Účelem zákona je upravit práva a povinnosti
orgánů a organizací v oblasti metrologie
při zabezpečování jednotnosti a přesnosti
měřidel a měření.
Odůvodnění:
Metrologie je souborem vědeckých a technických
znalostí a činností týkajících
se měření. Zajišťování
jednotnosti a přesnosti měřidel a měření
má nezastupitelný význam zejména pro
dodržování stanovené jakosti výroby
i dalších technických činností
a pro zabezpečování správnosti směny,
efektivnosti vědeckotechnického rozvoje, ochrany
životního prostředí, zdraví a
bezpečnosti práce i obranyschopnosti státu.
V zásadě je obecně definován účel
zákona. Terminologie návrhu vychází
především z mezinárodního názvosloví
(Rada vzájemné hospodářské
pomoci, Mezinárodní organizace legální
metrologie), upravovaného však pro účely
zákona. Termín "měrová služba"
užitý v čl. 24 odst. 2 písm. d) úst.
zákona o československé federaci a v názvu
dosavadního zákona, není zde navrhován,
protože zahrnuje pouze část předmětu
navrhované právní úpravy a neobsahuje
např. řízení výzkumu, mezinárodní
spolupráci, povinnosti organizací.
Ve všech odvětvích národního
hospodářství i v ostatních oblastech
společenské činnosti je povinností
používat státní technickou normou stanovené
měřicí jednotky.
V mezinárodním styku je dovoleno používat
i jiných měřicích jednotek, vyplývá-li
to z mezinárodních smluv nebo z požadavku zahraničních
obchodu.
Odůvodnění:
Zásada ponechává povinnost užívání
stanovených měřicích jednotek, a to
v současné době mezinárodního
systému (SI). Na rozdíl od dosavadní úpravy
však tyto jednotky nevyjmenovává s ohledem
na trvalý vývoj v této oblasti, který
by si vždy vyžadoval odpovídající
změny zákona. Proto je přeneseno stanovení
"zákonných" měřicích
jednotek na státní technickou normu (ČSN).
Měřicí prostředky, míry nebo
měřicí přístroje, stanovící
hodnoty měřené veličiny (dále
jen "měřidla"), se pro účely
tohoto zákona člení na:
a) etalony,
b) pracovní a informativní měřidla,
c) referenční materiály, používané
zpravidla jako etalony nebo pracovní měřidla.
V pochybnostech o zařazení měřidla
do některé z uvedených kategorií rozhodne
u nově vyráběných nebo dovážených
měřidel Federální úřad
pro normalizaci a měření (dále jen
"Úřad"), v ostatních případech
organizace spravující měřidlo.
Odůvodnění:
Zásada představuje základní funkční
kategorizaci měřidel, která nebyla v dosavadním
zákonu souborně vyjádřena. Dílčí
kategorie etalonu jsou uvedeny dále. Podle mezinárodní
terminologie se mění dosavadní označení
"provozní" na "pracovní". Odlišení
referenčních materiálu má význam
pro jiný způsob schvalování jejich
přípravy.
Doplňující ustanovení účelově
rozlišuje pravomoc Úřadu rozhodnout podle charakteru
měřidla (pro schvalování typů)
a organizace podle způsobu užívání
měřidla (pro ověřování
nebo kalibraci).
K zajištění jednotnosti a přesnosti
měřidel a měření se stanoví
hierarchie měřidel schématy návaznosti.
Státní schémata návaznosti měřidel
stanoví Úřad státní technickou
normou. Způsob navázání pracovních
měřidel používaných v organizaci
stanoví organizace zejména podnikovými schématy
návaznosti. Nejsou-li stanovena státní schémata
návaznosti zejména v případě
technických veličin, je možné se souhlasem
Úřadu nahradit návaznost na etalon souladem
měřidla s parametry technické dokumentace
vydané zpravidla výrobcem měřidla
nebo materiálu.
Odůvodnění:
Návrh zakotvuje schémata návaznosti měřidel
(tj. posloupné vazby měřidel pro jejich ověřování
nebo kalibraci vyjádřené obvykle graficky)
jako metodu osvědčenou na odborných metrologických
pracovištích v tuzemsku i v zahraničí.
Tato schémata stanoví jednotný způsob
přenosu hodnoty měřicí jednotky dané
veličiny prostřednictvím etalonů na
pracovní měřidla. Poslední věta
zásady řeší případy netypických
zkoušek metrologických vlastností některých
materiálů, např. v textilním průmyslu.
Etalon jednotky určité veličiny je měřidlo
sloužící k realizaci a uchovávání
této jednotky a k jejímu přenosu na měřidla
nižší přesnosti. Uchováváním
etalonu se rozumí všechny úkony potřebné
k zachování metrologických charakteristik
etalonu ve stanovených mezích.
Státní etalony tvoří základ
návaznosti měřidel ve státě.
Státní etalony schvaluje Úřad a zveřejňuje
je ve Věstníku Federálního úřadu
pro normalizaci a měření (dále jen
"Věstník Úřadu"). Způsob
uchovávání a používání
státních etalonů stanoví Úřad.
K ochraně státních etalonů může
být zřízeno v okolí jejich uchovávání
ochranné pásmo podle zvláštních
předpisů.
Státní etalony se porovnávají především
s mezinárodními etalony, vytvořenými
a uchovávanými podle mezinárodních
smluv, jimiž je Československá socialistická
republika vázána, popřípadě
se státními etalony jiných zemí.
Ostatní etalony metrologických orgánů
podléhají státní metrologické
kontrole v rozsahu stanoveném Úřadem.
Hlavní etalony organizací jsou navázány
na etalony metrologických orgánů a jsou zároveň
základem návaznosti měřidel organizace.
Organizace může zařadit do návaznosti
mezi hlavní etalony a pracovní měřidla
pracovní etalony, popřípadě si návaznost
užívaných pracovních měřidel
zajistit pomocí etalonů jiné organizace nebo
metrologických orgánů.
Odůvodnění:
Státní etalony jsou nákladná, často
unikátní zařízení mimořádného
významu, jejichž vysoký stupeň ochrany
při zabezpečení trvalého provozu je
v celostátním zájmu. Proto je nezbytné
stanovit zvláštní pravidla na schvalování,
uchovávání a používání
státních etalonů jednotlivých veličin.
Tato pravidla však s ohledem na uchovávání
těchto etalonů metrologickými orgány
není účelné vydávat obecně
závazným právním předpisem.
Ochranné pásmo bude zřizováno podle
stavebního zákona č. 50/1976 Sb. Pro tuto
oblast má mezinárodní spolupráce klíčový
význam. Od uzavření Mezinárodní
úmluvy o soustavě metrické r. 1875 (č.200/1924
Sb. z. a n.) navazovaly smluvní strany své státní
etalony na mezinárodní, uchovávané
podle této úmluvy. V posledních letech se
v rámci RVHP buduje obdobný systém na základě
Dohody o spolupráci při tvorbě a používání
etalonů RVHP (č. 136/1983 Sb.).
V rámci hierarchie etalonů se zařazují
podle schémat návaznosti po státních
etalonech etalony nižších řádů
přesnosti ve správě metrologických
orgánů, dále hlavní etalony organizací
a zpravidla i etalony pracovní, sloužící
již k přímému navázání
pracovních měřidel.
Za pracovní měřidla se pro účely
tohoto zákona považují měřidla,
která svým užíváním mají
vliv na jakost a množství výroby, správnost
směny, řízení technologického
procesu, vývoje a výzkumu, zdravotnictví,
dále na bezpečnost práce a ochranu zdraví
i na životní prostředí. Za měřidla
se v tomto smyslu považují též měřicí
dávkovače, stanovící samočinně
a periodicky předem určené množství.
Měřidla, která svým základním
určením tento vliv mít nemohou nebo svým
současným použitím tento vliv nemají,
se považují za měřidla informativní.
Odůvodnění:
Ustanovení je v podstatě převzato z dosavadní
právní úpravy a jeho smyslem je vyčlenit
z množství měřidel užívaných
k vlastnímu měření ta, která
mají ekonomický nebo sociální význam
a jsou pro jejich výrobu a užívání
zákonem stanoveny určité povinnosti.
Referenční materiály jsou materiály
nebo látky přesně stanoveného složení
nebo vlastností, používané zejména
pro kalibraci přístrojů, vyhodnocování
měřicích metod a určování
hodnot příslušejících k materiálům.
Odůvodnění:
Jedná se pouze o ustanovení definiční
povahy pro tento specifický druh měřidel.
Technický postup při schvalování referenčních
materiálů složení a referenčních
materiálů vlastností je s ohledem na jejich
povahu rozdílný.
Veškerá měřidla podléhají
metrologické kontrole.
Státní metrologickou kontrolou se pro účely
tohoto zákona rozumí zejména schválení
typu měřidla a ověřeni měřidla.
Státní metrologickou kontrolu zajišťují
a provádějí metrologické orgány,
jimiž jsou Úřad a organizace jím pověřené
na základě tohoto zákona (státní
metrologická střediska). Státní metrologická
kontrola se na informativní měřidla nevztahuje.
V odůvodněných případech může
Úřad vyjmout určenou skupinu měřidel
z působnosti státní metrologické kontroly.
Podnikovou metrologickou kontrolou je kalibrace měřidel
prováděná organizací.
Odůvodnění:
V zásadě se souborně stanoví druhy
metrologických kontrol, dosud stanovené pouze jednotlivě.
Zásada dále umožňuje řešit
problematiku kontroly měřidel specifického
určení, používaných např.
v působnosti ČSAV, přičemž principy
celostátní jednotnosti a přesností
měřidel a měření zůstanou
nedotčeny.
Organizace, které vyrábějí, opravují
nebo dovážejí měřidla, jsou povinny
se přihlásit k registraci u Úřadu.
Tato povinnost se nevztahuje na případy činností
prováděných jen ojediněle nebo pro
vlastní potřebu. Úřad registraci zruší,
jestliže pominuly důvody, pro které byla provedena.
Odůvodnění:
Institut registrace byl převzat z dosavadní úpravy,
protože představuje významný podklad
pro stanovení dalších směrů rozvoje
metrologie i pro řešení operativních
problémů a pro poskytování informací
z této oblasti organizacím.
Veškeré nově vyráběné
typy měřidel s výjimkou referenčních
materiálů podléhají povinnému
schvalování.
Výrobu měřidel lze zahájit pouze po
schválení jejich typu. Při schvalování
typu měřidla se zjišťuje, zda bude měřidlo
schopno plnit funkci, pro kterou je určeno, a zda nemůže
ohrozit život nebo zdraví jeho uživatelů.
K tomuto zjištění se využívá
jak údajů státních technických
norem, zahraničních technických předpisů
a jiných dokumentů, tak výsledků technických
zkoušek provedených metrologickými orgány,
státními zkušebnami, popřípadě
se souhlasem metrologického orgánu, pokud tento
orgán nemá pro provedení zkoušek potřebné
vybavení, výrobcem nebo dalšími organizacemi
v tuzemsku i v zahraničí na náklad výrobce.
Metrologický orgán schválí typ na
žádost výrobce. Součástí
žádosti je dokumentace obsahující metrologické
požadavky na měřidlo a metody jeho metrologické
kontroly a bezplatně poskytnuté vzorky v potřebném
počtu stanoveném metrologickým orgánem.
Vzorky vrátí metrologický orgán výrobci
ve stavu, v jakém jsou po zkouškách. Může
se však s výrobcem dohodnout, že si alespoň
1 kus ponechá jako doklad. V odůvodněných
případech může metrologický orgán
od schválení typu upustit. Na základě
žádosti výrobce může metrologický
orgán výjimečně povolit předběžně
novou výrobu měřidla ještě před
schválením typu. Schválené typy měřidel
již nepodléhají schvalování podle
zákona o státním zkušebnictví.
Platnost schválení typu zaniká změnou
konstrukce měřidla, použitého materiálu
nebo technologie jeho výroby, ovlivňující
jeho metrologické vlastnosti, nerozhodne-li metrologický
orgán jinak. Výrobce měřidla schváleného
typu je povinen předem ohlásit metrologickému
orgánu tyto změny. Metrologický orgán
potom rozhodne, zda je nutné provést nové
schválení typu. Platnost schválení
typu měřidla může být v odůvodněných
případech omezena i jinak (např. lhůtou,
množstvím měřidel). Metrologický
orgán rovněž může schválení
typu měřidla pozastavit nebo i zrušit, zjistí-li
se, že vyráběná měřidla
neodpovídají schválenému typu.
Schválení typu nepodléhají měřidla,
která jsou výhradně předmětem
vývozu, pokud mezinárodní smlouva, kterou
je Československá socialistická republika
vázána, nestanoví jinak.
Metrologický orgán může v jednoduchých
případech schválit typ bez provedení
technických zkoušek.
Měřidla neschváleného typu nelze uvádět
do oběhu ani používat.
Odůvodnění:
Institut schvalování typu (dosud "ověřování
typu") se na rozdíl od dosavadní úpravy
rozšiřuje na veškerá nová měřidla
s výjimkami uvedenými v zásadě o metrologické
kontrole. Nově se také umožňuje časově
rozlišit podle potřeby povolení výroby
a typové schvalování. Zároveň
se výslovně uvádí možnost využívat
výsledků zkoušek jiných orgánů,
zpravidla speciálního zaměření,
a na druhé straně se umožňuje ustoupit
od provádění technických zkoušek
tam, kde to není účelné.
Nově dovážená měřidla
s výjimkou referenčních materiálů
podléhají schválení typu za stejných
podmínek jako měřidla nově vyráběná,
s výjimkou ustanovení o poskytnutí vzorku
měřidla. Žádost o schválení
typu dovezeného měřidla podává
metrologickému orgánu odběratel dovážených
měřidel, popřípadě dovážející
organizace, je-li jím dodávka měřidla
zajišťována. Odběratel dovážených
měřidel, popřípadě dovážející
organizace, je povinen umožnit metrologickému orgánu
vyzkoušení parametrů měřidla.
Po dobu schvalování typu neběží
organizacím lhůty stanovené zvláštními
předpisy pro uvádění dovezených
výrobků do provozu. Bez schválení
typu nesmí organizace oprávněná k
zahraničně obchodní činnosti uskutečnit
dovozy těchto měřidel.
Odůvodnění:
Pro nově dovážená měřidla
platí přiměřeně obdobný
režim jako pro nově vyráběná.
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
se však upouští od předběžného
povolování dovozu. Zvláštními
předpisy, jimiž se sankcionuje opožděné
uvádění dovezených prostředků
do provozu, se rozumí zejména vyhláška
FMF č. 153/1980 Sb. Odběratel dováženého
měřidla si může smluvně zajistit
předběžnou expertízu od metrologického
orgánu.
Zpracovatel výchozího materiálu určeného
pro československý referenční materiál
je povinen předložit metrologickému orgánu
technické zadání. Zahájit přípravu
tohoto materiálu může teprve po schválení
technického zadání metrologickým orgánem.
V případech zvláštního zřetele
hodných může metrologický orgán
od této podmínky upustit. Vytvořený
materiál je na základě vzorků bezplatně
předaných zpracovatelem schválen a zveřejněn
Úřadem ve Věstníku Úřadu.
Jednotlivé dávky československého
referenčního materiálu jsou atestovány
metrologickým orgánem.
Za československý referenční materiál
může být vyhlášen též
referenční materiál z dovozu, který
byl pro tento účel schválen Úřadem,
anebo mezinárodní referenční materiál,
pokud se tím realizuje mezinárodní smlouva,
kterou je Československá socialistická republika
vázána.
Zpracovatelé ostatních referenčních
materiálů pouze ohlašují metrologickému
orgánu ukončenou přípravu nebo uskutečněný
dovoz referenčního materiálu s uvedením
jeho metrologických charakteristik.
Odůvodnění:
Československý referenční materiál
je referenčním materiálem, jehož složení
nebo vlastnosti jsou úředně zjištěny
(atestovány) metrologickým orgánem. Navržený
postup odpovídá současné právní
úpravě. "Příkladem zvláštního
zřetele hodným" se zde rozumí např.
zjištění, že referenční
materiál již vytvořený v organizaci
pro její provozní potřeby by pro úroveň
svých parametrů mohl být dodatečně
vyhlášen za československý. "Mezinárodním"
referenčním materiálem se rozumí referenční
materiál vyšší metrologické kvality,
vytvořený na základě mezinárodní
smlouvy zpravidla pro funkci etalonu. Pro ostatní referenční
materiály se předpokládá zjednodušený
režim.
Pracovní měřidla významná z
celospolečenského hlediska podléhají
povinnému ověřování. Stanoví
je Úřad a zveřejňuje je včetně
lhůt pro periodické ověřování
ve Věstníku Úřadu formou druhového
seznamu (dále jen "stanovená měřidla").
Zařazení pracovních měřidel
mezi stanovená měřidla Úřad
předem projedná s příslušným
ústředním orgánem státní
správy. Povinnému ověřování
podléhají rovněž hlavní etalony
organizací.
Odůvodnění:
Zásada vycházející z dosavadní
právní úpravy stanoví principy vyhlašování
stanovených měřidel, k nimž se přiřazují
též hlavní etalony organizací.
Ověřením jednotlivého stanoveného
měřidla se zjišťuje, zda má měřidlo
požadované metrologické vlastnosti a zda odpovídá
schválenému typu, popřípadě
ustanovením právních předpisů,
státních technických norem i dalších
technických dokumentů. Příslušný
metrologický orgán může ověřit
na žádost orgánu nebo organizace i jiná
měřidla.
O ověření měřidla, jestliže
měřidlo splňuje požadované vlastnosti,
se vydá úřední doklad nebo se měřidlo
opatří úřední značkou.
Je zakázáno poškozování, pozměňování
nebo neoprávněné používání
platných úředních značek.
U měřidel, pokud jsou používána
za okolností, kdy nesprávným měřením
mohou být významně poškozený
zájmy společnosti, organizace nebo jednotlivce,
je poškozená strana oprávněna vyžádat
si jeho ověření.
Jednotnost a přesnost ostatních pracovních
měřidel se zajišťuje jejich kalibrací.
Při kalibraci se zjišťuje závislost mezi
hodnotami indikovanými měřidlem a příslušnými
konvenčně pravými hodnotami měřené
veličiny.
Odůvodnění:
Význam technického prvku pří ověřování
měřidel a velká četnost případů
stejného druhu vyžaduje méně formální
postup při rozhodování. Proto se zde ponechává
princip dosavadní právní úpravy, shodný
ostatně i s postupem metrologických orgánů
v zahraničí. Případné "technické
dokumenty" přicházejí v praxí
v úvahu především ve formě zahraničních
technických předpisů v souvislosti s uzavřenými
mezinárodními smlouvami metrologickými. Ochrana
ověřovací značky převzatá
zčásti ze zákona přestupkového
je dále doplněna v návaznosti na registraci
úředních značek u Mezinárodního
úřadu pro duševní vlastnictví.
Naproti tomu se nestanoví zvláštní ochrana
"úředního dokladu" (např.
ověřovacího listu), protože ji dostatečně
upravuje § 176 trestního zákona. Nově
se zařazuje oprávnění poškozené
strany vyžádat si ve sporných případech
ověření měřidla.
Kalibrace je v souladu s mezinárodním názvoslovím
nový termín pro dosavadní kontrolu provozních
měřidel.
Před uvedením stanovených měřidel
do oběhu má výrobce, odběratel dovážených
měřidel a organizace, která provedla montáž
nebo opravy opraveného měřidla, povinnost
zajistit jejich ověření, u ostatních
měřidel jejich kalibraci. Uvedenou povinnost má
rovněž organizace, která zajistila dodávku
technologie obsahující tato měřidla,
pokud již nebyla samostatně ověřena,
popřípadě kalibrována. U měřidel
určených pro vývoz vzniká tato povinnost
jen tehdy, stanoví-li mezinárodní smlouva,
kterou je Československá socialistická republika
vázána, ověření měřidla
ve státě vývozce.
Odůvodnění:
Převzato kromě terminologických změn
z dosavadní právní úpravy. Pouze ustanovení
o vývozu měřidel je nově navrhováno
vzhledem k uzavřeným mezinárodním
smlouvám metrologickým, kde se předpokládá
prvotní ověření měřidel
dodávaných podle dohodnuté nomenklatury.
Prvotní ověření, jak vyplývá
z povahy věci, se provádí jednorázově.
Proto v případě montáže se již
nejedná o funkci jednotlivého měřidla,
ale celého měřícího systému.
Stanovených měřidel může být
používáno pro daný účel
jen po dobu platnosti provedeného ověření.
Jestliže došlo ke znehodnocení či odstranění
úřední značky nebo měřidlo
zjevně ztratilo požadované metrologické
vlastnosti, popřípadě ztráta těchto
vlastností byla zjištěna kontrolními
orgány, podléhají tato měřidla
novému ověření. Novému ověření
však tato měřidla již nepodléhají,
pokud přestala být užívána k
účelům, pro které byla vyhlášena
jako stanovená.
Metrologický orgán je oprávněn zjišťovat
u uživatelů stanovených měřidel
plnění povinnosti předkládat stanovená
měřidla k ověření. Zjistí-li,
že je používáno stanovené měřidlo
bez platného ověření, měřidlo
zaplombuje nebo zruší ověřovací
značku.
Odůvodnění:
Povinnosti uživatelů stanovených měřidel
jsou v podstatě převzaty z dosavadní právní
úpravy úředního ověřování:
Obdobně je převzato ustanovení o znehodnocení
ověřovacích značek.
Osvědčení o ověření,
schválení nebo certifikaci měřidla
anebo jeho typu vydané mezinárodním nebo
jiným zahraničním orgánem se uznává
za ověření nebo schválení provedené
podle tohoto zákona, vyplývá-li to z mezinárodní
smlouvy, kterou je Československá socialistická
republika vázána. Úřad může
těmto osvědčením přiznat stejné
účinky i v dalších případech,
jestliže je to národohospodářsky účelné.
Úřad dále může povolit na žádost
organizace schválení typu nebo ověření
měřidla nebo určité technické
úkony v zahraničí rovněž s účinky
úkonů provedených podle tohoto zákona.
Vztahy se zahraničím vznikající při
tvorbě etalonů nebo referenčních materiálů
se řídí mezinárodní smlouvou,
kterou je Československá socialistická republika
vázána.
Odůvodnění:
Smyslem mezinárodních smluv o vzájemném
uznávání zkoušek měřidel
je zamezit nákladným zkouškám prováděným
druhou stranou na základě jejich vnitrostátních
předpisů. Tyto účinky mezinárodní
smlouvy je potřebné zakotvit v právním
řádu. Dosavadní právní úprava
metrologie obsahuje příslušné ustanovení.
Navrhovaný text by však nově umožnil Úřadu
uznat též další zahraniční
osvědčení, pokud by to bylo účelné.
Další věta odpovídá dosavadní
právní úpravě, která se osvědčila
u speciálních měřidel, která
nebylo možno zkoušet v tuzemsku.
Poslední věta odpovídá příslušným
ustanovením uzavřených mezinárodních
smluv týkajících se etalonů RVHP a
referenčních materiálů RVHP.
Úřad v oblasti metrologie
a) plánuje úkoly státní metrologie,
které realizuje a koordinuje ve vazbě na ostatní
části státního plánu hospodářského
a sociálního rozvoje;
b) zastupuje Československou socialistickou republiku v
mezinárodních metrologických orgánech
a organizacích a koordinuje účast orgánů
a organizací na plnění úkolů
vyplývajících z mezinárodních
smluv a z činnosti mezinárodních metrologických
organizací;
c) kontroluje činnost státních metrologických
středisek vykonávanou v rámci jejich pověření
Úřadem a středisek autorizovaných
pro úřední měření;
d) je oprávněn kontrolovat v organizacích
dodržování povinností stanovených
právními předpisy v oblasti metrologie;
e) poskytuje metrologické expertizy a informace v oblasti
metrologie;
f) zřizuje a řídí odborné vědeckovýzkumné
a výkonné organizace pro plnění odborných
úkolů v oblasti metrologie;
g) zveřejňuje ve Věstníku Úřadu
státní metrologická střediska a autorizace
pro úřední měření, státní
etalony, československé referenční
materiály a stanovená měřidla včetně
lhůt, v nichž je měřidlo nutno předložit
metrologickému orgánu, jakož i střediska
kalibrační služby organizací s Úřadem
projednaná, popřípadě dohodnutá
a oznamuje přehled úkolů plánů
státní metrologie.
Odůvodnění:
Působnost a pravomoc Úřadu se v návrhu
mění tak, aby odpovídala úloze metrologie
při realizaci úkolů státní
technické politiky, především při
prohlubování mezinárodní metrologické
spolupráce.
Pro plnění některých úkolů
státní správy v metrologii může
ad pověřit organizaci funkcí státního
metrologického střediska. Jestliže se nejedná
o organizaci v působnosti Úřadu, uskutečňuje
se pověření v dohodě s organizací
a po projednání s jejím zakladatelem, popřípadě
zřizovatelem, jemuž pak k informaci zasílá
pověřovací listinu. Státní
metrologické středisko provádí v rozsahu
pověření státní metrologickou
kontrolu měřidel a uchovávání
státních etalonů. Zjistí-li Úřad
závažné nedostatky v metrologické činnosti
střediska, může pověření
po projednání s organizací a informování
zakladatele, popřípadě zřizovatele
omezit nebo zcela odejmout.
Odůvodnění:
Základním posláním státní
správy v metrologii je zajištěni přenosu
hodnoty měřicí jednotky dané veličiny
od mezinárodního etalonu pomocí dalších
etalonů hierarchicky až na pracovní měřidla.
Řízení této činnosti náleží
Úřadu, avšak vlastní výkon státní
metrologické kontroly vyžaduje odpovídající
technické vybavení. Proto Úřad postupně
pověřoval organizace ověřováním
měřidel i některými dalšími
metrologickými činnostmi. Systém státní
správy v metrologii je tedy obdobný jako ve státním
zkušebnictví, kde jsou organizace pověřovány
Úřadem funkcí státní zkušebny.
Nový institut "státního metrologického
střediska" soustřeďuje v sobě dosavadní
instituty organizací pověřených podnikovým
ověřováním a organizací; do
jejichž působnosti byly převedeny určité
úkoly měrové služby. Protože úkony
státních metrologických středisek
jsou přímo a ne zprostředkovaně úkony
státní správy, je třeba tato střediska
považovat za orgány státní správy.
Příkladem organizace, která na základě
pověření Úřadu vykonává
státní správu v oblasti metrologie jako součást
své statutárně vymezené činnosti,
je Československý metrologický ústav
v Bratislavě. Se státním metrologickým
střediskem nelze zaměňovat středisko
kalibrační služby zřizované v
organizacích, které pouze provádí
za úhradu metrologické úkony jiných
organizací z důvodu ekonomické účelnosti
(zejména kalibraci cizích pracovních měřidel).