Středa 24. října 1990

Jestliže jsme si odnesli z úmorné práce nad propozicí tohoto zákona vůbec nějaká poučení, pak je to především důrazné memento, abychom v době pokud možno co nejkratší zlikvidovali v našem současném právním řádu ty hybridy socialistických právních institutů, které nám překážejí, a dopracovali se co nejdříve k novým základním normám - ať už jde o občanský zákoník, obchodní zákoník a jiné procesní hmotně právní normy; nestane-li se tak co nejdříve, budeme neustále nejen narážet na těžkosti při koncipování nových zákonných předpisů, ale budeme se neustále ocitat v nebezpečí, že přehlédneme kdesi zasuté ustanovení, které nám zejména v praxi - při aplikaci nových norem - bude ztrpčovat život.

Dovolte mi malý příklad. Při práci nad touto propozicí jsme strávili nesčetné hodiny, mnohdy večerní a téměř časně noční. Snažili jsme se ze všech sil konfrontovat předloženou předlohu se stávajícími právními předpisy. Přes to, že jsme se snažili být svědomití, téměř v poslední chvíli jsme zjistili, že nám opět unikla jedna konfrontace, se kterou - ač nerad - vás musím seznámit, nad rámec tisku č. 214, který máte k dispozici. Přišli jsme totiž na to, že je třeba při projednávání této předlohy vzít v úvahu platné ustanovení § 4 zákonného opatření číslo 364 z roku 1990 o nakládání s majetkem svěřeným státním podnikům.

Dovolte mi tedy, abych vám přednesl doplněk předloženého textu - tisk č. 214 - o další § 23, který by zněl: "Tímto zákonem není dotčena účinnost zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 364/1990 Sb., o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku."

Další paragrafy, které za dosavadním § 23 následují, by se pak posunuly, to znamená, že dosavadní § 23 by byl 24 atd., § 27 by byl závěrečným ustanovením.

Jestliže se předřečníci, podle mého přesvědčení, dostatečným způsobem vyrovnali se všemi základními tezemi, ať již jde o aspekty politické či jiné, dovolte mi, abych se velice stručně dotkl několika zásadních problémů, na které - pokládám to za svou povinnost - musím zvlášť upozornit.

Pan ministr financí správně připomněl, že bylo třeba hledat nové instrumenty pro to, aby záměry, které sledujeme, totiž co nejdříve oživit náš ekonomický život, byly realizovány v době co nejkratší. Nenašli jsme však jiný vhodnější instrument než ten, který se zcela osvědčil v předcházejících dobách, totiž institut dražby. Nicméně nebylo možno převzít tento institut v jeho klasické podobě a v celé jeho šíři, ale bylo třeba jej konfrontovat se stávajícími požadavky a současnými podmínkami, a to nejen našeho ekonomického, ale i společenského života. Odtud tedy byly vznášeny požadavky a vyslovovány různé pochybnosti, pokud jde o otázku osudu zásob; konečně odtud i onen rozdílný režim. Provozní jednotka, je-li spojena s nemovitostí, podléhá režimu dražby, což mimo jiné znamená, že vlastnictví vydražené věci přechází příklepem. U zásob, jako věcí s převáděnou jednotkou spojených, byl volen režim jiný, totiž režim smluvní. Stáli jsme před problémem, zda úprava tohoto institutu je nebo není otázkou, která spadá do kompetence federální, nebo zda by nebylo namístě ponechat úpravu těchto otázek v zákonodárství republiky. Dospěli jsme k závěru, že vzhledem k tomu, že jde o institut, který zavádíme po mnoha letech do našeho právního řádu nově a že jistě důvodné požadavky na jednotu právního řádu obou republik si vyžadují v zásadě federální normu. Vytyčili jsme tedy v předloze, kterou máte k dispozici - v ustanoveních § 4 a následujících - zásadní podmínky, za nichž dražba se má, a podle našeho návrhu, také bude konat. Zmínil jsem se již o odlišných režimech o nabývání vlastnictví příklepem nebo smlouvou a pokud jde o podrobnosti, zejména co do běžících lhůt apod., odkazuji jednak na předložený tisk, jednak na stanoviska, která budou jistě vyjádřena v rozpravě.

Nemálo pozorností bylo také třeba věnovat problematice, která je zachycena v ustanovení § 15. Zde jde totiž o to, že s provozní jednotkou, která je předmětem převodu vlastnictví, není spojena nemovitost a že tedy jednotka se nachází v nájmu. Zastáváme stanovisko, že všechny základní aspekty vyjadřované tímto zákonem vyžadují, aby také byl, pokud to je ovšem možné, chráněn i zájem vydražovatele, a to v tom smyslu, že má také právo na to, aby s ním vlastník takové nemovitosti, případně osoba, která má k ní právo hospodaření, uzavřela příslušnou - řeknu to nepřesně - nájemní smlouvu.

Paní a pánové, dovolte mi, abych závěrem své zpravodajské zprávy vyjádřil své osobní přesvědčení. Zákonodárce, ať již jde o samotný sbor nebo o jednotlivého jeho člena, zajisté není jasnovidec ani pánbůh. Ve svém rozhodování je vázán a omezen současně i ve své normotvorné činnosti svými lidskými schopnostmi rozpoznat a klasifikovat problémy a otázky, které mu připadají řešit.

Je tedy v této své činnosti - a to bych rád zdůraznil právě u tak důležitého zákona, jako je tento - ohrožen chybou či omylem. Neměl by se však nikdy octnout v rozporu se svým svědomím. Ujišťuji vás, dámy a pánové, že ústavně právní výbory při své práci nad předloženým návrhem oba aspekty měly na zřeteli.

Dámy a pánové, říká se, že Cézarovi před překročením Rubikonu se dostalo problematické předpovědi. Překročí-li tuto řeku, zničí mocnou říši. Výsledek jeho rozhodnutí i činu je znám i z historie. Náš stát, za jehož osud neseme všichni odpovědnost, není ani mocný, ani bohatý. Odhlédneme-li od vědeckých pracovišť prognostiků, není vybaven ani garancemi úspěchu. Nicméně nad překročením svého Rubikonu již déle váhat nesmíme.

Dovolte mi tedy, abych jako společný zpravodaj o vládním návrhu projednávané předlohy zákona vám doporučil jeho přijetí ve znění tisku č.214 a úpravy § 23 tak, jak jsem ji nastínil.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Ševčíkovi. Pre poriadok sa ešte spýtam spravodajcu Snemovne ľudu, či súhlasí s úpravou, ktorá tu bola navrhnutá, to znamená zmenu § 23? Takže môžem konštatovať, že všetci spravodajcovia nám odporúčali, v zmysle spoločnej správy, tlač 214, tento zákon schváliť. Môžeme otvoriť rozpravu.

Do rozpravy sa zatiaľ prihlásili poslanci Fišera, Bakšay, Benda, Zeman, Němec, Tomis, Borguľa, Janča, Bobovnický, Senjuk, Kontra, Hubálek, Huml a Batta, teda 14 prihlášok je zatiaľ do rozpravy. Otváram rozpravu, slovo má pán poslanec Fišera, pripraví sa poslanec Bakšay.


Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté. Bylo zde několikrát zdůrazněno, jak závažný zákon projednáváme, který bude mít důsledky nejenom pro velký počet dnešních zaměstnanců v oblasti, kterou budeme privatizovat, ale i pro všechny, kteří užívají jejich služby. Budou to důsledky ekonomické, sociální a politické a ze sdělení zpravodajů i pana ministra Klause jednoznačně vyplývá, kolik pozornosti věnovalo Federální shromáždění i vláda přípravě tohoto mimořádně obtížného a složitého zákona.

Současně v době, kdy probíhala příprava tohoto zákona, se do značné míry stupňovala nejistota řady lidí, kterých se bude tento zákon týkat. Vznikla nervozita, a to je myslím jeden z nejhorších stavů společnosti, takže jsme opravdu povinni problém řešit a pokud možno jej neodkládat.

Současně však ze zprávy zpravodajů vyplynulo to, co všichni, kteří se pohybujeme v parlamentu, víme: že existují mezi námi značné názorové rozdíly, pokud jde o některé základní body, které zde již byly zdůrazněny. Mohlo by nás to vést k tomu, abychom zákon neprojednávali, a ještě pokračovali ve výborech. To by zřejmě nebylo za stavu, který jsem se snažil popsat, rozumné. Chci proto navrhnout, že by bylo vhodné, abychom zvolili určitou proceduru jednání, která by nám umožnila dostat se k takovému závěru, pod který bychom se mohli s klidným svědomím svým hlasováním podepsat.

Navrhuji proto, abychom dnes odpoledne prodiskutovali jen ty základní body, které určují v podstatě filozofii tohoto zákona v pojetí, jak jej charakterizoval pan poslanec Jurečka. Myslím, že body, které popsal, v zásadě charakterizují podstatu problému a ukazují na vzájemné vazby, které mezi jednotlivými body jsou.

Dále doporučuji, abychom o těchto (a myslím, že to jednací řád nezakazuje) bodech a případných pozměňovacích návrzích orientačně hlasovali, aby bylo možné potom v ústavně právních výborech a případně ve výborech hospodářských dopracovat detaily podle toho, jak předběžně bude vypadat celková vůle Federálního shromáždění tak, aby zákon opravdu mohl projít.

Navrhuji dále, abychom konečně projednání tohoto zákona přesunuli na úterý nebo středu a odpovídajícím způsobem posunuli projednání jednacího řádu, protože jsem hluboce přesvědčen, že dopady, které bude tento zákon mít na naší veřejnost, na občany této země, jsou tak závažné, že je to časově důležitější, než projednání jednacího řádu Federálního shromáždění. Věřím, že můj návrh pochopíte. Je veden snahou dostat se co nejdříve k žádoucímu výsledku tak, abychom opravdu přijali konzistentní řešení. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi. K tejto otázke sa chce vyjadriť ešte pán poslanec Bakšay. Pretože ide o veľmi závažný návrh (nielen procedurálny, ale iste aj obsahový), odporúčal by som, aby sa k nemu vyjadrili spravodajcovia a dali o ňom hlasovať.

Poslanec SL J. Bakšay: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, scenárom ekonomickej reformy sme sa rozhodli pre cestu radikálneho prechodu na trhové hospodárstvo. K tomuto kroku patrí privatizácia a my po prvý raz po dlhých rokoch temna máme možnosť napravovať kolektivizačné a socializačné chyby minulosti. Máme možnosť konečne určiť vlastníka, zlikvidovať anonymitu vlastníctva a dať naším občanom to, čo robí človeka človekom - vlastnú možnosť rozhodovania sa.

Tento proces je jedinou cestou, schopnou riešiť i zložité sociálne problémy a vytvoriť zdroje, z ktorých bude možné spravodlivo riešiť problémy dôchodcov, mladých manželstiev a ostatných vrstiev obyvateľstva. Sme pred neskutočne ťažkou úlohou - uskutočniť privatizáciu do najvyššej možnej miery a urobiť ju zároveň rýchlo. Tak rýchlo, aby sa naša ekonomika nedostala na poľskú čí sovietsku cestu.

Tento malý privatizačný zákon ako aj ostatné ekonomické zákony, ktoré sú pred nami, nemôže byť od A do Z dokonalým zákonom, pretože vyriešiť dokonale všetky problémy súvisiace so zložitým problémom privatizácie je skoro nemožné.

Základná osnova zákona je ale po dlhom procese pripomienkovania vo výboroch dobrá. A to, čo je potrebné zmeniť, či dopracovať, urobíme dnes tu, tak ako nás k tomu viažu naše poslanecké mandáty.

Dámy a páni, naši občania, naši voliči netrpezlivo čakajú, kedy slová konečne premeníme na skutky. Dnes máme túto možnosť. Dnes môžeme konečne dokázať našim voličom, že sme sa skutočne vydali na cestu efektívneho trhového hospodárstva a že to uťahovanie opaskov (to ale nemá pán minister Klaus rád, takže radšej použijem jeho druhý pojem - vyhrňovanie rukávov) v nasledujúcich rokoch skutočne prinesie našim národom lepší životný štandard, spravodlivejší sociálny program a spokojný dôchodkový vek.

Z týchto aspektov odporúčam, aby sme návrh môjho priateľa Ivana Fišeru neprijali, ale riešili návrh tohto zákona dnes, príp. zajtra, tu na zasadaní tohto pléna. Myslím, že sme dostatočne dlho prerokúvali jednotlivé aspekty tohto zákona vo výboroch. Naši právnici zasadali dokonca včera do večera. Myslím, že ďalšia práca vo výboroch by bola neúčelná. Problémy, ktoré v zákone sú, dokážeme (aspoň sa domnievam) splniť a vyriešiť i tu na našom plenárnom zasadaní.

Preto podávam pozmeňovaní návrh voči Ivanovi Fišerovi, aby sme malý privatizačný zákon riešili ihneď, tu, okamžite. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Nechápem to celé ako pozmeňovací návrh v tom poňatí, na ktoré sme si zvykli. Pán poslanec Bakšay navrhuje, aby sme postupovali normálnym spôsobom, ako je to obvyklé - za základ vezmeme zákon a spoločnú správu výborov, ktorú tu predniesli a odôvodnili spravodajcovia. Týmto spôsobom by sme teda pokračovali. Pán poslanec Fišera navrhuje, aby sme sa vrátili k filozofii tohto zákona, k poňatiu tohto zákona a všeobecnou diskusiou primli navrhovateľa, prípadne výbory do event. zásadného prepracovania rozhodujúcich paragrafov, o ktorých tu bola reč.

Prosím, keby sa k návrhu vyjadril spravodajca pán poslanec Jurečka za Snemovňu ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Jurečka: Sdílím s panem poslancem Fišerou starost o to, aby zákon o tzv. malé privatizaci byl skutečně začátkem dobré cesty, aby nebyl začátkem chaosu a nefungování toho, co chceme spravit, ale rozcházím se s ním v konkrétním návrhu, jak by toto těleso mělo k tomuto cíli dospět. Myslím, že diskuse o tématických celcích, které jsem se snažil charakterizovat, by nás přivedla znovu na začátek celé procedury Federálního shromáždění. To by ale ještě nebyl ten hlavní důvod. Pokud by jen toto bylo tím důvodem, podstupme to, ale důvod je v tom, že si myslím, že teď v tomto kolektivu, v tomto tělese můžeme udělat jakési první čtení. Stejně se výbor ústavně právní nad řadou vašich připomínek spolu s námi zpravodaji bude muset sejít. Jsem přesvědčen o tom, že výsledek, ke kterému se společně dopracujeme, sice nebude ideální, ale bude předznamenávat začátek dobré cesty.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Jurečkovi. Čo odporúča pán poslanec Ševčík?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Paní a pánové, pozměňovací návrh dr. Fišery chápu jednak jako projev snahy o maximální péči projednávané tématiky a jednak jako výraz všech těžkostí, o kterých jsem tady předtím mluvil.

Na rozdíl od praxe v jiných parlamentech naše legislativní technika je svým způsobem omezena a - dovolte mi to říci - také kulhá. Nám schází institut prvního čtení, tedy projednávání základních aspektů a zásad zákonů, v nichž by se měly základní podmínky, a to, čemu se v tomto shromáždění, podle mého názoru, nesprávně začalo říkat filozofie zákona, projevit. Nicméně, ohlédnu-li se zpět na řady hodin, strávených nad předlohou, a na to, že vlastně první čtení bylo nahraženo úmornou prací a že koneckonců, také bude doplněno rozpravou v plénu, mám za to, že všechny kontraverzní otázky, které se mohou vyskytnout (nikdo si nemůže být více než já sám vědom, kolik jich je) lze odstranit přiměřeným způsobem a dobou rozpravy. Navrhuji tedy, aby protinávrhu kolegy Fišery nebylo vyhověno, aby nebyl přijat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Vypočuli sme si spravodajcov k tomuto návrhu. Domnievam sa, že o návrhu môžem nechať hlasovať. Trvá pán poslanec Fišera na tom, aby sa o návrhu hlasovalo? (Poslanec Fišera na návrhu trvá.) Hlási sa ešte poslanec Wagner. Dávam mu slovo.

Poslanec SL J. Wagner: Chci se vrátit k tomu, co jsem předložil včera. Příčinou bylo v podstatě jednání o tomto zákoně. Oba zástupci sněmoven, kteří mají dnes návrh zdůvodnit, potvrdili obavy poslance Fišery i obavy moje. To že bychom projednávali - jak říká poslanec Jurečka - návrh zákona po blocích, nebo v jakékoliv jiné variantě, nás vrátí jen k tomu, že budeme nahrazovat to, co není v pořádku v našem parlamentě, co není v pořádku ve vztahu vlády a jiných institucí, které s parlamentem mají spolupracovat.To my budeme nahrazovat, a to my jsme nahrazovali. Chci upozornit na věcné závažné důvody.

Ve zprávě vlády o ekonomické reformě, kterou máte všichni k dispozici, se praví, na řešení věci, o které nyní vážně debatujeme, stačí úprava jakési vyhlášky. Toto se tam praví. Pak se k témuž sešla schůze tří vlád, a už vyhláška nestačila. Pak jsme hodiny a hodiny jednali s vědomím, že nám byla předložena špatná předloha, a že to nebyla předloha federální vlády, že ji federální vláda předkládá jen formálně. Ve výboru pro plán a rozpočet jsem se několikrát dotázal zástupce, který měl být zástupcem federální vlády, náměstka ministra financí panaTřísky, na některé aspekty problému. Pan Tříska na některé věci odpověděl tak, že není zástupcem vlády, že je zástupcem ministerstva financí.

Já se ptám, vážení, jestli tento výklad je takto možný? Vláda posílá do výboru zástupce vlády a nikoliv ministerstva. Na řadu věcí jsme nedostali odpověď.

Ještě pár poznámek nakonec. Dnes přišel na stůl dodatek pana poslance Senjuka k textu tohoto zákona, který mění sice jen pár slov, ale pár slov může zcela změnit význam zákona.

Druhá věc. Dnes jsme také dostali na stůl návrh novely zákona, který jsme schválili před několika dny, zákona o restituci. Budeme tento zákon, který dnes schvalujeme, příští týden novelizovat, nebo budeme postupovat zodpovědně?

Poslední argument: Nebylo jednoznačně stanoveno, co ještě bude podléhat fyzickým restitucím. Vláda musí říci jasné a zásadní stanovisko, kde skončí fyzické restituce, aby bylo možné zodpovědně zahájit malou i velkou privatizaci. K tomu není třeba žádného dlouhého času. Jsem přesvědčen, že čas nastíněný poslancem Fišerou, by se zhruba mohl dodržet a pokud se natáhne o týden, tak se nic nestane. Daleko více se stane, když schválíme špatný zákon a ještě horší bude, když se ukážeme jako nezodpovědní. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Poslanec Wagner svojimi argumentmi podporil vlastne návrh poslanca Fišeru. Ešte sa k tomu chce vyjadriť poslanec Klaus.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Teď nevím, jestli poslanec nebo ministr, ale to je jedno. Poslouchal jsem vystoupení pana poslance Fišery a pana poslance Wagnera. Já jim nerozumím. Mně se zdá, že zavádějí do Federálního shromáždění velmi nebezpečný precedens. Dva jednotliví poslanci, kteří neuspěli se svými připomínkami ve výborech, kde měli dostatek času a prostoru všechny připomínky uplatnit, zneužívají pléna Federálního shromáždění k opětovnému nastolení svých původních výhrad. Jejich výhrady byly nebo nebyly přijaty výbory, a proto si myslím, že je možné dnes normálně o tomto zákoně diskutovat. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP