(1) Zjistí-li se dodatečně, že pravomocné
rozhodnutí je v rozporu s právními
předpisy, musí je ředitel zrušit.
(2) Pravomocné rozhodnutí lze zrušit do tří
let od nabytí právní moci.
(3) Podle odstavce 1 nelze postupovat v případech,
kdy je pravomocné rozhodnutí oprávněn
přezkoumat soud.
(1) Proti rozhodnutí ředitele může podat
příslušník návrh na přezkoumání
u soudu o
a) propuštění ze služebního poměru
podle § 50 odst. 1 písm. c) nebo d).
b) náhradě škody, přesahuje-li požadovaná
částka 5.000, - - Kčs,
c) uložení kázeňského trestu.
(2) Návrh na přezkoumání rozhodnutí
soudem podle předchozího odstavce je možno
podat až po vyčerpání opravného
prostředku podle § 146, a to v době třiceti
dnů od nabytí právní moci rozhodnutí.
(3) Požádá-li příslušník,
který podal návrh na přezkoumání
rozhodnutí soudem podle odstavce 1 písm. b) a c),
o odložení výkonu rozhodnutí, služební
orgán jeho žádosti vyhoví.
(4) Při přezkoumání rozhodnutí
služebních orgánů soudem se postupuje
podle zvláštního předpisu [§
244 a násl. občanského soudního řádu.].
V řízení o věcech služebního
poměru se postupuje podle tohoto zákona i v případě,
kdy služební poměr příslušníka
skončil.
(1) Nárok se promlčí, jestliže nebyl
uplatněn ve lhůtě v tomto zákoně
stanovené. K promlčení se přihlédne,
jen jestliže se ten, vůči němuž
se nárok uplatňuje, promlčení dovolá,
v takovém případě nelze promlčený
nárok tomu, kdo jej uplatňuje, přiznat.
(2) Nárok na náhradu za ztrátu na platu z důvodu
služebního úrazu nebo nemoci z povolání
nebo za jiné škody na zdraví, nárok
na náhradu nákladů na výživu
pozůstalých a na příspěvek
se nepromlčuje, nároky na jednotlivá plnění
z nich vyplývající se však promlčují
v lhůtách stanovených v § 153 odst.
2 a 3.
(3) K zániku práva proto, že nebylo ve
stanovené lhůtě uplatněno, dochází
jen v případech uvedených v § 50
odst. 3, § 66, § 122 odst. 3 a § 145 odst. 2, k zániku
práva se přihlédne, i když to není
v řízení namítáno.
(4) Jestliže příslušník uplatní
svůj nárok a v zahájeném řízení
řádně pokračuje, promlčecí
lhůta po dobu řízení neběží.
Totéž platí i o nároku, který
byl pravomocně přiznán a pro který
se vede řízení o výkon rozhodnutí.
(5) Nárok uplatňuje příslušník
podáním u služebního orgánu,
služební orgán rozhodnutím.
(1) Promlčecí lhůta počíná
běžet ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno
poprvé.
(2) Bylo-li dohodnuto plnění ve splátkách,
počíná běžet promlčecí
lhůta jednotlivých splátek ode dne jejich
splatnosti. Stane-li se pro nesplnění některé
ze splátek splatnou celá dlužná částka,
počne běžet promlčecí lhůta
ode dne splatnosti nesplněné splátky.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, činí
lhůta k uplatnění peněžitých
nároků ze služebního poměru tři
roky.
(2) Jde-li o opětující se plnění,
činí lhůta k uplatnění
nároku na jednotlivá plnění tří
roky od jejich splatnosti.
(3) Lhůta k uplatnění nároku
na náhradu škody činí dva roky, počne
běžet ode dne, kdy se poškozený dozví
o tom, že škoda vznikla, a o tom, kdo za ni odpovídá.
Nárok na náhradu škody se však promlčí,
nebyl-li uplatněn v době tří
let, a jde-li o škodu způsobenou úmyslně
v době deseti let ode dne, kdy došlo k události,
z níž škoda vznikla, to neplatí,
jde-li o škodu na zdraví.
(1) Byl-li nárok přiznán pravomocným
rozhodnutím, promlčuje se za deset let ode dne,
kdy mělo být podle rozhodnutí plněno.
(2) Byl-li nárok tím, kdo je povinen plnit, písemně
uznán co do důvodu i výše, promlčuje
se za deset let ode dne, kdy k uznání došlo:
byla-li však v uznání uvedena doba k plnění,
běží promlčecí lhůta od
uplynutí této doby.
(3) Nárok zajištěný omezením
převodu nemovitosti se promlčuje za deset let.
(4) Promlčecí lhůta uvedená v předchozích
odstavcích platí i pro jednotlivé splátky,
na něž bylo plnění v rozhodnutí
nebo v uznání práva rozloženo,
promlčecí lhůta u jednotlivých splátek
počíná běžet ode dne jejich splatnosti.
Stane-li se pro nesplnění některé
ze splátek splatnou celá dlužná částka,
počne běžet desetiletá promlčecí
lhůta ode dne splatnosti nesplněné splátky.
(5) Úroky a opětující se plnění
pravomocně přiznaná nebo písemně
uznaná, jejichž splatnost nastala po právní
moci rozhodnutí nebo po uznání , se promlčují
za tři roky ode dne jejich splatnosti.
Ustanovení § 63, § 65 a § 66 se vztahují
také na osamělé příslušníky
trvale pečující alespoň o jedno dítě.
Na služební poměr příslušníků
se použije přiměřeně těchto
ustanovení v zákoníku práce č.
65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů: § 10, § 11 odst. 1, § 12,
§ 14 až 17, § 94, § 110a, § 143 odst
6, § 157 až 161, § 241 až 244, § 245
odst. 1 až 3, § 246 až 260, § 265 až
266a, § 273 a § 274 odst. 1.
Je-li do služebního poměru podle tohoto zákona
přijat občan, který byl příslušníkem
Federálního ministerstva vnitra, služebně
zařazeným v Úřadu pro ochranu
ústavy a demokracie nebo Federální informační
službě, nebo příslušníkem
Federální bezpečnostní informační
služby, započítává se délka
služby v těchto služebních poměrech,
jakož i nároky s tím související,
jako kdyby tuto službu konal ve služebním poměru
podle tohoto zákona.
(1) Bezpečnostní informační služba
ve věcech zabezpečení své činnosti
a péče o své příslušníky
je oprávněna k výkonu státní
správy v těch odvětvích činnosti,
které stanoví zvláštní předpisy.
(2) Bezpečnostní informační služba
provádí výcvik a zdokonalování
odborné způsobilosti řidičů
služebních vozidel Bezpečnostní informační
služby [Vyhláška federálního
ministerstva dopravy č. 55/ 1991 Sb., o výcviku
a zdokonalování odborné způsobilosti
řidičů silničních motorových
vozidel.], vede evidenci služebních vozidel Bezpečnostní
informační služby a schvaluje jejich technickou
způsobilost.
(3) Pokud je ve zvláštních předpisech
[Zákon č 32/1957 Sb., o nemocenské péči
v ozbrojených silách ve znění
pozdějších předpisů.a §
24 odst. 4 zákona č. 100/1988 Sb. o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů.] ministra vnitra České
a Slovenské Federativní Republiky zmocněn
k jejich provedení ve vztahu k příslušníkům
Sboru národní bezpečnosti, má toto
oprávnění ve vztahu k příslušníkům
ředitel.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ......
Pro udržení a rozvoj demokratické společnosti
je nepochybně důležité zajistit důslednou
ochranu práv a svobod občanů. Jejich garantem
by mělo být stabilní ústavní
zřízení, které vytváří
dostatečný rámec pro provádění
efektivní bezpečnostní politiky. V současné
době Česká republika nedisponuje nástroji,
za jejichž přispění by mohla čelit
nebezpečí při ohrožení demokratických
principů státu nebo vnitřní bezpečnosti.
Návrh zákona takový nástroj předpokládá
ve vytvoření Bezpečnostní informační
služby, která by byla zpravodajským orgánem
České republiky. Její činnost by se
soustředila na získávání, soustřeďování
a vyhodnocování informací o činnosti
cizích zpravodajských služeb, informací
týkajících se organizovaného terorismu,
dále informací důležitých pro
ochranu ústavního zřízení a
o činnosti proti bezpečnosti státu a konečně
informací důležitých pro ochranu významných
ekonomických zájmů státu, při
respektování práv a svobod občanů
a základních principů pluralitní demokracie.
Tyto informace by podle návrhu zákona byly předávány
vládě České republiky jako podklad
pro její rozhodování, Způsob jejich
získávání upravuje navrhovaný
zákon, Z tohoto hlediska je důležitá
zákonná úprava používání
zpravodajských prostředků. Podstatným
rysem návrhu je parlamentní kontrola činnosti
této služby.
Navrhovaná právní úprava se ve své
první části zabývá postavením
a činností Bezpečnostní informační
služby a jejich příslušníků
a v části druhé služebním
poměrem. Pro druhou část je charakteristické
zakotvení apolitičnosti bezpečnostní
služby, možnost přezkoumání některých
důležitých rozhodnutí soudem, jako nestranným
subjektem, a převzetí některých institutů
a úprav zákoníku práce v případech,
kdy odchylná úprava ve služebním poměru
není nutná nebo odůvodněná.
K provedení zákona se předpokládá
vydání zvláštních předpisů
ředitelem Bezpečnostní informační
služby. Tyto prováděcí předpisy
nemohou mít charakter předpisů obecně
závazných, neboť budou provádět
podrobnosti výkonu služby a zájmů Bezpečnostní
informační služby, které nemohou být,
s ohledem na charakter zpravodajské služby, zveřejňovány.
K vydávání obecně závazných
předpisů není Bezpečnostní
informační služba oprávněna,
neboť není orgánem státní správy.
Zárukou, že prováděcí předpisy
mající charakter zvláštních předpisů
nejsou v rozporu se zákonem a jsou v souladu
s ustanovením člunku 4 odstavce 1 Listiny základních
práv a svobod je přímá a bezprostřední
kontrola zvláštního kontrolního orgánu
České národní rady.
Navrhovaná právní úprava si zřízením
Bezpečnostní informační služby
vyžádá potřebu vytvoření
samostatné kapitoly státního rozpočtu
České republiky.
K § 1
Zřízení Bezpečnostní informační
služby (dále "BIS") je koncipováno
jako vytvoření samostatného zpravodajského
orgánu zcela nezávislého na orgánech
státní správy.
Působnost BIS jako státního orgánu
České republiky pro oblast bezpečnosti státu
je dána nutností zajistit efektivní ochranu
ústavního zřízení, obranu a
ochranu lidských práv a svobod.
Z charakteru činnosti BIS vyplývá potřeba
definovat tuto službu jako ozbrojený sbor. Současně
však navrhovaná úprava vymezuje právní
rámec činnosti BIS, striktně stanoví
omezení její činnosti tak, aby veškeré
zásahy do práv a svobod občanů byly
uskutečňovány výlučně
na základě tohoto zákona.
Rovněž je dán právní rámec
pro hospodaření s přidělenými
finančními prostředky z rozpočtu
republiky.
K § 2
Toto ustanovení specifikuje dva základní
okruhy zájmů, které navržený
zákon upravuje.
K § 3
Navržené znění dále rozvádí
písm. b) předchozího ustanovení a
kontinuálně s prvními dvěma úvodními
ustanoveními ukončuje stanovení legislativních
zkratek dále užívaných v návrhu
zákona.
K § 4
Toto ustanovení stanoví jednotlivé oblasti
činnosti BIS a tím, že se jedná o činnost
spadající do oblasti informační, při
vyloučení výkonných pravomocí.
Jako prioritní je uváděna zpravodajská
činnost soustřeďující se na získávání
informací o činnosti cizích zpravodajských
služeb. Stejně významné jsou však
i další okruhy činnosti při získávání
informací týkajících se organizovaného
terorismu, důležitý pro ochranu ústavního
zřízení, zejména pokud jde o celistvost
vnitřní bezpečnost státu. Konečně
je uváděna činnost při získávání
informací důležitých pro ochranu významných
ekonomických zájmů státu a na úseku
ochrany státního tajemství.
Získávání informací dále
předpokládá jejich soustřeďování
a následné vyhodnocování.
K § 5
Navržená úprava předpokládá
využívání získaných informací
BIS k činnosti analytické a koncepční,
která by měla svůj výraz v podávání
návrhů vládě České republiky
pro přijímání opatření
a rozhodnutí ve věcech upevnění bezpečnosti
státu.
K § 6
Zde jsou uvedeni adresáti informací získaných
BIS. Vzhledem k ustanovení písm. b) odst. 1
nejde o taxativní výčet těchto adresátů.
Zákon má v tomto případě
na mysli zejména orgány činné v trestním
řízení, orgány celní správy
apod. Předávání informací je
stanoveno jako povinnost BIS, která je realizována
dvojí formou. V případě písm.
b) bez vyžádání, v případě
písm. a) je kombinován způsob předávání
informací bez předchozího vyžádání
se způsobem, kdy jsou informace vyžádány.
V odst. 2 je stanovena povinnost ředitele předkládat
nejméně jednou ročně zprávu
o činnosti BIS zákonodárnému orgánu
republiky. Předkládání těchto
zpráv je jedním z prostředků
parlamentní kontroly činnosti BIS. Nutno zdůraznit,
že se současným předkládáním
rozpočtu BIS je zajištěna parlamentní
kontrola i prostřednictvím rozpočtu.
K § 7
Toto ustanovení zakotvuje základní principy
organizace BIS. Způsob jmenování a odvolání
ředitele a jeho odpovědnost zákonodárnému
orgánu České republiky vychází
ze zásad dělby moci v demokratickém
státě.
Samostatné zásady organizace BIS stanoví
statut BIS, který na návrh ředitele schvaluje
vláda České republiky. Vláda České
republiky rovněž na návrh ředitele stanoví
celkové početní stavy BIS. Samostatnou strukturu
BIS stanoví ředitel, přičemž
je vázán statutem.
K § 8
Ze zkušeností a poznatků o fungování
zpravodajských služeb ve vyspělých demokratických
státech vyplývá, že právní
rámec činnosti těchto služeb musí
výt doplněn účinným kontrolním
systémem. Návrh vytváří garance,
které by v maximální možné
míře zajišťovaly, že činnost
BIS nevybočí ze zákonných mezí.
Vzhledem ke specifice činnosti BIS se jeví jako
nejúčinnější kontrola ze strany
České národní rady.
Navrhuje se, aby Česká národní rada
zřídila zvláštní kontrolní
orgán, který by v rámci své působnosti
byl oprávněn k praktickému zabezpečení
kontroly ve stanoveném rozsahu.
K § 9 a 10
Návrh přesně vymezuje práva a povinnosti
kontrolního orgánu. Mimo pozitivního vymezení
působnosti uvádí i negativní vymezení
(§ 9 odst. 4), které sleduje účel, aby
nedocházelo ke zneužití postavení kontrolního
orgánu. Nezbytné omezení pro činnost
kontrolního orgánu obsahuje i odst. 3 písm.
b).
Ustanovení § 10 odst. 4 řeší případné
kolize mezi kontrolním orgánem a ředitelem.
K § 11
Toto ustanovení je zvýrazněním požadavku
na korektní vystupování příslušníků
BIS a současně respektuje práva občanů.
Dále je zde dána vazba příslušníka
BIS na kontrolní orgán vztahu k ust. §
10 odst. 3.
K § 12
V návaznosti na postavení BIS jako ozbrojeného
bezpečnostního sboru se sledovaným cílem
udržení kázně a disciplíny uvnitř
BIS je navrhováno, aby příslušníci
podléhali pravomoci vojenských soudů a ustanovení
o trestných činech vojenských. Navrhuje se,
aby trestné činy příslušníků
vyšetřovali vyšetřovatelé inspekce
BIS.
K § 13
Navrhuje se stanovit prokazování příslušnosti
příslušníků BIS služebním
průkazem s evidenčním číslem,
což v dostatečné míře postačuje
v případě potřeby k identifikaci
příslušníka. Současně
se výslovně stanoví obsah ústního
prohlášení.
K § 14
Případy použití střelné
zbraně jsou v návrhu taxativně uvedeny
a odpovídají povaze a rozsahu úkolů,
které budou příslušníci BIS plnit.
Navrhované ustanovení vychází z nutné
obrany (§ 13 trestního zákona). Jde o ustanovení
speciální, které opravňuje k použití
střelné zbraně pouze pro případ
odvrácení útoku vedeného proti příslušníkovi
BIS nebo mu bezprostředně hrozícího
nebo k odvrácení útoku na život
jiné osoby. Nutná obrana přepokládá
útok fyzické osoby, který bezprostředně
hrozí nebo trvá. Není rozhodující,
zda útok směřuje proti životu příslušníka
BIS nebo zda je veden pouze za účelem jeho odzbrojení,
spoutání nebo zneškodnění. Útok
bezprostředně hrozí tenkrát, má-li
vzápětí nastat. Není třeba,
aby útok již skutečně nastal. Záleží
na tom, zda útočník dal svým jednáním
dostatečně najevo, že již skutečně
zamýšlí útok započít.
Nebezpečnost útoku proti chráněnému
objektu musí být chápána ve vztahu
k napadanému chráněnému objektu.
Záleží na okolnostech a prostředcích,
jakými je útok veden. Za nebezpečný
je třeba pokládat útok vedený pomocí
např. střelných zbraní nebo trhavin
nebo útok skupiny osob, které se pokoušejí
násilím vniknout do chráněného
objektu.
Chráněným objektem a uzavřeným
střeženým prostorem se rozumí objekty
a prostory zjevně oddělené od okolního
prostředí (např. zábranami nebo oplocením).
S přihlédnutím k vážným
následkům, které mohou použitím
zbraně nastat, ukládá se příslušníkům
BIS dbát nutné opatrnosti, zejména ve vztahu
k životu a zdraví jiných osob.
K § 15
Navrhovaným ustanovením je BIS oprávněna
používat zpravodajské prostředky za
účelem získání informací
potřebných pro plnění úkolů
stanovených tímto zákonem. Získávání
informací zpravodajskými prostředky je specifická
činnost podléhající přísnému
utajení, stejně jako informace těmito prostředky
získané. BIS ve své činnosti využívá
všech možných a dostupných zdrojů
informací, nevyjímaje zdroje veřejné.
Zákon obsahuje taxativní výčet zpravodajských
prostředků, a jejich používání,
zejména zpravodajské techniky, přísně
reguluje.
Stanoví se povinnost příslušníkům
BIS zabezpečit ochranu zpravodajských prostředků
v tomto ustanovení uvedených. Nutnost jejich
ochrany vyplývá zejména z utajování
zpravodajské činnosti této služby a
vyloučení jejich případného
zneužití nebo poškození nekompetentní
osobou. Ve svém důsledku by vyzrazením či
zneužitím zpravodajských prostředků
došlo k odkrytí zájmů, forem a
metod práce BIS, což by se negativně promítlo
do plnění úkolů této služby.
Obdobně se stanoví povinnost příslušníků
BIS chránit i osoby jednající ve prospěch
BIS před způsobením újmy na životě
a zdraví.
K § 16
Při zabezpečování zpravodajské
činnosti je BIS oprávněna používat
zpravodajskou techniku. Protože se jedná o speciální
technická zařízení, jimiž se
zjišťují skutečnosti nebo informace za
podmínek, kdy se částečně zasahuje
do nedotknutelnosti obydlí, listovního tajemství,
tajemství dopravovaných zpráv a osobní
svobody občanů, je nezbytné používání
této techniky upravit v zákoně.
Za zpravodajskou techniku se považují technické
prostředky a zařízení způsobilé
získávat informace o činnosti osob utajovaným
způsobem a za podmínek stanovených v tomto
zákoně. Technické prostředky a zařízení
sloužící k odhalení zpravodajské
techniky používané cizími zpravodajskými
službami k získávání informací
anebo používané k zamezení úniku
těchto informací nejsou zpravodajskou technikou
ve smyslu tohoto zákona. Nejde totiž o prostředky
k aktivnímu získávání
informací.
Použitím zpravodajské techniky se rozumí
souhrn pracovních postupů za použití
technických prostředků a zařízení
k získávání informací
zpravodajského charakteru, včetně jejich
zaznamenávání.
K § 17
Použitím zpravodajské techniky dochází
k omezování práv a svobod občanů,
které jsou zakotveny v mezinárodních
paktech i v Listině základních práv
a svobod. Navrhovaná úprava vyžaduje, aby tato
omezení byla prováděna jen v nezbytně
nutné míře.
Jakékoli jiné použití zpravodajské
techniky, než které je výslovně uvedeno
v tomto zákoně, při současném
omezení práv a svobod občanů, je nutno
považovat za její zneužití.
Zneužití zpravodajské techniky zakládá
trestní odpovědnost, zejména jde o trestné
činy podle § 158 trestního zákona (zneužívání
pravomoci veřejného činitele), § 238
trestního zákona (porušování
domovní svobody), § 239 a 240 trestního zákona
(porušování tajemství dopravovaných
zpráv).
Výslovně se stanoví, že zpravodajskou
techniku lze použít pouze v případě,
kdy objasnění uvedených činností
jiným způsobem je neúčinné
nebo podstatně ztížené (zásada
subsidiarity). Použití zpravodajské techniky
je vázáno na písemné povolení
prokurátora.
K § 18
Navrhovaná právní úprava stanoví
obligatorně písemnou formu a základní
náležitosti žádosti o vydání
povolení. Okruh těchto náležitostí
byl stanoven tak, aby prokurátor mohl objektivně
a se znalostí věci posoudit odůvodněnost
žádosti.
Vydávání povolení prokurátory
respektuje úlohu orgánů prokuratury při
dozoru nad zákonností činnosti státních
orgánů a současně je účelné
i z hlediska operativnosti, kterou se vyžaduje efektivnost
plnění úkolů BIS.
K § 19
Vydání povolení k použití
zpravodajské techniky náleží do pravomoci
příslušných prokurátorů.
Obligatorně je stanovena písemná forma povolení
a jeho náležitostí, aby nemohlo dojít
k případnému zneužití.
Prokurátor stanoví na základě požadavku
předkladatele a po vlastním uvážení
dobu, po kterou může být zpravodajská
technika v konkrétním případě
použita.
Použití zpravodajské techniky je v zákoně
časově omezeno a to na dobu 6 měsíců.
Nelze však vyloučit případy, kdy tato
doba nebude postačovat a proto se připouští
možnost vydat nové povolení a použití
zpravodajské techniky prodloužit.
Ustanovení odst. 4 stanoví další oprávnění
kontrolního orgánu.
K § 20
Návrh je založen na principu, že zasahovat do
práv a svobod občanů se může
v souladu s tímto zákonem pouze po nezbytně
nutnou dobu.
V rámci dohledu nad dodržováním
ustanovení tohoto zákona může prokurátor
sledovat, zda použití zpravodajské techniky
je odůvodněno. Zároveň je BIS je stanovena
povinnost informovat příslušného prokurátora
o ukončení používání zpravodajské
techniky.
K § 21
V navrhovaném ustanovení se umocňuje
ředitel k vydání směrnic, kterými
upraví bližší podrobnosti k používání
zpravodajské techniky. Půjde zejména o stanovení
druhu zpravodajské techniky, zabezpečení
utajení, vyhodnocování, manipulaci s informacemi
apod.
K § 22
V návaznosti na § 15, ve kterém je BIS
oprávněna používat zpravodajské
prostředky se v tomto návrhu stanoví,
kdo může být osobou jednající
ve prospěch BIS. Půjde o osoby, které nejsou
v pracovním ani služebním poměru
k BIS. Zpravodajské prostředky tohoto duhu
se používají ve všech zpravodajských
službách v zahraničí.
Získávání informací pomocí
zpravodajské techniky musí být doplněno
informacemi z jiných zdrojů. Lidská
faktor je v tomto druhu zpravodajské práce
nezastupitelný, neboť je schopen na místě
při přijímání informace rozhodnout
o významu, resp. její důležitosti, a
v návaznosti na ni samostatně pracovat.
Osobám jednajícím ve prospěch BIS
se zároveň navrhuje stanovit povinnost mlčenlivosti
podle § 31 tohoto zákon. Navrhovaná povinnost
logicky vyplývá z jejich specifické
činnosti, při které budou seznamovány
i se skutečnostmi utajovaného charakteru.