Středa 2. října 1991

Poslanec SN P. Serenčéš: Pán predsedajúci, dámy a páni, chcel by som úvodom povedať, že zákonné opatrenie predsedníctva Federálneho zhromaždenia o fonde trhovej regulácie je štandartná norma, ktorá sa používa všade vo svete. Myslím, že u nás v prechodnom období má tiež uplatnenie. Preto som pre to, aby sa táto norma prijala bez nejakých pripomienok.

Ide mi tu ale o to, aby sme pre pôsobenie tejto normy našli uplatnenie, to znamená v praxi. Preto navrhujem prijať na našej schôdzi uznesnie, ktoré by zaväzovalo federálnu vládu, aby nás informovala a to po prvé o súčasnej situácii a krátkodobých výhľadoch nášho poľnohospdárstva s tým, že by tam boli garantované minimálne nákupné ceny pre rok 1992. Po druhé, prosil by som informovať, aký je stav na práci okolo koncepcie agrárnej politiky ČSFR. Po tretie, chcel by som aby sa vyčerpal celý objem, ktorý bol kvalifikovaný v rozpočte a celé finančné prostriedky vo federálnom fonde trhovej regulácie pre rok 1991 vo výške 3,4 mld. Kčs.

Krátko by som zdôvodnil, prečo chcem, aby sa tieto tri okruhy otázok u nás prejednali a na 18. spoločnej schôdzi aby táto informácia bola poskytnutá. Je treba povedať, že doteraz aplikovaný reformný nástroj hospodárskej politiky, okrem všeobecne a plošne pôsobiacich účinkov, sa prejavil veľmi rozdielne v poľnoshospodárstve a hlavne v oboch republikách. Na jednej strane liberalizácia cien na Slovensku spôsobila zvýšenie vstupov zhruba indexom 1,60, na druhej strane príjmy v poľnohospodárstva cestou tržieb sa zvýšili indexom 1.02.

To znamená, že táto asymetrická cenová politika štátu spôsobila poľnohospodárstvu značné straty, ktoré sú radovo miliardové. Je treba povedať, že cez odovody zo zisku od ostatných dodávateľov vstupov, obchodu a banky sa takto neplnil samozrejme federálny rozpočet, a je treba s ním kalkulovať. Po druhé, chcel by som povedať, že je treba vyčerpať všetky možnosti, čo sa týka tohto fondu, a to vykúpiť celý objem prebytkov, ktoré sú a ktoré sú kvantifikované v materiáloch z porád v Židlochoviciach a v Prahe. Jedná sa o 110 tisíc ton hovädzieho mäsa, 460 ton pšenice, ktorá tam bola kvantifikovaná a preto by bolo dobré, keby sa to vykúpilo vzhľadom k tomu, že je veľká platobná neschopnosť poľnohospodárov. A to je potrebné zálohovo riešiť ešte v tomto roku.

Záverom, ako som povedal, je treba túto všeobecnú normu, toto zákonné opatrenie prijať.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji Vám, pane poslanče. Dáte ten návrh na usnesení zpravodaji písemně? Buďte tak laskav.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, pan poslanec Hrivík.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážená snemovňa, budem stručný, aby som prezentoval len stanovisko klubu poslancov Slovenskej národnej strany.

Klub poslancov Slovenskej národnej strany podporuje stanovisko Hnutia za demokratické Slovensko k zákonnému opatreniu o zriadení federálneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve, ktoré predniesol profesor Kontra.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, kolega Mikan.

Poslanec SN V. Mikan: Jen krátkou poznámku. Přál bych všem kolegům, aby viděli, s jakou vehemencí politikové v Radě Evropy a v Evropských společenstvích brání a hledají výhody pro své jednotlivé státní zemědělské politiky, pro podporu svého zemědělství. Nikdo nám nic zadarmo nedá. Toto mi připadá trochu úplně někde jinde.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Kolegyně, kolegové, uzavírám rozpravu, do které se už nikdo nehlásí, a ptám se především zpravodaje, zda chce říci k této debatě závěrečné slovo.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, patrně mě nikdo nebude považovat za nekritického apologeta vládní hospodářského politiky, a nemýlím-li se, ani výbor pro plán a rozpočet naší sněmovny není považován za soubor obdivovatelů ekonomické politiky vlády.

Z tohoto hlediska bych chtěl konstatovat, že řešíme v podstatě jeden jediný konkrétní problém a veškeré diskuse o agrární koncepci nebo o celkové hospodářské politice patří prostě jinam. Ten problém zní: Má být Fond tržní regulace v zemědělství na úrovni republik nebo na úrovni federální? Máme-li k tomuto problému přistupovat s informacemi a nikoli s emocemi, musíme znát základní fakta.

Fakt číslo jedna: Podle současných výsledků pokladního plnění státního rozpočtu je Česká republika ve schodku zhruba 5 mld. Kčs a Slovenská republika ve schodku zhruba 2 mld. Kčs. Ta čísla se samozřejmě dekádu od dekády mění, ale tento řád zůstává, pokud se neprohlubuje.

Fakt číslo dvě: Na rozdíl od mínění poslance Romana bych chtěl konstatovat, že zákon o rozpočtových pravidlech ani zákon o státním rozpočtu neumožňuje - za sebe dodávám zaplať pánbůh, ale to je druhá věc - přelévání mezi jednotlivými rozpočty. Z toho vyplývá zcela logicky, že i kdyby zde byl předložen návrh na přesun centrálního Fondu tržní regulace na úroveň republik, není proveditelný, dokud nenovelizujeme příslušné zákony. Z toho vám podle mého názoru může vyplynout jedno doporučení, které jako zpravodaj předkládám.

Pohlédněme na kalendář, zjistěme, že je začátek října a že v listopadu a v prosinci zde budeme probírat jak nový návrh státního rozpočtu, tak i dohodnutou novelizaci zákona o rozpočtových pravidlech. Tam v klidu a přátelsky můžeme zhruba za dva měsíce všechny tyto problémy řešit v rámci orientace naší rozpočtové politiky na rok 1992.

Buďme nyní velkorysí, uvědomme si, že na naše rozhodnutí čekají zemědělci, kterým je poměrně jedno, zda žijí a pracují v České nebo Slovenské republice, ale kteří mají naprosto stejné problémy a kteří by nás, parlament, patrně nepokládali za příliš kvalifikovaný, kdyby kompetenčními diskusemi se nám podařilo dosáhnout jenom to, že jim nakonec nedáme nic. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Ptám se ještě zástupce předkladatele pana ministra Dlouhého nebo jestli by pan náměstek Kočárník chtěli říci nějaké slovo.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Rád, velmi krátce, možná mne pak pan náměstek Kočárník rovněž krátce doplní.

Já bych chtěl poděkovat za všechny pozitivní a konstruktivní připomínky, které zde zazněly. Chtěl bych informovat, protože považuji za logické, že se zabrousilo k otázkám širším, souvisejícím s celkovou zemědělskou politikou, chtěl bych tedy zopakovat to, co asi již víte, že celková federální agrární politika byla projednána federální hospodářskou radou, Českou hospodářskou radou v úterý, Slovenská hospodářská rada, případně slovenská vláda ji projedná koncem tohoto týdne, případně začátkem týdne příštího, a předpokládám projednání ve federální vládě od zítřka za týden.

Současně ale připomínám to, co zde již také zaznělo z několika úst, že tato agrární politika v souladu s příslušným zněním kompetenčního zákona se musí zabývat především otázkami strategickými, mezi něž - je to můj názor - zahrnuji i problém udržení jednotného vnitřního československého trhu zemědělskými výrobky. Předpokládám, že federální agrární politika bude k dispozici do konce příštího týdne. Závisí to teď skutečně jen na technických otázkách projednání.

Já přijímám návrh zatím vznesený v podobě ústně, aby Federální shromáždění na příští schůzi, to znamená na 18. schůzi, bylo informováno o tom, jak federální Fond tržní regulace funguje. Mělo by být i řečeno, jak váže krátkodobé působení federálního Fondu tržní regulace s otázkami celkové agrární politiky, která v té době již bude rozpracována z federální úrovně na úroveň republikovou.

Nechtěl bych se vyhnout otázce pana poslance Tomise, to je už za rámec. Jen velmi stručně. Pane poslanče, po skončení jednání o přestávce jsem schopen poskytnout podrobnější podklady. Například k úhradě cenových rozdílů při vývozu tak, jak se v současné době děje prostřednictvím Správy federálních hmotných rezerv, která zatím nahrazuje federální Fond tržní regulace z technického hlediska a odpovídá to rozpočtu federálního Fondu tržní regulace pro druhé pololetí tohoto roku, k úhradě cenových rozdílů při vývozu u másla za celou federaci se počítá s 1 031,6 mil. Kčs, z toho v České republice 580 mil. Kčs, ve Slovenské republice 451,6 mil. Kčs. U sušeného mléka 284,4 mil. Kčs. Možná bych mohl uvést zase jen informačně z pohledu jednotlivých konkrétních položek: u másla např. ztráta při vývozu na jednotku, na 1 tunu činí 41 430 Kčs.

Je vidět, že jsou to částky nemalé. Souvisí to s celkovou efektivností, nebo spíše neefektivností našeho zemědělství.

Poslední otázka se týká ochrany vnitřního trhu. Byla zpracována restrukturalizace našeho celního sazebníku. Tuto restrukturalizaci projednává dnes česká vláda a federální vláda ji bude projednávat ve čtvrtek. Současně víte, že za pochodu řešíme některé konkrétní problémy. Budeme se vracet k otázce ochrany trhu cukru.

Myslím, že z hlediska věcných informací je to asi vše, co bych vám v daném okamžiku mohl poskytnout. Znovu bych vás chtěl požádat, abyste kladně přistoupili k hlasování o zřízení federálního Fondu tržní regulace. Rozdělení na úroveň republik v první polovině tohoto roku ukázalo, že je určitá nekoordinovanost, určitá snaha o subvencování, dotace vnitřního trhu v situaci, kdy máme přebytky a kdy jsme nuceni dotovat dále vývoz. To je ta nejhorší politika, kterou vůči našim zemědělcům můžeme udělat. A nejen vůči našim zemědělcům, ale i vůči všem daňovým poplatníkům v tomto státě, kteří zde také byli vzpomenuti. Těm nejméně vysvětlíme, proč jsme v jedné polovině roku dotovali vnitřní trh a byli jsme pod tlakem, jak už to zde také zaznělo, prostřednictvím vyšších garantovaných cen dotovat trh ještě více, a proč v druhé polovině roku ze stejných peněz daňových poplatníků dotujeme vývoz těchto přebytků. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Děkuji. Prosím pana náměstka.

Náměstek ministra financí ČSFR I. Kočárník: Pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Budu velice stručný. Chtěl bych nejprve předeslat jednu obecnou ekonomickou poznámku. Pro každého ekonoma je zcela jasné a nepochybné, že existuje-li jeden trh, musí existovat i jednotné zásahy do trhu. Zásahy do trhu jsou subvence. Z tohoto hlediska Fond tržní regulace nemá vůbec žádný národní rozměr. Je to ekonomická kategorie, kterou se zasahuje do trhu.

To, že se přijalo koncem loňského roku, že budou dva fondy tržní regulace, to byl základní omyl. Ten omyl se přijal pouze z politických důvodů, při sestavování rozpočtu. Dva fondy neměly nikdy vůbec vzniknout.

K některým námitkám, které zde byly řečeny.

K dělení rozpočtových příjmů, nebo že federální rozpočet má dnes nějaké velké příjmy, jak zaznělo ve vystoupení pana poslance Kontry - na tomto dělení se dohodli tři premiéři vlád, dohodl se na něm i nynější šéf HZDS, tehdejší premiér pan Mečiar. Všichni byli přesvědčeni, když se na tom dohodli, že toto dělení je správné.

Federální rozpočet nemá nyní tolik zdrojů, aby mohl volně zvyšovat výdaje. Nicméně vzhledem k tomu, že situace je kritická, vláda rozhodla, že se tyto zdroje uvolní, i když to může zvýšit napětí ve federálním rozpočtu. To říkám s plnou vážností.

Pokud jde o ceny, které byly stanoveny na hovězí maso, byly dohodnuty za účasti všech tří zástupců ministerstev financí na poradě u pana ministra Dlouhého, na které jsem také měl to potěšení být. Čili to není žádné jednostranné opatření. Je pravda, že marginální cenu určuje trh, ale v podmínkách, kdy je nadprodukce, není to cena těch nejhorších nákladů, ale pouze ta cena, kterou trh bere. Jestliže trh hovězí maso nebere, nemůže být cena na marginálních nákladech těch nejhorších podmínek. To je elementární poznatek.

Všichni víte dobře, že už problémy s hovězím masem byly v roce 1989. Čili závěr, že to vzniklo až nynější restriktivní politikou, je opět nedorozumění.

Pokud jde o jeden výrok pana poslance Romana, - proč dáváme dotace na export, proč je nedáme raději do vnitřní ekonomiky? Když je dáme do vnitřní ekonomiky, bude stále přetlak nabídky a nezotaví se ceny pro zemědělce. Ceny budou tlačeny dolů a zemědělci nebudou mít z čeho žít. Proto přebytky musejí z ekonomiky, aby se vyrovnal vztah mezi nabídkou a poptávkou a zotavily se ceny pro zemědělce. Není možné to dávat do nemocnic, jak někdo navrhoval, protože nabídka se tím nesníží. To je všechno. Děkuji.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Vážené kolegyně, vážení kolegové, podle prezenční listiny je shodou okolností v obou sněmovnách přítomno po 61 poslanci. Domnívám se, že sněmovna je usnášení schopná.

Hlásí se ještě pan poslanec Kanis.

Poslanec SN P. Kanis: (Poslanec mluvil z místa, takže mu bylo špatně rozumět.) Navrhoval by som, aby snemovňa najskôr hlasovala o pripravenom uznesení, potom by bola prestávka, aby sa kluby dohodli a na koniec, aby bolo hlasované o federálnom fonde trhovej regulácie.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, z hlediska jednacího řádu rozprava byla ukončena, vyslovil se zpravodaj a navrhovatel a není dále o čem jednat. Přistupme proto k hlasování.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Navrhuji, aby Sněmovna národů při jala toto usnesení:

Sněmovna národů FS ČSFR schvaluje podle článku 58 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci zákonné opatření předsednictva FS ze dne 5. srpna 1991 č. 340 o federálním Fondu tržní regulace v zemědělství.

K tomuto usnesení zde byl podán jeden pozměňovací návrh a to pana poslance Serenčéše, který si přál doplnit usnesení o další bod.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, dovolte, abych drobně technicky polemizoval.

Podle mého názoru se v návrhu pana poslance Serenčéše jedná o další usnesení, což by i technicky bylo výhodnější, protože by bylo správné, aby naše usnesení bylo shodné s usnesením Sněmovny lidu.

Navrhovatel, to znamená člen vlády ministr Dlouhý, se již předběžně vyjádřil na základě ústního odposlechu, že s návrhem kolegy Serenčéše souhlasí.

Domnívám se, že bychom měli hlasovat o dvou usneseních, v libovolném pořadí. Kolega Serenčéš - pro Vaši informaci - sice doporučoval, aby toto usnesení bylo přijato na společné schůzi sněmoven, avšak domnívám se, že Sněmovna národů je natolik kompetentní a suverénní orgán, že se může obrátit na vládu rovnou. Usnesení vlastně žádá vládu, aby informovala FS o současné situaci a krátkodobém výhledu československého zemědělství, o stavu garantování nákupních cen, o stavu prací na koncepci agrární a výživové politiky, apod.

Pak to přečtu, abych vás nyní nezahlcoval informacemi, než o tom budeme hlasovat. Jde jen o formálně procedurální návrh, aby to byla dvě usnesení, nikoli jedno.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Pan poslanec Serenčéš s tím souhlasí? (Poslanec SN P. Serenčéš: Ano.)

Kolegové, můžeme se tedy vrátit k připravenému pořadu a hlasovat o usnesení, které jsem navrhl s tím, že potom budeme hlasovat o druhém usnesení.

Pane poslanče, vy jste toho názoru, jak říkal pan poslanec Kanis, že máme nejdříve hlasovat o druhém usnesení?

Poslanec SN P. Kanis: Navrhoval som, aby sme hlasovali najskôr o navrhnutom uznesení pánom poslancom Serenčéšom.

Předsedající místopředseda SN J. Sokol: Požádal bych pana zpravodaje, aby ho přečetl.

Poslanec SN M. Zeman: Sněmovna národů doporučuje vládě ČSFR informovat Federální shromáždění o:

1. Současné situaci a krátkodobém výhledu čs. zemědělství a garantování nákupních cen v roce 1992. (Minimální nákupní ceny zemědělských produktů - zabezpečení rentability výroby.) Do konce dubna 1992 stanovit minimální garantované ceny pro rok 1993.

2. Informovat o stavu prací na koncepci agrární a výživové politiky ČSFR.

3. Vyčerpat celý objem rozpočtových finančních prostředků. (To bude asi věc, ke které by se měl vyjádřit i navrhovatel.) Do fondu tržní regulace, tj. 3,4 mld. Kčs v roce 1991.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP