Pátek 15. listopadu 1991

Z důvodů časových i jiných nechci se pouštět do dalších podrobností. Pokusím se jen shrnout některé závěry, promítající se v materiálech, svědčících o vleklosti a vážnosti sporu, který není řešen, a má negativní dopad.

1) v České republice má v mezinárodním srovnání zdaleka nejnižší časovou dotaci, která je nižší než v letech socialistického školství.

2) v dostatečné míře nejsou zajištěny či zajišťovány základní učební pomůcky a učebnice včetně odborných časopisů

3) tlakem přírodovědně orientovaných oborů obsahujících místo, které jim věnovala komunistická výchova, což se promítlo do počtu hodin a učitelů, je humanitní vzdělání, a tím i dějepis přes proklamativní uznávání jeho důležitosti prakticky odsouváno na vedlejší kolej. To akceptují i technokratické tendence, které se prosazují pod záštitou podpory tržního hospodářství

4) ministerstvo školství poukazuje na připravovanou reformu, která má zatím jen rámcovou podobu, a v jeho pojetí se soustřeďuje spíše na změny organizačního schématu. Tak je nyní předkládána jako teoretické východisko k diskusi. Konkretizace a podrobnější rozpracování je záležitostí několika let. Dále se ministerstvo odvolává na vzdálenou budoucnost "v rámci multikulturní Evropy" ale není jasné, jaká je a bude nejlepší perspektiva výchovy.

Zpětná vazba, která může ovlivnit například skladby předmětů samostatným rozhodováním ředitelů při přidělování časové dotace se může projevit teprve po delší době. Sníží-li se nyní počet hodin věnovaných dějepisu na ZŠ, úroveň nevědomostí žadatelů o přijetí na vysoké školy se prokáže nejdříve po pěti - šesti letech, pak teprve se mohou rodiče přesvědčit o špatných výsledcích školy a působit na změny v jejím vedení. Ve vědomí celé společnosti se změny ve školství odrazí ještě mnohem později. Nezbývá, než v této souvislosti zdůraznit naši společnou odpovědnost před příštími generacemi."

Závěrem této inerprelace se žádá, aby ČNR ...

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ne inerpelace, předpokládám.

Poslanec Petr Pospíšil: Závěrem tohoto podnětu se žádá ČNR, aby přijala usnesení tohoto znění:

Je to po dohodě s předsedou, místopředsedou a některými členy výboru pro vzdělání, vědu a kulturu: "Česká národní rada ukládá výboru pro vědu, vzdělání a kulturu, aby inicioval ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky k vytvoření dočasné odborné komise, která bude složena ze zástupců výboru, ministerstva, historického klubu v Praze, jeho učitelského odboru, historického ústavu ČSAV a zástupců učitelů dějepisu ze základních škol, gymnázií a středních odborných škol, popř. dalších odborníků. Komise projedná předložené materiály a navrhne do konce února 1992 závěry, se kterými bude seznámena Česká národní rada, která rozhodne, jak s nimi bude dále naloženo." To je celé znění tohoto podnětu. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Pospíšilovi, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Velice se omlouvám panu kolegovi, ale myslím si, že podle platného usnesení České národní rady by měl seznámit sněmovnu s tím, že je učitelem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se omlouvám panu Paynovi, protože jsem poslední slovo nezaslechl, nemohl jsem se ani zasmát spolu s ostatními. Doufám, že žádná povinnost z vašeho příspěvku pro mě nevyplývá. /Ne./ Nicméně z podnětu pana poslance Pospíšila zazněl návrh na usnesení. Myslím, že bychom neměli započít s praxí, že na základě každého podnětu se pokusíme přijmout usnesení. Takže bych chápal návrh na usnesení jako žádost o rozšíření programu této schůze o přijetí usnesení v tom smyslu, jak pan poslanec Pospíšil přednesl. Registruji to a po skončení bodu Podněty, dotazy dám hlasovat o tomto návrhu.

Dále je přihlášena paní poslankyně Kolářová, kterou prosím, aby se ujala slova. Poté vystoupí pan poslanec Soural, Hořínek, Kašuba, Dohnal, Lom, Žák, Effenberger, Pavlíková, Popovič. Chci se zeptat paní poslankyně Hochové, zdali to, co označila jako interpelaci č. 435, by se mělo řešit podle jejího názoru v tomto bodu nebo v interpelacích.

Poslankyně Dagmar Hochová: V interpelacích.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, je to tam zařazeno. Paní poslankyně Kolářová, máte slovo.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, mám naléhavý podnět k situaci v oblasti bytů.

Nevím teď, podle předešlého paragrafu jestli mám právo hovořit, když jsem bydlící, nicméně využívám práva poslance o této skutečnosti informovat sněmovnu a vládu.

S navrácením objektů jejich původním majitelům a dědicům majitelů naráz vyvstal problém práv a povinností majitele domu vůči nájemníkům. Existence problému je dána jednak důsledkem "socialistického práva", které povinnosti majitele domu poměrně přesně stanovilo, nikdy však nevzniklo paragrafované znění těchto povinností. Z jejich neplnění nelze také vyvodit žádné sankce, dále technickým a stavebním stavem domů a rovněž současnou výši nájemného, které majiteli domu nedovolí pokrýt ani provozní náklady. O nějakých rozsáhlejších opravách nemluvě.

Je třeba vidět, že snaha majitelů domů po co nejrychlejší nápravě jejich majetku je správná a jejich chování nelze označit jinak nežli ekonomické. Aby jejich úsilí o nápravu bylo naplněno v době co nejkratší, usilují o nápravu bytů a získání obratného sponzora, s jehož přispěním dům dají do pořádku. Jako protislužbu nabídnou vyklizené byty k užívání na kanceláře či sídla firem.

Nájemníci se těmto snahám přirozeně brání, prožívají stav nejistoty a mezi nimi a domácími vzniká nesmiřitelný antagonismus. Domácí si je jist, že nejjednodušší způsob, jak dosáhnout vyklizení bytů, je neplnit některé své povinnosti, např. v zimě omezit dodávku tepla, el. energie, atd. Beztrestnost je zaručena.

Tiše se předpokládá, že majitelům domu je možné kdykoliv nařídit cokoliv. A hlavně, že oni samozřejmě musí poslechnout. Dnes je však situace zcela jiná a s vágně formulovanými povinnostmi majitele vůči nájemníkům nelze vystačit. Tím spíše, že neexistuje sankce vyvoditelná z jejich neplnění. Nájemník má možnost podle ust. § 5 Obč. zákona obrátit se se stížností k Obecnímu úřadu a úřad je povinen hájit jeho oprávněné zájmy. (Zde ovšem je na místě položit otázku, které oprávněnější zájmy je úřad povinen hájit? Zdali zájem domácího či nájemníka?

Možnosti obecního úřadu jako správního orgánu I. stupně jsou omezeny v podstatě na morální působení na majitele domu, aby své povinnosti vůči nájemníkovi dodržoval. O dalším např. nařídit plnění povinností vůči nájemníkovi) je oprávněn rozhodnout na popud nájemníka pouze soud. A to samo ještě zdaleka neznamená, že domácí bude rozhodnutí soudu respektovat. Neboť ani soud není oprávněn uložit sankci. Nemá podle čeho.

Jak dlouho tedy může trvat soudní vymáhání povinností z majitele objektu uprostřed zimy, když on se rozhodl vypudit nájemníky tím, že prostě přestane topit? A hlavně: Jak dlouho bude trvat, nežli nájemníci dobrovolně utečou? Proto se domnívám, že pro zachování lidských vztahů mezi nájemníky a domácími je nutné přijmout paragrafované znění povinností majitele domu k nájemníkům a zároveň stanovit sankce (poměrně velmi přísné např. bytový podnik Prahy 1 se zmiňuje o částce až 100.000 Kčs) při jejich neplnění.

2. Aby bylo Obecním úřadům umožněno v podstatě bez prostředně a se znalostí věci reagovat na situaci vzniklou neplněním povinností majitele domu vůči nájemníkům. Zdá se mi nezbytné přijmout ve velmi krátké době parlamentem zákon, který by upravil působnost obecních úřadů při provádění zákona o bytech a povinnostech domácího.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kolářové, slova se ujme pan poslanec Soural a připraví se pan poslanec Hořínek.

Poslanec Jaroslav Soural: Dámy a pánové, není pochyb o tom, že ostravsko-karvinská aglomerace prožívá horké chvilky, kumulace problémů v tomto regionu je značná a dosáhla stupně, kdy bez účinné pomoci ze strany vlády tyto problémy lze těžko zvládnout. Vláda si toho je vědoma, a proto přijala usnesení č. 245 (myslím, že to bylo v červenci letošního roku), které obsahuje řadu závažných opatření, která by měla podnítit soukromou iniciativu, vytvořit pracovní místa, na pomoci při restruktializaci atd.

Samozřejmě vzhledem k tomu, že považuji toto usnesení za závažné, snažil jsem se získat informace, které by mně ukázaly, do jaké míry a jaké kroky se v tomto směru již udělaly. Musím říci, že byť informace, které jsem získal, jsou kusé, přesto signalizují určité komplikace. Proto bych si dovolil vznést na vládu dotaz, jakým způsobem se při naplňování záměrů, které jsou ve zmíněném dokumentu obsaženy, postupuje a jaké výsledky doposud byly dosaženy. Já to považuji o to aktuálnější, že řada úkolů je termínována koncem roku 1991, a proto si myslím, že tento můj dotaz není předčasný.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Souralovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hořínek, připraví se pan poslanec Kašuba.

Poslanec Milan Hořínek: Vážený pane předsedající, pane premiére, vážená vládo, vážená sněmovno!

Budu mít podnět k české vládě v souladu s usnesením, které jsme přijali před chvílí. Prohlašuji před sněmovnou, že na tomto podnětu mám hluboký osobní zájem z titulu své mimoparlamentní funkce, z titulu toho, že jsem primátorem v městě Olomouci.

Můj podnět se bude týkat usnesení vlády ČR č. 139 ze dne 3. května 1991. Chci tento podnět adresovat jednak vládě, ale abych byl ještě adresnější, pan premiér mi promine, ale je pod tím podepsán, tedy přímo panu premiérovi.

Toto usnesení se týká podmínek převodu majetku státu na jiné osoby a v podstatě upravuje státním podnikům, za jakých okolností mohou uzavírat smlouvy o převodu vlastnictví, tedy za jakých okolností v praxi mohou státní podniky prodávat svůj majetek osobám.

Tento bod 1 má čtyři odrážky v usnesení. Ve třech odrážkách se zcela evidentně a jasně hovoří o drobných, krátkodobých a movitých věcech, ale v odrážce b) to už není tak jasné. Po konzultacích s právníky mne tito přesvědčovali, že se z kontextu pochopitelně jedná také o movité věci, ale bohužel text je jasný.

Odrážka b: Toto usnesení dává ředitelům státních podniků možnost prodávat základní prostředky se zůstatkovou hodnotou do 15 000 Kčs, jedná se o osobní a nákladní automobily, autobusy, ale to není důležité.

Upozorňuji, že každý dům, který je starší než 70 let, má základní účetnickou hodnotu prakticky nula. Tato odrážka umožňuje řediteli podniku bytového hospodářství prodat prakticky polovinu města bez omezení, aniž by byl nucen dělat nějakou veřejnou nabídku nebo něco podobného.

Můj hluboký zájem pramení z toho, že v praxi už jsou činěny pokusy o prodej a rád bych tomu zabránil. Můj podnět směřuje k tomu, aby vláda byla tak laskava a pokud možno na své nejbližší schůzi upravila toto své vládní usnesení v bodě b) odstavci 1, a to v tom směru, že by přidala jediné slovo "movitých" základních prostředků, čímž bychom byli uspokojeni.

Děkuji předem z celého srdce.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hořínkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Kašuba, při praví se pan poslanec Dohnal.

Poslanec Josef Kašuba: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Není tomu tak dávno, co v této sněmovně s naléhavou interpelací vystoupila skupina poslanců, a to ve věci vývozu a ochrany kulturních památek.

Obdrželi jsme 2 odpovědi pana ministra kultury Milana Uhdeho s obsáhlou korespondencí mezi ministerstvem kultury a federálním ministerstvem zahraničního obchodu ČSFR, z nichž vyplynulo, že podstata řady problémů, na které sdělovací prostředky v této souvislosti upozorňují, vyplývá z určitého právního chaosu, který v této sféře existuje. Tento právní chaos vede i k faktickému chaosu a tak se denodenně můžeme ze sdělovacích prostředků dozvídat o tom, jakým způsobem je s kulturním dědictvím minulosti nakládáno.

V této souvislosti bych chtěl vznést dotaz na vládu ČR, zda připravuje zákon na ochranu kulturního dědictví. Pokud ano, v jakém stavu jsou práce na tomto zákonu. Pokud se vláda tímto problémem nezabývá, vznáším podnět, aby tak v nejbližší době učinila. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kašubovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Dohnal, připraví se pan poslanec Lom (posl. Lom: Hlásím se k bodu interpelace).

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové, kolegyně!

Obracím se s otázkou na pana ministra Vrbu ve věci, kterou nemíním právně kvalifikovat. Dovolte mi blíže věc vysvětlit.

V minulých týdnech jsem já a patrně i další poslanci, zvoleni ve východních Čechách, dostal doporučený dopis, který obsahoval materiály orazítkované politickou stranou, a to klubem angažovaných nestraníků. Na tom by nebylo nic zarážejícího, kdyby mi nebyly tyto materiály poštou doporučeně zaslány v úřední obálce s emblémem Preciosy, akciové společnosti. Na druhé straně bylo razítko odesílatele, a to sekretariát ředitele závodu 12 Preciosy.

Obracím se proto s otázkou na pana ministra, jakým způsobem zabrání, aby se takový jev neopakoval.

Ještě bych se chtěl omluvit, že tuto záležitost neřeším s příslušným podnikovým ředitelem, ale s panem ministrem.

Domnívám se, že by bylo velmi špatně, kdyby se takovýto postup u politických stran stal všeobecným jevem.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Omlouvám se panu poslanci Lomovi, protože jsem přehlédl, že se hlásí k bodu interpelace.

Prosím paní poslankyni Pavlíkovou, aby se ujala slova. Při praví se pan poslanec Žák.

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Vážený pane předsedající, pane premiére, kolegyně a kolegové.

Obracím se na vládu České republiky, konkrétně na ministerstvo vnitra, aby se co nejdříve zabývalo problematikou hospodaření s byty, především hospodařením s byty získanými rozpisem ze státní bytové výstavby. Jedná se o byty, jejichž výstavba byla financována přímo ze státních rozpočtů a jednotlivé podniky k nim získaly dispoziční, nikoli vlastnické právo.

V současné době řada těchto podniků stojí před privatizací, ale nadále prosazuje svůj vliv na hospodaření s byty. V mnoha případech pak brání jak nadcházející migraci pracovníků, tak i tomu, aby občané sami vlastní iniciativou, např. včasnou výměnou uspokojivě řešili svoji bytovou situaci a připravili se na očekávanou změnu ve výši nájmu.

Podle předpokladu měla tuto záležitost vyřešit novelizace Občanského zákoníku. FS v nedávných dnech přijalo novelu této právní normy, avšak ta se podrobně hospodařením s byty postavenými ve státní bytové výstavbě nezabývá. Prosím proto, aby vláda zvážila všechny okolnosti, které tento problém provázejí a řešila záležitosti podnikových bytů, získaných rozpisem ze státní bytové výstavby, v co nejkratší lhůtě, např. prováděcími předpisy navazujícími na novelu Občanského zákoníku. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Pavlíkové. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Žák, připraví se pan poslanec Vondráček.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená ČNR, dovoluji si upozornit, že na 21. schůzi 10. července t.r. ČNR přijala usnesení, aby vláda do 29. září předložila zásady personální politiky v ústředních orgánech státní správy. Pokud vím, do dnešního dne toto usnesení nebylo splněno. Nejsem si zcela jist, jestli k tomu nedošlo v posledních dnech. Prosím proto vládu, aby nám zmíněný materiál co nejrychleji předložila. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žákovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Vondráček, připraví se pan poslanec Popovič.

Poslanec Josef Vondráček: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jenom reagovat na vystoupení pana poslance Pospíšila, který z iniciativy poslance Václava Šplíchala přednášel návrh na to, aby byla zřízena komise pro obsah dějepisu na středních a základních školách při našem výboru.

Myslím, že není zapotřebí, aby toto bylo předmětem jednání dalších orgánů, že my tuto komisi ustavíme, i když si myslím, že je to především záležitostí ministerstva školství. Přestože ale jde o tak důležitou a aktuální záležitost, kterou je obsah výuky dějepisu na školách, bude tato komise z naší iniciativy ustavena. Není proto zapotřebí dále o této záležitosti jednat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi. Pan poslanec Pospíšil souhlasí, takže nebudeme hlasovat o rozšíření programu. Je pan poslanec přítomen ve sněmovně? (Není). Přichází tudíž o pořadí. Předpokládám, že pan poslanec Piverka svou záležitost vyřešil při rozhovoru s panem premiérem.

Je tomu tak, pane premiére?

(Ano).

Dámy a pánové, tím jsme skončili bod dotazy a podněty. Pane poslanče Effenbergre, mám tady vaši přihlášku do diskuse, ale měl jsem za to, že chcete vyjádřit svoji nespokojenost nad tím, že v odpovědi na interpelaci je nějaká chyba, takže jsem to zařadil do bodu Interpelace. Pokud se domníváte, že to patří sem, máte slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP