K § 244 až 248:

Vymezuje se přesně, jakým způsobem může být nakládáno s dovezeným zahraničním zboží. Kromě případů, kdy bude toto zboží propuštěno do navrženého oběhu, může být vyvezeno zpět, zničeno pod celním dohledem nebo ho může oprávněná osoba přenechat ve prospěch státu. Současně se stanoví podmínky pro toto celně schválené určení zboží.

Navrhuje se, aby české zboží, které bylo vyvezeno do zahraničí a vrací se ve lhůtě tří let zpět do tuzemska, bylo osvobozeno od dovozního cla.

Vymezuje se, v souladu s platnou právní úpravou, kdy je zboží osvobozeno od cla.

K § 249 až 280:

Oproti platné právní úpravě návrh celního zákona přesně vymezuje případy, kdy musí být celní dluh zajištěn zárukou, stanoví, kdo může záruku poskytnout a v jaké formě může být záruka poskytnuta (jako prvotní by měla být přijímána bankovní záruka). Celní dluh vznikne propuštěním zboží podléhajícího dovoznímu clu do volného oběhu, propuštěním zboží podléhajícího dovoznímu clu do režimu dočasného použití s částečným osvobozením od dovozního cla případně nesplněním povinností stanovených zákonem nebo podmínek stanovených celními orgány nebo porušením celních předpisů. Kromě zániku celního dluhu je upraveno i promlčení práva vymáhat nedoplatek na cle.

Současně se stanovuje místo a doba vzniku celního dluhu a podle jakých předpisů se clo vyměřuje, lhůty pro zapsání vyměřeného cla do účetních dokladů a výjimky z nich. Přesně se vymezuje kdo je ve kterém případě dlužníkem.

K § 281 až 292:

Navrhuje se, aby lhůta splatnosti cla činila 10 dnů ode dne sdělení (stačí ústní sdělení ještě před předáním potvrzeného dílu celního prohlášení) výše cla deklarantovi nebo ode dne souhrnného zápisu v účetních dokladech celního úřadu. Nově se navrhuje rovněž lhůta, na kterou může být platba odložena (30 dní) a opatření jaká může celní úřad přijmout, jestliže nebylo clo ve stanovené lhůtě zaplaceno (výkon rozhodnutí, úroky z prodlení). Úroky z prodlení by měly být vyměřovány ve výši, která se rovná výši 140% diskontního úroku Státní banky. V souladu se zákonem o správě daní a poplatků se upravují další instituty, zejména posečkání cla a povolení splátek, den platby.

K § 293 až 303:

Návrh obsahuje přesné vymezení případů, kdy se promlčuje právo státu na vymáhání nedoplatku cla a taxativní výčet případů kdy celní dluh zaniká (zaplacením cla, prominutím cla, zabráním nebo zničením zboží, přenecháním zboží ve prospěch státu).

Přesně vymezuje případy kdy a za jakých podmínek může být clo prominuto nebo vráceno. Institut vrácení cla se použije v těch případech, kdy již clo bylo zaplaceno, institut prominutí cla se použije tehdy, jestliže clo ještě nebylo zaplaceno a původní rozhodnutí bude zrušeno (podle platné úpravy lze clo prominout pouze tehdy, jestliže by jeho vybrání vedlo k tvrdosti a vrátit clo lze vrátit pouze tehdy, jestliže je vyvezeno zpět v nezměněném stavu do jednoho roku od konce kalendářního roku, v němž bylo dovezeno).

K § 304 až 315:

Sankční ustanovení, která se v platném celním zákoně osvědčila se přejímají i do navrhované úpravy. Na řízení o celních přestupcích se budou vztahovat obecná ustanovení o celních přestupcích a v celním zákoně budou upraveny pouze výjimky z těchto ustanovení nebo speciální ustanovení. Současně se navrhuje zvýšení horní hranice pokut za celní přestupek. Vzhledem k právní úpravě podnikatelské činnosti se nově upravují i celní delikty právnických osob (platný celní zákon upravuje porušování celních předpisů právnickými osobami) a sankce jaké mohou celní orgány za celní delikty uložit; kromě pokuty by celní orgány mohly uložit i propadnutí zboží ve prospěch státu. Nebude-li osoba, která celní předpisy porušila známa nebo nepatří-li jí zboží, které bylo porušením celních předpisů získáno nebo, které bylo k porušení celních předpisů použito, bude možno zboží zabrat (platí stejná omezení jako při spáchání celního přestupku fyzickou osobou). Při návrhu této úpravy se vychází ze zkušeností celních správ v Evropských společenstvích, kde zabrání (konfiskace) zboží nebo sankce propadnutí, resp. jejich hrozba, jsou účinným nástrojem k zabraňování porušení celních předpisů. Obdobně jako v zákoně č. 528/1990 Sb., devizový zákon, v platném znění (§ 46a) se navrhuje, aby celní orgány mohly v blokovém řízení ukládat za celní přestupky pokutu až do výše 5. 000 Kčs (obdobně je v novele zákona o správě daní a poplatků navrhována možnost uložení blokové pokuty ve výši 5.000 Kčs).

K § 316 až 319:

Vzhledem k tomu, že celní orgány by měly spravovat daň z přidané hodnoty a správní daně vybírané při dovozu, poplatky vybírané v dovozu a vývozu a silniční daň u zahraničních osob, jsou celní zástavní právo, vymáhání nedoplatků (cla, daní i poplatků), exekuční náklady upraveny obdobně jako v zákoně o správě daní a poplatků.

K § 320 až 327:

Ustanovení o zajištění zboží a o prodeji zboží se s menšími úpravami přejímají z celního zákona č. 44/1974 Sb., v platném znění. Jedná se instituty, které budou použity v případě porušení celních předpisů. Obdobná právní úprava se v jednotlivých státech Evropských společenství velmi osvědčila. Lze předpokládat, že i v České republice budou do budoucna tato ustanovení podstatně častěji aplikována, než v současnosti.

K § 328 až 340:

Nově se navrhuje, aby celní orgány mohly na úhradu cla, daní a poplatků, skladného, pokuty a nákladů řízení přijímat i zahraniční měnu tehdy, nebude-li mít příslušná osoba českou měnu a stanoví se současně podle jakého kursu se bude přepočítávat.

Přejímají se některá ustanovení platného celního zákona, která se osvědčila a jsou i nadále potřebná pro činnost celních orgánů, např. celní statistika, subsidiární používání správního řádu a přestupkového zákona.

Na celní řízení zahájená před účinností tohoto zákona se použijí doposud platné právní předpisy; nová právní úprava se použije tehdy, bude-li to pro deklaranta výhodnější.

Prováděcí předpisy k provedení příslušných ustanovení vydá vláda nařízením a ministerstvo financí, případně po projednání s příslušnými ústředními orgány, vyhláškou.

Navrhovaná právní úprava vychází z připravovaného celního kodexu Evropských společenství a je v souladu s právní úpravou v Evropských společenstvích. Navrhovaná právní úprava si nevyžádá nové výdaje ze státního rozpočtu ani nároky na nové pracovní síly.

V Praze dne ........... 1992

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP