. Ustanovení opatrovníka obviněného

/hlava druhá oddíl čtvrtý tr. řádu/

Je-li nebezpečí z prodlení, může vyšetřovatel, prokurátor a v řízení před soudem předseda senátu k výkonu práv zákonného zástupce obviněného ustanovit opatrovníka.

Ustanovení § 34 tr. řádu nehovoří výslovně o zákonném zástupci mladistvého obviněného, Tato mezera byla odstraněna směrnicí pléna Nejvyššího soudu ČSSR ze dne 18. 12. 1967, Pls 9/67 /č. II/1968 Sb. rozh. tr., podle které mezi zákonné zástupce obviněného ve smyslu § 34 tr. ř. je nutno zahrnout i zákonné zástupce mladistvého. Těmi jsou podle příslušných ustanovení zákona o rodině /č. 94/1963 Sb./ rodiče dítěte a pokud by nemohl dítě zastoupit žádný z rodičů, soudem ustanovený opatrovník. V zákoně o rodině jsou taxativně uvedeny důvody, kdy je třeba opatrovníka ustanovit. Soud ustanoví dítěti opatrovníka, jde-li o právní úkony, při nichž by mohlo dojít ke střetu zájmů. mezi rodiči a dětmi nebo mezi dětmi navzájem /§ 37 odst. 2, 3 cit. zák./ a jestliže oba rodiče nezletilého zemřeli, byli zbaveni rodičovských práv anebo nemají způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu /§ 78 odst. 1 cit. zák./. Nejednotné posuzování otázky, zda v uvedených případech vzniká orgánům činným v trestním řízení povinnost dát podnět k ustanovení opatrovníka mladistvému obviněnému, vedlo k vydání stanoviska trestního kolegia Nejvyššího soudu ČSSR ze dne 18. 3. 1986, č.j. 99/85, ke správnému výkladu a aplikaci ustanovení § 34 tr. ř.

Podle tohoto stanoviska nemůže-li práva zákonného zástupce z důvodů uvedených v § 37 odst. 2 a § 78 odst. 1 zák. o rodině vykonávat žádný z rodičů mladistvého, vykoná je jeho opatrovník a jestliže mladistvý opatrovníka dosud nemá, jsou orgány činné v trestním řízení povinny požádat příslušný soud o jeho ustanovení a do doby, než bude opatrovník ustanoven, nemohou konat úkony, kterých zákonný zástupce je oprávněn se zúčastnit. V souvislosti s vydáním tohoto stanoviska se však zjistilo, že se vyskytují i případy, kdy rodiče mladistvého nemohou vykonávat práva zákonných zástupců z jiných důvodů, než jsou uvedeny v § 37 odst. 2 a § 78 odst. 1 cit. zák., zejména když jsou delší dobu v cizině, jejich pobyt není znám, jsou-li ve výkonu trestu odnětí svobody, dlouhodobě léčení v léčebném ústavu apod.

V takových případech by bylo možné opatrovníka ustanovit teprve tehdy, jestliže by příslušný soud jejich rodičovská práva omezil /§ 44 odst. 1, § 83 cit. zák./. Ustanovení opatrovníka zvláště v těchto případech však může být velmi zdlouhavé; přitom nejsou výjimečné případy, kdy je zapotřebí, aby zákonný zástupce obviněného včetně mladistvého mohl svá práva vykonávat v době co nejkratší.

K překonání obtíží podobného druhu slouží v občanském soudním řízení ustanovení § 29 odst. 1 o. s. ř., podle něhož není-li zastoupen ten, kdo nemůže před soudem samostatně jednat, ustanoví mu předseda senátu opatrovníka, je-li tu nebezpečí z prodlení /podobně v řízení před státním notářstvím - § 14 odst. 1, 3 notářského řádu/. Trestní řád neobsahuje ustanovení, jež by umožňovalo orgánům činným v trestním řízení pro potřeby tohoto řízení ustanovit opatrovníka, jestliže práva uvedená v § 34 tr. ř. nemůže vykonávat zákonný zástupce obviněného. Je účelné v zájmu urychlení řízení, aby v této otázce platila stejná právní úprava jako např. v občanském soudním řízení. Orgány uvedené v zásadě ustanoví opatrovníka usnesením, proti němuž je přípustná stížnost bez odkladného účinku.

Zásada se provede doplněním ustanovení § 34 tr. ř.

5. Obhajoba v oboru vojenského soudnictví

/hlava druhá oddíl pátý tr. řádu/

Úhradu nákladů spojených s obhajobou vykonávanou v oboru vojenského soudnictví důstojníkem justice v činné službě stanoví federální ministerstvo národní obrany.

Podle § 35 odst. 1 tr. ř. může být, jde-li v oboru vojenského soudnictví o věc zvlášť důležitého zájmu obrany vlasti, obhájcem jen důstojník justice v činné službě zařazený ve vojenském soudnictví. Pří výkonu obhajoby má všechna práva a povinnosti obhájce. Náhrada nákladů spojených s výkonem takové obhajoby se však neuplatňuje, takže v uvedených případech dochází ke zvýhodnění obviněných v tomto směru. V tr. řádu je třeba pro příslušnou úpravu, kterou lze provést normou nižšího druhu, dát zákonný podklad.

Tato zásada bude provedena doplněním ustanovení § 35 odst. 1 tr. ř.

6. Nutná obhajoba v řízení konaném po právní moci rozhodnutí

/hlava druhá tr. řádu/

A. V řízení, ve kterém soud činí rozhodnutí souvisící s výkonem trestů a ochranných opatření ve veřejném zasedání, musí mít odsouzený obhájce,

a/ je-li odsouzený zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo je-li jeho způsobilost k právním úkonům omezena,

b/ jde-li o podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody odsouzeného mladistvého, který v době konání veřejného zasedání nedovršil devatenáctý rok věku,

c/ považuje-li to soud za nutné u odsouzeného, který je ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody,

d/ v jiných případech, jsou-li pochybnosti o způsobilosti odsouzeného náležitě se hájit.

B. V řízení o stížnosti pro porušení zákona a v řízení o návrhu na povolení obnovy řízení musí mít odsouzený obhájce kromě případů uvedených v předchozím odstavci, také tehdy

a/ jde-li v těchto řízeních o trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož horní hranice převyšuje 5 let,

b/ je-li odsouzeným mladistvý a mimořádný opravný prostředek byl podán v jeho neprospěch, pokud v době konání veřejného zasedání nedovršil devatenáctý rok věku.

C. V trestním řízení, kde byl rozsudkem, který nabyl právní moci, uložen trest smrti, zaniká zmocnění obhájce teprve při skončeni řízení konaného podle § 316 odst. 2 tr. řádu.

V soudní praxi se projevuje nejednotnost v otázce výkladu a aplikace ust. § 36 tr. ř., pokud jde o řízení konané po právní moci rozsudku nebo usnesení o zastavená trestního stíhání, popř. o postoupení věci. Touto problematikou se zabývala směrnice pléna unit.Nejvyššího soudu ze dne 18. 12. 1967 č. Pls 8/67 /publikovaná pod č. 1/1968 Sb. rozh./, obsahující stanovisko k interpretaci cit. ustanovení o nutné obhajobě ve vztahu k řízení ve stadiu po právní moci rozhodnutí. I v době po její publikaci však názorové diference trvají, zejména se v soudní praxi nadále často uplatňuje stanovisko, že ust. § 36 odst. 1 tr. ř. je předpisem závazným pro všechna stadia trestního řízení. V důsledku toho se trvá na účasti obhájce v řízení i za situace, kdy soud projednává a řeší otázky menšího a podružného významu.

Podle současné judikatury v případech, o něž jde, je zpravidla nutné, aby obviněný měl obhájce a navrhovaná úprava nebude nijak bránit, aby se za její platnosti postupovalo podle dosavadní praxe.

K zajištění jednotného postupu se proto navrhuje otázku nutné obhajoby v řízení po právní moci rozhodnutí upravit přímo v zákoně a nutnou obhajobu tu omezit pouze na případy, kde je odůvodněna povahou a významem projednávaných konkrétních věcí. Proto ve srovnání se stavem, jaký je v této otázce v nynější praxi, aplikace navrhované úpravy okruh případů nutné obhajoby zúží.

Po právní moci rozhodnutí zpravidla probíhá řízení dvojího druhu, a to jednak řízení, v němž soud rozhoduje o otázkách souvisících s výkonem trestů a ochranných opatření /tzv. vykonávací řízení/, jednak řízení o mimořádném opravném prostředku /stížnost pro porušení zákona, návrh na povolení obnovy/. V obou těchto druzích řízení rozhoduje soud po provedení veřejného či neveřejného zasedání nebo bez jednaní rozhoduje předseda senátu sám.

Stanovit povinnou účast obhájce v neveřejném zasedání není důvod. Neveřejné zasedání se vždy koná bez účasti obviněného, nemůže být přítomen ani jeho obhájce a neprovádějí se v něm jiné důkazy než čteni protokolů a písemností /srov. § 242, 243 odst. tr. ř./. Obhájce v takovém řízení nemůže práva obhajoby uplatnit osobně, ale jen formou písemných podání.

Nutná obhajoba proto přichází v úvahu za stanovených podmínek pouze v případech, kdy pro rozhodování soudu je předepsána forma veřejného zasedání.

Důvod nutné obhajoby ve veřejném zasedání konaném v řízení vykonávacím a v řízení o mimořádném opravném prostředku je třeba bezvýjimečně spatřovat v omezené způsobilosti odsouzeného náležitě se hájit a uplatňovat jemu příslušející práva, tedy ve všech případech, kdy jde o odsouzeného, který byi soudním rozhodnutím zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jehož způsobilost k právním úkonům byla omezena.

Navrhovaná úprava vychází ze skutečnosti, že se ve veřejném zasedání konaném po první moci rozhodnutí projednávají z převážné části případy, kdy jde buď o rozhodnutí méně závažná či menšího dosahu /např. propuštění z ochranného opatření nebo upuštění od něho, uložení omezení u trestu zákazu pobytu/ nebo u rozhodnutí, kde účast obhájce je neúčelná a formální /např. při rozhodování o osvědčení podmíněně odsouzeného nebo podmíněně propuštěného, o přeměně trestu nápravného opatření v trest odnětí svobody, pokud jde o osoby, které ve zkušební době nebo během výkonu nápravného opatření byly odsouzeny pro novou trestnou činnost/. Je proto důvodná úprava, podle niž se nutná obhajoba nemusí vždy uplatňovat, jestliže odsouzený je ve výkonu trestu odnětí svobody /a už uloženého v trestní věc i, v niž se koná řízení, nebo v trestní věci jiné/, nebo ve vazbě /zpravidla mimo případy uvedené v ust. § 276 a 28 2 odst. 2 tr. ř. v jiné trestní věci/. O tom, že odsouzený musí mít obhájce, rozhodne soud, přičemž vezme v úvahu jak povahu a důsledky rozhodnutí, které má v řízení učinit, tak i konkrétní možnosti odsouzeného k uplatnění práva na obhajobu.

Jedině v případech rozhodování o podmíněném propuštění z výkonu trestu odnětí svobody se u odsouzeného mladistvého jeví potřeba vzhledem k povaze věci a závažnosti důsledků pro odsouzeného, aby měl obhájce vždy. Oprava v takovém smyslu by odpovídala i dosavadní praxi, Tato úprava se však vztahuje pouze na odsouzeného mladistvého, který v době konání veřejného zasedání nedovršil devatenáctý rok věku.

Ve všech ostatních případech, kdy se rozhoduje ve veřejném zasedání o věcech spadajících pod písm. c/ zásady a o odsouzených mladistvých, kteří v době veřejného zasedání nedovršili devatenáctý rok věku, je možné využít postupu podle písm. d/ zásady, takže soud má široký prostor k tomu aby rozhodl kromě případu pod písm. b/ zásady/, že odsouzený mladistvý musí mít obhájce.

Navrhovanou úpravou se nic nemění na právu odsouzeného zvolit si obhájce.

V řízení konaném po právní moci rozhodnutí je však nezbytné zajistit nutnou obhajobu odsouzenému i mimo výslovně uvedené případy, pokud vzhledem ke zjištěným okolnostem, týkajícím se zejména osoby odsouzeného, vznikne pochybnost o tom, zda je způsobilý náležitě se sám hájit.

V řízení o stížnosti pro porušení zákona a o návrhu na povolení obnovy bude tvořit důvod nutné obhajoby nadto i ta skutečnost, že předmětem řízení je trestný čin vyšší typové nebezpečnosti pro společnost, vyjádřené sazbou trestu odnětí svobody s horní hranicí převyšující 5 let. Podle záměru sledovaného navrhovanou úpravou se tím má na mysli nejen případ, že o takovém trestném činu bylo konáno předchozí řízení, nýbrž i případ, že v předchozím řízení šlo sice o mírněji trestný čin, avšak mimořádný opravný prostředek podaný v neprospěch obviněného směřuje k tomu, aby skutek, pro který byl obviněný stíhán, byl posouzen jako trestný čin ohrožený shora zmíněnou sazbou trestu odnětí svobody. Je-li obviněným mladistvý, je třeba se zřetelem ke zvláštnostem řízení o mimořádných opravných prostředcích zajistit jeho řádnou obhajobu formou nutné obhajoby ve všech případech, v nichž opravný prostředek byl podán v jeho neprospěch.

Podle dosavadního ust. § 41 odst. 5 tr. ř. zaniká zmocnění zvoleného nebo ustanoveného obhájce skončením trestního stíhání, přičemž i poté je obhájce oprávněn podat za odsouzeného žádost o milost a žádost o odklad výkonu trestu. V trestních věcech, kde byl pravomocně uložen trest smrti, se však obligatorně u Nejvyššího soudu ČSSR koná řízení, jehož předmětem je přezkoumání rozsudku a řízení, které mu předcházelo /§ 316 odst. 2 tr. ř./. Je třeba zabezpečit, aby v tomto řízení, i když se koná po skončení trestního stíhání, bylo obhájci zachováno právo podávat nejen žádosti o milost a odklad výkonu trestu, ale také jiné návrhy a žádosti obsahující údaje, které by podle názoru obhájce a odsouzeného mohly mít význam při přezkoumávání zákonnosti rozsudku, kterým byl uložen trest smrti, a řízení mu předcházejícího.

Úprava nutné obhajoby se uplatní rovněž v řízení konaném podle § 352, 353 tr. ř. a týkajícím se osoby, které bylo uloženo ochranné léčení podle § 72 odst. 1 tr. zákona. Navrhovaná zásada předpokládá doplněni ustanovení § 36 a § 41 odst. 5, popř. § 331 odst. 1 tr. řádu.

7. Pořádková pokuta

/hlava třetí tr. řádu/

Při splnění podmínek uvedených v dosavadním § 66 tr. řádu a při nevyhovění výzvě dané podle ustanovení tr. řádu lze uložit pořádkovou pokutu do 1 000 Kčs.

V případech, kdy se podle dosavadního ustanovení § 66 odst. 2, 3 tr. řádu přenechává veliteli, popř. náčelníkovi v ozbrojených silách nebo v ozbrojeném sboru nebo náčelníkovi ústavu,. ve kterém se vykonává vazba, popřípadě náčelníkovi nápravně výchovného ústavu, aby namísto uložení pořádkové pokuty potrestali osobu kázeňsky, resp. osobu ve vazbě pořádkovým opatřením, připustit i proti rozhodnutí podle § 66 odst. 2, 3 tr. řádu stížnost s odkladným účinkem a stanovit, že příslušný velitel, popř. náčelník je povinen vyrozumět orgán činný v trestním řízení o způsobu potrestání.

Návrhem na zvýšeni horní hranice pořádkové pokuty z dosavadních 500 Kčs na 1000 Kčs se sleduje, aby orgánům činným v trestním řízení byl poskytnut důraznější a účinnější prostředek proti lhostejnosti a nekázni, které v praxi vedou ke ztěžování a prodlužování trestního řízení. K tomu dochází neomluveným nesplněním opatření orgánu činného v trestním řízení daného nejen ve formě příkazu, ale i ve formě výzvy k určitému konání. Nejde tu např. o výzvu danou vyslýchané osobě k pravdivým údajům /nepravdivé údaje lze postihovat podle příslušných hmotně právních trestních předpisů, nikoli pořádkovou pokutou/.

Potrestání pořádkovou pokutou je opatřením spojeným se závažnějšími důsledky a proto je namístě zachovat nynější způsob ukládání pokuty, tj. rozhodnutím, jakož i možnost přezkoumání rozhodnutí cestou opravného prostředku.

Ke změně úpravy postupu podle dosavadního ust. § 66 odst. 2, 3 tr. ř. /přenechání ke kázeňskému potrestání namísto uložení pořádkové pokuty/ není důvod. Na základě zkušeností praxe, podle nichž běžně ukládané kázeňské tresty /popř. pořádková opatření u osob ve vazbě/ bývají mnohdy citelnější nežli pořádková pokuta, se však navrhuje, aby rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení o přenechání ke kázeňskému postihu bylo možno rovněž odporovat opravným prostředkem, a to s přiznáním odkladného účinku. Označení orgánů, kterým náleží kázeňská pravomoc, je třeba uvést do souladu s nynějším stavem.

Dále je třeba zajistit, aby orgán činný v trestním řízení, který rozhodl o přenechání osoby ke kázeňskému postihu, byl dodatečně informován o použitém způsobu potrestání.

Navrhovaná zásada se promítne ve změně a doplnění ustanovení § 66 tr. řádu.

8. Zajištění osoby

/hlava čtvrtá tr. řádu/

Dosavadní úprava vazby se změní a doplní podle těchto zásad:

A/ Délka vazby

Vazba v přípravném řízení může trvat nejvýše jeden rok. O prodloužení vazby, která přesáhne tuto dobu, bude vždy rozhodovat soud. V případě, že vazba v trestním řízení přesáhne dva roky, o případném prodloužení rozhodne příslušný nejvyšší soud.

Rychlosti a zákonnosti postupu orgánů činných v trestním řízení ve věcech, v nichž je obviněný ve vazbě, je ze strany nadřízených orgánů věnována zvýšená pozornost. Tato praxe přináší kladné výsledky, avšak k docílení optimálního stavu co nejrychlejšího vyřizování vazebních věcí v rámci důsledně zákonného využívání institutu vazby je účelné stanovit přímo v zákoně maximální dobu jejího trvání. Vyskytují se však případy skutkově a důkazně složité /např. hospodářská kriminalita, zejména skupinové věci je proto nutné umožnit prodloužení stanovených dob. Obdobně jako v případech rozhodování o opravném prostředku proti usnesení prokurátora o vazbě /§ 146a tr. ř./ se navrhuje, aby o prodloužení doby vazby v přípravném řízení rozhodoval soud. Navrhovaná zásada bude doplňkem stávající úpravy v § 71 tr. řádu, která se zachovává.

Navrhovaná úprava předpokládá doplnění nynějšího ustanovení § 71 tr. řádu.

B/ Příkaz k zatčení

Dokud soud nebo v přípravném řízení prokurátor nerozhodne o vazbě obviněného, příkaz k zatčení odůvodňuje po dobu nejvýše 5 dnů od zadržení obviněného omezení jeho osobní svobody. Příkaz k zatčení vydá, je-li toho třeba, orgán, který rozhoduje o vazbě. Osoba zadržená na základě příkazu k zatčení musí být neodkladně dodána orgánu, který příkaz vydal; není-li to možné zhledem k tomu, že byla zadržena mimo územní obvod, v němž je tento orgán činný, musí mu být dodána nejpozději do 5 dnů, v ostatních případech do 48 hodin od zadržení, jinak musí být propuštěna na svobodu.

Osoba zadržená na základě příkazu k zatčení musí být do 48 hodin od dodání orgánu, který příkaz vydal, vyslechnuta a musí jí být oznámeno rozhodnutí o vazbě.

Podle § 65 odst. 3 tr.řádu musí být osoba dodaná do vazby vyslechnuta do 48 hodin a musí jí být oznámeno rozhodnutí o vazbě. Tuto lhůtu nelze mnohdy pro různé objektivní příčiny dodržet. Jedná se o případy, kdy pro značnou vzdálenost mezi místem zadržení a sídlem orgánu, který vydal příkaz k zatčení, nelze vzhledem k možnostem přepravy zadrženou osobu tomuto orgánu dodat během 48 hodin. Některé soudy a prokuratury proto s vydáním příkazu k dodání do vazby vyhotovují současně usnesení o vzetí osoby do vazby podle § 68 tr. řádu, aby se tak pokryla doba od zadržení této osoby do jejího dodání orgánu, který vydal příkaz k dodání do vazby podle § 69 tr. řádu. Navrhuje se proto, aby zadržení po tuto dobu mělo zákonný podklad a orgán, který příkaz k zatčení vydal, mohl o vazbě rozhodnout vždy a po výslechu obviněného.

V praxi dochází i k tomu, že obviněný je mnohdy po provedeném výslechu propuštěn na svobodu. Proto se navrhuje "příkaz k dodání do vazby" nahradit "příkazem k zatčení", který lépe odpovídá povaze věci.

K zajištění jednotného postupu v praxi je třeba stanovit, že lhůta 48 hodin stanovená v § 69 odst. 3 tr. řádu začne běžet dodáním zadržené osoby tomu orgánu, který vydal příkaz k jejímu zatčení. Aby však tato úprava nemohla nepříznivě ovlivnit co nejrychlejší postup při dodání obviněného do vazby a aby se nedůvodně neprodlužovalo omezení jeho osobní svobody, je třeba důsledek vydání příkazu uvedený v zásadě časově omezit.

Tato zásada se provede změnou a doplněním § 69 tr. řádu.

C/ Opatření nahrazující vazbu

Je-i tu jen důvod vazby uvedený v dosavadním ustanovení § 67 písm. a/ nebo c/ tr. řádu, může orgán rozhodující o vazbě ponechat obviněného na svobodě nebo ho propustit na svobodu, jestliže

a/ společenská organizace nabídne převzetí záruky za další chování obviněného a za to, že se obviněný na vyzvání dostaví k soudu, prokurátorovi nebo orgánu přípravného řízení a vždy předem oznámí vzdáleni se z místa pobytu, a orgán rozhodující o vazbě považuje záruku vzhledem k osobě obviněného a k povaze vyšetřovaného případu za dostatečnou a přijme ji, nebo

b/ obviněný dá písemný slib, že povede řádný život, zejména se nedopustí trestné činnosti, a že dodrží povinnosti a omezení, která se mu uloží /na vyzvání se dostavit k soudu, prokurátorovi, orgánu přípravného řízení, předem hlásit každou změnu pobytu a zaměstnání, pravidelně se hlásit u určeného orgánu, předem oznamovat vzdálení se z místa pobytu/ a orgán rozhodující o vazbě slib vzhledem k osobě obviněného a povaze vyšetřovaného případu považuje za dostatečný.

Ustanovení § 293 tr. řádu o vazbě mladistvého

a/ doplnit příkladným uvedením opatření, kterými možno účelu vazby dosáhnout jinak než vzetím do vazby /zejména dohledem společenské organizace i bez její záruky, umístěním mladistvého ve výchovném ústavu pro mládež/ a

b/ stanovit, že v řízení proti mladistvému, je-li dán důvod vazby, může orgán rozhodující o vazbě upustit od vzetí mladistvého do vazby nebo ho z vazby propustit, jestliže se hodnověrně zaručí odpovědný pracovník organizace provádějící jeho výchovu nebo odborný výcvik; že na podkladě své znalosti osoby mladistvého a svou péčí zabezpečí, aby mladistvý dodržel povinnosti a omezení, která se mu mohou uložit /na vyzvání se dostavit k soudu, prokurátorovi a orgánu přípravného řízení, předem hlásit každou změna pobytu, pravidelně se hlásit u určeného orgánu, předem oznamovat vzdálení se z místa pobytu/ a orgán rozhodující o vazbě záruku vzhledem k osobě mladistvého a k povaze vyšetřovaného případu považuje za dostatečnou a přijme ji.

Navrhuje se ponechat v platnosti nahrazení vazby přijatou zárukou společenské organizace a slibem obviněného, avšak s doplněním, že použití těchto opatření se spojí s uložením přiměřených povinností a omezení. Slib obviněného není namístě zásadně vylučovat ani v případě důvodu vazby podle § 67 písm. c/ tr. ř., pokud pro jeho uplatněni budou zajištěny podmínky. Předpokládá se, že touto úpravou se zvýší účinnost opatření, kterým se nahradí vazba, a že v důsledku toho prokurátoři a soudy budou tento postup uplatňovat častěji, než je tomu v dosavadní praxi, kde jde spíše o výjimky.

V rámci systému opatření nahrazujících vazbu se navrhuje v § 293 tr. ř. výslovné uvést jako jedno z možných opatření, kterými lze u mladistvého dosáhnout účelu vazby, přijetí záruky osoby z řad odpovědných pracovníků organizace, která zabezpečuje výchovu nebo odborný výcvik mladistvého. Za odpovědného pracovníka ve smyslu navrhované úpravy je třeba pokládat osobu, která se v rámci výkonu svého zaměstnání podílí na výchově nebo výcviku mladistvého, poznala jeho vlastnosti a poměry a vzhledem k tomu jsou u ní podmínky k výchovnému působení na mladistvého. Může tedy např. jít o mistra odborného výcviku, o vedoucího dílny, o vychovatele učňovského střediska, o učitele střední školy apod. Použití i tohoto opatření by v zájmu prohloubení jeho účinnosti mohlo a mělo být spojeno s uložením přiměřených povinností a omezení. Orgánem, u něhož by se měl mladistvý hlásit v případě propuštění na svobodu, může být též orgán péče o mládež, popř. jiný orgán národního výboru.

Navrhovaná zásada se promítne ve změně a doplnění ustanovení § 73 a 293 tr. řádu.

D/ Zadržení osoby

Osobu, která byla přistižena při činu a zadržena /§ 76 odst. 2 tr. řádu/, je povinen ten, kdo ji zadržel, odevzdat ihned prokurátorovi, vyšetřovateli, vyhledávacímu orgánu nebo orgánu Sboru národní bezpečnosti.

Jestliže nebylo možno zadrženou osobu pro objektivní překážky, zejména proto, že konec lhůty podle § 75 a 76 odst. 4 tr. ř. připadl na dny pracovního volna a pracovního klidu, předat ve lhůtě 48 hodin prokurátorovi, prokurátor musí rozhodnout tak, aby celková doba zadrženi od jeho počátku do rozhodnutí prokurátora o zadržené osobě nepřesáhla 96 hodin.

Podle § 76 odst. 2 tr. ř. musí být osoba přistižená při činu, která byla zadržena jinou osobou, odevzdána ihned prokurátorovi nebo vyšetřovateli nebo orgánu Sboru národní bezpečnosti. Zkušenosti z praxe však ukazují, že v zájmu zjednodušeni postupu při odevzdání takové osoby a urychleného objasnění věci by bylo vhodné, aby takovou osobu bylo možno odevzdat /kromě prokurátorovi nebo vyšetřovateli/ nejen orgánu SNB, ale i dalším orgánům, které působí jako vyhledávací orgány a které jsou taxativně uvedeny v § 168 odst. 2 a 3 tr. ř. Podle dosavadní úpravy např. osoba přistižená při činu příslušníkem Pohraniční stráže a jím zadržená nemůže být odevzdána přímo orgánu Pohraniční stráže, který je vyhledávacím orgánem ve věcech ochrany státních hranic a který by mohl bezodkladně provádět úkony potřebné k objasnění věci, včetně výslechu zadrženého jako podezřelého.

Navrhovaným rozšířením okruhu orgánů, jimž musí být zadržená osoba ihned odevzdána, na všechny orgány konající přípravné řízení, bude vyplněna mezera v zákoně, která vznikla při novelizaci tr. řádu v roce 1965 /zák. č. 57/1965 Sb./ v souvislosti se zavedením vyhledávání jako druhé /vedle vyšetřování do té doby jediné/ formy přípravného řízení. Touto novelou byly zřízeny a vymezeny vyhledávací orgány /§ 7.68 odst. 2 a 3 tr. ř./ a rozšířen tak okruh orgánů konajících přípravné řízení nad rámec "bezpečnostních orgánů" konajících předtím vyšetřování. Tato změna však nebyla plně promítnuta do ust. § 76 odst. 2 tr. ř., v němž "bezpečnostní orgány" byly nahrazeny pouze orgány Sboru národní bezpečnosti a nově zřízené orgány konající přípravné řízení byly opomenuty.

Podle § 76 odst. 4 tr. ř. orgán, který zadržel osobu podezřelou ze spáchání trestného činu, nebo kterému taková osoba byla odevzdána, je povinen ji odevzdat do 48 hodin prokurátorovi, pokud ji nepropustí na svobodu. Prokurátor je povinen do 48 hodin poté, co mu byla zadržená osoba odevzdána, rozhodnout podle § 68 tr. řádu o jejím vzetí do vazby anebo ji propustit na svobodu /§ 77 tr. ř./. Generální prokuratura ČSSR poukázala na nemožnost dodržet lhůtu 48 hodin uvedenou v § 76 odst. 4 tr. ř. v případech, kdy její konec spadá do dnů pracovního klidu a navrhla tento nedostatek odstranit zavedením souhrnné lhůty 96 hodin, která bude obsahovat jak lhůtu 48 hodin uvedenou v § 76 odst. 4, tak i lhůtu podle § 77 tr. ř. Jejím zavedením nedojde k prodloužení celkové lhůty, po kterou může být osoba podezřelá ze spáchání trestného činu zadržena. Zlegalizuje se tak postup v těch případech, kdy pro objektivní překážky není možné takovou osobu předat prokurátorovi-do 48 hodin. Jestliže konec lhůty podle § 76 odst. 4 tr. ř. připadne na dny pracovního klidu a volna a nebude proto možné zadrženou osobu předat prokurátorovi, doba, která uplyne do skutečného předání automaticky zkrátí dobu určenou k rozhodnutí prokurátora. Stejná situace je, pokud jde o obviněného /§ 75 tr. ř./.

Zásada se provede doplněním ustanovení § 75 a 76 odst. 2, 4 a § 77 tr. ř.

9. Dokazování

/hlava pátá tr. řádu/

A/ Vyšetřovací pokus a rekonstrukce

Vyšetřovací pokus se koná, mají-li být obměnou některých z okolnosti, které mají význam pro trestní řízení, prověřeny nebo upřesněny skutečnosti zjištěné v trestním řízení, popřípadě zjištěny nové skutečnosti důležité pro trestní řízení.

Rekonstrukce se koná, má-li být obnovením situace a okolnosti, za kterých byl trestný čin spáchán nebo které mají k němu podstatný vztah, prověřena výpověď obviněného, podezřelého nebo svědka, jestliže jiné důkazy provedené v trestním řízení nepostačují k objasnění věci.

Vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce se nepoužije, je-li jejich provádění vzhledem k okolnostem případu nebo osobě obviněného, podezřelého, poškozeného nebo svědka nevhodné, nebo lze-li účelu vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce dosáhnout jinak.

K vyšetřovacímu pokusu a rekonstrukci, které jsou prováděny před skončením přípravného řízení, musí být přibrána aspoň jedna osoba, která není na věci zúčastněna, ledaže by nemožnost zajistit její přítomnost při úkonu zmařila jeho provedení. Jestliže je to potřebné vzhledem k povaze věci a ke skutečnostem, jež dosud v trestním řízení vyšly najevo, přibere se k vyšetřovacímu pokusu a rekonstrukci znalec, popřípadě podezřelý, obviněný a svědek. Pro účast těchto osob platí stejný režim, jaký je stanoven pro jejich výslech. Zúčastní-li se vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce osoba mladší než 15 let, užije se přiměřeně ustanovení § 102 odst. 1 tr. řádu.

K úkonům souvisejícím s rekonstrukcí a vyšetřovacím pokusem nesmí být obviněný, podezřelý, poškozený nebo svědek, který má právo odepřít výpověď /§ 100 tr. řádu/, žádným způsobem donucován.

V protokole o vyšetřovacím pokusu a rekonstrukci se podrobně popíši okolnosti, za nichž byly vyšetřovací pokus a rekonstrukce prováděny, jakož i jejich průběh a výsledky; pokud to okolnosti případu nevylučují, pořídí se též obrazové záznamy, náčrtky a jiné pomůcky.

Dosavadní procesní úprava se nezmiňuje o důkazech vyšetřovacím pokusem a rekonstrukci, ač tyto důkazy se v praxi zejména během přípravného řízení běžně provádějí a přispívají ke zjištění objektivní pravdy. Je proto třeba systém důkazních prostředků těmito důkazy doplnit.

Podstatou vyšetřovacího pokusu /zpravidla vedle obnovení původní situace a okolností jako výchozího postupu/ je záměrná experimentální obměna situace a okolností /zpravidla dílčích/, prováděná s cílem prověřit důkazy, které byly již ve věci provedeny, popř. získat i důkaz nový. Naproti tomu u rekonstrukce jde jedině o obnovení události jako celku /základní situace a podstatných okolnosti/, které se v trestním řízení použije především tehdy, jestliže jiné dosud provedené důkazy nepostačují k plnému objasnění věci. Jejím cílem je sice zpravidla prověření správnosti výpovědi obviněného nebo svědka, může jim však být i objasnění události, jejíž celkový průběh nebyl dostatečně osvětlen předchozím dokazováním /např. byly v něm provedeny pouze nepřímé důkazy/. Vyšetřovací pokus a rekonstrukce se jako důkazní prostředky mohou při vyšetřování konkrétní trestní věci navzájem doplňovat. V rámci rekonstrukce lze provést i vyšetřovací pokus, stejně jako po provedení vyšetřovacích pokusů může následovat rekonstrukce.

Vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce se jako důkazů použije pouze ve vhodných případech, ve kterých nelze dosáhnout cíle jimi sledovaného jinými důkazními prostředky. Např. nebude zpravidla namístě provést rekonstrukci, pokud by se jí měla zúčastnit osoba mladší než 18 let, osoba zbavená způsobilosti k právním úkonům apod. Není však namístě vyslovit kategorický zákaz účasti takových osob, když nelze vyloučit možnost, že v konkrétním případě provedeni úkonu s účastí např. nezletilého bude jediná spolehlivá cesta ke zjištění skutečného stavu věci.

Zkušenosti z praxe odůvodňují požadavek, aby u provádění vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce byla přítomna alespoň jedna nezúčastněná osoba, která v dalších stadiích trestního řízení může potvrdit průběh a výsledek tohoto důkazu. Její /jejich/ účasti se podpoří hodnota úkonu a zajišťuje možnost čelit případným námitkám proti správnosti úkonu a jeho použitelnosti jako důkazu v dalším řízení. Přítomnost alespoň jedné nezúčastněné osoby při úkonu je obligatorní. Výjimku nutno připustit pouze pro případy, kdy provedeni úkonu je časově naléhavé, nelze počítat s možností jel odložit nebo opakovat a není možno vzhledem ke konkrétním okolnostem případu /např. při dopravní nehodě v noci na odlehlém místě/ získat osobu na věci nezúčastněnou.

Procesní postavení nezúčastněné osoby není třeba upravovat /shodně viz. úpravu podle dosavadního § 85 odst. 2 tr. ř./. Bude-li třeba, může být taková osoba v dalším stadiu řízení vyslechnuta jako svědek. Je rovněž třeba připustit, aby provádění těchto důkazů, je-li to pro objasněni věci potřebné, byli přítomní znalec, popřípadě podezřelý, obviněný a svědek. Zásadu, že vedle obviněného nelze za určitých zákonem stanovených okolností donucovat k výpovědi ani podezřelého a svědka, který má právo odepřít výpověď, je třeba uplatnit při rekonstrukci a vyšetřovacím pokusu.

Poněvadž vyšetřovací pokus a rekonstrukce jsou úkony poměrně složité, je namístě, aby úprava též stanovila obsah protokolu o provedeni těchto důkazů.

Poznamenává se, že se zřetelem k tomu, že vyšetřovací pokus a rekonstrukce jsou dva samostatné kriminalistické i procesní úkoly, bude jejich úprava v návrhu textovaného znění novely trestního řádu provedena odděleně /s příp. použitím příslušných odkazů/.

Navrhovaná úprava důkazů vyšetřovacím pokusem a rekonstrukcí předpokládá doplnění hlavy páté tr. řádu a nová ustanovení v oddílu pátém /§ 118a a § 118b/ a úpravu ustanovení § 213 tr. řádu. Dále bude provedena úprava § 89 odst. 2 tak, aby byl terminologicky vyjasněn rozdíl mezi důkazy a důkazními prostředky.

B/ Konfrontace

Jestliže výpověď obviněného v závažných okolnostech nesouhlasí s výpovědí svědka nebo spoluobviněného a rozpor nelze odstranit jinak, může být obviněný postaven svědkovi nebo spoluobviněnému tváří v tvář. Svědek může být postaven tváří v tvář obviněnému nebo jinému svědkovi.

Konfrontaci jako zvláštní způsob výslechu lze provést poté, kdy každá z konfrontovaných osob byla již dříve vyslechnuta a její výpověď byla zapsána v protokole. Konfrontace zálesí v tom, že vyslýchaná osoba se vyzve, aby druhé osobě opakovala do očí své tvrzení o okolnostech, v nichž výpovědi konfrontovaných osob nesouhlasí, popřípadě aby uvedla další okolnosti, které s jejím tvrzením souvisejí a o nichž dosud nevypovídala.

Osoby postavené tváří v tvář mohou si klást vzájemně otázky jen se souhlasem vyslýchajícího.

Pro účast obviněného a svědka na konfrontaci platí stejný režim, jaký je stanoven pro výslech těchto osob.

Osobu mladší než 15 let lze postavit tváří v tvář jen zcela výjimečně, jestliže to je pro objasnění věci nezbytně nutné; v takovém případě je třeba při konfrontaci použít přiměřené ustanovení 102 tr. řádu.

V protokole o konfrontaci se pokud možno doslova zapíší výpovědi konfrontovaných osob, znění položených otázek a odpovědí na ně; v protokole s též poznamenají všechny okolnosti, které jsou z hlediska provádění a účelu konfrontace důležité.

Po skončení konfrontace se podle potřeby obě osoby vyslechnou znovu, a to odděleně.

Dosavadní úprava konfrontace je velmi úzká, ač jde o úkon v praxi často prováděný, který nadto patří k nejsložitějším úkonům dokazování.

Navrhovaná úprava převezme vymezení podstaty a účelu konfrontace, obsažené v § 94 odst. 1 tr. ř. a podrobněji upraví její průběh s cílem sjednotit praxi a zamezit nesprávnostem.

Je třeba zakotvit konfrontaci jako zvláštní způsob výslechu, který může následovat teprve po dříve provedeném protokolárním výslechu,a při jehož provádění se uplatní režim stanovený tr. řádem pro výslech obviněného nebo svědka, a stanovit okruh osob, které mohou být konfrontovány. Oproti dosavadnímu stavu výslovně se stanoví možnost konfrontace mezi svědky. Navrhovaná úprava dává orgánům činným v trestním řízení možnost posoudit podle výsledků konfrontace, zda je nutné konfrontované osoby znovu odděleně vyslechnout.

Navrhuje se stanovit v úpravě některá omezení pro používání konfrontace. Jde především o osoby mladší než 15 let, u nichž by se konfrontace vzhledem k nebezpečí nepříznivých účinků na jejich vývoj měla uskutečnit jen ve zcela výjimečných případech a při plném respektování zásad ustanovení § 102 odst. 1 tr. ř.

V zájmu správného a přesného zachycení průběhu a výsledků konfrontace je třeba předepsat náležitosti protokolu sepisovaného o konfrontaci.

Navrhovaná zásada se promítne v úpravě hlavy páté tr. řádu, a to v jejím doplnění a nové ustanovení § 104a /zakotvené v nově vloženém oddílu/, ve zrušení ust. § 94 tr. řádu a ve změně ust. § 103 tr. řádu.

C/ Rekognice

Rekognice se provádí, je-li pro trestní řízení důležité, aby obviněný, podezřelý nebo svědek znovu poznat osobu nebo věc a určil jejich totožnost.

Jde-li o poznání osoby, ukáže se tato osoba obviněnému, podezřelému nebo svědkovi mezi několika osobami /nejméně třemi/, které jsou si podobné /vzezřením, věkem, oblečením/. Osoba, která má být poznána, se vyzve, aby se zařadila na libovolné místo mezi ukazované osoby. Není-li možno ukázat osobu, která má být poznána, provede se rekognice podle fotografie, která se předloží s fotografiemi nejméně tří dalších osob. Poznání osoby podle fotografie nesmí bezprostředně předcházet rekognici ukázáním osoby.

Má-li být poznána věc, ukáže se obviněnému, podezřelému nebo svědkovi ve skupině věci pokud možno téhož druhu. Obviněný, podezřelý nebo svědek, kteří mají poznat osobu nebo věc, se před rekognicí vyslechnou o okolnostech, za nichž poznali osobu nebo věc a o znacích nebo zvláštnostech, podle nichž lze osobu nebo věc poznat. Po provedení rekognice se obviněný, podezřelý nebo svědek vyslechnou znovu, je-li třeba odstranit rozpor mezi výpovědí a mezi výsledky rekognice.

Pro účast obviněného, podezřelého a svědka na rekognici platí stejný režim, jaký je stanoven pro výslech těchto osob. K provádění rekognice se zpravidla přibere aspoň jedna osoba, která není na věci zúčastněna.

Provádí-li se rekognice za účasti osoby mladší než 15 let, je třeba použít přiměřeně ustanovení § 102 tr. řádu.

V protokole o rekognici se podrobně uvedou okolnosti, za nichž byla rekognice prováděna, zejména pořadí, v němž byly osoby nebo věci podezřelému, obviněnému nebo svědkovi ukázány, doba a podmínky pozorování a vyjádření obviněného, podezřelého nebo svědka; připojí se k němu též obrazové záznamy, které se při rekognici zpravidla pořídí.

Poznatky z praxe orgánů činných v trestním řízení svědčí pro to, aby rekognice byla na rozdíl od dosavadního stavu, podle něhož je pouze součástí výslechu obviněného nebo svědka, upravena jako samostatný důkazní prostředek; a aby pro její provádění byl předepsán přesný procesní postup a vytvořeny tak záruky pro použitelnost tohoto důkazu v dalších stadiích trestního stíhání především z toho důvodu, že rekognici nelze zpravidla opakovat.

Požadavek výslechu osoby, který m předcházet provedení úkonu, usnadní průběh vlastní rekognice a prohloubí hodnotu tohoto důkazu. Rovněž navrhovaná úprava způsobu provádění rekognice, který je již v praxi obvyklý, má zvýšit spolehlivost jejího výsledku. Vyžadují-li to okolnosti případu, zejména důležitost rekognice pro trestní řízení, je třeba k jejímu provádění přibrat nezúčastněnou osobu, která na základě vlastního pozorování může, ukáže-li se potřeba, potvrdit průběh a výsledky rekognice. Rekognice je formou výslechu osoby, který se provádí způsobem předepsaným trestním řádem.

V zájmu zabezpečení spolehlivosti rekognice je třeba výslovnou úpravou zamezit nesprávnostem, které mohou, jak praxe ukázala, vzniknout použitím kombinovaného způsobu, tj. po sobě následující rekognicí podle fotografie a ukázáním osoby. Nelze ovšem vylučovat použití obou způsobů rekognice v různých stádiích trestního stíhání, např. rekognice podle fotografie v rámci pátrání po pachateli, po níž v dalším stádiu řízení následuje rekognice ukázáním osoby.

V zájmu spolehlivého a úplného zachycení provádění důkazů je třeba v úpravě stanovit zásady pro obsah protokolu sepisovaného o rekognici; o průběhu rekognice se mají též pořídit, pokud to situace dovolí, obrazové záznamy, které se připojí k protokolu.

Navrhovaná zásada předpokládá doplnění hlavy páté tr. ř. o ustanovení § 104b, zrušení ustanovení § 93 odst. 2 tr. ř. a změnu ustanovení § 103 tr. ř.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP