Pátek 15. listopadu 1991

Čili navrhuji vypustit druhou větu odst. 1 §4 návrhu statutu dozorčí komise.

Dále v §4, odst. 3 se praví, že "... předseda svolává schůze dozorčí komise, že je ve styku s ministrem vnitra, policejním ředitelem, poskytuje informace ústavním orgánům a zástupcům sdělovacích prostředků ...", necituji samozřejmě přesně.

Nejprve k tomu, že je předseda ve styku s ministrem vnitra a policejním ředitelem. Domnívám se, že je nadbytečné ve statutu dozorčí komise zmiňovat toto ustanovení. Chápu sice, že předseda by si jistě přál, aby statut obsahoval jakousi silnější možnost stýkat se s nejvyššími úřadníky orgánu ČR a jejími ústavními činiteli, nicméně toto právo mu samozřejmě znovu dává §92 Jednacího řádu ČNR a je tudíž zbytečné toto ustanovení zde zmiňovat.

Proto navrhuji jej z návrhu statutu dozorčí komise vypustit.

Dále se zde píše, že "... poskytuje informace o práci dozorčí komise ústavním orgánům ČR a zástupcům sdělovacích prostředků". Domnívám se, že ústavní orgány ČR, tzn. všechny výkonné orgány tohoto typu - prokuratura, soudy atd., mají samozřejmě plné právo na informovanost ve smyslu Jednacího řádu ČNR. Zástupci sdělovacích prostředků pak samozřejmě v případech vymezených opět Jednacím řádem ČNR mohou požadovat informace na orgánech ČNR, jímž samozřejmě je navrhovaná nebo už schválená dozorčí komise pro kontrolu operativní techniky. Totiž dozorčí komise je komisí ČNR, není to dozorčí komise ústavních orgánů, a proto nevidím zvláštního důvodu, proč by ve statutu mělo být zmíněno, že jsou jí poskytovány informace. Čili samozřejmě myslím, že by ve statu měla být nebo může být zmínka o tom, - nepovažuji to za nutné, - že poskytuje informace orgánům ČNR. Navrhoval bych těmito slovy tedy "poskytuje informace orgánům ČNR" nahradit slova z §4, odst. 3 "poskytuje informace o práci dozorčí komise ústavním orgánům ČR a zástupcům sdělovacích prostředků.

To je všechno dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy?

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vznést návrh na droboučkou úpravu textu týkajícího se statutu dozorčí komise v ČNR. V § 4, odst. 1 se ve druhé větě říká: "spolupracuje přitom s organizačním tajemníkem a administrativní pracovnicí atd." v článku 3 tohoto § se říká: "dozorčí komise dále volí tajemníka". Připadá mi tedy neadekvátní, aby komise měla jednak organizačního tajemníka z řad aparátu a dále ještě voleného tajemníka. Proto navrhuji, aby v § 1 text zněl: "spolupracuje přitom s organizačním pracovníkem a s administrativní pracovnicí". Jde mi o to, aby v komisi nepůsobili současně dva tajemníci.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi, kdo se dále hlásí do rozpravy? Pokud se již nikdo nehlásí, tak rozpravu končím a chci se zeptat pana poslance Kužílka, zda-li je schopen vystoupit okamžitě. Ano. Předávám mu tedy slovo.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dovolte mi, vážená sněmovno, zareagovat na vznesené otázky a náměty. Pan poslanec Zajíček položil otázku - pro které případy je konstruován v jednacím řádu § 3, odst. 1, druhá věta - myslím, že celkem výstižně si na toto odpověděl. Doplnil bych to potvrzením, že to, co měl na mysli on, měli jsme na mysli i my. Měli jsme na mysli tedy ty případy, kdy pravděpodobně ve zcela výjimečných případech a téměř nepředstavitelných případech, které by ale mohly teoreticky nastat, by mohlo dojít k tomu, že proti členům této komise by měly být nasazeny operativní prostředky. To znamená, že nejpravděpodobněji by se třeba podílel na nějaké trestné činnosti kriminálního, zejména řekněme třeba ekonomického charakteru, a policie České republiky by se domnívala, že musí použít operativní prostředky.

Samozřejmě by to znamenalo, ža by musel být zároveň použit jiný § policejního zákona, kde o použití proti ústavnímu činiteli je nutno informovat předem. Je to výjimečná situace a byly by tedy tímto způsobem modelovány asi nějakou konkrétní dohodou ministra vnitra s komisí. Samozřejmě, přirozeně, asi nepřímo s tím jedním členem. Celé složení komise jsme konstruovali tak, aby bylo co nejmenší a ten hlasovací mechanismus aby přece jen umožnil tím, že čtyři z pěti se mohou usnésti, i tyto výjimečné situace.

Dalším případem by bylo to, co jste nazaměnil - že by mohlo jít třeba o příbuzného, blízkého nebo o významný zájem politické strany, která je tento člen komise zástupcem. Nevím, jestli je potřeba o tom dál rozvádět filozofické úvahy. Je asi faktem, že jedna ku jednomu miliónu je taková pravděpodobnost, může existovat a je nutné ji tam proto zapracovat. Přiznám se, že kdyby to tam zapracováno nebylo, nemyslel bych si, že se děje něco strašného, protože život by si v tu chvíli našel nějaké řešení, prostě jenom díky tomu, že se komise může usnést na základě čtyř hlasů a ono by to prostě nějak vyšlo. Ale protože mám rád, když jsou věci přesně připraveny a předvídány, navrhli jsme tam proto i tuto větu. Protože z této otázky nevyplynul žádný pozměňovací návrh, pokročil bych k dalšímu. Domnívám se, že jsem tuto otázku zodpověděl.

Dále pan poslanec Zajíček ve statutu § 4 navrhoval vypustit v odst. 1 druhou větu. K téže problematice se posléze vyjádřil i pan poslanec Dohnal, který podobný návrh vznesl v mnohem mírnější podobě a doporučil slova "organizačním tajemníkem" nahradit "pracovníkem". Já uvedu to, že jsme byli k těmto formulacím inspirováni srovnáním s komisí, která pracuje ve Federálním shromáždění, kde k našemu překvapení jsme zjistili, že je nejen personálně, ale třeba i místnostmi, vybavena na značně vysoké úrovni. Nechtěli jsme tuto věc podcenit. Domníváme se, že tato komise může za určitých okolností vykonat poměrně dost práce. Já jsem tuto věc konzultoval s panem kancléřem Kynštetrem a nakonec jsme dospěli k tomu, že tou formulací "spolupracuje při tom s atd." dospějeme do stádia, kdy se můžeme konkrétně dohodnout o tom, podle potřeby, jestli to ustanovení bude přesně využito v pravý čas nebo nebude využito, jestli organizačním tajemníkem by se mínil tajemník bezpečnostního výboru, který by to měl jaksi navíc, jestli tou organizační pracovnicí by se mínila sekretářka současného bezpečnostního výboru nebo jestli podle situace bychom se konkrétně domluvili, že třeba jenom ta organizační pracovnice by byla nějaká jiná pracovnice, např. jsem navrhoval - až skončí práci lustrační komise, která má zavedenou svoji sekretářku, která je už obeznámena s prací s utajovanými materiály, že by se třeba mohla zapojit do práce této komise. Bylo více možností. My jsme to vlastně takto nechali otevřené a nemínili jsme tím, že bychom od okamžiku schválení tohoto statutu se začali vehementně dožadovat toho, aby dvě pracovní síly Kanceláře České národní rady byly uvolněny pouze pro tuto komisi. Stejně tak bych doplnil to, co jsem doplnil před chvílí. Kdyby to tam nebylo, také bych se nedomníval, že dochází k nějaké katastrofě, protože by se stejně asi naplnilo to, jak jsme to proponovali, jenom jiným způsobem. Doufám, že jsem tím komentoval návrh, který vznesl pan poslanec Dohnal.

Předposlední pozměňovací návrh - pan poslanec Zajíček v § 4, odst. 3. - považuje za nadbytečné, aby ve statutu bylo stanoveno, že předseda je ve styku s ministrem vnitra a policejním ředitelem České republiky a argumentoval tím, že tato množnost je automaticky vznikající z jiných právních předpisů. Důvodem, proč jsme zařazovali tuto formulaci, byl opačný důvod. Tedy uložit to předsedovi jako povinnost za komisi, že předseda je ze statutu povinen zajišťovat tento styk. Čili nemohu k tomu tedy teď jinak než podat toto vysvětlení, protože nebyl podán pozměňovací návrh, který by to upřesnil v tom smyslu, který jsem teď vysvětlil. Nechám na vašem rozhodnutí hlasováním, jak se postavíte k návrhu pana poslance Zajíčka.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Faktická poznámka. (Poslanec Zajíček z místa: Já navrhoval vypustit.)

Poslanec Oldřich Kužílek: Já o tom vím - sněmovna bude hlasovat. Já postupuji metodou, že komentuji všechny pozměňovací návrhy, snažím se je sněmovně vysvětlit, protože byly určitými otázkami, proč jsme je tam dali. V zápětí přejdu k tomu hlasování. Pozměňovacích návrhů není tolik, abychom si je nepamatovali.

Poslední návrh byl pana poslance Zajíčka k témuž ustanovení v další části téže věty, a sice k tomu, že má předseda poskytovat informaci o práci dozorčí komise ústavním orgánům, České republiky a zástupcům sdělovacích prostředků.

Pan poslanec Zajíček navrhuje změnit jen v tom, aby poskytovala informace orgánům České národní rady. Náš důvod byl v podobě volné úvahy v tom smyslu, že samozřejmě všechny orgány České národní rady mají právo požádat o informaci a komise má povinnost tyto informace podat v takovém rozsahu, jaký je možný, neboť jde o skutečnosti utajované. U možnosti podat informaci ústavním orgánům, ba i zástupcům sdělovacích prostředků jsme záměrně nijak nedefinovali její hloubku, v jaké by měla být podána. Chtěli jsme mít možnost, pokud se třeba na komisi obrátí generální prokurátor nebo jakýkoli ministr s konkrétním dotazem, abychom byli oprávněni třeba sdělit, že touto věcí se komise zabývala a dospěla k názoru, že v této věci nebyl porušen zákon ani zmocnění k použití operativních prostředků. Nic dalšího by se asi sdělovat nedalo.

Totéž může nastat zejména s blížícími se volbami, pokud budou ve sdělovacích prostředcích vznášena různá obvinění, kdo je kým odposloucháván apod. Tato komise by měla mít ve statutu možnost zase takovýmto suchým způsobem toto sdělit a vzít na sebe určitou odpovědnost, protože se domnívám, že je k tomu mimo jiné také zřízena. Samozřejmě, že nemůže vyprávět na stránkách tisku nějaké podrobnosti. Zase tedy bude na sněmovně, aby se hlasováním vyjádřila k návrhu pana poslance Zajíčka.

Dovolte tedy, abych postupně přednesl pozměňovací návrhy. Prvním pozměňovacím návrhem byl návrh pana poslance Zajíčka - v § 4, odst. 1 - vypustit celou druhou větu: "Spolupracuje při tom s organizačním tajemníkem a administrativní pracovnicí, kteří jsou pracovníky Kanceláře ČNR a kteří plní požadavky dozorčí komise podle pokynů předsedy a tajemníka dozorčí komise.".

Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 30. Děkuji.

Kdo je proti? 9. Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Technická poznámka.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Zjistěte, kolik poslanců se zdrželo hlasování, zda je sněmovna usnášeníschopná.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo se zdržel hlasování? 57. Chybí 4 kolegové k tomu, abychom byli usnášeníschopní.

/Přicházejí poslanci./

Faktická poznámka.

Poslankyně Milada Vorlová: Pane předsedající, mohl byste nechat zopakovat návrh pro ty lidi, kteří tady nebyli?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Požádal bych pana kolegu Kužílka, aby specifikoval návrh, pokud jsme již usnášeníschopní. Požádal bych pracovnice Kanceláře, aby ověřily počet poslanců. /109/ Děkuji. Prosím pana poslance Kužílka.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážení, čerstvě příchozí, dovolte, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem ke statutu dozorčí komise ČNR, který přednesl pan poslanec Zajíček a který navrhuje, aby v § 4, odst. 1 byla vypuštěna celá druhá věta, která praví: "Spolupracuje přitom s organizačním tajemníkem a administrativní pracovnicí, kteří jsou pracovníky České národní rady a kteří plní požadavky dozorčí komise podle pokynů předsedy a tajemníka dozorčí komise.". Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 40. Děkuji.

Kdo je proti? 10. Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dalším návrhem je také návrh pana poslance Zajíčka k témuž § 4, odst. 3. Pan poslanec Zajíček navrhuje slova "ústavním orgánům ČR a zástupcům sdělovacích prostředků, nahradit slovy "orgánům České národní rady". Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 44. Děkuji.

Kdo je proti? 14. Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat.

Prosím další návrh.

Poslanec Oldřich Kužílek: Další návrh pana poslance Zajíčka byl k témuž odstavci - vypustit část věty "je ve styku s ministerstvem vnitra České republiky a policejním ředitelem České republiky". Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 21.

Kdo je proti? 15.

Tento návrh nebyl přijat.

Prosím další návrh.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dále zbývá podle mého záznamu poslední pozměňovací návrh, který navrhl pan posl. Dohnal, aby v § 4 statutu v odst. 1 ve slovech "organizačním tajemníkem" bylo slovo "tajemníkem" nahrazeno slovem "pracovníkem". Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh ať zvedne ruku? 24 Kdo je proti? 11 Děkuji. Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Oldřich Kužílek: Podle mého zápisu již nebylo dalších návrhů, doufám, že mě upozorní někdo, pokud se mýlím. Nikdo tak nečiní. Nezbývá tedy nic jiného, vážený pane předsedající, než hlasovat o obou předložených materiálech vcelku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji, nyní můžeme přistoupit k závěrečnému hlasování, budeme hlasovat o obou materiálech současně. Je tady jiný návrh o způsobu hlasování?

Poslanec Oldřich Kužílek: Pane předsedající, promiňte, udělal jsem jednu osobní chybu, za kterou se omlouvám a v této chvíli sám nevím, jestli mě jednací řád umožňuje ji nějak napravit, neboť jsem slíbil dozorčí komisi, že přednesu sám jeden pozměňovací návrh za dozorčí komisi.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Rozprava byla uzavřena, musel by ji někdo otevřít nebo sněmovna by musela souhlasit s tím, aby byla znovu otevřena. Otevřít ji může člen vlády, nebo pokud máte tento procedurální návrh, tak by musela sněmovna podle mého názoru odsouhlasit znovuotevření rozpravy. Vzhledem k tomu, že nikdo z členů vlády se nehlásí o slovo, aby k tomu vystoupil, tak beru váš návrh jako návrh na otevření rozpravy.

Ptám se, kdo je pro to, abychom otevřeli rozpravu, aby měl pan kolega Kužílek šanci promluvit nechť zvedne ruku? 97 Děkuji. 97

Kdo je proti? 2 Děkuji. Dva.

Tento návrh byl přijat.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Poslanec Oldřich Kužílek: Velmi se omlouvám vážené sněmovně a velmi děkuji za tuto možnost.

Ten pozměňovací návrh se týká statutu dozorčí komise ČNR § 8 odst. 1, kde po určité analýze jsme dospěli k názoru, že bychom měli na konci tohoto odstavce v posledním řádku za slovo "nacházejí" doplnit slova "nebo mohou nacházet".

Zdůvodnění: Jde o to, pokud má dozorčí komise provádět kontrolu, jestli jsou operativní prostředky někde použity nebo nejsou, neměla by být omezena pouze na výrok zřizovatele těchto operativních prostředků, který by se vyjádřil, jestli tam jsou nebo nejsou. Když by se vyjádřil, že tam nejsou, tak by podle dosavadního znění dozorčí komise nemohla provést kontrolní úkon, čili bychom se možná dostali do jakési patové situace, ze které by nebyl únik.

Je to samozřejmě poměrně zvýšená pravomoc, uvažte sami, čím chcete v této citlivé věci nadati tuto dozorčí komisi. Celá věta by tady v našem návrhu zněla: "Jsou dále oprávněni kdykoli vstupovat do všech prostor, kde se tyto podklady, technická zařízení a opatření nacházejí, nebo mohou nacházet a provést tam kontrolní úkony."

Jsem si vědom, že jsem asi nyní způsobil nutnost dalších vyjádření k tomu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu posl. Kužílkovi za jeho příspěvek do rozpravy. Dále se do rozpravy hlásí pan kolega Ortman. Prosím.

Poslanec Jaroslav Ortman: Omlouvám se, že se hlásím do rozpravy, když byla otevřena znovu, nicméně pochybnosti ve mě vyvolala formulace v návrhu jednacího řádu dozorčí komise, konkrétně v § 1 odst. 2. Jedná se mi o to, že tam jsou tři věty, já je budu číst. "Předseda svolává schůzi DK a řídí ji." To je v pořádku.

"Je povinen svolat schůzi DK na žádost kteréhokoliv člena DK v požadované lhůtě." Ano.

"Nečiní-li tak, sejde se DK do týdne od podání žádosti."

Dále je problém v tom, kdo vlastně tu dozorčí komisi svolá, když ji nesvolá předseda. To za prvé a za druhé, jsem na po chybách, když je stanoveno, že se DK sejde do týdne od podání žádosti a předseda je povinen svolat DK na žádost v požadované lhůtě, tak se může stát, že nebude jasné, jak ta požadovaná lhůta bude běžet a je zapotřebí, aby ta komise v případě, že nebude svolána v určené lhůtě, se do týdne sešla od podání žádosti, podtrhuji od podání žádosti, přičemž my nevíme jestli ten předseda obeslal členy DK nebo neobeslal. Zkrátka zdá se mi, že ta třetí věta je nadbytečná a doporučoval bych, vzhledem k nejasnosti, kdo bude svolávat DK, zda organizační pracovník nebo kdo, to není stanoveno, ji vyškrtnout a ponechat pouze větu první a druhou. Ta věta třetí je v daném případě nadbytečná. Když se schůze nesvolá v požadované lhůtě, tak se svolá v pozdější lhůtě, ostatně za práci komise odpovídá předseda.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP