K § 23
Při plnění úkolů BIS se nelze
vyhnout situacím, kdy totožnost příslušníka
BIS je nezbytné utajit. Půjde zejména o případy
kontaktů s teroristickými skupinami, pašeráky
drog, ale i cizími zpravodajskými službami,
kdy život příslušníka BIS může
být vystaven vážnému nebezpečí.
K zajištění jejich bezpečnosti
a utajení jejich totožnosti budou sloužit krycí
doklady.
Současně je BIS uloženo vést evidenci
všech krycích dokladů, a to i těch,
které v oboru působnosti používají
příslušníci ozbrojených bezpečnostních
sborů a bezpečnostní služby v působnosti
České republiky, pokud tyto sbory a služby
jsou k používání krycích
dokladů oprávněny zákonem.
K § 24
Toto ustanovení v návaznosti na § 15 zakotvuje
poslední druh zpravodajského prostředku,
kterým je sledování. Podrobnou úpravu
ponechává na řediteli.
K § 25 - 27
BIS se za účelem plnění úkolů
v oboru své působnosti opravňuje vést,
uchovávat a využívat data k osobám
potřebná k její činnosti, a to
v rozsahu stanoveném v § 4 tohoto zákona.
Navrhuje se s ohledem na zásady trestní odpovědnosti,
aby v evidencích BIS byly vedeny osoby, které přesáhnou
15 roků svého věku. Pokud se jedná
o osoby mladistvé (osobou mladistvou se z trestně
právního hlediska rozumí osoba od 15 do 18
roků), stanoví se povinnost přehodnocování
údajů o nich vedených po dvou letech od jejich
uložení v evidenci a po pěti letech uložení
těchto údajů. Uložení údajů
se však neprovede, jestliže při dovršení
18 let se bude tato osoba dopouštět další
protiprávní činnosti ve smyslu § 4 tohoto
zákona.
V navrhovaných ustanoveních se stanoví základní
účel evidencí a rámcově se
vymezuje též jejich obsah.
K § 28
Navrhuje se, aby BIS byla oprávněna při plnění
svých úkolů spolupracovat s dalšími
zainteresovanými orgány. BIS je dána možnost
uzavírat součinnostní dohody. Vláda
České republiky může včlenit
do statutu BIS povinnost spolupracovat nebo uzavřít
součinnostní dohody s určenými orgány.
Zejména se však předpokládá úzká
spolupráce s Policií České republiky.
K § 29
Předpokladem pro činnost BIS je také vytvoření
podmínek a účinná podpora pro plnění
úkolů ze strany státních orgánů.
státním orgánům je proto uložena
povinnost poskytnout BIS požadovanou pomoc a potřebné
informace.
K § 30
Ustanovení o náhradě škody jsou v návrhu
upravena tak, že stát hradí škodu, kterou
utrpěl občan v souvislosti s pomocí, kterou
poskytl BIS nebo jejím pracovníkům na jejich
žádost nebo s jejich vědomím, a může
hradit škodu a vzniklé náklady také
tehdy, jestliže šlo o spontánní pomoc
občana. V takovém případě si
stát vyhrazuje právo posouzení bližších
okolností, za nichž byla tato pomoc poskytnuta.
Poškození zdraví občana je posuzováno
vždy podle předpisů o odškodňování
pracovních úrazů. Mimo to návrh předpokládá,
že vláda České republiky nařízením
stanoví podmínky, za kterých bude možno
ve vymezených případech poskytnout ještě
jednorázové mimořádné odškodnění.
Takové řešení je úměrné
riziku, které občan ve společenském
zájmu dobrovolně podstupuje a je výrazem
společenského ocenění této
pomoci.
Po zkušenostech z dosavadní praxe jsou ustanovení
o náhradě škody formulována tak, aby
byly kryty všechny možné případy,
kdy by mohlo dojít k poškození občana
jednajícího v celospolečenském zájmu.
Proto stát přebírá odpovědnost
i za škodu, kterou v souvislosti s poskytnutou pomocí
občan sám způsobil.
Konečně je navrhováno, aby vláda České
republiky stanovila nařízením, ve kterých
případech stát přizná náhradu
i jiné škody nebo újmy, které vznikly
osobě jednající ve prospěch BIS podle
§ 22.
K § 31
V navrhovaném ustanovení se zakotvuje povinnost
zachovávat mlčenlivost pracovníky BIS o skutečnostech,
o kterých se dozvěděli v souvislosti s její
činností.
Obdobně se tato povinnost dotýká i ostatních
osob. Povinnost zachovávat mlčenlivost je vázána
podmínkou spočívající v poučení
o zachování mlčenlivosti, které provede
příslušný pracovník BIS. Zprostit
této povinnosti je oprávněn ředitel,
a to pouze v souvislosti s trestním řízením.
Předpisy o ochraně státního tajemství
zůstávají nedotčeny.
K § 33
Zákon zde stanoví podmínky pro přijetí
do služebního poměru k BIS. Vychází
se z požadavků, které lze obecně charakterizovat
jako způsobilost ke státní službě
a současně se vytváří prostor
pro uplatnění speciálních požadavků
na příslušníky BIS.
K § 34
Je zde vyjádřena odlišnost od pracovního
poměru spočívající v tom, že
služební poměr vzniká rozhodnutím
služebního orgánu. Toto rozhodnutí musí
obsahovat zákonem stanovené náležitosti.
Dále jsou zde vymezené případy, kdy
služební poměr nevznikne.
K § 35
Návrh stanoví text služební přísahy
a současně stanoví právní účinky
odmítnutí jejího složení.
K § 36
Stanoví se zde možnost určit zkušební
dobu. Tato možnost bude využívána, pokud
to bude účelné. Není zde stanoveno
omezení týkající se činností,
které může provádět příslušník
samostatně ve zkušební době, jako je
to stanoveno v zákonech o policistech. Příslušníci
BIS nemají vůči občanům pravomoci
jako policisté a pokud se ukáže potřeba,
aby začínající příslušník
neprováděl určité činnosti,
může to být stanoveno příkazem
nadřízeného.
K § 37
BIS je vojensky organizovaný sbor na základě
vztahů nadřízenosti a podřízenosti
(subordinace). Tomu odpovídá stanovení hodností
příslušníků. Oproti armádě
a policii se však nabízí redukce počtu
hodností, zejména vzhledem k relativně malému
početnímu stavu příslušníků
BIS. Sledovaným záměrem však nejsou
dotčeny jiné obecně závazné
předpisy (zejména zákon č. 143/1992
Sb., o platu a odměně z pracovní pohotovost
v rozpočtových a některých dalších
orgánech a organizacích).
K § 38 až 40
Návrh upravuje nároky na jmenování
do hodnosti při přijetí do služebního
poměru. Dále zakládá právo
příslušníka na povýšení
v skupině hodností, popřípadě
na jmenování do vyšší skupiny hodností.
Podrobnosti, které není třeba upravit přímo
v zákoně, stanoví ředitel BIS zvláštním
předpisem, jehož vydání návrh
předpokládá.
K § 41
Návrh zákona umožňuje propůjčení
hodnosti v případech, kdy příslušník
má plnit úkoly zvláštní povahy,
pro které je plně kvalifikován, avšak
nesplňuje podmínky na povýšení.
Ze společenských, politických důvodů
i vzhledem k tomu, na jaké úrovni bude vedeno jednání,
je na místě mu tuto hodnost propůjčit
(např. mezistátní jednání,
účast na jednání s mezinárodní
účastí).
K § 42
K všestrannému posouzení výkonu služby
příslušníka slouží služební
hodnocení. Má vliv na rozhodování
o jeho dalším zařazení. Vzhledem k jeho
závažnosti a potřebě objektivně
zhodnotit činnost příslušníka,
je potřebné upravit tuto problematiku zvláštním
předpisem.
K § 43 a 44
Úprava ustanovování do funkcí, přemístění
a přeložení je nutná k zabezpečení
právní jistoty příslušníka.
Proto i dočasné pověření příslušníka
výkonem funkce, které se ukázalo jako potřebný,
praktický institut, je přesně časově
limitováno a služebnímu orgánu je uložena
povinnost takovou dočasnost ve stanovené lhůtě
odstranit. současně musí úprava chránit
i zájem BIS v této oblasti.
Důležitou skutečnosti je fakt, že výčet
možností převést příslušníka
na jinou funkci je taxativní a nelze jej dále rozšiřovat,
jakož i fakt, že služební orgán může
toto opatření realizovat toliko svým rozhodnutím,
proti němuž je přípustný opravný
prostředek (odvolání).
K § 45
Potřeby výkonu služby mohou vyžadovat,
aby příslušník byl vyslán na
služební cestu. Aby služebnímu orgánu
bylo umožněno takto s příslušníkem
disponovat, je nezbytné, vytvořit pro to oporu v
zákoně.
K § 46
Vytvoření a použití zálohy ředitele
lze předpokládat v případech plnění
úkolů vymezených působností
BIS i mimo organizační strukturu BIS. Je pro to
opora v § 23, který charakterizuje BIS jako zpravodajský
orgán s možnostmi utajení příslušníků
BIS při plnění úkolů svěřených
do působnosti BIS v rozsahu ustanovení § 4.
dále je vytvoření a použití zálohy
ředitele nezbytné i v případech dlouhodobého
studia a v případech dočasné nemožnosti
zařadit příslušníka na konkrétní
funkci.
K § 47
Určitá, v zákoně taxativně
uvedená jednání příslušníka,
mohou být na újmu správného výkonu
a zájmu služby, jakož i na újmu dobrého
jména BIS, a je nezbytné tato jednání
náležitě objasnit. Pro tyto případy
se zavádí institut zproštění
výkonu služby a současně se stanoví
podmínky pro jeho aplikaci. Návrh předpokládá
zachování minimálních nároků
pro příslušníka zproštěného
výkonu služby.
K § 48
V návrhu jsou uvedeny jednotlivé způsoby
skončení služebního poměru. Příslušník
může bez věcného omezení skončit
služební poměr uvolněním. Skončení
služebního poměru propuštěním
ze strany BIS je v zájmu právní jistoty příslušníka
vázáno na splnění zákonem vymezených
důvodů.
Skončení služebního poměru zrušením
ve zkušební době je přirozeným
důsledkem možnosti jejího sjednání
při vzniku služebního poměru.
K § 49
Uvolnění je způsobe skončení
služebního poměru, který je zcela závislý
na vůli příslušníka. Návrh
stanoví náležitosti žádosti o uvolnění
poměru a lhůtu pro jeho skončení.
K § 50 až 52
Propuštění ze služebního poměru
je jednostranným aktem služebního orgánu,
kterým končí služební poměr
příslušníka. S ohledem na potřebu
právních jistot příslušníka
je nezbytné institut propuštění upravit
co nejpodrobněji. Ze stejného důvodu jsou
skutečnosti, pro které lze příslušníka
propustit, stanoveny taxativně, s výjimkou případů,
kdy příslušník splňuje podmínky
nároku na starobní důchod a je pravomocně
odsouzen pro trestný čin. Návrh upravuje
podmínky propuštění, náležitosti
rozhodnutí o propuštění, lhůty
a zákaz propuštění ochranné době.
K § 53
Skončení služebního poměru ztrátou
hodnosti je logickým důsledkem toho, že příslušník
musí mít hodnost (srov. § 37). Jestliže
mu příslušný orgán - soud - tuto
hodnost odejme, musí služební poměr
skončit. Protože o ztrátě hodnosti rozhoduje
nezávislý, objektivní a k tomu příslušný
orgán, není třeba tento institut podrobněji
upravovat.
K § 54
V návaznosti na ustanovení § 36, jímž
se zavádí institut zkušební doby, obsahuje
návrh i možnost zrušení služebního
poměru ve zkušební době. V této
době mají služební orgán i příslušník
možnost skončit služební poměr,
a to i bez uvedení důvodů. Návrh stanoví
lhůtu, v níž služební poměr
končí.
K § 55
Návrh upravuje i případy, kdy rozhodnutí
o skončení služebního poměru
je zrušeno, tedy případy, kdy služební
poměr trvá. Stanoví se, že v takovém
případě jsou zachována všechna
práva a povinnosti. Rovněž upravuje případy,
kdy příslušník na dalším
výkonu služby netrvá.
K § 56
Návrh stanoví, že při skončení
služebního poměru vydává služební
orgán příslušníkovi potvrzení
o zaměstnání a služební posudek.
Stanoví lhůty, povinnosti služebního
orgánu a další náležitosti těchto
dokumentů. současně stanoví okruh
subjektů, jimž lze tyto dokumenty předat.
K § 57
Ke správnému a bezchybnému fungování
BIS jako celku je nezbytné, aby jednotliví příslušníci
dodržovali služební kázeň. Návrh
definuje služební kázeň, a to tím,
že ukládá příslušníkovi
povinnosti, které váže pouze na zákony,
další obecně závazné právní
předpisy a rozkazy nadřízených. Jiným
způsobem, než v zákoně stanoveným,
nelze služební povinnosti příslušníkovi
iniciovat.
K § 58 a 60
Z okruhu služebních povinností stanovených
v § 57 návrh přikládá zásadní
význam základním služebním povinnostem.
Ty pak dělí do dvou kategorií, a to na základní
služební povinnosti příslušníka
a základní povinnosti nadřízeného.
Okruhy základních služebních povinností
příslušníka i nadřízeného
jsou taxativně vymezeny, významnou je skutečnost,
že návrh přikládá vyšší
váhu obecně závaznému právnímu
předpisu než rozkazu, který je v rozporu s
takovým předpisem nebo kdy splněním
rozkazu by příslušník spáchal
trestný čin, pro tyto případy je stanoven
zvláštní postup. Základní povinnosti
nadřízeného jsou zaměřeny obecně
a jejich poslání lze charakterizovat jako opatření
k neustálému zlepšování výkonu
služby. V § 59 je obsažen striktní zákaz
politické činnosti příslušníků
a jejich členství v orgánech společností,
které se zabývají výdělečnou
činností. Vzhledem k charakteru služby, který
vyžaduje co největší nezávislost
příslušníků na vlivech mimo BIS,
navrhuje se omezit výdělečnou činnost
příslušníků písemným
souhlasem příslušného služebního
orgánu.
K § 61
K upevnění služební kázně
slouží institut kázeňské pravomoci.
Kázeňská pravomoc svěřuje nadřízeným
oprávnění, ale i povinnost udělovat
kázeňské odměny a ukládat kázeňské
tresty.
K § 62
Proti ustálené zákonné úpravě
návrh redukuje počet kázeňských
odměn na tři formy, kterými jsou finanční
odměna nebo věcný dar, mimořádné
povýšení příslušníka
do důstojnické hodnosti a mimořádné
povýšení do vyšší hodnosti.
Při zpracování návrhu se vycházelo
z analýzy dosavadní praxe, která prokázala,
že udělování jiných kázeňských
odměn se v praxi nepoužívá. Důležitou
zásadou je princip zásluhovosti, který je
zakotven v odstavci 3.
K § 63
Návrh charakterizuje zaviněné porušení
základních povinností příslušníkem
jako kázeňský přestupek. Tato charakteristika
je nezbytným východiskem pro uplatňování
kázeňské odpovědnosti. s ohledem na
zákon české národní rady o
přestupcích , který svěřuje
trestání přestupků příslušníků
ozbrojených bezpečnostních sborů příslušným
služebním orgánům, je nezbytné
stanovit v zákoně, že stejný režim
pro vyřizování kázeňského
přestupku se uplatní i při projednávání
přestupku příslušníka.
K § 64
Stanoví se jednotlivé druhy kázeňských
trestů. Zatímco snížení funkčního
platu a snížení hodnosti o jeden stupeň
jsou typickými tresty používanými v
ozbrojeném bezpečnostním sboru již tradičně,
zákaz činnosti a propadnutí věci se
zavádí nově, a to s ohledem na obecnou úpravu
provedenou zákonem o přestupcích. Proto také
návrh stanoví, že tyto nově zaváděné
tresty nelze uložit za kázeňský přestupek,
ale pouze za přestupek. kumulace trestů není
vyloučena. v zájmu jednotné aplikace zákona
se upravují případy, kdy trest zákazu
činnosti přetrvává i po skončení
služebního poměru příslušníka.
K § 65 a 67
Z hlediska komplexnosti právní úpravy je
potřebné upravit v zákoně i procesní
stránku, tj. postup služebního orgánu
při ukládání kázeňských
trestů. Stanoví se povinnosti služebního
orgánu, zejména povinnost objektivně zjistit
skutkový stav, hodnotit důkazy, předvolávat
svědky, popřípadě rozhodnout o nároku
na náhradu škody. rovněž se stanoví
oprávnění příslušníka
zejména jeho možnost vyjadřovat se k věci,
navrhovat důkazy a hájit se. Návrh stanoví
subjektivní lhůtu i objektivní lhůtu,
v jejichž rámci může služební
orgán uložit příslušníkovi
trest: dále upravuje specifické případy,
kdy nelze kázeňsky trest uložit a případy,
ve kterých je možno kázeňské
přestupky prominout.
K § 68
Zahlazení kázeňského trestu je významným
institutem sloužícím k tomu, aby ojedinělé
protiprávní jednání příslušníka
nemělo pro něj negativní důsledky
pro celý zbytek jeho služebního poměru.
Navrhují se pravidla, podle nichž bude kázeňský
trest zahlazen ze zákona i z vůle služebního
orgánu.
K § 69
Jde-li o projednávání přestupku příslušníka,
je účelné na tento proces vztáhnout
postup uplatňovaný i vůči ostatním
občanům, neboť nejsou důvody pro odchylky
od obecné úpravy. Předpokládá
se, že zákon stanoví, pro které případy
platí obecná úprava.
K § 70 až 74
Úprava základní doby služby v týdnu,
její rozvržení, odpočinek a přestávky
ve službě jsou upraveny analogicky jako v zákoníku
práce.
Určitá specifika, vyplývající
z charakteru BIS jako orgánu bezpečnostního
charakteru jsou v těchto ustanoveních zohledněna.
K § 75
Pohotovost a dosažitelnost je upravena zákonem č
143/1992 Sb.,o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a některých
dalších orgánech a organizacích.
K § 76 až 82
Obecná úprava dovolené je analogická
zákoníku práce. Delší dovolen
je odůvodněna většími požadavky
na psychické a fyzické zatížení
příslušníků povinnostmi vyplývajícími
z pohotovosti a dosažitelnosti a tím i potřeby
delší regenerace pracovní síly. Je stanovena
stejná délka jako v případě
Policie České republiky. určení nástupu
dovolené bylo zkráceno na 7 dní předem
s ohledem na specifické potřeby.služby v BIS.
K § 83
Obdobně jako v zákoníku práce je upraveno
poskytování služebního volna. Podrobnosti
budou upraveny zvláštním předpisem.
K § 84
Plat příslušníka BIS včetně
splatnosti, výplaty a srážek je upraven zákonem
č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a některých
dalších orgánech a organizacích s tím,
že kde se v zákoně a jeho prováděcím
předpisu hovoří o Federálním
bezpečnostní informační službě,
rozumí se jí BIS.
K § 85
Předpokládá se, že pokud jde o náhrady
výdajů poskytovaných v souvislosti s výkonem
služby, zákon upraví pouze základní
nároky. Podrobnosti budou upraveny zvláštním
předpisem.
K § 86
Návrh umožňuje, aby služební orgán
mohl na žádost příslušníka
rozhodnout o poskytnutí jednorázové peněžní
výpomoci. Půjde zejména o případy,
kdy se příslušník dostal, zpravidla
bez vlastního zavinění, do svízelné
a jinak těžko řešitelné finanční
situace. Jde o nenárokovou náležitost, kterou
bude služební orgán posuzovat ad hoc.
K § 87 a 88
Specifika výkonu BIS vyžaduje, aby zákon vymezil
povinnosti jak služebního orgánu, tak i příslušníků
v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při
výkonu služby.
K § 89
Ze specifické povahy BIS vyplývají pro příslušníky
zvýšená rizika.Proto se na jedno z předních
míst staví povinnost služebních orgánů
vytvářet pro příslušníky
podmínky pro pokud možno bezpečný výkon
sužby. návrh dále ukládá povinnost
služebním orgánům působit zejména
na poli zdravotnickém, sociálním, kulturním,
ale i v dalších oblastech tak, aby příslušníci
mohli vykonávat službu řádně,
hospodárně a bezpečně.
K § 90
Z hlediska BIS je žádoucí, aby příslušníci
v průběhu služebního poměru zvyšovali
svoje vzdělání. Jedním zmožných
způsobů zvýšení vzdělání
je další studium příslušníků.
Zákon umožňuje, aby BIS uzavřela s příslušníkem
dohodu o zvýšení vzdělání.
Současně stanoví náležitosti
takové dohody a řeší případy,
kdy příslušník bez vlastního
zavinění nemůže dohodu splnit. Podrobnosti,
které nemusí upravovat přímo zákon,
budou řešeny zvláštním předpisem.
K § 91
Pod pojmem věcí máme na mysli uložení
svršků a dopravních prostředků
příslušníků. Toto ustanovení
navrhujeme řešit shodně, jako je tomu u pracovníků
v pracovním poměru. V zájmu sjednocení
právní úpravy se zákoníkem
práce je osobní automobil výslovně
prohlášen za dopravní prostředek, který
není obvyklým k cestě do sužby a zpět.
K § 92
Účelem preventivní rehabilitace je udržování
dobrého zdravotního stavu příslušníků,
obnova jejich psychických a fyzických schopností.
Pro příslušníky s oslabeným zdravotním
stavem je potřebné poskytovat lázeňské
léčení. Vzhledem k tomu, že preventivní
rehabilitace nebude poskytována všem příslušníkům,
budou podrobnosti upraveny zvláštním předpisem.
K § 93
Jestliže se schopnost příslušníka
k výkonu služby ze zdravotních důvodů
změní, umožňuje zákon, aby lékařská
komise stanovila jeho změněnou zdravotní
klasifikaci a jí odpovídající omezení
pro výkon služby.
K § 94 až 99
V BIS vykonávají službu i ženy - příslušnice.
Tak, jako u pracovnic v pracovním poměru, i u těchto
žen je nezbytné respektovat jejich postavení
žen a matek a stanovit jim zvláštní podmínky
pro výkon služby. Tyto zvláštní
podmínky nejdou nad rámec obecné úpravy
zvláštních podmínek pro práci
žen.
K § 100 až 126
V ustanoveních upravujících náhradu
škody se v zásadě přebírá
dosavadní zákonná úprava, která
vychází z obdobné úpravy obsažené
v zákoníku práce. Při respektování
specifiky služebního poměru příslušníků
návrh zohledňuje též změny, ke
kterým došlo v právní úpravě
pracovně právních vztahů.
Rozšiřuje se možnost odstoupení od dohod
o hmotné odpovědnosti i na případy,
kdy příslušník písemně
upozorní na nedostatky v podmínkách výkonu
služby, které mohou vést ke vzniku škody,
a BIS tyto nedostatky v stanovené době neodstraní
(§ 103). Posiluje se tím zájem BIS o preventivní
opatření proti vzniku škod. Na příslušníka
nebude možno přesunout odpovědnost v případech
kdy BIS neplní své povinnosti při ochraně
svěřeného majetku.
Nově se stanoví, že omezení rozsahu
náhrady škody neplatí v případech,
kdy příslušník způsobil škodu
BIS v důsledku zneužití jiné návykové
látky, než je alkohol. Zpřísňuje
se také odpovědnost za škodu způsobenou
ve stavu po zneužití uvedených prostředků,
aniž musí jít o příčinnou
souvislost mezi zneužitím a způsobenou škodou.
Dále se navrhuje, aby se BIS plně nebo částečně
zprostila odpovědnosti za škodu, kterou si přivodil
příslušník v důsledku zneužití
jiné návykové látky, než je alkohol.
Vzhledem ke svému významu se z dosavadního
prováděcího předpisu přebírá
do zákona ustanovení o možnosti upuštění
od vymáhání náhrady škody způsobené
příslušníkem - řidičem
v některých případech.
Jako nemoci z povolání se navrhuje odškodňovat
i ty nemoci, které vzniknou ještě před
jejich zařazením do seznamu nemocí z povolání,
a to až po dobu tří let zpětně
od doby jejich zařazení do tohoto seznamu (§
113).
Prokazování změny poměrů v
důsledku věku při poskytování
náhrady za ztrátu na služebním příjmu
po skončení neschopnosti ke službě nebo
při uznání plné nebo částečné
invalidity je podle dosavadní právní úpravy
v praxi velmi obtížné. Proto se navrhuje stanovit
věkovou hranici pro poskytování této
náhrady za ztrátu na služebním příjmu
(§ 117).
Vzhledem ke specifice BIS a nebezpečí ohrožení
zdraví příslušníků ve
výkonu služby a také k očekávanému
značnému nárůstu životních
nákladů se navrhuje zvýšit minimální
a maximální částky, do nichž
lze poskytovat příslušníkovi jednorázové
mimořádné odškodnění při
služebním úrazu, v jehož důsledku
se stal invalidním nebo jeho schopnost k výkonu
služby byla změněna (§ 117).
V návaznosti na změny pracovněprávních
předpisů se navrhuje zvýšení
částky jednorázového odškodnění
pozůstalých a náhrady škody na odložených
věcech. Zároveň se navrhuje zmocnit BIS stanovit
vyšší limity jednorázového mimořádného
odškodnění, a to v závislosti na podstatných
změnách úrovně cen a mezd (§
119 až 122).
Návrh nově upravuje i nárok BIS v souvislosti
s poskytováním náhrady škody při
nemocích z povolání, a to vůči
organizacím, u nichž postižený konal službu
nebo pracoval za podmínek, které mohou vést
k vniku nemoci z povolání (§ 126).
K § 127 až 135
Úprava nároků souvisejících
se skončením služebního poměru
je obdobná jako v dosavadní zákonné
úpravě, popřípadě se zpřesňuje.
vzhledem k významu těchto nároků budou
základní podmínky pro jejich poskytování
včetně stanovení jejich výše,
upraveny přímo zákonem.
Výrazněji se posiluje zásada zásluhovosti
při zachování diferenciace podle důvodů
skončení služebního poměru. Plnou
výši nároků bude možno dosáhnout
pouze za splnění podmínky dlouhodobé
služby, jejich poskytnutí se však vylučuje,
jestliže důvod skončení služebního
poměru není společensky akceptován,
např. v služební povinnosti zvlášť
hrubým způsobem nebo v souvislosti se spácháním
trestného činu.
Při stanovení výše nároků
souvisejících se skončením služebního
poměru bylo přihlédnuto k obdobným
nárokům upraveným v čs. právním
řádu v minulosti.
K § 137 až 152
Úprava řízení ve věcech služebního
poměru vychází z obecných zásad
platných pro řízení o právech
a povinnostech občanů, přičemž
přebírá z dosavadní zákonné
úpravy ty právní instituty, které
i nadále vyhovují účelu a cílům
řízení. V odůvodněných
případech se na řízení ve věcech
služebního poměru vztahuje právní
úprava platná pro pracovníky v pracovním
poměru.
V zájmu posílení právní jistoty
účastníků řízení
se na rozdíl od dosavadní zákonné
úpravy zakotvuje povinnost služebního orgánu
doručit účastníku řízení
písemné vyhotovení všech rozhodnutí
ve věcech jeho služebního poměru. Rovněž
jsou zpřesněny obligatorní náležitosti
rozhodnutí (§ 139).
V zájmu dalšího posílení právní
jistoty příslušníků dochází
v taxativně vymezených případech (propuštění
ze služebního poměru, náhrada škody
a uložení kázeňského trestu)
k přezkoumávání pravomocných
rozhodnutí služebních orgánů
soudy.
§ 153 až 158
Je v zájmu právní jistoty subjektů
majících práva nebo povinnosti vyplývající
ze služebního poměru, aby práva byla
vykonána nebo uplatněna a povinnosti splněny
v určité době. Proto se stanoví, že
práva, která nebyla ve stanovené době
vykonána, zanikají, a práva, která
nebyla ve stanovené době uplatněna, se promlčují,
pokud v zákoně není stanoveno jinak (§
153 odst. 1 a 3).
Právo ze služebního poměru uplatňuje
služební orgán rozhodnutím a příslušník
podáním služebnímu orgánu (§
153 odst. 5). K promlčení se přihlédne,
jen dovolává-li se ho ten, kdo je povinen plnit
(§ 153 odst. 1), k zániku práva se přihlíží
z přední povinnosti (§ 153 odst. 3). Je-li
uplatněno právo během promlčecí
doby, a ten, kdo právo uplatnil v řízení
řádně pokračuje, promlčecí
doba na dobu řízení neběží
(§ 153 odst. 4).
Délka promlčecích dob se stanoví obdobně
jako v zákoníku práce (§ 154 a 155).
V návrhu se odkazuje na použití některých
ustanovení zákoníku práce (§
158), podle ustanovení § 11odst. 1 se bude posuzovat
zejména způsobilost občanů, kteří
nejsou příslušníky, k právním
úkonům. Na služební poměr se
použije obdobně i ustanovení zákoníku
práce upravující omezení nebo zbavení
způsobilosti k právním úkonům
(§ 12), zastoupení (§ 14 až 17, možnost
přesunů dnů pracovního klidu v souvislosti
se svátky na jiné dny (§ 94), poskytnutí
dovolené při změně zaměstnání
v průběhu téhož kalendářního
roku (§ 110a), mateřskou dovolenou a přestávky
ke kojení (§ 157 až 161), právní
úkony (§ 141 až 145 odst. 1 až 3), zajištění
práv a povinností (§ 246 až 248), přechod
práv a povinností (§ 249 až 251), zánik
práv a povinností (§ 252 až 260), doby
pro uplatnění práv, počítání
času a doručování (§ 265 až
266a), použití předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a výklad některých dalších pojmů
(§ 173 a § 274 odst. 1).
K § 159
Navržené znění stanoví započítávání
nároků vyplývajících ze služebních
poměrů vzniklých po roce 1989 u orgánů,
které kontinuálně předcházely
vzniku BIS.
K § 160
Zde se jedná o vytvoření zákonného
předpokladu, obdobně jako u jiných bezpečnostních
sborů nebo služeb (ministerstvo vnitra, ministerstvo
obrany, ministerstvo spravedlnosti - Sbor nápravné
výchovy) k získání postavení
zvláštního orgánu státní
správy, např. na úsecích povolování
staveb (působnost stavebního úřadu),
výkonu služby a sociálního zabezpečení
příslušníků apod. Důvody,
pro které jsou dány výjimky shora uvedeným
orgánům, jsou totožné i v zabezpečování
potřeb BIS. Oprávnění uvedená
v odstavci 2 BIS nezbytně potřebuje k zajištění
své činnosti.
V Šuman v. r. | P. Severa v. r. |
T. Fejfar v. r. | O. Váca v. r. |
T Svoboda v. r. |