D/ Zvukový a obrazový záznam

Před zahájením trestního stíhání lze zvukový a obrazový záznam pořídit pouze o prvotních a neopakovatelných úkonech.

Byl-li o výslechu obviněného, podezřelého nebo svědka nebo o jiném úkonu pořízen zvukový záznam, nebo byl-li pořízen obrazový záznam o úkonu, zejména o vyšetřovacím pokusu, o rekonstrukci a o rekognici, poznamená se to v protokole sepsaném o úkonu, kde se vedle údajů o čase, místě a způsobu jeho provedení uvede též údaj o použité technice. Pokud byl zvukový záznam pořízen o výslechu, podstatný obsah záznamu, popřípadě jeho důležité části se pokud možno bezprostředně zachytí do protokolu.

Zvukový a obrazový záznam se připojí ke spisům a zabezpečí se jeho neporušitelnost. Není-li připojení záznamu ke spisům možné, poznamená se ve spisech místo uložení záznamu.

Při hlavním líčení se důkaz zvukovým a obrazovým záznamem, i když byl pořízen před zahájením trestního stíhání, provede

na základě rozhodnutí soudu. Důkaz zvukovým záznamem o vysvětlení podaném podle § 158 odst. 3 tr. ř. lze provést pouze jsou-li splněny zákonné podmínky k přečtení zápisu o vysvětlení. Před rozhodnutím sdělí předseda senátu okolnosti, za nichž byl zvukový a obrazový záznam pořízen, a zjistí stanovisko stran k provedení důkazu tímto záznamem.

Důkaz zvukovým záznamem o výslechu svědka, obžalovaného nebo spoluobžalovaného nelze při hlavním líčení provést, nebyla-li tato osoba osobně vyslechnuta nebo nebyl-li proveden důkaz čtením protokolu o jejím výslechu za podmínek předepsaných zákonem.

Byl-li v hlavním líčení proveden důkaz zvukovým nebo obrazovým záznamem, je třeba v protokole uvést též podstatný obsah tohoto záznamu.

Používání moderních technických prostředků v souvislosti s procesními úkony se u orgánů činných v trestním řízení stalo již běžným jevem. Je třeba, aby procesní úpravou byl stanoven pevný režim pro jejich uplatňování, zejména pokud jde o zvukový a obrazová` záznam. Navrhovaná úprava sleduje, aby ze spisů bylo vždy zřejmé, zda zvukový nebo obrazový záznam byl pořízen, kdy a na kterém místě,a aby byla zajištěna dosažitelnost záznamu během trestního řízení. V protokole sepsaném o úkonu musí být též údaj o použité technice. Za těchto podmínek pak tyto prostředky mohou sloužit jako důkaz ve smyslu ustanovení § 89 odst. 2 tr. řádu.

Vzhledem ke zvláštní povaze důkazů zvukovým a obrazovým záznamem je namístě stanovit, aby k jeho provedení v hlavním líčení docházelo na základě rozhodnutí soudu vydaného po předchozím objasnění stanoviska stran.

Možnost použít k důkazu i záznam pořízený před zahájením trestního stíhání vyplývá z ustanovení § 89 odst. 2 tr. řádu, podle něhož může za důkaz sloužit vše, co může přispět k objasnění věci.

V hlavním líčení může být důkaz výslechem svědka, obžalovaného nebo spoluobžalovaného nahrazen důkazem zvukovým záznamem o jejich výslechu, jen byla-li tato osoba osobně vyslechnuta nebo byl-li proveden důkaz čtením protokolu o jejím výslechu při splnění podmínek předepsaných zákonem.

Tato zásada se promítne v doplnění ustanovení § 55 a 211 tr. řádu.

10 Stížnost proti rozhodnutí generálního prokurátora

/hlava sedmá tr. řádu/

Proti rozhodnutí generálního prokurátora o zajištění osob nebo majetku v případech, v nichž o stížnosti proti rozhodnutí prokurátora rozhoduje soud, je přípustná stížnost, o níž rozhoduje nejvyšší soud.

Podle ustanovení § 141 odst. 2 tr. ř. není přípustná stížnost proti usnesení generálního prokurátora a nejvyššího soudu. V praxi však dochází k případům, kdy rozhodnutí o zajištění osob nebo majetku uvedená v § 146a tr. ř. učiní generální prokurátor. Vyskytují se zejména případy, kdy obviněného vezme do vazby generální prokurátor usnesením a proti tomuto jeho rozhodnutí je podána stížnost k nejvyššími soudu. Ježto podle § 74 odst. 1 tr. ř. je proti rozhodnutí o vazbě /bez omezení, který k tomu oprávněný orgán toto rozhodnutí učinil/ přípustná stížnost, je třeba ustanovení § 141 odst. 2 tr. ř. a § 74 odst. 1 tr. ř. uvést do souladu tak, aby obviněnému, který byl vzat do vazby generálním prokurátorem, nebyla brána možnost podat proti rozhodnutí o vzetí do vazby opravný prostředek, jaký podle § 74 odst. 1 tr. ř. mají všechny osoby vzaté do vazby jiným orgánem činným v trestním řízení.

Obdobná je situace i v případech rozhodnutí o vyšetření duševního stavu obviněného /§ 116 tr. ř./, o zajištění nároku poškozeného /§ 47 tr. ř./ a o zajištění výkonu trestu propadnutí majetku /§ 347 tr. ř./.

Pokud jde o odkladný účinek stížnosti proti rozhodnutí generálního prokurátora /zda stížnost jej má či nikoliv/, platí u jednotlivých druhů rozhodnutí, o něž tu jde, obecná ustanovení tr. řádu /§ 49, 74 odst. 2, § 116 odst. 2, § 347 odst. 2 v souvislosti s § 141 odst. 3/.

Tato zásada bude provedena novou formulací ust. § 141 odst. 2 in fine tr. řádu.

11. Postup před zahájením trestního stíhání

/hlava devátá tr. řádu/

Úprava postupu prokurátora, vyšetřovatele a vyhledávacího orgánu upraveného v ustanovení § 158 a 159 tr. řádu se přejímá s tou změnou, že prokurátor, vyšetřovatel a vyhledávací orgán jsou oprávněni provádět před zahájením trestního stíhání kromě ohledání podle § 113 a 114 tr. ř. také úkony podle § 105 odst. 1 tr. řádu.

Podle § 158 odst. 3 tr. ř. nejsou prokurátor, vyšetřovatel a vyhledávací orgán oprávněni provádět před zahájením trestního stíhání úkony podle hlavy čtvrté /zajištění osob a věci/ a páté /dokazování/ trestního řádu s výjimkou úkonů podle § 113 a 114 /prohlídka těla a jiné podobné úkony/. Jestliže by však byli oprávněni provést před zahájením trestního stíhání některý z dalších úkonů a dokazování, zamezilo by se provedením úkonů mnohdy jen formálnímu zahájení trestního stíhání prakticky jen proto, aby mořilo být zjištěno, zda vůbec jde o trestný čin. Je proto účelné, aby prokurátor, vyšetřovatel a vyhledávací orgán byli oprávněni ještě před zahájením trestního stíhání v rámci operativní činnost i uskutečnit úkony, jejichž provedení nezasahuje do osobních svobod občanů. Takový postup je velmi praktický, především pokud jde o znalecké posudky nebo odborná vyjádření příslušných orgánů podle § 105 odst. 1 tr. ř. /zejména v případech dopravních nehod/. Nelze však před zahájením trestního stíhání provést prohlídku a pitvu mrtvoly a její exhumaci /§ 115/, vyšetření duševního stavu obviněného /§ 116 tr. ř./ nebo svědka /§ 118 tr. ř./, které jsou úkony ohledání /nikoliv jen úkony přibrání znalce podle § 105 odst. 1 tr. ř./.

Tato zásada bude provedena novou formulací § 158 odst. 3 tr. řádu.

12. Rozsah vyhledávání

/hlava desátá tr. řádu/

Vyhledávání se koná o trestných činech,

1. na které zákon stanoví trest odnětí svobody nepřevyšující jeden rok,

2. o nichž se podle dosavadní úpravy /§ 168 odst. 1 tr. ř./ koná vyhledávání, i když horní hranice sazby trestu odnětí svobody u nich stanovená je vyšší než jeden rok, s výjimkou případů, ve kterých je stanoveno i o těchto trestných činech /uvedených pod body 1 a 2/ konat vyšetřování.

K bodu 1:

U trestných činů, u nichž horní hranice sazby trestu odnětí svobody odpovídá současně nejvyšší trestní sazbě stanovené u přečinů, postačí vzhledem k nízkému stupni nebezpečnosti těchto trestných činů pro společnost konat přípravné řízení ve formě vyhledávání.

K bodu 2:

Podle dosavadní úpravy se koná vyhledávání o řadě trestných činů, u nichž je stanovena horní hranice sazby trestu odnětí svobody vyšší než 1 rok. Tyto trestné činy jsou /vedle některých trestných činů ohrožených trestem odnětí svobody nepřevyšujícím 1 rok/ obsaženy v taxativním výpočtu všech trestných činů, o nichž se koná vyhledávání /§ 168 odst. 1 tr. ř./. Počet skutkových podstat trestných činů obou těchto skupin uvedených v cit. ustanovení je přibližně stejný.

Není důvod, aby se o trestných činech, o kterých se dosud koná vyhledávání, konalo vyšetřování.

Vyšetřování o trestných činech uvedených v bodech 1 a 2 bude konáno pouze tam, kde podle dosavadní zákonné úpravy /161 tr. ř. / jsou pro to důvody.

Navrhovaná zásada bude provedena novou formulací § 168 odst. 1 tr. řádu.

13. Rozhodnutí o zabrání věci

/hlava čtrnáctá tr. řádu/

Za podmínek uvedených v § 239 odst. 1 tr. řádu může soud rozhodnout o zabrání věci v neveřejném zasedání, jestliže nelze spolehlivě zjistit vlastníka věci nebo jeho pobyt není znám.

V těchto případech ustanoví předseda senátu k provedení úkonů a opatření, k nimž je vlastník věci jako zúčastněná osoba v řízení o zabrání věci oprávněn, opatrovníka.

Podle ust. § 239 odst. 1 tr. ř. může soud na návrh prokurátora uložit zabrání věci ve veřejném zasedání, jestliže nejde o případ, kdy si rozhodnutí o zabrání věci vyhradil podle § 230 odst. 2 tr. ř. Zkušenosti z praxe však ukazuji, že v některých trestních věcech, v nichž z různých důvodů nedošlo k postavení pachatele trestné činnosti před soud, není možné nebo by nebylo vhodné, aby soud o zabrání věci rozhodoval ve veřejném zasedání, k němuž je třeba zúčastněné osoby obeslat.

Vyskytují se případy, kdy se obtížně zjišťuje, kdo je vlastníkem věci nebo pobyt vlastníka věci, jímž vzhledem k ust. § 73 odst. 1 písm. c/ tr. zákona může být nejen pachatel, ale kdokoliv. Zvlášť složitá je situace v případech, v nichž obviněný o pašované věci zajištěné celními orgány udává ve své obhajobě, že vlastníkem věci je osoba trvale se zdržující v cizině /většinou jde o cizí státní příslušníky/ a tato osoba, pokud ji vůbec lze dostihnout, potvrzuje - mnohdy zřejmě po předchozí dohodě s obviněným - své vlastnictví k věci, i když jejím vlastníkem není. Ověřit její údaje v cizině je zpravidla spojeno se značnými obtížemi.

Často se vyskytuji také případy, kdy vlastník věci je sice znám, ale není znám jeho pobyt. Tu jde většinou o osoby, o nichž se ví, že jsou v cizině, avšak není známo, kde se zdržují, takže vznikají problémy s obesláním vlastníka věci k veřejnému zasedání.

Nejsou řídké ani případy, kdy se vlastníka věci nebo jeho pobyt vůbec nepodaří zjistit, takže rozhodnutí soudu - má-li k němu dojít ve veřejném zasedání - vůbec nelze uskutečnit. Je však třeba zajistit, aby rozhodnutí o zabrání věci bylo možno realizovat. To především vyžaduje, aby toto rozhodnutí soudu nabylo právní moci. Předpokladem, aby se tak stalo, je jeho doručení vlastníku věci a není-li to možné, jak je tomu v případech, o které jde, jiné osobě v zastoupení vlastníka věci, zejména za účelem příp. podání stížnosti proti rozhodnutí o zabrání věci. Ustanovením opatrovníka by se též vyloučily komplikace zejména tehdy, kdyby se vlastni k věci dodatečně zjistil, popř. se domáhal uplatnění svých práv k věci.

Je proto třeba zajistit, aby soud mohl ve všech uvedených případech rozhodnout o zabrání věci bez vyrozumění a účasti vlastníka věci. Takovou úpravou se také umožní včasná realizace zajištěných věcí, které se za nynější úpravy hromadí v depozitech prokuratur a celnic, kde bývají uloženy po neúměrně dlouhou dobu.

Tato zásada se provede novou formulací § 29 odst. 1 tr. řádu.

14. Řízení o odvolání

/hlava šestnáctá tr. řádu/

A/ Posílení apelační zásady

Vzniknou-li pochybnosti o správnosti a úplnosti skutkových zjištění, o která soud prvního stupně opřel své rozhodnutí, může odvolací soud opakovat důkazy provedené soudem prvního stupně nebo provésti důkazy další, považuje-li to k náležitému objasnění věci za potřebné a není-li třeba provádět obsáhlé dokazování, které by znamenalo nahrazováni činnosti soudu prvního stupně.

Odvolací soud může po zrušení napadaného rozsudku sám ve věci rozhodovat tehdy, jestliže své rozhodnutí opírá o skutkový stav, který byl v napadeném rozsudku správně zjištěn, nebo o skutkový stav, který byl zjištěn na podkladě důkazy provedených bezprostředně před odvolacím soudem.

Odvolací soud však sám nemůže

a) uznat obžalovaného vinným skutkem, pro který byl napadeným rozsudkem zproštěn,

b) uznat obžalovaného vinným těžším trestným činem, než jakým by ho mohl v napadeném rozsudku uznat vinným soud prvního stupně,

c) uložit obžalovanému trest smrti, neuložil-li mu jej už soud prvního stupně,

d) ve věci rozhodnout, konal-li v rozporu s ustanovením § 222 odst. 1 tr. řádu řízení v prvním stupni soud věcně nepříslušný.

Navrhovanou úpravou se sleduje rozšíření apelačního principu odvolacího řízení, které má zajistit, aby odvolací soud mohl v širším rozsahu než dosud provádět dokazování a aby mohl sám ve věci rozhodnout i na podkladě skutkových zjištění provedených v odvolacím řízení.

Dosavadní úprava /§ 259 odst. 3, § 263 odst. 6 tr. ř./ v praxi nevyhovuje, neboť není v souladu se zásadou co nejrychlejšího projednávání věcí /§ 2 odst. 4 tr. ř./ ani s požadavkem procesní ekonomie. Vzhledem k omezené možnosti odvolacího soudu rozhodnout sám ve věci, jsou časté případy, kdy v téže věci rozsudek soudu prvního stupně je vícekrát odvolacím soudem zrušen a věc vrácena k novému projednání. Odvolací soudy ve snaze zabránit tomuto nežádoucímu postupu mnohdy nedodržují ustanovení § 259 odst. 3 tr. ř.

Není důvod pro obavy, že novou úpravou apelačního principu dojde ke zkrácení práva na obhajobu a k zásadní změně v praxi odvolacích soudů. Tak tomu nemůže být, neboť úprava svým zněním zamýšlí širší uplatňování apelačního principu umožnit jen tam kde je z hlediska správného a včasného řešení věci naléhavé, a kde nepůjde o nahrazování činnosti soudu prvního stupně odvolacím soudem. Je třeba poukázat na kladné zkušenosti s uplatňováním obdobné úpravy v občanském soudním řízení.

Skutečnost, že rozšíření apelační zásady nemá vést k nahrazování činnosti soudu prvního stupně odvolacím soudem, mluví pro zachování úpravy, obsažené v § 259 odst. 3 písm. a/ až c/ tr. ř. /případy, kdy odvolací soud nemůže sám ve věci rozhodnout/ a pro její rozšíření na případy, kdy v řízení u soudu prvního stupně byla porušena základní ustanovení trestního řádu o příslušnosti.

Realizací navrhované zásady dojde ke změně ustanovení § 258 odst. 1, § 259 odst., 1 a 3, § 263 odst. 6 tr. řádu.

B/ Rozšíření zákazu reformace in peius

Uznat obžalovaného vinným těžším trestným činem, než jakým ho uznal vinným soud prvního stupně, a uložit obžalovanému přísnější trest, než jaký mu uložil soud prvního stupně, může odvolací soud jen na podkladě odvolání prokurátora, jež bylo podáno v neprospěch obžalovaného. Toto rozšíření zákazu reformace in peius se promítne obdobně i do úpravy řízení u soudu prvního stupně po zrušení rozsudku v § 264 odst. 2 tr. řádu.

Nynější úprava /§ 259 odst. 4 tr. ř/, zakotvující zákaz reformace in peius ve vztahu k výroku o trestu, nebrání tomu, aby na základě odvolání podaného jen ve prospěch obžalovaného došlo ke změně skutkových zjištění a k právnímu posouzení v neprospěch obžalovaného a aby odvolací soud uznal obžalovaného vinným těžším trestným činem, než jakým byl uznán vinným rozsudkem soudu prvního stupně. Takto se může zhoršit postavení obžalovaného, i když odvolání bylo podáno výlučně v jeho prospěch, poněvadž nepříznivé důsledky přísnější právní kvalifikace skutku pro obžalovaného se neprojevují jen ve výroku o trestu, nýbrž i v dalších skutečnostech /např. při použití amnestie vztahující se na trestné činy určité kvalifikace, při administrativních opatřeních, jejichž uplatnění je vázáno na odsouzení pro trestné činy určité právní kvalifikace/.

Dosavadní omezení zákazu reformace in peius na výrok o trestu vede v praxi k tomu, že odvolací soud, i když uzná na vinu obžalovaného těžším trestným činem, je často nucen uložit trest, který je v rozporu se zákonem /např. musí uložit jako samostatný trest, jehož uložení za trestný čin, kterým byl obžalovaný rozhodnutím odvolacího soudu uznán vinným, není přípustné, nebo uložit trest odnětí svobody ve výměře, která je nižší než dolní hranice trestní sazby stanovené za trestný čin, kterým byl obžalovaný odvolacím soudem uznán vinným, ačkoliv nejsou splněny podmínky pro použití ustanovení § 40 tr. zák. o mimořádném snížení trestu odnětí svobody/.

Uplatnění navrhované úpravy nebude bránit tomu, aby odvolací soud na základě výsledků své přezkumné činnosti upravil rozsudek prvního stupně, pokud to nebude znamenat změnu na přísnější právní kvalifikaci nebo zpřísnění uloženého trestu; např. na podkladě učiněných zjištění může odvolací soud upravit výrok o vině, pokud jde o způsob provedení činu a povahu a rozsah jeho následků.

Není třeba vztahovat zásadu reformace in peius i na skutková zjištění, protože taková úprava nemá praktické důsledky. Sice by umožnila věc skutkově ujasnit, aniž by to však mohlo znamenat újmu obviněného, kterou by pocítil.

Nově upravený zákaz reformace in peius se nevztahuje na adhezní řízení. Je třeba zachovat dosavadní stav, který sleduje, aby poškozený, jemuž spácháním trestného činu byla způsobena škoda, dosáhl uspokojeni svých práv v nejkratší době a pokud možno již v průběhu trestního řízení a nemusel uplatňovat svoje nároky v občanskoprávním nebo jiném řízení.

Přípustný jako dosud bude rovněž postup, pokud odvolací soud na základě odvolání podaného ve prospěch obžalovaného uloží obžalovanému ochranné opatření, které rozsudkem soudu prvního stupně nebylo vysloveno. Ochranným opatřením se sledují též zájmy obžalovaného a lze je uložit i mimo hlavní líčení.

Navrhovaná zásada se obsahově promítne také v úpravě řízení u soudu prvního stupně, kterému byla věc odvolacím soudem vrácena k novému projednání a rozhodnutí, tj. v § 264 odst. 2 tr. ř., zde se však zachová v platnosti možnost přísnějšího postihu na podkladě nově zjištěných skutečností v řízení u soudu prvního stupně/.

Tato zásada se promítne ve změně ustanovení § 259 odst: 4 a § 264 odst. 2 tr. řádu.

15. Stížnost pro porušení zákona a obnova řízení

/hlava sedmnáctá a osmnáctá tr. řádu/

A/ Postup podle § 269 odst. 2 až § 271 tr. řádu může nejvyšší soud uplatnit, pokud zákon nebyl porušen v neprospěch obviněného, jen tehdy, rozhodl-li o. stížnosti pro porušení zákona podané v neprospěch obviněného ve lhůtě 6 měsíců od jejího podání.

V nynější úpravě je stanovená zásada, že nejvyšší soud smí učinit rozhodnutí podle § 269 odst. 2 až § 271 tr. ř. v případech,. kdy byl. porušen zákon ve prospěch obviněného, jen za podmínky, že stížnost pro porušení zákona byla podána do 6 měsíců od právní moci napadeného rozhodnutí v a že nejvyšší soud a této stížnosti rozhodne do 3 měsíců od jejího podání.

V praxi nejvyšších soudů vznikají obtíže s dodržováním uvedené tříměsíční lhůty, jestliže jde o věc s obsáhlým spisovým materiálem, dále za situace, kdy.se vyskytnou závady při předvolání a vyrozumívání osob o veřejném zasedání, a posléze v případech, kdy je třeba ve věci postupovat podle § 276 tr. ř. /nutnost konat šetření před rozhodnutím o stížnosti,pro porušení zákona, provedení zajišťovacích úkonů/. Jeví se proto odůvodněným požadavkem, aby dosavadní lhůta pro rozhodnutí nejvyššího soudu byla prodloužena na 6 měsíců.

B/ V řízení o stížnosti pro porušení zákona a v řízení po povolení obnovy řízení se zákaz reformace in peius rozšiřuje stejným způsobem jako v řízení o odvolání /viz předchozí zásadu oddílu B/.

Dosavadní úprava obsahu zákazu reformace in peius vychází z jednotné koncepce společné pro odvolání i mimořádné opravné prostředky. Jednotnou koncepci nutno zachovat i při změně dosavadní úpravy. K jinému postupu není důvod.

Tyto zásady se promítnou ve změně ustanovení § 272, 273 a 289 písm. b/ tr. řádu.

C/ Nejvyšší soudy mohou rozhodnout o stížnosti pro porušení zákona také v neveřejném zasedání za účasti generálního prokurátora, jestliže zákon byl porušen v neprospěch obviněného a ze stížnosti pro porušení zákona je zřejmé, že vytýkané nedostatky povedou ke zrušení celého napadeného rozhodnutí a k vráceni věci k novému projednání.

Podle platné úpravy /§ 274 tr. ř./ rozhodují nejvyšší soudy ve veřejném zasedání za účasti generálního prokurátora. Z hlediska procesní ekonomie však je účelné umožnit rozhodování nejvyšších soudů v určitých případech i v neveřejném zasedání. V četných případech tak odpadnou náklady spojené s eskortováním obviněných a průtahy vznikající obtížemi při doručování předvolání. Řízení se v takových případech zhospodární a urychlí.

Je třeba však dbát, aby takovým postupem nedošlo ke zkrácení práv obviněného na obhajobu a proto je nutné omezit možnost rozhodovat o stížnosti pro porušení zákona v neveřejném zasedání pouze na ty případy, v nichž rozhodnutí nejvyššího soudu nemůže mít pro obviněného nepříznivý dopad. Takovými případy jsou ty, v nichž zákon byl porušen v neprospěch obviněného a dojde ke zrušení celého napadeného rozhodnutí a k vrácení věci k novému projednání /tedy k postupu podle § 268 odst. 2, § 269 odst. 2 a § 270 odst. 1 tr. ř./ v němž obviněný se může znovu vyjádřit a činit návrhy.

Nejvyšší soudy by v případech, o které jde, rozhodovaly usnesením /v neveřejném zasedání nelze rozhodovat rozsudkem, který vždy musí být veřejně vyhlášen/. Takový postup je možný, nebo tu jde vesměs o případy, v nichž se nečiní přímé rozhodnutí ve věci samé. Stížnost pro porušení zákona musí být doručena obviněnému popř. jeho obhájci.

Tato zásada se provede doplněním § 274 tr. ř. za současné změny § 268 odst. 2 tr. ř.

D/ Generální prokurátor nebo ministr spravedlnosti může vzít zpět stížnost pro porušení zákona, kterou podal, než se nejvyšší soud odebere k závěrečné poradě. Zpětvzetí stížnosti vezme na vědomí předseda senátu.

V praxi dochází k tomu, že generální prokurátor nebo ministr spravedlnosti vezme zpět z různých důvodů stížnost pro porušení zákona, kterou podal, a to buď ještě před konáním veřejného zasedání nejvyššího soudu nadřízeného k jejímu projednání nebo během tohoto zasedání /jde především o případy změn stavu věci na základě šetření podle § 276 tr. ř./. Tento postup vychází z analogie ust. § 250 odst. 2 tr. ř. umožňujícího zpětvzetí odvolání osobou, která je podala /tr. řád v ust. § 144 odst. 2 umožňuje vzít zpět také podanou stížnost/..Není důvod, který by bránil legalizovat výslovným zákonným ustanovením zmíněnou praxi, která zapadá do celkové koncepce institutu zpětvzetí opravného prostředku osobou, která jej podala, a která je výhodná i z hlediska procesní ekonomie /odpadá zcela nebo zčásti řízení u nejvyššího soudu popř. jeho rozhodnutí o stížnost pro porušení zákona/.

Zásada se provede doplněním hlavy sedmnácté tr. řádu novým ustanovením.

16. Řízení proti mladistvým

/hlava devatenáctá oddíl první tr. řádu/

Ustanovení tohoto oddílu o právech a povinnostech orgánu pověřeného péčí o mládež se neužije v řízení proti mladistvému konaném po právní moci rozhodnutí, jestliže veřejné zasedání se koná v době, kdy mladistvý dovršil věk devatenácti let.

Podle poznatků ze soudní praxe v řízení souvisejícím s výkonem trestů a ochranných opatření, popř. v Siném řízení konaném po právní moci rozhodnutí ve věci samé, je účast orgánu pověřeného péčí o mládež zcela formální, jestliže obviněný v té době již dovršil věk 19 let. Účast orgánu pověřeného péčí o mládež v takovém řízení, vyplývající z dosavadní úpravy, vede k průtahům a neznamená věcný přínos.

Navrhovaná zásada se promítne v doplnění ust. § 301 odst. 3 tr. řádu.

17. Řízení před samosoudcem

/hlava devatenáctá oddíl čtvrtý tr. řádu/

A/ Samosoudce koná řízení o přečinech a trestných činech, o kterých se koná vyhledávání a u kterých hranice trestu odnětí svobody nepřevyšuje tři roky, s výjimkou řízení o trestném činu proti mladistvému, proti uprchlému, proti osobě, která je zbavena způsobilosti k právním úkonům nebo jejíž způsobilost k právním úkonům je omezena, anebo jsou-li vzhledem k tělesným nebo duševním vadám obviněného pochybnosti o jeho způsobilosti náležitě se hájit, proti osobě, která je stíhána jako zvlášť nebezpečný recidivista, nebo jestliže má být uložen souhrnný trest a dřívější trest byl uložen v řízení před senátem.

Institut samosoudce se v praxi osvědčil. Proto se nezamýšlí měnit základní zásady platné úpravy řízení před samosoudcem.

Podle nynější úpravy je samosoudce příslušný konat řízení nejen o přečinech, ale i o taxativně stanovených trestných činech /§ 314a odst. 1 tr. ř./, k jejichž výběru se přistupovalo z více hledisek. Jsou mezi nimi i trestné činy, za něž lze uložit trest odnětí svobody vyšší než 1 rok. Samosoudce koná řízení jednak ve věcech, ve kterých se konalo objasňování přečinů, jednak ve věcech, v nichž před zahájením řízení před soudem proběhlo přípravné řízení /tj. o trestných činech uvedených v § 314a odst. 1 tr. ř./.

Pokud jde o trestné činy, navrhuje se upravit v souladu s logickým požadavkem jednotné koncepce a kompaktností celého trestního řízení /jeho předsoudního i soudního stadia/ působnost samosoudce tak, aby došlo k jednoduchému a logickému propojení základní struktury celého trestního řízení. Navrhuje se proto, aby ve věcech, v nichž bylo konáno vyhledáváni /viz zásadu č. 12/, konal řízení samosoudce a v nichž se konalo vyšetřování, rozhodoval senát.

Z této zásadní koncepce je však žádoucí připustit výjimky.

Důvody, pro které se konalo vyšetřování namísto vyhledávání se mohou vztahovat jen k přípravnému řízení a pak neodůvodňují závěr, že by o takovém trestném činu měl rozhodovat senát /např. jen proto, že obviněný byl v přípravném řízení ve vazbě/. To neplatí o důvodu ke konáni vyšetřování podle § 161 odst. 2, písm. b/ tr. ř., nebo ten se nutně promítá i do řízení před soudem a i v řízení před soudem trvá. Proto návrh akceptuje skutečnosti uvedené v citovaném zákonném ustanovení jako výjimku, odůvodňující konat řízení před senátem. Připojuje k ni další důvody, vztahující se naopak pouze k řízení před soudem, tj. případy, kdy obviněný je stíhán jako zvlášť nebezpečný recidivista a hrozí mu trest odnětí svobody vyšší jak jeden rok, nebo má být ukládán souhrnný trest a dřívější trest byl uložen v řízení před senátem, kdy soud ukládá trest i za trestnou činnost, o které předtím rozhodoval senát. Výjimka v opačném směru bude platit v řízení o trestných činech, kde je podle § 17 odst. 2 tr. ř. příslušný v prvním stupni vyšší vojenský soud /institut samosoudce u tohoto soudu neexistuje a proto senát bude konat řízení i o trestných činech, o kterých se konalo přípravné řízení ve formě vyhledávání/.

Z trestných činů, které se vyhledávají i podle platné úpravy, se z příslušnosti. samosoudce vylučují trestné činy rozkrádáni majetku v socialistickém vlastnictví podle § 132 odst. 1,zatajení věci z majetku v socialistickém vlastnictví podle § 135 odst. 2, kuplířství podle § 204, porušování domovní svobody podle § 238 odst. 2 a zatajení nálezu podle § 254 odst. 2 tr. zák., ohrožené sazbou trestu odnětí svobody do pěti let. Vzájemný poměr samosoudcovské a senátní agendy, jejichž rozsah je přibližně stejný, zůstane v podstatě zachován vzhledem k navrhovaným úpravám trestního zákona a zákona o přečinech.

Tato zásada se provede změnou ustanovení § 314a tr. řádu.

B/ Zjednodušený písemný rozsudek neobsahující odůvodnění /§ 314d odst. 2 tr. ř./ může samosoudce vyhotovit v řízení o přečinu a o trestném činu, jehož sazba trestu odnětí svobody nepřevyšuje jeden rok.

Na návrh prokurátora nebo s jeho souhlasem může samosoudce vydat trestní příkaz pouze v řízení o přečinech a o trestných činech, u kterých zákon stanoví trest odnětí svobody nepřevyšující jeden rok.

Trestním příkazem lze uložit trest nápravného opatření do šesti měsíců, zákaz činnosti do tři let, peněžitý trest do 10 000 Kčs, propadnuti věci a za splnění podmínek stanovených v trestním zákoně podle současné navrhované úpravy (zásada č. 6), podmíněný trest odnětí svobody do tří měsíců; náhradní trest odnětí svobody za peněžitý trest nesmí ani spolu s uloženým trestem odnětí svobody přesáhnout tři měsíce.

Instituty zjednodušeného písemného rozsudku a trestního příkazu, znamenající zjednodušení a zhospodárnění trestního řízení o méně závažné trestné činnosti, se v praxi osvědčily a není důvod měnit něco na jejich existenci a podobě. Pouze možnost danou samosoudci vydat trestní příkaz nutno omezit na trestnou činnost ohroženou trestem odnětí svobody nepřevyšujícím jeden rok. Takovou úpravou se fakticky nemění nic na dosavadním stavu z hlediska typové společenské nebezpečnosti deliktů, ohledně nichž lze trestní příkaz vydat /u přečinů, u nichž jedině bylo možno vyřídit věc trestním příkazem, je jeden rok maximální horní hranicí trestu odnětí svobody/.

Ze zkušenosti praxe výpisů, že horní hranice trestů, do kterých lže uložit druhy trestů uvedené v § 341e odst. 2 tr. ř trestním příkazem, vylučují jeho použití v případech, v nichž sice věcné podmínky pro jeho vydání jsou dány, ale druh trestu a jeho výše, do které tenko trest lze uložit, by zcela nevystihovaly stupeň nebezpečnosti činu pro společnost a nezajišťovaly splnění účelu trestu. Tomu tak je zejména, kde přichází v úvahu uložení trestu nápravného opatření nebo peněžitého trestu. V uvedených případech pak je nutno konat hlavní líčení, což zvyšuje agendu a pracovní zatížení u prokuratur a soudů. Navrhuje se proto přiměřeně zvýšit horní hranice trestů, do kterých lze trest uložit trestním příkazem. Tím by se zvětšil prostor pro používání tohoto institutu, což by v průměru přineslo zjednodušení a zhospodárnění trestního řízení. Vzhledem ke zvýraznění výjimečnosti nepodmíněného tresty odnětí svobody za přečiny a trestné činy se sazbou trestu odnětí svobody do jednoho roku v návrhu novelizace trestního zákona a zákona o přečinech, se navrhuje možnost uložení tohoto trestu trestním příkazem vyloučit.

18. Právní styk s cizinou

/hlava dvacátá čtvrtá tr. řádu/

A. Jestliže cizí státní občan spáchá na území republiky trestný čin, může po zahájení trestního stíháni Generální prokuratura Československé socialistické republiky, a byla-li již podána obžaloba, ministerstvo spravedlnosti navrhnout příslušnému orgánu cizího státu, jehož je obviněný státním občanem, aby převzal trestní stíhání obviněného. V případě, že tento orgán vysloví souhlas s převzetím trestního stíhání, Generální prokuratura Československé socialistické republiky nebo ministerstvo spravedlnosti mu trestní věc odevzdá, pokud podle vyhlášené mezinárodní smlouvy není příslušný tak učinit jiný orgán.

Teprve rozhodnutím Generální prokuratury československé socialistické republiky nebo ministerstev spravedlnosti o odevzdání věci orgánu cizího státu, jehož je obviněný státním občanem, trestní řízení končí; toto rozhodnutí má účinky zastavení trestního stíhání, pokud vyhlášená mezinárodní smlouva nestanoví něco jiného.

Navrhne-li orgán cizího státu, který je činný v trestním řízení, převzetí trestního stíhání československého státního občana, který na území tohoto státu spáchal trestný čin nebo Přečin rozhodne o převzetí trestního stíhání Generální prokuratura Československé socialistické republiky.

Dvacátá čtvrtá hlava trestního řádu, upravující právní styk s cizinou, se vývojem stále se rozšiřující a prohlubující mezinárodní spolupráce na trestním úseku stala neúplnou, ježto neobsahuje instituty převzetí a odevzdání trestního stíhání, které se v poslední době běžně užívají a pojímají se do bilaterálních smluv o právní pomoci. Jsou obsaženy ve všech smlouvách mezi ČSSR a ostatními socialistickými státy.

Pro použití těchto institutů vůči cizím státům, s nimiž nejsou uzavřeny takové smlouvy /nebo i států, s kterými uzavřené smlouvy neobsahují úpravu těchto institutů/ však chybí v čs. právním řádu zákonný podklad. Postup v případech uvedených v. zásadě.je zatím upraven pouze v normě nižšího druhu /Pokyny ministrů spravedlnosti a vnitra a generálního prokurátora ze dne 2. listopadu 1965 pro postup orgánů činných v trestním řízení při předáváni nebo odevzdávání trestních věcí cizinců k trestnímu stíhání v cizím státě/. Tento předpis se neopírá o žádné ustanovení s moci zákona, které ve věcech právního styku s cizinou je vzhledem k jejich povaze potřebné.

V praxi půjde o případy, kdy osoba, která na území cizího státu spáchala trestný čin /většinou jde o ublížení na zdraví spáchané při dopravní nehodě/ opustí před skončením trestního stíhání území tohoto státu a vrátí se do státu, jehož je státním občanem /v těchto případech se nemůže uskutečnit její vydání/.

Styk orgánů činných v trestním řízení s příslušnými orgány cizího státu se bude v případech převzetí a odevzdání trestního stíhání provádět i nadále zásadně diplomatickou cestou, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jiný postup. Rovněž po formální stránce, např. písemnosti, které je nutno připojit k návrhu na převzetí trestního stíhání/ nedojde proti dosavadní praxi k zásadnějším změnám.

Dosavadní postup je v případě odevzdání věci zbytečně složitý /trestní stíhání se přerušuje a po dojití zprávy o výsledku trestního řízení v cizině se zastavuje/, přičemž je třeba používat analogie. Navrhuje se proto, aby rozhodnutí o odevzdání věci mělo stejné účinky jako zastavení trestního stíhání /pokud ovšem vyhlášená mezinárodní smlouva nestanoví něco jiného/. Taková úprava znamená zjednodušení práce, ježto by docházelo pouze k jednomu rozhodnutí místo dosavadních dvou a odpadlo by evidování spisu po dobu mezi nynějším přerušením a zastavením trestního stíhání /někdy i několik let/.

Navrhovaná úprava by se však vzhledem k ust. § 375 tr. ř. neuplatnila, kde vyhlášená mezinárodní smlouva stanoví jiný postup.

Dosavadním způsobem by se proto postupovalo v případech, kdy z vyhlášených mezinárodních smluv vyplývá, že nutno nepokračovat v trestním stíhání až do doby, než dojde oznámení od dožádaného státu o výsledku řízení tam vedeného a teprve pak trestní stíhání u nás zastavit /např. čl. 85 a 86 Smlouvy o právní pomoci se SSSR - č. 95/1983 Sb. a čl. 19 a 20 Smlouvy o právní pomoci ve věcech trestních s Rakouskou republikou č. 90/1985 Sb./.

Navrhovaná zásada předpokládá doplnění hlavy dvacáté čtvrté tr. řádu o nový oddíl třetí /§ 383a/, přičemž dosavadní oddíl třetí se přečísluje.

B. Jestliže cizí stát vydá na žádost československé socialistické republiky k výkonu trestu nebo ochranného opatření osobu, které byl uložen trest nebo ochranné opatření pravomocným rozsudkem československého soudu,a učiní přitom výhradu vztahující se na rozsudek nebo řízení mu předcházející, krajský soud po převzetí odsouzeného československým orgánem v neveřejném zasedání rozsudek v potřebném rozsahu zruší a rozhodne o dalším postupu tak, aby bylo vyhověno výhradě; při zrušení celého rozsudku nebo jen jeho výroku o trestu rozhodne zároveň o případné vazbě a vyžaduje-li to potřeba doplnit skutková zjištění, může se věc vrátit prokurátorovi k došetření. Proti rozhodnutí krajského soudu je přípustná stížnost, která má s výjimkou rozhodnutí o vazbě odkladný účinek.

V praxi se vyskytují případy, kdy na osobě odsouzené čs. soudem nelze vykonat uložený trest nebo ochranné opatření, protože se zdržuje v cizině. Cizí stát, který žádosti SSSR o vydání takové osoby k výkonu trestu vyhovuje, však někdy svůj souhlas s vydáním podmiňuje splněním za určitých podmínek. Ty vyplývají buď z výsledku konkrétního mimosmluvního jednání mezi dožadujícím a dožádaným státem nebo jsou obsaženy přímo v bilaterální smlouvě mezi těmito státy. Např. podle čl. 11 Smlouvy mezi SSSR a Rakouskou republikou, publikovanou pod č. 90/1985 Sb. spočívá výhrada při vydání k výkonu trestu nebo ochranného opatření v požadavku provedení nového řízení proti vydané osobě, jestliže došlo k uložení trestu nebo ochranného opatření v řízení konaném v její nepřítomnosti.

Náš právní řád však neobsahuje ustanovení, které by umožňovalo takové výhradě vyhovět /podle § 378 odst. 1 tr. ř. je nutno výhradě cizího státu vyhovět/, ježto je třeba pravomocný odsuzující rozsudek zrušit, popř. provést proti vydané osobě znovu trestní řízení nebo jeho část. V takových konkrétních případech si praxe zatím vypomáhá pomoci analogie s použitím ustanovení trestního řádu o obnově řízení.

Ve světovém měřítku se stále více uplatňuje tendence rozšiřovat a prohlubovat spolupráci mezi jednotlivými státy v trestněprávní oblasti. Nutno proto do budoucna počítat s tím, že při vydání osoby zdržující se v cizině k výkonu trestu /nebo i ochranného opatření/ uloženého pravomocným rozsudkem čs. soudu budou vydávajícími státy činěny výhrady různého obsahu týkající se rozsudku a řízení, které mu předcházelo. Za tohoto stavu je vhodné úpravu, o níž jde, neomezovat na výhradu s konkrétním obsahem /jak tomu je např. ve výše uvedené Smlouvě mezi ČSSR a Rakouskou republikou/, ale formulovat ji obecně.

Tato zásada se provede doplněním § 378 tr. řádu o další odstavec.

19. Zmocňovací ustanovení

/část pátá tr. řádu/

A. 1. Federální ministerstvo národní obrany se zmocňuje vydat jednací řád pro vojenské soudy, kterým podrobněji upraví postup vojenských soudů při vyřizování trestních věcí.

2. Ministerstvo spravedlnosti České socialistické republiky a ministerstvo spravedlnosti Slovenské socialistické republiky se zmocňují vydat jednací řád pro okresní a krajské soudy, kterým podrobněji upraví postup okresních a krajských soudů při vyřizování trestních věcí.

Výslovným zmocňovacím ustanovením je třeba zajistit, aby jednací řády pro soudy měly zákonnou oporu v trestním řádě, mají-li zabezpečovat přehledným způsobem jednotné uplatňování tohoto zákona v trestním řízení před soudem.

Vzhledem k tomu, že jde o zmocňovací ustanovení, nelze uplatnit ust. § 12 odst. 14 tr. ř. a je nutno v tr. ř. výslovně zakotvit zmocnění pro federál.ní ministerstvo národní obrany k vydání jednacího řádu v oboru vojenského soudnictví.

Navrhovaná zásada se promítne v novém ustanovení označeném jako § 39la tr. řádu.

B. Federální ministerstvo národní obrany v oboru vojenského soudnictví a ministerstvo spravedlnosti České socialistické republiky a ministerstvo spravedlnosti Slovenské socialistické republiky mohou stanovit, kdy lze upustit od přítomnosti zapisovatele pří hlavním líčení, veřejném a neveřejném zasedání a jakým způsobem je nutno v takových případech zaznamenat obsah jednání před soudem.

Nynější úprava nevylučuje možnost zaznamenat obsah jednání konaného před soudem v trestních věcech technickou cestou /s použitím magnetofonu nebo diktafonu/. Avšak poněvadž podle ustanovení trestního řádu je přítomnost zapisovatele obligatorní při hlavním líčení /§ 202 odst. 1/, veřejném zasedání /§ 234 odst. 1/, v neveřejném zasedání /§ 242 odst. 1/, neznamená použiti technických prostředků v trestním řízení výraznější úsporu času ani práce /zapisovatel musí být při jednání přítomen a dodatečně podle znění zaznamenaného technickou cestou vyhotovuje protokol/. Značně vyšší efektivnost používání technických prostředků. lze i v trestním řízení docílit úpravou, k niž došlo na úseku občanského soudního řízení v roce 1973 přijetím ustanovení § 374a o.s.ř. Příslušná ministerstva by mohla stanovit, za jakých podmínek by bylo možné upustit od přítomnosti zapisovatele při jednání před soudem v trestních věcech za situace, kdy průběh a obsah jednání se zaznamenává technickou cestou.

Navrhovaná zásada předpokládá nové ustanovení označené jako § 391b tr. řádu.

C. Ministerstvo financí České socialistické republiky a ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky se a zmocňují upravit v dohodě s Generální prokuraturou české socialistické republiky a Generální prokuraturou Slovenské socialistické republiky, s ministerstvem spravedlnosti České socialistické republiky a s ministerstvem spravedlnosti Slovenské socialistické republiky a s federálním ministerstvem národní obrany obecně závazným právním předpisem postup národních výborů při zabezpečení a správě zajištěného majetku.

Podle ust. § 348 odst. 2 tr. ř. rozhodnutí o zajištění majetku, které vydá prokurátor nebo soud na základě ust. § 347 odst. 1 tr. ř., provádí národní výbor. Postup národních výborů při zabezpečování a správě zajištěného majetku byl dříve upraven směrnicemi ministerstva financí č. 314/9.000/80 ze dne 16. 3. 1966, publikovanými v č. 4 Věstníku min. financí pod poř. č. 9 a registrovanými v částce 9 Sbírky zákonů z roku 1966, které vedle toho řešily rovněž otázky související s prozatímní správou a realizací majetku nabytého státem. Tyto směrnice byly nahrazeny vyhláškou č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku, vydanou na základě zmocnění v § 391 odstavec 1 hospodářského zákoníku, která se však vztahuje pouze na majetek státem nabytý, nikoli též na majetek zajištěný.

Vzhledem k tomu, že podle čl. 80 a čl. 139 úst. zák. č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, mohou ministerstva a ústřední orgány státní správy vydávat obecně závazné právní předpisy k provedení zákona pouze na základě zákonného zmocnění, navrhly federální ministerstvo financí a ministerstva financí republik, aby v trestním řádě bylo zakotveno zmocnění k vydáni právní úpravy týkající se zabezpečení a správy majetku, který byl v rámci trestního stíhání prokurátorem nebo soudem zajištěn.

Tato úprava se jeví z hlediska ochrany zájmů státu i občanů jako nezbytná. Jde v podstatě o provedení ust. § 347 a 348 tr. řádu. Proto trestní řád musí obsahovat zmíněné zmocnění.

Tato zásada bude vyjádřena v novém ustanovení § 391 tr. řádu.

V Praze dne 26. ledna 1989

Předseda vlády ČSSR

Adamec v. r.

Politický a ekonomický rozbor k zásadám novelizace trestního řádu

I.

Základy socialistického trestního práva procesního byly položeny krátce po únorovém vítězství v roce 1948. V návaznosti na Ústavu 9. května a zákon o zlidovění soudnictví (zákon č. 319/1948 Sb.) se v období tzv. právnické dvouletky přistoupilo k pracím na nové úpravě trestního práva hmotného a procesního.

Nový trestní řád, jako jeden.z výsledků kodifikačních prací v oblasti trestního práva, byl vyhlášen zákonem č. 87/1950 Sb.

Tento trestní řád poprvé zakotvil některé základní zásady trestního procesu, které jsou dodnes vedoucími principy socialistického trestního řízení. Trestní řád vyjádřil třídní. zaměření trestního řízení vymezením jeho účelu, zdůrazněním jeho výchovné stránky a ukládal občanům pomáhat k dosažení účelu trestního řízení. Zároveň zaručoval lepši uplatnění zásady objektivní pravdy a socialistické zákonnosti. Toho bylo dosaženo zejména provedením zásady ústnosti a bezprostřednosti, širokou možností kontroly rozhodnutí soudu i prokurátora, jakož i stanovením úlohy prokurátora jako strážce socialistické zákonnosti. V rámci toho také trestní řád nově vymezil funkci prokurátora a soudu.

Trestní řád z roku 1950 znamenal v době svého vydání významný pokrok ve vývoji československého trestního práva procesního. Jeho aplikace v praxi však ukázala na určité nedostatky, zejména v přípravném řízení.

Na ty otevřeně poukázala celostátní konference KSČ v roce 1956. V jejím usnesení se proto zdůraznila nutnost zvýšení ochrany práv občana, zkvalitnění dozoru prokurátora nad přípravným řízením a dalších opatření, včetně stanovení podmínek, za nichž se zahajuje vyšetřování. usnesení konference také výslovně uložilo zavést předběžné projednání obžaloby soudem jako formu prověření, zda byla zachována zákonná ustanovení o provádění přípravného řízení a zda jeho výsledky, o které se opírá obžaloba, postačují pro postavení obviněného před soud. Vzájemná prověrka práce orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudu byla stanovena jako povinnost všech orgánů činných v trestním řízení.

Závěry konference se promítly do vydání nového trestního řádu č. 64/1956 Sb. Ten podrobněji upravil postup orgánů přípravného řízení, podmínky, za nichž může být zahájeno trestní řízení a vzneseno obvinění proti občanovi atd.

Pro další vývoj trestního řízení dala základ Ústava SSSR z roku 1960, zejména svou hlavou osmou o soudech a prokuratuře, kde byly kodifikovány též některé základny zásady trestního řízení.

Nový trestní řád navázal na reformu trestního práva provedenou vydáním trestního zákona, k níž dalo podnět usnesení ÚV KSČ z prosince 1960, k dalšímu upevňování socialistické zákonnosti a zlidovění soudnictví. Trestní řád - zákon o trestním řízení soudním ze dne 29. 11. 1961 č. 141/1961 Sb. - nabyl účinnosti dne 1. 1. 1962. Trestní řád ě. 141/1961 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků platí v současné době.

Trestní řád č. 141/1961 Sb. převzal základní praxí již osvědčené principy předchozí trestně procesní úpravy, které dále zkvalitnil a rozvinul. Prohloubil zásadu socialistického demokratismu na úseku trestního soudnictví a využil rostoucí aktivity pracujících a společenských organizací k boji proti kriminalitě. Ze základních zásad trestního řízení vyzvedl zejména presumpci neviny, zabezpečení práv obhajoby a vzájemnou prověrku práce mezi vyšetřovacími orgány, prokuraturou a soudem.

Novelizace trestního řádu provedená zákonem č. 57/1965 Sb. sledovala další prohloubení účinnosti boje proti kriminalitě důsledným odhalováním trestných činů a postihem jejich pachatelů. Zakotvila mj. vedle institutu vyšetřování novou formu přípravného řízení - vyhledávání, prováděné orgány SNB a týkající se takových trestných činů, které jsou skutkově jednoduché, nevyžadují k objasnění rozsáhlé a náročné úkony a ani v právním posouzení nekladou na příslušné orgány větší nároky.

V průběhu krizových let naši společnosti zanikly fakticky pod tlakem kontrarevolučních sil místní lidové soudy, které od roku 1961 u nás vyřizovaly značný počet případů drobné kriminality, kvalifikovaných jako provinění. V procesu normalizace společenských poměrů proto nezbylo než zabezpečit důsledný urychlený postih těchto deliktů soudem. Základem této úpravy se stalo zákonné opatření č. 99/1969 Sb., o některých přechodných opatřeních nutných k upevněni a ochraně veřejného pořádku, jež platilo od 22. 8. do 31. 12. 1969. Podle této normy bylo řízení o některých drobných deliktech zahajováno před soudem na podkladě trestního oznámení orgánů SNB a u soudu o nich rozhodoval samosoudce.

Uvedená úprava přispěla k upevnění pořádku v naší společnosti a osvědčila svou životnost při postihu drobné kriminality natolik výrazně, že se její principy staly základem novelizace trestního řádu, provedené v roce 1969. Novela provedená zákonem č. 149/1969 Sb. rozšířila kompetenci soudů o stíhání přečinů jako nové kategorie soudně trestných činů menší společenské nebezpečnosti, jejichž okruh tvořila v převážné míře dřívější provinění. Řízení o přečinech bylo upraveno v mnoha směrech jednodušeji než řízení o trestných činech. Pro předsoudní stadium konané o přečinech orgány SNB zavedla novela objasňování, jež svou jednoduchostí povaze těchto deliktů odpovídalo, tak jako v řízení před soudem postačilo, aby o přečinech rozhodoval samosoudce.

K dalšímu posílení těchto prvků, jejichž smyslem je zvýšení účinnosti boje s drobnou kriminalitou urychlením řízení, byl trestní řád novelizován zákonem č. 48/1973 Sb. Novela poskytla orgánům konajícím objasňování širší oprávnění při obstarávání důkazů a dala samosoudci možnost v některých případech rozhodovat o přečinu trestním příkazem. Tato úprava se osvědčila jako účinný prostředek při postihu nejméně závažné soudně trestné činnosti, a proto na ní prakticky nic nezměnily ani následné dílčí novelizace trestního řádu, provedené zákony č. 29/1978 Sb. a č. 43/1980 Sb.

II.

Požadavek vytyčený v závěrech XV., XVI. a XVII. sjezdu Komunistické strany Československa, aby bylo dále zdokonalováno socialistické zákonodárství s cílem ještě více prohlubovat socialistickou zákonnost, se v plné míře vztahuje také na oblast trestně procesních předpisů, kterými se zajišťují předpoklady pro uplatňování trestního práva hmotného, směřující k tomu, aby trestná činnost byla náležitě zjištěna a její pachatelé byli podle zákona spravedlivě potrestáni.

Rozsáhlá politicko-právní analýza účinnosti zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) ve znění předpisů jej měnících a doplňujících, která byla provedena za účasti dotčených ústředních orgánů státní správy, nejvyšších soudů, generálních prokuratur, vědeckých a pedagogických pracovišť a na podkladě zkušeností orgánů činných v trestním řízení, ukázala, že platný trestní řád je i v současných podmínkách rozvoje socialistické společnosti náležitě způsobilým prostředkem účinného boje s kriminalitou. Používané instituty trestního řádu se v praxi osvědčily, stejně jako jeho základní struktura a systematika.

Politicko-právní analýza účinnosti trestního řádu vyústila v závěr, že není třeba tento základní trestně procesní předpis podstatně měnit. Náměty na další zdokonalení trestního řádu odůvodňované především požadavky praxe orgánů činných v trestním řízení na upřesnění a doplnění těch částí platné úpravy, které již plně nevyhovují, nebo jejíž zjednodušení při zachování základních principů trestního řízení může přispět k jeho celkovému zhospodárnění a zrychlení a změny navazující na současně navrhovanou úpravu trestního práva hmotného lze uskutečnit dílčí novelizací trestního řádu. Při posuzování a hodnocení námětů na novelizaci trestního řádu bylo přihlíženo k právním úpravám socialistických zemí, zejména k sovětským zkušenostem s účinným bojem proti kriminalitě.

Významným způsobem přípravy zásad novelizace trestního práva ovlivnilo usnesení předsednictva ÚV KSČ z 7. 1. 1987, které vytyčilo úkol zpracovat návrh některých úprav trestního práva hmotného, trestního řádu a zákona o přestupcích s cílem účinnějšího postihu méně nebezpečného nezákonného jednání. Tyto politicko-právní záměry schválené předsednictvem ÚV KSČ dne 2. 9. 1987, vyjadřuji skutečnost, že rozsah soudně stíhané kriminality, pokud jde o její méně nebezpečné projevy, neodpovídá stupni rozvoje naší společnosti. Návrhy zásad novelizace trestního práva se tak v intencích zmíněných politických dokumentů soustřeďují i k účinnější orientaci trestní politiky na požadavek strategie urychlení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti. Záměr legislativního opatření v oblasti trestního práva hmotného stíhat jako přestupky část společensky méně nebezpečných dosud soudně trestných deliktů - některých přečinů a trestných činů - se projevil v procesní oblasti zejména novou koncepcí přípravného řízení konaného o trestných činech a řízení před samosoudcem.

Vyhledávání se bude obecně konat o všech trestných činech, jejichž horní hranice zákonné trestní sazby trestu odnětí svobody nepřevyšuje jeden rok a dále o těch trestných činech, o nichž se podle platné právní úpravy koná vyhledávání. O ostatních trestných činech se bude konat vyšetřování. Věci, o nichž se v přípravném řízení má konat vyhledávání, bude zpravidla projednávat samosoudce. Ostatní trestné činy, o nichž se konalo vyšetřování, bude projednávat senát.

Navržená úprava přebírá institut samosoudce jako vyhovující způsob soudního postihu deliktů menší nebezpečnosti pro společnost, tj. přečinů a trestných činů, o nichž v přípravném řízení lze spolehlivě konat méně formální jednoduché vyhledávání.

Institut trestního příkazu se v minulosti osvědčil, a proto se navrhuje převzít a aplikovat na řízení o přečinech a na řízení o typově obdobně nebezpečných deliktech, jakými jsou trestné činy samosoudcovsky vyřizované, jejichž horní hranice trestní sazby trestu odnětí svobody nepřevyšuje jeden rok. Návrh zároveň předpokládá nepatrné zvýšení horních hranic trestů, do nichž lze uložit trest trestním příkazem a zvětšení prostoru pro využívání tohoto institutu, jímž se soudní řízení z převážné části zjednodušuje a zhospodárňuje.

Stejný cíl - jednodušeji a hospodárněji vyřizovat méně nebezpečné delikty v řízení před samosoudcem a umožnit soudům, aby se více věnovaly vyřizování závažné trestné činnosti - sleduje i ponechání institutu zjednodušeného písemného rozsudku v modifikované podobě.

Spolupráce soudů se společenskými organizacemi je významnou formou účasti pracujících na trestním řízení. Jedním z konkrétních projevů této spolupráce je možnost, aby společenská organizace vyslala k hlavnímu líčení před soudem svého nástupce, který tlumočí stanovisko kolektivu k projednávané věci, k osobě pachatele a možnostem jeho nápravy. Zástupce společenské organizace mohl zatím vystupovat bud jako společenský žalobce nebo jako společenský obhájce. Podle poznatků praxe toto striktní rozdělení někdy negativně působí na využívání tohoto institutu, který byl vcelku málo životný. Proto je potřebné odstranit působení společenské organizace jen v jedné z těchto dvou protikladných funkcí a navrhuje se, aby zástupce společenské organizace mohl u soudu tlumočit jak odsuzující stanovisko kolektivu, tak i okolnosti svědčící ve prospěch pachatele.

Vazba je vážným zásahem do osobní svobody občana a obviněný smí být do vazby vzat jen z důvodů v zákoně přesně stanovených. Poznatky praxe ukázaly, že dosavadní úprava neumožňuje vzít do vazby obviněného, který je stíhán pro vysoce závažnou trestnou činnost, jestliže v konkrétním případě není dán žádný z dosavadních vazebních'důvodů a vzetí do vazby je fakticky odůvodněno vysoce závažnou povahou stíhané trestné činnosti. V zájmu co nejpřesnějšího stanovení podmínek omezení osobní svobody se také navrhuje zakotvit, že dokud příslušný orgán nerozhodne o vazbě, je zákonným důvodem k omezení osobní svobody občana příkaz k zatčení, nejvýše však na 5 dnů.

Trestní řád vychází z principu, že za důkaz slouží vše, co může přispět k objasnění věci. I když se v praxi, zejména v přípravném řízení, běžně provádějí důkazy vyšetřovacím pokusem a rekonstrukcí, trestní řád se o nich nezmiňuje a neupravuje postup při jejich provádění. Tato neúplnost je v návrhu odstraněna. Navrhuje se též provést podrobnější právní úpravu konfrontace a rekognice a stanovit postup při provádění důkazu zvukovým a obrazovým záznamem.

Poznatky orgánů činných v trestním řízení ukázaly na potřebu určitých změn v rozhodování soudu o zabrání věci. Dosavadní striktní požadavek, aby soud o zabrání věci rozhodoval jenom ve veřejném zasedání,k němuž je třeba zúčastněné osoby vždy předvolat, zabraňoval často projednání věci, jestliže vlastníka nebo jeho pobyt např. nelze zjistit. To třeba odstranit úpravou, podle níž soud bude moci o zabrání věci rozhodnout v neveřejném zasedání, pokud nebude možno v obdobných případech spolehlivě zjistit vlastníka věci nebo jeho pobyt.

Návrh zásad novelizace trestního řádu také reaguje na stále se prohlubující styk s cizinou v trestněprávní oblasti. Úprava institutu převzetí a odevzdání trestního stíhání byla dosud provedena pouze interními pokyny. Návrh proto odstraňuje tuto neúplnost dosavadní právní úpravy, která se používá tehdy, není-li ve vyhlášené mezinárodní smlouvě stanoven postup jiný.

III.

Navrhovaná úprava trestního práva procesního přihlíží k požadavku úspornosti v trestním řízení jeho dalším zhospodárněním, a to především zjednodušením postupu orgánů činných v trestním řízení všude tam, kde jsou pro to - při samozřejmém zachování základních zásad trestního řízení - podmínky.

Úkoly vyplývající z navrhovaných úprav bude možno plnit se stávajícím počtem pracovníků. Bude však potřebné provést uvnitř jednotlivých resortů orgánů činných v trestním řízení v některých směrech přerozděleni pracovních sil účelnou dělbu práce a zlepšení její organizace a využít existujících rezerv na všech pracovních úsecích těchto orgánů.

Třeba mít zároveň na zřeteli, že konkrétní přesuny v objemu práce mezi jednotlivými resorty v důsledku změn při posuzování trestnosti určité kategorie činů nemže se projevit v oblasti trestního práva procesního, jehož účelem je úprava postupu orgánů činných trestním řízení při zjišťování trestných činů a postihu jejich pachatelů.

Navíc třeba poukázat, že v řízení před soudem poskytuje návrh zásad novelizace trestního řádu základ pro právní úpravu, která využitím moderní záznamové techniky zvýší efektivnost práce administrativních sil a zlepší využití jejich pracovní doby (zásada č. 19/B).

Realizace navrhovaných úprav si nevyžádá ani nové náklady ze státního rozpočtu. Případné jednorázové náklady (např. na pořízení záznamové techniky) budou hrazeny z rozpočtů příslušných resortů. Od zvýšení maximální hranice pořádkové pokuty na dvojnásobek (zásada č. 6) lze očekávat určitý finanční přínos do státního rozpočtu; jeho výši však nelze odhadnout.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP