Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl pan místopředseda vlády
a ministr financí Václav Klaus.
Konstatuji, že návrh byl přikázán
výborům ústavně právním
a pro plán a rozpočet obou sněmoven. Po projednání
ve výborech připravily písemný podklad
usnesení sněmoven, tisk 1463, výbory ústavně
právní a pověřily poslance Milana
Pohanku a Soňu Matochovou přednesením zpravodajských
zpráv.
Prosil bych zpravodaje, jsou-li zde, aby zaujali svá místa
a přednesli své zpravodajské zprávy.
Je přítomna paní poslankyně Matochová?
Žádám paní poslankyni Soňu Matochovou,
která se nalézá mimo jednací síň,
aby se dostavila k jednání. Paní poslankyně
je zde. Promluví pan poslanec Pohanka.
Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
po komplexní informaci, kterou za federální
vládu jako navrhovatele podal před chvílí
její místopředseda, nám jako zpravodajům
už zbývá jen dodat, jakým způsobem
proběhla příprava ve výborech a jaké
je stanovisko národních rad.
Ústavně právní výbor jako garanční
převzal návrh vlády. Dvě nepatrné
změny, které jsou v tisku 1463, mají legislativně
technickou povahu. Slovenská národní rada
souhlasila bezvýhradně, bez připomínek,
Česká národní rada vyslovila s vládním
návrhem také souhlas, přičemž
pouze upozornila na ustanovení § 4 odst. 2 písm.
d), tj. ustanovení, které pamatuje na
připravovanou změnu v ostatních předpisech,
týkajících se státních notářství,
aby se zde podle názoru ČNR vypustila zmínka
o státním notářství, protože
napříště nebude přicházet
v úvahu, aby došlo ke sporům o pravomoc mezi
soudy a státními notářstvími
jedné nebo druhé republiky. Někdo si ovšem
neosvojil ani tuto připomínku, protože datum
účinnosti úpravy občanského
soudního řádu a dalších předpisů
pro novou působnost notářství bude
až od 1. ledna 1993, ale předpokládá
se, že tento aktuální návrh upravující
jen soudní poplatky, nabude účinnosti mnohem
dříve, Bude zde tedy období několika
měsíců, kdy se mohou vyskytnout kompetenční
názory týkající se státních
notářství a není třeba vládní
návrh v tomto bodě upravovat.
Pokud se vyskytly nějaké připomínky,
týkaly se jen přílohové části,
kde jsou sazby jednotlivých poplatků. Pokud máte
před sebou základní materiál vlády,
v příloze v položce 4 písm. b) navrhla
ČNR uvést horní hranici poplatků,
ale neuvedla jakou. Tento návrh si nikdo neosvojil. Ústavně
právní výbor proto změnu horní
hranice nenavrhuje.
Dále v položce 8 částku 1 000 Kčs
ČNR navrhla snížit na 500 Kčs. V ústavně
právních výborech se naopak vyskytl návrh
na 2 000 Kčs a dohodly se na tom, že se ponechá
vládní návrh, tedy částka 1
000 Kčs. Proto k žádnému doporučení
ani v tom směru nedošlo.
Z ostatních výborů byl návrh projednán
ve výboru pro plán a rozpočet a tam se právě
také vyskytl ten návrh na zvýšení
v položce 8 z částky 1 000 na 2 000, jak už
jsem o tom mluvil. ČNR navrhuje naopak snížení
a ústavně právní výbory po
úvaze ponechaly částku beze změny.
Pak tady byly drobné připomínky týkající
se položky 9, aby protokol o jednání soudu
vyhotovený průklepem byl zpoplatňován
částkou 25 Kčs za stranu a další
body poznámek aby byly vypuštěny. Ústavně
právní výbor to nepřevzal, nikdo si
tento návrh neosvojil, patrně také z toho
důvodu, že se ta částka zdá příliš
vysoká, když jde jen o neověřený
průklep. Vládní návrh se zdá
být ústavně právním výborům
v tomto bodě dostatečně vyvážený.
Takže já se připojuji k návrhu pana
místopředsedy vlády a doporučuji za
výbor ústavně právní SL, aby
s těmi nepatrnými legislativně technickými
změnami, jak jsou v tisku 1463, byl vládní
návrh přijat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu zpravodaji poslanci Pohankovi. Prosím
paní poslankyni Matochovou.
Společná zpravodajka výborů SN S.
Matochová: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Pokud jde o předložený
návrh zákona o soudních poplatcích,
navazuje na nově upravenou působnost Nejvyššího
soudu federace, a na zákony, které jsme zde už
schválili, tedy zejména zákon o soudech a
soudcích, občanský soudní řád
a změny, které byly provedeny v dřívějším
arbitrážním řízení.
Zákonodárná pravomoc, tedy úprava
zákonem FS, vyplývá z ústavního
zákona o čs. federaci, článek 12,
kde se jedná o federální ústřední
orgán. Je tedy určitým způsobem třeba
zpoplatnit řízení a úkony, které
ten soud provádí. Dosud byly poplatky upraveny pouze
republikovými zákony a byly příjmem
státních rozpočtů republik. Z nově
upravené působnosti samozřejmě vyplývá,
že je třeba stanovit i federální poplatky,
které jsou příjmem státního
rozpočtu federace.
Návrhy, které byly obsaženy v návrzích
usnesení výborů ČNR a SNR a výborů
pro plán a rozpočet a nebyly přijaty, byly
konzultovány v ústavně právním
výboru a po náležitém vysvětlení
navrhovatelem nebyly potom přijaty do závěrečné
zprávy ústavně právních výborů.
Doporučuji návrh zákona k přijetí.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byla zpravodajská zpráva paní
poslankyně Soni Matochové. Otvírám
rozpravu k tomuto bodu, zatím se nikdo písemně
nepřihlásil a také nikdo jako zástupce
poslaneckého klubu. Takže se táži přítomných
poslankyň a poslanců, zda chce někdo vystoupit
k tomuto bodu. (Nechce.) Zdá se, že tomu tak není.
Rozpravu tímto nezahajuji a samozřejmě ji
tím také ukončuji. Měli bychom umožnit
závěrečná slova. Nevím, jestli
pan místopředseda vlády bude chtít,
nicméně předpokládám ucelené
hlasování.
Žádám poslankyně a poslance, aby se
dostavili do jednací síně k hlasování.
Upozorňuji, že při hlasování
k tomuto bodu programu platí zákaz majorizace. Prosím,
hlásí se pan poslanec o slovo.
Poslanec SN K. Gémesi: Pán predseda, rád
by som využil čas len na prednesenie jedného
procedurálneho návrhu, kým sa zídu
páni poslanci k hlasovaniu. Ten procedurálny návrh
spočíva v tom, že by som chcel požiadať
snemovne, aby sa rozhodli pristúpiť k dohodovaciemu
konaniu k návrhu zákona o majetkovej reštitúcii
a rehabilitácii cirkví a náboženských
spoločností a aby súčasne rozhodli
o prednesení správy dohodovacieho výboru.
Dohodovací výbor by som navrhoval v zložení:
za Snemovňu ľudu Kudláček Libor, Kopřiva
Tomáš, Tyl Miroslav, ďalej páni poslanci
Čič Milan, Čičmanec Pavel, Hacaj Ján.
Za Sněmovňu národov poslankyňa Matochová
Soňa, Motyčka Ludvík, Valtr Vlastislav, Batta
István, Polanský Ivan, Roman Ladislav.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím, pan poslanec Suchánek.
Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi využít
chvíli před hlasováním a na základě
vystoupení kolegy Gémesiho navrhnout zařazení
dalšího bodu do dnešního programu. Jednalo
by se o projednání nominace kandidátů
ČSFR na funkce soudce Evropského soudu pro lidská
práva a do evropské komise Demokracie prostřednictvím
práva. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Suchánkovi. Prosím,
ještě pan poslanec Malina.
Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych využil toto krátké hluché místo
k informaci pro poslance Sněmovny lidu. Využívám
ten prostor jako zpravodaj k zákonu o investičních
společnostech a investičních fondech. Ve
včerejších odpoledních hodinách
schválila Sněmovna národů tento zákona
a já pokládám za svou povinnost vás
upozornit, že v § 38 upozornil zpravodaj pro Sněmovnu
národů na technickou chybu, která se tam
vloudila.
V první větě je třeba doplnit slova
"investiční společnosti". Přečtu
začátek věty a z toho uvidíte, že
se jedná skutečně o technickou chybu: "Investiční
společnosti a podílové fondy vykonávající
činnost na základě povolení podle
zvláštních předpisů se považují
za investiční společnosti a investiční
fondy podle tohoto zákona..." atd. Doufám,
že tuto informaci berete na vědomí a se schválením
zákona souhlasíte.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Čili jde v podstatě o legislativně technickou
úpravu, je možno to tak chápat. Bohužel
zjišťuji, že poslanců je stále málo.
Znovu žádám všechny poslankyně
a poslance, kteří jsou mimo jednací síň,
aby se dostavili k hlasování. Budeme hlasovat o
zákonu, u něhož platí zákaz majorizace.
Nejsem si jist, zda bychom mohli hlasování odložit
a pak hlasovat v bloku s dalšími body, ale zatím
se mi to nezdá možné.
Žádám, aby se dostavili poslanci k hlasování.
Signál zaznívá tu a tam, ale čím
častěji, tím zřejmě bezvýsledněji.
Nepředpokládám, že pan místopředseda
vlády bude chtít ještě přednést
závěrečné slovo. Takže nás
čeká jen to hlasování.
Znovu žádám poslankyně a poslance, aby
se dostavili k hlasování do jednací síně.
Stále ještě není usnášeníschopné
kvorum, v české části Sněmovny
národů jenom 31 poslanců, ve slovenské
části 35 poslanců, ve Sněmovně
lidu 60 poslanců. Prosím, dostavte se.
Pan poslanec Šlápota má poznámku.
Poslanec SL J. Šlápota: Pane předsedající,
já vím, že vy máte daleko větší
zkušenosti s řízením parlamentu, ale
zvažte, jestli v této chvíli by nebylo možné
oslovit některé kluby a domluvit se s nimi, než
trpělivě vyzvánět na zvonek. Já
si myslím, že by to bylo jakési řešení,
udělat desetiminutovou přestávku a oslovit
některé představitele klubů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Přestávka trvá dost dlouho.
Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající,
jak jsem zjistil v kuloárech, tak se opozice odmítá
zúčastnit dalšího jednání
kvůli vaší osobě. Myslím si,
že by bylo dobré, z důvodu, abychom mohli dál
projednávat zákony, abychom pracovali, a ministři
nečekali, kdyby se ujal řízení schůze
někdo jiný, abychom mohli pokračovat v jednání.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Hovoří poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Já jsem už hovořil.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To je škoda. Váš příspěvek
pomíjím, jako kdyby nebyla položena otázka.
Poslanec SN P. Dostál: To je škoda, to byl příspěvek
k tomu, abychom mohli dál pokračovat. Nebo mám
tomu rozumět tak, že jste nedával pozor na
to, co jsem říkal a že to mám zopakovat?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Zatím pevně sedím na židli, ale je možné,
že se pozvednu. Samozřejmě, kdybych měl
jistotu, že opozici přilákám výměnou
předsedajícího, bleskově to učiním.
Poslanec SN P. Dostál: Mám dojem, že ta jistota
je.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Za mnou je kolega místopředseda Stank. Kdyby chtěl
převzít řízení schůze,
možná, že by to usnadnil. Ale on hovorí
po slovensky: Nie, nie, nie. Takže buďme chvíli
trpěliví.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, předseda Federálního shromáždění
svolává politické grémium na 12.30
hodin do místnosti 545. Nepůjde o žádné
tajemství. Poslanec Skalický by měl podat
výklad k situaci s projednávaným návrhem
zákona o vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorám, tedy bod, který už byl projednáván.
Žádám tedy o to, aby se příslušní
zástupci klubů dostavili k tomuto jednání.
Kolega Skalický chce vystoupit.
Poslanec SN J. Skalický: Dámy a pánové,
chtěl bych vás informovat o tom, že zpravodajové,
navrhovatelé a zástupci vlády se sešli
za účelem posouzení pozměňovacích
návrhů podaných při rozpravě
k zákonu o vlastnictví bytů a nebytových
prostorů. O těchto pozměňovacích
návrzích a o zákonu jako o celku bychom měli
dnes podle programu hlasovat. Navrhovatelé se zpravodaji
soudí, že by bylo velmi užitečné,
kdyby se k této věci sešlo politické
grémium a kdyby zástupci jednotlivých klubů
přišli na toto jednání se svými
stanovisky, v jaké podobě je pro ně zákon
přijatelný, a že bychom se mohli na politickém
grémiu pokusit najít takové řešení,
které by vyhovovalo většině v tomto
parlamentu.
Týká se to především § 5,
kde usnesení ústavně právního
výboru obsahuje dvě varianty a tyto varianty byly
předmětem největších diskusí.
Týká se to paragrafu 9, proti kterému vznesli
protest zástupci poslaneckého klubu SDL, a dále
varianty § 18 u bytových družstev.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Zjišťuji, že účast
poslanců je zcela nedostatečná, kvorum není
k dispozici. Měli bychom ještě hlasovat o souhlasu
s dohodovacím výborem k návrhu zákona
o majetkové restituci a rehabilitaci církví,
případně projednat ještě záležitost
soudců u mezinárodních institucí za
Českou a Slovenskou Federativní Republiku. Je zde
ještě další návrh.
Nebudeme teď hlasovat, protože nemůžeme.
A další bod, ke kterému bychom mohli přistoupit,
je návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon číslo 87/91 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích (tisk 1318) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 1477). (Bod programu: 41)
K tomuto bodu předávám řízení
schůze kolegovi Milanovi Šútovcovi.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Volám poslancov, aby sa dostavili na prerokovávanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 87/91 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách
(tlač 1318) a návrh uznesenia Snemovne ľudu
a Snemovne národov (tlač 1477).
V rokovaní budeme pokračovať o pozmeňujúcich
návrhoch k tomuto zákonu. Žiadam menovite poslanca
Milana Čiča a poslanca Jaromíra Patočku,
aby sa dostavili do sály a zaujali svoje miesta v spravodajských
laviciach. Rovnako tak žiadam poslanca Aloisa Rajniča,
ako zástupcu predkladateľa tohto zákona, aby
sa tiež dostavil.
Zdá sa, že osoba predsedajúceho tejto schôdze
nebola tou pravou príčinou neprítomnosti
opozičných poslancov v sále. Alebo snáď
aj osoba terajšieho predsedajúceho je tým dôvodom?
V takomto prípade bude musieť nastúpiť
tretí predsedajúci.
Faktickú poznámku má pán predseda
Dubček.
Předseda FS A. Dubček: Samozrejme že nemôžem
reagovať na príčinu absencie poslancov pri
terajšom hlasovaní, ale využijem svojej právomoci
a po porade s podpredsedami zvolávam na 12.30 hodinu politické
grémium, kde by sme sa mali poradiť nielen o zákone,
ktorý prijímame, ale aj o niektorých iných
veciach, pokiaľ ide o pokračovanie tejto schôdze.
To je faktická poznámka.
Druhá poznámka - len pre informáciu: volal
som Slovenskú národnú radu, aby som si overil,
aké prijali závery k tomu, o čom sme pred
chvíľou hlasovali. Slovenská národná
rada to má na programe až zajtra a nemá k tomu
žiadne uznesenie. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, potvrdzujem slová pána predsedu Dubčeka,
aj ja som sa informoval priamo na Slovenskej národnej rade,
informácia pani poslankyne Sahligerovej sa nezakladala
na pravde.
Keď sa v priebehu 5 minút nedostavia poslanci do rokovacej
miestnosti, preruším túto schôdzu s tým,
že je tu malá nádej, aby sa vôbec jej
pokračovanie konalo.
Obávam sa však, že príčinou našej
neuznášaniaschopnosti nie sú členovia
opozičných strán, ale naopak členovia
vládnej koalície, ktorých rady sú
tiež prázdne.
Prosím, pán poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Mám návrh, jak bychom
mohli dále postupovat, abychom neztráceli zbytečně
čas čekáním.
Domnívám se, že by pan předseda FS Dubček
nebo jeho první místopředseda mohli volat
politické grémium už nyní, abychom tohoto
času využili, a projednat tam nejen problematiku zákona
o bytech, nýbrž také způsob, jak dále
pokračovat v této schůzi. Dojít prostě
k politické dohodě.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Nemôžem v tejto veci rozhodnúť ani za pána
predsedu Dubčeka, ani za jeho I. podpredsedu, pretože
tu nie sú prítomní. (Smích.) (Hlas
z pléna: Snad se dají zavolat, to je přece
maličkost.)
Domnievam sa, že niektorí poslanci stoja pred kanceláriou
pána Dubčeka a čakajú na onen zoznam,
že nás je tu tak málo. (Veselost.)
Vyhlasujem poludňajšiu prestávku do 13. hodiny,
pretože o 12.30 hodine zasadá politické grémium.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené kolegyne, vážení
kolegovia! Chceme pokračovať v rokovaní hlasovaním
o pozmeňujúcich návrhoch a o celom zákone,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
87/19991 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách.
Rozprava k tomuto programovému bodu bola ukončená,
pozmeňujúce návrhy boli zosumarizované
a vytlačené v tlači s č. 626 a s dátumom
28. 4. 1992. Nie je dôvod, aby sme nepristúpili k
hlasovaniu o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch
a potom aj o celom zákone. Žiadam vás, pokiaľ
sa hodláte zúčastniť schôdze Federálneho
zhromaždenia až do jej plánovaného konca
- zajtra 30. 4., aby ste vstúpili do siene a usilovne sa
zúčastnili práce parlamentu.
Než uskutočníme hlasovanie alebo aspoň
pokus o hlasovanie, rád by som dal slovo pani poslankyni
Sahligerovej, ktorú som ja aj pán predseda Dubček
pravdepodobne nesprávne interpretoval a na základe
toho som vyhlásil jej výrok za neopodstatnený
alebo nepravdivý. Zdá sa, že jej výrok
v skutočnosti zaznel inak, než sme ho my dvaja s pánom
Dubčekom počuli.
Poslankyně SL E. Sahligerová: Myslím, že
tam došlo skutočne k informačnému šumu,
pretože pán predseda Dubček informoval o tom,
že Slovenská národná rada neprijala
žiadne uznesenie. Ja som nereagovala hneď, pretože
som si najskôr chcela prečítať stenografický
záznam s tým, aby som mohla skutočne dokumentovať,
že som nehovorila o uznesení, ale o hlasovaní.
Mala som dva veľmi krátke vstupy, prvý znel
- budem citovať: "Pred niekoľkými minútami
Slovenská národná rada odsúhlasila
zverejnenie mien všetkých novinárov, ktorí
sú uvedení v zozname, na uzatvorenom zasadnutí
vo štvrtok." Tým, že zanikla tá posledná
časť vety - ja som to zverejnenie nemyslela ako zverejnenie
pre všetkých, pretože som povedala slová
"na uzatvorenom zasadnutí". Z toho dôvodu
som sa prihlásila a požiadala o slovo znova a opravila
som toto jedno slovo nasledovne: "Chcem opraviť jeden
výraz - nesprávne som použila slovo zverejnenie
na uzatvorenom zasadnutí, pôjde o odovzdanie zoznamov
na uzatvorenom zasadnutí poslancov." Overila som si
spätne opakovane túto informáciu, skutočne
to tak je, že Slovenská národná rada,
zhruba asi 15 alebo 20 minút pred tým, než
sme my hlasovali, to takto odhlasovala a vo štvrtok budú
mať všetci poslanci k dispozícii zoznamy spolupracovníkov
ŠtB na Slovensku. Veľmi pekne ďakujem pánu
predsedajúcemu za ospravedlnenie a za slovo.

