Pátek 15. listopadu 1991

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ortmanovi, kdo se dále hlásí do rozpravy. Jestliže nikdo, rozpravu končím. Ptám se pana zpravodaje, zda je schopen okamžitě zareagovat, pak ho vyzývám, abychom pokračovali dále a dokončili hlasování.

Poslanec Oldřich Kužílek: K návrhu pana posl. Ortmana bych uvedl, že nás k tomu vedla nutnost, abychom nějak kodifikovali situaci, kdyby předseda komise z jakéhokoli důvodu, který nejsme schopni dopředu odhadnout, komisi nesvolal a ostatní členové komise by se domnívali, že je nutno se sejít. Protože je to orgán velmi malý, předpokládám, že mechanismus svolání by proběhl jakýmkoli způsobem kontaktů mezi nimi, vím, že je to úprava nedostatečná, pan kolega Ortman jistě ví, že bych byl schopen udělat v této věci mnoho odstavců jednacího řádu a velmi je precizovat. Je otázka, jestli ve všech věcech je potřeba vše dokonale upravit dopředu.

Nicméně zase bych řekl tu formuli, kterou jsem již řekl, pokud by tam tato věta nebyla, zase se nedomnívám, že by nastala nějaká katastrofa. Je to na vás, abyste uvážili.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji, čili nezbývá než hlasovat o dalších dvou pozměňovacích návrzích, které byly vzneseny po znovuotevření rozpravy.

Poslanec Oldřich Kužílek: Já jsem si dovolil navrhnout pozměňovací návrh v § 8 odst. 1, do návrhu statutu dozorčí komise, do poslední věty za slovo "nacházejí" doplnit slova "nebo mohou nacházet." Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku? 94 Děkuji, devadesátčtyři.

Kdo je proti? 2

Děkuji, tento návrh byl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Oldřich Kužílek: Další návrh předložil pan poslanec Ortman. Navrhuje v jednacím řádu v § 1 odst. 2 vypustit poslední větu, která zní: Neučiní-li tak, sejde se dozorčí komise do týdne od podání žádosti. Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 44.

Kdo je proti? 3.

Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.

Další pozměňovací návrhy nejsou. Můžeme hlasovat o obou materiálech. Já jsem před znovuotevřením rozpravy navrhoval, abychom hlasovali dohromady. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

Kdo souhlasí s návrhem dozorčí komise ČNR pro kontrolu používání operativní techniky ČR a s jednacím řádem dozorčí komise ČNR pro kontrolu používání operativní techniky policie ČR podle předloženého návrhu včetně schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 95. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji. Statut a jednací řád jsou tedy schváleny.

Děkuji panu poslanci Kužílkovi.

Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji také sněmovně za konstruktivní spolupráci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Tím se nám podařilo projednat tento bod programu. Já bych si dovolil navrhnout jednu drobnou změnu, kterou považuji za funkční vzhledem k tomu, že je zde 5 členů vlády. Máme v programu takový logicky související bod otázky, podněty a interpelace poslanců a odpovědi členů vlády. Mezi to je vsunut bod návrh poslance Josefa Hejska na usnesení ČNR. Já bych navrhoval projednání tohoto bodu předřadit tak, aby všechny ty 3 body zůstaly v logickém celku s tím, že věřím, že po projednání tohoto bodu se ještě dostaví další členové vlády, Pan poslanec Čech se hlásí s faktickou. Já jsem si uvědomil, že bylo odsouhlaseno, že ještě za ten bod pana poslance Hejska bude zařazen bod, který on navrhoval doplnit a který byl schválen. Nicméně nyní je na řadě - berte to jako námět k přemýšlení - zareagujeme pružně na situaci, nyní je na řadě návrh poslance Kužílka na usnesení ČNR k problému konfliktu zájmů. Prosím pana poslance Kužílka, aby přednesl svůj návrh a odůvodnil ho.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně. Dovoluji si přednést návrh na usnesení ČNR. Toto usnesení by vycházelo z § 3 jednacího řádu ČNR, který zní v odst. 2: ČNR upravuje vlastním usnesením své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání. Tento odstavec tedy znamená to, pokud jednací řád některá pravidla neupravuje, je možno usnesením zpřesnit tato pravidla. Navrhuji, aby se sněmovna usnesla na tomto usnesení:

"Poslanec, který ve sněmovně vystoupí k věci, ke které má osobní vazbu vyplývající zejména z jeho profese mimo parlamentní funkce nebo podnikatelské či jiné účasti, sdělí tuto skutečnost sněmovně před svým vystoupením."

Jako odůvodnění bych se chtěl omezit pouze na to, proč se domnívám, že je potřeba přijmout takovýto pasus již nyní, i třeba jen formou pouhého usnesení. Domnívám se, že obsah je tak zřejmý a tolikrát již diskutovaný, že není potřeba jeho význam zdůvodňovat. Domnívám se, že nás čeká, nedovedu odhadnout jestli za měsíc, za 2 měsíce, za 3 měsíce zpracování této problematiky důkladným způsobem. Nejlépe by to měl být federální zákon o konfliktu zájmů v obecné podobě. Nebude-li se k tomu Federální shromáždění mít, uvidíme, jestli bychom sami nezpracovali něco takového, ale domnívám se, že této velmi potřebné oblasti z hlediska hygieny politické oblasti je potřeba okamžitě přistoupit ke všem možným opatřením a alespoň morální závazek na sebe takto vzít. Jsem si vědom, že sankce za porušení jsou více méně teoretické, ale i ty by mohly přispět k zlepšení politické hygieny. Toť vše.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci za uvedení tohoto bodu a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí se pan poslanec Ortman a potom pan poslanec Payne. Písemná přihláška další zde není.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážení kolegové. Přiznám se, že nejsem příznivcem na přijetí usnesení přednesené panem poslancem Kužílkem, a to z důvodů, že pan poslanec Kužílek hovořil o tom, pokud ve sněmovně vystoupí poslanec ve věci, k níž má vztah z hlediska své profese. Profesí jsem právník a dovedu si představit, že před každým zákonem, který by se přijímal, budu sdělovat vám, že jsme prosím právník, že mám pochopitelně vztah k této věci. Stejně jako kdyby vedle sedící paní Kolářová, když bude vystupovat v oblasti kultury, bude sdělovat vám všem obecně známou věc, že je herečka. Myslím, že celá záležitost je dost možná řešitelná tím, že existuje seznam poslanců ve známé brožuře červené, kde je možné se přesvědčit o tom, jaké je vzdělání jednotlivých poslanců, to za prvé. A pokud by bylo zapotřebí řešit to formou who is who, tak je možno vycházet z potřebné brožury. Nevím, jakou formou by se kontrolovalo toto opatření. Na podporu své argumentace bych řekl jedno. Prosím vás, vážení kolegové, všichni byli zvoleni ve volbách a postavení poslanců myslím, že v této věci je rovné ať zde sedí advokát, ať zde sedí lékař, ať zde sedí umělec. Myslím, že se může vyjadřovat k této věci bez jakýchkoli dalších zdůvodnění. Myslím, že toto usnesení je možno řešit tím, že každý z nás se přesvědčí z oné známé brožury, oné červené knihy, která vyšla o poslancích, případně z dalších materiálů, které vydávají jednotlivé instituce kdo je kdo. A dále bych věc nekomplikoval.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Výborný.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové. Ten návrh pana poslance Kužílka mi připadá velmi aktuální, protože všimněte si toho, ža např. zákon o advokátní komoře především připravovali advokáti a připravili ho ke svému prospěchu tak, že všichni právníci odcházejí do advokacie a vydělávají tolik peněz, že pro státní správu nemůžeme sehnat kvalitní právníky. Tak to vypadá, když lidé, kteří vykonávají určitou profesi, schvalují pro svoji profesi příslušné zákony.

Velmi obdobná situace nastala v zákoně o lékařských komorách, protože si lékaři vytvoří samozřejmě takovou lékařskou komoru, která jim vyhovuje a nejsou zohledněny skutečně objektivně zájmy veřejnosti.

Já se domnívám, že návrh poslance Kužílka je velmi na místě a doporučoval bych jeho přijetí. Pouze se domnívám, že by bylo potřeba ho rozšířit v tom smyslu, a pokusil bych se zformulovat návrh, i když ho nemám přesně promyšlený.

Bylo by potřeba doplnit tento návrh dalším odstavcem, který by zněl:

"Poruší-li poslanec toto ustanovení, podléhá disciplinárnímu řízení podle Jednacího řádu ČNR."

Takovéto ustanovení znamená, že případ, kdy poslanec by neprovedl takovéto oznámení, řešilo by se to v imunitním a mandátovém výboru.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi, do rozpravy se přihlásil pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající dámy a pánové, nejprve dovolte abych přednesl procedurální poznámku, kterou v podstatě tlumočím z pověření předsedy ústavně-právního výboru. Navrhuji tedy, aby v souladu s Jednacím řádem bylo vyžádáno stanovisko ústavně-právního výboru k návrhu, tak jak byl přednesen panem poslancem Kužílkem, event. k návrhům pozměňovacím.

Ačkoliv hluboce nesouhlasím s odůvodněním, které zde provedl kolega Payne, protože jsem přesvědčen, že šlo o odůvodnění velice povrchní a že bych mohl se pana kolegy dotázat, jak je tedy možné, že jeden týden ve sněmovně sedí samí advokáti, druhý týden ve sněmovně sedí samí lékaři, protože tyto zákony, které on citoval schválila celá sněmovna, ačkoliv tedy s tímto odůvodněním hluboce nesouhlasím, naopak vyjadřuji podporu tomu návrhu, který pan poslanec Kužílek přednesl, byť s určitými změnami.

Samozřejmě jsem přesvědčen, že především by mělo být morální povinností každého poslance, aby, i kdyby nebylo takového usnesení, ono prohlášení vždy učinil. Aby třeba neinterpeloval v záležitosti vlastních podnikatelských aktivit, nebo vlastního, ať už třeba i bývalého nebo dokonce současného zaměstnavatele, a aby vždy to, co je poslancem Kužílkem navrhováno, sám uvedl. Ale jestliže jsou situace, že to uváděno není, tak navrhuji usnesení přijmout, ale doporučuji tyto změny:

původní text je "poslanec, který ve sněmovně vystoupí k věci, ke které má osobní vazbu, vyplývající zejména z jeho profese, mimoparlamentní funkce atd..."

To slovo "vazba" je skutečně poněkud velice široké a mohlo by zahrnovat i případy, o nichž hovořil pan kolega Ortman. Navrhuji text: "Poslanec, který ve sněmovně vystoupí k věci, na které má on sám nebo osoba jemu blízká osobní zájem, vyplývající zejména z jeho profese..." atd. Myslím, že to vyjadřuje totéž, co navrhovatel požaduje a odstraňuje to i námitky, které přednesl poslanec Ortman.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému. Pane poslanče, nicméně vy jste vznesl návrh na přerušení projednávání tohoto bodu. Po rozpravě ? Děkuji.

Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Stieber.

Poslanec Václav Stieber: Vzdávám se svého příspěvku, protože v podstatě pan dr. Výborný to řekl.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Zajíček k tomuto bodu.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, dámy a pánové, myslím, že návrh pana poslance Kužílka nelze než uvítat a to především z toho důvodu, že je návrhem, který je jakýmsi prstem, který ukazuje k nějakému problému. Pan poslanec Kužílek využil podle mého názoru velice vtipně těch paragrafů Jednacího řádu, které umožňují vtělit toto ustanovení do něj, aniž by se tím nějak narušila logičnost příslušného ustanovení, ve kterém se jedná o to, jakým způsobem poslanci jednají ve sněmovně. Jinak samozřejmě pozměňovací návrhy, které jsem zde zaslechl, směřují k tomu, aby se tento problém ještě rozšířil i na jiné okruhy, které se nějakým způsobem neslučují (zřejmě se neslučují) s činností poslaneckou. Ovšem to je problém, který je samozřejmě velmi široce zachycen v západních parlamentech do objemných kodexů a především - a to bych chtěl zdůraznit - především je třeba orgánů, které kontrolují plnění takových ustanovení, tedy ustanovení, týkajících se toho, čemu se říká "konflikt zájmů". Vždy zde existuje nějaký výbor pro etiku poslanců, existuje zde nějaký výbor dohližitelů nebo supervizorů, kteří majíce k dispozici tyto kodexy postihují poslance, kteří se chovají v rozporu s přijatými kodexy o konfliktech zájmů. To je však samozřejmě poměrně dlouhá cesta, která nás čeká k přijetí podobného kodexu a k ustavení podobných komisí, a proto chápu návrh poslance Kužílka jako upozorňující na celou věc a umožňující v jednom malinkém úseku aspoň částečně tuto věc řešit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Květ, připraví se pan poslanec Šuman.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, v obecné rovině iniciativu pana poslance Kužílka i doplňující vysvětlení kolegy Zajíčka vítám, ale mám strach, abychom se při praktické aplikaci tohoto ustanovení nedostali do absurdních situací. Osobně mluvím skoro vždycky ve sněmovně o věcech, na kterých mám osobní zájem, na základě své profese, protože se snažím mluvit do věcí, kterým rozumím, spíše než do věcí, kterým nerozumím. A jsem rád, že zákon o lékařských komorách připravovali lékaři, o advokátních komorách advokáti, o veterinárních komorách veterináři a ne někdo jiný, kdo tomu rozumí méně nebo vůbec ne, protože pak mám záruku aspoň toho, že bude kvalitní návrh zákona, který pochopitelně podává vláda, ale pro vládu byl ten návrh zpracován expertně. Takže doufám, že zákon o vědě a technologiích budou především připravovat a připravují vědečtí pracovníci. Také nevím, o jakém konfliktu zájmů na základě profese by zde měla být řeč. Často mohou být spíše konflikty zájmů, o kterých sněmovna neví, na základě toho, že poslanec má někde své hmotné zájmy, bude mít akcie, atd. Tam by byla jeho povinnost upozornit parlament především.

Takže vítám návrh poslance Výborného, aby se celou otázkou zabýval ústavně-právní výbor a prosil bych především, aby byl velmi přesně definován termín "osobní zájem" a slova "na základě profese" bych pokud možno vypustil.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Květovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Šuman, připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přítomní, já opravdu nerozumím argumentaci pana dr. Ortmana. Já totiž se domnívám, dokonce i vědět o té profesi toho, který o tom mluví, třeba i proto, že nejen že to může být špatně a podezírat ho z nějakých zájmů, ale prostě proto, že já vím, že ten dotyčný je ve věci nějak zainteresován, třeba i profesně a důležité je, jak já ho vnímám při argumentaci, kterou on přednáší.

Dále chci říci, že bohužel "červená knížka" nám neumožňuje zjišťovat veškeré informace, které jsou z tohoto hlediska zajímavé, např. členství, podnikatelské aktivity atd. jak o tom teď mluvil pan dr. Květ. Čili domnívám se, že to je nezbytné a poukazuji na to, že v parlamentech civilizovaných demokratických států je to zcela běžné, dokonce jsou tyto věci zveřejňovány v širokém rozsahu, třeba co se týče účasti ve všech podnikatelských aktivitách, tak aby se každý poslanec mohl o jiném poslanci, či novinář, dovědět, jak to je.

Z toho je také zřejmé, že podporuji návrh, jeho smysl, podporuji i návrh na přerušení, ale doporučuji, aby bylo přerušeno jednání před ukončením rozpravy aby event. ke zdůvodnění, které bude předneseno ústavně-právním výborem, nebo ke stanovisku, mohla ještě následovat diskuse.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šumanovi, mám to v úmyslu tak to učinit. Pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Vážení poslanci a vážené poslankyně, omlouvám se. Já jsem svůj návrh neformuloval přesně, protože jsem neměl doslovně znění předneseného návrhu poslancem Kužílkem. Stahuji svůj předchozí návrh a navrhuji toto znění: na větu, kterou navrhl poslanec Kužílek by navazovala věta: "neučiní-li tak, použije se přiměřeně ustanovení jednacího řádu ČNR o disciplinárním řízení". Kromě toho bych možná navrhl - pokud by se pro to rozhodla i sněmovna - aby o této věci jednaly i poslanecké kluby. Dávám to ke zvážení, rozhodněme hlasováním, zda si to přejeme nebo ne.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, takže jestli dobře rozumím, pan poslanec Payne se připojuje k návrhu pana poslance Výborného, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno a aby bylo umožněno projednání návrhu na usnesení, kromě výboru ústavně právního i v poslaneckých klubech. Tak tomu rozumím.

Ještě pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, myslím si, že tímto problémem, neříkám tímto ustanovením, se dotýkáme jednoho z nejdemokratičtějších principů, který v západních parlamentech je zcela běžný. Je to takzvaný "pendling" neboli handlování neboli kupčení s mocí. Podstata tohoto návrhu, tak jak já ho chápu, míří na zneužívání nebo na zneužití vlivu, který poslanec má tím, že může interpelovat, tím, že může ovlivňovat svým jednáním, tím, že může schvalovat nebo neschvalovat zákony. A tento vliv by mohl zneužít ke svému osobnímu prospěchu nebo k prospěchu své zájmové skupiny, rodiny apod. Čili navrhuji - až ústavně právní výbor bude tento návrh na usnesení zvažovat - aby tento akcent na zneužití poslaneckého vlivu byl právě v tomto usnesení zdůrazněn. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi. Do rozpravy se pro tuto chvíli nikdo nehlásí, takže si myslím, že mohu dát hlasovat o návrzích, které zde zazněly. Prosím, pan poslanec Kužílek chce ještě vystoupit.

Poslanec Oldřich Kužílek: Já bych si dovolil navrhovatele procedurálních opatření poprosit, jestli by mohli sněmovně navrhnout i termín, do kterého by se ústavně právní výbor o té věci měl poradit a který by sněmovna uložila.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: (Hlasy z pléna - nebylo rozumět.) Do šedesáti minut. Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Výborného doplněného návrhem pana poslance Payna na přerušení projednávání tohoto bodu k tomu, abychom znali stanovisko ústavně právního výboru, případně stanovisko poslaneckých klubů s tím, že bychom - protože je 11 hodin a my se dostáváme do situace, která zde byla již včera - se sešli zřejmě už ve 13 hodin odpoledne a během přestávky bychom zvládli i oběd. Jsou nějaké námitky proti tomu? Nejsou. Takže - prosím, pan poslanec Nerad.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP