K § 27:

Od daňové povinnosti jsou osvobozeny běžné finanční činnosti, které podle zákona o bankách vykonávají banky a další subjekty.

K § 28:

Od daňové povinnosti jsou osvobozeny vymezené činnosti, pokud jsou prováděny oprávněnými subjekty (pojišťovnami).

K § 29:

Podle tohoto paragrafu se bude postupovat při zdaňování převodu a pronájmu nemovitostí. Z důvodu zabezpečení správy daně se zpřesňuje oznamovací povinnost pro fakultativní zdanění pronájmu pozemků nebo staveb.

K § 30:

Ze sociálních důvodů se osvobozují výchova a vzdělávání za podmínek stanovených zvláštními předpisy. Novelou se vedle dodání zboží se navrhuje osvobodit i poskytování služeb, které se také v některých případech v rámci výchovné a vzdělávací činnosti uskutečňuje (kadeřnictví, pohostinství apod.).

K § 31:

Ze sociálních důvodů se osvobozují zdravotnické služby a zboží ve vazbě na zvláštní předpisy. Vzhledem k obtížnosti odděleného sledování prodeje léků za hotové a na lékařský předpis se navrhuje osvobodit prodej veškerých léků, jejichž vymezení je dáno resortními předpisy.

K § 32:

Ve vazbě na zvláštní předpisy se osvobozuje sociální pomoc, bez ohledu na to, jakými subjekty je poskytována.

K § 33:

§ 33 se novelou vypouští vzhledem k tomu, že se jedná o nadbytečné ustanovení, protože pokud činnosti orgánů státní správy, územní samosprávy a soudy nejsou podnikáním a nejedná se tedy o zdanitelná plnění, nemohou být ani předmětem daně. Pokud by podnikaly, vztahovaly by se na ně ustanovení zákona stejně jako na jakékoliv osoby podléhající dani.

K § 34:

Ve vazbě na zvláštní předpisy se osvobozují loterie a jiné hry, protože je u nich obtížné určit základ daně. Dalším důvodem je, že podléhají správním poplatkům a část jejich výtěžku musí provozovatel poskytnout na veřejně prospěšné účely.

K § 35:

§ 35 se vypouští, protože jeho uplatnění by znamenalo vlastně skrytou daň. Vratné obaly by totiž obíhaly v cenách včetně daně, protože by ani plátce nemohl uplatňovat odpočet daně vzhledem k osvobození dodání obalů na výstupu. Tato skrytá daň by zatěžovala výrazně některé plátce (např. chemické, potravinářské a strojírenské podniky). Zrušením osvobození budou z daňového hlediska posuzovány vratné obaly jako jakékoliv jiné zboží. Specifický režim platí jen pro vratné láhve ze skla podle § 18.

K § 36:

Vzhledem k velkému finančnímu zatížení kupujícího a z administrativních důvodů se osvobozuje prodej podniku nebo jeho části ve smyslu obchodného zákoníka, pokud je kupujícím jiný plátce.

K § 37:

§ 37 se vypouští ze stejných důvodů jako § 33, pokud neziskové organizace (nadace, rozpočtové organizace, fondy apod.) nepodnikají, nemůže být jejich činnost předmětem daně.

K § 38:

Základním zdaňovacím obdobím bude kalendářní měsíc, pokud si plátce s nižším obratem nezvolí čtvrtletní zdaňovací období. V novele se doplňuje otázka zaokrouhlování záloh. V zákoně jsou uvedena i první zdaňovací období v případě vzniku nového subjektu nebo po registraci plátce daně.

K § 39:

Splatnost daně je do 15 dnů po skončení zdaňovacího období, s výjimkou daně u dováženého zboží (30 dnů) a u příležitostné autobusové dopravy v tuzemsku (ihned). Na základě připomínek ministerstev financí republik byly doplněny termíny pro splatnost zvýšení daně, dodatečně splatné daně, penále a pokuty, tak aby odpovídaly úpravám realizovaným v § 42, kde bylo doplněno zvýšení daně.

K § 40:

Plátce je povinen do 15 dnů po skončení zdaňovacího období předložit daňové přiznání způsobem stanoveným zákony národních rad o správě daní a poplatků.

K § 41:

Tímto paragrafem se vymezují základní návaznosti na zákon o správě daní a poplatků z hlediska registrace.

K § 42:

Tímto paragrafem je řešena otázka sankčních postihů. Ve vazbě na zákon o správě daní a poplatků se novelou navrhuje zpřesnění a úprava uplatňování sankcí.

V odstavci 1 byl v návaznosti na zákon o správě daní a poplatků změněn název této sankce z penále na "zvýšení daně". V odstavci 2 byl rozsah sankcí s ohledem na odstavec 1 rozšířeno pojem "zvýšení daně". V odstavci 3 byla dána možnost finančním orgánům zvážit výši pokuty, přičemž maximální hranice pokuty ve výši 10% ze skutečné vlastní daňové povinnosti byla zachována. Odstavec 4 byl rozšířen o další důvod pro vyměření pokuty, a to v případě, že plátce vůbec nepředloží daňové přiznání. V odstavcích 6 a 7 bylo stanoveno zaokrouhlení vyměřené sankce na celé Kčs a nevyměřování sankcí, pokud nepřesáhnou hodnotu 100 Kčs.

K § 43:

Tímto paragrafem se vymezují základní návaznosti na zákon o správě daní a poplatků z hlediska řízení ve věcech daní.

K § 44:

Při dovozu se bude uplatňování daně řídit celními předpisy, pokud zákon o dani z přidané hodnoty nestanoví jinak.

K § 45:

Dani podléhá dovoz zboží a tento paragraf vymezuje případy považované za dovoz. Jde zejména o zboží propuštěné do volného oběhu v tuzemsku, zpět dovážené zboží, které bylo dočasně v záznamním oběhu v zahraničí za účelem zpracování, úpravy nebo opravy a zpět vyvážené zboží, které bylo propuštěno do záznamního oběhu v tuzemsku za účelem dočasného použití.

Daňová povinnost při dovozu zboží vzniká dnem vzniku nároku státu na clo. Plátce přitom má nárok na odpočet daně zaplacené při dovozu zboží za stejných podmínek jako při pořízení zboží v tuzemsku. Daňovým dokladem při dovozu je písemný návrh na celní řízení nebo jiný doklad potvrzující propuštění zboží. Tímto dokladem se dokládá nárok na odpočet daně.

V novele se navrhuje vzhledem k odlišnému termínu splatnosti daně při dovozu (30 dní ode dne, kdy je účastníku celního řízení oznámena výše vyměřeného cla) vázat nárok na odpočet daně nikoliv na zaúčtování, ale zaplacení, aby nedocházelo k čerpání prostředků ze státního rozpočtu ještě před skutečným zaplacením daně. Dodatečně se na základě upozornění Ústřední celní správy doplňují některé další dovozy zboží, které sice budou osvobozeny od cla, ale nikoliv od daně.

K § 46:

Základem pro výpočet daně u dovezeného zboží je součet základu pro vyměření cla, cla a popř. poplatků vybraných celnicemi a příslušné spotřební daně (u vybraných spotřebních výrobků). Sazby daně pro dovoz zboží jsou stejné jako pro tuzemsko. Při vymezení podmínek pro dovoz se v novele zákona o dani z přidané hodnoty neuvažuje se žádnými změnami.

K § 47:

Vývoz zboží je od daně osvobozen, přitom plátce má nárok na odpočet daně zaplacené při nákupu zboží. Vývoz zboží přitom musí být potvrzen celnicí. Vrácení daně se zajišťuje dvěma způsoby. Menší vývozci si odpočet uplatní stejně jako u tuzemského zboží, t. j. i s nutností přesunu nadměrného odpočtu do dalšího období, nejdéle dva měsíce. Vývozci s obratem vývozu větším než 5 mil. Kčs ročně a nejméně 20% podílem z celkového obratu (oprávnění vývozci) daň obdrží zpět do 15 dnů od předložení daňového přiznání za příslušné zdaňovací období bez toho, že by v případě nadměrného odpočtu čekali 2 měsíce. Ve vazbě na správu daní se uvažuje v připravované novele s legislativním upřesněním tohoto paragrafu s tím, že se nepočítá s věcnými změnami.

Z důvodů zabezpečení účinné správy daně a předcházení daňovým únikům se v novele vymezuje pojem vývozce, kterým bude vždy účastník celního řízení. Pro lepší přehlednost a srozumitelnost při zpracování daňových přiznání u tzv. oprávněných vývozců se zpřesňuje propočet koeficientu, jehož pomocí bude vypočítáván na daňovém přiznání nárok na rychlejší vrácení nadměrného odpočtu ve vztahu k vyváženému zboží. Upřesňuje se název vyhlášek upravujících vrácení daně popř. odpočtu daně v případě, že se uskutečňují zdanitelná plnění osobám jiných států, které požívají výhod podle mezinárodních smluv a prodej typu "tax free-shop" v prostorech celnic a mezinárodních letišť.

K § 48:

Poskytování služeb a převod a využití práv do zahraničí se posuzuje stejně jako vývoz zboží, t. j. plátce má nárok na odpočet daně zaúčtované na vstupu. V novele se změnou tohoto paragrafu neuvažuje.

K § 49:

Rovněž mezinárodní doprava je osvobozena od daně, přitom plátci mají nárok na uplatnění odpočtu daně zaúčtované na vstupu. Podle připomínek ministerstva dopravy se novelou zpřesňují používané pojmy. Liberalizují se podmínky pro osvobození služeb souvisejících s mezinárodní dopravou, tak aby se osvobození vztahovalo i na služby speditérských firem.

K § 50:

Celkové filosofii zákona se poněkud vymyká zdaňování příležitostné autobusové dopravy uskutečňované zahraničním provozovatelem v tuzemsku, protože v tomto případě neodvádí daň tuzemská osoba, ale zahraniční subjekt. Uplatnění daně v tomto případě vychází z úpravy ve Spolkové republice Německo a zdaňovány budou zahraniční autobusové zájezdy na základě počtu přepravovaných osob a ujetých kilometrů v tuzemsku. Daň se stanoví ve výši 0, 05 Kčs za osobu a ujetý kilometr v tuzemsku. Daň budou zálohově vybírat celnice při vstupu do ČSFR a vyúčtování provedou před opuštěním ČSFR.

Podle připomínek ministerstva dopravy a ve vazbě na § 1 se novelou zpřesňují používané pojmy, aby odpovídaly předpisům o dopravě. Do odstavce 3 bylo doplněno ustanovení o stanovení počtu přepravovaných osob pro výpočet základu daně. V odstavci 6 byl upřesněn postup při vyúčtování daně, tj. při dodatečném doplacení nebo vrácení daně v návaznosti na skutečný počet ujetých kilometrů. Odstavec 7 stanoví peněžní částku, do které se daň nevyměřuje ani nevrací.

K § 51:

Daň se bude uplatňovat podle § 51 pro všechna zdanitelná plnění dnem účinnosti zákona, t. j. od 1. 1. 1993 není možné účtovat ceny bez daně z přidané hodnoty. Nově se navrhuje doplnit odstavec 2, který v souvislosti s uplatněním daně z přidané hodnoty po 1. lednu 1993 stanoví, že u osobního automobilu se daň po 1. lednu 1993 neuplatní, pokud byl již v roce 1992 popř. dříve nakoupen za cenu s daní z obratu nebo včetně dovozní daně.

§ 52:

Podle ustanovení odstavce 1 a 2 již probíhá registrace plátců. Obdobně jako u § 5 se novelou navrhuje úprava podmínek registrace plátců v přechodném období zejména pokud jde o lhůty předložení žádosti o registraci a časové omezení možnosti dobrovolné registrace. U dosavadních plátců daně z obratu, kteří se nezaregistrují jako plátci daně z přidané hodnoty, se stanovuje povinnost odvést daň z majetku pořízeného za ceny bez daně z obratu. Výjimkou z tohoto postupu budou rozpočtové a příspěvkové organizace a jiné organizace, které nakupují v systému daně z obratu zčásti za ceny bez daně a i když se nezaregistrují jako plátci, nejsou povinny daň z obratu odvést z důvodu jejich vazby na státní rozpočet. Doplňuje se rovněž povinnost plátce odvést při zrušení dobrovolné registrace v průběhu roku 1993 daň z obratu za nákupy pořízené v průběhu roku 1992 oprávněně za cenu včetně daně z obratu.

K § 53:

Protože někteří podnikatelé nakupují stroje, zařízení, atd. výhradně za ceny s daní z obratu a i plátci daně nakupují povinně některé výrobky za ceny s daní, bude jim, pokud se stanou od 1. 1. 1993 plátci daně z přidané hodnoty, umožněn odpočet této zaplacené daně z obratu. Podmínkou je u hmotného majetku kromě zásob pořízení po 1. 1. 1992 a dále pro veškerý hmotný majetek doložení doklady, ze kterých je zřejmá zaplacená daň z obratu a inventura k 31. 12. 1992. Odpočet daně z obratu zaplacené v roce 1992 není možný u osobních automobilů. Novelou se doplňuje i nárok na odpočet dovozní daně a zpřesňují se další podmínky pro odpočet daně z obratu.

K § 54

Obdobně jako v § 53 se novelou upřesňují podmínky pro odpočet daně z obratu u zásob materiálu a zboží a doplňuje se odvolávka na vyhlášku ministerstva financí, kterou bude zpřesněn postup a podmínky pro uplatňování odpočtu daně z obratu i odpočtu dovozní daně.

K § 55:

Vzhledem k úpravě § 19 ztrácí § 55 smysl, a proto se vypouští.

K § 56:

Vzhledem k tomu, že daň z přidané hodnoty je třeba uplatnit od 1. ledna 1993 i u plnění vyplývajících ze smluv uzavřených před datem účinnosti je tento paragraf doplněn o postup, který se bude uplatňovat u leasingových smluv uzavřených do 31. prosince 1992. V případě tuzemského leasingu budou zdanění podléhat pouze splátky nájemného zaplacené po 1. lednu 1992. Obdobný přístup se uplatní i u zahraničního leasingu, tedy u výrobků, které jsou na základě leasingových smluv v záznamním oběhu v tuzemsku.

K § 57:

Vzhledem k nutnosti uplatňovat daň z přidané hodnoty jen za plnění uskutečněná po 1. 1. 1993 se doplňuje text o platnosti dosavadních předpisů pro daňové povinnosti za rok 1992 a za předchozí roky. V novém odstavci 2 se stanoví povinnost uvést do posledního Hlášení o dani z obratu, popř. do dodatečného hlášení i údaje o plněních uskutečněných v roce 1992, i když faktura nebo jiný doklad o prodeji či vnitropodnikovém použití zboží, jejichž vystavením vzniká daňová povinnost, budou vystaveny po 1. 1. 1993.

K § 58:

Vzhledem k tomu, že daň z přidané hodnoty nahrazuje daň z obratu a dovozní daň zrušují se předpisy upravující tyto daně.

K § 59:

Zákon jako celek včetně novely nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993. Podle toho, jak bude z časového hlediska bude novela projednána se doplní platnost pro § 52 odst. 1 a 2.

K příloze č. 1:

Na základě připomínek ministerstva zdravotnictví se do přílohy č. 1, kde jsou uvedeny výrobky podléhající snížené sazbě daně doplňují antibiotika, která jsou v rámci harmonizovaného systému zařazena v jiné kapitole než jiné léky, a proto v současném znění zákona se na ně vztahuje sazba 23%, brýlové čočky ze skla a sacharin.

Na základě připomínek ministerstva životního prostředí se doplňují do snížené sazby i další ekologická paliva.

Dále se navrhuje doplnit do přílohy č. 1 i dětské knihy, hudebniny a kartografické výroby (atlasy, mapy, glóbusy), které jsou stejně jako knihy a časopisy zařazeny do kapitoly 49 harmonizovaného systému.

K příloze č. 2:

V příloze jsou uvedeny výkony a služby podléhající sazbě daně 23%. V novele se žádné změny této přílohy nenavrhují.

V Praze dne ...... 1992


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP