Úterý 20. října 1992

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji společnému zpravodaji a ptám se:

Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem kolegy Černého, ať zvedne ruku! 128.

Kdo je proti? 1.

Konstatuji, že tento pozměňující návrh byl přijat. Prosím, pane společný zpravodaji!

Poslanec ing. Libor Novák: Pane předsedající, to byl jediný a tudíž poslední pozměňovací návrh, který byl vznesen během rozpravy.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji. Nyní přistoupíme k hlasování o celém předloženém návrhu.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o auditorech a České komoře auditorů podle sněmovního tisku 11 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 56 a schváleného pozměňujícího návrhu, ať zvedne ruku! 157.

Kdo je proti. Nikdo.

Dovolte, bych konstatoval, že vládní návrh ČNR o auditorech a České komoře auditorů byl schválen. Děkuji společnému zpravodaji kolegovi Novákovi.

Poslanec ing. Libor Novák: Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám poděkoval za shovívavost, se kterou jste poslouchali dneska můj křaplavý hlas.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji ještě jednou a prosím, abyste upřeli pozornost k dalšímu bodu dnešní schůze. Je to:

VI.

Vládní návrh zákona ČNR o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců

Z pověření vlády České republiky odůvodní předložený vládní návrh zákona, který jste obdrželi jako sněmovní tisk 18, místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dámy a pánové. Vláda ČR vám předložila k projednání návrh zákona o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců. Dovolte mi, abych v úvodu pro uvedení tohoto zákona řekl několik slov.

V současné době stojíme před spuštěním daňové reformy. Zcela zásadním způsobem se změní daně, se kterými jsme se dosud setkávali. Začnou se vybírat daně, které dosud u nás neexistovaly vůbec. To bude klást velké nároky nejen na orgány, které daně spravují, ale též na všechny osoby, které jsou povinny daně platit. Daňové předpisy nejsou nikde ve světě jednoduché a jednoduché, i když jsme se velmi snažili, nejsou ani u nás. Ne každý bude schopen se v nich dobře vyznat. Daňové zákony stanoví striktní povinnost poplatníkům a plátcům, obsahují však i podmínky, za nichž lze určité legální daňové úlevy získat.

Předesílám, že stát musí zajistit vybírání daní v zákonem stanovené výši. Nikdo však nemá zájem, aby poplatníci díky své neznalosti zaplatili na daních více, než je jejich povinností.

Ve vyspělých zemích podnikatelé neponechávají nic náhodě a využívají služeb odborníků, daňových poradců, na jejichž služby se mohou spolehnout. Kvalifikace daňových poradců je ověřována přísnými zkouškami. Ne tak je tomu dosud u nás. V úrovni poskytovaných daňových poradenských služeb se projevují značné kvalitativní rozdíly. Nedostatky se projevují zejména v období podávání daňových přiznání a jsou předmětem oprávněné kritiky ze strany daňových poplatníků i územních finančních orgánů.

Hlavní příčinou nedostatků v této oblasti je skutečnost, že pro poskytování daňového poradenství nebyla vyžadována ani ověřována žádná zvláštní způsobilost. Žádným právním předpisem nejsou stanoveny odborné a osobní předpoklady pro výkon povolání daňového poradce.

Reakcí na tento nežádoucí stav je vládní návrh zákonné úpravy podmínek pro výkon daňového poradenství v České republice. Při zpracování návrhu se stejně, jak je to obvyklé i v zahraničí, vycházelo i z toho, že stát by měl zákonem stanovit taková pravidla, která jsou v zájmu řádného plnění daňových povinností, chrání klienta a zabezpečují shodné podmínky pro přístup k povolání daňového poradce. Proto se v návrhu zákona klade důraz na složení kvalifikačních zkoušek jako nezbytné podmínky pro vydání osvědčení k výkonu daňového poradenství. Chci zdůraznit, že toto ustanovení má za cíl šetřit a ekonomizovat i celou berní správu a celou správu berních úředníků, protože daňová přiznání zpracovaná daňovými poradci, kteří budou mít řádnou licenci, budou členy komory daňových poradců atd., by měla být zárukou pro finanční úřady, že daně byly vyměřeny a přiznány správně.

Pozornost se v zákoně věnuje i vymezení práv a povinností daňového poradce a stanovení odpovědnosti, jestliže své povinnosti plnit nebude. Uzákonění pravidel sledujících odborné poskytování daňového poradenství napomáhá řádnému zdanění daňových subjektů a jsou i v zájmu daňového poplatníka.

Zároveň návrh zákona respektuje, že stav daňových poradců jako celek bude mít zájem na řádném výkonu tohoto povolání a sám nebude chtít připustit, aby ho provozovaly subjekty nezpůsobilé co do své odborné kvalifikace nebo kvalit morálních.

Proto se v zákonu navrhuje organizovat daňové poradce do samosprávné profesní organizace - komory. Komoře se svěřují významná oprávnění k zajištění řádného výkonu daňového poradenství. Důležitou roli bude mít komora při zabezpečení kvalifikačních zkoušek a v disciplinárním řízení. Bude též rozhodovat o vydávání osvědčení k výkonu daňového poradenství.

Činnost komory bude financována z vlastních zdrojů, například z členských příspěvků daňových poradců, z darů, z výnosů, poplatků za vykonání kvalifikační zkoušky atd. Státní dohled se uplatní pouze dohledem nad průběhem a úrovní kvalifikačních zkoušek formou obligatorní a rozhodující účastí zástupců státních finančních orgánů ve zkušebních komisích.

Důvodem je zajistit, aby znalosti nových daňových poradců byly na potřebné úrovni. Zároveň se komoře brání, aby zneužila svého postavení a uzavírala se novým zájemcům, pokud splní zákonem stanovené podmínky.

Vážené dámy, vážení pánové, řádné placení daní patří k základním povinnostem občanů a podnikatelů každého státu. Dostát této povinnosti není snadné. Změna daňové soustavy ztíží nepochybně orientaci daňových subjektů o jejich povinnostech vůči státu. Za této situace bude poskytování odborných daňově poradenských služeb nanejvýš žádoucí.

Naší snahou bylo, aby navrhovaný zákon vytvořil předpoklady pro výkon služeb vysoce kvalifikovaných. Z předpokladu kvalifikovaného výkonu daňového poradenství vychází též zákon České národní rady o správě daní a poplatků. Tento zákon zvýhodňuje poplatníka, jemuž zpracovává daňové přiznání daňový poradce tím, že mu prodlužuje lhůtu podání daňového přiznání a zaplacení daně z příjmu. Rovněž omezuje právo správce daně vyloučit daňového poradce zastupujícího poplatníka z daňového řízení.

Rovněž tento zákon byl prací poslanců České národní rady vylepšen. Chtěl bych poděkovat, stejně jako jsem děkoval u zákona o auditorech a o komoře auditorů za pozornost, kterou věnovala Česká národní rada projednávání tohoto zákona, za cenné připomínky a za celkové vylepšení zákona.

Navrhuji jménem vlády, aby zákon o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců Česká národní rada schválila ve znění společné zprávy.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji panu místopředsedovi a dávám slovo společnému zpravodaji výborů poslanci Robertu Kolářovi, aby odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů České národní rady, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 57. Prosím.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych nyní přednesl úvodní slovo ke společné zprávě výborů České národní rady k vládnímu návrhu zákona České národní rady o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců.

Řádné placení daní patří k základním povinnostem občanů každého státu. Je výrazem solidnosti podnikatelského subjektu. Ne každý je však schopen nebo může směřovat své síly k tomu, aby se dobře a rychle orientoval ve složitosti daňových předpisů, využil příslušných daňových zvýhodnění a státu uhradil, co mu náleží. Ve světě podnikatelé běžně využívají služeb daňových poradců, to je odborníků specializovaných na daňovou problematiku.

Všem je nám známo, že je připravena zásadní proměna celkového daňového systému. Je evidentní, že bude-li se podnikatel chtít věnovat cele předmětu podnikání, bude mu zapotřebí komplexních služeb daňových odborníků. Kdo mu může takové služby za stávajících podmínek poskytnout? Samozřejmě advokát nebo komerční právník. Daně však nejsou ve středu jejich zájmu a daňově právní porady poskytují poměrně zřídka. Dále ekonomičtí poradci, ale škála jejich činnosti je také velmi široká a nelze počítat se specializací na daně. Daňově poradenské služby poskytují též subjekty na základě registrace podle zákona o soukromém podnikání občanů. Tyto osoby však získaly registraci, aniž byla vyžadována nebo ověřována jejich odborná způsobilost k daňovému poradenství.

To se projevilo řadou nedostatků oprávněně kritizovaných ze strany poplatníků a územních finančních orgánů.

Navrhovaným řešením pro poplatníky za nepříznivé situace v oblasti poskytování daňově poradenských služeb je vládní návrh zákona České národní rady o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců.

Návrh klade hlavní důraz na kvalifikovaný výkon daňově poradenských služeb. Jedině služby poskytované odborníky jsou přínosem pro klienta. Proto nezbytnou podmínkou pro vydání osvědčení daňovému poradci je složení kvalifikační zkoušky před zkušební komisí. Rozhodující slovo v těchto komisích budou mít zástupci státních finančních orgánů. Jejich úkolem bude dbát na úroveň znalostí žadatelů a sjednocovat požadavky zkušebních komisí. Účast státu v tomto případě bude i obranou proti případným snahám daňových poradců bránit se další konkurenci, protože při splnění zákonem stanovených podmínek bude mít každý možnost se ke zkouškám přihlásit a každý, kdo zkoušky složí, musí dle zákona dostat osvědčení pro výkon daňového poradenství.

V předloze zákona se dále navrhuje zřídit Českou komoru daňových poradců jako jejich samosprávnou profesní organizaci, která bude rozhodovat o vydávání osvědčení k výkonu daňového poradenství, bude chránit zájmy daňových poradců a dbát na rozvoj tohoto povolání. Také bude sledovat kvalitu služeb poskytovaných daňovými poradci a dodržování profesní etiky.

Činnost komory bude financována z vlastních zdrojů.

Tolik k úvodnímu slovu.

Dále bych vás chtěl informovat, že návrh zákona projednaly v říjnu rozpočtový výbor, ústavně právní výbor a zemědělský výbor, hospodářský výbor projednávání návrhu zákona přerušil.

Na společné schůzce zpravodajů ústavně právní výbor České národní rady, rozpočtový výbor a zemědělský výbor doporučily České národní radě, aby vládní návrh zákona České národní rady schválila ve znění společné zprávy dle sněmovního tisku 57.

Nyní dovolte, abych přednesl některé připomínky, které na společné schůzce zpravodajů nebyly přijaty, přestože byly některými výbory doporučovány.

Jednak se jedná o § 3 odst. 1 písm. b), kde se navrhuje vypustit celé písm. b) a tuto úpravu promítnout do celého návrhu. Vypuštění se týká právnických osob - čili členy komory by byly pouze fyzické osoby, které, samozřejmě, pokud vykonávají činnost pro právnickou osobu, jsou automaticky členy komory. Další významnou změnou, ke které považuji za nutné promluvit, je § 14 odst. 2 písm. a), kde dikce zní: "Sdružuje všechny daňové poradce". Čili, v zásadě se zde hovoří o povinném členství v komoře.

Další změny navrhované rozpočtovým výborem jsou v paragrafu 6 odst. 10 a), paragraf 9 odst. 1 c) a paragraf 9 odst. 4 b). Tato ustanovení se týkala pojištění, které je navrhováno jako povinné. Rozpočtový výbor navrhoval vypustit. Na schůzce zpravodajů se dohodlo, že pojištění bude zůstávat povinné, neboť toto pojištění chrání především klienta. Dále rozpočtový výbor navrhoval v paragrafu 6 za odst. 10 vložit nový odstavec 11, který by v podstatě deklaroval zákaz reklamy pro daňové poradce. Tento návrh nebyl také přijat, a to proto, že především neexistuje zatím trh a je potřeba o daňových poradcích dát vědět navenek. Poslední změna, která byla navrhována byla v paragrafu 19, kdy rozpočtový výbor navrhoval, aby byl zachován ovšem na schůzce zpravodajů se dohodlo, že se tento paragraf vypustí a to z toho titulu, že paragraf řešil daňové poradenství pro občany Slovenské republiky speciálně a na schůzce zpravodajů jsme došli k závěru, že pro daňové poradce ze Slovenské republiky by měl platit normální cizinecký režim, tak jako pro kterékoliv občany jiného státu.

Tolik k základním poznámkám k tomuto zákonu. Já bych Vám nyní poděkoval za pozornost a zároveň bych si Vám dovolil doporučit tento zákon k přijetí. Současně se tak jako můj předřečník omlouvám za hlasovou indispozici.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji společnému zpravodaji a dovolte mi, abych otevřel rozpravu, do které se jako první přihlásil pan kolega Kubiš, kterému předávám slovo.

Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane předsedající, mám několik pozměňovacích návrhů. Protože není v celém návrhu samostatné ustanovení o seznamu daňových poradců, navrhuji, aby v paragrafu 3 se zařadil nový odstavec, který by zněl: Komora vede seznam daňových poradců. O zapsání do seznamu daňových poradců vydá komora fyzické osobě osvědčení. K vydání opisu či kopie osvědčení je oprávněna pouze komora. Komora vede evidenci vydaných kopií a opis - toto navazuje na § 6 odst. 10 d), kde na konci odstavce d) by muselo být, tam jak končí odstavec - odevzdat osvědčení komoře, včetně všech kopií a opisů.

Další změnu navrhuji v paragrafu 5 odst. 1 e), kde je v návrhu - má ukončené úplné střední vzdělání; já bych navrhoval nové znění tohoto odstavce - přihlášku ke zkoušce je oprávněna podat osoba s ukončeným vysokoškolským vzděláním ekonomického nebo právnického směru. Výjimky pro žadatele s dlouholetou praxí povoluje komora.

Potom odst. 5 stejného paragrafu - protože z tohoto textu nevyplývá, že by tam měli být zástupci místních finančních orgánů, tak za první větu, která zní - kvalifikační zkouška se koná před zkušební komisí, navrhuji zařadit novou větu - při navrhování zástupců státních finančních orgánů do zkušební komise bude alespoň jeden zástupce z územního finančního orgánu podle místa bydliště uchazeče o daňové poradenství. - To je všechno.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji kolegovi Kubišovi. Do rozpravy se přihlásil poslanec Kačenka. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec František Kačenka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si předložit jeden pozměňující návrh: Všude, kde se používá název Česká komora daňových poradců, měl by se změnit na Komora daňových poradců České republiky. Zdůvodnění: U všech dosud přijatých zákonů o profesních samosprávních organizacích, tj. u komor, se používá takový název, jaký zde přednáším v pozměňovacím návrhu, např. hospodářská komora apod. Jde tedy jen o sjednocení právních pojmů.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji kolegovi Kačenkovi. Prosím, aby se ujal slova kolega Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, neodpustím si začít replikou na vystoupení pana kolegy Kačenky. Já jsem rád, že razí název Česká republika do zákonů, které jsou přijímány Českou národní radou, ale buďme upřímní, není to pravdou, že by všechny profesní komory nesly název Komora České republiky. Celá řada komor se jmenuje tak, jak je navrhováno ve vládním návrhu zákona. Nicméně proto jsem se nehlásil.

Je tomu několik minut, co Česká národní rada přijala zákon ČNR o auditorech. Jak již přijatý zákon, tak zákon, který nyní projednáváme byly zpracovány legislativci téhož ministerstva. Lituji, že zřejmě ne těmi samými, neboť v řadě případů, dokonce i v koncepčních otázkách, se oba návrhy poněkud liší. Lituji, že jsme nestačili v rámci poslanecké práce tam, kde by to bylo užitečné a možné, tyto návrhy sjednotit. To se nám již nyní zřejmě nepodaří. Nicméně alespoň v některých záležitostech se domnívám, že je třeba nalézt společné vyjádření toho, co je třeba podobné pro auditory a pro daňové poradce. Proto navrhuji, aby v § 10 odst. 1 c) byla doplněna za dosavadní text o zastavení výkonu daňového poradenství - jde o jednu ze sankcí v disciplinárním opatření - slova: až na dobu jednoho roku. Neboť je třeba, aby zákon přesně stanovil, na jakou dobu může komora disciplinárním opatřením pozastavit výkon daňového poradenství. Jinak by mohlo jít o dobu blíže neurčenou, třeba doživotní; to bychom neměli mít na mysli.

V § 12 - řízení o sankcích - je podle vládního návrhu, který zůstal nepozměněn společnou zprávou, navrhováno, aby disciplinární opatření bylo zahajováno na návrh předsedy dozorčí rady. Myslím si, že zde bychom měli trvat na tom, aby šlo o návrh dozorčí rady nikoli jejího předsedy, tak jako to je v již přijatém zákoně o auditorech. Kromě toho by stálo za úvahu sjednotit trochu terminologii, i toto navrhuji, a tam, kde se v nyní projednávaném zákoně mluví o dozorčí radě, přijmout název tohoto orgánu dozorčí komise. Opět stejně jako u auditorů.

Rovněž v § 12 odst. 1 slova "do dvou měsíců" by mohla být nahrazena slovy "do tří měsíců". Opět je to ze stejného důvodu, jaký jsem už přednášel v ostatních svých připomínkách.

Protože možností, jak se pokusit legislativně sjednotit texty obou velmi podobných zákonů je možná ještě celá řada, a protože - bohužel - jsem nestačil krátce poté, co byl zákon o auditorech schválen, učinit si podrobně srovnávací studii tohoto již schváleného zákona, navíc již také z tohoto důvodu, že poslanec Kubiš přednesl řadu pozměňujících návrhů (konec konců já také), velmi bych se přimlouval, aby ve smyslu jednacího řádu bylo projednávání této věci po skončení rozpravy, nebo poté, co se již nikdo nebude hlásit do rozpravy, ale ještě před jejím skončením, přerušeno.

... s tím, aby se garanční výbor sešel a zvážil všechny předložené návrhy, event. přihlédl k již přijatému zákonu o auditorech a přednesl další návrhy, a tím přispěl ke zkvalitnění projednávaného tisku.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji kolegovi Výbornému. Do rozpravy se již další kolegové nehlásí. Dovolte mi tedy, abych rozpravu ukončil a ve smyslu jednacího řádu mi dovolte, abych nechal ... technická poznámka, prosím...

Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedající, jestli jsem správně rozuměl panu doktoru Výbornému, on dal procedurální návrh, aby poté, co se do rozpravy už nikdo nepřihlásí, ale ještě před jejím ukončením jste nechal hlasovat o jeho návrhu.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Velice se omlouvám za tento faul, doufám, že mně ho odpustíte s tím, že nechám nejdřív hlasovat o procedurálním návrhu kolegy Výborného, který zní: "Přerušit projednávání tohoto bodu za účelem jednání garančního výboru". Souhlas?

Kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem kolegy Výborného, ať zvedne ruku. 94.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 17. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že bylo projednávání tohoto bodu přerušeno a ptám se ještě kolegy Výborného nebo zpravodaje, zda by navrhl délku přerušení.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, já se domnívám, že je to otázka, kterou by měl spíše zodpovědět garanční výbor. Já nevím, jak dlouho bude garančnímu výboru zpracování připomínek trvat.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Takže prosím společného zpravodaje.

Poslanec Robert Kolář: Pane předsedající, mám-li tomu rozumět tak, že v zásadě máme jednat o těchto připomínkách, které byly doposud vzneseny, domnívám se, že by bylo vhodné přerušit jednání na 40 minut.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Je zde návrh na přerušení jednání pro jednání garančního výboru na 40 minut.

Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 96.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 45. Děkuji. To znamená, že jsme si právě odhlasovali přerušení této schůze na 45 minut. To znamená, že se sejdeme v 16.45 na pokračování tohoto bodu s tím, že požádám předsedu garančního výboru, aby dal technické informace.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání bodu č. 7., kterým je vládní návrh zákona České národní rady o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců.

S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Kubiš.

Poslanec Josef Kubiš: Pane předsedající, dámy a pánové, po poradě v garančním výboru a s předkladateli stahuji všechny své návrhy zpět.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji kolegovi Kubišovi. Povolal bych nyní k odpovědnosti zástupce garančního výboru, aby nám podal zprávu o svém jednání.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych vám přednesl názor rozpočtového výboru na další připomínky, které zde zazněly.

Pan kolega Kubiš své připomínky stáhl. Dalším byl pan kolega Kačenka, který navrhoval, aby v textu, kde se vyskytuje "Česká komora daňových poradců" byl tento text v celém zákoně nahrazen slovy "Komora daňových poradců České republiky". Rozpočtový výbor na svém jednání tuto změnu nedoporučil.

Dále byly připomínky od kolegy Výborného - týkaly se jednak § 10, odst. 1 písm. c, kde navrhuje doplnit konec věty slovy "až na dobu jednoho roku". Rozpočtový výbor toto odsouhlasil a doporučuje České národní radě, aby tento návrh přijala. Dále v § 12, odst. 1 a následně v celém textu vypustit slovo "předseda". Původní text byl "předseda dozorčí rady", čili bude pouze "dozorčí rada" v celém textu. Dále si dovoluji vzít za svůj návrh, abychom se dostali do určité konsistence se zákonem o auditorech, aby v celém zákoně slova "dozorčí rada" byla nahrazena slovy "dozorčí komise".

Dále kolega Výborný navrhoval, aby v § 12, odst. 1 bylo nahrazeno slovo "dvou" slovem "tří" - jedná se o měsíce, o to, kdy je povinna Komora svolat disciplinární řízení - zase se jedná o určité souznění se zákonem o auditorech. Poslední připomínka, kterou si dovoluji vzít také za svoji - § 9, odst. 1, písm. b, kde by tato dikce měla znít "bylo proti němu zahájeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin". Jde opět o uvedení v souladu zákona o auditorech se zákonem o daňových poradcích. Rozpočtový výbor tuto změnu také odsouhlasil a doporučuje České národní radě k přijetí.

To je zatím vše, vše k připomínkám, které byly předneseny v rozpravě k tomuto zákonu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP