12/09 17:40

92\vySFS

STRANA 1

Poznámky ke straně 1:

Ukazatele vč. přísl. účel. rezerv.

[1] Konverze, fond spec. techniky, podpora exportu apod.

[2] Např. vodní a lesní hospodářství, útlum důlní činnosti (ČR), dotace ČSAD a MHD, dotace byt. hospodářství.

[3] Bez soc. dávek v nezaměstnanosti (viz násl. řádek).

[4] Bez sociálních transferů (C.); ve feder. rozpočtu výdaje pro národnost. menšiny.

[5] Věcné a mzdové výdaje, mimo výše uvedené transfery obyvatelstvu.

 

Tabulka

strana 2

Odbor I FHF

Souhrn návrhů veřejných rozpočtů 1992

Verze: Přehled o souhrnu veř. rozpočtů pro jednání FS

v mld Kčs v %

 

 

 

 

v tom:

 

v tom:

SOUBOR: veřejné rozpočty ČSFR celkem (st. rozpočty a místní rozpočty)

Upravené rozpočty 1991

1991 očekávané výsledky

1992 návrhy rozpočtů

federace

ČR

SR

Nom. index 92/91 oč.

feder.

ČR

SR

H. Jiné veřejné výdaje [7]

70.1

50.3

63.93

24.16

25.11

14.67

125.6

163.5

11.0

108.8

v tom: - úrokové rozdíly peněž. ústavů [9]

5.1

7.0

4.00

4.00

 

 

57.1

142.9

 

 

- výdaje spojené s vl. úvěry [10]

5.0

4.5

6.88

5.88

 

 

152.9

152.9

 

 

- volby

 

 

0.75

0.50

0.15

 

 

 

 

 

- výdaje na rehabilitace (hotové)

1.5

1.0

1.80

 

1.20

0.60

180.0

 

120.0

 

- účelové ekologické rezervy

2.0

2.0

1.15

 

1.15

 

57.5

 

57.5

 

- celostátní region. politika

 

 

1.30

1.30

 

 

 

 

 

 

- ostatní veřejné výdaje [11]

63.9

36.4

48.05

11.38

22.61

14.07

132.1

152.1

133.6

117.4

I. Dluhová služba

2.7

5.0

8.08

7.95

 

0.13

163.1

160.5

 

 

v tom: placené úroky a poplatky

2.7

4.9

7.93

7.80

 

0.13

161.6

159.0

 

 

splátky st. dluhu

 

0.0

0.15

0.15

 

 

333.3

333.3

 

 

J. Vládní rozp. rezervy (neúčelové)

1.9

 

1.40

0.50

0.20

0.70

 

 

 

 

VÝDAJE CELKEM (bez dotací mezi rozpočty)

499.9

498.7

522.98

129.70

266.28

127.00

104.9

11.5

104.8

98.9

Dotace do st. rozpočtů republik

 

 

(5.00)

5.00

 

 

 

 

 

 

VÝDAJE ÚHRNEM

x

x

x

134.70

266.28

127.00

 

115.8

104.8

98.9

Vlastní příjmy (mimo spol. daně a dotace)

231.7

239.7

262.32

43.50

154.78

64.04

109.4

132.3

107.4

102.2

v tom: odvody z mezd

112.7

101.1

111.69

 

78.39

33.30

110.5

 

111.0

109.2

daň ze mzdy

58.1

58.2

62.50

 

44.80

17.70

107.3

 

112.1

97.0

ostatní daňové příjmy

32.3

42.2

46.22

15.05

22.93

8.24

109.5

130.9

94.2

129.8

nedaňové příjmy

28.5

38.2

41.91

28.45

8.66

4.80

109.8

133.1

94.1

63.4

Společné daně a odvody

276.1

259.0

260.66

91.20

108.20

61.26

100.6

100.6

104.4

94.6

v tom: daň z obratu

141.9

126.0

145.00

50.70

60.20

34.10

115.1

115.0

119.4

108.3

odvody a daně ze zisku

134.2

133.0

115.70

40.50

48.00

27.20

87.0

87.0

90.2

91.8

PŘÍJMY CELKEM (bez dotací mezi rozpočty)

507.8

498.7

522.98

134.70

262.98

125.30

104.9

109.0

106.1

98.4

Dotace ze st. rozpočtu federace

 

 

(5.00)

 

3.30

1.70

 

 

 

 

PŘÍJMY ÚHRNEM

x

x

x

134.70

266.28

127.00

 

109.0

107.5

99.7

PŘEBYTEK/SCHODEK

8.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procentní podíl na spol. příjmech

100.0

100.0

100.0

35.0

41.5

23.5

 

 

 

 

12/09 17:54

92\vySFS

STRANA 2

Poznámky ke str. 2:

[7] Bez dluhové služby (I.) a bez neúčelových rezerv (J.)

[9] Na úhradu maj. újmy peněžních ústavů z úvěrů se státem stanovenou nízkou úrokovou sazbou (pro mladá manželství, v byt. výstavbě apod.)

[10] Včetně disažia z deblokací a úhrad za správu pohledávek.

[11] Např. výdaje na fed. hmotné rezervy, geologii a geodezii, veter. službu, melior. správu a další služby pro zemědělství, údržbu silnic, apod. Dále st. příspěvky k půjčkám mladým manželům, příspěvky církvím a občanským sdružením, rozhlas a televize apod. Zahrnuje také účelové rezervy, které nebylo možno přiřadit k výše uvedeným ukazatelům.

 

A.

Zpráva k návrhu státního rozpočtu federace na rok 1992

 

Federální ministerstvo financí

K čj. I/28 581/1991

 

III.

Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992

 

K čj. I/28 581/1991

Zpráva

k návrhu státního rozpočtu federace na rok 1992

I. Celkové pojetí federálního rozpočtu a základní proporce jeho příjmů a výdajů

Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992 vychází z celostátně dohodnutých úkolů a cílů finanční politiky. Je vládě ČSFR předkládán s vyrovnanými příjmy a výdaji. V návaznosti na prognózovaný vývoj hrubého domácího produktu a dalších makroekonomických veličin se však celostátně projevuje značné napětí mezi rozpočtovými příjmy a výdaji. Proto bylo sestavení návrhů vyrovnaných státních rozpočtů velmi náročné, vyžadovalo důsledné uplatnění hospodárnosti a jasné stanovení priorit v rozpočtových výdajích.

V příjmech státního rozpočtu federace jsou navrhovány stejné podíly na dani z obratu a na odvodech ze zisku jako v letošním roce, tedy ve výši 35 % jejich celostátního výnosu, v souladu se zákonem č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace. Nominální výše těchto podílů na společných daních ale ve srovnání s očekávanými výsledky roku 1991 fakticky stagnuje; celkové příjmy státního rozpočtu federace proto mohou být navrženy ve výši 134,7 mld Kčs (tj. o 9,0 % více než očekávaná skutečnost 1991) jen v důsledku vyššího růstu "vlastních" příjmů federace:

v mld Kčs

 

Uprav. rozp. 1991

Oček. skut. 1991

Návrh 1992

Rozdíl 92-91 oč. sk.

Index 92/91 v %

Příjmy celkem

123,9

123,5

134,7

+11,2

109,0

- podíly na spol. daních

97,5

90,7

91,2

+0,5

100,6

- vlastní příjmy

26,4

32,8

43,5

+10,7

132,3

v tom: spojené s vl. úvěry

7,8

11,9

19,0

+7,1

159,9

kreditní úroky

0,6

2,0

4,3

+2,3

214,8

jiné

18,0

18,9

20,2

+1,3

106,9

 

Ve struktuře rozpočtových příjmů státního rozpočtu federace tedy dochází k relativnímu snížení váhy federálních podílů na společných daních a odvodech; jejich podíl na celkových příjmech státního rozpočtu federace se v návrhu na rok 1992 snižuje na 67,7 %, zatímco v upraveném rozpočtu 1991 činil téměř 79 % a ve skutečných výsledcích roku 1991 se očekává, že bude činit 73,5 % federálních rozpočtových příjmů.

Snižuje se tak závislost státního rozpočtu federace na plnění rozpočtované výše těchto společných daní. Zvýšení "vlastních" příjmů federace je ale především způsobeno vlivem příjmů spojených s vládními úvěry, které čs. strana poskytla v minulosti do zahraničí (160 % růstu proti letošní očekávané skutečnosti) a kreditních úroků ze státních finančních aktiv federace. Jde o příjmové položky, které současně váží určité objemy rozpočtových výdajů: například uvažovaný vyšší rozsah deblokací našich vládních pohledávek v zahraničí vyžaduje rozpočtovat ve výdajích náklady na disažia při těchto akcích, obdobně úrokové příjmy, které má státní rozpočet z korunové protihodnoty půjček od institucí Světové banky, ES apod. uložené na účtech státních finančních aktiv u SBČS, slouží jen jako zdroj úhrady úroků, které je třeba z těchto půjček platit do zahraničí.

Návrh státního rozpočtu federace na rok 1992 uvažuje s celkovými výdaji ve výši 129,7 mld Kčs (bez dotací do rozpočtů republik), což představuje 24,8 % z celostátního objemu rozpočtových výdajů.

Novým prvkem federálního rozpočtu na r. 1992 jsou dotace do státních rozpočtů republik v celkové výši 5 mld Kčs, o jejichž poskytnutí bylo rozhodnuto na poradě představitelů vlád ČSFR, ČR a SR a prezidenta ČSFR dne 4. 12. 1991. Tyto dotace budou poskytnuty postupně v průběhu roku. Prostor pro poskytnutí těchto dotací - bez dopadu na vyrovnanost federálního rozpočtu - byl mimo jiné vytvořen tím, že se navrhuje přesunout financování tzv. vícenákladů na vybrané integrační akce v SSSR z běžných výdajů na státní finanční aktiva.

Mimo vlastní výdaje na federální správu (zabezpečujících "technickou obsluhu" federace) jsou do státního rozpočtu federace na rok 1992 také v širší míre než v letošním roce zahrnuty výdaje vycházející z principu občanské sounáležitosti, tedy z principu rovného uspokojování určitých potřeb pro všechny občany České a Slovenské Federativní Republiky, a výdaje k zajištění jednotného čs. trhu:

v mld Kčs

 

Uprav. rozp. 1991

Oček. skut. 1991

Návrh 1992

Rozdíl 91-92 oč. sk.

Index 92/91 v %

Výdaje celkem

117,7

116,3

134,7

+18,4

115,8

- vlastní výdaje federace

65,7

62,2

75,3

+13,1

121,1

v tom: spojené s vl. úvěry

6,0

4,5

6,9

+2,3

154,5

dluhová služba

2,5

5,0

8,0

+3,0

160,6

jiné

57,2

52,7

60,4

+7,7

114,6

- výdaje na občan. sounáležitost a jednotu trhu

52,0

54,1

54,4

+0,3

100,6

v tom: st. vyrovn. příspěvky

32,0

30,9

21,1

-9,8

68,3

jiné

20,0

23,2

33,3

+10,1

143,5

- dotace do státních rozpočtů republik

-

-

5,0

+5,0

-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP