Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi, kdo se dále
hlásí do rozpravy. Jestliže nikdo, rozpravu
končím. Ptám se pana zpravodaje, zda je schopen
okamžitě zareagovat, pak ho vyzývám,
abychom pokračovali dále a dokončili hlasování.
Poslanec Oldřich Kužílek: K návrhu
pana posl. Ortmana bych uvedl, že nás k tomu vedla
nutnost, abychom nějak kodifikovali situaci, kdyby předseda
komise z jakéhokoli důvodu, který nejsme
schopni dopředu odhadnout, komisi nesvolal a ostatní
členové komise by se domnívali, že je
nutno se sejít. Protože je to orgán velmi malý,
předpokládám, že mechanismus svolání
by proběhl jakýmkoli způsobem kontaktů
mezi nimi, vím, že je to úprava nedostatečná,
pan kolega Ortman jistě ví, že bych byl schopen
udělat v této věci mnoho odstavců
jednacího řádu a velmi je precizovat. Je
otázka, jestli ve všech věcech je potřeba
vše dokonale upravit dopředu.
Nicméně zase bych řekl tu formuli, kterou
jsem již řekl, pokud by tam tato věta nebyla,
zase se nedomnívám, že by nastala nějaká
katastrofa. Je to na vás, abyste uvážili.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji, čili nezbývá než
hlasovat o dalších dvou pozměňovacích
návrzích, které byly vzneseny po znovuotevření
rozpravy.
Poslanec Oldřich Kužílek: Já
jsem si dovolil navrhnout pozměňovací návrh
v § 8 odst. 1, do návrhu statutu dozorčí
komise, do poslední věty za slovo "nacházejí"
doplnit slova "nebo mohou nacházet." Prosím
o hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku?
94 Děkuji, devadesátčtyři.
Kdo je proti? 2
Děkuji, tento návrh byl přijat, prosím
další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Další
návrh předložil pan poslanec Ortman. Navrhuje
v jednacím řádu v § 1 odst. 2 vypustit
poslední větu, která zní: Neučiní-li
tak, sejde se dozorčí komise do týdne od
podání žádosti. Prosím o hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím, kdo je pro tento návrh, ať zvedne
ruku. 44.
Kdo je proti? 3.
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Další pozměňovací návrhy
nejsou. Můžeme hlasovat o obou materiálech.
Já jsem před znovuotevřením rozpravy
navrhoval, abychom hlasovali dohromady. Má někdo
jiný návrh? Není tomu tak.
Kdo souhlasí s návrhem dozorčí komise
ČNR pro kontrolu používání operativní
techniky ČR a s jednacím řádem dozorčí
komise ČNR pro kontrolu používání
operativní techniky policie ČR podle předloženého
návrhu včetně schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 95. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji. Statut a jednací řád jsou
tedy schváleny.
Děkuji panu poslanci Kužílkovi.
Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji
také sněmovně za konstruktivní spolupráci.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Tím se nám podařilo projednat tento bod programu.
Já bych si dovolil navrhnout jednu drobnou změnu,
kterou považuji za funkční vzhledem k tomu,
že je zde 5 členů vlády. Máme
v programu takový logicky související bod
otázky, podněty a interpelace poslanců a
odpovědi členů vlády. Mezi to je vsunut
bod návrh poslance Josefa Hejska na usnesení ČNR.
Já bych navrhoval projednání tohoto bodu
předřadit tak, aby všechny ty 3 body zůstaly
v logickém celku s tím, že věřím,
že po projednání tohoto bodu se ještě
dostaví další členové vlády,
Pan poslanec Čech se hlásí s faktickou. Já
jsem si uvědomil, že bylo odsouhlaseno, že ještě
za ten bod pana poslance Hejska bude zařazen bod, který
on navrhoval doplnit a který byl schválen.
Nicméně
nyní je na řadě - berte to jako námět
k přemýšlení - zareagujeme pružně
na situaci, nyní je na řadě návrh
poslance Kužílka na usnesení ČNR k problému
konfliktu zájmů. Prosím pana poslance Kužílka,
aby přednesl svůj návrh a odůvodnil
ho.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové a kolegyně.
Dovoluji si přednést návrh na usnesení
ČNR. Toto usnesení by vycházelo z §
3 jednacího řádu ČNR, který
zní v odst. 2: ČNR upravuje vlastním usnesením
své vnitřní poměry a podrobnější
pravidla svého jednání. Tento odstavec tedy
znamená to, pokud jednací řád některá
pravidla neupravuje, je možno usnesením zpřesnit
tato pravidla. Navrhuji, aby se sněmovna usnesla na tomto
usnesení:
"Poslanec, který ve sněmovně vystoupí
k věci, ke které má osobní vazbu vyplývající
zejména z jeho profese mimo parlamentní funkce nebo
podnikatelské či jiné účasti,
sdělí tuto skutečnost sněmovně
před svým vystoupením."
Jako odůvodnění bych se chtěl omezit
pouze na to, proč se domnívám, že je
potřeba přijmout takovýto pasus již
nyní, i třeba jen formou pouhého usnesení.
Domnívám se, že obsah je tak zřejmý
a tolikrát již diskutovaný, že není
potřeba jeho význam zdůvodňovat. Domnívám
se, že nás čeká, nedovedu odhadnout
jestli za měsíc, za 2 měsíce, za 3
měsíce zpracování této problematiky
důkladným způsobem. Nejlépe by to
měl být federální zákon o konfliktu
zájmů v obecné podobě. Nebude-li se
k tomu Federální shromáždění
mít, uvidíme, jestli bychom sami nezpracovali něco
takového, ale domnívám se, že této
velmi potřebné oblasti z hlediska hygieny politické
oblasti je potřeba okamžitě přistoupit
ke všem možným opatřením a alespoň
morální závazek na sebe takto vzít.
Jsem si vědom, že sankce za porušení jsou
více méně teoretické, ale i ty by
mohly přispět k zlepšení politické
hygieny. Toť vše.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci za uvedení tohoto bodu
a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí
se pan poslanec Ortman a potom pan poslanec Payne. Písemná
přihláška další zde není.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, vážený pane
premiére, vážení kolegové. Přiznám
se, že nejsem příznivcem na přijetí
usnesení přednesené panem poslancem Kužílkem,
a to z důvodů, že pan poslanec Kužílek
hovořil o tom, pokud ve sněmovně vystoupí
poslanec ve věci, k níž má vztah z hlediska
své profese. Profesí jsem právník
a dovedu si představit, že před každým
zákonem, který by se přijímal, budu
sdělovat vám, že jsme prosím právník,
že mám pochopitelně vztah k této věci.
Stejně jako kdyby vedle sedící paní
Kolářová, když bude vystupovat v oblasti
kultury, bude sdělovat vám všem obecně
známou věc, že je herečka. Myslím,
že celá záležitost je dost možná
řešitelná tím, že existuje seznam
poslanců ve známé brožuře červené,
kde je možné se přesvědčit o
tom, jaké je vzdělání jednotlivých
poslanců, to za prvé. A pokud by bylo zapotřebí
řešit to formou who is who, tak je možno vycházet
z potřebné brožury. Nevím, jakou formou
by se kontrolovalo toto opatření. Na podporu své
argumentace bych řekl jedno. Prosím vás,
vážení kolegové, všichni byli zvoleni
ve volbách a postavení poslanců myslím,
že v této věci je rovné ať zde
sedí advokát, ať zde sedí lékař,
ať zde sedí umělec. Myslím, že
se může vyjadřovat k této věci
bez jakýchkoli dalších zdůvodnění.
Myslím, že toto usnesení je možno řešit
tím, že každý z nás se přesvědčí
z oné známé brožury, oné červené
knihy, která vyšla o poslancích, případně
z dalších materiálů, které vydávají
jednotlivé instituce kdo je kdo. A dále bych věc
nekomplikoval.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ortmanovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Výborný.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové.
Ten návrh pana poslance Kužílka mi připadá
velmi aktuální, protože všimněte
si toho, ža např. zákon o advokátní
komoře především připravovali
advokáti a připravili ho ke svému prospěchu
tak, že všichni právníci odcházejí
do advokacie a vydělávají tolik peněz,
že pro státní správu nemůžeme
sehnat kvalitní právníky. Tak to vypadá,
když lidé, kteří vykonávají
určitou profesi, schvalují pro svoji profesi příslušné
zákony.
Velmi obdobná situace nastala v zákoně o
lékařských komorách, protože
si lékaři vytvoří samozřejmě
takovou lékařskou komoru, která jim vyhovuje
a nejsou zohledněny skutečně objektivně
zájmy veřejnosti.
Já se domnívám, že návrh poslance
Kužílka je velmi na místě a doporučoval
bych jeho přijetí. Pouze se domnívám,
že by bylo potřeba ho rozšířit
v tom smyslu, a pokusil bych se zformulovat návrh, i když
ho nemám přesně promyšlený.
Bylo by potřeba doplnit tento návrh dalším
odstavcem, který by zněl:
"Poruší-li poslanec toto ustanovení, podléhá
disciplinárnímu řízení podle
Jednacího řádu ČNR."
Takovéto ustanovení znamená, že případ,
kdy poslanec by neprovedl takovéto oznámení,
řešilo by se to v imunitním a mandátovém
výboru.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi, do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající
dámy a pánové, nejprve dovolte abych přednesl
procedurální poznámku, kterou v podstatě
tlumočím z pověření předsedy
ústavně-právního výboru. Navrhuji
tedy, aby v souladu s Jednacím řádem bylo
vyžádáno stanovisko ústavně-právního
výboru k návrhu, tak jak byl přednesen panem
poslancem Kužílkem, event. k návrhům
pozměňovacím.
Ačkoliv hluboce nesouhlasím s odůvodněním,
které zde provedl kolega Payne, protože jsem přesvědčen,
že šlo o odůvodnění velice povrchní
a že bych mohl se pana kolegy dotázat, jak je tedy
možné, že jeden týden ve sněmovně
sedí samí advokáti, druhý týden
ve sněmovně sedí samí lékaři,
protože tyto zákony, které on citoval schválila
celá sněmovna, ačkoliv tedy s tímto
odůvodněním hluboce nesouhlasím, naopak
vyjadřuji podporu tomu návrhu, který pan
poslanec Kužílek přednesl, byť s určitými
změnami.
Samozřejmě jsem přesvědčen,
že především by mělo být
morální povinností každého poslance,
aby, i kdyby nebylo takového usnesení, ono prohlášení
vždy učinil. Aby třeba neinterpeloval v záležitosti
vlastních podnikatelských aktivit, nebo vlastního,
ať už třeba i bývalého nebo dokonce
současného zaměstnavatele, a aby vždy
to, co je poslancem Kužílkem navrhováno, sám
uvedl. Ale jestliže jsou situace, že to uváděno
není, tak navrhuji usnesení přijmout, ale
doporučuji tyto změny:
původní text je "poslanec, který ve
sněmovně vystoupí k věci, ke které
má osobní vazbu, vyplývající
zejména z jeho profese, mimoparlamentní funkce atd..."
To slovo "vazba" je skutečně poněkud
velice široké a mohlo by zahrnovat i případy,
o nichž hovořil pan kolega Ortman. Navrhuji text:
"Poslanec, který ve sněmovně vystoupí
k věci, na které má on sám nebo osoba
jemu blízká osobní zájem, vyplývající
zejména z jeho profese..." atd. Myslím, že
to vyjadřuje totéž, co navrhovatel požaduje
a odstraňuje to i námitky, které přednesl
poslanec Ortman.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Pane poslanče, nicméně
vy jste vznesl návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu. Po rozpravě ? Děkuji.
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Stieber.
Poslanec Václav Stieber: Vzdávám se
svého příspěvku, protože v podstatě
pan dr. Výborný to řekl.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Pan poslanec Zajíček k tomuto bodu.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo vlády, dámy a pánové,
myslím, že návrh pana poslance Kužílka
nelze než uvítat a to především
z toho důvodu, že je návrhem, který
je jakýmsi prstem, který ukazuje k nějakému
problému. Pan poslanec Kužílek využil
podle mého názoru velice vtipně těch
paragrafů Jednacího řádu, které
umožňují vtělit toto ustanovení
do něj, aniž by se tím nějak narušila
logičnost příslušného ustanovení,
ve kterém se jedná o to, jakým způsobem
poslanci jednají ve sněmovně. Jinak samozřejmě
pozměňovací návrhy, které jsem
zde zaslechl, směřují k tomu, aby se tento
problém ještě rozšířil i
na jiné okruhy, které se nějakým způsobem
neslučují (zřejmě se neslučují)
s činností poslaneckou. Ovšem to je problém,
který je samozřejmě velmi široce zachycen
v západních parlamentech do objemných kodexů
a především - a to bych chtěl zdůraznit
- především je třeba orgánů,
které kontrolují plnění takových
ustanovení, tedy ustanovení, týkajících
se toho, čemu se říká "konflikt
zájmů". Vždy zde existuje nějaký
výbor pro etiku poslanců, existuje zde nějaký
výbor dohližitelů nebo supervizorů,
kteří majíce k dispozici tyto kodexy postihují
poslance, kteří se chovají v rozporu s přijatými
kodexy o konfliktech zájmů. To je však samozřejmě
poměrně dlouhá cesta, která nás
čeká k přijetí podobného kodexu
a k ustavení podobných komisí, a proto chápu
návrh poslance Kužílka jako upozorňující
na celou věc a umožňující v jednom
malinkém úseku aspoň částečně
tuto věc řešit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zajíčkovi. Dále se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Květ, připraví
se pan poslanec Šuman.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážení členové
vlády, dámy a pánové, v obecné
rovině iniciativu pana poslance Kužílka i doplňující
vysvětlení kolegy Zajíčka vítám,
ale mám strach, abychom se při praktické
aplikaci tohoto ustanovení nedostali do absurdních
situací. Osobně mluvím skoro vždycky
ve sněmovně o věcech, na kterých mám
osobní zájem, na základě své
profese, protože se snažím mluvit do věcí,
kterým rozumím, spíše než do věcí,
kterým nerozumím. A jsem rád, že zákon
o lékařských komorách připravovali
lékaři, o advokátních komorách
advokáti, o veterinárních komorách
veterináři a ne někdo jiný, kdo tomu
rozumí méně nebo vůbec ne, protože
pak mám záruku aspoň toho, že bude kvalitní
návrh zákona, který pochopitelně podává
vláda, ale pro vládu byl ten návrh zpracován
expertně. Takže doufám, že zákon
o vědě a technologiích budou především
připravovat a připravují vědečtí
pracovníci. Také nevím, o jakém konfliktu
zájmů na základě profese by zde měla
být řeč. Často mohou být spíše
konflikty zájmů, o kterých sněmovna
neví, na základě toho, že poslanec má
někde své hmotné zájmy, bude mít
akcie, atd. Tam by byla jeho povinnost upozornit parlament především.
Takže vítám návrh poslance Výborného,
aby se celou otázkou zabýval ústavně-právní
výbor a prosil bych především, aby byl
velmi přesně definován termín "osobní
zájem" a slova "na základě profese"
bych pokud možno vypustil.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Květovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Šuman, připraví se pan poslanec
Payne.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení
přítomní, já opravdu nerozumím
argumentaci pana dr. Ortmana. Já totiž se domnívám,
dokonce i vědět o té profesi toho, který
o tom mluví, třeba i proto, že nejen že
to může být špatně a podezírat
ho z nějakých zájmů, ale prostě
proto, že já vím, že ten dotyčný
je ve věci nějak zainteresován, třeba
i profesně a důležité je, jak já
ho vnímám při argumentaci, kterou on přednáší.
Dále chci říci, že bohužel "červená
knížka" nám neumožňuje zjišťovat
veškeré informace, které jsou z tohoto hlediska
zajímavé, např. členství, podnikatelské
aktivity atd. jak o tom teď mluvil pan dr. Květ. Čili
domnívám se, že to je nezbytné a poukazuji
na to, že v parlamentech civilizovaných demokratických
států je to zcela běžné, dokonce
jsou tyto věci zveřejňovány v širokém
rozsahu, třeba co se týče účasti
ve všech podnikatelských aktivitách, tak aby
se každý poslanec mohl o jiném poslanci, či
novinář, dovědět, jak to je.
Z toho je také zřejmé, že podporuji
návrh, jeho smysl, podporuji i návrh na přerušení,
ale doporučuji, aby bylo přerušeno jednání
před ukončením rozpravy aby event. ke zdůvodnění,
které bude předneseno ústavně-právním
výborem, nebo ke stanovisku, mohla ještě následovat
diskuse.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šumanovi, mám to v úmyslu tak
to učinit. Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Vážení
poslanci a vážené poslankyně, omlouvám
se. Já jsem svůj návrh neformuloval přesně,
protože jsem neměl doslovně znění
předneseného návrhu poslancem Kužílkem.
Stahuji svůj předchozí návrh a navrhuji
toto znění: na větu, kterou navrhl poslanec
Kužílek by navazovala věta: "neučiní-li
tak, použije se přiměřeně ustanovení
jednacího řádu ČNR o disciplinárním
řízení". Kromě toho bych možná
navrhl - pokud by se pro to rozhodla i sněmovna - aby o
této věci jednaly i poslanecké kluby. Dávám
to ke zvážení, rozhodněme hlasováním,
zda si to přejeme nebo ne.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
takže jestli dobře rozumím, pan poslanec Payne
se připojuje k návrhu pana poslance Výborného,
aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno
a aby bylo umožněno projednání návrhu
na usnesení, kromě výboru ústavně
právního i v poslaneckých klubech. Tak tomu
rozumím.
Ještě pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, myslím si, že
tímto problémem, neříkám tímto
ustanovením, se dotýkáme jednoho z nejdemokratičtějších
principů, který v západních parlamentech
je zcela běžný. Je to takzvaný "pendling"
neboli handlování neboli kupčení s
mocí. Podstata tohoto návrhu, tak jak já
ho chápu, míří na zneužívání
nebo na zneužití vlivu, který poslanec má
tím, že může interpelovat, tím,
že může ovlivňovat svým jednáním,
tím, že může schvalovat nebo neschvalovat
zákony. A tento vliv by mohl zneužít
ke svému osobnímu prospěchu nebo k prospěchu
své zájmové skupiny, rodiny apod. Čili
navrhuji - až ústavně právní
výbor bude tento návrh na usnesení zvažovat
- aby tento akcent na zneužití poslaneckého
vlivu byl právě v tomto usnesení zdůrazněn.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi. Do rozpravy se pro tuto chvíli nikdo
nehlásí, takže si myslím, že mohu
dát hlasovat o návrzích, které zde
zazněly. Prosím, pan poslanec Kužílek
chce ještě vystoupit.
Poslanec Oldřich Kužílek: Já
bych si dovolil navrhovatele procedurálních opatření
poprosit, jestli by mohli sněmovně navrhnout i termín,
do kterého by se ústavně právní
výbor o té věci měl poradit a který
by sněmovna uložila.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: (Hlasy
z pléna - nebylo rozumět.) Do šedesáti
minut. Dávám hlasovat o návrhu pana poslance
Výborného doplněného návrhem
pana poslance Payna na přerušení projednávání
tohoto bodu k tomu, abychom znali stanovisko ústavně
právního výboru, případně
stanovisko poslaneckých klubů s tím, že
bychom - protože je 11 hodin a my se dostáváme
do situace, která zde byla již včera - se sešli
zřejmě už ve 13 hodin odpoledne a během
přestávky bychom zvládli i oběd. Jsou
nějaké námitky proti tomu? Nejsou. Takže
- prosím, pan poslanec Nerad.