I. Úvod
V rámci příprav daňové reformy
předkládáme České národní
radě úplné znění zákona
o dani z přidané hodnoty s promítnutím
změn vyplývajících z novely zákona
č. 222/1992 Sb., která byla předložena
Federálnímu shromáždění
a změn vyplývajících z rozdělení
ČSFR. Vzhledem k nutnosti zabezpečit včasné
legislativní projednání změn je úplné
znění předkládáno ČNR,
protože není jisté, že Federální
shromáždění předloženou
novelu zákona včas projedná a schválí.
Novela zákona o dani z přidané hodnoty řeší
především otázky zpřesnění
a zjednodušení některých ustanovení
zákona, tak aby lépe vyhovovala potřebám
efektivní správy daně. Změny oproti
současnému znění zákona jsou
v textu vyznačeny kurzívou. Při přípravě
novely nebyly akceptovány některé připomínky,
které se týkaly základních principů
a podmínek zdanění, jako je přesun
zboží nebo služeb do nižší sazby
daně, snížení limitu pro povinnou registraci,
rozšíření okruhu osvobození,
lhůty splatnosti daně a požadavky na specifický
přístup uplatňování daně
pro některá odvětví či obory.
Akceptovány nebyly také některé připomínky
formálního rázu (přemístění
paragrafů či odstavců, doplnění
některých výkladových ustanovení,
změny používaných pojmů apod.),
které nejsou v současné době podstatné
a spíše by znamenaly komplikovanější
návaznost novely na současně platné
znění zákona č. 222/1992 Sb. V novele
jsou řešeny zejména technické záležitosti,
jejichž zjednodušení a zpřesnění
by mělo přispět k jednoduššímu
uplatňování daně, a to jak na straně
podnikatelských subjektů, tak i na straně
správců daně.
II. Základní principy daně z přidané
hodnoty
Daň z přidané hodnoty je nepřímou
daní, která zatěžuje konečného
spotřebitele, ale odvádí ji dodavatel. Postihuje
veškerou spotřebu včetně vlastní
spotřeby podnikatele. Obdobně jako v systému
daně z obratu zajišťují plátci
daně vlastně její vybírání
od konečného spotřebitele, na rozdíl
od daně z obratu se vybírá po částech
v jednotlivých fázích výroby a odbytu
při prodeji a nákupu. Plátce daně
má nárok odpočítat od své daňové
povinnosti na výstupu částku daně,
kterou zaplatil svým dodavatelům na vstupu. Tím
vlastně zdaňuje pouze svou "přidanou
hodnotu". Tíhu daně tak nese konečný
spotřebitel v prodejní ceně nakoupeného
zboží a služby a nemá už nárok
na odpočet daně na vstupu.
Nejvýraznějším atributem a zároveň
i výhodou systému daně z přidané
hodnoty je její neutralita, pokud jsou dodrženy základní
podmínky fungování daně. Tím,
že se daň vztahuje na všechny podnikatelské
aktivity (s výjimkou osvobozených činností)
a všechny podnikatelské subjekty (s výjimkou
podnikatelů s malým obratem) vytváří
pro všechny formy podnikatelské činnosti z
daňového hlediska rovnocenné podmínky.
Daň je neutrální i vůči zahraničnímu
obchodu, protože dovoz zboží včetně
individuálního je zdaňován ve stejné
výši jako tuzemské zboží a export
zdaňován není.
Systém daně z přidané hodnoty nutí
všechny podnikatelské subjekty k daňové
disciplině a účinně zabraňuje
daňovým únikům. Plátce daně
si může odpočítat daň zaplacenou
na vstupu při nákupu zboží a tato částka
je vlastně pro jeho dodavatele daní na výstupu.
Systém odpočtů, který bude úzce
navazovat na vedení účetních dokladů,
tedy nutí všechny zainteresované subjekty,
aby vedly pečlivě doklady o svých daňových
povinnostech a odpočtech.
V podniku, který bude plátcem daně, se bude
pro stanovení vlastní daňové povinnosti
vůči státnímu rozpočtu, daně
na vstupu a daně na výstupu vycházet z účetnictví.
Na daňových dokladech, kterými budou nejčastěji
faktury, bude třeba uvádět zvlášť
cenu bez daně a zvlášť daň. Při
stanovení výše vlastní daňové
povinnosti a údajů pro daňové přiznání
bude podnik vycházet z přijatých a vystavených
daňových dokladů ve zdaňovacím
období.
Při dovozu je dovozce při propuštění
zboží do volného oběhu povinen zaplatit
zároveň se clem i daň z přidané
hodnoty. Základem pro výpočet daně
je součet základu pro vyměření
cla (celní hodnota), cla a poplatků vybíraných
celnicemi při dovozu zboží a popř. i
spotřební daně, pokud se na výrobek
uplatňuje. Daň zaplacenou při dovozu si mohou
plátci podle stejného mechanismu jako při
nákupu v tuzemsku odpočítat od své
daně na výstupu.
Dodávky určené na vývoz budou od daňové
povinnosti osvobozeny a vývozci budou mít možnost
odpočítat daň zaplacenou na vstupu, pokud
zboží bylo prokazatelně vyvezeno do zahraničí.
Tento princip vyplývá z toho, že daň
z přidané hodnoty je v podstatě "spotřební
daní", a proto by bylo nelogické zatěžovat
touto daní i zboží určené na
vývoz, které by tak bylo znevýhodněno
v zahraniční konkurenci. Nárok na vrácení
daně nebudou mít subjekty, které nejsou registrovanými
plátci (např. zahraniční turisté).
III. Zdůvodnění návrhu zákona
K § 1:
Dani z přidané hodnoty (dále jen "dani")
podléhají zdanitelná plnění,
zboží z dovozu a také příležitostná
autobusová doprava v tuzemsku, kterou uskutečňuje
zahraniční provozovatel. Na základě
připomínek ministerstva dopravy se novelou zpřesňuje
předmět úpravy a zavádí se
legislativní zkratka pro příležitostnou
autobusovou přepravu v tuzemsku.
K § 2:
V tomto paragrafu jsou vymezeny základní pojmy zejména
zdanitelné plnění v rámci podnikání,
které je vlastně předmětem daně.
Novelou se navrhuje doplnění a upřesnění
některých pojmů, jedná se především
o pojmy vztahující se k určení výše
vlastní daňové povinnosti plátce -
daň na vstupu, odpočet daně, vlastní
daňová povinnost, nadměrný odpočet
a doklad o použití. Podrobněji se definuje
osobní automobil vzhledem k zákazu odpočtu
při jeho nákupu, a to v návaznosti na připravované
znění zákona o silniční dopravě.
K § 3:
Osobami, které jsou povinny platit daň, jsou v tuzemsku
všechny právnické a fyzické osoby při
nákupu zboží, přijetí služeb
a práv, což znamená, že daň se
při nákupu uplatňuje vždy a jednotně
bez ohledu na právní postavení a vlastnické
vztahy a bez ohledu na to, zda se jedná o podnikání
či soukromou nebo společenskou spotřebu.
Při dovozu zboží jsou povinny daň zaplatit
všechny osoby, kterým má být propuštěno
zboží. Novelou se text se upravuje podle legislativní
zkratky zavedené § 1.
K § 4:
Osobami podléhajícími dani jsou fyzické
a právnické osoby, které provádějí
zdanitelná plnění v rámci podnikání,
tedy vlastně všechny podnikatelské subjekty.
Novelou se vypouštějí slova "v rámci
podnikání" jako nadbytečná, protože
již jsou jednou obsažena v definici zdanitelného
plnění.
K § 5:
Skutečnými plátci jsou pak osoby podléhající
dani, t. j. podnikatelé, jejichž obrat překročí
stanovený limit ve výši 6 mil. Kčs ročně,
resp. 1, 5 mil. Kčs za tři po sobě následující
měsíce. V návaznosti na upřesnění,
kdy se podnikatel stává plátcem, t. j. tím,
že překročí stanovený limit,
nikoliv až registrací u finančního orgánu,
se novelou upřesňuje vymezení okruhu plátců
a jejich povinnosti požádat do stanovené lhůty
o registraci a vypořádat daň při registraci
nového subjektu popř. při zrušení
registrace.
S ohledem na kapacity finančních orgánů
se stanovuje, že při překročení
limitu je podnikatel povinen žádost o registraci předložit
do 20. dne měsíce následujícího
po období, ve kterém překročil limit,
aby byla zajištěna alespoň minimální
doba na vyřízení.
Velmi závažným opatřením je povinná
registrace osob, které společně podnikají,
protože by zde docházelo k dělení obratu,
a tím i k obcházení daňové
povinnosti. Na závadu je neexistence jednoznačné
právní úpravy společného podnikání.
Doplňuje se povinnost pro osoby podléhající
dani, aby předložily žádost o registraci
již ke dni zahájení podnikání,
pokud předpokládají, že budou mít
vyšší obrat. Důvodem pro toto opatření
je, aby tito plátci neměli dočasně
"daňové prázdniny" s negativními
dopady na výnos daně.
Povinnost vypořádat daň při zrušení
registrace plátce se upřesňuje nejen na hmotný,
ale i nehmotný majetek a podle účetního
stavu. Stejně tak se upřesňuje nárok
na odpočet již zaplacené a zaúčtované
daně při nové registraci, avšak tato
možnost se omezuje na majetek pořízený
nejdéle 12 měsíců před účinností
registrace. Vzhledem k obecnému režimu nákupu
za ceny včetně daně v systému daně
z přidané hodnoty se doplňuje ustanovení
o tom, že se pro účely odpočtu při
registraci plátce uznávají i doklady, ve
kterých se uvádí cena vč. daně,
t. j. nejen daňové doklady.
K § 6:
Vymezení osob majících zvláštní
vztah k plátci se zavádí proto, že tyto
osoby mohou vzhledem ke svým vztahům získat
výhody, spočívající v tom,
že obdrží zboží nebo služby
za cenu nižší než je cena obvyklá,
nebo zcela bez úplaty a tím by došlo ke krácení
daně. V těchto případech je tedy v
zákoně výslovně stanoveno, že
základem pro výpočet daně je cena
obvyklá. Osobami, majícími zvláštní
vztah k plátci jsou osoby, které jsou statutárním
orgánem plátce nebo jeho členem, členové
dozorčích rad a osoby mající kontrolu
nad plátcem atd. a také osoby, které mají
zvláštní vztah k fyzickým osobám
- plátcům daně. Jedná se o osoby v
příbuzenském vztahu. Novelou se navrhuje
mezi osoby blízké plátci doplnit také
zaměstnance a předejít tím možnostem
zneužití dodání zboží a
služeb za ceny nižší než obvyklé
nebo bezúplatně, a tím i krácení
daně.
K § 7:
Předmětem daně jsou veškerá zdanitelná
plnění v rámci podnikání v
tuzemsku, a to za úplatu i bez úplaty včetně
naturálního plnění. Novelou se upřesňuje,
co se také považuje za zdanitelné plnění.
Plně do tohoto pojmu patří i plnění
pro osoby blízké plátci a je zbytečné
je zvlášť uvádět. Stejně
tak plněním pro účely nesouvisející
s podnikáním je i osobní spotřeba
plátce a proto se zvlášť již neuvádí.
K § 8:
Tímto paragrafem se vymezuje místo zdanitelného
plnění. Pokud je uskutečněno zdanitelné
plnění na vymezeném daňovém
území, kterým je tuzemsko, podléhá
zdanění.
K § 9:
V samostatném paragrafu je podrobně uvedeno, kdy
se zdanitelné plnění považuje ve všech
případech za uskutečněné (dodání
zboží, poskytnutí služeb, leasing atd.).
V návaznosti na vymezení uskutečnění
zdanitelného plnění je pro jednotlivý
typy zdanitelných plnění definován
vznik daňové povinnosti. Ve vymezení uskutečnění
zdanitelného plnění se v rámci novely
s věcnými změnami nepočítá,
pouze se upřesňuje text.
K § 10:
Daňová povinnost vzniká dnem vystavení
daňového dokladu za zdanitelné plnění.
Přitom je plátce povinen vystavit daňový
doklad nejpozději do 15 dnů ode dne uskutečnění
zdanitelného plnění. Pokud není stanovena
povinnost vystavit daňový doklad vzniká daňová
povinnost dnem uskutečnění zdanitelného
plnění.
K § 11:
Tímto paragrafem se vymezují základní
návaznosti na účetnictví. Na ustanovení
týkající se vedení záznamů
pro daňové účely a daňových
dokladů bude navazovat nová účtová
osnova, která vstoupí v platnost od 1. ledna 1993
a podle ní bude řešeno účtovaní
jak daně z přidané hodnoty včetně
jejího odvodu do státního rozpočtu,
tak i účtování dalších
daní v rámci nové daňové soustavy.
K § 12:
Plátce ke povinen vystavit daňový doklad
nejpozději do 15 dnů. Daňový doklad
musí obsahovat kromě identifikačních
údajů plátce a kupujícího název,
množství zboží nebo rozsah plnění,
datum vystavení dokladu a především
výši ceny bez daně a samostatně výši
daně.
Do požadovaných údajů pro daňové
doklady se novelou doplňují pořadové
číslo dokladu, sazba daně a zaokrouhlení
daně na celé koruny nahoru. Dále se v návaznosti
na zákon ČNR o správě daní
a poplatků upřesňuje název "daňové
identifikační číslo".
Navrhuje se připojit nové odstavec, který
definuje obsah dokladu o použití, který bude
vystavován zejména u plnění pro účely
nesouvisející s podnikáním včetně
osobní spotřeby plátce. Dále se navrhuje
v novém samostatném odstavci stanovit povinnost
zaplatit daň, jestliže daňový doklad
neoprávněně vystaví osoba, která
není plátcem. V tomto případě
není nárok na uplatnění odpočtu
daně a daň na výstupu je nutné zaplatit
celou.
Nově se také stanoví povinnost oznámit
vystavení daňového dokladu osobou, která
není registrována jako plátce a povinnost
daň zaplatit. Toto porušení předpisů,
které by mohlo být zneužito k obohacení
na úkor daňové povinnosti se bude také
postihovat sankcí uvedenou v § 42.
Na základě připomínek ministerstva
dopravy se z technických důvodů pro přepravu
osob považuje za daňový doklad doklad o zaplacení
(jízdenka).
K § 13:
Daňové dobropisy a vrubopisy se vystavují
v případě, že dojde ke snížení
nebo zvýšení základu daně podle
§ 15 avšak pouze na rozdíl mezi původní
a zvýšenou nebo sníženou cenou.
Vzhledem k nemožnosti ve všech případech
opravy základu daně uvádět datum vystavení
původního daňového dokladu se navrhuje
tento údaj vypustit a zpřesnit požadované
údaje odkazem na § 12.
K § 14:
Základem daně je cena za zdanitelné plnění,
která neobsahuje daň z přidané hodnoty.
Pokud není ve smlouvě uvedena konkrétní,
sjednaná cena, vypočte se daň z ceny obvyklé.
Jestliže je zdaňován výrobek podléhající
současně i spotřební dani, např.
benzin, základem daně je cena včetně
spotřební daně. Specificky je řešeno
stanovení základu daně při koupi najaté
věci formou finančního leasingu. Z důvodů
zabránění snižování základu
daně se novelou zpřesňuje jeho vymezení
v případě, že cena předmětu
při koupi najaté věci přesáhne
1 000 000 Kčs a stanoví se minimálně
ve výši obvyklé ceny.
V novele se na základě připomínek
příslušných resortů navrhuje
specifický přístup při stanovení
základu daně při prodeji zlata ve slitcích
nebo mincích, při prodeji platných bankovek
nebo mincí pro sběratelské účely
a při prodeji platných československých
poštovních cenin a kolků.
K § 15:
Tímto paragrafem se vymezují případy,
kdy je možno provést opravu základu daně.
V novele se místo chybně uvedeného slova
"nového" uvádí správný
pojem "původního". Pojem "nový
základ" je totiž totožný s pojmem
"opravený základ". Dále se upřesňuje
okruh osob oprávněných provádět
opravu základu daně pouze na plátce, kteří
byli plátci v době původního plnění.
K § 16:
Sazby daně byly schváleny dvě, a to základní
ve výši 23% pro všechno zboží s výjimkou
zboží uvedeného v příloze č.
1 k zákonu a tepelné energie, pro které platí
sazba 5% daně. Do snížené sazby daně
podle přílohy č. 1 jsou zařazeny především
základní potraviny a dále paliva, elektrická
energie, voda a plyn, léky, noviny, časopisy a knihy,
invalidní vozíky, ortopedické a protetické
výrobky a některé ekologicky "přátelské"
výrobky (elektromobily, bioplyn, výrobky z recyklovaného
papíru apod.). Při klasifikaci zboží
uvedeného v příloze č. 1 se již
nevychází z Jednotné klasifikace průmyslových
oborů a výrobků (JKPOV) jako v Sazebníku
daně z obratu, ale z mezinárodní klasifikace
tzv. harmonizovaného systému, který se v
současné době používá
v Celním sazebníku. Z tohoto důvodu je celní
správa zmocněna vydávat rozhodnutí
o zatřídění zboží pro
potřeby stanovení správné sazby daně,
a to jak pro zboží z dovozu, tak i při dodávání
zboží v tuzemsku.
Vzhledem k možnostem obcházení daňových
předpisů se do sazby 23% zařazují
výkony výrobní povahy s výjimkou potravinářského
průmyslu. Pokud by byly zařazeny v sazbě
5%, mohlo by docházet k případům samostatného
účtování výkonu a samostatného
účtování materiálu nebo polotovaru,
i když zdanitelným plněním je evidentně
zboží. Při klasifikaci se vychází
z platné vyhlášky FSÚ.
Pro služby platí obecně sazba 5% s výjimkou
služeb, které jsou uvedeny v příloze
č. 2 (pro něž platí sazba 23%). Jedná
se např. o služby restauračního stravování,
cestovního ruchu, ubytovací služby, některé
výkony výrobní povahy (opravy), které
byly v systému daně z obratu zdaňovány
sazbou 11%. Z ekologických důvodů bude vyšší
sazbou daně zatížena silniční
nákladní doprava, ostatní ekologicky výhodnější
druhy nákladní dopravy, stejně jako všechny
druhy osobní dopravy budou podléhat snížené
sazbě 5%. Vzhledem k možnostem obcházení
daňových předpisů se do sazby 23%
zařazují novelou i výkony výrobní
povahy s výjimkou potravinářského
průmyslu. Pokud by byly zařazeny v sazbě
5%, mohlo by docházet k případům samostatného
účtování výkonu a samostatného
účtování materiálu nebo polotovaru,
i když zdanitelným plněním je evidentně
zboží. Při klasifikaci se vychází
z platné vyhlášky FSÚ.
Pro nemovitosti včetně stavebních objektů
je stanovena sazba daně 5%, vychází se přitom
ze současně platné Jednotné klasifikace
stavebních objektu a stavebních prací (JKSO).
V novele se navrhuje zpřesnění vymezení
stavebních objektů a stavebních prací,
tak aby odpovídaly současně platné
klasifikaci.
Do sazby 23% je zařazeno i půjčovaní
a pronájem včetně operativního leasingu
movitých věcí, protože tyto výrobky
budou při prodeji zdaňovány vesměs
touto standardní sazbou, která bude platit i při
pronájmu, aby nedocházelo k obcházení
daňových předpisů
Vedle zboží mohou být dále prodávány
i služby (např. prodej letenek, jízdenek a
vstupenek cestovními kancelářemi), a proto
se platnost ustanovení tohoto odstavce rozšiřuje
i na služby.
K § 17:
Výpočet daně je poměrně jednoduchý,
základ daně (cena bez daně) se vynásobí
příslušnou sazbou v% a vydělí
stem. Je-li úplata vyjádřená v cizích
měnových jednotkách, přepočte
se na Kčs kursem platným v den vzniku daňové
povinnosti. Novelou se zpřesňuje vzorec pro výpočet
daně a doplňuje se zaokrouhlování,
protože není stanoveno v zákoně ČNR
o správě daní a poplatků.
Vzhledem k tomu, že v § 12 odst. 3 je stanovena povinnost
uvádět na daňovém dokladu samostatně
cenu bez daně a daň u plnění s různými
sazbami daně vypouští se novelou zákona
povinnost zdaňovat zvlášť zboží
a služby, pokud jsou poskytovány současně
a podíl jednoho z těchto typů zdanitelných
plnění překročí 20% z celkového
rozsahu.
K § 17a:
Vzhledem k řadě připomínek ze sféry
obchodu se navrhuje možnost specifické úpravy
pro stanovení základu daně a daně
na výstupu v případě nákupu
a prodeje zboží za účelem dalšího
prodeje. Toto ustanovení by mělo přispět
k jednodušší aplikaci systému daně
z přidané hodnoty zejména v obchodě
při prodejích konečnému spotřebiteli.
Přístup uvedený v tomto paragrafu si může
plátce zvolit, ale jeho použití musí
oznámit finančnímu orgánu, přičemž
tento způsob může používat i od
zahájení své podnikatelské činnosti.
Zjednodušení spočívá především
v tom, že plátce sleduje nákup zboží
zařazený do jednotlivých sazeb. V poměru
v jakém nakupuje zboží v jednotlivých
sazbách za zdaňovací období, potom
rozdělí skutečné tržby. Na konci
každého kalendářního roku bude
muset provést přepočet podílu a vyúčtování
daně, aby nedocházelo ke zkreslování
jejího základu.
K § 18:
Nárok na odpočet daně, kterou zaúčtuje
na vstupu má pouze plátce, a to tehdy, použije-li
tyto vstupy pro zdanitelná plnění. Přitom
plátce má nárok na odpočet této
daně v tom zdaňovacím období, ve kterém
daň na vstupu zaúčtoval. Znamená to,
že daň se odpočte bez ohledu na to, zda nakoupené
vstupy budou použity ihned nebo zůstanou na zásobách
nebo v používání i více měsíců
či roků.
Odpočet daně si však ani plátce nemůže
uplatnit při nákupu osobního automobilu.
Tento zákaz odpočtu se však netýká
obchodníků s osobními automobily a podnikatelů,
kteří se zabývají jejich pronájmem
a podnikatelů v oblasti veřejného stravování.
Z důvodu zjednodušení evidence a kontroly byl
zákaz odpočtu novelou omezen pouze na nákup
osobního automobilu, protože je v praxi obtížné
vymezit, co je zbožím a službami souvisejícími
s nákupem osobního automobilu a co je pohoštěním.
Zpřesňuje se zákaz odpočtu i na pořízení
osobního automobilu formou finančního leasingu.
Nárok na odpočet není také v případě
vratných lahví ze skla, které budou zdaněny
jednorázové při prodeji od výrobce
a v oběhu již nebudou dále zdaňovány.
Odstavec 5 byl zjednodušen tak, že u osobních
automobilů se nárok na odpočet omezuje pouze
na jejich nákup a prodej za účelem dalšího
prodeje.
V odstavci 6 není nutné odlišovat, zda je kupující
plátcem či nikoliv, protože další
prodej osobního automobilu, u něhož nebyl uplatněn
odpočet se již znovu nezdaňuje. V návaznosti
na odstavec 4 se nezdaňuje ani prodej vratných lahví
ze skla, u kterých nebyl uplatněn nárok na
odpočet daně.
K § 19:
V případech, kdy jsou nakoupené vstupy použity
jak pro činnosti dani podléhající,
tak pro činnosti od daně osvobozené, kde
není nárok na odpočet daně, celková
částka daně zaúčtované
na vstupu se upraví koeficientem, který vyjadřuje
poměr plnění podléhajících
dani k celkovému zdanitelnému plnění,
t. j. včetně plnění od daně
osvobozených.
Do odstavce 1 byla z důvodu zpřesnění
doplněna povinnost zaokrouhlovat vypočtený
koeficient na dvě desetinná místa a byla
stanovena povinnost vypočítávat tento koeficient
každé zdaňovací období a ke konci
kalendářního roku provést přepočet
koeficientu za celý rok a vypořádat odpočet
daně, aby nedocházelo k jeho úmyslnému
zkreslování.
Odstavec 3 umožňuje uplatnit odpočet daně
bez úpravy nároku na odpočet pomocí
koeficientu, je-li koeficient vyšší než
0,95.
V odstavci 5 byl upřesněn nárok na odpočet
daně pouze na zdanitelná plnění, u
nichž nebyl uplatněn odpočet již dříve.
Odstavec 6 ukládá povinnost vypořádávat
daň v případě hmotných a mobilizačních
rezerv samostatně nejen účetně, ale
i na samostatném daňovém přiznání.
K § 20:
Tímto paragrafem se řeší postup při
uplatňování odpočtu daně v
případě opravy základu daně.
Novelou se navrhuje vypuštění odstavců
2 a 3, protože řešení obsahuje §
15.
K § 21:
V některých případech může
dojít ke vzniku nadměrného odpočtu,
tzn., že výše zaúčtované
daně na vstupech převýší daň
na výstupu plátce za konkrétní zdaňovací
období. Plátce musí v těchto případech
rozdíl převést do dalšího zdaňovacího
období a přednostně si uhradí nejprve
tento nadměrný odpočet.
Z důvodu zjednodušení se novelou vypouštějí
odstavce 2 a 4, které stanovovaly přednost nadměrného
odpočtu před běžným odpočtem
a povinnost uplatňovat nadměrné odpočty
postupně v tom pořadí, jak vznikly. Zrušení
obou těchto povinností povede k výraznému
zjednodušení povinností plátce při
zpracování daňového přiznání.
K § 22:
Pokud nestačí ani ve druhém období
daň k úhradě nadměrného odpočtu,
přesouvá se zbývající rozdíl
dále do dalších období, nejdéle
však 2 měsíce, pak má plátce
nárok na vrácení daně do 15 dnů
lhůty pro předložení daňového
přiznání za to zdaňovací období,
kterého se týká.
V návaznosti na vypuštění odstavců
2 a 4 § 21 bylo nutné novelou změnit znění
odstavce 1, který stanoví lhůty pro vrácení
nadměrného odpočtu, jak při měsíčním,
tak i čtvrtletním zdaňovacím období.
K § 23:
Plátci, kteří se zabývají nákupem
a prodejem ojetých osobních automobilů, mají
nárok na odpočet daně při jejich nákupu
podle pravidel stanovených tímto paragrafem. Novelou
zákona se navrhuje z důvodu jednoznačného
výkladu tohoto ustanovení vypustit slova "zcela
nebo zčásti".
K § 24:
Některá plnění budou osvobozena od
daňové povinnosti, jejich přehled je uveden
v § 24 a v návaznosti na něj jsou v jednotlivých
paragrafech stanoveny konkrétní podmínky
osvobození.
Vzhledem k tomu, že se novelou vypouštějí
§ 33, § 35 a § 37, vypouštějí
se v návaznosti na to i příslušná
písmena v § 24 odst. 1.
K § 25:
Ve vazbě na resortní předpisy se osvobozuje
činnost pošt. Na základě připomínek
se novelou osvobození poštovních činností
rozšiřuje i o vydávání a prodej
poštovních cenin a kolků, které patří
mezi běžné činnosti pošt.
K § 26:
Od daňové povinnosti je osvobozeno ve vazbě
na příslušné předpisy rozhlasové
a televizní vysílání, pokud je prováděno
provozovateli ze zákona. Osvobození se nevztahuje
na vysílání reklam a sponzorované
pořady.