12/09 17:40
92\vySFS
STRANA 1
Poznámky ke straně 1:
Ukazatele vč. přísl. účel. rezerv.
[1] Konverze, fond spec. techniky, podpora exportu apod.
[2] Např. vodní a lesní hospodářství, útlum důlní činnosti (ČR), dotace ČSAD a MHD, dotace byt. hospodářství.
[3] Bez soc. dávek v nezaměstnanosti (viz násl. řádek).
[4] Bez sociálních transferů (C.); ve feder. rozpočtu výdaje pro národnost. menšiny.
[5] Věcné a mzdové výdaje, mimo výše uvedené transfery obyvatelstvu.
Tabulka
strana 2
Odbor I FHF
Souhrn návrhů veřejných rozpočtů 1992
Verze: Přehled o souhrnu veř. rozpočtů pro jednání FS
v mld Kčs v %
|
|
|
|
v tom: |
|
v tom: |
||||
SOUBOR: veřejné rozpočty ČSFR celkem (st. rozpočty a místní rozpočty) |
Upravené rozpočty 1991 |
1991 očekávané výsledky |
1992 návrhy rozpočtů |
federace |
ČR |
SR |
Nom. index 92/91 oč. |
feder. |
ČR |
SR |
H. Jiné veřejné výdaje [7] |
70.1 |
50.3 |
63.93 |
24.16 |
25.11 |
14.67 |
125.6 |
163.5 |
11.0 |
108.8 |
v tom: - úrokové rozdíly peněž. ústavů [9] |
5.1 |
7.0 |
4.00 |
4.00 |
|
|
57.1 |
142.9 |
|
|
- výdaje spojené s vl. úvěry [10] |
5.0 |
4.5 |
6.88 |
5.88 |
|
|
152.9 |
152.9 |
|
|
- volby |
|
|
0.75 |
0.50 |
0.15 |
|
|
|
|
|
- výdaje na rehabilitace (hotové) |
1.5 |
1.0 |
1.80 |
|
1.20 |
0.60 |
180.0 |
|
120.0 |
|
- účelové ekologické rezervy |
2.0 |
2.0 |
1.15 |
|
1.15 |
|
57.5 |
|
57.5 |
|
- celostátní region. politika |
|
|
1.30 |
1.30 |
|
|
|
|
|
|
- ostatní veřejné výdaje [11] |
63.9 |
36.4 |
48.05 |
11.38 |
22.61 |
14.07 |
132.1 |
152.1 |
133.6 |
117.4 |
I. Dluhová služba |
2.7 |
5.0 |
8.08 |
7.95 |
|
0.13 |
163.1 |
160.5 |
|
|
v tom: placené úroky a poplatky |
2.7 |
4.9 |
7.93 |
7.80 |
|
0.13 |
161.6 |
159.0 |
|
|
splátky st. dluhu |
|
0.0 |
0.15 |
0.15 |
|
|
333.3 |
333.3 |
|
|
J. Vládní rozp. rezervy (neúčelové) |
1.9 |
|
1.40 |
0.50 |
0.20 |
0.70 |
|
|
|
|
VÝDAJE CELKEM (bez dotací mezi rozpočty) |
499.9 |
498.7 |
522.98 |
129.70 |
266.28 |
127.00 |
104.9 |
11.5 |
104.8 |
98.9 |
Dotace do st. rozpočtů republik |
|
|
(5.00) |
5.00 |
|
|
|
|
|
|
VÝDAJE ÚHRNEM |
x |
x |
x |
134.70 |
266.28 |
127.00 |
|
115.8 |
104.8 |
98.9 |
Vlastní příjmy (mimo spol. daně a dotace) |
231.7 |
239.7 |
262.32 |
43.50 |
154.78 |
64.04 |
109.4 |
132.3 |
107.4 |
102.2 |
v tom: odvody z mezd |
112.7 |
101.1 |
111.69 |
|
78.39 |
33.30 |
110.5 |
|
111.0 |
109.2 |
daň ze mzdy |
58.1 |
58.2 |
62.50 |
|
44.80 |
17.70 |
107.3 |
|
112.1 |
97.0 |
ostatní daňové příjmy |
32.3 |
42.2 |
46.22 |
15.05 |
22.93 |
8.24 |
109.5 |
130.9 |
94.2 |
129.8 |
nedaňové příjmy |
28.5 |
38.2 |
41.91 |
28.45 |
8.66 |
4.80 |
109.8 |
133.1 |
94.1 |
63.4 |
Společné daně a odvody |
276.1 |
259.0 |
260.66 |
91.20 |
108.20 |
61.26 |
100.6 |
100.6 |
104.4 |
94.6 |
v tom: daň z obratu |
141.9 |
126.0 |
145.00 |
50.70 |
60.20 |
34.10 |
115.1 |
115.0 |
119.4 |
108.3 |
odvody a daně ze zisku |
134.2 |
133.0 |
115.70 |
40.50 |
48.00 |
27.20 |
87.0 |
87.0 |
90.2 |
91.8 |
PŘÍJMY CELKEM (bez dotací mezi rozpočty) |
507.8 |
498.7 |
522.98 |
134.70 |
262.98 |
125.30 |
104.9 |
109.0 |
106.1 |
98.4 |
Dotace ze st. rozpočtu federace |
|
|
(5.00) |
|
3.30 |
1.70 |
|
|
|
|
PŘÍJMY ÚHRNEM |
x |
x |
x |
134.70 |
266.28 |
127.00 |
|
109.0 |
107.5 |
99.7 |
PŘEBYTEK/SCHODEK |
8.0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procentní podíl na spol. příjmech |
100.0 |
100.0 |
100.0 |
35.0 |
41.5 |
23.5 |
|
|
|
|
12/09 17:54
92\vySFS
STRANA 2
Poznámky ke str. 2:
[7] Bez dluhové služby (I.) a bez neúčelových rezerv (J.)
[9] Na úhradu maj. újmy peněžních ústavů z úvěrů se státem stanovenou nízkou úrokovou sazbou (pro mladá manželství, v byt. výstavbě apod.)
[10] Včetně disažia z deblokací a úhrad za správu pohledávek.
[11] Např. výdaje na fed. hmotné rezervy, geologii a geodezii, veter. službu, melior. správu a další služby pro zemědělství, údržbu silnic, apod. Dále st. příspěvky k půjčkám mladým manželům, příspěvky církvím a občanským sdružením, rozhlas a televize apod. Zahrnuje také účelové rezervy, které nebylo možno přiřadit k výše uvedeným ukazatelům.
A.
Zpráva k návrhu státního rozpočtu federace na rok 1992
Federální ministerstvo financí
K čj. I/28 581/1991
III.
Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992
K čj. I/28 581/1991
Zpráva
k návrhu státního rozpočtu federace na rok 1992
I. Celkové pojetí federálního rozpočtu a základní proporce jeho příjmů a výdajů
Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992 vychází z celostátně dohodnutých úkolů a cílů finanční politiky. Je vládě ČSFR předkládán s vyrovnanými příjmy a výdaji. V návaznosti na prognózovaný vývoj hrubého domácího produktu a dalších makroekonomických veličin se však celostátně projevuje značné napětí mezi rozpočtovými příjmy a výdaji. Proto bylo sestavení návrhů vyrovnaných státních rozpočtů velmi náročné, vyžadovalo důsledné uplatnění hospodárnosti a jasné stanovení priorit v rozpočtových výdajích.
V příjmech státního rozpočtu federace jsou navrhovány stejné podíly na dani z obratu a na odvodech ze zisku jako v letošním roce, tedy ve výši 35 % jejich celostátního výnosu, v souladu se zákonem č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace. Nominální výše těchto podílů na společných daních ale ve srovnání s očekávanými výsledky roku 1991 fakticky stagnuje; celkové příjmy státního rozpočtu federace proto mohou být navrženy ve výši 134,7 mld Kčs (tj. o 9,0 % více než očekávaná skutečnost 1991) jen v důsledku vyššího růstu "vlastních" příjmů federace:
v mld Kčs
|
Uprav. rozp. 1991 |
Oček. skut. 1991 |
Návrh 1992 |
Rozdíl 92-91 oč. sk. |
Index 92/91 v % |
Příjmy celkem |
123,9 |
123,5 |
134,7 |
+11,2 |
109,0 |
- podíly na spol. daních |
97,5 |
90,7 |
91,2 |
+0,5 |
100,6 |
- vlastní příjmy |
26,4 |
32,8 |
43,5 |
+10,7 |
132,3 |
v tom: spojené s vl. úvěry |
7,8 |
11,9 |
19,0 |
+7,1 |
159,9 |
kreditní úroky |
0,6 |
2,0 |
4,3 |
+2,3 |
214,8 |
jiné |
18,0 |
18,9 |
20,2 |
+1,3 |
106,9 |
Ve struktuře rozpočtových příjmů státního rozpočtu federace tedy dochází k relativnímu snížení váhy federálních podílů na společných daních a odvodech; jejich podíl na celkových příjmech státního rozpočtu federace se v návrhu na rok 1992 snižuje na 67,7 %, zatímco v upraveném rozpočtu 1991 činil téměř 79 % a ve skutečných výsledcích roku 1991 se očekává, že bude činit 73,5 % federálních rozpočtových příjmů.
Snižuje se tak závislost státního rozpočtu federace na plnění rozpočtované výše těchto společných daní. Zvýšení "vlastních" příjmů federace je ale především způsobeno vlivem příjmů spojených s vládními úvěry, které čs. strana poskytla v minulosti do zahraničí (160 % růstu proti letošní očekávané skutečnosti) a kreditních úroků ze státních finančních aktiv federace. Jde o příjmové položky, které současně váží určité objemy rozpočtových výdajů: například uvažovaný vyšší rozsah deblokací našich vládních pohledávek v zahraničí vyžaduje rozpočtovat ve výdajích náklady na disažia při těchto akcích, obdobně úrokové příjmy, které má státní rozpočet z korunové protihodnoty půjček od institucí Světové banky, ES apod. uložené na účtech státních finančních aktiv u SBČS, slouží jen jako zdroj úhrady úroků, které je třeba z těchto půjček platit do zahraničí.
Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992 uvažuje s celkovými výdaji ve výši 129,7 mld Kčs (bez dotací do rozpočtů republik), což představuje 24,8 % z celostátního objemu rozpočtových výdajů.
Novým prvkem federálního rozpočtu na r. 1992 jsou dotace do státních rozpočtů republik v celkové výši 5 mld Kčs, o jejichž poskytnutí bylo rozhodnuto na poradě představitelů vlád ČSFR, ČR a SR a prezidenta ČSFR dne 4. 12. 1991. Tyto dotace budou poskytnuty postupně v průběhu roku. Prostor pro poskytnutí těchto dotací - bez dopadu na vyrovnanost federálního rozpočtu - byl mimo jiné vytvořen tím, že se navrhuje přesunout financování tzv. vícenákladů na vybrané integrační akce v SSSR z běžných výdajů na státní finanční aktiva.
Mimo vlastní výdaje na federální správu (zabezpečujících "technickou obsluhu" federace) jsou do státního rozpočtu federace na rok 1992 také v širší míre než v letošním roce zahrnuty výdaje vycházející z principu občanské sounáležitosti, tedy z principu rovného uspokojování určitých potřeb pro všechny občany České a Slovenské Federativní Republiky, a výdaje k zajištění jednotného čs. trhu:
v mld Kčs
|
Uprav. rozp. 1991 |
Oček. skut. 1991 |
Návrh 1992 |
Rozdíl 91-92 oč. sk. |
Index 92/91 v % |
Výdaje celkem |
117,7 |
116,3 |
134,7 |
+18,4 |
115,8 |
- vlastní výdaje federace |
65,7 |
62,2 |
75,3 |
+13,1 |
121,1 |
v tom: spojené s vl. úvěry |
6,0 |
4,5 |
6,9 |
+2,3 |
154,5 |
dluhová služba |
2,5 |
5,0 |
8,0 |
+3,0 |
160,6 |
jiné |
57,2 |
52,7 |
60,4 |
+7,7 |
114,6 |
- výdaje na občan. sounáležitost a jednotu trhu |
52,0 |
54,1 |
54,4 |
+0,3 |
100,6 |
v tom: st. vyrovn. příspěvky |
32,0 |
30,9 |
21,1 |
-9,8 |
68,3 |
jiné |
20,0 |
23,2 |
33,3 |
+10,1 |
143,5 |
- dotace do státních rozpočtů republik |
- |
- |
5,0 |
+5,0 |
- |