Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi. Teraz prosím
spravodajcov, aby uviedli jednotlivé pozmeňovacie
návrhy. Myslím, že boli predložené
troma poslancami. Dávajte, prosím, pozor! Slovo
má poslanec Šamalík.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík:
Návrhy, které se týkají článku
12, bych rozdělil tak, aby tvořily určitý
samostatný celek.
Poslanec Senjuk i poslanec Měrák se shodují
v návrhu, který vkládá do článku
12 odst. 2 za písmeno b) nová písmena c)
a d), která zní: "c) daň z přidané
hodnoty, d) spotřební daně".
Myslím, že bychom to měli schválit samostatně.
Zaujal jsem k tomu již stanovisko, protože je to shodné
s návrhem výboru pro plán a rozpočet.
Také jsem vycházel z toho, že funkcí
tohoto zákona je umožnit legislativní průchod
ostatním zákonům. Když to bereme z tohoto
hlediska, měli bychom vycházet pouze z této
legislativní úpravy, a nikoli z určitých
představ, jak příští zákony
budou vypadat, aby se určitá obava z nich nestala
důvodem k torpedování této novely.
Měli bychom to brát jako záležitost,
která se nedotýká ekonomických obsahů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme teda hlasovať o doplnení článku
12, písmeno c) a d), podľa návrhu, ktorý
predložil pán poslanec Měrák a pán
poslanec Senjuk.
Súhlasí pán podpredseda vlády s takýmto
doplnením? (Místopředseda vlády a
ministr financí ČSFR V. Klaus: Ano.)
Pokiaľ to nepredkladá vláda, vyjadril sa v
tom zmysle, pretože to nechcela rozširovať, v záujme
dosiahnutia dohody. Vecné námietky proti takému
doplneniu neboli ani zo strany predkladateľa.
Hlasujeme teda o doplnení článku 12, podľa
návrhu pána poslanca Měráka a Senjuka.
Obidvaja spravodajcovia tiež odporúčajú.
Kto z poslancov obidvoch snemovní je za tento návrh,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasování:
11.18)
(SN-ČR 64, SN-SR 58, SL 115)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 0, SN-SR 2, SL 4)
Jeden poslanec zo Snemovne ľudu nehlasoval. Konštatujem,
že poslanci Federálneho zhromaždenia tento návrh
prijali.
Prosím ďalší návrh.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík:
Důsledek toho je: § 12 nový odst. 5, jehož
znění máte před sebou, v bodě
a) v odst. 2 za písm. b) se vloží písmena
c) a d), to je text, který jsme právě nyní
schválili. Je to důsledek... (Výklad poslance
Šamalíka byl poněkud nejasný.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: To sú legislatívno-technické
zmeny, o tom hlasovať nemusíme. Má niekto iný
názor? (Nikdo.) Berieme to teda ako legislatívno-technickú
zmenu.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík:
Další návrh je návrh kolegy Měráka,
který říká: Dosavadní písmena
c) a d) se označí jako písmena e) a f), přičemž
písmeno e) zní takto - to je nový dodatek:
"U daně z příjmů fyzických
osob a daně z příjmů právnických
osob okruh poplatníků, předmět a výchozí
daňovou sazbu včetně rozsahu možných
odchylek v konstrukci uvedených daní v obou republikách."
To je text, který je shodný se stanovisky, která
byla přijata ve výboru pro plán a rozpočet
Sněmovny národů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím, aby ste ešte raz zopakovali,
ako to bude presne znieť, kde sa to doplní a aké
to bude mať písmeno, aby sme to mohli v zápise
presne zachytiť.
Společný zpravodaj výborů SN. F. Šamalík:
Je to stále článek 12... (Předsedající
místopředseda FS J. Stank: Je to článok
12, kde sa podľa návrhu poslanca Měráka
upraví písmeno...), kde se označí
c) a d) jako e) a f) v důsledku přesunů.
Máme zde písmeno e), které zní:
"U daně z příjmů fyzických
osob a daně z příjmů právnických
osob okruh poplatníků, předmět a výchozí
daňovou sazbu včetně rozsahu možných
odchylek v konstrukci uvedených daní v obou republikách."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Obidvaja spravodajcovia odporúčajú,
je to návrh výborov pre plán a rozpočet,
pán poslanec Konečný hovorí, že
to ponecháva na zváženie snemovniam. Chce sa
k tomu vyjadriť pán minister Klaus? (Nikoli.) Ďakujem,
nechce.
Budeme hlasovať o takomto doplnení článku
12, ako ho navrhuje pán poslanec Měrák.
Opäť sa pýtam poslancov v snemovniach, kto súhlasí
s týmto doplnením, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 11.21)
(SN-ČR 41, SN-SR 27, SL 91)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 22, SN-SR 32, SL 29)
V českej časti Snemovne národov štyridsaťjeden
pre, nikto proti, dvadsaťdva sa zdržalo hlasovania.
V slovenskej časti Snemovne národov dvadsaťsedem
pre, nikto proti, tridsaťdva sa zdržalo hlasovania.
V Snemovni ľudu deväťdesiatjeden pre, nikto proti,
dvadsaťdeväť sa zdržalo hlasovania.
V každej časti Snemovne národov nehlasoval
jeden poslanec a tiež jeden poslanec zo Snemovne ľudu.
Návrh nebol prijatý, pretože nezískal
potrebnú kvalifikovanú väčšinu
u poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku
a v Českej republike.
Společený zpravodaj SL P. Konečný:
Posledním pozměňovacím návrhem
je pozměňovací návrh pana poslance
Tichého, který navrhuje změnit text článku
12, a to odstavec 3. Původní znění
je: "Ostatní daně a poplatky stanoví
zákony národních rad." Tento text navrhuje
změnit takto: "Ostatní daně a poplatky
stanoví zákony národních rad, včetně
daně z nemovitostí, daně z převodu
nemovitostí, daně k ochraně životního
prostředí a daně silniční (s
výjimkou daně vybírané na hranicích)
i tehdy, pokud jsou placeny podniky a společnostmi."
Zpravodajové tento pozměňovací návrh
nedoporučují.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Spravodajcovia neodporúčajú.
Aký má názor pán minister za navrhovateľa?
Pán minister Klaus neodporúča. Pán
poslanec Tichý trvá na hlasovaní?
Poslanec SN B. Tichý: Jsem na rozpacích, protože
rozpor mezi textem je evidentní, ale protože by zřejmě
tento návrh neprošel, beru ho zpět. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Tichý sťahuje svoj
návrh.
Sú ešte nejaké pozmeňujúce návrhy?
(Nebyly.)
Tým sme vyčerpali všetky návrhy, ktoré
boli
v rozprave prednesené ako pozmeňujúce návrhy.
Budeme hlasovať o celej novele ústavného zákona.
Pripomínam, že na schválenie treba trojpätinovú
väčšinu všetkých poslancov v Snemovni
národov zvolených v Českej republike a trojpätinovú
väčšinu všetkých poslancov zvolených
v Slovenskej republike, ako aj trojpätinovú väčšinu
všetkých poslancov Snemovne ľudu.
Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné,
pretože v Snemovni národov je 124 poslancov, z toho
64 zvolených v Českej republike a 60 zvolených
v Slovenskej republike. Je tiež prítomných
122 poslancov Snemovne ľudu.
Pýtam sa, vážené panie poslankyne, vážení
páni poslanci, kto je pre tento vládny návrh
zákona v znení uznesenia 1491 a pozmeňujúcich
a doplňujú cich návrhov, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 11.26)
(SN-ČR 62, SN-SR 44, SL 118)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 2, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 2, SN-SR 13, SL 4)
V českej časti Snemovne národov šesťdesiatdva
pre, nikto proti, dvaja sa zdržali hlasovania. V slovenskej
časti Snemovne národov štyridsaťštyri
pre, dvaja proti, trinásť sa zdržalo hlasovania.
V Snemovni ľudu stoosemnásť pre, nikto proti,
štyria sa zdržali hlasovania.
Jeden poslanec zvolený v Slovenskej republike nehlasoval.
(Hlas z pléna: Kdo?)
Konštatujem, že poslancov Snemovne ľudu návrh
prijali, rovnako poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej republike. V slovenskej časti Snemovne
národov chýbal jeden hlas na dosiahnutie trojpätinovej
väčšiny.
Konštatujem teda, že Snemovňa národov
tento ústavný zákon neprijala. Je to jasný
prípad pre rokovanie snemovne, ale o tom musí rozhodnúť
snemovňa alebo Federálne zhromaždenie podľa
návrhu, ktorý vám bude predložený.
Myslím, že aj napriek výsledok môžme
pokračovať v ďalšom programe prerokúvaním
ďalších zákonov.
Pán poslanec Soukup má faktickú poznámku.
Poslanec SL J. Soukup: Nezlobte se, pane předsedající,
domnívám se, že byste se měl zeptat
poslance ze Slovenské republiky, který nehlasoval,
zda to byla jeho vůle a zda se eventuálně
nejednalo o chybu technického zařízení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že táto otázka
by bola celkom zbytočná, ale hlási sa pán
poslanec Moric, ktorý to zrejme vysvetlí.
Poslanec SN V. Moric: Nehlasoval som ja, priznávam sa,
a nehlasoval som preto, že si myslím, že dane
nepatria do kompetencií Federálneho zhromaždenia,
ale do kompetencií národných rád.
(Veselost.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže je to jasné. Ešte pán
poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
je mi velmi líto, ale musím vás upozornit,
že jste pravděpodobně udělal jistou
chybu při projednávání tohoto návrhu
ústavního zákona.
Včera, při projednávání pořadu
jednání 22. společné schůze
pan první místopředseda akceptoval můj
návrh, že součástí jednání
o tomto zákoně bude i verze výborů
pro plán a rozpočet, o které se jednalo na
minulé schůzi a kteréžto jednání
se přerušilo. Ta verze je v tisku 1390 a je tam návrh
ústavního zákona v jiné variantě,
než předložila vláda. Čili to je
samostatný návrh, který měl být
předmětem tohoto jednání. Mám
za to, že jste udělal chybu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Musím konštatovať, že podľa
zákonného Rokovacieho poriadku som neurobil chybu,
a to z toho dôvodu, že všetky návrhy, ktoré
by bolo možné predložiť, alebo ktorými
by poslanci chceli obohatiť alebo upraviť vládny
návrh, tu mohli byť predložené a mnohé
z nich tiež boli, veď sme o nich predsa hlasovali. To
je celkom jednoznačné. Takže sa teda premietli
stanoviská a závery výborov pre plán
a rozpočet do tohto návrhu. To je jedno konštatovanie.
Druhá vec - pokiaľ ide o ústavný zákon,
o novelu ústavného zákona, konštatujem,
že normálnou cestou, ako to určuje zákon,
bol predložený len jeden, a to vládny návrh.
To, čo predložili výbory pre plán a
rozpočet, nebolo predložené tou cestou, ktorú
predpisuje Zákon o rokovacom poriadku.
Pán poslanec Zeman má zrejme námietky proti
tomu. Prosím.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
netrval jsem na tom, aby byla projednána verze výborů
pro plán a rozpočet, pokud projde vládní
verze.
Za této situace, jak už zde bylo řečeno
včera, má každý poslanec právo
předložit procedurální návrh
na zařazení dalšího bodu do programu.
Předkládám tedy v tomto smyslu návrh,
aby tisk výborů pro plán a rozpočet,
který byl řádně a včas již
na minulém zasedání předložen,
byl zařazen do programu našeho jednání,
a to právě teď a právě nyní.
Chtěl bych poprosit všechny kolegy ze všech různých
politických stran, levých i pravých, slovenských
i českých, aby si uvědomili, že každý,
kdo vyhraje volby, bude potřebovat normální
daňovou soustavu a že zablokováním tohoto
zákona torpédujeme i svoji vlastní politickou
a ekonomickou budoucnost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec, riešenie
je len v dohodovacom konaní alebo v samotnom rokovaní
snemovne, pretože tento návrh, o ktorom hovoríte,
nebol ani riadne, ani včas predložený. Keď
sa predkladá ústavný zákon, tak sa
musí dodržať podľa zákona taký
postup, že sa tento návrh ústavného
zákona, podpísaný skupinou poslancov, predloží
predsedovi Federálneho zhromaždenia, ten ho dá
iniciatívnemu a petičnému výboru,
národným radám a podobne. Tento postup sa
podľa zákona neabsolvoval s návrhom, ktorý
predložili výbory pre plán a rozpočet.
Z toho dôvodu nebol v programe a nemohol byť takým
spôsobom tiež prerokovaný.
Prosím, pán poslanec Moric, máte slovo.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci,
vážený pán predseda! Neviem, prečo
sa moji kolegovia smiali. Iste, názory sa dajú meniť
podľa potreby. Ja tieto názory nemením. Približne
pred rokom a tri štvrte, keď sme vystupovali k programovému
prehláseniu vlády, SNS bola toho názoru,
že aby sme dobre fungovali, tak potrebuje Slovenská
republika vlastnú emisnú banku, vlastné dane
a musíme zrušiť Ministerstvo zahraničného
obchodu. Vtedy ste sa tomu smiali. Pred troma dňami asi...
prepáčte, neprerušujte ma, dali ste mi slovo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Musím vás prerušiť. Chcem
upozorniť všetkých poslancov, aby neodchádzali
v súvislosti s vystúpením pána kolegu
Morica, pretože hneď po jeho vystúpení
budeme v tejto veci hlasovať o ďalšom postupe.
Poslanec SN V. Moric: Vtedy tu bolo tiež počuť
smiech, keď som navrhol zrušiť Ministerstvo zahraničného
obchodu. Pokiaľ viem, tak na tlačovej konferencii
ODS sa toto teraz ozvalo. Myslím, že na naše
názory, ktoré sme pred rokom a pol vyslovili, sa
nájde čas, bohužiaľ to niekomu trvá
dlhšie. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán kolega Zeman chce ešte
vystúpiť. Potom pán poslanec Wagner.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
nemohu bohužel souhlasit s vaším vysvětlením,
neboť jsem podal procedurální návrh,
o kterém je třeba hlasovat. Tvrzení, že
předložený text zákona nebyl řádně
projednán, odporuje skutečnosti, neboť jsme
ho předložili plénu už minule, což
se možná pozapomnělo. Samozřejmě,
že jsme absolvovali i příslušnou proceduru,
kterou jste nám nyní doporučil. Není
naší vinou, že tento text uvázl v černé
díře parlamentu, která se jmenuje petiční
a iniciativní výbor a jeho předseda kolega
Stome, ale v každém případě se
domnívám, že jsou-li zde předkládány
jiné návrhy na jiné zákony, např.
zákon živnostenský, které se zde schvalují
do pořadu, není důvod, abychom stejně
nepostupovali i s tímto naším návrhem.
Doporučuji tedy znovu jeho okamžité projednání
a zdvořile opakuji, že je prakticky totožný
s vládním návrhem zákona včetně
přijatých doplňovacích návrhů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Skôr ako budeme pokračovať vo faktických
poznámkach, dovoľte mi, aby som vám oznámil,
že predseda Snemovne národov po dohode s členmi
predsedníctva navrhuje Snemovni národov, aby sa
zhodla na tom, že opäť prerokuje túto problematiku,
tento návrh, a to dnes o 14.00 hodine. O tom samozrejme
snemovňa musí rozhodnúť hlasovaním,
takže akonáhle skončia vaše faktické
poznámky, budeme o tom hlasovať a samozrejme môžeme
potom o ďalších procedurálnych návrhoch
hlasovať tiež. Prosím, pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
opakuji, že jste zcela průkazně nerespektoval
rozhodnutí sněmoven ze včerejška. Já
jsem včera předložil procedurální
návrh, který předsedající včerejší
schůze akceptoval. Tisk 1390 včetně návrhu
změny ústavního zákona o čs.
federaci podle návrhu výborů pro plán
a rozpočet byl zatím zařazen na tuto schůzi
a do bodu, který jsme právě projednávali.
Žádám, aby se přečetl příslušný
text protokolu ze včerejška a též žádám,
aby se přečetl příslušný
text protokolu z minulé schůze, kde jednání
o tomto návrhu změny ústavního zákona
bylo zařazeno, o něm se jednalo a jednání
bylo přerušeno a odloženo na 22. společnou
schůzi. Po přečtení obou protokolů
bude naprosto jasné, že moje argumentace je relevantní
a že vaše rozhodnutí nebylo správné.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nemáte pravdu. Prečítame to
a oboznámime Federálne zhromaždenie s výsledkom.
Pán poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Chtěl bych poněkud opravit
něčí černé díry. Petiční
a iniciativní výbor to projednal. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem.
Pán poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Podávam procedurálny návrh,
vážený pán predsedajúci, aby
vznikol dohodovací výbor, ako býva zvykom
v tejto snemovni, na riešenie tohto problému.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Predsedníctvo navrhlo riešiť tento
problém nie dohodovacím výborom, ale opätovným
prerokúvaním snemovne, a to v Snemovni národov.
Budeme v Snemovni národov o tomto návrhu hlasovať.
Potom môžeme hlasovať o inom návrhu a inom
riešení. Tieto návrhy boli predložené
v tomto poradí.
Budeme hlasovať v Snemovni národov o návrhu
predsedníctva tejto snemovne, aby podľa § 31
Zákona o rokovacom poriadku bola táto problematika
opäť prerokovaná v Snemovni národov, a
to ešte dnes po poludňajšej prestávke.
Kto je pre toto riešenie zo Snemovne národov, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 11.39)
(93)
Kto je proti?
(6)
Kto sa zdržal hlasovania?
(10)
Deväťdesiattri pre, šesť proti, desať
sa zdržalo hlasovania, štyria poslanci nehlasovali.
Návrh bol prijatý.