Důvodová zpráva

Všeobecná část

V současné době dochází v naší společnosti k řadě zásadních změn, které nalézají odraz v právním řádu. K 1. lednu 1993 dojde k rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva samostatné suverénní státy, Českou republiku a Slovenskou republiku. Nové společensko - ekonomické podmínky v oblasti obchodních styků se zahraničím mají své těžiště ve vývozu a dovozu zboží. Současně je nutno vytvořit podmínky i pro další činnosti, které rovněž umožní českým podnikatelským subjektům aktivity běžně prováděné ve vyspělých státech, nespočívající v klasických dovozech a vývozech zboží (např. zušlechťovací styky, uskladňování).

Budování demokratické, humánní a sociálně spravedlivé společnosti svobodných a rovnoprávných občanů je neoddělitelné spojeno s uplatňováním zákonnosti. Uskutečňované společensko - politické změny v České republice pro to vytvářejí kvalitativně zcela nové podmínky.

Právní vztahy v této oblasti jsou v České a Slovenské Federativní Republice upraveny zákonem č. 44/1974 Sb., celní zákon, ve znění zákona č. 117/1983 Sb., zákona č. 5/1991 Sb. a zákona č. 217/1992 Sb., nařízením vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 525/1991 Sb., kterým se vydává celní sazebník, vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 43/1991 Sb., kterou se provádí celní zákon, ve znění vyhlášky federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 397/1991 Sb. a vyhlášky federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 287/1992 Sb., vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 38/1991 Sb., kterou se vyhlašuje seznam celnic, celních odboček a územních obvodů celnic a vymezuje celní pohraniční pásmo, vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 39/1991 Sb., o celní statistice, formě, obsahu a náležitostech návrhu na celní řízení, která byla s účinností od 1. ledna 1992 zrušena a nahrazena vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 505/1991 Sb., o formě, obsahu a náležitostech návrhu na celní řízení a o celní statistice, ve znění vyhlášky č. 289/1992 Sb., vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 288/1992 Sb., o úplném osvobození od dovozního cla zboží dováženého do záznamního oběhu v tuzemsku za účelem dočasného použití a vyhláškou federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 69/1989 Sb., o osvobození obchodního zboží dováženého a pocházejícího z rozvojových zemí od dovozního cla. Orgány celní správy zabezpečují kromě plnění úkolů, které pro ně vyplývají z celních předpisů i plnění dalších úkolů vyplývajících jiných obecně závazných právních předpisů, např. vyměřování a vybírání dovozní přirážky (vyhláška FMF č. 408/1991 Sb., v platném znění), vyměřování a vybírání vyrovnávacích dávek při dovozu zemědělských výrobků (vyhláška FMF č. 38/1992 Sb.), ověřují údaje v hlášení o dovozní dani (zákon č. 530/1991 Sb., o dovozní dani), kontrolují dodržování zákona č. 547/1990 Sb., o nakládání s některými druhy zboží a technologií a o jejich kontrole, provádějí devizovou kontrolu při dovozu a vývozu. Celní orgány budou plnit nové, náročnější úkoly, které pro Českou republiku vyplývají z podepsané Evropské dohody. Novým úkolům celní správy musí odpovídat i právní úpravy celé oblasti celnictví.

Evropská dohoda předvídá v čl. 68 přizpůsobení našich právních předpisů právním předpisům Evropských společenství. Celní zákon č. 44/1974 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1975, i po třech dílčích novelizacích (v posledních dvou letech bylo nutno vypracovat dvě novely celního zákona) tomuto požadavku nevyhovuje. Jakákoliv novelizace platného celního zákona je řešením pouze částečným a dočasným, a proto je nutno vypracovat zcela nový celní zákon, který je kompatibilní s právní úpravou v Evropských společenstvích.

Při přípravě celního zákona se vychází z připravovaného celního kodexu Evropských společenství, který by měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna 1994, a příslušných předpisů Evropských společenství upravujících jednotlivé oblasti celnictví.

Poslání celních orgánů a jejich úloze a významu musí odpovídat i právní úprava. Budoucí postavení celních orgánů jako celku vychází z toho, že vrcholný orgán celní správy, Generální ředitelství cel, je zvláštní složkou ministerstva financí a plní úkoly ve věcech celnictví, celní politiky, celních sazeb a celní statistiky na celém území České republiky Kromě toho celní orgány budou plnit i další úkoly, zejména v oblasti daní a poplatků vybíraných při dovozu. Celá soustava celních orgánů by měla být veřejným ozbrojeným sborem.

Návrh zákona vymezuje kompetence jednotlivým celním orgánům, a to Generálnímu ředitelství cel (§ 5 a 6), oblastním celním úřadům (§ 7 až 9) a celním úřadům (§ 10 až 12). Současně se navrhuje odchylná úprava vzniku pracovního poměru celníků, jejich náležitosti a zabezpečování zdravotní péče. Navrhuje se rovněž zřízení vyšetřovatelů celní správy (tato právní úprava vychází z právní úpravy zemí Evropských společenství); z tohoto důvodu je třeba novelizovat ustanovení trestního řádu.

V zákoně jsou komplexně upravena práva a povinnosti celníků, zejména použití donucovacích prostředků a zbraně. Tato úprava je v souladu s Listinou základních práv a svobod, neboť povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachovávání základních práv a svobod.

Vzhledem k tomu, že se navrhuje, aby celní orgány měly oprávnění konat vyšetřování, upravuje návrh zákona některé nové instituty, jako zajištění, umisťování zajištěných osob do celních cel apod.

K jednotlivým ustanovením

K § 1:

Státní území České republiky je jednotným celním územím. Jednotné celní území se dělí na celní pohraniční pásmo a celní vnitrozemí. Po zkušenostech s činností celních orgánů v jednotlivých státech Evropských společenství a vyhodnocení úpravy obsažené v platném celním zákoně se navrhuje rozšíření celního pohraničního pásma z 15 km na 25 km okolo státních hranic a nově také v okruhu 25 km okolo celních letišť (celní letiště viz Úmluva o mezinárodním civilním letectví, Chicago 7. 12. 1944; vyhláška č. 147/1947 Sb.). Navrhuje se, aby součástí celního pohraničního pásma byly i obce ležící v celním pohraničním pásmu. V celním pohraničním pásmu mají celní orgány zvýšené pravomoci, např. kontrolovat osoby, zboží a dopravní prostředky, které se v celním pohraničním pásmu nacházejí. Tato úprava by kromě jiného umožnila účinnou kontrolu zboží, které se prodává na různých burzách, ve stáncích apod. a které uniklo celnímu dohledu (pašované zboží).

K § 2:

Vzhledem k tomu, že v celním zákonu je užívána řada pojmů, z nichž některé jsou převzaty z celního zákonodárství Evropských společenství, vymezují úvodní ustanovení jednotlivé pojmy, které jsou v zákoně ve všech částech používány v uvedeném smyslu. Pojmy, které se používají pouze v některých ustanoveních, např. režimy s ekonomickým účinkem, jsou pak vymezeny v těchto ustanoveních.

K § 3 až 11:

V těchto ustanoveních jsou vytyčeny úkoly, které plní jednotlivé celní orgány i celní správa jako celek. Jedním z úkolů celní správy je vyšetřování a vyhledávání o trestných činech v souvislosti s dovozem, vývozem, tranzitem a jiným nakládáním se zbožím. Toto oprávnění celních orgánů je zcela běžné v zemích Evropských společenství. Jelikož naše právní úprava v oblasti celnictví se má v co nejvyšší možné míře přiblížit právní úpravě v zemích ES, je nanejvýš žádoucí, aby i české celní orgány byly oprávněny vyšetřovat trestné činy v souvislosti s dovozem, vývozem, tranzitem a jiným nakládáním se zbožím. Nedostatek tohoto oprávnění často brání celním orgánům spolupracovat s celními správami jiných zemí, například s Itálií.

K § 12 až 20:

Upravuje se kdo je celník, podmínky za přijetí do pracovního poměru celníka, jmenování a povyšování do hodností (doposud upraveno nařízením vlády ČSFR č. 223/1992 Sb.), náležitosti, zejména naturální a vzhledem k charakteru celní služby povinnost zajišťování zdravotnické péče a možnosti zřizování zdravotnických zařízení.

K § 21:

Vzhledem k tomu, že celní orgány budou konat vyšetřování a vyhledávání o trestných činech v souvislosti s dovozem, vývozem, tranzitem a jiným nakládáním se zbožím, je třeba v návrhu zákona upravit podmínky jmenování a postavení vyšetřovatelů, kteří budou vyšetřování provádět.

K § 22 a 23:

Navrhované ustanovení § 22 vymezuje pojem služební úkon a služební zákrok.

Návrh § 23 zakotvuje pro celníky povinnost dbát cti, vážnosti a důstojnosti fyzických osob i sebe samých. Ve vztahu k osobám je garantována povinnost celníků poučit je o jejich právech.

K § 24 a 25:

Tímto ustanovením se zakotvuje obecná povinnost celníků zakročit nebo učinit příslušná omezení ve vymezených případech. Zároveň je tím zabezpečena kontinuita mezi povinnostmi celníka a účelem tohoto zákona. Za účelem posílení právní ochrany osob, ale i samotných celníků se přímo v návrhu zákona stanoví případy, kdy celník není povinen provést služební zákrok nebo služební úkon. Stanovené výjimky se váží jednak na osobu celníka a jednak na jiné důležité zájmy, které jsou v daném případě nadřazeny provedení služebního zákroku nebo úkonu. Celník není povinen zakročit v případě, kdy služební zákrok nebo úkon vyžaduje odborné znalosti a neodborně provedený služební zákrok nebo úkon by mohl zmařit účel, ke kterému zákrok nebo úkon směřoval, anebo vyvolat jiný nepříznivý následek.

K § 26:

Nově se zavádí pojem "odpovídající výzva". Odpovídající výzvy je celník povinen použít, pokud to povaha a okolnosti, za nichž zakročuje, dovolují. Výzva směřuje vůči osobě a musí z ní být zřejmé, co má osoba vykonat, eventuálně čeho se má zdržet. Výzva je zpravidla uvozena slovy "Jménem zákona", tedy slovy, která jsou již tradičně v této souvislosti používána, neboť podtrhují její závažnost.

K § 27 a 28:

Z důvodů zabezpečení právních jistot osob a trestněprávní ochrany celníků jako veřejných činitelů (§ 89 tr. řádu) se přímo v zákoně stanoví způsoby prokazování příslušnosti k celní správě. Prokazování příslušnosti k celnímu orgánu není vázáno pouze na požádání jiných osob. Občané budou moci snáze a bezprostředně identifikovat konkrétního celníka ve stejnokroji podle identifikačního čísla, což mimo jiné přispěje i ke zvýšení kontroly veřejnosti nad činností celníků.

V navrhovaném ustanovení § 28 se vymezují okolnosti, které nedovolují poučení fyzické osoby, použití výzvy nebo prokázání příslušnosti k celní správě.

K § 29:

Předpokladem úspěšné práce při odhalování trestných činů a přestupků a pátrání po osobách a věcech je oprávnění požadovat vysvětlení. Umožňuje se vyzvat fyzickou osobu, aby se ve stanovenou dobu dostavila na celní úřad k sepsání protokolu. O možnosti odepřít požadované vysvětlení ve stanovených případech musí být osoba celníky poučena.

Zvyšují se právní jistoty předvedených osob. Tyto osoby musejí být ihned po předvedení vyslechnuty, musí být s nimi sepsán protokol a po jeho sepsání musejí být okamžitě propuštěny. O každém předvedení se musí sepsat úřední záznam, což mimo jiné přispěje ke kontrole oprávněnosti předvedení.

Osoba, která se dostavila na výzvu, má nárok na náhradu ušlého výdělku a na náhradu nutných výdajů, mimo případů stanovených v § 29.

K § 30:

Zjištění totožnosti osob je zpravidla rozhodujícím předpokladem úspěšného provedení služebního zákroku, služebního úkonu nebo ostatní služební činnosti. Celníci jsou oprávněni vyzvat fyzickou osobu, aby ve stanovených případech prokázala svoji totožnost. Za způsob prokázání totožnosti osoby se nepovažuje jen předložení občanského průkazu, ale i dalších úředních průkazů, např. cestovního pasu, průkazu vojáka, průkazu poslance zákonodárného sboru, popřípadě prohlášení hodnověrné osoby. V případě, že totožnost nelze zjistit, protože osoba nechce nebo nemůže prokázat svoji totožnost, je možno ji předvést. Zákonné podmínky předvedení jsou výslovně časově omezeny provedením nezbytných služebních úkonů a stanovením maximální lhůty.

Je nutné vymezit i faktické kriminalistické prostředky, kterými lze totožnost osoby zjistit. Využití těchto prostředků ke zjištění totožnosti neznámé osoby je třeba vždy chápat v konkrétní časové a místní souvislosti se sledovaným účelem a hrozícím nebezpečím tak, aby nedošlo k porušení principů uvedených v návrhu zákona.

K § 31:

Fyzickou osobu může celník zajistit pouze při splnění zákonem taxativně stanovených podmínek. Tento institut je třeba odlišovat od institutu zadržení a zatčení podle trestního řádu.

V souladu s mezinárodními závazky České a Slovenské Federativní Republiky, a do budoucna jistě i České republiky, na ochranu osobnosti je novým způsobem stanovena délka doby, ve které je možné u zajištěné osoby vykonat nezbytné služební úkony. Navrhuje se maximálně 24 hodin. Zajištěná osoba musí být však ihned propuštěna, jestliže po provedení služebních úkonů nebyla předána příslušným orgánům. Celníci jsou povinni umožnit, aby zajištěná osoba mohla vyrozumět své blízké příbuzné, např. telefonicky. V případě zajištění vojáka se vyrozumí nejbližší posádková správa nebo vojenský útvar. Zároveň se celníku přímo ukládá povinnost bezodkladně vyrozumět zákonné zástupce osoby mladší 18 let.

K § 32, § 37 až 42:

Návrh zákona taxativně vymezuje okruh osob, které je možno umístit do celní cely. Tento zákon stanoví základní principy pro umisťování osob do celních cel, jejich stravování, poskytování lékařské péče a práva těchto osob.

Osobám, které se chovají násilně, může být omezena možnost volného pohybu.

K § 33:

Nutnost chránit život a zdraví celníků, jakož i předvedených nebo zajištěných osob vyžaduje, aby celníci měli oprávnění přesvědčit se, zda předvedená nebo zajištěná osoba nemá u sebe zbraň nebo jinou věc, kterou by mohla ohrozit zdraví nebo život svůj nebo jiné osoby. Uvedené oprávnění se pro tento účel odlišuje od osobní prohlídky podle trestního řádu. V praxi se provádí zpravidla vizuálně nebo pohmatem, popřípadě použitím technických nebo jiných prostředků. Celníci jsou povinni zbraň nebo věc vrátit, jestliže tomu nebrání zákonné důvody.

K § 34:

Plnění úkolů stanovených v návrhu zákona vyžaduje právní zakotvení oprávnění, které umožňuje celníkům omezit pohyb osobám v určitém prostoru a času. Vyžaduje to zabezpečení nezbytných podmínek pro účinnou a nerušenou práci celních orgánů zejména na místě činu nebo události, při provádění služebních zákroků, služebních úkonů nebo další služební činnosti anebo jestliže si to vyžaduje ochrana života, zdraví nebo majetku. V konkrétních případech se bude jednat o uzávěry míst, kde došlo ke spáchání trestného činu apod.

K § 35:

Upravuje se oprávnění celníka provádět následnou kontrolu po propuštění zboží. Způsob provádění této následné kontroly je upraven v § 138 zákona. Vzhledem k tomu, že se předpokládá, tak jak je to obvyklé v zemích ES, že celní orgány budou provádět vlastní fyzickou kontrolu zboží pouze v malém rozsahu a většina zboží bude propouštěna na základě ověřování dokladů potřebných pro celní řízení, je nutné, aby se celní orgány mohly dodatečně přesvědčit o správnosti deklarace.

K § 36:

V souladu s platným celním zákonem (§ 32) se vymezují oprávnění celníků v celním pohraničním pásmu. Podle zkušeností celních správ v zemích ES umožňuje takovéto oprávnění celních orgánů zachytit značné množství zboží, které by jinak uniklo celnímu dohledu.

K § 43 až 50:

Celní orgány jako státní orgány musejí disponovat specifickými donucovacími prostředky. Návrh zákona důsledně rozlišuje mezi donucovacími prostředky a použitím zbraně, a to s ohledem na následky, které mohou nastat při jejich použití. Použití donucovacích prostředků je v mnoha případech jediným účinným prostředkem k dosažení nebo obnovení právního stavu.

V zájmu účinné ochrany osob návrh stanoví taxativně výčet jednotlivých druhů donucovacích prostředků a tím, že nepředpokládá další úpravu prováděcím předpisem, vylučuje, aby další donucovací prostředky mohly být zavedeny jinou formou než zákonem.

Údery a kopy sebeobrany se používají běžně ve všech vyspělých státech jako účinný prostředek k zastavení útoku osoby a k vytvoření podmínek pro případné použití jiných donucovacích prostředků. Zakotvení těchto donucovacích prostředků vyplývá zejména ze zvyšující se zdatnosti a připravenosti pachatelů používat prvky obranného a útočného boje jednotlivce (karate, jiu-jitsu, kung-fu apod.). Z tohoto hlediska je nezbytné stanovit, aby celník disponující jednotlivými prvky sebeobrany mohl přiměřeným způsobem reagovat na takovýto útok osoby.

Zastavovací pás je technický prostředek sloužící k poškození pneumatik motorového vozidla s cílem znemožnit mu pokračování v jízdě. Jinými prostředky k násilnému zastavení vozidla se rozumí jakákoliv účinná překážka splňující předpokládaný účel. Zastavovací pás je běžně používán ve vyspělých státech, zejména při silničních uzávěrách.

Zpřesňuje se postup celníků před použitím donucovacích prostředků. Použití konkrétního donucovacího prostředku se ponechává na rozhodnutí zakročujícího celníka podle povahy prováděného služebního zákroku a konkrétních okolností případu, samozřejmě při splnění zásady zákonnosti a přiměřenosti.

Použití donucovacích prostředků při služebních zákrocích je vážným zásahem do tělesné integrity osob a může být spojeno s ohrožením jejich zdraví. Přímo v návrhu zákona se proto upravuje postup a povinnosti celníků po použití donucovacích prostředků. Zejména se jedná o poskytnutí první pomoci zraněné osobě, zadokumentování použitých donucovacích prostředků a přezkoumání správnosti postupu jejich použití.

K § 51 až 54:

Použití zbraně je nejzávažnějším zásahem do práv a svobod osoby, neboť ji přímo může ohrozit na životě a zdraví. Z těchto důvodů jsou podmínky použití zbraně taxativně uvedeny.

Následkům, které mohou nastat použitím zbraně, odpovídá i rigidní úprava postupu celníka v tomto případě. Celník je povinen vždy vyzvat osobu, aby upustila od protiprávního jednání a před použitím zbraně proti osobě varovně vystřelit do vzduchu. Současně se celníkovi ukládá povinnost nutné opatrnosti, zejména ve vztahu k životu a zdraví jiných osob. Přesně je přímo v návrhu zákona upraven postup celníka po každém použití zbraně.

K § 55:

V zájmu zabezpečení zvýšené ochrany uvedených osob se stanoví, které druhy donucovacích prostředků nesmí celník proti těmto osobám použít. Jejich případné použití je vázáno na stanovené podmínky. Stejné omezení platí i pro použití zbraně.

K § 56:

Celníci jsou oprávněni požádat o pomoc v případech uvedených v § 56. Občanu se ponechává na uvážení, zda vzhledem k možnému vážnému ohrožení anebo s ohledem na své psychické a fyzické dispozice, anebo vzhledem k jiným okolnostem je schopen tuto pomoc poskytnout.

K § 57:

Ustanovení o náhradě škody vycházejí z obdobné právní úpravy této oblasti tak, jak je provedena v zákonech s modifikacemi k celním orgánům. Stanoví se odpovědnost státu za škody způsobené celními orgány nebo celníky při plnění zákonem stanovených úkolů.

K § 58:

Vzhledem k tomu, že aplikace celních předpisů má značný vliv na jednání o uzavření smluv mezi čs. podnikateli a zahraničními subjekty, navrhuje se, aby každý byl oprávněn od celních orgánů požadovat informace o aplikaci celních předpisů, pokud se týkají již probíhajících nebo připravovaných obchodních jednání.

K § 59 a 60:

V souladu s platnou právní úpravou se navrhuje vymezení doby, po kterou je zboží pod celním dohledem a formy provádění celního dohledu.

K § 61:

Nově, taxativním způsobem, je vymezeno, kdy zboží nepodléhá celní kontrole (tzn. kdy zboží není fyzicky prohlíženo). V jiných případech již nemůže být tento institut použit.

K § 62 až 64, a§ 138:

Nově se navrhuje stanovit povinnost každého, kdo má u sebe doklady týkající se dováženého nebo vyváženého zboží nebo zboží v tranzitu, uchovávat tyto doklady po zákonem stanovenou dobu a oprávnění celních orgánů po tuto dobu provádět kontrolu těchto dokladů. Jedná se o tzv. následnou kontrolu, která bude prováděna zejména v těch případech, kdy celní dohled bude proveden pouze ověřením údajů v celním prohlášení, přepravních a průvodních dokladech, bez provedení fyzické kontroly zboží. Podle zkušeností celních správ v Evropských společenstvích, zejména ve Francii a SRN, umožňuje následná kontrola zjistit a vybrat mnohamilionové částky cla, které by jinak nebyly zjištěny a odvedeny do státního rozpočtu. V souladu s ustanovením čl. 1 Listiny základních práv a svobod se omezuje rozsah osob, které jsou osvobozeny od celní kontrola (fyzická kontrola) a v návaznosti na to i od cla.

K § 65 až 69:

Z platného celního zákona se navrhuje převzít ustanovení upravující, kdy dovážené nebo vyvážené zboží podléhá, případně nepodléhá clu, kdo stanoví celní sazby a vydává celní sazebník, kdy se vybírá smluvní clo a případy, kdy je možno uplatnit tzv. odvetná cla. Nově se navrhuje úprava institutu celního zařazení a jeho aplikace.

K § 70 až 90:

Navrhuje se, aby způsob stanovení původu zboží a způsob stanovení celní hodnoty, která je základem pro vyměření cla, byly upraveny přímo v celním zákoně. Doposud je způsob stanovení původu zboží upraven ve vyhlášce č. 43/1991 Sb., kterou se provádí celní zákon. Platí zásada, že původ zboží se určí podle kritérií stanovených v celním zákoně. Pouze v případech, kdy je ČSFR vázána mezinárodní smlouvou nebo v případech jednostranného uplatňování preferenčních opatření, bude původ zboží stanoven způsobem uvedeným v mezinárodní smlouvě nebo v obecně závazném právním předpise, kterým byla preferenční opatření zavedena. Způsob určení celní hodnoty je upraven v Dohodě o provádění článku VII GATT (vyhláška ministra zahraničních věcí č. 120/1984 Sb.) a v nařízení federální vlády č. 525/1991 Sb., kterým se vydává celní sazebník. Navrhovaná úprava určení celní hodnoty vychází z Dohody o provádění článku VII GATT a z právní úpravy v Evropských společenstvích.

K § 91 až 131:

Navrhuje se zcela nový postup při propouštění zboží do navrženého režimu, zejména při dovozu zboží - povinnost přihlásit zboží při přestupu státní hranice, jeho dodání příslušnému celnímu úřadu, podání souhrnného celního prohlášení, dočasné uskladnění zboží, stanovení formy celního prohlášení a lhůty k jeho podání, místa celního řízení, rozhodnutí v celním řízení, případy, kdy je možno údaje v celním prohlášení po jeho přijetí celním úřadem opravit, kdy může celní úřad zrušit platnost celního prohlášení, způsob ověřování správnosti celního prohlášení. Smyslem této úpravy je zjednodušení a zrychlení celého procesu propuštění zboží do navrženého režimu při současném zabezpečení nároku státu na clo. V souladu s právem ES je upraven institut deklaranta v celním řízení.

K § 132 až 137:

Navrhuje se, aby v případech kdy vznikne celní dluh, nebylo zboží propuštěno do navrženého oběhu, dokud nebude celní dluh splněn nebo nebude poskytnuta záruka na jeho zaplacení. Celní úřad by v těchto případech byl oprávněn provést veškerá opatření, včetně prodeje tohoto zboží, aby bylo zabráněno nedovolené manipulaci se zbožím. Toto ustanovení směřuje k zamezení možnosti nakládat se zbožím, pokud dlužník clo nezaplatí (clem se rozumí kromě cla také daně a jiné poplatky vybírané při dovozu nebo vývozu zboží). Současně se však stanoví výjimka, která v souladu s příslušným ustanovením Všeobecné dohody o clech a obchodu umožňuje, aby celní úřad na žádost deklaranta povolil nakládat se zbožím ještě před jeho propuštěním do navrženého oběhu.

Je navrhováno zcela nové ustanovení umožňující zjednodušení postupů a celních formalit podáním zjednodušeného celního prohlášení, které bude údaji potřebnými ke stanovení výše celního dluhu a pro účely celní statistiky doplněno dodatečným celním prohlášením.

K § 139 až 143:

Platí zásada, že zahraniční zboží propuštěné do volného oběhu je považováno za české zboží (nelze zaměňovat za zboží českého původu); zákon stanoví výjimky z tohoto pravidla.

K § 144 až 224:

Návrh zákona upravuje, v souladu s právní úpravou v Evropských společenstvích, celní režimy s podmíněným osvobozením, v nichž je zboží ze zákona osvobozeno od placení cla do doby, kdy předmětné zboží bylo propuštěno do volného oběhu, jakož i celní režimy s ekonomickým účinkem.

Navrhuje se obecná zásada, aby mohlo být zboží do jakéhokoliv režimu s ekonomickým účinkem propuštěno pouze na základě povolení příslušného celního orgánu. V rámci tohoto povolovacího řízení (zde se uplatní lhůta pro rozhodnutí do tří měsíců, případně delší, pokud je to podle povahy věci třeba) celní orgány kromě jiného v součinnosti s příslušnými ústředními orgány zkoumají splnění tzv. ekonomických podmínek (např. zda při žádosti o povolení pasivního zušlechťovacího styku v zahraničí nemůže potřebnou přepracovací operaci provést některý český subjekt). Zkoumání ekonomických podmínek má zabránit odlivu některých zpracovatelských činností z ČR, případně má umožnit rozvoj těchto zpracovatelských činností v ČR a napomáhat tím k ochraně stávajících nebo vytváření nových pracovních příležitostí. Navrhuje se, aby práva a povinnosti, které vyplývají z propuštění zboží do režimu s ekonomickým účinkem, mohly být převedeny na jinou osobu, pokud tato osoba splňuje stanovené podmínky a jestliže je to třeba k provádění určité činnosti příslušnou osobou. Režimy s ekonomickým účinkem mají umožnit zapojení českých podnikatelských subjektů do mezinárodní dělby práce, vytvořit příznivější podmínky pro výrobu tuzemského zboží, které má být následně vyvezeno nebo propuštěno do volného oběhu. Současně tyto režimy musí bránit odlivu pracovních příležitostí do ciziny, např. neudělením povolení k propuštění zboží do pasivního zušlechťovacího styku, a vytvářet nové pracovní příležitosti, zejména při režimu přepracování pod celním dohledem.

K § 228 až 243:

Navrhovaná právní úprava svobodných celních pásem a svobodných celních skladů s malými úpravami přebírá právní úpravu této oblasti, jak byla provedena novelizací celního zákona zákonem č. 217/1992 Sb. Nově se navrhuje, aby o zřizování svobodných celních pásem a svobodných celních skladů rozhodovala vláda, resp. aby tato svobodná celní pásma a svobodné celní sklady byly zřizovány nařízením vlády.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP