74. § 269 odst. 1 zní:
"/1/ Kdo v úmyslu vyhnout se trvale vojenské
činné službě nebo zvláštní
službě nenastoupí takovou službu podle
určení povolávacím rozkazem, nebo
kdo vojenskou činnou službu nebo zvláštní
službu nenastoupí poté, co v úmyslu
vyhnout se takové službě nepodá předepsané
hlášení nebo jinak způsobí, že
mu povolávací rozkaz nemohl být včas
doručen,
bude potrestán odnětím svobody na jeden rok
až pět let."
75. § 270 odst. 1 zní:
"/1/ Kdo nenastoupí, byť i z nedbalosti, vojenskou
činnou službu nebo zvláštní službu
do 24 hodin po uplynutí lhůty stanovené v
povolávacím rozkaze, nebo
kdo se takového činu dopustí proto, že
z nedbalosti způsobí, že mu povolávací
rozkaz k nástupu takové služby nemohl být
včas doručen,
bude potrestán odnětím svobody až na
dvě léta."
76. Pod nadpis hlavy dvanácté "trestné
činy vojenské" se vkládá další
nadpis, který zní:
77. V § 273 odst. 2 se za ustanovení pod písmenem
a/ vkládá nové ustanovení písmene
b/, které zní:
"b/ spáchá-li takový čin se zbraní,"
a
dosavadní ustanovení pod písmeny b/ až
d/ se označují písmeny c/ až e/.
78. V § 277 odst. 1 se slova "na šest měsíců
až dvě léta" nahrazují slovy "až
na dvě léta".
V odstavci 2 se slova "na jeden rok" nahrazují
slovy "na šest měsíců".
79. V § 278 odst. 1 se vypouštějí slova,"a
to". Dále se slova "na šest měsíců
až dvě léta" nahrazují slovy "až
na dvě léta". V odstavci 2 se slova "na
jeden rok" nahrazují slovy "na šest měsíců".
80. V § 279 odst. 2 písm. a/ se vypouští
slovo "nebo", písmeno b/ se doplňuje o
slovo "nebo" a vkládá se písm.
c/, které zní:
"c/ spáchá-li takový čin se zbraní
nebo nejméně se dvěma osobami".
81. Za § 279 se vkládají § 279a a279b,
které včetně společného nadpisu
zní:
/1/ Kdo vojáka stejné hodnosti nutí k osobním
úsluhám nebo ho omezuje na právech nebo svévolně
ztěžuje výkon jeho služby, bude potrestán
odnětím svobody až na jeden rok.
/2/ Odnětím svobody na šest měsíců
až tři léta bude pachatel potrestán,
a/ spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 násilím nebo pohrůžkou násilí
nebo pohrůžkou jiné těžké
újmy,
b/ spáchá-li takový čin nejméně
se dvěma osobami, nebo
c/ způsobí-li takovým činem ublížení
na zdraví.
/3/ Odnětím svobody na dvě léta až
osm let bude pachatel potrestán,
a/ spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 zvlášť surovým způsobem nebo
se zbraní,
b/ způsobí-li takovým činem těžkou
újmu na zdraví nebo jiný zvlášť
závažný následek, nebo
c/ spáchá-li takový čin za branné
pohotovosti státu nebo za bojové situace."
/1/ Kdo podřízeného nebo nižšího
nutí k osobním úsluhám nebo ho omezuje
na právech nebo svévolně ztěžuje
výkon jeho služby, bude potrestán odnětím
svobody na šest měsíců až tři
léta.
/2/ Odnětím svobody na jeden rok až pět
let bude pachatel potrestán,
a/ spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 násilím nebo pohrůžkou násilí
nebo pohrůžkou jiné těžké
újmy,
b/ spáchá-li takový čin nejméně
se dvěma osobami, nebo
c/ způsobí-li takovým činem ublížení
na zdraví.
/3/ Odnětím svobody na tři léta až
deset let bude pachatel potrestán,
a/ spáchá-li čin uvedený v odstavci
1 zvlášť surovým způsobem nebo
se zbraní,
b/ způsobí-li takovým činem těžkou
újmu na zdraví nebo jiný zvlášť
závažný následek, nebo
c/ spáchá-li takový čin za branné
pohotovosti státu nebo za bojové situace."
82. Nad § 280 se vkládá nadpis, který
zní:
83. § 260 včetně nadpisu zní:
/1/ Kdo v úmyslu vyhnout se plnění služebního
úkonu poškodí se na zdraví, předstírá
nemoc, padělá listinu, užije návykovou
látku nebo použije jiného úskoku, bude
potrestán odnětím svobody až na jeden
rok.
/2/ Kdo v úmyslu vyhnout se výkonu vojenské
služby nebo plnění vojenských povinností
poškodí se na zdraví, předstírá
nemoc, padělá listinu, užije návykovou
látku nebo použije jiného úskoku, nebo
kdo odpírá konat vojenskou službu nebo plnění
vojenských povinností,
bude potrestán odnětím svobody na šest
měsíců až pět let.
/3/ Odnětím svobody na pět až patnáct
let nebo výjimečným trestem bude pachatel
potrestán, spáchá-li čin uvedený
v odstavci 2 za branné pohotovosti státu nebo za
bojové situace."
84. V § 281 se slova "se opije" nahrazují
slovy "užije návykovou látku".
85. V § 282 odst. 2 a 3 zní:
"/2/ Odnětím svobody na tři léta
až deset let bude pachatel potrestán, spáchá-li
čin uvedený v odstavci 1 se zbraní.
/3/Odnětím svobody na pět až patnáct
let nebo výjimečným trestem bude pachatel
potrestán, spáchá-li čin, uvedený
v odstavci 1 za branné pohotovosti státu."
86. § 283 odst. 2 se slovo "pět" nahrazuje
slovy "tři léta" a písmena b/,
c/, d/ zní:
"b/ spáchá-li takový čin, ačkoliv
se seznámil se státním tajemstvím,
jehož uchovávání mu bylo zvlášť
uloženo,
c/ jestliže takový čin zorganizuje, nebo
d/ spáchá-li takový čin se zbraní
nebo nejméně se dvěma osobami."
87. Nad § 285 se vkládá nadpis, který
zní:
83. Nad § 288 se vkládá nadpis, který
zní:
89. § 288 odst. 2 se za slova "v odstavci 1" vkládají
slova "za branné pohotovosti státu nebo"
90. Za § 288 se vkládá § 288a, který
včetně nadpisu zní:
/1/ Kdo, byť i z nedbalosti, ke škodě součásti
vojska nebo ozbrojeného sboru neplněním uložených
služebních povinností
a/ podstatně sníží použitelnost
výzbroje, výstroje nebo jiných věcných
prostředků, nebo
b/ zmaří nebo podstatně ztíží
splnění důležitého úkolu,
bude potrestán odnětím svobody až na
jeden rok nebo nápravným opatřením
nebo peněžitým trestem.
/2/ Kdo bez oprávnění užije věcného
prostředku větší hodnoty uvedeného
v odstavci 1 písm. a/ k účelu pro který
není určen nebo k takovému užití
dá souhlas, nebo
kdo zneužije nebo umožní zneužití
podřízených k mimoslužebním úkonům,
bude potrestán odnětím svobody až na
tři léta nebo nápravným opatřením
nebo peněžitým trestem.
/3/ Odnětím svobody na tři léta až
deset let bude pachatel potrestán,
a/ opatří-li činem uvedeným v odstavci
2 sobě nebo jinému značný prospěch,
nebo
b/ způsobí-li úmyslně spáchaným
činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 snížení
bojeschopnosti, značnou škodu nebo jiný zvlášť
závažný následek.
/4/ Odnětím svobody na pět až patnáct
let nebo výjimečným trestem bude pachatel
potrestán, spáchá-li úmyslně
čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 za branné
pohotovosti státu nebo za bojové situace."
91. Nadpis § 294 se nahrazuje nadpisem, který zní:
92. V § 294 odst. 1 se slova "lze kázeňsky"
nahrazují slovy "může příslušný
velitel nebo náčelník kázeňsky"
a za slova "§ 278 odst. 1," se vkládají
slova "porušování práv a chráněných
zájmů vojáků podle § 279a odst.
1," slova "vyhýbání se výkonu
vojenské služby" se nahrazují slovy "vyhýbání
se služebnímu úkoru a výkonu vojenské
služby", slovo "a" před slovy "ohrožování
politického a morálního stavu jednotky podle
§ 288 odst. 1" se mění na čárku
a na konci se připojují slova "a porušování
služebních povinností podle § 288a odstavec
1".
§ 294 odst. 2 zní:
"/2/ Trestné činy uvedené v odstavci
1, jakož i jiné trestné činy a přečiny,
pokud jejich stupeň nebezpečnosti pro společnost
je malý, může vyšetřovatel, prokurátor
nebo soud předat ke kázeňskému vyřízení
příslušnému veliteli nebo náčelníku,
jestliže lze důvodně očekávat,
že prostředky kázeňského vyřízení
postačí k dosažení účelu
sledovaného tímto zákonem."
1. Tresty uložené před účinností
tohoto zákona se vykonají, pokud není dále
stanoveno jinak, podle dosavadních předpisů.
2. Trest odnětí svobody a ochranný dohled
uložený před účinností
tohoto zákona za čin, který od účinnosti
tohoto zákona není trestným činem,
popřípadě jeho nevykonaný zbytek,
se nevykoná. Ustanovení o souhrnném trestu
se v takovém případě neužije.
Byl-li za takový trestný čin a sbíhající
se jiný čin uložen úhrnný nebo
souhrnný trest, soud trest poměrně zkrátí.
3. Byl-li před účinností tohoto zákona
uložen trest
a/ nápravného opatření, započte
se do jeho výkonu i doba, za kterou odsouzenému
po účinnosti tohoto zákona přísluší
podle předpisů pracovního práva náhrada
mzdy,
b/ zákazu činnosti, započte se do něho
doba, po kterou bylo oprávnění k činnosti
odňato podle zvláštních předpisů;
je-li tato doba delší než nevykonaný zbytek
trestu zákazu činnosti, končí výkon
tohoto trestu dnem účinnosti tohoto zákona,
c/ peněžitý za trestný čin, u
něhož horní hranice trestu odnětí
svobody nepřevyšuje jeden rok, a jestliže ke
dni účinnosti tohoto zákona tento trest nebo
jeho nevykonaný zbytek činí více než
30000 Kčs, soud jej zkrátí tak, aby trest
nebo jeho nevykonaný zbytek činil 30000 Kčs.
4. Ustanovení § 69 odst. 1 tr. zák. se po účinnosti
tohoto zákona použije i na zahlazení samostatně
uložených trestů propadnutí majetku
a zákazu pobytu. Doba pro zahlazení odsouzení
činí tři léta
a/ od právní moci rozsudku, jímž byl
uložen trest propadnutí majetku,
b/ od výkonu trestu zákazu pobytu nebo prominutí
trestu anebo od promlčení jeho výkonu.
5. Jestliže soud nerozhodl o zahlazení odsouzení
mladistvého a před účinnost tohoto
zákona
a/ bylo pravomocně rozhodnuto, že se podmíněn
propuštěný mladistvý osvědčil,
b/ byl zaplacen samostatně uložený peněžitý
trest nebo bylo pravomocně upuštěno od jeho
výkonu nebo od výkonu jeho zbytku, nebo
c/ nabyl právní moci rozsudek, jímž
byl mladistvému uložen samostatný trest propadnutí
věci,
hledí se od účinnosti tohoto zákona
na mladistvého, jako by nebyl odsouzen.
6. Nejsou-li splněny podmínky podle § 87 odst.
1 tr. zák. pro zahlazení odsouzení mladistvého,
který vykonal trest před nabytím účinnosti
tohoto zákona, soud po nabytí účinnosti
tohoto zákona o zahlazení nerozhodne.
1. Amnestii ve věcech přestupků, které
jsou v působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy, uděluje
vláda Československé socialistické
republiky.
2. Nestanoví-li zvláštní zákon
jinak, je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky ve věcech přestupků ten federální
ústřední orgán státní
správy, do jehož působnosti náleží
oblast, ve které došlo k porušení povinností
zakládajících přestupek.
3. Přestupky na úseku státní správy
spočívající v nezákonném
překročení státní hranice nebo
v nezákonném setrvání v cizině
nebo v porušování předpisů o
cestovních dokladech nebo v porušování
stanovených podmínek pobytu v cizině projednávají
a rozhodují v prvém stupni orgány pasů
a víz Sboru národní bezpečnosti v
okrese.
4. V blokovém řízení projednávají
přestupky, které jsou v působnosti federálních
orgánů státní správy:
a/ orgány pasů a víz Sboru národní
bezpečnosti,
b/ velitelé útvarů a jednotek Pohraniční
stráže,
c/ orgány Sboru národní bezpečnosti
působící na úseku letištní
kontroly, ochrany státních hranic a pasové
kontroly,
d/ orgány státní správy v civilním
letectví,
e/ orgány okresních vojenských správ.
5. Na přestupky a jejich projednání a na
projednání přestupků v blokovém
řízení se vztahují obecné předpisy
o projednávání přestupků. [Zákon
ČNR č. ..../1990 Sb., o přestupcích,
zákon SNR č. /1990 Sb., o přestupcích.]
6. Podle zvláštních předpisů
[Zákon č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků, ve
znění pozdějších předpisů;
zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti ve znění zákona č.
63/1983 Sb.; zákon č. 142/1961 Sb., o kárné
odpovědnosti soudců z povolání; zákon
č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění
pozdějších předpisů; zákon
č. 59/1565 Sb., o výkonu trestu odnětí
svobody, ve znění pozdějších
předpisů.] se projednává
čin, který má znaky přestupku, jehož
se dopustily
a/ osoby podléhající vojenské kázeňské
pravomoci a příslušníci Sboru národní
bezpečnosti,
b/ soudci z povolání, prokurátoři
a vyšetřovatelé prokuratury,
c/ osoby ve výkonu trestu odnětí svobody.
Čin se však projedná jako přestupek,
pokud pachatel přestal být uvedenou osobou.
Ustanovení § 3 zákona č. 74/1958 Sb.,
o trvalém usídlení kočujících
osob, se ruší.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění trestního
zákona, jak vyplývá z pozdějších
zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1990.
Obecná část
Novelizace trestního práva hmotného obsahově
navazuje na provedené politicko právní analýzy
účinnosti trestních předpisů
a přihlíží k aktuálním
požadavkům trestní politiky.
Pro předložený legislativní návrh
má zásadní význam rozhodnutí
předsednictva ÚV KSČ ze dne 2. září
1987, kterým byly schváleny politicko právní
zásady některých úprav trestního
práva hmotného, trestního řádu
a zákona o přestupcích s cílem účinnějšího
postihu společensky méně nebezpečného
nezákonného jednání a důraznějšího
trestního postihu narkomanie. Dále byly do návrhu
novelizace trestních předpisů zapracovány
i úpravy vyplývající z politicko právních
záměrů novelizace ustanovení §
109 tr. zák. /trestný čin opuštění
republiky/, jak byly schváleny předsednictvem ÚV
KSČ dne 15. dubna 1988.
Z uvedených legislativních záměrů
vycházelo i usnesení vlády ČSSR č.
25 ze dne 26. 1. 1989, jímž byly schváleny
zásady novelizace trestněprávních
předpisů.
Potřeba novelizace některých ustanovení
trestního práva hmotného se projevila už
před delší dobou. Výsledky analýz,
které byly prováděny od prvé poloviny
sedmdesátých let, ukázaly, že platný
trestní zákon č. 140/1961 Sb., který
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1962 spolu s ostatními
právními předpisy upravujícími
oblast trestního práva. hmotného, plní
vcelku svou funkci a zajišťuje ochranu socialistického
státu, jeho ekonomiky, činnosti státních
orgánů i společenských organizací
i ochranu občanského soužití.
S ohledem na rozvoj společenských vztahů,
urychlený v posledním období i postupem přestavby,
je však nezbytné změnit řadu dílčích
ustanovení trestního práva, tak aby se zvýšila
jeho účinnost po dobu, než bude možno
v návaznosti na novou Ústavu ČSSR přistoupit
k vypracování nové koncepce trestního
zákonodárství.
Provedené analýzy ukázaly, že počet
deliktů projednávaných soudy za dobu účinnosti
trestního zákona nepřiměřeně
vzrostl. Před soud je stavěn značné
vyšší počet občanů ve vztahu
k celkovému počtu obyvatel - než je tomu v
ostatních socialistických státech. To vede
i k tomu, že je ukládán značný
počet krátkodobých trestů odnětí
svobody, jimiž je snižována kapacita nápravně
výchovných ústavů a snižována
kvalita převýchovného procesu.
Je tím zkreslován i statistický obraz kriminality
ve srovnání s ostatními socialistickými
i vyspělými kapitalistickými zeměmi.
Tento neuspokojivý stav má kořeny v minulosti.
V době koncipování nynějšího
trestního zákona tehdejší vedení
státu předbíhalo společenský
vývoj, předpokládalo brzký přechod
k všelidovému státu a řešení
méně závažných deliktů
přenechalo místním lidovým soudům
/zák. č. 38/1961 Sb./, které rozhodovaly
o tzv. proviněních. Tyto soudy však nezískaly
patřičnou autoritu.
V období překonávání krize
let 1968 - 1969 bylo nutno zajistit účinnější
postih deliktů o nízkém stupni nebezpečnosti
pro společnost. Byl proto vydán zákon o přečinech
č. 150/1969 Sb., jímž byla vytvořena
kategorie přečinů jako soudně trestných
deliktů s tím, že jde o opatření
přechodné; kategorizace deliktů nebyla tímto
zákonem provedena důsledně, avšak změnit
tento stav bude možné až na základě
vypracování nové koncepce trestního
zákonodárství.
Další závažnou příčinou,
která měla za následek nežádoucí
růst počtu deliktů projednávaných
soudy, byly změny ekonomické povahy, zejména
růst mezd a cen. Protože při posuzování,
zda jde o přestupek, přečin nebo trestný
čin, se vycházelo ze vzniklé škody vyjádřené
pevnou částkou, měl růst cen za následek,
že před soud se stále ve větší
míře dostávaly činy, které
v padesátých letech byly považovány
za přestupky.
Vzestupný pohyb cen a mezd je ovšem třeba brát
v úvahu i v opačném směru, proto sé
navrhuje podstatné zvýšení horní
hranice peněžitého trestu.
Z těchto skutečností vycházejí
hlavní záměry novelizace trestního
zákona, především záměr
prohloubit diferenciaci trestní odpovědnosti.
Tento záměr má být realizován
na jedné straně tím, že za méně
závažné trestné činy /se sazbou
trestu odnětí svobody do jednoho roku/ a přečiny
zásadně nemá být ukládán
trest odnětí svobody, zejména trest nepodmíněný.
Na druhé straně se rozšiřuje možnost
ukládání některých trestů,
kdy u trestu zákazu činnosti, který patří
ke zvlášť účinným při
postihu dopravních deliktů, a u trestu zákazu
pobytu, který patří k významným
prostředkům prevence recidivy zvlášť
ve velkých městech, se sazby zvyšují
z dosavadních pěti na deset let.
V souladu s novelou zákoníku práce se upravuje
výkon trestu nápravného opatření.
U mladistvých se rozšiřuje možnost uložení
trestů nespojených s odnětím svobody
i na trest zákazu činnosti a vyhoštění
/u mladistvého cizince/.
Upravují se ustanovení o výjimečných
trestech /trestu odnětí svobody nad patnáct
až do dvaceti pěti let a trestu smrti/ v podstatě
tak, že podmínky pro uložení výjimečného
trestu smrti se dále zpřísňují.
Důležitým úkolem je trestní ochrana
přestavby hospodářského mechanismu.
Dochází k úpravě některých
skutkových podstat trestných činů
proti hospodářské kázni, nově
se zavádí trestní ochrana údajů
vkládaných do počítačů.
V této souvislosti však bylo třeba odstranit
i možné překážky, které
by příslušná ustanovení trestního
zákona mohla klást rozvoji socialistické
podnikavosti. Proto byl nově do trestního zákona
zaveden další důvod vylučující
trestní odpovědnost, a to přiměřené
riziko.
S trestní ochranou socialistické ekonomiky velmi
úzce souvisí postih korupce. Trestní sazby
zejména za přijímání úplatků
v souvislosti s postavením veřejného činitele
se zvyšují až na dvojnásobek, dochází
k úpravě zvláštního ustanovení
o účinné lítosti toho, kdo úplatek
poskytl.
Rozbory kriminality z posledních let dokládají,
že je nezbytné zvýšit ochranu zdraví
lidu a hospodářských, kulturních a
celospolečenských hodnot před škodlivými
následky alkoholismu a jiných toxikománií.
Zpřísnění postihu je rovněž
v souladu s mezinárodními úmluvami, jimiž
je Československá socialistická republika
vázána.
Současný stupeň rozvoje naší
socialistické společnosti, současná
i pro budoucnost předpokládaná trestněprávní
ochrana jejích nejvýznamnějších
zájmů, jakož i mezinárodně právní
závazky, k nimž naše republika přistoupila,
vyžadují i úpravu některých ustanovení
zvláštní části trestního
zákona.
Závěry stranických sjezdů a na ně
navazující opatření nejvyšších
stranických a státních orgánů
vyžadují mimo jiné i účelné,
hospodárné využívání přírodních
zdrojů a ochranu životního prostředí
vůbec. Rovněž celosvětový trend
usiluje o prosazení ochrany životního prostředí
jako jedné ze základních podmínek
existence lidstva. Československo v tomto úsilí
nezůstává stranou. Proto je nezbytné
poskytnout ochranu životnímu prostředí
i prostředky trestního práva, nechť
je jeho ohrožení či narušení úmyslné
nebo z nedbalosti.
V posledních letech nabývají na brutalitě
i kvantitě případy vydírání,
které se prosazují na základě vzatého
rukojmí. Braní rukojmí je motivováno
jednak protistátními záměry, nebo
vyvěrá z jiných, všelidsky zavržitelných
pohnutek. Proto je třeba společnosti poskytnout
ochranu před braním rukojmí, ať již
z jakýchkoliv pohnutek. Je to i v souladu s mezinárodní
úmluvou, jíž je republika vázána.
Projevy neúcty k společenským hodnotám
a práci kolektivu i jednotlivce se často vyskytují
v podobě vandalského ničení hodnot.
Účinnější možnosti postihu
takových jednání vytvoří nová
skutková podstata o trestném činu vandalství.
Objektivní potřeba neustále upevňovat
bojeschopnost a vnitřní kázeň čs.
ozbrojených sil a sborů, přesvědčivě
- odůvodněná i závěry XVII.
sjezdu KSČ, vyžaduje příslušné
úpravy i v oblasti trestných činů
vojenských.
S požadavky praxe jsou některé dílčí
úpravy skutkových podstat dalších trestných
činů, rozšíření ochrany
poskytované majetku v socialistickém vlastnictví
i na majetek ostatních států světové
socialistické soustavy, mezinárodních socialistických
organizací a na majetek podniků se zahraniční
majetkovou účastí.
Dlouhodobé sledování a vyhodnocování
způsobu páchání a následků
společensky zvlášť závažných
trestných činů dokládá naléhavost
zapracovat do některých ustanovení trestního
zákona typové znaky, které výrazně
zvyšují nebezpečnost jednání
uvedeného v základní dispozici; za tyto kvalifikované
skutkové podstaty je pak nezbytné stanovit důraznější
sankce.
Týká se to především trestného
činu vraždy, kde je nezbytné odlišit tzv.
vraždu prostou od vraždy spáchané zvlášť
surovým způsobem nebo z pohnutek mimořádně
zavržitelných.
Zvýšené trestní sankce vyžadují
případy, kdy je útok spáchán
se zbraní. Proto je nutné o tento typový
znak doplnit trestné činy, kde zákon dosud
tuto přitěžující okolnost do
kvalifikované podstaty nezařadil, ačkoliv
jde o útoky obdobné povahy, jako u deliktů,
kde tento znak zařazen je.
Novelizace nemůže pominout ani nebezpečí,
hrozící zdraví lidu zavlečením
či šířením tak zhoubné
choroby, jakou představuje syndrom získané
imunodeficience /AIDS/. Zákonné ustanovení
je třeba koncipovat preventivně tak, aby jím
bylo možno patřičně postihnout i jiné
obdobně zhoubné choroby, jejichž výskyt
vzhledem ke stále sílící migraci obyvatelstva
Země nelze vyloučit.
Dosažený stupeň rozvoje socialistických
společenských vztahů umožňuje
z trestního zákona převést mezi přestupky
dosavadní trestný čin opuštění
republiky, kde úprava vychází vstříc
i závazkům, které na sebe naše republika
převzala podpisem závěrečného
dokumentu vídeňské následné
schůzky. Mezi přestupky je možno převést
i trestný čin opilství, kde u prvopachatelů
postačí k účinné ochraně
společnosti zpřísnění trestů
ukládaných za tento přestupek dopravními
inspektoráty.
Konečně je z trestního zákona možno
vyřadit i trestné činy, jejichž opodstatnění
bylo společenským vývojem překonáno,
jako je zneužívání náboženské
funkce /§ 101 tr. zák./, odnětí věci
hospodářskému určení /§
116 odst. 1 tr. zák./, neplnění úkolů
při provozu soukromého hospodářství
/§ 119 tr, zák./, maření dozoru nad
církvemi a náboženskými společnostmi
/§ 178 tr. zák./ a porušování zákona
o rodině /§ 211 tr. zák./. Jednání
dříve postihovaná zmíněnými
ustanoveními se delší dobu prakticky nevyskytují.
V základních principech tedy novela trestního
zákona prohlubuje diferenciaci trestní odpovědnosti,
odstraňuje nejzávažnější
nedostatky bránící prohloubení pomocné
úlohy trestního práva při postihu
deliktů menší nebezpečnosti, zvyšuje
možnosti trestního zákona jako účinného
nástroje postihu nejnebezpečnějších
útoků proti společnosti a splňuje
tak základní požadavky na zvýšení
účinnosti trestního práva jako nástroje
trestní politiky KSČ.
Navrhovaná úprava trestního zákona
si nevyžádá zvýšení finančních
nákladů ze státního rozpočtu
ani zvýšení nároků na pracovní
síly.