Společný zpravodaj výborů SN T. Hradílek:
Pane předsedající, vážení
přítomní, byl jsem pověřen
úkolem velmi mi blízkým, a sice podáním
zpravodajské zprávy za výbory Sněmovny
národů FS k projednávanému zákonu
o Federální železniční policii.
Tato úloha je mi blízká nejen proto, že
jsem se od počátečních fází
o snahy, jež nakonec vyústily v podání
návrhu zákona o Federální železniční
policii iniciativní skupinou poslanců, zajímal,
ale zejména proto, že jsem byl o potřebnosti
vytvoření železničního policejního
sboru s celostátní působností plně
přesvědčen. Toto přesvědčení
se utvářelo jednak z vlastních zkušeností,
ať z funkcí, které jsem před tím
zastával, tak ze zkušeností častého
pasažéra osobní železniční
dopravy. Mám dojem, že právě ony praktické
zkušenosti jsou vlastní jak vám, milé
kolegyně a vážení kolegové, tak
zejména našim spoluobčanům, kteří
nás svými hlasy zvolili do tohoto zákonodárného
sboru.
Nehodlám znovu zdůrazňovat všechny závažné
argumenty zdůrazňující nutnost vytvořit
železniční policii uvedené v důvodové
zprávě k navrhovanému zákonu a připomenuté
zástupcem navrhovatelů kolegou Stome. Chtěl
bych připomenout, že vedle pocitu osobní bezpečnosti
spoluobčanů je nesmírně důležitý
také aspekt mezinárodní. Naše země
aspiruje na to, aby se co nejdříve stala rovnocennou
součástí integrující se Evropy.
Svou polohou byla již odpradávna křižovatkou
evropských obchodních cest, jež často
pokračovaly do vzdálených kontinentů.
Současný politický vývoj náš
stát předurčuje k tomu, aby se takovou evropskou
křižovatkou, tranzitní zemí, opět
stal. Myslím si, že je to právě železniční
doprava, u níž mohou být ekologické
důsledky masívní přepravy co nejvíce
minimalizovány, která by měla být
hlavním pilířem tohoto tranzitu.
Jsem si vědom toho, že limitujícím faktorem
v tomto směru budou zejména investiční
prostředky vyčleněné pro výstavbu
a modernizaci železniční dopravy, nicméně
fakt, na jaké úrovni bude zajištěna
bezpečnost osobní a nákladní mezinárodní
železniční dopravy, značně přispěje
k rozhodování zahraničních zákazníků,
jaké trasy pro své osobní i firemní
záměry zvolí. Že spokojenost na tomto
úseku přispěje k celkově důvěryhodné
a dobré pověsti našeho státu minimálně
v evropském měřítku, není snad
nutné zdůrazňovat.
Život ukazuje, že decentralizace v tak citlivé
oblasti jako je ochrana železniční dopravy,
uplatňovaná například u našich
severních sousedů, vede spíš k prohloubení
negativních jevů. V mezinárodní pospolitosti
je zodpovědnost československého státu
také v této sféře nezastupitelná.
Vzhledem k tomu, že stávající Sbor ozbrojené
ochrany železnic nemá skutečně dostatek
pravomocí, sil a prostředků k zabránění
nárůstu trestné činnosti, natož
pak k jejímu stlačení na přijatelnou
míru, považuji za nezbytné uskutečnit
onen kvalitativní zvrat, jež nastane přijetím
navrhovaného zákona. Nejen že bude navázáno
nato, co se v této republice osvědčilo již
v polovině 30. let, ale zároveň se organizace
a celková náplň této bezpečnostní
služby přiblíží současné
praxi vyspělých evropských zemí. Je
na nás, kolegyně a kolegové, abychom tento
úkol splnili.
Zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Korman
vás za chvíli seznámí s tím,
jak se své úlohy zhostily výbory obou našich
sněmoven, jimž byl návrh zákona přikázán.
Já jsem nucen vám sdělit, že výbory
národních rad se k této tak potřebné
zákonné normě zachovaly poměrně
macešsky. V první fázi, tedy v době,
kdy návrh zákona byl označen jako tisk 623,
doporučily výbory ČNR projednávání
tohoto návrhu až po přijetí zákona
o policejních sborech ČSFR. Dlužno připomenout,
že navrhovatelé tuto připomínku beze
zbytku akceptovali také tím, že po přijetí
zákonů o policejních sborech ČSFR
a o služebním poměru policistů těchto
sborů přepracovali zákon do podoby nejprve
uváděné pod původním číslem,
v říjnu roku 1991 však znovu předložené
Federálnímu shromáždění
pod číslem tisku 1010. Výbory ČNR
se však návrhem zákona nezabývaly, údajně
z důvodu časové zaneprázdněnosti.
Obdobná situace byla při projednávání
ve výborech SNR, a to jak v době, kdy tento zákon
byl uváděn pod číslem tisku 623, tak
i nyní. Branně bezpečnostní výbor
SNR s návrhem nesouhlasil, ústavně právní
výbor se usnesl neprojednávat návrh zákona
z časových důvodů.
Osobně za nejzávažnější
považuji stanovisko vlády ČSFR. Ta nedoporučovala
jeho přijetí ani v jedné z verzí navrhovaného
zákona, zejména z důvodů věcné
kompetence, která je v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti vymezena zákonem
č. 384/90 Sb. a ve sféře železniční
dopravy náležela do působnosti republik.
Za účelem odstranění této nejzávažnější
překážky iniciativní skupina poslanců,
do níž jsem také patřil, navrhla novelu
zákona č. 384/90 Sb., o vymezení působností
ČSFR ve věcech veřejného pořádku
a bezpečnosti. 11. března 1992 jsme tuto novelu
hlasováním při zákazu majorizace schválili.
Znamená to, že také zabezpečování
ochrany železnic patří do kompetence České
a Slovenské Federativní Republiky. S touto novelou
vyslovila federální vláda ve svém
usnesení č. 163 z 10. března 1992 souhlas,
z čehož lze dovodit, že ačkoliv se již
k návrhu zákona o železniční
policii nevrátila, padla její nejzávažnější
připomínka k tomuto návrhu. Tento závěr
je také možno učinit z předkládané
zprávy k již výše zmíněnému
usnesení federální vlády č.
163, ve kterém se mimo jiné uvádí,
že - cituji: "Navržená novelizace zákona
č. 384/90 Sb., znamená začlenění
ochrany železniční dopravy do věcné
působnosti federace. To umožňuje upravit zřízení,
postavení a ostatní poměry železniční
policie jako federálního policejního sboru
pro oblast dopravy."
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. Navrhovaný zákon iniciativní skupiny
poslanců o federální železniční
policii - tisk 1010, se stal po zapracování připomínek,
vzešlých z jednání ve výborech
Federálního shromáždění,
jak o tom bude hovořit kolega Korman, seriózním
propracovaným návrhem právní normy,
jehož přijetí pozitivně ovlivní
situaci na železnici. Netvrdím, že to bude mít
charakter čarovného proutku, jsem však přesvědčen,
že bude znamenat vytvoření zákonného
předpokladu pro cílevědomé a systematické
zvládnutí současné neutěšené
situace. Věřím, že zodpovědným
posouzením a závěrečným schválením
poslanci Federálního shromáždění
ČSFR k tomu přispějí.
Zákon o federální železniční
policii tak zároveň přispěje k tomu,
abychom odcházeli z tohoto parlamentu s pocitem dobře
vykonané práce. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji zpravodaji poslanci Tomáši Hradílkovi.
Jak vidíte, mé oči ulpívají
na prázdném druhém zpravodajském křesle.
Kolega Korman se ještě nedostavil.
Společný zpravodaj výborů SN T. Hradílek:
Vážení kolegové, já bych si dovolil
kolegu Kormana omluvit, protože tento bod měl být
podle programu projednáván až na závěr
dnešního dne. Já osobně předpokládám,
že pravděpodobně ještě pracuje
na zpravodajské zprávě. Takže myslím
si, že je někde tady v budově a neví
o tom, že se tento bod již projednává.
(Hlas z pléna: Ano.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Někdo z poslanců zde říkal ano. Ví
to jistě, že pracuje ještě na zpravodajské
zprávě?
Nicméně já jsem povinen nepokračovat
v tomto bodu, protože vyslechnutí druhé zpravodajské
zprávy je nutné. Pokud by ovšem například
chtěl promluvit pan ministr dopravy, dal bych mu slovo.
Mávnutí jeho rukou naznačilo, že by
v této chvíli k tomu neměl co říci.
Máme v této chvíli dvě možnosti.
Buď bych přerušil tento bod, což se mi zdá
ovšem trochu nevhodné, a mohli bychom se vrátit
k nedokončenému předcházejícímu
bodu, kdy se projednával vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákoník práce.
Pokud nemáte námitky, já se zhostím
své funkce v té podobě, že bych přece
jenom přerušil projednávání toho
bodu, a protože jsem zjistil, že určitým
nedopatřením byla rozprava k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákoník práce, ukončena,
ale byl zde ještě požadavek vystoupit s pozměňujícím
návrhem pana poslance Bendy. Domnívám se,
že tím, že poslanci Bendovi nebylo umožněno
přečíst svůj pozměňující
návrh, chci to tímto odčinit. Hlásí
se pan poslanec Mečl.
Poslanec SN J. Mečl: Já jsem chtěl jenom
upozornit, dámy a pánové, pane předsedající,
že rozprava byla skutečně ukončena a
uzavřena. Já v podstatě pozměňující
návrh kolegy Bendy znám, protože ho přednášel
na ústavně právním výboru.
Nedomnívám se, že je to návrh užitečný,
ale to není věc podstatná. Rozprava byla
uzavřena panem místopředsedou Viktorínem.
Kolega Benda tady při jednání o tomto zákoně
nebyl. Podle mého názoru není možné,
a nikdy jsme to nedělali, otevírat rozpravu znovu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Slovo má pan poslanec Mynář.
Poslanec SL I. Mynář: Pane předsedající,
vy jste se zmínil o tom, že došlo k nějakému
nedorozumění. Je potřeba vědět,
k jakému nedorozumění. Jestli už byla
podána přihláška, která byla
přehlédnuta, nebo podobně. Jinak má
poznámka směřuje ke stejnému procedurálnímu
meritu jako u předřečníka.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže nyní vám dávám slovo jako
poslanci, nikoliv navrhovateli iniciativního návrhu.
Poslanec SL V. Benda: Já bych se pokusil danou věc
vysvětlit. Skutečně došlo k nedorozumění.
Nebo k nedopatření z mé strany, podmíněnému
částečně také tím, že
program této plenární schůze se nedrží
původního rozvrhu a diktuje se vždy předcházející
večer. Já jsem se neformálně do rozpravy
hlásil a nebyl jsem přítomen prostě
z toho důvodu, že jsem neměl k dispozici text
pozměňujícího návrhu, který
byl předtím tady projednáván odbornou
legislativní skupinou. A byl také projednáván
v některých výborech. Jakmile se mi podařilo
opatřit faxem z ministerstva školství text
tohoto návrhu, tak jsem se do rozpravy přihlásil
oficiálně. Bohužel už mezitím byla
uzavřena. Čili v tomto případě
jsme se chtěli vyhnout komplikacím, způsobeným
tím, že zde není usnášeníschopné
kvorum. Za normálních okolností bych podal
procedurální návrh jménem našeho
klubu, který to odsouhlasil, aby byla k tomuto bodu z technických
důvodů znovu otevřena rozprava, což
je možné, a plénum rozhodne, jestli souhlasí
se znovuotevřením rozpravy, nebo nesouhlasí.
Protože zde ale není usnášeníschopná
část pléna, tak jsme se s panem předsedajícím
domnívali, že by se dala věc vyřešit
neformálním způsobem.
Věci se mají tak - pokud nesouhlasíte, abych
přednesl svůj pozměňující
návrh jako dodatečný v rozpravě, podáváme
jménem klubu KDS-LDS oficiální návrh
na znovuotevření rozpravy k tomuto bodu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste pana poslance Bendu. Zpravodajové k tomuto
bodu přišli. Pan poslanec Benda si zřejmě
uvědomil, že má ve sněmovnách
politické odpůrce, kteří mu nebudou
chtít umožnit to vystoupení, ale hlasovat já
o tom nenechám. Protože po formálně
právní stránce je ukončení
rozpravy bohužel, pane poslanče, zcela jednoznačné,
takže smiřte se s tím, že věc se
má takto.
Nejdříve paní poslankyně Němcová.
Poslankyně SL D. Němcová: Já jsem
chtěla jen na ten milý sarkasmus poukazující
na různost politických příslušností
reagovat. Toto je otázka opravdu organizační.
Kdybychom kdykoliv otevírali rozpravu k zákonům,
tak bychom s ní nikdy nemuseli být hotovi. A program
na jednotlivý den je řazen tak, že se skončí
jeden zákon, víme objem, který na ten den
připadne v úvahu, ale pro ten den musíme
být připraveni. Takhle bychom neskončili
nikdy. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já vám dávám za pravdu, paní
poslankyně. Takže teď pan poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající,
já konstatuji, že jsme podali procedurální
návrh, aby byla znovu otevřena rozprava k danému
bodu. Samozřejmě plénum může
rozhodnout, že náš návrh je nemístný
a odmítnout ho, ale je třeba o něm hlasovat.
To je zcela oprávněné, podle jednacího
řádu existují různé způsoby
a okolnosti, za nichž se znovu otevírá rozprava
a jedním z těchto způsobů je řádně
podaný procedurální návrh, aby tak
bylo učiněno.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Nepochybně. Pokud by se sněmovny rozhodly znovu
otevřít rozpravu, jsme oprávněni jako
Federální shromáždění.
Ale není teď k dispozici kvorum. Já se dostávám
do nezáviděníhodné situace. - Ještě
kolega Kříž.
Poslanec SL E. Kříž: Pane předsedající,
vážená sněmovno, já se divím!
Já už se dnes divím celý den, a nejen
dnes. Máme nějaký divný způsob
jednání. Odsouhlasíme si tady pořad
jednání pro Federální shromáždění
a potom si určujeme, nebo nevím, kdo to určuje,
přeskakujeme z jednoho dne programu na druhý den
programu. Projednáme zákony, které mají
být až za dva dny nebo za jeden den, nebo měly
být předtím. To samozřejmě
potom způsobuje to, co teď nastalo, že člověku,
který bude chtít k zákonu vystoupit, připravuje
si materiály, ale vy mu to prostě neumožníte
- myslím, že předsednictvo to zřejmě
dělá - tím, že v podstatě to
neustále přesunujete. (Potlesk.) Ten člověk
přijde, nemá materiály pohromadě a
najednou se diví, že se projednává úplně
něco jiného.
Já bych žádal, a důrazně žádal,
aby se aspoň pro příští týden
zachovalo pořadí takové, jaký je schválený
program. To pořadí má každý před
sebou.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já děkuji za velmi jednoznačný příspěvek
kolegy Kříže, ale přece jenom ta situace
je natolik zaviněna objektivním stavem našich
možností, že přesuny projednávání
jednotlivých bodů, to není žádná
záměrná svévole. Je to otázka
jejich připravenosti a také tím, že
tempo projednávání zákonů se
mění. Takže to je jediná omluva, kterou
v tomto směru mám.
Kolega Sokol mě upozorňuje, že jsme koneckonců
odhlasovali situaci v tom smyslu, že zřejmě
budeme nuceni všichni společně vzít
na vědomí určité pragmatické
změny při projednávání.
Mám tisíc chutí ještě jednou
požádat zpravodaje, aby opustili svá místa,
protože se dostavil zpravodaj poslanec Korman. Budete-li
mít, páni sedící zpravodajové,
porozumění pro moji obtížnou situaci
(Hluk v sále.), poprosil bych vás, abyste umožnili
dokončit předcházející bod.
Já vám děkuji.
Žádám pana poslance Kormana, aby se ujal své
zpravodajské zprávy.
Společný zpravodaj výborů SL M. Korman:
Vážený pán predsedajúci! Ospravedlňujem
sa vám za to, že sa na mňa muselo čakať.
Dopracovával som si správu a zmena programu ku mne
neprenikla. Prepáčte mi to, prosím.
Na základe toho, čo bolo prednesené predkladateľom
k návrhu zákona, tlač 1010, kolegom Hradílkom,
zužujem svoje vystúpenie na oblasť záverečných
postojov výborov Federálneho zhromaždenia,
ktoré sa predloženým návrhom zákona
zaoberali. Jedná sa o výbory hospodárske,
ústavnoprávne a branné a bezpečnostné.
Jednotlivé výbory zaujali tieto stanoviská.
Výbory hospodárske svojím uznesením
č. 209 zo 17. 3. 1992 odporučili výborom
branným a bezpečnostným, aby vzhľadom
k novelizácii zákona č. 384/1990 Zb. zistili
stanoviská národných rád a federálnej
vlády, aby ďalej prešetrili finančné
krytie zvýšených nákladov bez prekročenia
rozpočtu na rok 1992.
V § 4 ods. 1 doplniť - citujem: "Železničná
polícia je podriadená ministrovi vnútra."
V nadväznosti na tento bod konštatovali, že pokiaľ
snemovne zmenu podriadenosti prijmú, zvážiť,
či je tento zákon potrebný, či nestačí
novelizácia zákona o federálnej polícii.
V druhom bode konštatujú, že súhlasia
s predloženým návrhom zákona, tlač
1010, a odporúčajú snemovniam po zohľadnení
uplatnených pripomienok s ním vysloviť súhlas.
Výbory ústavnoprávne svojím uznesením
č. 307 z 31. 3. 1992 s návrhom zákona o Federálnej
železničnej polícii súhlasia s pripomienkami.
Po prvé: Vyriešiť otázku prerokovávania
priestupkov v blokovom konaní v súlade s §
96 zákona Českej národnej rady č.
200/1990 Zb. a § 96 zákona Slovenskej národnej
rady č. 372/1990 Zb.
Po druhé: V zákone upraviť, kto stanoví
organizáciu a riadenie železničnej polície
a ku ktorému orgánu sú policisti železničnej
polície v služobnom pomere.
Výbory branné a bezpečnostné svojím
uznesením č. 229 z 1. 4. 1992 sa zaoberali aj obsahom
prijatých uznesení výborov ústavnoprávnych
a hospodárskych. Pri prehodnocovaní finančného
krytia nárokov na realizáciu zákona došli
k záveru, že ďalšie nároky na zvýšenie
rozpočtu nie sú nutné. Doterajšie pridelené
prostriedky sú dostačujúce v rozpočtovom
roku.
K § 4 ods. 1 prijali záver, že decentralizácia
železničnej polície mimo rezortu Federálneho
ministerstva vnútra sa javí ako vhodnejšie
riešenie. Tým aj zdôraznili nutnosť zákona
o Federálnej železničnej polícii. Otázka
bola konzultovaná aj s predstaviteľmi Federálneho
ministerstva vnútra a podriadenosť je v súlade
s § 92 zákona 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych
ústredných orgánov štátnej správy
v znení neskorších predpisov. K otázke
riešenia blokového prerokovania priestupkov podľa
§ 96 zákonov 200 a 372 Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady z roku 1992 zaujali výbory
branné a bezpečnostné toto stanovisko: Priestupky
budú riešené podľa zákona o dráhach
č. 51/1964 Zb. v znení zákona č. 104/1977
Zb.
Vo svojom uznesení výbory branné a bezpečnostné
stanovili v § 43 ods. 1 služobný pomer príslušníkov
železničnej polície k železničnej
polícii. K výhrade v bode 2 výborov ústavnoprávnych
zaujali garančné výbory, branné a
bezpečnostné toto stanovisko: V § 4 ods. 2
vložiť nový ods. 2, ktorý znie: "Organizáciu
a riadenie Federálnej železničnej polície
stanoví minister dopravy." Odseky 2, 3 a 4 označiť
ako odseky 3, 4 a 5.
Uznesenie výborov branných a bezpečnostných
vám bolo doporučené pod číslom
tlače 1457, a preto ho zvlášť rozoberať
nebudem. Všetky pripomienky z tohto uznesenia sú v
súlade s názormi predkladateľa. Garančné
výbory branné a bezpečnostné doporučujú
znenie navrhovaného uznesenia k návrhu zákona
o Federálnej železničnej polícii prerokovať
Snemovňou ľudu a Snemovňou národov na
22. spoločnej schôdzi obidvoch snemovní Federálneho
zhromaždenia.
Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
ľudu odporúčam návrh zákona o
Federálnej železničnej polícii, tlač
1010, schváliť. Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji také, vyslechli jste druhou zpravodajskou
zprávu pana poslance Kormana a měli bychom přistoupit
k rozpravě, kterou zahajuji. Táži se tedy,
zda má někdo za poslanecké kluby připraven
příspěvek do rozpravy, případně
kdo chce vystoupit individuálně, dosud žádnou
písemnou přihlášku nemám. Hlásí
se pan poslanec Tahy. Prosím.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie!
Nie som spokojný so spravodajskou správou, pokiaľ
sa týka odôvodnenia neprijatého stanoviska
hospodárskych výborov k § 4. Proste, lakonické
konštatovanie, že riešenie tohto problému
separátnym druhom polície sa zdá vhodnejšie,
mi jednoducho mi nestačí. Keď sme v hospodárskych
výboroch diskutovali o tomto probléme, nakoniec
sme sa priklonili k tomu, že koordinácia zabezpečenia
bezpečnosti na dráhach, ale aj v iných oblastiach
nášho života je každopádne lepšie
zabezpečená, pokiaľ je krytá jedným
rezortom. Môže dôjsť, prirodzene, k určitým
komisným stavom pri riešení problémov,
ktoré sa týkali železnice a jej najbližšieho
okolia medzi príslušníkmi Ministerstva vnútra
a železničnej polície.
Preto by som prosil, aby v záverečnej správe
buď spravodajcovia alebo predkladateľ trochu podrobnejšie
zdôvodnili priklonenie sa k tomuto pôvodnému
návrhu a zamietnutiu názorov hospodárskych
výborov. Ďakujem.