Středa 3. července 1991

Navrhované usnesení neupravuje samotnou působnost a jednání kontrolního orgánu a práva a povinnosti jeho členů, neboť se na tuto působnost, na toto jednání, na tato práva a na tyto povinnosti přiměřeně vztahují ustanovení § 90 až 92 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění tak, jak je to upraveno ustanovením § 5 tohoto zákona.

Předkládaný návrh - na rozdíl od původního návrhu podle tisku 660 - upravuje v 15 Bodu, že členové kontrolního orgánu mají právo být uvolnění ze členství a funkcí dalších orgánů Federálního shromáždění; výbory branné a bezpečnostní tím vyhověly návrhu poslance Václava Bendy.

Předkládaný návrh odpovídá jak jednacím řádu Federálního shromáždění, tak řádu upravujícímu volby předsedy Federálního shromáždění, prvního místopředsedy Federálního shromáždění a předsedy výboru petičního a iniciativního Federálního shromáždění, jehož ustanovení se při volbě členů kontrolního orgánu použijí přiměřeně. Navrhované usnesení respektuje rovněž součinnost politického grémia při projednávání kandidatury poslanců, a to v bodě třetím předkládaného návrhu.

Jménem výborů branných a bezpečnostních doporučuji Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby navrhované usnesení přijaly. Bude-li toto usnesení přijato, doporučuji jménem výborů branných a bezpečnostních a na základě včerejšího vyjádření předsedy Sněmovny národů, který předsedal naši společné schůzi, aby jako poslední bod programu této společné schůze byla zařazena volba členů kontrolního orgánu tak, aby tento kontrolní orgán mohl začít působit již v tomto měsíci. Připomínám, že Federální bezpečnostní informační služba byla naším zákonem zřízena k 1. červenci tohoto roku. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Petru Uhlovi a můžeme zahájit rozpravu. Prosím, kdo se hlásí do rozpravy se svým přispěvkem?

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, kolega Uhl už pripomenul, že posledný bod uznesenia sa tam dostal v podstate tak, že branné a bezpečnostné výbory vyhoveli požiadavke pána kolegu poslanca Václava Bendu.

Samozrejme, potrebu vzniku tohoto kontrolného orgánu vôbec ničím nespochybňujem, avšak niektoré názorové rozdiely boli počas prerokovávania toho, akú funkciu vlastne tento kontrolný orgán má vykonávať. Na jednej strane boli poslanci, ktorí hovorili o nepretržitej a neustálej kontrole Federálnou bezpečnostnou informačnou službou, zatiaľ čo na druhej strane boli poslanci, ktorí hovorili o kontrole náhodnej, príležitostnej, poprípade o tom, že tento kontrolný orgán má samozrejme reagovať na všetky podnety v prípade sťažností občanov.

Ja som zástankyňou druhého názoru a okrem toho i preto, že tento kontrolný orgán bude pomerne početným kontrolným orgánom, a ešte, keď si domyslím, že ustavenie podobného kontrolného orgánu naše výbory schválili i v súvislosti so vznikom federálnej polície, mám vážne obavy, že uvolnením 16 poslancov z výborov a iných orgánov Federálneho zhromaždenia vlastne činnosť týchto orgánov bude do značnej miery paralyzovaná.

Tým samozrejme nechcem tvrdiť, že sa nemôžu vyskytnúť prípady, keď neúčasť členov kontrolného orgánu vo výboroch alebo iných orgánoch Federálneho zhromaždenia bude nutná. Práve preto posledný bod navrhujem nahradiť inou formuláciou, pokiaľ je to potrebné už v tomto uznesení a ak k tomu nie je postačujúce uznesenie predsedníctva Federálneho zhromaždenia. Ide o tuto formuláciu: "Neúčasť členov kontrolného orgánu na rokovaní ďalších orgánov Federálneho zhromaždenia v dôsledku zaneprázdnenosti prácou v kontrolnom orgáne sa považuje za ospravedlnenú. "

Touto formuláciou, myslím, môžeme vyhovieť zástancom oboch názorov a tento pozmeňujúci návrh predkladám s tým, že by som potrebovala poznať názor predsedníctva. Možno, že to nemusíme zapracovať do textu tohto uznesenia, ale že by eventuálne stačilo uznesenie predsedníctva ako takého.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyní Sándorové. Prosím, kdo se ještě hlásí do rozpravy?

Poslanec SL V. Benda: Protože moje jméno dvakrát padlo v souvislosti s bodem 15, rád bych uvedl věci na pravou míru. Původní návrh, patrně branně bezpečnostních výborů, předpokládal automatické uvolnění členů kontrolního orgánu ze všech ostatních funkci. Můj pozměňovací návrh byl přísnější vůči poslancům a zněl, že mají jenom právo být uvolnění z práce v jiných funkcích ve Federálním shromáždění. To znamená, klidně souhlasím s návrhem paní kolegyně Sándorové., aby to bylo ještě přísnější vůči poslancům a aby byli omluvení jenom v případě zasedání kontrolního orgánu.

Jenom jsem chtěl vysvětlit, že jsem to nebyl já, kdo by navrhoval automatické vyčlenění členů kontrolního orgánu ze vší práce Federálního shromáždění. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Ještě jednou se hlásí paní poslankyně Sándorová.

Poslankyně SN E. Sándorová: V tom prípade sa pánu kolegovi ospravedlňujem. Toto nedorozumenie bolo spôsobené asi tým, že v čase prerokúvania tohto návrhu v našom výbore som bola v zahraničí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To bylo od vás milé, paní poslankyně, já vám děkuji za kolegu Bendu. Hlásí se ještě někdo? Prosím.

Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi vznést dva pozměňovací návrhy, které se v podstatě týkají jedné věci, tudíž je možno o nich hlasovat najednou.

Mé připomínky se týkají článků, resp. bodů 4 až 6. Jedná se zde vlastně o institut zákazu majorizace. Domnívám se, že tak jak je to zde interpretováno, je to nadbytečné. Při hlasování o tomto zákonu nebylo hlasováno jako o zákonu ústavním. Hlasovalo se prostou většinou, tedy Sněmovna národů dohromady, tak jako Sněmovna lidu. Proto navrhuji bod 4 spojit s bodem 5, přičemž by měl mít následující znění:

"Každá sněmovna volí tajným hlasováním ze svého středu čtyři poslance."

Bod 6 by se přečísloval na bod 5 a jeho text by byl následující: "K organizaci tajné volby a ke zjišťování výsledků hlasování zvolí Federální shromáždění ze svých poslanců dvanáctičlennou volební komisi. Každá sněmovna volí ze svého středu 6 poslanců."

Jak už jsem řekl, domnívám se, že otázka majorizace je v tomto případě dostatečné vyřešena složením Sněmovny národů, která je založena na republikovém principu, na rozdíl od Sněmovny lidu, která je založena na principu regionálním.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkují. Máte k dispozici text, pane navrhovateli? Hlásí se ještě někdo? Pan poslanec Sacher.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám za to, že celý kontrolní mechanismus té důležité složky Federální bezpečnostní informační služby není postaven na skutečném principu kontroly, ale na jakémsi principu demokracie v uzavřeném kruhu.

Jestliže vláda navrhuje ředitele úřadu, prezident ho schvaluje, vláda zadává úkoly tomuto úřadu, tak za této situace při volbě kontrolního orgánu tak, jak je konstituován v zákoně o Federální bezpečnostní informační službě, mají politické strany, které nejsou účastny ve vládě, pramalou šanci stát se členy tohoto kontrolního orgánu.

Myslím, že o demokracii se nemůžeme dozvídat ze státní televize, ze státního rozhlasu ani z vlády, ale měli bychom se především o ní dozvídat z pozicí nevládní politických stran. A tento systém, znovu opakuji, dává pramalou šanci těmto stranám nezastoupeným ve vládě, stranám, které zde mají menšinu, aby se tohoto kontrolního úkolu mohly zúčastnit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Žádný konkrétní návrh však nedáváte, pane poslanče? (Poslanec SL R. Sacher: Ne.)

Kdo z přítomných by ještě chtěl vystoupit v rozpravě? (Nikdo.) Zdá se, že tomu tak není. Rozpravu k tomuto bodu tedy končím a prosím pana poslance Uhla.

Poslanec SN P. Uhl: Jsou zde dva pozměňovací návrhy. Jeden pozměňovací návrh je od poslankyně Sándorové. Krátce se k tomuto návrhu poslankyně Sándorové vyjádřím. Tak, jak je navrhován v původním tisku, neznamená, že by byl vyloučen souběh činností v kontrolním orgánu a v jiném orgánu. Záleží na poslanci, který má právo být uvolněn, ale nemusí být uvolňován. To je za prvé.

A za druhé zpřísnění nevidím, může-li být v tom orgánu jiném kdykoli omluven. Snad jenom to, že se tam snižuje kvórum. Pokud má být v tom orgánu nejméně polovina poslanců, on je omluven, tak vzniká větší nebezpečí, že nebude schopnost se usnášet. Ohrožuje to tedy schopnost se usnášet.

K druhému návrhu se vůbec nevyjadřuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Bylo by dobré, abychom nyní sněmovnu seznámili s tím, o jaký návrh jde. Rád bych se paní poslankyně zeptal, zda v této podobě trvá na hlasování?

Poslankyně SN E. Sándorová: Áno, trvám na tom.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím, formulujte tedy návrh. Než budeme hlasovat, musíme svolat poslance. Počkáme chvíli, až se nám sněmovna náležitě naplní.

Nyní jsme již usnášení schopni, prosím pana poslance Uhla, aby přenesl pozměňovací návrh poslankyně Sándorové. Poslanec SN P. Uhl: Tisk č. 713, bod 15 - poslankyně Sándorová se domáhá, aby bod 15 byl přijat v této formě:

"Neúčast členů kontrolniho orgánu na jednání dalších orgánů Federálního shromáždění v důsledku zaneprázdnění prací v kontrolním orgánu se považuje za omluvenou."

Předsedající předseda SL R. Battěk: Co vy na to, pane poslanče?

Poslanec SN P. Uhl: Já jsem svůj názor řekl, nemám mandát od výborů branných a bezpečnostních k tomu, abych se vyjadřoval. Poslankyně Sándorová, jsouc členkou našeho výboru, nepřednesla tento pozměňovací návrh při našem jednání, takže výbory k tomu nemohly zaujmout stanovisko. Já už jsem nicméně svůj názor řekl před pěti minutami.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlasovat o pozměňovacím návrhu bude Sněmovna národů jako celek. (Hlasování započato v 10.20 hodin.)

Ptám se poslanců Sněmovny národů, zda souhlasí s navrženým pozměňovacím návrhem? (Hlasuje se.) (47) Čtyřicet sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (5) Pět. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasováni? (29) Dvacet devět. Děkuji.

Sněmovna národů navrženy pozměňovací návrh schválila.

Hlasovat nyní bude Sněmovna lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo s navrženým pozměňovacím návrhem souhlasí? (Hlasuje se.) (51) Padesát jeden. Děkuji.

Kdo je proti? (6) Šest. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (28) Dvacet osm. Děkuji.

Také Sněmovna lidu uvedený pozměňovací návrh schválila.

Prosím o další návrh.

Poslanec SN P. Uhl: Dále je zde pozměňovací návrh poslance Jégla, který se týká 4, 5 a 6 bodu tisku 713. Tento návrh sleduje to, že poněkud zjednodušuje volbu členů volební komise (bod 6), což je zásah nepodstatný, neboť jde jen o volební komisi, ale návrh podstatnějším způsobem zasahuje v bodě 4 do původní představy, že dva členově kontrolního orgánu zvolení ve Sněmovně národů musejí být z poslanců zvolených do Sněmovny národů v České republice a dva v republice Slovenské. Toto se ruší, protože sněmovny se stavějí na roveň a každá volí ze svého středu 4 poslance, tedy ve Sněmovně národů bez ohledu na to, ve které republice tito poslanci byli zvoleni.

Já se k tomu osobně nechci nijak vyjadřovat. Doufám, že jsem to vysvětlil dobře, pane poslanče Jégle? (Poslanec Jégl souhlasí.) Každý ať se rozhodne sám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Poslance by ovšem zajímalo vaše vyjádření jako navrhovatele.

Poslanec SN P. Uhl: Tento návrh je v souladu se zákonem. To jsem si ověřoval. Není v rozporu. Já osobně se domnívám, že vzhledem k závažnosti kontrolního orgánu by měla být zachována ona parita dva plus dva ve Sněmovně národů. Říkám to jen na výzvu Předsedajícího a nechci vás svým osobním názorem ovlivňovat.

Přečtu pozměňovací návrh poslance Jégla. Týká se bodu 4, 5 a 6. Byl by spojen bod 4 s bodem 5 a zněl by takto:

"Každá sněmovna voli tajným hlasováním ze svého středu 4 poslance."

Dosavadní bod 6 by se stal bodem pátým a obsahoval by dvě věty. První věta zůstává z původního tisku: "K organizaci tajné volby a ke zjišťování výsledků hlasování zvolí Federální shromáždění ze svých poslanců dvanáctičlennou volební komisi."

Dosavadní věta druhá se navrhuje nahradit takto: "Každá sněmovna volí ze svého středu 6 poslanců." (Rozumí se do této volební komise.)

Poslanec Jégl žádá, aby se o tomto návrhu hlasovalo an bloc.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za výklad. Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Jégla. Hlasovat bude nejprve Sněmovna národů jako celek.

(Hlasování započato v 10.27 hod.) Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo z nich souhlasí s uvedeným pozměňovacím návrhem? (Hlasuje se.) (13) Třináct. Děkují.

Kdo je proti? (45) Čtyřicet pět. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (10) Deset. Děkuji.

Třináct poslanců bylo pro, čtyřicet pět proti, deset se zdrželo hlasování, dvacet dva hlasování ignorovalo.

Hlasovat nyní budou poslanci Sněmovny lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo z nich je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (33) Třicet tři. Děkuji.

Kdo je proti? (19) Devatenáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasováni? (41) Čtyřicet jeden. Děkuji.

Ve Sněmovně lidu hlasovalo 33 poslanců pro, 19 proti, 41 se zdrželo hlasování, nikdo hlasování neignoroval.

Uvedený pozměňovací návrh nebyl přijat.

Měli bychom hlasovat o konečném znění usnesení.

Poslanec SN P. Uhl: Dovolím si pouze konstatovat, že se bude hlasovat o tom znění, které je v tisku 713, s výjimkou bodu 15, který je pozměněn vaším hlasováním, protože byl přijat pozměňovací návrh poslankyně Sándorové.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlasovat budeme o celkovém znění usnesení ve smyslu pozměňovacího návrhu poslankyně Sándorové. (Hlasování započato v 10.29 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP