DŮVODOVÁ ZPRÁVA

I. Všeobecná část

V závěrech XVII. sjezdu Komunistické strany Československa je zdůrazněn úkol rychleji rozvíjet vědu a techniku a v praxi uplatňovat jejich výsledky, přinášející výrazný společenský efekt a vysokou úroveň a kvalitu výroby.

Nové odrůdy rostlin a nová plemena zvířat jsou rozhodujícím biologickým zdrojem rozvoje zemědělství. Mají mimořádný intenzifikační a ekologický význam a současně umožňují zkvalitňování zemědělských výrobků pro následné zpracování v potravinářském průmyslu a uspokojování požadavků spotřebitele.

Státy s vyspělou zemědělskou výrobou proto věnují zvýšenou pozornost ochraně práv k novým odrůdám, která zajišťuje šlechtitelům výlučné právo na prodej odrůd a chrání je před zneužitím ze strany jiných, zejména zahraničních subjektů. Tato práva jsou chráněna jednak prostřednictvím mezinárodních smluv, jednak vnitrostátním zákonodárstvím. V Československé socialistické republice je tato problematika velice aktuální, protože výsledky československých šlechtitelských organizací získávají v poslední době ve světě stále větší ocenění a v současné době jsou vyšlechtěny nové odrůdy, které se řadí mezi světové špičky.

Zahraničně obchodní zájmy proto vyžadují, aby československé odrůdy, které jsou výsledkem mnohaleté práce celých týmů odborníků a jejichž vyšlechtění si vyžaduje i značné finanční prostředky, byly při vývozu chráněny před zneužitím, zejména aby bylo zajištěno, že v zahraničí nebudou obchodně využívány bez souhlasu oprávněných československých organizací.

Základní smysl ochrany práv k odrůdám je v tom, že množitelský materiál nesmí být obchodně využíván bez souhlasu šlechtitele. Tento princip vychází z úvahy, že šlechtitel - zpravidla šlechtitelská organizace - vynaloží na vyšlechtění odrůdy a plemene značné úsilí a finanční prostředky. Je proto třeba zajistit mu odpovídající finanční prospěch z prodeje nových odrůd a hmotně jej tak zainteresovat na dalším šlechtění.

Významné je i hledisko posílení právní jistoty původců, pro něž ochrana jejich práv bude současně stimulací pro šlechtění špičkových odrůd a plemen na světové úrovni. Tomu musí odpovídat i přiměřené ocenění jejich práce a hmotná stimulace, spočívající v jejich podílu na finančních přínosech z prodeje množitelského materiálu nových odrůd a plemen.

Podíl na finančním přínosu z obchodního využívání plemen bude možno vyplácet zejména u některých druhů zvířat, jako jsou např. drůbež a ryby, které jsou šlechtěny a rozmnožovány speciálními organizacemi (Drůbežnictví, Státní rybářství), které i prodávají množitelský materiál a mají proto konkrétní finanční přínos z jejich obchodního využívání, a dále jako jsou např. kožešinová zvířata, chovaná zemědělskými organizacemi; rovněž tyto organizace mohou v případě vyšlechtění nového plemene dále je rozmnožovat a prodávat.

Zákon vychází z principů a cílů Mezinárodní úmluvy o ochraně nových odrůd rostlin, sjednané v Paříži dne 2. prosince 1961 (dále jen "Úmluva"), která má celosvětovou působnost a jejíž zásady uznávají a řídí se jimi i nečlenské státy. Přístup Československé socialistické republiky k Úmluvě se má uskutečnit po přijetí zákona, protože jejím členem se mohou stát jen ty státy, které pomocí vnitrostátního zákonodárství zajišťují ochranu práv šlechtitelů nových odrůd v souladu s jejími zásadami.

Rovněž Dohoda o vzájemné právní ochraně odrůd kulturních rostlin, podepsaná v Moskvě dne 21. ledna 1988, jejímž členem je i Československá socialistická republika, předpokládá vnitrostátní právní úpravu ochrany odrůd v souladu se základními zásadami, jimiž se řídí Úmluva.

Úprava práv šlechtitelů k novým odrůdám a plemenům v Československé socialistické republice navazuje na zákony upravující související problematiku, zejména na zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, zákony ČNR č. 86/1972 Sb. a SNR č. 110/1972 Sb., o plemenitbě hospodářských zvířat a zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství (dále jen "zákon o rostlinné výrobě", "zákony o plemenitbě" a "zákon o rybářství") a jejich prováděcí předpisy. Vedle povolovacího řízení podle těchto zákonů, sledujícího vnitrostátní hospodářská hlediska při využívání odrůd a plemen, bude současně probíhat řízení o ochraně práv šlechtitelů, sledující jejich obchodní zájmy včetně zahraničně obchodních a zájmy původců.

Nutnost zřízení jednoho přihlašovacího místa s ohledem na potřeby určování priority přihlášek a rozhodování o udělení ochrany vedly k závěru, že orgán ochrany odrůd a plemen musí mít celostátní působnost. Ustanovením § 84 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, je tato působnost svěřena federálnímu ministerstvu zemědělství a výživy v rozsahu stanoveném v tomto zákoně. Odborné posuzování vlastností odrůd a plemen bude vyžadováno od specializovaných organizací na úrovní státní expertízy.

Zákon navazuje na současnou úpravu průmyslových práv, zejména na ochranu označení původu výrobků a na připravovanou ochranu práv vynálezců. Přispěje k posílení právní jistoty československých organizací i občanů o jejich právech k nově vytvořeným odrůdám a plemenům.

Zavedení výlučného práva šlechtitelských organizací k jimi vyšlechtěným odrůdám a plemenům odpovídá zásadám samofinancování a odpovědnosti organizací za výsledky jejich hospodaření. Bude stimulovat organizace k zabezpečení takové šlechtitelské činnosti, která povede k tvorbě špičkových odrůd a plemen, a tím i k zvýšení jejich zisků z obchodní činnosti. Současně umožní vyžadovat od nich plnou materiální odpovědnost za výsledky šlechtění včetně vytváření hmotných zdrojů pro stimulaci práce původců a pro další všestranný rozvoj šlechtitelství.

Zákon zajistí též reciproční ochranu československých i zahraničních odrůd při vývozu a dovozu a přispěje tak ke zvýšení objemu vzájemné výměny zboží a šlechtitelského materiálu. Tím se vytvoří i předpoklad ke zlepšení podmínek československého zahraničního obchodu a ke zvýšení valutového přínosu z přihlášek zahraničních odrůd v Československu.

x x x

Práva a povinnosti vznikající při tvorbě nových odrůd rostlin a plemen zvířat spadají do oblasti průmyslových práv a patří podle článku 8 odst. 1 písm. m) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů do společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik. Podle článku 24 odst. 2 písm. d) téhož zákona patří úprava průmyslových práv do působnosti Československé socialistické republiky.

Zákonodárná pravomoc Federálního shromáždění k vydání nového zákona o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat vyplývá z ustanovení článku 37 odst. 1 písm. b) ústavního zákona o československé federaci, který zakládá Federálnímu shromáždění zákonodárnou pravomoc ve věcech patřících do společné působnosti v části patřící Československé socialistické republice.

Federálnímu ministerstvu zemědělství a výživy (dále jen "ministerstvo") jako orgánu státní správy pro ochranu nových odrůd rostlin a plemen zvířat v Československé socialistické republice zákon svěřuje zejména tyto základní působnosti:

- rozhodování o udělení šlechtitelského osvědčení (§ 3 odst. 1 a § 21),

- rozhodování o zrušení šlechtitelského osvědčení (§ 23),

- rozhodování o nucené licenci (§ 10),

- rozhodování o povolení výjimky z podání přihlášky v ČSSR z důležitých obchodně politických zájmů (§ 19 odst. 1),

- vyžadování posudků k udělení šlechtitelského osvědčení (§ 20),

- vyžadování ověřování šlechtitelského osvědčení (§ 22),

- přijímání přihlášek, jejich průzkum a rozhodování o námitkách (§ 16),

- ukládání pokut organizacím (§ 27),

- vybírání správních poplatků (§ 11 odst. 3 a další),

- vedení příslušných rejstříků a seznamů.

Pro zajištění rozhodování o opravných prostředcích podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), bude zřízena rozkladová komise ministra (§ 61 správního řádu).

Zvýšené finanční a hospodářské důsledky (§ 36 odst. 2 zákona č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění) spojené s uvedeným rozšířením působnosti ministerstva budou kompenzovány především příjmy ze správních poplatků (položky 65 až 68 vyhlášky č. 231/1988 Sb., o správních poplatcích) a příjmy z případných pokut ukládaných organizacím podle § 27 zákona.

Podle § 20 a § 22 zákona budou zkoušky odrůd rostlin prováděny v ústředních kontrolních a zkušebních ústavech zemědělských v Praze a v Bratislavě, a to i podle požadavků a metodik Mezinárodní unie pro ochranu nových odrůd rostlin. To si vyžádá přiměřené zvýšení počtu pracovních sil u obou ústavů i zajištění potřebné laboratorní a přístrojové techniky. Protože podle citovaných ustanovení zákona budou tyto zkoušky prováděny za úplatu, lze objektivně předpokládat, že rozhodující část zvýšených nákladů na mzdy bude kryta příjmy z úhrad za tyto zkoušky.

Vybavení ústavů laboratorní a přístrojovou technikou si však vyžaduje přijmout potřebná opatření, včetně jejich hospodářského a finančního zajištění. Bez těchto materiálních podmínek nelze zajistit zkoušky vyžadované podle tohoto zákona. Proto vláda Československé socialistické republiky dne 13. července 1989 uložila svým místopředsedům a předsedům vlád České a Slovenské socialistické republiky, aby ve spolupráci s předsedou Státní plánovací komise a ministrem financí ČSSR zajistili personální a materiální podmínky pro provádění zkoušek odrůd rostlin podle tohoto zákona v ústředních kontrolních a zkušebních ústavech zemědělských v Praze a v Bratislavě.

Oba návrhy vyhlášek podle zmocňovacího ustanovení zákona, které připravilo ministerstvo pro účely meziresortního připomínkového řízení, jsou v souladu s § 36 odst. 3 zákona č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, předkládány současně s vládním návrhem zákona, protože by měly nabýt účinnosti současně se zákonem.

II. Zvláštní část

K § 1:

Zákon upravuje právní vztahy, které vznikají vytvořením nových odrůd rostlin (dále jen "odrůda") a plemen zvířat (dále jen "plemeno") a spadají do oblasti průmyslových práv; před vydáním zákona nebyly tyto právní vztahy v československém právním řádu upraveny buď vůbec, nebo v nedostatečném rozsahu.

Problematiku šlechtění a rozmnožování odrůd a plemen upravují zákon o rostlinné výrobě, zákony o plemenitbě a zákon o rybářství víceméně z hlediska zájmu státu na rozvoji zemědělské výroby, nikoli z hlediska práv původců, resp. šlechtitelů a šlechtitelských organizací. V zákoně o rostlinné výrobě je upraveno pouze právo původce nové odrůdy na odměnu poskytovanou státem za vyšlechtění odrůdy, jež byla povolena podle uvedeného zákona k hospodářskému využívání. V zákonech o plemenitbě a v zákoně o rybářství tato úprava zcela chybí.

Zákon si klade mimo jiné za cíl upravit práva fyzických a právnických osob, která nejsou řešena shora uvedenými zákony. Jde o úpravu osobních, majetkových i nemajetkových práv a povinností československých i zahraničních fyzických a právnických osob vznikajících při vytvoření a obchodním využívání nových odrůd a plemen.

Zjišťování vlastností nových odrůd a plemen, jež jsou předpokladem udělení ochrany podle zákona, vyžaduje provedení dlouhodobých, odborně, technicky i finančně náročných zkoušek. V souladu s obecnou praxí v dalších státech je proto rozsah druhů rostlin a zvířat, na něž se zákon vztahuje, omezen podle jejich hospodářského významu, zejména z hlediska vývozu a dovozu. Rozsah druhů rostlin a zvířat se stanoví v seznamu, který vydává federální ministerstvo zemědělství a výživy obecně závazným právním předpisem a který podle potřeby doplňuje a mění. Tato forma umožňuje pružně reagovat na potřeby zahraničního obchodu i na vytváření základních předpokladů pro rozšíření seznamu na další druhy.

K § 2:

Problematika upravovaná zákonem je poměrně složitá z hlediska věcného i právního. Proto je důležité vymezit pro účely výkladu zákona jak odborné pojmy v něm používané, tak i pojmy právní.

Ochrana podle zákona se bude vztahovat u rostlin i na výchozí šlechtitelské materiály, sloužící reprodukci odrůdy, tj. na linie, samoopylené linie, jednoduché liniové hybridy a klony - komponenty odrůdy, i na šlechtitelský materiál vzniklý použitím moderních biotechnologických metod, např. metodou tkáňových kultur. U zvířat (včetně ostatních živočichů) se zákon vztahuje na všechny nižší taxonomické jednotky. Tím je míněn ve smyslu zákona užitkový typ, linie, syntetická linie a hybrid.

S ohledem na nové směry zavádění biotechnologií do zemědělské výroby je třeba vytvořit předpoklady i pro ochranu práv k nově vytvořeným populacím menších živočichů (např. hmyz), kteří mohou být z tohoto hlediska hospodářsky významní. Naproti tomu se zákon nevztahuje na mikroorganismy, které jsou tradičně součástí právní úpravy objevů a vynálezů.

Pojem množitelský materiál vymezuje zákon proto, že se obchodní využívání odrůd a plemen nevztahuje na rostliny a zvířata pěstované pro přímou spotřebu, ale pouze na množitelský materiál.

Pro označení fyzické osoby, která vlastní tvůrčí činností vyšlechtila odrůdu nebo plemeno, byl zvolen pojem "původce" v zájmu souladu se zákonem o rostlinné výrobě a připravovanou novelou zákona o vynálezech. Ve většině případů jde nikoli o jednu osobu, ale o tvůrčí šlechtitelské týmy. V zájmu stručnosti při legislativním vyjádření právních vztahů se proto pod pojmem "původce" rozumí i více původců, pokud odrůdu nebo plemeno vytvořili společnou tvůrčí činností. Pod pojmem tvůrčí činnost se rozumí odborná šlechtitelská práce, nikoli pomocné práce laboratorní, pěstební, ošetřovatelské apod.

Z hlediska získání práv na obchodní využívání odrůd a plemen je rozhodující, zda byly vytvořeny v rámci činnosti československé organizace (v takovém případě právo vzniká přímo ze zákona této organizaci), č mimo její rámec (v takovém případě vzniká původci). Zákon proto vymezuje i pojem "vytvoření odrůdy nebo plemene v rámci činnosti československé organizace". Touto činností se rozumí v prvé řadě pracovní poměr, dále členský nebo obdobný poměr, dohoda o pracovní činnosti nebo o provedení práce, ale i hmotná podpora poskytnutá československou organizací - tj. finanční prostředky, materiál, místnosti, zařízení, pozemky apod.

V zájmu souladu se zákonem o rostlinné výrobě byl pro právnickou nebo fyzickou osobu, která má právo nakládat s odrůdou nebo plemenem, stanoven pojem "šlechtitel". Mimo zahraniční osoby, jejichž oprávnění je dáno právním řádem jiného státu, a mimo ojedinělé případy československých občanů, kteří vyšlechtili odrůdu nebo plemeno zcela samostatně, budou těmito oprávněnými osobami v naprosté většině případů československé organizace. Půjde o ty organizace, které mají podle jiných právních předpisů majetková práva k množitelskému materiálu odrůd a plemen a jejichž šlechtitelská činnost (za níž je třeba považovat i poskytnutí majetkových hodnot) vedla k vyšlechtění odrůdy nebo plemene.

Pro šlechtitele nebo jeho právního nástupce, kterému bylo vydáno šlechtitelské osvědčení, zákon používá pojmu "majitel šlechtitelského osvědčení", aby se odlišilo jeho právní postavení.

Formy obchodního využívání odrůd a plemen jsou vyjádřeny v souladu s Úmluvou. Zahrnují i poskytování souhlasu s obchodním využíváním (licence).

K § 3:

Zákon vztahuje právní ochranu pouze na odrůdy nebo plemena, které splňují podmínky stanovené zákonem a bylo na ně proto vydáno na základě přihlášky šlechtitelské osvědčení.

Šlechtitelské osvědčení je úřední listinou a je dokladem o tom, že nová odrůda nebo plemeno byly vyšlechtěny, že splňují požadavky stanovené zákonem včetně názvu, kdo je jejich majitelem, kdo je původcem a jaká je doba trvání ochrany odrůdy nebo plemene.

Šlechtitelské osvědčení se vydává šlechtiteli, který podal přihlášku (přihlašovateli); dojde-li po podání přihlášky ke změně v osobě přihlašovatele podle § 18 odst. 2, vydá se šlechtitelské osvědčení osobě, na niž byla přihláška přepsána v příslušném seznamu.

K § 4 - 5:

Podmínky pro vydání šlechtitelského osvědčení na odrůdy jsou stanoveny v souladu s Úmluvou; řídí se jí i nečlenské státy, jež zavedly právní ochranu odrůd a mají zájem na sjednocení požadavků pro poskytování právní ochrany odrůd a tím i na rozšíření a usnadnění mezinárodního obchodu s odrůdami.

Podle požadavků Úmluvy musí být odrůda zřetelně odlišitelná jedním nebo více znaky od kterékoli jiné odrůdy, jejíž existence je všeobecně známa ke dni podání přihlášky. Tím se rozumí, že stejná odrůda není běžně pěstována, zařazena v některém úředním seznamu odrůd, popsána v dostupných publikacích apod. Morfologické, fyziologické, biochemické a jiné vlastnosti, umožňující definovat a rozlišovat odrůdu, musí být rozpoznatelné a přesně popsatelné.

Odrůda musí být dále v hlavních vlastnostech stálá, tj. musí odpovídat svému popisu v průběhu a zejména na konci množitelského cyklu.

Vlastnosti odrůd se zjišťují podrobnými zkouškami prováděnými podle metodik vydaných Unií pro ochranu nových odrůd rostlin (UPOV), založenou členskými státy Úmluvy.

Podmínky pro poskytování ochrany plemen jsou odlišné. U zvířat, na něž se vztahují zákony o plemenitbě a zákon o rybářství, je podmínkou vydání šlechtitelského osvědčení jejich povolení nebo uznání podle těchto zákonů, protože tomuto aktu předcházejí dostatečně objektivní zkoušky prokazující vznik nového plemene. To se týká velkých hospodářských zvířat (skot, koně, prasata, ovce, kozy), drůbeže a ryb. Podmínky pro přiznání ochrany ostatních zvířat (včetně dalších živočichů) jsou obdobné jako u odrůd; navíc - s ohledem na odlišnost rozmnožovacích možností u zvířat oproti rostlinám - se stanoví podmínka dostatečné početnosti pro reprodukci. Tato podmínka vychází z toho, že existence plemene je dána minimálním počtem jedinců, který se u jednotlivých druhů liší podle koeficientu příbuzenské plemenitby. Tento koeficient stanoví příslušné vědecké pracoviště v resortu. zemědělství a výživy.

K § 6:

Název odrůd a plemen je z obchodních důvodů velmi významný a musí proto splňovat řadu podmínek uvedených v odstavci 2.

U československých odrůd a plemen bude v zásadě přijímán název, který se jim určuje při povolení, resp. uznání k hospodářskému využití podle zákona o rostlinné výrobě a zákonů o plemenitbě. Pokud k tomuto určení názvu nedojde do doby vydání šlechtitelského osvědčení, zapíše se v osvědčení název navrhovaný přihlašovatelem, a to za předpokladu, že vyhovuje požadavkům uvedeným v odstavci 2. Pokud jim nebude vyhovovat, bude ministerstvo působit na přihlašovatele, aby svůj návrh změnil. Nevyhoví-li přihlašovatel výzvě ministerstva ve stanovené lhůtě, ministerstvo řízení zastaví.

Zahraničním odrůdám a plemenům se ponechává jejich původní název za podmínky, že vyhovuje požadavkům uvedeným v odstavci 2. Za původní název se považuje i jeho překlad do českého nebo slovenského jazyka.

K § 7:

Práva původce jsou svým charakterem práva autorská sui generis. Původcovství vzniká již vytvořením odrůdy nebo plemene a je nepřevoditelné. Tato skutečnost se mj. obráží v tom, že původce musí být uveden v přihlášce odrůdy, kterou zpravidla podává jiný subjekt, a též v šlechtitelském osvědčení.

Po vydání šlechtitelského osvědčení vzniká původci i majetkové právo. Za předpokladu, že odrůda nebo plemeno jsou obchodně využívány, vzniká mu právo na podíl na finančním přínosu, který vyplyne z obchodního využívání včetně převodu šlechtitelského osvědčení na zahraniční subjekt. Okruh oprávněných původců je zde omezen na ty, kteří odrůdu nebo plemeno vytvořili v rámci činnosti v československé organizaci. Nevylučuje se poskytnutí podílu i zahraničním spolupůvodcům, ovšem pouze za podmínky vzájemnosti uvedené v § 15. Podrobnosti o výši a proplácení podílů stanoví prováděcí předpis. Tyto podrobnosti není účelné stanovit zákonem s ohledem na rozdílný způsob výpočtu u různých druhů rostlin a zvířat a na potřeby pružného reagování při změnách seznamu druhů rostlin a zvířat, na něž se zákon vztahuje.

Podíl na finančním přínosu z obchodního využívání odrůdy nebo plemene se bude poskytovat ze zdroj organizace, která je majitelem šlechtitelského osvědčení, a to vedle odměn poskytovaných ze státního rozpočtu při povolení odrůd k hospodářskému využívání.

K § 8 - 11:

Nejvýznamnějším právem podle zákona je výlučné právo nakládat s odrůdou nebo plemenem k obchodním účelům. Spočívá v tom, že k výrobě množitelského materiálu odrůd a plemen pro prodej, k nabízení k prodeji a k prodeji samotnému bude oprávněn pouze majitel šlechtitelského osvědčení nebo osoba, které k tomu majitel šlechtitelského osvědčení dá souhlas. Výjimku budou tvořit ve vnitrostátních vztazích československé plemenářské organizace ustavené podle zákonů o plemenitbě a o rybářství, které takový souhlas vyžadovat nemusí s ohledem na odlišný charakter rozmnožování velkých hospodářských zvířat, drůbeže a ryb. Uvedené právo se nedotýká práv vyplývajících z jiných předpisů, zejména z hospodářského zákoníku, zákona o rostlinné výrobě a zákonů o plemenitbě.

Souhlasu majitele šlechtitelského osvědčení se v zájmu dalšího rozvoje šlechtění nevyžaduje při využívání odrůdy nebo plemene k vyšlechtění další odrůdy nebo plemene, i když tyto budou rovněž obchodně využívány. Souhlas se však vyžaduje pro přímou výrobu hybridů za účelem jejich prodeje.

V souladu s Úmluvou se konstituuje právo majitele šlechtitelského osvědčení udělit písemnou smlouvou (licence) souhlas s obchodním využíváním odrůdy nebo plemene a ve smlouvě stanovit jeho podmínky. Smlouvy se uzavírají podle tohoto zákona, přičemž podpůrně působí obecné předpisy z oblasti hospodářského a občanského práva. Cena za licenci se stanoví dohodou v souladu s cenovými předpisy. Jejím základem jsou jednak náklady vynaložené na šlechtění, jednak očekávané finanční přínosy z obchodního využívání.

Zákon se nedotýká dispozičních a jiných práv, která mají občané a organizace podle jiných předpisů. Tím jsou míněny nejen zákony o rostlinné výrobě, o plemenitbě a o rybářství, ale např. i občanský zákoník, hospodářský zákoník a předpisy o hospodaření s národním majetkem a o hospodaření s družstevním majetkem. Oprávněným subjektům vzniká vedle těchto práv i právo podle tohoto zákona.

V praxi může dojít k tomu, že odrůda bude společně vyšlechtěna původci z různých československých organizací, protože na vyšlechtění se podílejí i týmy odborníků z různých organizací. V takovém případě vznikne právo na výlučné obchodní využívání odrůdy nebo plemene více organizacím, které jako spolumajitelé šlechtitelského osvědčení budou mít vůči sobě navzájem podíly ve výši odpovídající podílům jednotlivých původců.

Vůči třetím osobám vytváří zákon aktivní i pasivní solidaritu spolumajitelů šlechtitelského osvědčení.

Pokud majitel šlechtitelského osvědčení odmítne uzavřít licenční smlouvu na obchodní využití odrůdy nebo plemene a na tomto využití je celospolečenský zájem, může ministerstvo nařídit nucené obchodní využívání. Tento institut tzv. nucená licence - předpokládá, že oprávněný subjekt obdrží finanční úhradu. Při stanovení její výše se bude vycházet ze stejných hledisek jako u licenční smlouvy. Případné spory o výši finanční náhrady budou rozhodovat soudy nebo hospodářská arbitráž v souladu s § 25.

Šlechtitelské osvědčení je třeba chápat jako soubor práv založených tímto zákonem. To znamená, že dojde-li k převodu šlechtitelského osvědčení na jiný subjekt, přejdou tím i veškerá práva a povinnosti, které jsou s ním spojeny, tj. zejména výlučné právo na obchodní využívání. K převodu bude docházet zejména v případě, kdy odrůdu nebo plemeno vytvořil šlechtitel mimo rámec činnosti v československé organizaci.

K platnosti převodu se vyžaduje písemná smlouva, která bude obsahovat i ujednání o finanční úhradě, což pokrývá i případy, kdy úhrada na základě ujednání nebude poskytována.

V zájmu právní jistoty třetích osob se k účinnosti převodu vyžaduje zápis do rejstříku chráněných odrůd, resp. do rejstříku chráněných plemen. Převod je možný nejenom u šlechtitelského osvědčení jako celku, ale i u jednotlivých podílů. Aby nedocházelo ke zbytečnému dělení podílů, stanoví zákon přednostní právo ostatních spolumajitelů na převod.

Výše úhrady za převod šlechtitelského osvědčení se určuje dohodou smluvních stran v souladu s cenovými předpisy. Při jejím stanovení se vychází z nákladů vynaložených na vyšlechtění odrůdy nebo plemene a z očekávaných finančních přínosů z jejich obchodního využívání.

Ke změně v osobě majitele šlechtitelského osvědčení může dojít mimo převod jen v případě stanoveném zákonem, např. půjde-li o dědictví u fyzických osob, o právní nástupnictví u organizací apod., jinak jen v případě, že o změně rozhodne soud nebo hospodářská arbitráž.

K § 12:

Doba platnosti šlechtitelského osvědčení je stanovena podle Úmluvy s ohledem na vlastnosti a druh biologického materiálu. U odrůd je stanovena obecná lhůta 20 let, u vybraných druhů, zejména vegetativně množených je stanovena lhůta 25 let; lhůta se počítá ode dne podání přihlášky.

U plemen je doba platnosti šlechtitelského osvědčení stanovena odlišně, což je dáno plynulostí zušlechťovacího procesu plemen. Proto zákon vychází z toho, že ochrana trvá zásadně po dobu trvání plemene.

Uplynutím doby platnosti šlechtitelské osvědčení zaniká. To znamená, že u odrůd zaniká výlučné právo na obchodní využívání.

K § 13:

Šlechtitelské osvědčení zaniká nejen v případě uplynutí lhůty, ale i v případě, že nastane některá z dalších skutečností uvedených v zákoně. Způsob zániku šlechtitelského osvědčení z důvodu nezaplacení správního poplatku koresponduje s obdobným ustanovením týkajícím se patentové ochrany vynálezů. Rovněž zánik šlechtitelského osvědčení na základě vzdání se šlechtitelského osvědčení se strany oprávněného subjektu odpovídá obdobnému institutu v patentové ochraně a ochraně označení původu výrobků. K zániku šlechtitelského osvědčení dojde v tomto případě přímo ze zákona bez dalšího rozhodování.

Další skutečností, která má za následek ukončení platnosti šlechtitelského osvědčení, je vydání rozhodnutí o jeho zrušení podle § 23.

K § 14:

Ochrana názvu odrůd a plemen spočívá v tom, že pří jejich využívání musí být používán jejich název uvedený ve šlechtitelském osvědčení a že tento název nesmí být využíván pro jinou odrůdu nebo plemeno stejného nebo příbuzného rodu. Porušení této povinnosti stíhá zákon podle § 27 a § 28 pouze při obchodním využívání odrůd a plemen. Tím nejsou dotčena práva podle jiných předpisů, např. právo na náhradu škody.

K § 15:

Uplatňování vzájemnosti při ochraně práv zahraničních subjektů vychází z Úmluvy. Obecná zásada formální reciprocity se částečně věcně omezuje na případy, kdy se ochrana poskytuje určitému druhu rostlin nebo zvířat v obou státech, což má praktické dopady např. na provádění zkoušek. Zákon však konstruuje možnost poskytnutí ochrany i v takovém případě, kdy ve státě zahraničního subjektu by daný druh nebyl chráněn. V takovém případě bude záviset na posouzení ministerstva, zda vydání šlechtitelského osvědčení je v souladu s čs. ekonomickými zájmy nebo se zájmy čs. šlechtitelství.

K § 16 - 19:

Přihláška k ochraně odrůdy nebo plemene se podává na ministerstvu; k podání přihlášky je legitimován šlechtitel nebo jeho právní nástupce (přihlašovatel). K podání přihlášky není tedy oprávněn původce, který odrůdu nebo plemeno vyšlechtil v rámci činnosti československé organizace. Náležitosti přihlášky blíže upravuje prováděcí předpis.

Právo přednosti (priority) spočívá v tom, že přihláška stejné odrůdy nebo plemene padaná později, se zamítne. V souladu se zájmy Československé socialistické republiky přistoupit k Úmluvě, zákon umožňuje, aby šlechtitel, zpravidla zahraniční uplatnil podle Úmluvy své právo přednosti vzniklé dřívějším podáním přihlášky v zahraničí. Musí tak učinit již v přihlášce a nejpozději do tří měsíců poté předložit ministerstvu doklad o podané přihlášce v zahraničí.

Podání přihlášky má značný význam a je třeba o něm uvědomit zainteresované osoby. To se děje zveřejněním oznámení ve Věstníku federálního ministerstva zemědělství a výživy. Od zveřejnění oznámení o podání přihlášky běží tříměsíční lhůta k podání námitek, o nichž rozhoduje ve správním řízení ministerstvo. Námitky mohou směřovat jak proti předmětu přihlášky, tak i proti oprávněnému subjektu; musí být vždy zdůvodněny.

Po podání přihlášky je možno provést změnu v osobě přihlašovatele s jeho souhlasem, přičemž ministerstvo důvod této změny nepřezkoumává. V případě sporu o tom, kdo je k podání přihlášky oprávněn, ministerstvo vyznačí případnou změnu v seznamu přihlášek až na základě pravomocného rozhodnutí soudu nebo státní arbitráže.

Ustanovení o podávání přihlášek v zahraničí odpovídá stejné úpravě, jaká je u podávání přihlášek vynálezu podle připravovaného zákona. Toto ustanovení současné umožňuje, aby československé subjekty podávaly přihlášky v zahraničí, i když v agrobiologických podmínkách Československé socialistické republiky nebude odrůda hospodářsky využívána. Zásada, že československá odrůda může být v zahraničí přihlášena k ochraně jen tehdy, byla-li předtím přihlášena v Československé socialistické republice, je prolomena možností výjimky udělené ministerstvem. K tomu by došlo v případě, že povolení výjimky by svědčil důležitý obchodné politický zájem republiky.

Uvedené ustanovení platí jen v případě, že mezinárodní smlouva, kterou je Československá socialistická republika vázána, nestanoví jinak.

K § 20 - 23:

Šlechtitelské osvědčení může být uděleno jen tehdy, jestliže odrůda nebo plemeno mají vlastnosti uvedené v § 4 a 5. Tyto vlastnosti nemůže přezkoumávat ministerstvo jako orgán státní správy po odborné stránce. Bude se proto obracet na příslušné odborné orgány a organizace, které přezkoumání provedou formou státní expertízy, obdobně jako je tomu u připravovaného zákona o vynálezech. Rozhodnutí o udělení šlechtitelského osvědčení je vázáno na výsledky těchto zkoušek, proto pro jeho vydání neplatí obecné lhůty pro rozhodování stanovené správním řádem.

Odborné přezkoumání se provádí zejména polními pokusy, speciálními testy, laboratorními zkouškami, pro něž musí přihlašovatel dodat bezplatně materiál, dále posudky specializovaných organizací vědeckovýzkumné základny apod. Přitom se využije též část výsledků zkoušek pro hospodářské využití odrůdy podle zákona o rostlinné výrobě. Průzkum je zakončen odbornou státní expertízou o tom, zda má být vydáno šlechtitelské osvědčení.

U plemen, na něž se vztahují zákony o plemenitbě a zákon o rybářství, se s odborným přezkoumáváním nepočítá; podmínkou vydání šlechtitelského osvědčení je předchozí uznání, resp. povolení podle uvedených zákonů. U ostatních plemen se postupuje obdobně jako u odrůd.

V souladu s rozvojem mezinárodní spolupráce a zavedením systému zkoušek pro účely ochrany odrůd v dalších státech je možné, aby výsledky zkoušek, u nichž je dána záruka objektivnosti a potřebné úrovně, byly přebírány ze zahraničí, což přispívá k urychlení řízení a snížení nákladů na provádění zkoušek.

Odborný průzkum přihlášek je časově i odborně náročnou činností, která zajišťuje právní jistotu v udělené ochraně. Je proto třeba, aby se přihlašovatelé finančně podíleli na nákladech s tím spojených. Výše úhrady se stanoví v souladu s příslušnými cenovými předpisy.

V případě, že odborná státní expertíza potvrdí, že odrůda, případně plemeno má požadované vlastnosti, ministerstvo udělí šlechtitelské osvědčení. Ministerstvo vede rejstřík chráněných odrůd a rejstřík chráněných plemen, do nichž zapisuje vydání šlechtitelských osvědčení a další skutečnosti uvedené v šlechtitelském osvědčení a stanovené zákonem - zejména převod a zánik šlechtitelského osvědčení. Tyto a další důležité skutečnosti se rovněž zveřejňují ve Věstníku federálního ministerstva zemědělství a výživy. Šlechtitelské osvědčení k odrůdám se zapisuje do Státní odrůdové knihy, kterou vede ÚKZÚZ Praha o odrůdách povolených k hospodářskému využití pro celé území Československé socialistické republiky.

Zákon ukládá majitelům šlechtitelského osvědčení, aby po dobu ochrany udržovali odrůdu nebo plemeno tak, aby v případě výzvy mohli dodat biologický i další materiál (např. dokumentaci) k ověření, zda dosud trvají požadované vlastnosti odrůdy nebo plemene. Ministerstvo je k tomu vyzve zejména v případě, že při zkouškách na hospodářské využívání, nebo při hospodářském využívání odrůdy nebo plemene vzniknou pochybnosti o trvání jejich požadovaných vlastností.

Ověření provádějí odborné organizace nebo orgány pověřené k tomu zákony o rostlinné výrobě, o plemenitbě a o rybářství, v ostatních případech organizace pověřené ministerstvem. Úhrada za provádění ověřovacích zkoušek se řídí stejnými hledisky jako při věcném průzkumu přihlášky.

Ke zrušení šlechtitelského osvědčení dochází v případech uvedených v § 23 písm. a) zpětně ke dni podání přihlášky. Jde zejména o případy, kdy se dodatečně zjistí, že odrůda nebo plemeno byly uvedeny do oběhu dříve, než stanoví § 4 odst. 1 písm. d) a § 5 odst. 2 písm. d). Pokud by v takovém případě došlo ke vzniku škody, použije se příslušné ustanovení zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním postupem. V dalších případech jde o zrušení šlechtitelského osvědčení s účinností ke dni vydání rozhodnutí. To se týká případů, kdy v průběhu ověřovacích zkoušek se zjistí, že odrůda nebo plemeno již nevykazují potřebné vlastnosti, dále v případech, že majitel šlechtitelského osvědčení nezaplatil úhradu za provedení ověřovacích zkoušek nebo nedodal do zkoušek biologický a dokumentační materiál, takže zkoušky není možno uskutečnit.

K § 24:

Ministerstvo rozhoduje ve správním řízení podle správního řádu s výjimkou ustanovení o lhůtách pro rozhodnutí, které nelze převzít v důsledku probíhajících zpravidla 2 - 3 letých zkoušek.

Za podání přihlášky, za šlechtitelské osvědčení, za převod šlechtitelského osvědčení a za návrh na zrušení šlechtitelského osvědčení se platí správní poplatky, které jsou upraveny pod položkami 65 - 68 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 231/1988 Sb., kterou se provádí zákon o správních poplatcích.

K § 25:

Zákon se významným způsobem dotýká práv a povinností občanů a organizací. Není proto vyloučeno, že může dojít k občanskoprávním a hospodářsko-právním sporům, a to jak po zveřejnění přihlášky, tak po vydání šlechtitelského osvědčení.

Tyto spory se například mohou týkat původcovství (§ 7 odst. 1) a podílů původců na finančním přínosu z obchodního využívání odrůd a plemen (§ 7 odst. 3 a 4), kde půjde o obdobu autorských sporů; jejich rozhodování patří do působnosti soudů.

Další skupina sporů se může týkat obchodního využívání odrůd a plemen (§ 8 odst. 1) včetně sporů o oprávnění podat přihlášku (§ 16 odst. 1). Pokud bude jejich účastníkem občan, je dána působnost soudů. Půjde-li o spory mezi československými socialistickými organizacemi, je k rozhodování dána působnost orgánů hospodářské arbitráže.

K § 26 - 28:

Práva majitele šlechtitelského osvědčení i původce jsou chráněna jednak občanskoprávně (§ 26), jednak možností uložit pokutu.

Účelem sankcí proti organizacím je zajistit dodržování práv, povinností a zákazů uvedených v tomto zákoně. Sankce lze uložit za taxativně vyjmenovaná porušení zákona.

Subjektivní i objektivní lhůta k uložení pokuty je dána potřebou urychleně stíhat protiprávní jednání. Odpovědnost pracovníků organizace, která zaplatila pokutu, se řídí předpisy upravujícími pracovně právní a členské vztahy.

Českoslovenští občané nemohou odrůdy a plemena obchodně využívat, protože podle zvláštních předpisů jsou k tomu oprávněny jen pověřené organizace. Proto nelze přestupky formulovat stejně jako u porušení zákona se strany organizací; pojem "neoprávněné obchodní využívání" zde zahrnuje jak případné obchodní využívání, k němuž českoslovenští občané nejsou oprávněni vůbec, tak i obchodní využívání bez souhlasu majitele šlechtitelského osvědčení v případě zahraničních subjektů, pokud by k němu došlo na území Československé socialistické republiky. Neoprávněné obchodní využívání by u zahraničních osob zahrnovalo též neužívání registrovaného názvu odrůdy nebo plemene nebo jeho využívání pro jinou odrůdu nebo plemeno stejného nebo příbuzného rodu.

Na řízení o přestupcích se vztahují obecné předpisy. Jde o zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád). Řízení o přestupcích bude proto provádět příslušný národní výbor.

Uložení sankcí nevylučuje uplatnění nároků z náhrady škody a jiných nároků podle občanskoprávních a hospodářsko-právních předpisů (§ 26).

K § 29 - 30:

Smyslem přechodných ustanovení je umožnit ochranu i těm odrůdám a plemenům, které nesplňují ke dni účinnosti zákona požadavek novosti stanovený v § 4 odst. 1 písm. d) a v § 5 odst. 2 písm. d); u odrůd je stanovena podmínka, že byly zapsány do státní odrůdové knihy jako původní odrůdy a nebyly obchodně využívány déle než 10 let před účinností zákona. U plemen se toto omezení nestanoví. Mezní termín, do kdy lze přihlášku účinně podat, je u odrůd i plemen uplynutí doby 12 měsíců od účinnosti zákona.

Původci takto přihlášených odrůd a plemen nemají nárok na podíl na finančním přínosu z jejich obchodního využívání, protože tyto odrůdy a plemena byly vytvořeny za jiného právního stavu a vyplácení podílu by zde nesplnilo účel stimulace původců; navíc by nadměrně proti plánu zatížilo finanční hospodaření organizací - majitelů šlechtitelského osvědčení.

S účinností zákona se počítá k 1. lednu 1990, čímž se vytváří prostor pro dostatečnou legisvakanční lhůtu, tj. pro včasné seznámení veřejnosti se zákonem.

V Praze dne 13. července 1989

Předseda vlády ČSSR




Ministr zemědělství a výživy ČSSR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP