Náležité zabezpečení údajů
o osobním stavu obyvatelstva a s tím spojené
evidence je předmětem soustavné pozornosti
naší společnosti. Vedení matrik je důležité
jednak z hlediska občanů, protože na základě
zápisů v nich se potvrzují nebo ověřují
skutečnosti podstatné pro nabývání
jejich práv a pro plnění jejich povinností,
jednak z hlediska orgánů státní správy,
soudů, státních notářství
apod. Tyto orgány vycházejí ve své
činnosti a rozhodování mimo jiné i
ze zápisů v matrikách, případně
z úředních výpisů z nich. Opodstatněné
jsou proto požadavky na přesnou, racionální
a jednoduchou evidenci o osobním stavu a na kvalitní
výkon státní správy na úseku
matrik.
V Československé socialistické republice
se v průběhu jednoho kalendářního
roku zapisuje do matrik přibližně 600 000 zápisů.
V zájmu nezaměnitelnosti, komplexnosti a přitom
jednoduchosti takovéhoto relativně vysokého
počtu se uskutečnila řada právních
a organizačních opatření. Tyto však
podstatněji neovlivnily stav matriční praxe
tak, aby vyhovoval současným potřebám.
Dosavadní způsob vedení matrik je nadále
pracný. Přitom některé údaje,
které jsou předmětem zápisu do matriky
se v současnosti evidují v samostatných základních
evidencích. Matriky tak ztrácejí charakter
všeobecné evidence a stávají se převážně
jen veřejnými listinami osvědčujícími
osobní stav.
Tomuto faktickému stavu však neodpovídá
dosavadní právní úprava, která
předpokládá zápisy některých
na současné poměry nadbytečných
údajů (např. údaj o povolání,
příčině smrti a způsobu pohřbu)
a naopak se zápisem některých základních
identifikačních znaků osob nepočítá
(např. rodné číslo, s výjimkou
rodného čísla osob narozených 1. ledna
1969 a později), což značně ztěžuje
uplatnění výpočetní techniky,
zejména v evidenci obyvatelstva.
Tyto a další poznatky z matriční praxe
si vyžádaly komplexní řešení
problematiky, kterou v současné době upravuje
zákon č. 268/1949 Sb., o matrikách (ve znění
pozdějších předpisů) a prováděcí
vyhláška č. 22/1977 Sb.
Účelem zákona o matrikách z roku 1949
bylo sjednotit do té doby roztříštěnou
právní úpravu matrik a s ní spojený
výkon státní správy na území
Československa (na území současné
České socialistické republiky s výjimkou
Hlučínska, kde platily německé právní
předpisy, platily právní předpisy
rakouské části Rakousko-Uherska a matriky
vedly převážně církevní
správy a instituce a na území nynější
Slovenské socialistické republiky, v souladu s předpisy
uherské části bývalého Rakousko-Uherska,
vedli tyto knihy výlučně matrikáři).
Počínajíc 1. lednem 1950 se staly všechny
matriky majetkem státu a přešly do správy
národních výborů, které byly
pověřeny jejich vedením. Tím došlo
i k odstranění nejednotnosti při vedení
matrik a při vydávání výpisů
z nich. Neméně důležitá byla
též úprava příslušnosti
národních výborů pověřených
vedením matrik k uzavření manželství.
Svěřením matriční agendy národním
výborům došlo k přiblížení
výkonu státní správy občanům.
Matriky se staly jednou ze základních evidencí
vedených na našem území. Až následně
se začaly vytvářet další evidence
potřebné k řádnému chodu státní
správy (např. evidence obyvatel, evidence pro účely
důchodového zabezpečení). Při
zavádění uvedených evidenčních
systémů se vycházelo převážně
z údajů zapsaných v matrikách.
Zákon o matrikách z roku 1949 představuje
pouze rámcovou právní úpravu, jejíž
nedostatky se měly odstranit pozdějšími
novelami z roku 1950 a 1958, zejména však vyhláškou
č. 22/1977 Sb., kterou se vydávají bližší
předpisy k zákonu o matrikách. Celou řadu
otázek, souvisejících s právy a povinnostmi
občanů a organizací a s působností
národních výborů, upravuje tato vyhláška,
i když jde o okruh věci, jejichž úprava
patří do zákona (např. stanovení
okruhu osob oprávněných nahlížet
do matriky nebo pořizovat výpisy z ní, různá
oznamovací povinnost národních výborů
o skutečnostech zapisovaných do matrik vůči
jiným státním orgánům, způsob
vedení matričních knih při změně
matričních obvodů).
Některá ustanovení zákona byla vývojem
překonána (např. ustanovení o způsobu
vedení matrik a rozsahu do nich zapisovaných údajů,
ustanovení o sankcích za neplnění
oznamovací povinnosti, ustanovení ve věcech
řízení na úseku matrik na Slovensku),
část ustanovení byla zrušena nebo novelizována.
Téměř čtyřicetileté
zkušenosti z jeho užívání v činnosti
příslušných národních
výborů potvrzují, že zákon splnil
účel, pro který byl přijat, však
současným potřebám matriční
praxe již nevyhovuje. Rozsah a význam potřebných
úprav vyžaduje nahradit dosud platný zákon
o matrikách novou komplexní zákonnou úpravou.
Cílem navrhované právní úpravy
je zjednodušit administrativní práce spojené
s prováděním zápisů do matrik
a výpisů z nich zejména snížením
počtu zapisovaných údajů a zpřesnit,
případně nově upravit instituty, které
v současnosti nepřispívají k řádnému
výkonu státní správy na úseku
matrik. Návrh zásad zákona upravuje především
způsob vedení matrik, přičemž
se předpokládá i využití techniky,
ustanovuje se rozsah i obsah zápisů do knihy narození,
knihy manželství a knihy úmrtí (jedním
ze základních údajů bude rodné
číslo), povinnost příslušných
orgánů zasílat matričním úřadům
doklady týkající se osobního stavu
občanů. Dále upravuje okruh dokladů
potřebných k uzavření manželství,
způsob zápisu jména a příjmení
(včetně změny příjmení)
a postup při obnově ztracených nebo zničených
matrik a sbírek listin.
Působnost orgánů republik při výkonu
státní správy na úseku matrik, jména
a příjmení a ověřování
opisů a podpisů bude upravena zákony národních
rad republik. K provedení uvedených zákonů
se předpokládá vydat jeden společný
prováděcí předpis.
Jednotná právní úprava vedení
matrik patří podle čl. 26 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění čl. I bod 22 ústavního
zákona č. 125/1970 Sb., do výlučné
působnosti federace.
Realizace navrhované zákonné úpravy
si nevyžádá bezprostřední požadavky
na bilanci pracovních sil. Předpokládá
se zvýšení finančních nákladů
v souvislosti s vydáním potřebného
počtu nových tiskopisů (rodné, oddací
a úmrtní listiny a formuláře matrik).
Vychází-li se ze současných cen tiskopisů,
půjde o sumu 500 000 Kčs.
Návrh zásad zákona byl vypracován
ministerstvy vnitra a životního prostředí
republik a byl projednán se všemi ústředními
orgány státní správy federace a republik
a s národními výbory. Předkládá
se bez rozporů.
1. Všeobecné zásady pro vedení matrik
(k zásadám č. 4 a 15)
b) náležitosti předem svázaných
matrik
- způsob ověřování matrik a
jejich vnější označování,
- způsob číslování listů
v matrikách,
- ověřovací doložka národního
výboru nejblíže vyššího stupně;
b) vliv změny matričního obvodu na označování
a vedení matrik;
c) provádění zápisů do matrik
(společná ustanovení pro knihy narození,
manželství a úmrtí)
- způsob číslování zápisů
do matrik,
- postup při vyplňování jednotlivých
sloupců matrik,
- na základě čeho lze zápis do matriky
provést (ústní a písemné oznámení);
d) postup při
- vynechání matriční strany,
- zrušení matričního zápisu,
- opravě chyb a změně matričního
zápisu,
- doplňování chybějících
údajů v případech, kdy se chybějící
údaje nepodaří došetřit a při
psaní zkratek,
- vymezení některých pojmů (místo
trvalého a přechodného pobytu, věk
osoby, změna zápisu, dodatečný zápis,
zápis data matriční události),
- podpisu matrikáře,
- dodatečném zápisu;
e) postup a rozsah údajů zapisovaných do
sloupce matriky "Záznamy a změny před
podpisem";
f) postup a rozsah údajů zapisovaných do
sloupce matriky "Dodatečné záznamy a
změny";
g) postup v případech, kdy je popsán sloupec
"Dodatečné záznamy a změny";
h) postup při vedení jmenného indexu.
Zápisy obsažené v matrikách osvědčují
osobní stav osob a mohou proto výrazně ovlivňovat
jejich práva i povinnosti. Proto je nutné podrobně
a přesně upravit všechny otázky spojené
s prováděním zápisů do matrik
tak, aby při vystavování úředních
výpisů nebylo možné některé
zápisy, jejich změny a opravy vykládat a
provádět dvojím způsobem.
V této části jsou upravena společná
základní ustanovení pro vedení matrik.
Specifické otázky provádění
zápisů do jednotlivých druhů matrik
(knihy narození, manželství a úmrtí)
jsou upraveny samostatně v návaznosti na příslušná
ustanovení návrhu zásad zákona o matrikách.
Součástí matriky je i index, který
slouží ke snazší a rychlejší
orientaci v ní.
2. Kniha narození (k zásadě č.
6)
Postup při zapisování údajů
do jednotlivých sloupců knihy narození, při
zápisu dvojčat, trojčat apod., zápisu
narození mrtvého dítěte, zápisu
narození osoby, jejíž totožnost nebyla
zjištěna, zápisu o určení otcovství
nebo popření otcovství a při zápisu
osvojení nezletilého dítěte.
Tímto ustanovením je konkretizován postup
při provádění zápisů
do knihy narození. Navazuje na ustanovení bodu 1
tohoto návrhu a stanoví, v jakém pořadí
se budou jednotlivé údaje do knihy narození
zapisovat.
3. Kniha manželství (k zásadě
č. 7)
a) postup při zapisování údajů
do jednotlivých sloupců knihy manželství,
při provádění zápisů
rozvodu manželství, prohlášení
manželství za neplatné, změny příjmení
manželů, návrat jednoho z manželů
po rozvodu manželství k příjmení,
které užíval před uzavřením
manželství;
b) postup při prominutí předložení
dokladů, potřebných k uzavření
manželství.
Tímto ustanovením je konkretizován postup
matričního úřadu pri provádění
zápisu údajů stanovených návrhem
zásad zákona o matrikách do příslušných
sloupců knihy manželství.
4. Kniha úmrtí (k zásadě č.
8)
Postup při zapisování údajů
do jednotlivých sloupců knihy úmrtí
a při zápisu nalezené mrtvoly, úmrtí
neznámé osoby a prohlášení osoby
za mrtvou.
Tímto ustanovením je upraven postup při zápisu
úmrtí do matriky, zejména pak postup při
zápisu nalezené mrtvoly nebo neznámé
osoby (zápis bude proti zápisu úmrtí
rozšířen o popis nalezené mrtvoly, popis
jejího oblečení apod.) a zápisu osoby
prohlášené za mrtvou.
5. Úřední výpisy z matrik (k
zásadě č. 9)
a) stanovení údajů uváděných
do úředních výpisů z matrik
(v příloze tohoto prováděcího
předpisu budou uvedeny vzory úředních
výpisů);
b) stanovení, kdo je oprávněn úřední
výpisy podepisovat a způsob jejich předávání
žadateli (osobně, doporučeným dopisem,
způsob doručování do ciziny apod.).
Údaje zapisované do matrik stanoví návrh
zásad zákona o matrikách. Rozsah údajů
zapisovaných do úředních výpisů
a vzory těchto výpisů stanoví tento
předpis.
Údaje uváděné v jednotlivých
druzích úředních, o výpisů:
rodný list:
- den, měsíc, rok a místo narození
a rodné číslo dítěte,
- jméno, příjmení a pohlaví
dítěte,
- jméno, příjmení, popřípadě
rodné příjmení, rodné číslo,
datum a místo narození rodičů dítěte;
oddací list:
- den, měsíc, rok a místo uzavření
manželství,
- jméno, příjmení, popřípadě
rodné příjmení snoubenců a
jejich rodné číslo,
- den, měsíc, rok, místo narození,
osobní stav a místo trvalého pobytu snoubenců,
- jména a příjemní, popřípadě
rodná příjmení rodičů
snoubenců,
- dohoda o příjmení v mužském
i ženském tvaru a o příjmení
společných dětí;
úmrtní list:
- den, měsíc, rok a místo úmrtí,
- jméno, příjmení, popřípadě
rodné příjmení, osobní stav,
pohlaví, místo trvalého pobytu a rodné
číslo zemřelého,
- jméno, příjmení, popřípadě
rodné příjmení pozůstalého
manžela,
- den, měsíc, rok a místo narození
zemřelého.
6. Oznamovací povinnost (k zásadě
č. 10)
a) stanoví rozsah oznamovací povinnosti státních
orgánů nebo organizací vůči
matričnímu úřadu (stanoví příloha
této vyhlášky);
b) stanoví se obsahové náležitosti oznámení
matričnímu úřadu (jaké údaje
musí oznámení obsahovat, vzhledem k rozsahu
údajů zapisovaných do matrik).
Plnění oznamovací povinnosti vůči
matričnímu úřadu bylo až dosud
roztříštěno do řady právních
předpisů. Zákon o matrikách (dosud
platný) stanovil pouze obecně tuto povinnost všem
státním orgánům. Nikde pak již
nebylo stanoveno, jaké údaje je třeba matričnímu
úřadu sdělovat. Vzhledem k tomu, že
jde o věci osobního stavu, jejichž neznalost
by mohla způsobit, že by matriční úřad
vystavil úřední výpis nebo jiný
doklad, který by neodpovídal skutečnosti,
bude tato problematika jednotně upravena v příloze
tohoto předpisu (tato příloha nebyla dosud
zpracována, neboť je ještě vedeno jednání
s cílem sjednotit a pro matriční úřad
zjednodušit tuto činnost - například
v souvislosti s listem o prohlídce mrtvého apod.).
Příloha bude připojena k paragrafovanému
znění prováděcího předpisu.
Další povinnost oznamovat matričnímu
úřadu skutečnosti, týkající
se posouzení nebo ověření osobního
stavu, může být stanovena pouze obecně
závazným právním předpisem.
7. Postup při uzavírání manželství
a náležitosti tiskopisu k uzavření manželství
(k zásadám č. 11 - 13)
a) stanovení postupu při vyplňování
tiskopisu k uzavření manželství a provádění
zápisu o uzavření manželství
(na jakých tiskopisech, kdo ha podepisuje apod.);
b) postup v případech, kdy československý
státní občan uzavírá manželství
s cizincem, kdy uzavírají manželství
dva cizinci, případně kdy uzavírají
manželství osoby tělesně poškozené
(hluché, němé apod.) nebo dochází-li
k uzavření manželství v případech,
kdy je život snoubence bezprostředně ohrožen;
c) postup v případech uzavírání
manželství zástupcem.
Podrobnosti upravující postup matričního
úřadu jsou upraveny prováděcím
předpisem. Konkretizován je i postup v případech
uzavírání manželství před
matričním úřadem s cizím prvkem,
popřípadě osob tělesně postižených.
Tato problematika nebyla dosud obecně závazným
právním předpisem upravena. Vzhledem k problémům,
které se v praxi vyskytují i nutnosti jednotného
postupu příslušných národních
výborů bude postup stanoven tímto předpisem.
8. Osvědčení o právní způsobilosti
k uzavření manželství (k zásadě
č. 14)
Stanoví postup při vystavování osvědčení
o právní způsobilosti k uzavření
manželství a jeho obsahové náležitosti.
Dosud nebylo vystavování osvědčení
o právní způsobilosti československého
státního občana k uzavření
manželství s cizincem upraveno obecně závazným
právním předpisem. Vycházelo se při
tom z ustanovení § 19 zákona č. 97/1963
Sb., o mezinárodním právu soukromém
a procesním, kde je stanoveno, že způsobilost
osoby uzavřít manželství se řídí
právem státu, jehož je tato osoba příslušníkem,
stejně tak i podmínky uzavření manželství.
Vzhledem k tomu, že bylo nutné stanovit matričnímu
úřadu, případně československému
zastupitelskému úřadu, žije-li žadatel
trvale v cizině, povinnost tento doklad vystavovat, bylo
tak učiněno návrhem zákona o matrikách.
Prováděcí předpis pak pouze konkretizuje
postup příslušných státních
orgánů na tomto úseku.
9. Zápis jména a příjmení
(k zásadám č. 16 a 17)
Stanoví postup při provádění
zápisu jména a příjmení a změn,
oprav a doplnění těchto zápisů
do matrik.
Zápis jména a příjmení do matrik
výraznou měrou ovlivňuje jedno ze základních
práv občanů, tj. právo i povinnost
užívat jméno a příjmení,
která jsou zapsána v matrice. Podrobnosti při
postupu matričních úřadů pak
stanoví prováděcí předpis.
10. Obnova matrik, jejich druhopisů a sbírek
listin (k zásadě č. 18)
a) stanoví postup při obnovování matrik,
druhopisů matrik a sbírek listin v případech,
že se zachovají dva z uvedených druhů
veřejných listin (matrika a druhopis matriky, matrika
a sbírka listin, druhopis a sbírka listin), že
se zachová pouze matrika, nebo druhopis matriky anebo sbírka
listin nebo že není ani jeden z uvedených druhů
veřejných listin zachován;
b) stanoví způsob ověřování
nově vyhotovených opisů matrik nebo sbírek
listin.
Navrhovaná právní úprava je koncipována
tak, aby vždy u matričního úřadu
byla uložena matrika a u národního výboru
nejblíže vyššího stupně pak
její duplikát nebo sbírka listin. Uvedený
systém zabezpečuje řádnou evidenci
údajů o osobním stavu a možnost osvědčovat
tyto údaje i v případech, kdy dojde ke zničení,
poškození nebo znehodnocení matriky, jejího
druhopisu nebo sbírky listin.
11. Zvláštní matrika (k zásadám
č. 19 a 20)
a) stanoví postup při provádění
zápisů a vedení matrik zvláštní
matrikou (např. zápisy se provádějí
v pořadí, v jakém dojdou podklady pro provedení
zápisu a nikoli v pořadí, v jakém
k narození, uzavření manželství
nebo úmrtí došlo, zápisy se provádějí
formou rekonstrukce, stanovení zvláštních
podkladů pro provedení zápisů do zvláštní
matriky apod.);
b) uložení matrik a sbírek listin vedených
zvláštní matrikou;
c) postup zvláštní matriky při obdržení
cizozemských rodných, oddacích a úmrtních
listů v rámci výměny s cizími
státy (způsob zápisu, evidence apod.).
Narození, uzavření manželství
a úmrtí československých státních
občanů, k nimž došlo v cizině se
zapisují do zvláštní matriky vedené
Národním výborem města Brna. Toto
provádění zápisů má
řadu specifik. Proto tuto problematiku upravuje samostatná
zásada návrhu zákona o matrikách a
podrobnosti postupu příslušného národního
výboru stanoví prováděcí předpis.
Odlišností vznikají i v případech,
kdy československé státní orgány
(zastupitelské úřady, národní
výbory, ministerstva vnitra a životního prostředí
ČSR a SSR) obdrží na základě
smluv o právní pomoci, jimiž je Československá
socialistická republika vázána, úřední
výpisy z matričních knih z cizích
států. V těchto případech je
potřeba uvedené skutečnosti zapisovat a evidovat.
Místem, kde se tak stane, bude zvláštní
matrika.