13. Líh a lihoviny (§ 24 až § 31)

Plátcem daně (§ 24) je rovněž Správa hmotných rezerv ze stejných důvodů, jako u uhlovodíkových paliv a maziv.

Předmět daně (§ 25) je definován základními pojmy o lihu, které uvádí vyhláška federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 16/1972 Sb., ze dne 28. března 1972 o hospodaření s lihem, novelizovaná vyhláškou federálního ministerstva hospodářství č. 66/1991 Sb., ze dne 31. ledna a1991. Federální ministerstvo financí požádalo republiková ministerstva financí, aby dosavadní platné vyhlášky novelizovala tak, aby byly v souladu s navrhovanou daňovou soustavou. Novela vyhlášky o lihu se připravuje. Normy ztrát při výrobě lihu jsou stanoveny ministerstvy zemědělství republik po dohodě s ministerstvy financí. Tyto normy jsou stanoveny pouze při výrobě a oběhu lihu. Na rozdíl od zásad jsou v předmětu daně zahrnuty i alkoholizované šťávy (např.Mixela).

Vznik daňové povinnosti (§ 26) je rozšířen proti části první v souvislosti s režimem výroby a spotřeby lihu.

Definice měrné jednotky lihu pro základ daně (§ 27) vychází z již citované vyhlášky o hospodaření s lihem. Základní měrnou jednotkou je metr krychloví absolutního alkoholu a odvozenou jednotkou je 1 litr absolutního alkoholu při normální teplotě 20oC, při které se objemová koncentrace zjistí skleněným areometrem na líh.

Sazby daně (§ 28) vycházejí z očekávaného výnosu daně z obratu v r.1991 sníženého o podíl výnosu daně z přidané hodnoty. Na rozdíl od dnešního stavu předpokládá zákon zdanění veškerého vyskladněného čistého lihu s výjimkou osvobození (§8 a § 29). Stejná sazba, jako na čistý líh, je stanoven a i na lihoviny a destiláty. Z hlediska kontroly výroby a oběhu lihu je třeba stanovit sazbu, byť i nulovou, na tzv. technický líh (syntetická a denaturovaný líh, vedlejší produkty při výrobě lihu obsahující líh apod.).

Mimo osvobození od daně uvedené v části první se v § 29 osvobozují navíc dodávky lihu tak, aby bylo zachováno dosavadní osvobození od daně z obratu. Takový rozsah osvobození jde nad rámce schválených zásad, kde se předpokládalo jen osvobození dodávek lihu k výrobě léčiv a farmaceutických lučebnin. Uvedená změna v osvobození od daně je motivována snahou zamezit negativním dopadům při zavedení spotřebních daní z lihu a lihovin na výrobky, pro jejichž výrobu se dnes používá nezdaněný líh. Další tituly osvobození jsou dány odlišným charakterem hospodaření s lihem. Ze stejných důvodů je stanovená třicetidenní lhůta pro registraci plátců (§ 30).

V § 29 novela zpřesňuje příjemce vzorků k výpočtu výroby či zásob lihu podle toho zda jde o výrobky vyráběné v tuzemsku nebo dovážené.

14. Pivo (§ 31 až § 33)

V předmětu daně (§ 31) je uvedeno pivo, které obsahuje 0,6% hmotnostních alkoholu, spotřební daní zdaňováno nebude.

Sazby daně (§ 33) vycházejí z očekávaného výnosu daně z obratu v r. 1991 sníženého o podíl výnosu daně z přidané hodnoty.

15. Víno (§ 34 až § 37)

Ustanovení § 34 - Plátci - akceptuje dnešní stav, kdy existuje mnoho fyzických osob, které si v minimálním množství a pro vlastní potřebu vyrábějí různé druhy ví. Pokládáme za neúnosné zatěžovat drobné pěstitele administrativu spojenou s daňovým řízením. Tato administrativa by nadměrně zatěžovala i finanční orgány neúměrně k výnosu daně, který by bylo možno očekávat. Po věcné stránce jsou tak dodrženy schválené zásady zákona, i když po formální stránce není tato skutečnost řešena formou osvobození od daně, ale formou vymezení plátců daně.

Předmět daně (§ 35) postihuje všechny druhy vín v současné době klasifikované dle JKPOV v oboru 783. Členění do skupin odpovídá dnešnímu zdanění jednotlivých druhů vín. Novela nově zařazuje odstavec 3, který zpřesňuje definici desertních vín.

Měrná jednotka stanovená pro základ daně (§ 36) je běžně užívanou měrnou jednotkou v tomto oboru. V případech dodávek vína v atypických obalech, cisternách apod. bude obsah vždy přepočítán na litry.

Sazby daně (§ 37) vycházejí ze skutečného výnosu daně z obratu za první pololetí r.1991 sníženého o podíl výnosu daně z přidané hodnoty. V případě šumivých vín a desertních vín byl tento výnos snížen o částku připadající na zdanění skleněných obalů. Pro ostatní nápoje podle § 35, odst. 1, písm. e) a pro tokajské víno je navržena nulová sazba vzhledem k tomu, že dnešní výnos daně z obratu bude pokryt výnosem daně z přidané hodnoty a uplatnění spotřební daně by znamenalo neadekvátní zvýšen cen těchto výrobků.

16. Tabákové výrobky (§ 38 až § 40)

Předmět daně (§ 38) postihuje všechny druhy tabákových výrobků.

Měrné jednotky kus pro základ daně (§ 39) bude užito u cigaret, cigarilos a doutníků . V ostatních případech bude použito měrné jednotky kilogram. U jednoho druhu výrobků bude použita vždy jen jedna měrná jednotka.

Sazby daně (§ 40) vycházejí z očekávaného výnosu daně z obratu v r.1991. Proti dnešnímu stavu jsou stanoveny tak, aby byly zdaněny stejně tuzemské i dovážené výrobky. Nulová sazba u doutníků a cigarilos je navržena proto, že dnešní výnos daně z obratu bude pokryt výnosem daně z přidané hodnoty a uplatnění spotřební daně by znamenalo neadekvátní zvýšen cen těchto výrobků.

Zákonem byla stanovena stejná sazba ve výši 35,- Kčs/kg pro všechny tabáky. V důsledku toho by mohlo dojít k rozšíření používání cigaretového tabáku na úkor cigaret, které jsou zdaněny podstatně vyšší sazbou. Porto se v novele zvyšuje sazba daně z cigaretového tabáku na 230,- Kčs/kg. Nová sazba byla propočtena z norem spotřeby tabáku na výrobu cigaret. Sazby daně u ostatních tabáku se nemění.

17. Přechodná a závěrečná ustanovení (§ 41 až § 43)

Návrh zákona o spotřebních daních vychází z toho, že zákon o dani z přidané hodnoty zruší dnes platné zákony o dani z obratu. Proto musí být řešeny problémy spojené s přechodem z daně z obratu na spotřební daně. Navrhovaná řešení mají zamezit jednak dvojímu zdanění, jednak možným daňovým únikům.

Proti schválenému zákonu byl změněn § 41 odst. 1, kdy se z původního pojetí zdanit výrobky vyskladněné před účinností a vyfakturované po účinnosti tohoto zákona spotřební daní přešlo na zdanění daní z obratu. Navíc se doplnil § 42 pro zachování právní kontinuity.

Datum účinnosti (1.1.1993) je v souladu se scénářem ekonomické reformy a shodné s předpokládaným datem účinnosti zákona o dani z přidané hodnoty.

V Praze dne ...... 1992

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP