Federální shromáždění
se usneslo na tomto zákoně:
(1) Rozpočtovou soustavu Československé socialisticko
republiky tvoří státní rozpočet
federace, státní rozpočet České
socialistické republiky a státní rozpočet
Slovenské socialistické republiky (dále jen
"státní rozpočty republik"), rozpočty
národních výborů, rozpočty
federálních účelových fondů
a státních účelových fondů
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky (dále jen státní
účelové fondy republik").
(2) Při hospodaření s rozpočtovými
prostředky se v rozpočtové soustavě
československé socialistické republiky (dále
jen "rozpočtová soustava") uplatňuje
jednotná finanční a rozpočtová
politika zaměřená na aktivní vliv
financí při zabezpečování efektivnosti
a rovnováhy hospodářského a sociálního
rozvoje.
(3) Tvorba a užití finančních prostředků
centralizovaných rozpočtovou soustavou se plánuje
v rozpočtových výhledech na pětileté
období a v ročních rozpočtech (státním
rozpočtu federace, státních rozpočtech
republik, rozpočtech národních výborů
a rozpočtech federálních účelových
fondů a státních účelových
fondů republik) na období kalendářního
roku; kontroluje se každoročně v závěrečných
účtech (státním závěrečném
účtu federace, státních závěrečných
účtech republik, závěrečných
účtech národních výborů
a závěrečných účtech
federálních účelových fondů
a státních účelových fondů
republik).
(4) Integrující funkci v rámci rozpočtové
soustavy plní v souladu s úkoly komplexního
státního plánu hospodářského
a sociálního rozvoje československé
socialistické republiky (dále jen "státní
plán") státní rozpočet federace.
Musí být zdůvodněn přehledem
údajů o celkovém rozpočtovém
a finančním hospodaření v rozpočtové
soustavě, a to i v územním průřezu
za Českou socialistickou republiku a za Slovenskou socialistickou
republiku (dále jen "přehled o souhrnu státních
rozpočtů").
(5) V rozpočtové soustavě se uplatňuje
jednotné třídění příjmu
a výdajů, jakož i jednotný způsob
evidence o jejich plnění. Stanoví je prováděcí
předpis.
Tvorba a užití finančních prostředků
centralizovaných rozpočtovou soustavou musí
být koordinovány na podkladě úhrnného
finančního plánu s měnovým
plánem a s finančním hospodařením
podniků.
(1) Vztahy mezi příjmy státního rozpočtu
federace a státních rozpočtů republik
se stanoví
a) rozdělením příjmů z daní,
odvodů a poplatků v rámci rozpočtové
soustavy podle tohoto zákona (§ 10) a podle zvláštních
zákonů [Například. zákon
č. ..../189 Sb., a odvodech do státního rozpočtu,
zákon č. ..../1989 Sb., o důchodové
dani, zákon č. 172/188 Sb., o zemědělské
dani.],
b) účelovými a globálními dotacemi
poskytovanými ze státního rozpočtu
federace do státních rozpočtů republik.
(2) K plánovanému vyrovnání rozpočtových
zdrojů republik se používají globální
dotace ze státního rozpočtu federace a podíly
na výnosu daně z obratu.
(1) Účelové dotace se poskytují republikám
na vybrané investiční a neinvestiční
potřeby, které zabezpečují komplexní
a proporcionální rozvoj jednotné československé
ekonomiky, a na obranu a bezpečnost Československé
socialistické republiky.
(2) Potřeby, na které se poskytují účelové
dotace, podmínky jejich poskytování, sazby
a výše účelových dotací
jsou na pětileté období určeny rozpočtovým
výhledem federace a pro příslušný
rok zpřesněny zákonem o státním
rozpočtu federace (dále jen "rozpočtový
zákon"). Vznikne-li v průběhu roku vyšší
potřeba těchto dotací, než je zabezpečena
rozpočtovým zákonem ve státním
rozpočtu federace, postupuje se při její
úhradě podle § 17 odstavce 3.
(3) Účelové dotace se poskytují v
průběhu roku do státních rozpočtů
republik v návaznosti na skutečné čerpání
výdajů. na které jsou určeny, a podléhají
ročnímu zúčtování se
státním rozpočtem federace. Účelové
dotace lze použít pouze na účely, na
které byly poskytnuty, a to při dodržení
stanovených podmínek.
(1) Celkové částky globálních
dotací jsou na pětileté období určeny
rozpočtovým výhledem federace a pro příslušný
rok zpřesněny rozpočtovým zákonem.
(2) Globální dotace se poskytují v průběhu
roku do státních rozpočtů republik
postupně až do výše schválené
rozpočtovým zákonem. Výše globální
dotace v jednotlivých měsících rozpočtového
roku se stanoví dohodou mezi federálním ministerstvem
financí a ministerstvy financí, cen a mezd republik.
(1) Rozpočtový výhled federace a rozpočtové
výhledy České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky (dále
jen "rozpočtové výhledy republik")
a přehled o jejich souhrnu za Československou socialistickou
republiku (dále jen "přehled o souhrnu rozpočtových
výhledů") jsou základními nástroji
finanční a rozpočtové politiky na
pětileté období; rozpočtový
výhled federace a přehled o souhrnu rozpočtových
výhledů navazují na základní
úkoly a cíle pětiletého státního
plánu.
(2) Rozpočtový výhled federace a přehled
o souhrnu rozpočtových výhledů obsahují
zejména
a) konkretizaci zásad finanční a rozpočtové
politiky,
b) zásady dotační a odpisové politiky,
c) objem příjmů a výdajů a
rozhodující příjmové a výdajové
položky rozpočtové soustavy v druhovém
i organizačním členění,
d) objem a režim dotací mezi jednotlivými články
rozpočtové soustavy a plánovaný podíl
republik na výnosu daně z obratu,
e) rozsah rozpočtových rezerv,
f) finanční normativy a limity pro státní
organizace, pokud nejsou stanoveny státním plánem,
a sazby a výši jednotlivých investičních
a neinvestičních dotací na podporu celospolečenských
priorit.
(3) Návrh rozpočtového výhledu federace
vypracovává federální ministerstvo
financí ve spolupráci se Státní plánovací
komisí. Zároveň vypracovává
ve spolupráci s ministerstvy financí, cen a mezd
republik přehled o souhrnu rozpočtových výhledů,
a to i v územním průřezu za Českou
socialistickou republiku a za Slovenskou socialistickou republiku.
Návrh rozpočtového výhledu federace
a přehled o souhrnu rozpočtových výhledů
předkládá federální ministerstvo
financí ve spolupráci se Státní plánovací
komisí vládě Československé
socialistické republiky, která si k nim vyžádá
stanoviska vlád České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky. Vláda
Československé socialistické republiky předkládá
základní ukazatele rozpočtového výhledu
federace ke schválení federálnímu
shromáždění.
(4) Rozpočtové výhledy republik musí
být v souladu se schválenými základními
ukazateli rozpočtového výhledu federace.
(1) Federální ministerstvo financí řídí
práce na sestavení rozpočtového výhledu
federace a přehledu o souhrnu rozpočtových
výhledů. Usměrňuje práce na
sestavení rozpočtových výhledů
republik po stránce metodické. Stanoví po
projednání s ministerstvy financí, cen a
mezd republik rozsah podklady předkládaných
ministerstvy financí, cen a mezd republik, které
jsou potřebné pro sestavení přehledu
o souhrnu rozpočtových výhledů, a
určuje způsob jejich předkládání.
(2) Federální ústřední orgány
a orgány vykonávající správu
federálních účelových fondů
jsou povinny předložit federálnímu ministerstvu
financí údaje potřebné pro sestavení
návrhu rozpočtového výhledu federace
a přehledu o souhrnu rozpočtových výhledů.
(1) Státní rozpočty federace vycházejí
z rozpočtového výhledu federace a upřesňují
rozpočtovou politiku, úkoly a proporce rozpočtového
výhledu federace podle potřeb usměrňování
vývoje ekonomiky v příslušném
roce.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí obdobně pro
vztah státních rozpočtů republik k
rozpočtovým výhledům republik.
(1) Návrh státního rozpočtu federace
vypracovává federální ministerstvo
financí a předkládá jej vládě
Československé socialistické republiky. Zároveň
vypracovává ve spolupráci s ministerstvy
financí, cen a mezd republik přehled o souhrnu státních
rozpočtů a předkládá jej současně
s úhrnným finančním plánem
sestaveným ve spolupráci se Státní
plánovací komisí a Státní bankou
československou vládě Československé
socialistické republiky. Vláda Československé
socialistické republiky předkládá
státní rozpočet federace ke schválení
Federálnímu shromáždění;
zároveň mu předkládá i přehled
o souhrnu státních rozpočtů.
(2) Federální ministerstvo financí řídí
práce na sestavení státního rozpočtu
federace a přehledu o souhrnu státních rozpočtů.
Usměrňuje práce na sestavení státních
rozpočtů republik po stránce metodické.
Stanoví po projednání s ministerstvy financí,
cen a mezd republik rozsah podkladů předkládaných
ministerstvy financí, cen a mezd republik a určuje
způsob jejich předkládání.
(3) Federální ústřední orgány
a orgány vykonávající správu
federálních účelových fondů
jsou povinny předložit Federálnímu ministerstvu
financí údaje potřebné pro sestavení
návrhu státního rozpočtu federace
a přehledu o souhrnu státních rozpočtů.
Rozsah podkladů a způsob jejich předkládání
stanoví prováděcí předpis.
(4) Federální ministerstvo financí zajišťuje
zveřejnění údajů o schváleném
státním rozpočtu federace a přehledu
o souhrnu státních rozpočtů, jakož
i o jejich plnění.
Příjmem státního rozpočtu federace
jsou
a) příjmy federálních ústředních
orgánů, jakož i příjmy rozpočtových
organizací a odvody příspěvkových
organizací v jejich působnosti,
b) daně a odvody od organizací v působnosti
federálního ministerstva národní obrany
a federálního ministerstva vnitra, pokud zvláštní
předpis [Například zákon č.
53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. (úplné znění
č. 124/1976 Sb.)] nestanoví
jinak.
c) daně a odvody, mimo odvodů z objemu mezd a odměn,
od organizací v působnosti ostatních federálních
orgánů, pokud zvláštní předpis
[Například zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního
fondu, ve znění zákona č. 75/1976
Sb. (úplné znění č. 124/1976
Sb.)] nestanoví jinak,
d) daně a odvody od subjektů se sídlem v
cizině, od podniků se zahraniční majetkovou
účastí a od organizací s mezinárodním
prvkem, pokud zvláštní předpis [Například
zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. (úplné znění
č. 124/1976 Sb.)] nestanoví
jinak,
e) daň z obratu, mimo podíly státních
rozpočtů republik na jejím výnosu
stanovené rozpočtovým zákonem na základě
rozpočtového výhledu federace,
f) poplatky placené v souvislosti s výkonem působnosti
státních orgánů federace, s výjimkou
poplatků placených kolkovými známkami,
g) splátky vládních úvěru poskytnutých
do zahraničí,
h) případné plánované použití
úvěrových zdrojů,
i) clo,
j) další příjmy stanovené zákonem.
Ze státního rozpočtu federace se hradí
a) výdaje na činnost federálních ústředních
orgánů a rozpočtových a příspěvkových
organizací v jejich působnosti,
b) účelové a globální dotace
do státních rozpočtů republik,
c) dotace a návratné finanční výpomoci
poskytované organizacím v působnosti federace,
s výjimkou rozpočtových a příspěvkových
organizací,
d) vládní úvěry a prostředky
na hospodářskou pomoc poskytované do zahraničí,
e) splátky úvěrových zdrojů
přijatých státním rozpočtem
federace,
f) další výdaje stanovené zákonem.
(1) Součástí státního rozpočtu
federace jsou rozpočty federálních ústředních
orgánů. Rozpočty federálních
ústředních orgánů obsahují
jejich vlastní rozpočtové příjmy
a výdaje, příjmy a výdaje rozpočtových
organizací a příspěvky, popřípadě
odvody příspěvkových organizací
v jejich působnosti. Rozpočty federálních
ústředních orgánů obsahují
též dotace ze státního rozpočtu
federace pro státní organizace s výjimkou
rozpočtových a příspěvkových
organizací (dále jen "stání podniky
a jiné státní organizace") v jejich
působnosti.
(2) K návrhům svých rozpočtů,
ke zprávám o jejich plnění a ke svým
závěrečným účtům
přikládají federální ústřední
orgány přehled o celkových finančních
vztazích státních podniků a jiných
státních organizaci ve své působnosti
ke státnímu rozpočtu federace.
(1) Výši příjmů a výdajů
státního rozpočtu federace, včetně
účelů a objemů dotací ze státního
rozpočtu federace do státních rozpočti
republik, stanoví pro každý rok Federální
shromáždění rozpočtovým
zákonem.
(2) Bude-li k úhradě plánovaných potřeb
státního rozpočtu federace navrhováno
použití úvěrových zdrojů,
projedná federální ministerstvo financí
se Státní bankou československou rozsah možného
krytí úvěrem ze zdrojů měnového
plánu, okruh potřeb, na které je úvěr
požadován, lhůty jeho splatnosti a úvěrové
podmínky.
(3) Rozsah a formu přijetí úvěrových
zdrojů, jakož i postup jejich splácení
schvaluje Federální shromáždění
v rozpočtovém zákoně.
(1) Státní rozpočet federace a státní
rozpočty republik se vypracovávají souběžně.
(2) Finanční důsledky dodatečných
rozhodnutí vlády Československé socialistické
republiky nad rámec státního rozpočtu
federace se řeší ve státním rozpočtu
federace.
(1) Dotace ze státního rozpočtu federace
se poskytují
a) organizacím v působnosti federálních
ústředních orgánů ze státního
rozpočtu federace.
b) organizacím v působnosti republikových
orgánů prostřednictvím státních
rozpočtů republik.
(2) Dotace se poskytují účelově na
konkrétní akce nebo na předem stanovené
okruhy potřeb, za podmínek stanovených na
základě zásad dotační politiky
prováděcím předpisem.
(3) Vyžaduje-li to rozsah a charakter dotace, zejména
v případě státních zakázek,
předloží vláda československé
socialistické republiky při projednávání
státního rozpočtu federace návrh na
její poskytnutí. ke jmenovitému schválení
Federálnímu shromáždění,
kterému se též podává zpráva
o tom, jak byla dotace, použita.
(1) Pro zajištění rozpočtového
hospodaření se ke krytí nevyhnutelných
a nepředvídaných výdajů, které
nelze zajistit v rozpočtech federálních ústředních
orgánů, vytvářejí ve státním
rozpočtu federace rezervy, které slouží
též ke krytí úbytku rozpočtových
příjmů.
(2) Rezervy státního rozpočtu federace tvoří
rozpočtová rezerva vlády Československé
socialistické republiky a účelové
rezervy.
(3) Výši rozpočtová rezervy vlády
Československé socialistické republiky a
účelových rezerv, se kterými hospodaří
vláda Československé socialistické
republiky, schvaluje Federální shromáždění
v rámci státního rozpočtu federace.
O hospodaření s rozpočtovou rezervou vlády
Československé socialistické republiky a
účelovými rezervami podává
vláda Československé socialistické
republiky zprávu Federálnímu shromáždění
v rámci zpráv o plnění státního
rozpočtu federace.
(4) Vláda Československé socialistické
republiky může stanovit, aby v rozsahu a za podmínek
jí stanovených rozhodoval o použití
prostředků rozpočtové rezervy vlády
Československé socialistické republiky a
účelových rezerv v jednotlivých případech
ministr financí Československé socialistické
republiky, popřípadě ministr financí
Československé socialistické republiky v
dohodě s příslušným členem
vlády Československé socialistické
republiky. Tím nejsou dotčeny zvláštní
předpisy o použití rezerv [§ 24 zákona
č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
ústředních orgánů státní
správy].
(1) Vláda Československé socialistické
republiky odpovídá Federálnímu shromáždění
za hospodaření s prostředky státního
rozpočtu federace.
(2) Vláda Československé socialistické
republiky může v průběhu roku, vyžaduje-li
to zabezpečení cílů hospodářské
politiky, stanovit vázání rozpočtových
prostředků federace. Tyto prostředky lze
uvolnit pouze s jejím souhlasem.
(3) Vláda Československé socialistické
republiky nebo na základě jejího zmocnění
ministr financí Československé socialistické
republiky může povolit uskutečnění
výdaje nezbytného pro hospodaření
federace a nezajištěného ve státním
rozpočtu federace, pokud jej nelze krýt z rozpočtu
federálního ústředního orgánu,
zajistí-li jeho úhradu vyššími
příjmy nebo úsporami na jiných výdajích
ve státním rozpočtu federace nebo odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje,
popřípadě z rezerv státního
rozpočtu federace. Obdobně lze povolit snížení
některého příjmu státního
rozpočtu federace. O těchto opatřeních
informuje vláda Československé socialistické
republiky Federální shromáždění
v rámci zpráv o plnění státního
rozpočtu federace.
(1) Nebude-li rozpočtový zákon na příslušný
rok schválen před 1. lednem rozpočtového
roku, řídí se rozpočtové hospodaření
v době od 1. ledna rozpočtového roku do vyhlášení
rozpočtového zákona na tento rok (dále
jen "rozpočtové provizórium") podle
návrhu státního rozpočtu federace
projednaného ve vládě československé
socialistické republiky.
(2) Nebude-li návrh státního rozpočtu
federace projednán vládou Československé
socialistické republiky do 1. ledna rozpočtového
roku, učiní vláda Československé
socialistické republiky s předchozím souhlasem
Federálního shromáždění
nezbytná opatření k zajištění
rozpočtového hospodaření v době
rozpočtového provizória.
(3) Rozpočtové příjmy a výdaje
uskutečněné v době rozpočtového
provizória se zúčtují na státní
rozpočet federace po jeho vyhlášení.
Základem hospodaření s rozpočtovými
prostředky podle státního rozpočtu
federace a státních rozpočtů republik
je roční rozpočet.
(1) Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze do konce rozpočtového roku, a
to k účelům, na které byly příslušným
státním rozpočtem určeny.
(2) Orgány a organizace jsou povinny dbát, aby rozpočtové
prostředky byly vynakládány hospodárně.
(3) Prováděcí předpis stanoví
podmínky, za nichž ústřední orgány
a organizace v jejich působnosti mohou použít
svých rozpočtových prostředků
k jinému účelu, než ke kterému
byly rozpočtem určeny; může též
stanovit výjimky od časového použití
rozpočtových prostředků nutné
k zabezpečení plynulého hospodaření
a řádného plnění závazků
organizacemi.
Vznikne-li v průběhu roku potřeba úhrady,
která není v příslušném
rozpočtu organisace nebo ústředního
orgánu zabezpečena, lze ji zajistit.
a) hospodárnějším provedením
jiných úkolů nebo odsunutím či
omezením některého jiného, méně
naléhavého úkolu a získat tak potřebnou
částku v rámci schválených
rozpočtových prostředků,
b) rozpočtovým opatřením,
c) z rezerv příslušného státního
rozpočtu.
(1) Rozpočtovými opatřeními se rozumí
a) přesuny rozpočtových prostředků
mezi jednotlivými úkoly v rámci schváleného
rozpočtu,
b) povolené překročení schváleného
rozpočtu,
e) vázání rozpočtových prostředků
v rámci schváleného rozpočtu.
(2) Prováděcí předpis stanoví
způsob provádění rozpočtových
opatření při hospodaření s
rozpočtovými prostředky. zejména která
opatření může provádět
organizace ve vlastní pravomoci, která se souhlasem
nadřízeného orgánu a která
se souhlasem federálního ministerstva financí
nebo příslušného ministerstva financí,
cen a mezd republiky.
(1) Federální orgány a organizace v jejich
působnosti, orgány republik a organizace v jejich
působnosti a federální účelové
fondy a státní účelové fondy
republik, které neoprávněně použijí
nebo zadrží prostředky státních
rozpočtů nebo federálních účelových
fondů a státních účelových
fondů republik zaplatí za každý den
prodlení s odvodem této částky nebo
za každý den neoprávněného použití
svěřených jim prostředků penále
ve výši 1 promile z částky zadržené
nebo neoprávněně použité, nejvýše
však do výše této částky.
Zároveň s úhradou penále vrátí
částky zadržené nebo neoprávněně
použité v plné výši do státního
rozpočtu (fondu).
(2) Penále a vrácení neoprávněné
použitých nebo zadržených částek
uloží rozpočtové a příspěvkové
organizaci nadřízený orgán, ústřednímu
orgánu federální ministerstvo financí
nebo příslušné ministerstvo financí,
cen a mezd republiky a ostatním organizacím příslušná
finanční správa.
(3) Jestliže bylo porušení rozpočtové
kázně podle odstavce 1 zjištěno u orgánů
nebo organizací jejich vnitřní kontrolou
a oznámeno příslušnému orgánu
uvedenému v odstavci 2, snižuje se penále na
polovinu.
(4) Penále podle odstavců 1 a 3, které v
jednotlivých případech nepřesáhne
částku 100 Kčs, se neplatí.
(5) Penále podle odstavců 1 a 3 nelze vymáhat
po uplynutí deseti let počítaných
od konce kalendářního roku, v němž
došlo k porušení rozpočtové kázně
podle odstavce 1.
(6) Federální ministerstvo financí může
z důvodu zamezení tvrdosti povolit úlevy
z ustanovení odstavců 1 a 3, pokud jde o prostředky
státního rozpočtu federace nebo federálních
účelových fondů.
(1) Ústřední orgány státní
správy zřizují k plnění úkol
v oboru své působnosti [§
60 odst. 1 hospodářského zákoníku]
rozpočtové organizace [§ 60 odst. 2 hospodářského
zákoníku] nebo příspěvkové
organizace [§ 62 hospodářského zákoníku].
Vznikají-li zřízením a činností
těchto organizací nové požadavky na
státní rozpočet federace, je ke zřízení
třeba souhlasu federálního ministerstva financí
a pokud jde o nové požadavky na státní
rozpočty republik, příslušného
ministerstva financí, cen a mezd republiky.
(2) Ústřední orgán státní
správy (zřizovatel) vydá o zřízení
organizace zřizovací listinu, která musí
obsahovat
a) označení zřizovatele,
b) název, sídlo organizace a její identifikační
číslo; název musí vylučovat
možnost záměny s názvy jiných
organizací,
c) vymezení základního účelu
a tomu odpovídajícího předmětu
činnosti,
d) označení statutárních orgánů,
e) vymezení majetku, k němuž má organizace
právo hospodaření,
f) vymezení doby, na kterou je organizace zřizována.
(3) Zřizovatel je povinen zabezpečit oznámení
o zřízení organizace po příslušností
podle sídla organizace v Ústředním
věstníku České socialistické
republiky nebo v Ústředním věstníku
Slovenské socialistické republiky, a to s uvedením
údajů podle odstavce 2. Oznamovací povinnost
neplatí v případě, že by byly
ohroženy zájmy obrany a bezpečnosti státu.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 platí,
pokud zvláštní předpisy [Například
zákon č. 39/2980 Sb., o vysokých školách,
zákon České národní rady č.
108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární
péče České socialistické republiky,
zákon Slovenské národní rady č.
110/1987 Sb., o působnosti orgánu veterinární
péče Slovenské socialistické republiky,
zákon České národní rady č.
36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie,
zákon Slovenské národní rady č.
39/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie.]
nestanoví jinak.
(5) Ústřední orgány státní
správy (zřizovatelé) mohou zřizovat
nebo zrušovat rozpočtové a příspěvkové
organizace a měnit jejich podřízenost i způsob
jejich financování s účinností
od 1. ledna následujícího roku. Příslušný
ministr financí může povolit v odůvodněných
případech jiný termín. Delimitace
organizací prováděné mezi orgány
federace a orgány republik mohou být uskutečněny
jen po předchozí dohodě těchto orgánů.
(1) Rozpočtové organizace hospodaří
s rozpočtovými prostředky svých rozpočtů
příjmů a výdajů, které
jim stanoví příslušný ústřední
orgán státní správy (zřizovatel)
v rámci rozpočtu ústředního
orgánu. Pro příspěvkové organizace
platí finanční vztahy určené
příslušným ústředním
orgánem státní správy (zřizovatelem)
v rámci rozpočtu ústředního
orgánu.
(2) Rozpočtové a příspěvkové
organizace jsou povinny dbát, aby dosahovaly stanovených
příjmů a plnily určeně úkoly.
Rozpočtové výdaje mohou organizace používat
jen k určeným účelům, do výše
stanovené v rozpočtu, a to v mezích limitů
a závazných ukazatelů; možnost. odchylného
postupu je upravena v § 20.
(3) Při svém hospodaření nesmí
organizace činit opatření, která nejsou
kryta rozpočtem, pokud není předem zajištěna
jejich úhrada rozpočtovým opatřením
(§ 21 a 22).
(4) Prováděcí předpis stanoví
okruh výdajů na zdravotnická, předškolní
a další zařízení, které
hradí rozpočtové a příspěvkové
organizace.
(1) Rozpočtové a příspěvkové
organizace usilují při svém finančním
hospodaření o dosažení společensky
žádoucích úspor, popřípadě
překračování svých příjmů.
(2) K posílení hmotné zainteresovanosti na
splnění stanovených úkolů v
potřebné kvalitě a ke zvýšení
zájmu o hospodárnost mohou rozpočtové
a příspěvkové organizace vytvářet
za podmínek stanovených prováděcím
předpisem vydaným v souladu se zásadami finančního
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organisací zvláštní fondy; zůstatky
těchto fondů koncem roku nepropadají. Zásady
finančního hospodaření rozpočtových
a příspěvkových organizací
stanoví vláda Československé socialistické
republiky.
Kontrolu plnění státního rozpočtu
federace provádí vlád a Československé
socialistické republiky a předkládá
Federální shromáždění
nejméně jednou ročně zprávy
o jeho plnění spolu s informacemi o výsledcích
hospodaření v rozpočtové soustavě.
Federální ministerstvo financí vypracovává
v průběhu roku v součinnosti s ministerstvy
financí, cen a mezd ropu blik rozbory vývoje finančního
hospodaření v Československé socialistické
republice a informuje o nich vládu Československé
socialistické republiky.
(1) Federální ministerstvo financí provádí
v součinnost i s ministerstvy financí, cen a mezd
republik kontrolu čerpání a využívání
účelových dotací poskytovaných
ze státního rozpočtu federace do státních
rozpočtů republik.
(2) Federální ministerstvo financí provádí
kontrolu hospodaření s prostředky státního
rozpočtu federace u federálních ústředních
orgánů a federálních účelových
fondů. Kontrolu plateb, které jsou příjmem
státního rozpočtu federace a dotací,
poskytovaných ze státního rozpočtu
federace u organizací v působnosti federálních
ústředních orgánů provádějí
místně příslušné finanční
správy; v případě potřeby může
tyto kontroly provést přímo federální
ministerstvo financí.