Z tohoto hlediska je pro osud federace důležité,
aby chystané komunální volby proběhly
všude v pořádku a opravdu svobodně.
Možná, že důležitější,
než aby vláda narychlo vypracovávala a předkládala
parlamentu dokumenty, které předbíhají
vyjádření vůle obyvatelstva.
Aby mi bylo dobře rozuměno, nemyslím si,
že by se vlády a parlament neměly této
otázce věnovat, ale myslím, že by v
tom měl být určitý řád.
Měli bychom to dělat v klidu a s rozvahou.
Abychom to shrnuli, domnívám se, že to, že
se zde uspořádání federace a kompetenční
otázky projednávaly v posledních týdnech
výlučně na půdě vlády,
stížilo věcné projednávání
státoprávních otázek a snížilo
funkci parlamentu. Pokud parlament nechce do budoucna jen oportunisticky
ustupovat nastupujícím tlakům z různých
stran, měl by se v oblasti přetváření
federace chopit iniciativy a měl by jít i dál
než jen tam, že stanoví čtrnáctičlennou
komisi, která se těmito otázkami bude zabývat.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S faktickou
poznámkou se přihlásil poslanec Tomis a pak
poslanec Sacher.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
paní kolegyně a páni kolegové, pan
ministr Hoffman se tady do mě párkrát trefil.
V úvodu jsem řekl, že nejsem ekonom, že
všechno, co jsem řekl, jsem čerpal z expertíz,
které nechalo vypracovat Federální shromáždění.
Pro naši další práci bude zřejmě
nezbytné, abychom hledali další experty, kteří
by posoudili zda expertízy, které předložilo
Federální shromáždění
jsou dobré, objektivní a správné.
Já nemohu vycházet z ničeho jiného,
než z toho, co mám. Bylo tu řečeno,
že by se mělo také dívat na to, kdo
to dělal. Vycházím z toho, že to dělal
Prognostický ústav ČSAV, Prognostický
ústav SAV, Ekonomický ústav ČSAV,
Vysoká škola Praha, Čs. ekonomické fórum
a moje byla od "consus" poradenské firmy. To
nejsou názory našich poslanců odborníků.
My se tedy musíme rozhodnout, zda se budeme moci opírat
o expertízy, které nám bude dávat
FS.
Je pravda, že expertízy jednoznačně
neřekly proti variantu, ale bohužel, nebo já
to beru bohudík, upozornily na možné dopady,
které tady budou, upozornily na daleko větší
dopady, než se kterými počítá
vláda. Proto jsme považoval za nutné to říci.
Vím, že pan ministr Hoffmann je větší
ekonomický odborník než já, ale myslím,
že by měl brát od poslance dobrou víru,
kterou má, a se kterou tyto věci získává
večerním a nočním studiem expertíz,
aby je tady mohl přednést a upozornit tak SN a SL
na tyto skutečnosti. (Potlesk.)
Poslanec SL R. Sacher: Vážené dámy,
vážení pánové, ani já
nejsem ekonom, ale v uplynulém měsíci jsem
měl možnost setkat se s představiteli některých
významných finančních kruhů,
ať už z USA, Japonska, Hongkongu a Austrálie,
a téměř všechny diskuse začínali
otázkou: "Pane poslanče, co a jak dál
vaše vláda, co a jak dál váš parlament?"
S touto otázkou začínají i naši
voliči: "Pane poslanče, jak dál vláda
a jak dál parlament?" Nechal jsem si skupinou ekonomů
posoudit tento scénář ekonomické reformy,
protože - jak jsem už řekl - nejsem ekonom a
nemohu odpovědně zvednout ruku pro, nebo proti a
bylo mi doporučeno, abych pro tento materiál hlasoval.
Takže pro něj budu hlasovat. Finanční
kapitál totiž nerad dlouho čeká a hledá
své uplatnění. Když ho nenajde v Československu,
bude se snažit uplatnit ho v některých jiných
zemích východní Evropy. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí
se někdo do diskuse? Nebo ji mohu prohlásit za skončenou?
Pan ministr Hoffmann.
Ministr pro strategické plánování
ČSFR P. Hoffmann: Vážený pán
predseda, vážené dámy a páni,
krátku poznámku k tomu, čo hovoril pán
Benčík. Vzhľadom na to, že meritórne
sme diskutovali vo výboroch a použil som vo svojom
vystúpení istú skratku, za to sa ospravedlňujem.
Ale keby som mal možnosť a čas vysvetliť,
tak by som jednoznačne mohol ukázať, že
určité návrhy, ktoré boli prednesené
predovšetkým k otázke liberalizácie
cien a riešenia zameniteľnosti, obsahujú v sebe
také prvky, ktoré základný zmysel
týchto procesov negujú, to je celkom podstatné.
Správne je, keď to povedal pán Benčík,
že nikto netvrdil, že nechce liberalizáciu a
konvertibilitu, ale spôsob, ktorý sa tam odporúča,
vlastne vedie k popretiu zmyslu oboch týchto procesov,
pretože, keď sa robí navrhovaným postupným
spôsobom, nevyvolajú tie mechanizmy chovanie subjektov,
ktoré môžu tento proces rozvinúť,
upevniť a priniesť výsledky, ktoré požadujú,
takže vlastne zdanlivo súhlasenie s liberalizáciou
je v skutočnosti istým spôsobom jej negácia.
To platí aj pre konvertibilitu. Čiže ospravedlňujem
sa na jednej strane za skratku, na druhej strane musím
túto poznámku urobiť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám
se ještě, zda někdo z poslanců nebo
poslankyň si přeje slovo? (Ne.) Není tomu
tak.
Ptám se pana místopředsedy vlády,
zda si přeje slovo, a pana ministra Klause?
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
jsme v poněkud bizarní situaci z hlediska parlamentních
zvyklostí, neboť projednáváme materiál,
který nemá povahu ústavního zákona,
nemá povahu zákona a není to tedy akt, o
kterém by se mělo rozhodovat v nejvyšším
zákonodárném sboru. Ale všichni si uvědomujeme,
že to je materiál, jehož dopad je tak rozsáhlý,
že není jiné možnosti, než ho projednat
právě na půdě nejvyššího
zákonodárného sboru našeho státu.
Chtěl bych jménem celé vlády vyslovit
přesvědčení, že skutečnost,
že Federální shromáždění
si vyžádalo oponentní a jiné posudky
a samostatné materiály, považujeme za jednoznačně
pozitivní skutečnost, která je novým
prvkem v práci parlamentu této země. Všechny
tyto materiály též federální
vláda velmi vážila, a to ještě
před několika dny a poté, co skončily
rozpravy ve výborech a ubezpečuji vás, že
nejsou bezcenné nejen pro vás, ale ani pro federální
vládu.
Současně musím vyslovit jisté přesvědčení.
FS si velmi hodnotně a kvalitně prodiskutovalo předložený
scénář ekonomické reformy. Je to výsledek
mnohaměsíční práce federální
vlády. Jsme si přitom vědomi plně
toho, že jdeme cestou, kterou ještě žádná
země na světě neprošla. Jdeme cestou
od naprosté ekonomické totality k tržnímu
hospodářství a neexistuje recept, jak tuto
cestu projít bez úhony. Předložené
oponentury poukázaly na celou řadu překážek,
které nás na cestě čekají,
ale troufám si říci, že nepředložily
jinou variantu cesty. Jiná varianta tedy není a
z tohoto hlediska se domnívám, že bychom měli
ten krok, se kterým stále váháme,
už opravdu učinit.
Pokud se týče druhé části rozpravy,
chtěl bych zdůraznit, že při všech
jednáních o státoprávním uspořádání,
která v Trenčianských Teplicích, na
Pražském hradě či v Piešťanech
proběhla, jsme zdůrazňovali, že není
jiného kompetenčního orgánu než
právě FS k tomu, aby rozhodl o budoucích
obrysech, tváři, formování a skutečném
obsahu našeho státoprávního uspořádání.
Tato skutečnost ovšem neznamená, že bychom
měli právo odmítnout účast
na takových jednání, že bychom mohli
jako uražení představitelé federální
vlády říci, že se neúčastníme,
naopak jsme považovali za svou povinnost při těchto
jednáních uplatnit tento názor, uplatnit
stanovisko směřující k posílení
a zvýraznění role Federálního
shromáždění, jako nejvyššího
zákonodárného sboru naší země
a že jsme tedy v souvislosti s těmito jednáními
jednoznačně vystupovali tak, jak zde bylo řečeno
dnes z úst, jak pana prezidenta, tak pana premiéra,
to znamená tak, že nehledáme minimální
federaci, že cílem našich snah je stát,
který bude fungovat. Nemůžeme přitom
pomíjet zcela nesporné a oprávněné
zájmy obou republik.
Není možné přešlapovat a považovali
jsme za nemožné otálet s touto vážnou
otázkou až na přijetí nových
ústav za dva roky. Ty dva roky by se nám, po mém
soudu, velice nevyplatily. Z tohoto hlediska se domnívám,
že názor, že otázky vztahů obou
národů a otázky státoprávního
uspořádání a vymezení kompetencí
mezi výkonnými mocemi na úrovni federace
a republik nejsou otázkami, které by počkaly,
které zdržují jednání o reformě,
naopak, jsme toho názoru, že ekonomickou reformu není
možné realizovat, nebudeme-li současně
realizovat nový demokratický základ vztahů
mezi oběma republikami a mezi republikami a federací.
Proto se domnívám, že bylo nezbytné
současně s otázkami ekonomické reformy
a jejího scénáře vymezovat vzájemné
vztahy mezi těmi orgány výkonné moci,
které budou právě scénář
ekonomické reformy realizovat.
Na závěr bych vás chtěl požádat
jménem federální vlády, abyste vyjádřili
své definitivní stanovisko pro tuto chvíli,
neboť je zcela jisté, že se ve stejných
otázkách budeme scházet stále znovu
a znovu, a to s každým zákonem, kterým
chceme ekonomickou reformou realizovat. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji místopředsedovi
federální vlády za jeho závěrečné
vystoupení.
Ptám se společných zpravodajů výborů,
zda si přejí slovo? (Zpravodajové si slovo
nepřáli.) Děkuji.
Slovo má předseda návrhové komise
poslanec Kroupa, aby informoval o práci komise.
Předseda návrhové komise poslanec SL D. Kroupa:
Pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, návrhová
komise vycházela z toho, že pan předseda federální
vlády Marián Čalfa nás ve svém
projevu k otázkám federace pouze informoval, a proto
spatřovala svůj úkol a své hlavní
poslání předložit návrh usnesení
Federálního shromáždění
ke scénáři ekonomické reformy. Dospěla
k tomuto návrhu:
Federální shromáždění
ČSFR na své společné schůzi
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění ČSFR, dne 17. 9.
1990 projednalo scénář ekonomické
reformy předložený vládou ČSFR
dne 30. 8. 1990.
Scénář představuje konkretizaci vládního
prohlášení z 3. 7. 1990, požadovanou usnesením
č. 3 společných schůzí Sněmovny
lidu a Sněmovny národů.
Na základě posouzení celkové koncepce
a cíle tohoto scénáře Federální
shromáždění dospělo k názoru,
že scénář je racionálním
projektem řešení složitých problémů
naší ekonomiky.
Federální shromáždění
- konstatuje, že víc než čtyři desetiletí bylo naše hospodářství vedeno k naprosté destrukci. Dnešní vláda musí řešit problémy, které zavinily vlády komunistického režimu. Většina nesnází, které nás očekávají, jsou součástí politiky nápravy tohoto stavu. Podmínkou úspěšnosti této nápravy je společenská dohoda, založená na občanské odpovědnosti a schopnosti přijmout řešení postupu ekonomické reformy s přesvědčením, že jiné cesty není. Vláda projevila ve scénáři ekonomické reformy vůli realizovat ji s přihlédnutím k sociálním i ekologickým aspektům.
- doporučuje
- v oblasti privatizace využít všech vhodných privatizačních postupů, které povedou k rychlé a efektivní transformaci vlastních vztahů,
- při realizaci scénáře udržovat soustavný dialog vlády s ekonomickými výbory parlamentu, a to i při přípravě těchto rozhodujících kroků hospodářské politiky, které nemají charakter zákonné úpravy,
- dopracovat sociální souvislosti ekonomické reformy do uceleného systému,
- považovat ekologickou dimenzi za nedílnou systémovou
součást programu ekonomické reformy.
- žádá,
aby při realizaci ekonomické reformy federální
vláda trvale spolupracovala s vládami obou republik.
- upozorňuje
na nutnost dodržet harmonogram postupu realizace scénáře
ekonomické reformy, který představuje její
vzájemně propojené komponenty, a kde nedodržení
postupu realizace jedné z nich negativně ovlivňuje
průběh reformy jako takové.
Federální shromáždění
koncepci a postup ekonomické reformy uvedený ve
scénáři podporuje.
Děkuji za pozornost. Návrh vám bude předložen
do lavic. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, doporučoval bych tento postup: tento návrh
usnesení se píše a v nejbližších
minutách vám bude doručen písemně
do lavic. Chtěl bych vás tedy požádat,
abychom teď nepřerušovali naši schůzi,
vyčkali a mezitím bych chtěl projednat jeden
bod, totiž že bychom projednali i schválili vytvoření
komise ke zprávě ministra vnitra, která bude
obsahem dalšího jednání naší
schůze.
Máme tu návrhy předložené, které
byly upraveny po jednání poslaneckých klubů
v dopoledních přestávkách. Mezitím,
co vám pracovnice budou rozdávat tento materiál,
myslím, že byste se mohli soustředit, já
bych vám přečetl korektury návrhu
změn komise a že bychom tento bod mohli projednat.
Komise poslanců Sněmovny lidu ke zprávě
ministra vnitra Jána Langoše je navržena v tomto
složení: Jiří Pospíšil (Občanské
fórum), kdybyste si doplnili ještě poslanec
Hubálek za Občanské fórum. Dále
poslanec Baľgavý z VPN, poslanec Jedinák (KSČ),
poslanec Šimko (KDH), poslanec Sacher (KDU), poslanec Adámek
(SNS).
Pokud jde o tuto komisi ve Sněmovně národů:
poslanec Šolc a k němu ještě poslanec
Karol Stome za Občanské fórum, poslanec Klokner
za KDH, poslanec Pernica František za Hnutí pro samosprávnou
demokracii Morava-Slezsko, poslanec Kostya za KSČS, Lászlo
Rajczy za Soužití a poslanec Glezgo Štefan za
VPN.
Jsou další návrhy ke složení této
komise? Můžeme přistoupit k hlasování?
Poslanec Šimko mne upozornil, že má být
zpravodajem, a že by proto nebylo vhodné, aby byl
členem této komise. Proto doporučuje poslance
Rajniče. Prosím, abyste si opravili tuto změnu
za KDH - Sněmovna lidu.
Přistoupili bychom ke schválení této
komise. Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Čtyři.)
Čtyři hlasy.
Prosím, aby poslanci ze Sněmovny lidu drželi
prst na hlasovacím tlačítku delší
dobu, aby nedocházelo ke zkreslování výsledků
hlasování.
Sněmovna národů dostatečnou většinou
návrh schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo
souhlasí s předloženým návrhem,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
Také Sněmovna lidu návrh na členy
komise schválila. (Poznámka redakce: usnesení
SL č. 64, SN č. 68)
Doporučuji nyní tento postup. Protože po našem
jednání se mají sejít výbory
sociální a kulturní a výbory ústavně
právní k jednání o návrhu zákona
o vyznamenáních, doporučuji, abychom přerušili
jednání v tom smyslu, že si každý
prostudujete návrh usnesení, který jste dostali,
pak bychom přistoupili k rozpravě, případně
hlasování o tomto předloženém
hlasování a potom bychom dnešní schůzi
ukončili.
(Jednání přerušeno v 18.04 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 18.15 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Než položím
otázku, máte-li poznámky nebo připomínky
k návrhu usnesení, ptám se ještě
poslance Kroupy jako předsedy návrhové komise,
zda dostal nějaké doplňky, o kterých
by mohl případně informovat, abychom se vyhnuli
zbytečným polemikám nebo diskusím
v plénu.
Předseda návrhové komise poslanec SL D. Kroupa:
Dostal jsem návrh, aby v prvním řádku
textu bylo vypuštěno slovo "své",
takže by tam bylo Federální shromáždění
ČSFR na společné schůzi...
Dále jsem dostal návrh, aby v pátém
řádku zdola bylo místo slova "vedeno"
slovo "dovedeno".
Další připomínka je ke druhému
řádku zdola, za slovo "očekávají"
dát "jsou průvodním jevem politiky nápravy
tohoto stavu", místo "jsou součástí...".
Poslanec SL J. Pospíšil: V případě,
že na 5. řádku bude místo slova "vedeno"
slovo "dovedeno", musí být na začátku
tohoto řádku před slovo "víc"
dáno "za".
(Připomínka poslance ze sálu: Navrhuji změnit
"3. žádá", na "3. Ukládá"
a doplnit větu: "aby při realizaci ekonomické
reformy federální vláda trvale spolupracovala
s vládami obou republik a důsledně respektovala
dohodu o vzájemném vymezení kompetencí".
Odůvodňuji to dopisem pana Kučeráka,
který je možné pokládat za stanovisko
slovenské vlády, a ve kterém se říká
o strategii reformy: "V institucionálních aspektech
reformy tento scénář neodpovídá
duchu probíhajících rozhovorů o kompetencích
mezi jednotlivými vládami, ani dříve
dosaženým dohodám, například
v otázce vztahu mezi federálním rozpočtem
a republikovými rozpočty." Vycházím
z tohoto stanoviska slovenské vlády k tomuto návrhu.
Předseda slovenské vlády pan Mečiar
jednoznačně na své tiskové konferenci
vysvětlil požadavky, které vláda má.
Vycházel z toho, že se ve volebních programech
uvádělo, že pravomoci federace budou delegovat
národní vlády, republiky. Já trvám
na tom, aby to bylo průběžně dodržováno.
Víme už, o čem se jednalo v Trenčianských
Teplicích. Byl bych pro tento dodatek. Chtěl bych
říci, že je zbytečné nějakými
zastíracími manévry, ignorováním,
nebo něčím podobným měnit tyto
požadavky. Tyto požadavky jsou fakticky jen naplněním
zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, které
byly předneseny slovenskou vládou. Je zbytečné
je deformovat, zakrývat atd. Tento problém vyvstane
později.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, chcete
něco, co si trochu odporuje. My samozřejmě
předpokládáme, že vláda bude
jednat v souladu s právními předpisy, aniž
bychom jí to ukládali. To je něco samozřejmého
a federální vláda i národní
vlády musejí postupovat v souladu s právními
předpisy, které vymezují jejich vzájemné
vztahy i kompetence. To, co bylo řečeno po jednání
v Trenčianských Teplicích a v Piešťanech
směřuje k provedení ústavních
a právních změn, pokud jde o vymezení
kompetence republik a federace. Až k tomu dojde, rámec
vzájemných vztahů se změní,
ale dokud k tomu nedošlo, nemůžeme jednat v intencích
toho, co říkal pan Mečiar. On říkal,
co slovenská vláda navrhuje. To, co navrhuje, se
stalo předmětem jednání. Výsledkem
budou kompetenční změny, ale zatím
nejsou.