Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
dovolte mi, abych přednesl společnou zprávu
výborů České národní
rady k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu ČR
za rok 1991.
Ústavně právní výbor, hospodářský
výbor, zemědělský výbor, výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví, výbor
pro právní ochranu a bezpečnost, výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu a rozpočtový výbor
projednaly na svých schůzích v říjnu
1992 jim příslušející kapitoly
vládního návrhu státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1991 a
na společné schůzi rozpočtového
výboru České národní rady a
zpravodajů výborů 14. října
souhrnnou zprávu k návrhu státního
závěrečného účtu za
rok 1991.
Výbory České národní rady doporučují
České národní radě, aby předložený
návrh schválila a přijala následující
usnesení:
"Česká národní rada
I. schvaluje státní závěrečný
účet České republiky za rok 1991,
který vykazuje příjmy 226 tis. 588 mil. Kčs,
výdaje 240 tis. 205 mil. Kčs a celkový schodek
13 tis. 618 mil. Kčs.
II. souhlasí se způsobem úhrady schodku státního
rozpočtu České republiky za rok 1991 takto:
Úhradou odpuštěných odvodů z
objemu mezd zemědělských organizací
z přebytku státního rozpočtu federace
1 tis. 342 mil. Kčs. Dále úhradou odloženého
odvodu z objemu mezd zemědělských organizací
z odkladu jejich splatnosti do 31. března roku 1992 od
zemědělských organizací 1 tis. 342
mil. Kčs, dále použitím prostředků
z finančního vypořádání
vztahů organizací se státním rozpočtem
České republiky za rok 1991 ve výši
1 050 mil. Kčs a dále emisí státních
dluhopisů České republiky, schválenou
zákonem České národní rady
ve výši 9 tis. 884. mil. Kčs.
III. bere na vědomí:
a) závěrečné účty státních
fondů ČR za rok 1991,
b) stav státních finančních aktiv
České republiky, který k 31. prosinci 1991
činil 1 326 mil. Kčs,
c) hospodaření podle rozpočtů okresních
úřadů a obcí v ČR za rok 1991,
které vykázalo příjmy 94 tis. 777
mil. Kčs, výdaje 89 tis. 554 mil. Kčs a celkový
přebytek 5 tis. 223 mil. Kčs.
IV. doporučuje vládě České
republiky, aby:
a) důsledně realizovala opatření směřující
k udržení rozpočtové discipliny v závěru
roku 1992,
b) řešila otázku vyčlenění
vhodných objektů pro územní finanční
orgány."
Dovolte mi ještě, abych učinil poznámku
ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu
k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu ke
stanovisku, které jste dostali rozdáno na lavice.
Připomínám, že toto stanovisko bylo
vzato v úvahu při vypracovávání
společné zprávy a při projednávání
v rozpočtovém výboru za účasti
ostatních zpravodajů a závěr, týkající
se udržení rozpočtové discipliny koncem
letošního roku, byl zahrnut, jak jste právě
slyšeli, do návrhů společné zprávy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji poslanci Tomáši
Ježkovi a otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Protože se do rozpravy opět nikdo nepřihlásil,
dovolím si rozpravu ukončit a táži se
pana místopředsedy vlády Kočárníka,
zdali si přeje závěrečné slovo.
(Místopředseda vlády ČR Kočárník:
Nikoliv.)
Nepřeje si slovo. Táži se tedy pana společného
zpravodaje, zda si přeje slovo?
(Spol. zpravodaj poslanec T. Ježek: Nikoli.)
Také ne.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování,
a to o celém předloženém návrhu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení
České národní rady ke státnímu
závěrečnému účtu ČR
za rok 1991 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 79, ať zvedne ruku! 104.
Kdo je proti? 10.
Dovolte, abych konstatoval, že jste právě schválili
státní závěrečný účet
ČR za rok 1991. Děkuji.
Nyní mi dovolte, abych ve smyslu schváleného
programu 5. schůze České národní
rady vyhlásil 30minutovou přestávku s tím,
že schůze bude pokračovat ve 14.30 hod.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, prosil bych za klub ODA
o malou korekci na 45 minut, náš klub se musí
nyní sejít k jednání a obávám
se, že těch třicet minut bychom možná
o několik minut přetáhli. Pokud je to možné,
poděkoval bych za to.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Vzhledem k tomu, že se jedná o procedurální
návrh, dovolte mi, abych o něm nechal hlasovat bez
rozpravy.
Kdo souhlasí s návrhem kolegy Kužílka,
aby přestávka byla 45 minut, ať zvedne ruku.
117.
Tento návrh byl přijat. Proto prosím, abychom
zahájili schůzi ve 14.45 hodin. Současně
mám jednu organizační otázku, dovolte
mi oznámit členům politického grémia
členů ČNR, že se sejdou ve 14.30 hodin
v místnosti č. 120. Děkuji.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážení
poslanci, vážené poslankyně, dovolte,
abych zahájil pokračování naší
dnešní schůze s tím, že dalším
bodem je podle schváleného návrhu pořadu
K tomuto bodu mi dovolte, abych vás informoval o závěrech
jednání právě skončivšího
politického grémia České národní
rady k této problematice.
Většina zástupců klubů navrhla
- s výjimkou dvou klubů - stažení tohoto
bodu z jednání 5. schůze České
národní rady z důvodů neúčasti
pana prezidenta Husara na tomto jednání. Dovolte
tedy, abych předložil svůj procedurální
návrh, aby uvedený bod nebyl na této schůzi
projednán.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 105.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Děkuji, dovolte mi, abych konstatoval, že bod 4. programu
dnešní schůze byl odložen na příští
plenární schůzi.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím, abyste se soustředili k
dalšímu bodu dnešní schůze, kterým
je
Z pověření vlády České
republiky odůvodní předložený
vládní návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 11, opět
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych
odůvodnil zákon o auditorech a o České
komoře auditorů, jehož návrh vám
vláda České republiky předkládá
k projednání. Chtěl bych říci,
že změnu v našem ekonomickém systému,
přechod na tržní hospodářství
i očekávaný příliv zahraničního
kapitálu si vyžadují nejen harmonizaci účetnictví
s účetnictvím evropských zemí,
ale i harmonizaci způsobu ověřování
účetní závěrky a výsledků
hospodaření v souladu s metodami uplatňovanými
v zemích s vyspělou tržní ekonomikou.
Zákony č. 513 z roku 1991, tj. obchodní zákoník
a zákon č. 563 z téhož roku, tj. zákon
o účetnictví, zakotvují povinnost
podnikatelských subjektů mít účetní
závěrku ověřenou auditorem. Tato povinnost
je stanovena i právními předpisy pro oblast
peněžnictví a pojišťovnictví.
Postupně bude tato povinnost rozšířena
i na nepodnikatelské subjekty a fakultativně se
vztahuje i na obce a na státní podniky.
Předložený návrh zákona upravuje
základní principy činnosti auditorů,
činnost a postavení auditorů jako fyzických
a právnických osob při ověřování
účetní závěrky podnikatelských
subjektů, účetních jednotek a dále
postavení České komory auditorů.
Při zpracování návrhu zákona
jsme vycházeli z ustanovení osmé směrnice
Rady evropských společenství, týkající
se schvalování osob pověřených
zákonnou kontrolou účetních výkazů,
abych dostáli závazkům, vyplývajících
z asociační dohody s evropskými společenstvími.
Vycházíme z přesvědčení,
že auditorská činnost by měla přispět
k upevnění finanční kázně
a vytvořit příznivé předpoklady
pro plnění daňových povinností
vůči státu a všech forem podnikání.
Stát by měl zákonem stanovit taková
pravidla, která jsou potřebná pro zabezpečení
řádného profesionálního výkonu
auditora. Jedná se zejména o vymezení takových
auditorských podmínek pro výkon auditorské
činnosti, o vymezení práv a povinností
auditora a stanovení odpovědnosti, jestliže
své funkce nebude plnit.
K zabezpečení řádného výkonu
tohoto povolání se dále navrhuje vytvořit
samosprávnou profesní organizaci Českou komoru
auditorů, která v rámci svých pravomocí
nepřipustí, aby tuto činnost vykonávaly
subjekty nezpůsobilé, bez odborné kvalifikace
nebo morálních kvalit.
Konkrétním vyjádřením podmínek,
které jsou pro výkon činnosti auditora ze
zákonu navrhovány, jsou podmínky zápisu
do seznamu auditorů, vedeného komorou. Do tohoto
seznamu budou zapsáni jen ti uchazeči, kteří
úspěšně složí odbornou zkoušku.
Navrhuje se, aby auditorskou činnost vykonávaly
i právnické osoby za předpokladu, že
splní zákonem stanovené podmínky.
Jde rovněž o velmi závažné ustanovení,
které vychází též z podmínek
stanovených osmou směrnicí Rady evropských
společenství a z tohoto hlediska toto ustanovení
považuje vláda za nezbytné.
Práva a povinnosti auditorů jsou navrženy obdobně
jako pro jiná tzv. svobodná povolání,
např. pro advokáty a komerční právníky.
Vztahy mezi podnikatelským subjektem a účetní
jednotkou jsou upraveny smlouvou, která vymezí rozsah
činnosti a výši úplaty. Úplata
však nesmí být spojena s věcným
plněním a nesmí se stanovit jako přímý
podíl na ukazatelích výsledku činnosti
účetní jednotky.
Za porušení povinnosti podle tohoto zákona
nebo řádů stanovených komorou, může
být s auditorem zavedeno disciplinární řízení
založené některé z disciplinárních
opatření.
Komora auditorů bude zastupovat auditory, chránit
a prosazovat jejich zájmy, dbát na zvyšování
vzdělanosti a profesionální úrovně
auditorů. Významnou roli bude mít komora
při zabezpečování odborných
zkoušek a v disciplinárním řízení.
Bude rozhodovat o vydání dekretu fyzickým
osobám a licencí právnickým osobám
k výkonu auditorské činnosti.
Činnost komory bude financována z vlastních
zdrojů, např. z členských příspěvků,
od auditorů, poplatků za účast na
zkouškách, za zápisy do seznamu auditorů
atd.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. Řádně ověřené
účetní závěrky budou zdrojem
seriózních informací pro jejich uživatele,
zejména vlastníky, obchodní partnery - jak
tuzemské, tak zahraniční bankovní
věřitelé, investory i finanční
orgány. Naším cílem je, aby navrhovaný
zákon vytvořil předpoklady pro kvalifikovaný
výkon auditorské činnosti. Jsem si vědom
skutečnosti, že poslanci výborů České
národní rady, zejména ústavně
právního výboru, vynaložili nemalé
úsilí při zpracování pozměňovacích
návrhů s cílem zkvalitnit předložený
návrh zákona a prohlašuji zde, že úpravy,
které do tohoto zákona byly provedeny zde poslanci
České národní rady, obsah tohoto zákona
výrazně zkvalitnily. Chci vám tímto
vyslovit poděkování a doporučit, aby
Česká národní rada návrh zákona
ve znění společné zprávy tisk
56 schválila.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a předávám
slovo společnému zpravodaji výborů
poslanci Novákovi, členu rozpočtového
výboru, aby odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů ČNR, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 56.
Poslanec Libor Novák (1958): Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové. Dovolte mi, ještě
než přistoupím k odůvodnění
společné zprávy tak, jak mi ukládá
§ 74 našeho jednacího řádu, abych
řekl několik vět úvodem. To, že
vznikla potřeba podobného zákona, právě
takového jaký projednáváme, není
samozřejmě nová věc. Úkol takový
zákon napsat vychází již z koncepce
dalšího postupu na úseku účetnictví,
rozpočetnictví a kalkulace, schváleného
usnesením vlády československé federace
č. 782 z listopadu 1990. Nutno podotknout, že činnost
auditorů až do této doby je upravena toliko
vyhláškou federálního ministerstva financí
č. 63 z roku 1989. Je nabíledni, že tato vyhláška
již v současné době již zdaleka
nevyhovuje.
Pokud mám ještě hovořit k obecné
stránce věci týkající se přijetí
tohoto zákona, dovolte mi, abych se zmínil, že
podle mého názoru je přijetí právě
tohoto zákona naprosto nutné. Jestliže mluvíme
o tom - nechci říci teď už zprofanovaně
- návratu do Evropy, ale o tom, že jemnými
nitkami se musíme spřáhnout s takovými
strukturami Evropských společenství, které
pracují k tomu, aby toto Evropské společenství
pracovalo společně, mělo blízké
zákonodárství, tak tento krok, který
nás právě dnes čeká, myslím,
že je jedním z těch důležitějších.
Jak už se zmínil pan ministr Kočárník,
osmá směrnice Evropských společenství
toto přímo doporučuje.
Chtěl bych zdůraznit, že jedním z nejzávažnějších
rozporů při projednávání tohoto
zákona byla otázka povinného členství
v komoře. O komorách jsme zde mluvili už nejednou
a chtěl bych zdůraznit, že v tomto případě
považuji povinné členství fyzických
osob v komoře za absolutně nezbytné. Jiná
otázka už je členství právnických
osob v této komoře a řešení tak,
jak je navrhují zpravodajové ve své společné
zprávě, máte právě před
sebou.
Tento vládní návrh zákona projednaly
výbor ústavně právní, rozpočtový,
hospodářský a zemědělský
na svých schůzích během října
1992 s tím, že všechny zmíněné
výbory doporučují České národní
radě, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem zákona ve znění, které
máte před sebou jako tisk ČNR č. 56.
Jeden z charakteristických rysů tohoto textu jsem
právě zdůraznil, některé ostatní
již přede mnou zdůraznil pan ministr Kočárník.
S vaším dovolením bych se zaměřil
na vysvětlení pozměňovacích
návrhů, které se do společné
zprávy tak, jak ji máte před sebou, nedostaly.
Návrh zemědělského výboru vložit
v § 3 v odstavci 1 za slova "fyzická osoba"
slova "a právnická osoba" a druhou větu
vypustit se tam nedostal z těch důvodů, že
zásadně mění koncepci celého
návrhu a myslím si, že tuto skutečnost
jsem dostatečně odůvodnil již ve svém
předcházejícím vystoupení.
Další připomínka zemědělského
výboru se týkala § 3 odst. 2, kde navrhoval
vypustit slova v první větě "zapsané
do seznamu vedeného právním orgánem
ve Slovenské republice." A dále ostatní
výbory se shodly na tom, že navrhly celý tento
odstavec vypustit.
V § 4 odst. 1 písm. b) zemědělský
výbor navrhoval na konec věty doplnit slova "a
splňuje přiměřeně podmínky
§ 6 zákona". Zdůrazňuji slovo "přiměřeně".
Zpravodajové se dohodli, že tyto podmínky nemohou
být splněny přiměřeně,
ale všechny současně a úplně.
Zemědělský výbor dále navrhoval
v § 4 odst. 1 písm. c) změnit začátek
věty takto: "Zbývající podíl
náleží advokátům atd.".
Zpravodajové se rozhodli koncensuálně pro
znění, které máte před sebou.
Hospodářský a zemědělský
výbor v § 7 navrhovaly slova "stanovenými
komorou" nahradit slovy "a stanovenými vyhláškou
ministerstva financí České republiky".
Jako zpravodajové jsme se nakonec dohodli zařadit
znění tak, jak máte před sebou a byla
ponechána možnost stanovit výši poplatků
komoře v dohodě s ministerstvem financí ČR.
Je to upraveno konkrétně v části V.,
ustanovením § 25 písm. j).
Mezi další nezařazené připomínky
patří připomínka hospodářského
výboru, a to k § 8 odst. 1 za slova "speciální
zkouška" vložit slova "dále jen zkouška",
to znamená legislativní zkratku a promítnout
ji všude dál. Podle našeho názoru tento
návrh je v tomto případě zcela nepřijatelný,
protože při dalším používání
naprosto zatemní význam příslušných
ustanovení.
Další nepřijatou připomínkou
hospodářského výboru je v § 8
odst. 2 návrh na znění druhé věty
"zkušební komise je složena ze zástupců
státní správy" atd. - nebudu to číst
celé, protože je to dlouhé. K tomuto znění
měly připomínku všechny výbory,
které návrh projednávaly, a nakonec byla
přijata zpravodaji formulace navržená rozpočtovým
výborem tak, jak ji máte před sebou.
Mezi další připomínky, které
nebyly zařazeny do společné zprávy,
patří připomínka hospodářského
a zemědělského výboru, a to k §
8 odst. 4 v první větě za slovo "usnesení"
vložit slova "nejpozději do 30 dnů od
vykonání zkoušky". Tato připomínka
nebyla přijata zhruba z toho důvodu, že bývá
obvyklé sdělit uchazeči, který zkoušku
vykonává výsledek bezprostředně
po jejím skončení, případně
uchazeč sám vidí, jak komise hlasuje. Mám
za to, že těch 30 dnů by mohlo znamenat, i
například že komise bude hlasovat jednou, dvakrát,
případně víckrát a je lépe,
podle našeho názoru, toto ustanovení nepřijímat.
Další nepřijatá připomínka
v § 9 se za slova "údaje a doklady" vkládají
slova "o skutečnostech uvedených v § 6,
7 a § 8, odst. 4." Byla to připomínka
zemědělského výboru a nebyla přijata
vzhledem k tomu, že překládání
dokladu je ošetřeno v § 10 návrhu, který
máte před sebou, a který je součástí
společné zpravodajské zprávy. V tomto
případě byla přijata formulace ústavně
právního výboru.
Konečně v § 10 odst. 1 písm. b) hospodářský
výbor navrhl znění: bylo zahájeno
soudní řízení pro úmyslný
trestný čin. Rozpočtový výbor
navrhl znění: "Byla proti němu podána
žaloba pro trestný čin související
s činností auditora". To opět bylo upraveno
po dohodě zpravodajů v souhlase se zněním
návrhu ústavně právního výboru.
Mám tu ještě zhruba asi pět nepřijatých
připomínek.
V § 10 odst. 1 písm. c) a v § 10 odst. 2 písm.
b) rozpočtový výbor navrhl vypustit v návaznosti
na vypuštění § 16 pojištění
za škodu. Po dohodě bylo znění písm.
c) v odst. 1 § 10 ponecháno vzhledem k úpravě
§ 16, a to že zákonem se upravuje pojištění
auditora za škodu vůči klientovi. Bylo vypuštěno
ustanovení pojištění za škodu vůči
pracovníkovi, protože to podle našeho názoru
vyplývá přímo ze zákoníku
práce.
V § 17 odst. 1 rozpočtový výbor navrhl
doplnit na konci větu: "auditor může od
smlouvy odstoupit před ukončením její
platnosti na základě písemného sdělení
účetní jednotce". Tato připomínka
nebyla přijata vzhledem k tomu, že se ponechává
smluvní volnost mezi auditorem a účetní
jednotkou. Smluvní vztahy mezi subjekty jsou upraveny ustanoveními
obchodního zákoníku, část 3
§ 261 a následující.
V § 20 písm. f) rozpočtový výbor
navrhl vypustit. V ustanovení tohoto § 6 je stanovena
povinná praxe jako asistent auditora. Z toho je zřejmé,
že asistent musí být v řádném
pracovním poměru u auditora, který na jeho
činnost dohlíží, a za kterou je odpovědný.
Smluvní vztah mezi auditorem a asistentem v tomto případě
nepřichází v úvahu.
V § 28 navrhl rozpočtový výbor za písm.
c) vložit nové písm. d) se zněním:
"uplatňuje připomínky a náměty
k právním předpisům a s využitím
poznatků a zkušeností z auditorské praxe".
Připomínka nebyla zpravodaji přijata vzhledem
k tomu, že komora nemůže být připomínkovým
místem jako samosprávná profesní organizace.
Své náměty a připomínky může
iniciovat obdobným způsobem jako kterýkoli
jiný občan tohoto státu.
V § 29 odst. 4 rozpočtový výbor navrhl
vypustit slova: "a náhrada za ztrátu času".
Byl ponechán původní text vládního
návrhu, kde výši náhrady za ztrátu
času upravuje nejvyšší orgán komory,
to je sněm.
Poslední dvě krátké připomínky,
které nebyly zahrnuty do společné zprávy,
jsou tyto:
V § 30 hospodářský výbor navrhl
nahradit slovo "vyrovnání" slovem "vyrovnaný"
a toto ustanovení o vyrovnanosti rozpočtu bylo vypuštěno
s tím, že o rozpočtu rozhoduje sněm
auditorů.
Poslední nepřijatá připomínka:
v § 31 odst. 1. Hospodářský výbor
a zemědělský výbor navrhl slova: "do
pěti let" nahradit slovy "do dvou let, resp.
do čtyř let". Po dohodě zpravodajů
byl přijat a do společné zprávy zahrnut
společný návrh do tří let.
Tolik k odůvodnění připomínek,
které nebyly zahrnuty do společné zprávy
výborů.
Dovolím si vás ještě upozornit, dámy
a pánové, že v § 9 společné
zprávy tak, jak ji máte před sebou, došlo
pravděpodobně k tiskové chybě, protože
na společné schůzi zpravodajů bylo
dohodnuto, že v odst. 3 tohoto paragrafu bude slovo "finančních"
- myslím před výrazem "státních
finančních orgánů", týká
se to výrazu státních finančních
orgánů, slovo finančních, že
bude vypuštěno. Stalo se tak jenom v jednom výrazu
a v tom druhém výrazu už ne. Takže si
prosím škrtněte slovo "finančních"
i v druhém výrazu použitém v tomto paragrafu.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost a závěrem mi dovolte, abych i já
doporučil, abychom přijali vládní
návrh zákona ve znění společné
zprávy.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji a dovolte, abych otevřel
rozpravu k tomuto bodu dnešního pořadu. Do
rozpravy se písemně nepřihlásil nikdo.
Prosím, kolega Černý.
Poslanec Jan Černý: Ve společné
zprávě nebyl přijat jeden bod, který
navrhoval zemědělský výbor, protože
ta formulace byla taková neumělá. Já
jsem se pokusil tu formulaci trošku učesat a uvedu
ji asi takto. Jedná se o účast auditora na
jednání valné hromady. V praxi zemí
Evropského společenství je obvyklé,
že auditor má na základě obchodního
zákoníku právo, nikoli tedy povinnost zúčastnit
se jednání valné hromady akcionářů
a seznámit ji s výsledky svých zjištění.
Toto oprávnění je důležité
zvláště v případech, kdy dojde
ke sporu mezi vedením společnosti a auditorem. Tímto
způsobem se zajišťuje realizace zásady,
podle které má auditor objektivně informovat
vlastníky o tom, jak vedení společnosti nakládá
s jejich majetkem.
Proto doporučuji doplnit text § 14 odst. 6 za slova:
"orgánů účetní jednotky"
slovy: "a je oprávněn seznámit se svým
zjištěním vlastníky (akcionáře,
společníky, členy družstva) na jejich
shromáždění (valné hromadě,
členské schůzi) schvalujícím
účetní uzávěrku účetní
jednotky.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu poslanci Černému, kdo se dále hlásí
do rozpravy. Není-li tomu tak, dovolte, abych rozpravu
ukončil a poprosím pana místopředsedu
vlády, jestli se chce vyjádřit.
Ministr financí ČR Ivan Kočárník:
/z místa/ Není třeba.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Zopakuji
pro stenozáznam, pan ministr s pozměňovacím
návrhem souhlasí. Žádám tedy,
aby se ujal slova společný zpravodaj.
Poslanec ing. Libor Novák: Pane předsedající
v průběhu rozpravy jsem zaznamenal jenom jeden pozměňovací
návrh, který přednesl pan poslanec Černý.
Myslím, že by bylo vhodné, abych tento návrh
zopakoval a pak bychom o něm mohli hlasovat.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Poslanec ing. Libor Novák: Pan poslanec Černý
navrhuje, aby v § 14 odst. 6 se za slova "orgánům
účetní jednotky" doplnil tento text:
"...a je oprávněn seznámit se svým
zjištěním vlastníky /akcionáře,
společníky, členy družstva/ na jejich
shromáždění /valné hromadě,
členské schůzi/ schvalujícím
účetní uzávěrku účetní
jednotky." To je celý pozměňovací
návrh.