Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
kolegovi Hájkovi a vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí
do rozpravy, prosím ... Chtěl bych ještě
jednou všechny kolegy požádat, aby předávali
přihlášky do rozpravy písemně,
za což děkuji.
Poslanec Tomáš Štěrba: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, nevidím nebezpečí,
že velká města tímto snížením
budou nějak omezena. Tam je hromada obchodníků,
kteří platí na daně. Já zastupuji
tady vlastně venkov a já se bojím, že
malé vesnice, které "nalítly" na
politiku, která tady byla předtím, a které
se osamostatnily, kde není ani jeden obuvník, kde
není ani jeden živnostník, který by
platil do rozpočtu obcí nějaké daně,
tak ty doplatí na toto snížení nejvíc.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Není-li tomu tak, dovolte mi, abych rozpravu ukončil
s tím, že se táži pana místopředsedy,
zdali chce pronést závěrečné
slovo.
Ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
vážený předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, nemohu
nereagovat na připomínky, které zazněly
k návrhu změny zákona o státním
rozpočtu. Především tady zazněly
ve vystoupení pana poslance Hájka i ve vystoupení
pana poslance Skočovského teze o tom, že lidově
řečeno "bereme obce na hůl" a že
děláme asymetrické krácení
ve výdajích. Nemusím jistě vás
přesvědčovat o tom, že v rozpočtu
je řada položek, které se krátit prostě
nedají. Jsou to důchody důchodcům,
jsou to výdaje na sociální zabezpečení.
A tyto výdaje samozřejmě, pokud chceme uvažovat
korektně, z celkových výdajů musíme
odečíst a potom poměr krácení
jak ústředního rozpočtu, tak i rozpočtů
měst a obcí je přibližně stejný.
Není tady žádná vládní
diskriminace v krácení rozpočtů měst
a obcí.
Rovněž výtku, že vláda se nezabývá
naplněním rozpočtu opatřeními
k zamezení daňových úniků atd.,
kategoricky odmítám. V té důvodové
zprávě k tomu zákonu je napsáno, že
vláda se permanentně zabývá opatřeními
proti daňovým únikům. To není
žádná jednorázová akce, že
bychom nějakým kouzelným proutkem na konci
srpna změnili prostě chování daňových
poplatníků atd. Ale je tam proveden pokus o výčet
všech těch opatření, které vláda
v letošním roce dělala od dubna, pokud jde
o daň z obratu, až do posledních teď opatření,
která jsme přijali v září,
v minulém měsíci v dodatečném
zdanění směsí, které jsou z
nafty atd. atd., kde neustále, tak jak objevujeme další
cestičky daňových úniků, tak
je prostě uzavíráme.
Ale představa, že bychom daňové úniky
zcela eliminovali, je představa - jak už jsem tady
jednou vyprávěl - naprosto mylná. Představte
si, že byste chtěli, aby nebyly žádné
dopravní přestupky, že by třeba bylo
bezvadné, kdyby se podařilo zajistit a chtěli
bychom, aby nikdo nepřejížděl plnou
čáru na silnici. Co by to znamenalo? To by znamenalo,
že ke každé plné čáře
byste museli postavit jednoho policistu. Podobný případ
je tady u těch daní. Já to nechci bagatelizovat,
ale daňových poplatníků je obrovské
kvantum. A představa, že každému daňovému
poplatníkovi bude mu sedět za krkem jeden berní
úředník nebo něco takového,
je prostě představa absurdní.
My musíme časem vypěstovat daňové
povědomí u nás, dobré zákonodárství,
dobré daňové poradenství, naučit
poplatníky daně platit atd., a tím se dostaneme
k tomu, že tu "čáru" nám bude
přejíždět méně lidí,
ne tím, že zvýšíme počet
berních úředníků na závratné
číslo. Čili, chci tím říci,
že vláda se permanentně zabývá
opatřeními k zamezení daňových
úniků a také ve výsledcích
- od července - ten, kdo z vás sleduje vývoj
daňových příjmů, tak toto může
pozorovat, že ve výnosech daně z obratu a u
některých dalších položek se to
projevilo.
Rovněž odmítám, že třetina
obcí "padne na kolena". Já velmi často
hovořím se starosty a jezdím po republice.
Samozřejmě, že nikdo není šťastný,
když peníze, které dostanou z rozpočtu,
prostě najednou nebudou. Nikdo nebude tleskat. Ale ti rozumnější
z nich, kteří chápou, že stojíme
před volbou buď se zadlužit, velmi zadlužit
do prvního roku samostatné ČR a o to si omezit
možnosti výdajů v budoucích letech,
a nebo teď vyjít s trošku přiškrceným
rozpočtem, ti mně říkají, že
to přežijí, že to přežijí
bez nějakých srdceryvných, dramatických
problémů. Neskrývají, že to bude
obtížné, ale uvědomují si, jakou
volbu máme nyní před sebou.
Čili, chtěl bych vás znovu poprosit, vážené
poslankyně, vážení poslanci, o to, abyste
vzali tuto skutečnost na vědomí, vzali na
vědomí skutečnost, že máme v
současné době z minula dvacetimiliardový
dluh v České republice. Dneska jsme schválili
zákon o dluhopisech za schodek loňského roku
ve výši 10 mld, byly vydány komunální
obligace na bytovou výstavbu. Neměli bychom v žádném
případě teď, zejména v tomto
období, si způsobit problémy tím,
že uvedeme naše rozpočtové hospodaření
do velkého schodku a zatížíme tak budoucí
první rozpočet samostatné České
republiky splácením dluhu.
Chtěl bych ještě jednu věc říci:
To, že se škrtá dotace do rozpočtu, nebo
navrhuje se škrtnout dotace do rozpočtu měst
a obcí, není žádná stará
praktika, kdy se rozpočtům měst a obcí
braly peníze, kdy se převáděly do
ústředního rozpočtu. To žádná
stará praktika není, my obcím nic nebereme,
my pouze chceme to, aby jejich rozpočty dýchaly
s ekonomikou stejně, aby neměly částku
dotací danou pevně. Bohužel, současná
rozpočtová pravidla jsou taková. Chceme proto
změnit příjmy rozpočtů měst
a obcí, aby byly závislé na daňových
výnosech, podíly na daních, aby měly
a pak tento proces nám jednou provždy odpadne a hospodaření
ústředních rozpočtu i rozpočtu
měst a obcí bude v zásadě probíhat
stejně, bude probíhat stejně jak bude dýchat
ekonomika.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi za závěrečné
slovo a poprosím společného zpravodaje, aby
se ujal slova.
(Posl. Ježek: Půl minuty bych si vyprosil.)
Ano, prosím. Poprosím kolegy, aby setrvali na místech.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, vyslechli jsme rozpravu, během
níž byl předložen vlastně jenom
jeden pozměňovací návrh pana poslance
Skočovského - návrh zákona neschválit,
což nelze považovat za pozměňovací
návrh, je to vlastně jeho stanovisko k tomu, jak
hodlá hlasovat.
Pan poslanec Hájek předložil návrh,
který se dá shrnout do toho, že navrhuje místo
krácení 6 miliard Kčs krátit pouze
3 miliardy Kčs. Tento návrh vlastně promítl
do všech příslušných příloh,
jak to z toho logicky vyplývá. Myslím, že
nemá cenu, abych to zde znovu opakoval, kde se to všude
v tabulkách projeví. Navrhl tedy, aby krácení
rozpočtu obcí nebylo o 6 miliard Kčs, ale
pouze o 3 miliardy Kčs.
Pak předložil návrh, aby dovětek, který
jsem uváděl jako součást společného
návrhu všech výborů - dovětek,
který zněl vložit za slova "za uvedenou
částku 52 miliard s tím, že úspory
docílené ve všech účelových
dotacích s výjimkou dotací na jmenovité
stavby, uvedené v příloze č. 2 se
započítávají do celkové dotace".
Tato věta byla nahražena jinou větou, která
zní "s tím, že docílené
úspory účelových dotací s výjimkou
jmenovitých staveb mají rozpočtový
charakter globální dotace".
Těch třicet vteřin, které jsem si
vyžádal na konzultaci s panem ministrem financí,
ukázalo, že návrh pana poslance Hájka
je skutečně vylepšením formulace a já
myslím, že bychom ho měli přijmout.
Prosím tedy o hlasování o dvou pozměňovacích
návrzích pana poslance Hájka.
První pozměňovací návrh byl
snížit navrhované krácení dotací
obcím ze 6 miliard na 3 miliardy Kčs.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji. Ptám se pana poslance
Hájka, zda souhlasí s tímto postupem.
(Poslanec Hájek: Ano, souhlasím.)
Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem
kolegy Hájka, jak byl tlumočen společným
zpravodajem ve znění jak ho přednesl kolega
Hájek, ať zvedne ruku. 43.
Kdo je proti? 75.
Konstatuji, že pozměňovací návrh
nebyl přijat.
Poslanec Tomáš Ježek: Dále byl
předložen druhý pozměňovací
návrh pana poslance Hájka - nahradit formulaci jak
je uvedena ve společné zprávě k článku
1, bod 2 novou formulací, která zní takto:
"s tím, že docílené úspory
o účelových dotací s výjimkou
jmenovitých staveb mají rozpočtový
charakter globální dotace".
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem poslance Hájka, ať zvedne ruku. 137.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že pozměňovací návrh
byl přijat.
Přistoupíme nyní k hlasování
o celém předloženém návrhu.
Kdo souhlasí s předloženým vládním
návrhem zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 579/1991
Sb., o státním rozpočtu České
republiky na rok 1992 a to o změně a doplnění
zákona České národní rady č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice podle sněmovního
tisku 51, ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 59 a schváleného
pozměňovacího návrhu, ať zvedne
ruku. 94.
Kdo je proti? 65.
Kdo se zdržel hlasování? 6.
Konstatuji, že poměrem hlasů 94 ku 71 jsme
schválili vládní návrh zákona
o změně a doplnění pravidel hospodaření
rozpočtovými prostředky České
republiky.
Dovolte mi, abych poděkoval místopředsedovi
České vlády za trpělivost, společnému
zpravodaji za činnost a dovolte mi, abych vás seznámil
s radostnou zprávou: Dovoluji si vám oznámit,
že schůze je přerušena do zítřka
do 9.00 hod.