(1) Bude-li vyhotoven řádný doklad o prodeji
zboží (zejména faktura), případně
o vnitropodnikovém použití zboží
podle § 4 zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu
ve znění zákona č. 197/1990 Sb., po
1. lednu 1993, uvede plátce tuto skutečnost do posledního
Hlášení o dani z obratu za rok 1992. Přitom
se musí jednat o vyskladnění do 31. 12. 1992.
Byla-li faktura nebo jiný doklad o prodeji vyhotoven po
lhůtě pro vyhotovení posledního Hlášení
o dani z obratu za rok 1992, vyhotoví plátce dodatečné
Hlášení o dani z obratu.
(2) Právnická nebo fyzická osoba, která
byla do 31.12.1992 plátcem daně z obratu [Zákon
č. obratu, ve znění zákona č.
107/1990 Sb. ]a která nakoupila vybrané výrobky
do 31.12.1992 za cenu bez daně z 73/1952., o dani z obratu,
je povinna u vybraných výrobků, s výjimkou
vybraných výrobků, na které se vztahují
ustanovení § 8, § 12 odst. 1,písm. b)
až d), § 23, § 29 písm. a) a b) a vybraných
výrobků, pro které je stanoven a sazba daně
nula:
a) provést fyzickou inventuru zásob k 31.12.1992,
b) přiznat a odvést spotřební daň
podle § 13 a § 14 z inventarizovaných zásob.
(3) Právnická nebo fyzická osoba uvedená
v odstavci 2 musí spotřební daň přiznat
a odvést podle § 13 a § 14 nejpozději
za třetí zdaňovací období po
1.1.1993.
(4) První měsíc od účinnosti
tohoto zákona odvádějí plátci
daně, kteří byli do 31. prosince 1992 plátci
daně z obratu, daň denně, pokud jejich měsíční
daňová povinnost v prosinci 1992 přesáhla
částku 100 000 Kčs. Daň odvádějí
v tomto období denně i plátci daně
z uhlovodíkových paliv a maziv. Lhůty odvodu
a splatnost daně jsou stanoveny v § 14 odst. 3 a 6.
V období účinnosti tohoto ustanovení
se nepoužije ustanovení § 14 odst. 8.
(5) V případě nároků
z vad, které byly uplatněny v zákonné
lhůtě u vybraného výrobku nakoupeného
do 31.12.1992 a jejichž oprávněnost byla uznána
po 1.1.1993, mají plátci spotřební
daně nárok na vrácení daně
podle § 12 odst. 1 písm. d) pouze do výše
zaplacené daně z obratu.
Podle dosavadních předpisů se až
do svého ukončení posuzují všechny
lhůty, které začaly běžet přede
dnem účinnosti tohoto zákona, jakož
i lhůty pro uplatnění práv, která
se řídí dosavadními předpisy,
i když začnou běžet po účinnosti
tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1. ledna 1993.
I. Úvod
Součástí přechodu čs. hospodářství
k tržní ekonomice je zásadní reforma
systému daní. Celková koncepce daňové
reformy byla zpracována federálním ministerstvem
financí ve spolupráci s ministerstvy financí
obou republik a schválena usnesením vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
č. 532/1990 ze dne 2.8.1990. Věcná náplň
daňové reformy byla projednána na zasedání
Finanční rady České a Slovenské
Federativní Republiky dne 22.4.1991, kde byla potvrzena
nezbytnost legislativní úpravy nepřímých
daní na federální úrovni. Federální
ministerstvo financí proto zpracovalo návrh zákona
o spotřebních daních, který byl schválen
Federálním shromážděním
dne 16.4.1992.
Návrh zákona byl zpracován podle podkladů
specializovaných pracovních skupin složených
ze zástupců všech tří ministerstev
financí, zástupců významných
výrobních a odbytových organizací
z obou republik a zástupců dalších zainteresovaných
ministerstev.
Na základě připomínek a námětů
pracovníků finančních orgánů,
pracovníků obecních a okresních úřadů
byl zpracován dále návrh novely tohoto zákona,
který řeší otázky spravovatelnosti
spotřebních daní tak, aby byla co nejjednodušší
a zároveň, aby pokud možno snížila
možnost daňových úniků.
Výjimkou je doplnění některých
uhlovodíkových paliv a maziv do předmětu
daně, neboť se zjistilo, že místo miotorové
nafty je možné používat nejrůznější
směsi nebo jiné ropné výrobky. Tato
paliva a maziva budou zdaněna stejnou sazbou, jako motorová
nafta. Další věcnou změnou je doplnění
nové sazby za cigaretový tabák.
Všechny směny, které novela obsahuje, jsou
obsaženy v předloženém návrhu zákona
ČNR a objasněny v důvodové zprávě
(s výjimkou změn vyplvajících z oprav
textových chyb ve znění zákona o spotřebních
daní ch uveřejněném ve Sbírce
zákonů). Návrh zákona ČNR rovněž
obsahuje změny vyplývající z nového
státoprávního uspořádání.
Tyto změny, které vyplývají z textu
zákona jsou v něm označeny, také neobjasňujeme
v důvodové zprávě.
Nejdůležitější věcná
změna (kromě změn legislativních)
je obsažena v odkazu pod čarou 12), který stanoví,
že i v rámci celní unie musí existovat
daňová hranice a že z daňového
hlediska je nutné považovat dodávky ze a do
Slovenské republiky za dovoz a vývoz.
II Současný stav
Platná československá legislativa spotřební
daně nezná a jejich funkci částečně
nahrazuje stávající systém daně
z obratu. Daň z obratu zatěžuje prodej a vnitropodnikové
použití výrobků. Daň z obratu
není uplatňována u dodávek pro výrobní
spotřebu (až na některé výjimky)
a pro vývoz. Okruh plátců daně je
vymezen ve smyslu zákona č.73/1952 Sb., o dani z
obratu, ve znění zákona č.107/1990
Sb.
V rámci zjednodušení výpočtu
a odvodu daně z obratu provedeného k 1.1.1991 byl
kromě sjednocení sazeb daně do čtyř
pásem stanoven i vybraný okruh spotřebních
výrobků se zvláštní úrovní
zdanění. U tohoto okruhu spotřebních
výrobků je zaveden systém zdanění
buď procentní sazbou z prodejní ceny, jak je
obvyklé u převážné většiny
výrobků podléhajících dani
z obratu, nebo sazbou stanovenou pevnou částkou
v korunách za jednotku množství, což se
nejvíce blíží připravovanému
způsobu zdaňování spotřebními
daněmi.
Dosavadní systém zdanění prodeje daní
z obratu však stále ještě nevyhovuje podmínkám
tržního hospodářství.
III. Základní principy systému spotřebních
daní
Jak již bylo konstatováno, v návaznosti na
cíle komplexní daňové reformy budou
zavedeny dva základní druhy nepřímých
daní - daň z přidané hodnoty a spotřební
daně. Postavení spotřebních daní
je nutno považovat za zcela specifické, neboť
tyto daně představují vedle zdanění
daní z přidané hodnoty další
zdanění u vybraných výrobků
spotřebního charakteru.
K typickým znakům spotřebních daní
patří, že ekonomicky postihují spotřebu
vybraného okruhu výrobků bez ohledu na to,
zda příslušné výrobky byly v
tuzemsku vyrobeny nebo do tuzemska dovezeny.
Při výběru okruhu výrobků,
které budou podléhat spotřebním daním,
se přihlíželo především
k fiskálním záměrům státu,
jak je to všude ve světě běžné.
to je dáno tím, že výrobky zdaňované
spotřebními daněmi mají velice malou
pružnost poptávky a daňový výnos
z nich je tedy relativně stálý a rovnoměrný.
V porovnání se současným stavem vychází
navržený okruh výrobků z předpokladu,
že počátkem roku 1993 již bude tržní
situace ve znační míře konsolidována,
a ze záměrů harmonizace systému nepřímých
daní v zemích Evropských společenství.
Proto je rozsah výrobků zdaněných
spotřebními daněmi nižší,
než rozsah výrobků z odvětví
XVIII Sazebníku daně z obratu. Při respektování
všech těchto skutečností se navrhuje
uplatnit spotřební daně u těchto skupin
výrobků:
- uhlovodíková paliva a maziva,
- líh a lihoviny,
- pivo,
-víno,
- tabákové výrobky.
Spotřební daně se stávají součástí
základu pro výpočet daně z přidané
hodnoty. Tento princip ekonomický dopad spotřebních
daní dále multiplikuje. Daně budou vybírány
jednorázově. Zákonem stanovená výše
daní musí být stejná na celém
území ČR, což je nezbytné z hlediska
dodržení regulérních podmínek
hospodářské soutěže.
IV. Přístup ke zpracování návrhu
zákona.
Při formulování jednotlivých ustanovení
zákona vycházeli předkladatelé z podmínek
ekonomiky České republiky a z obecně platných
principů uplatňovaných v zemích Evropských
společenství. Byly respektovány směrnice
Evropských společenství týkající
se spotřebních daní. Odůvodnění
jednotlivých ustanovení je uvedeno v části
VI. Důvodové zprávy. Návrh zákona
zachovává princip neutrality nepřímých
daní, t.j. nezávislost na postavení plátce
daně (velký podnik nebo malý podnikatel),
na neekonomických vlivech (ekologie, sociální
vlivy a pod.), na sídle plátce daně (v rámci
jednotného trhu mají všichni plátci
stejné podmínky) apod. Proto návrh zákona
vychází z podmínky jednotné úrovně
zdanění vybraných výrobků na
celém území České republiky
bez ohledu na to, zda jde o výrobky vyrobené v tuzemsku
nebo o výrobky dovezené.
Návrh zákona obsahuje tři části.
V první části jsou ustanovení platná
pro všechny skupiny vybraných výrobků.
Ve druhé části jsou pak ustanovení,
která se týkají vždy jen jedné
skupiny, pokud si specifika této skupiny vyžadují,
aby se úprava některých vztahů lišila
od úpravy obecné. Týká se to vymezení
předmětu daně, základu daně,
sazeb daně a u některých skupin i rozsahu
plátců daně nebo osvobození od daně.
Třetí část obsahuje přechodná
a závěrečná ustanovení.
V. Očekávaný výnos spotřebních
daní
Vyčíslení očekávaného
výnosu spotřebních daní v roce 1993
vychází z předpokladu, že dnešní
výnos daně z obratu u vybraných výrobků
bude přetransformován do výnosu zaváděných
spotřebních daní a do výnosu části
daně z přidané hodnoty připadající
na spotřební daně. Výjimku tvoří
skupina tabákových výrobků, kde výnos
spotřebních daní obsáhne celý
výnos daně z obratu a příslušná
část daně z přidané hodnoty
bude znamenat zvýšení tohoto výnosu.
Zároveň je však u některých skupin
vybraných výrobků navržena nulová
sazba spotřební daně. Jde jednak o výrobky,
u kterých dosavadní sazba daně z obratu je
nižší,než předpokládaná
sazba daně z přidané hodnoty. Dále
to jsou výrobky, které dnes odebírá
asi 90 % odběratelů bez daně z obratu. V
obou případech by stanovení nenulových
sazeb spotřebních daní znamenalo neadekvátní
růst cen nejen u těchto vybraných výrobků,
ale i u výrobků navazujících. V případě
čistého lihu, který zdaněn být
musí, je tento problém řešen osvobozením
od daně při dodávkách čistého
lihu pro navazující odvětví v rozsahu
uplatňovaném v dnešním systému
daně z obratu.
Konkrétní sazby spotřebních daní,
které jsou uvedeny v návrhu zákona, vycházejí
z předpokládané sazby daně z přidané
hodnoty ve výši 23 %.
Kvantifikace výnosu spotřebních daní
podle sazeb obsažených v návrhu zákona
vychází z údajů o zdanitelných
dodávkách vybraných výrobků
za období 1.-9. měsíce r.1991. Jde o poslední
údaj daňové statistiky, který v okamžiku
propočítání sazeb spotřebních
daní byl k dispozici. K vytvoření srovnatelné
základny byly údaje za 1.-9. měsíc
lineárně povýšeny o jednu čtvrtinu
k dosažení celoročních hodnot. Za těchto
předpokladů lze očekávaný výnos
nepřímých daní u vybraných
výrobků při předpokládané
sazbě daně z přidané hodnoty 23 %
kvantifikovat takto:
výnos spotřebních daní | 62,9 mld. Kčs |
daň z přidané hodnoty zvyšující spotřební daň | 14,4 mld. Kčs |
celkem | 77,3 mld. Kčs |
Pro srovnání je možné konstatovat, že
celkový výnos daně z obratu připadající
na vybrané výrobky dosáhl v roce 1990 hodnoty
79 mld. Kčs a očekávaný výnos
téže daně za rok 1991 představuje částku
cca 75 mld. Kčs.
Výše uvedené kvantifikace očekávaného
výnosu daní mají pochopitelně pouze
orientační charakter, neboť předpokládají
strukturu spotřeby roku 1991. Úroveň a strukturu
spotřeby roku 1993 nelze v daném okamžiku s
potřebnou dávkou pravděpodobnosti odhadnout.
VI. Odůvodnění jednotlivých ustanovení
návrhu zákona
1. Úvodní ustanovení (§ 1)
Spotřební daň je daní nepřímou,
to znamená, že ve svých důsledcích
je zdaněna konečná spotřeba. Potřeba
kontrolovatelnosti a spravovatelnosti daně však vyžaduje,
aby byla vybírána přímo u výrobců.
Plátci daně tak vlastně vybírají
daň od spotřebitel prostřednictvím
cen a tuto daň pak odvádějí do státního
rozpočtu. Zákon pak stanoví podmínky,
podle kterých bude spotřební daň působit.
V tomto ustanovení je také zakotvena zásada
jednorázovosti zdanění spotřebními
daněmi na rozdíl od daně z přidané
hodnoty, která se vybírá postupně
podle jednotlivých stupňů zpracování.
2. Vymezení pojmů (§ 2)
Základní pojmy jsou vymezeny tak, aby mohlo být
v dalších ustanoveních jednoznačně
stanoveno, kdy vzniká daňová povinnost. Vymezení
základních pojmů bylo původně
uvedeno v důvodové zprávě k zásadám
zákona o spotřebních daních s tím,
že bude zahrnuto přímo do zákona.
Základním pojmem nutným pro definování
vzniku daňové povinnosti je vyskladnění.
Původně vyskladnění znamenalo, že
veškeré vybrané výrobky odcházejí
od výrobce zdaněné. Vzhledem k tomu, že
nebylo možné přesně určit pojem
"uzavřené provozní prostory výrobce"
a že postup zdanění při fyzickém
vydání vybraných výrobků k
dalšímu zpracování by byl administrativně
neúměrně komplikovaný, byl novelou
vypuštěn bud 2 z písmene f). V tomto případě,
např. při lahvování piva, je pivo
v cisterně převáženo z výrobny
do stáčírny lahví nezdaněné
a zdaňuje se až pivo lahvové.
Dále se v novém bodě 3 novelou zjednodušuje
postup při zdanění vína v případech,
kdy plátce daně z vína prodává
nebo konzumuje své výrobky ve vlastním sklípku.
V souvislosti s tím je upraven i § 10 odstavec 6.
3. Plátci daně (§ 3)
Návrh zákona zahrnuje do okruhu plátců
daně všechny právnické a fyzické
osoby, které vyrábějí, dovážejí
nebo vyvážejí vybrané výrobky,
bez ohledu na to, zda v této oblasti provozují podnikatelskou
činnost. Jde o to, aby byly zdaněny všechny
dovozy vybraných výrobků (pokud nejsou osvobozeny
od daně) a aby se daňová povinnost vztahovala
i na osoby, které provozují nedovolenou podnikatelskou
činnost.
Okruh plátců daně pak také zahrnuje
právnické nebo fyzické osoby, které
zakoupí vybrané výrobky bez daně v
rámci osvobození od daně, ale pak je použijí
pro jiné účely, než na které
se osvobození vztahuje.
4. Předmět daně (§ 4)
Rozsah vybraných výrobků je v zásadě
obdobný jako u většiny zemí Evropských
společenství. Bližší vymezení
je obsažnov části druhé návrhu
zákona u jednotlivých skupin vybraných výrobků.
V tomto ustanovení je také deklarováno zamezení
dvojího zdanění vybraných výrobků
spotřebními daněmi.
5.Vznik daňové povinnosti (§ 5)
Vznik daňové povinnosti je stanoven odlišně
pro tuzemskou výrobu a pro dovoz vzhledem k tomu, že
správu daně u dovážených vybraných
výrobků bude vykonávat celnice. Navíc
je definován také pro případy, kdy
hrozí obcházení ustanovení o osvobození
od daně a o vrácení daně. Místo
plnění není třeba v zákonu
definovat, neboť tento institut budou řešit zákony
o správě daní.
Zánik daňové povinnosti není v tomto
zákoně upraven, neboť bude řešen
předpisy souvisejícími (správa daně,
clení zákon).
Novelou bylo zpřesněno ustanovení odst. 1
písm. d) tak aby ke vzniku daňové povinnosti
nedošlo v případě, kdy se jedná
o vyskladnění, na které se vztahuje osvobození
od daně.
Dále je zpřesněno v odst. 1 písm.e)
datum vzniku daňové povinnosti v případech,
kdy dojde ke škodě na vybraných výrobcích
ještě před vyskladněním. Podle
původního znění by také nemuselo
dojít ke vzniku daňové povinnosti vůbec
(např. pro insolvenci subjektu povinného náhradou
škody) a státní rozpočet by tak byl
zkrácen ve svých příjmech.
6. Základ daně a sazby daně (§ 6
a § 7)
Tato ustanovení vymezují pouze obecné principy
včetně zásady jednotnosti sazeb. Bližší
vymezení jsou uvedena v části druhé
návrhu zákona u jednotlivých skupin vybraných
výrobků.
7. Osvobození od daně (§ 8 a § 9)
Protože účelem spotřebních daní
je zdanění spotřeby vybraných výrobků
na území ČR, je daňově osvobozen
veškerý vývoz. Jestliže se však v
zásadách zákona předpokládalo
osvobození dodávek pro vývoz od spotřební
daně, je v návrhu zákona tento přístup
nahrazen institutem vrácení daně podle §
12 vzhledem k nutnosti zamezení možných daňových
úniků.
Osvobozen je i dovoz vybraných výrobků v
souladu s platnou zákonnou úpravou v celní
oblasti. Výjimku tvoří dovážené
vybrané výrobky určené k vědeckým,
výzkumným, vyučovacím, výchovný,
kulturně výchovným, vyšetřovacím,
léčebný, služebním a náboženským
účelům a k zabezpečení obranyschopnosti
země a bezpečnosti. Dále pak vybrané
výrobky dovezené na základě všeobecného
systému celních preferencí nebo na základě
mezinárodních dohod o celní unii a oblastech
volného obchodu. U těchto vybraných výrobků
předpokládáme zdanění spotřebními
daněmi.
Osvobození vybraných výrobků určených
k použití jako vzorky se uplatní pouze v tom
případě, že plátce musí
vyskladnit vybrané výrobky pro tyto účely
bez ohledu na svoji vůli.
Novelou zákona byl rozšířen okruh vybraných
výrobků, které podléhají zdanění,
ačkoliv jsou osvobozeny od cla. Jde o vybrané výrobky
dovážené pro potřebu státem registrovaných
církví a pod (viz odkaz pod čarou 13).
Rovněž vybrané výrobky dovážené
ze SR budou podléhat při dovozu dani, i když
budou osvobozeny od cla v rámci dohody o celní unii.
Zdanění vybraných výrobků dovážených
pro osoby a orgány požívající
výsad a imunit bude řešeno zvláštní
vyhláškou.
8.Vystavování daňových dokladů
(§ 10)
Plátce je povinen vystavit daňový doklad,
který prokazatelně potvrdí základ
daně a umožní její výpočet.
Zákon určuje odlišný postup u vybraných
výrobků z tuzemské výroby a z dovozu
s ohledem na to, že správu daně u dovozu musí
vykonávat celní orgány
Novelou zákona byl tento paragraf zpřesněn na základě projednání s ministerstvy financí ČR a SR s ohledem na nutnost vyjasnit některá ustanovení. Úprava reflektuje skutečnost, že k vyskladnění může dojít v době, kdy již není možno v tentýž den vystavit daňový doklad (odstavec 1). V odstavci 1 písm. a) a b) došlo k terminologickému sjednocení se zákonem o dani z přidané hodnoty. v odst. 1 písm. c) úprava vychází z povinnosti používat pouze číselník Celního sazebníku. v odst.3 jde o změnu v souvislosti se změnou uvedenou v § 5 odst. 1 písm. e). Vypuštěním původního odstavce 4 se řeší komplikace spojené se vztahem daňových a účetních dokladů; tím je zdůrazněno, že se jedná o dva naprosto autonomní okruhy dokladů. Proto byla vypuštěna i poslední věta z původního odstavce 8. Nově byl doplněn odst.6 v souvislosti s § 2 písm. f) nově ozn. bod 3, což odstraňuje zbytečnou administrativu při zdanění pěstitelů vína při prodeji ve vlastním sklípku. V souvislosti s úpravou § 10 byly vypuštěny i původní poznámky pod čarou 16) až 18).
9. Výpočet daně (§ 11)
Návrh zákona stanoví způsob výpočtu
ta, aby si plátce daně mohl vypočítat
daň sám, pokud má takovou povinnost stanovenu.
10. Vrácení daně (§ 12)
Vrácení daně především
zajistí praktickou a kontrolovatelnou aplikaci zásady,
že vyvážené vybrané výrobky
musí opustit naše území nezdaněné.
Vrácení daně ovšem není možné,
pokud se nejedná o vývoz v rámci podnikatelské
činnosti. Dále má vrácení daně
zabránit dvojímu zdanění u vybraných
výrobků a neodůvodněnému uplatnění
daně v případech vrácení vybraných
výrobků zpět výrobci a v případech
oprávněných reklamací.
V případech vývozu do tzv. exteritoriálních
území (zahraniční zastupitelství
apod.) nebo dodávek pro obchody s bezcelním zbožím
návrh zákona předpokládá, že
podrobnější úpravu s cílem zamezit
zneužívání vracení daně
bude řešit vyhláška, kterou vydají
společně federální ministerstvo financí
a federální ministerstvo zahraničních
věcí.
Novela v odstavci 1 písm. b) zpřesňuje den
vzniku nároku na vrácení daně a zároveň
řeší otázku problémů spojených
např. s výrobu vína, kdy smícháním
dvou nebo více druhů odrůdových vín
vznikne víno známkové, což obojí
spadá pod definici révového vína podle
§ 35.
Novela dále nově upravuje otázky spojené
s dodávkami vybraných výrobků osobám
jiných států, požívajících
výsad a imunit podle mezinárodních úmluv.
dodávky totiž realizují nejenom plátci
daně. Nová úprava umožní řešit
vyhláškou celý problém ve všech
souvislostech. Navíc bylo nutno do poznámek pod
čarou doplnit další právní předpisy,
které vymezují okruh osob požívajících
výsad a imunit.s
11. Daňové přiznání, odvod
a splatnost daně, registrace a oznamovací povinnost,
penále a pokuty, správa daně (§ 13 až
§ 17)
Návrh zákona vychází z principu samozdanění.
To znamená, že plátce je povinen sám
přiznat a odvést daň ve stanovených
lhůtách (§13 a § 14). V obou ustanoveních
je vyjádřena i odlišnost postupu při
zdanění vybraných výrobků vyráběných
v tuzemsku a vybraných výrobků dovážených.
Novela upravuje § 14, protože systém zálohových
plateb daně z obratu, který ve schváleném
znění převzal i zákon o spotřebních
daních, neodpovídá podmínkám
plánovaného hospodářství, které
prakticky zajišťuje rovnoměrnost dodávek.
Tato rovnoměrnost není samozřejmě
v tržním hospodářství garantována.
Proto je nutné přejít od zálohových
plateb stanovených finančními úřady
k zálohovým platbám vycházejícím
ze skutečné daňová povinnosti. Zároveň
se tím finanční úřady zbavují
administrativní agendy spojené se stanovováním
záloh na daň. Odpovědnost za dodržení
lhůt splatnosti a výše záloh zůstává
na plátci daně, aniž by finanční
úřad byl povinen se na ní podílet.
V odstavci 8 se novelou odstraňuje povinnost drobných
plátců odvádět daň tři
měsíce denně, i když by se jednalo o
minimální částky. Agenda s tím
spojená by neúměrně zatěžovala
nejen plátce, ale i finanční úřady.
Nová úprava umožňuje rozumný
kompromis mezi nároky na pravidelný příjem
státního rozpočtu a mezi požadavkem
na administrativní jednoduchost správy daní.
Ačkoliv obecná úprava registrace plátců
daně bude opět věcí zákonů
národních rad, pokládáme za nutné
v zájmu daňové disciplíny stanovit
povinnost registrace a oznamovací povinnost na základě
charakteru spotřebních daní tímto
zákonem (§ 15). Novela zpřesňuje registrační
povinnost co do termínu, adresáta i vymezení
plátce.
Ze stejného důvodu návrh zákona obsahuje
ustanovení o penále a pokutách (§ 16).
Jde o hmotně právní ustanovení, jehož
procesní provádění stanoví
zákony národních rad o správě
daní. Novela zpřesňuje definici dlužné
daně a doplňuje postih dalších možností
daňových úniků (odst. 1 a 2), doplňuje
možnost finančního úřadu diferencovat
mezi daňovými dlužníky (odst.3), stanovuje
splatnost sankcí (odst.5) a přesně vymezuje
kompetence mezi správci daně při vymáhání
nedoplatků daně a při penalizaci u vybraných
výrobků v tuzemsku vyráběných,
vyvážených nebo dovážených
(odst. 6 a 7).
V ostatních otázkách správy daně
odkazuje tento zákona na zvláštní předpisy,
jimiž se rozumějí příslušný
zákon ČNR a clení zákon (§ 17).
12. Uhlovodíková paliva a maziva (§ 18 až
§ 23)
Rozsah okruhu plátců daně (§ 18) je
rozšířen i na Správu hmotných
rezerv. Účelem zařazení Správy
hmotných rezerv do okruhu plátců daně
je zamezit zdanění pomaluobrátkových
zásob (asi 5 - 7 let). V tomto případě
dojde ke zdanění až při uvolnění
zásob pro konečnou spotřebu.
V souvislosti se zařazením Správy hmotných
rezerv do okruhu plátců daně jsou příslušným
způsobem doplněna i ustanovení o vzniku daňové
povinnosti (§ 20) a osvobození od daně (§
23 odst. 2).
Předmětem daně (§ 19) jsou skupiny výrobků,
které i dosud byla předmtem vyššího
zdanění podle ustanovení odvětví
XVIII Sazebníku daně z obratu. Dochází
zde proti současnosti k určitým změnám,
a to, že nadále u benzinu nebude odlišné
zdanění podle oktanového čísla
(Special, Super), ale naproti tomu bude rozlišeno zdanění
olovnatého a bezolovnatého benzinu. rovněž
zdanění stlačených a zkapalněných
plynů (s výjimkou bioplynu, který není
zdaněn) bude představovat 23 % zdanění
motorové nafty, ačkoliv účinnost těchto
paliv je motorové naftě rovnocenná. Bionafta
zdaňována nebude.
Novela doplňuje předmět daně o směsi
paliv a maziv a o další produkty, které lze
používat místo motorové nafty. Pro zamezení
daňových úniků je třeba, aby
i tyto výrobky byly zdaněny, a to stejnou sazbou,
jako motorová nafta.
V základu daně (§ 21) předpokládáme
dvě měrné jednotky podle charakteru paliv
a maziv. Čistou hmotností rozumíme hmotnost
vlastního předmětu daně vez jakéhokoli
obalu, až už se jedná např. o balení
olejů do spotřebitelského balení nebo
o cisterny pro přepravu benzinu.
Výše sazeb daně (§ 22) odpovídá
očekávanému výnosu daně z obratu
u těchto skupin výrobků v r.1991 sníženému
o podíl připadající na daň
z přidané hodnoty. Zároveň z ekologických
důvodů je stanovena nižší sazba
pro bezolovnatý benzin a též pro alternativní
paliva. Pro technický benzin a pro automobilové
a letecké motorové a převodové oleje
byla zvolena nulová sazba, neboť dnešní
výnos daně z obratu bude pokryt výnosem daně
z přidané hodnoty a uplatnění spotřebních
daní by znamenalo značné zvýšení
cen těchto výrobků. Číselné
kódy byly převzaty z platného Celního
sazebníku na rok 1992 (totéž platí i
pro ostatní skupiny vybraných výrobků).
Další výrobky, doplněné novelou
do předmětu daně, mají stejnou sazbu,
jako motorová nafta.
Kromě případů uvedených v části
první, budou osvobozena od daně (§ 23) i paliva
a maziva pro leteckou veřejnou přepravu osob a nákladů
tak, jak je to obvyklé podle recipročních
dohod v rámci Mezinárodního sdružení
leteckých dopravců (IATA). navíc se zmocňuje
vláda České republiky k postupu, kterým
by bylo možno snížit daňové zatížení
v žádoucích případech (např.
tzv. modrá a zelená nafta).