Čtvrtek 25. června 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Luxovi. Ďalej chce, pravdepodobne, k tejto problematike s faktickou poznámkou vystúpiť pán poslanec Sviták.

Poslanec SL I. Sviták: Vážení přátelé, až doposud platila zásada poměrného zastoupení. Kladu vám otázku, zda zásada poměrného zastoupení platí také pro Levý blok.

Za druhé. Až do nynější chvíle platila zásada slušné hry nebo-li fair play. Kladu vám otázku, zda platí zásada fair play také pro Levý blok.

Za třetí. Až do této chvíle jsem viděl celou řadu džentlmenů, kteří respektují osobní integritu svých protivníků a zvedají pro ně své ruce, ačkoli mají opačné politické názory. Platí zásada džentlmenů také pro Levý blok? To je základní otázka tohoto Federálního shromáždění, která se vám bude vracet stále znovu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. S ďalšou faktickou poznámkou sa prihlásil pán kolega Lotar Indruch.

Poslanec SL L. Indruch: To, co říkal pan poslanec Lux, jistě bude pravda. Ale, pokud bychom chtěli, jak hovořil pan předseda Federálního shromáždění, do budoucna jít cestou společenského konsensu, tak by bylo přinejmenším džentlmenské, aby Levý blok měl zastoupení ve funkci místopředsedy Federálního shromáždění. K tomu nás především opravňují naše volební výsledky ve Sněmovně národů a ve Sněmovně lidu. Dohromady to dělá téměř dva milióny hlasů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, konštatujem, že voľba podpredsedov skončila. Rozprava nebola otvorená k ďalšiemu bodu programu, takže mi dovoľte, aby sme pokračovali voľbou predsedu a podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru snemovní.

Bod programu 5: Volba předsedy a místopředsedy iniciativního a petičního výboru sněmoven

Podľa zákona o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia sa v § 48 ods. 4 pre voľbu predsedu a podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru použijú primerané ustanovenia o voľbe predsedu a prvého podpredsedu Federálneho zhromaždenia. Platí, že pokiaľ je za predsedu výboru zvolený občan Českej republiky, zvolí sa za podpredsedu občan Slovenskej republiky a naopak. Prosím a žiadam poslancov poslaneckých klubov, aby navrhli kandidátov na funkciu predsedu a podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru snemovní. Členov týchto výborov sme na samostatných ustanovujúcich schôdzach v obidvoch snemovniach zvolili v dopoludňajšom programe.

Prosím pána poslanca Kontru a pána poslanca Houšku.

Poslanec SL M. Kontra: Pretože výbor iniciatívny a petičný je spoločným výborom Federálneho zhromaždenia, je treba zvoliť na tomto pléne predsedu tohto výboru. Navrhujem za predsedu tohto výboru poslanca Josefa Mečla.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz má slovo poslanec Houška.

Poslanec SL F. Houška: A na místo místopředsedy navrhuji poslance Júliuse Minku z HZDS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pýtam sa poslancov Federálneho zhromaždenia, či sú ešte ďalšie návrhy. Nikto sa nehlási. Končím navrhovacie rokovanie. Obidve snemovne sú schopné sa uznášať. Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

Najskôr budeme hlasovať o navrhnutom kandidátovi na predsedu iniciatívneho a petičného výboru snemovní. Obidve snemovne hlasujú súčasne.

Kto súhlasí s návrhom, aby za predsedu výboru iniciatívneho a petičného bol zvolený Josef Mečl, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 15.31

(SN 110, SL 116)

Kto je proti?

(SN 4, SL 2)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 28, SL 27)

Jeden poslanec v Snemovni národov a dvaja poslanci v Snemovni ľudu nehlasovali. Konštatujem, že poslanec Josef Mečl bol zvolený za predsedu iniciatívneho a petičného výboru, pretože získal nadpolovičnú väčšinu v obidvoch snemovniach.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 6, SL č. 20, SN č. 18)

Teraz budeme hlasovať o kandidátovi na funkciu podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru. Na túto funkciu bol navrhnutý poslanec Július Minka. Kto súhlasí s návrhom, aby poslanec Minka vykonával funkciu podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 15.32

(SN 130, SL 132)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 12, SL 16)

Jeden poslanec v Snemovni národov nehlasoval. Aj poslanec Minka bol zvolený nadpolovičnou väčšinou v obidvoch snemovniach za podpredsedu výboru iniciatívneho a petičného. Blahoželám obidvom funkcionárom tohto výboru ku zvoleniu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 6, SL č. 20, SN č. 18)

Ďalším bodom nášho programu je návrh volebného poriadku pre voľbu prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, tlač č. 4, ktorú ste dostali pri registrácii.

Bod programu 6: Návrh řádu pro volbu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky (tisk č. 4)

Návrh ste dostali včas pri vašej registrácii. Tento návrh predkladá snemovniam na prerokovanie

Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia. Ide o úpravu navrhovania kandidátov, prípravu volieb a konanie tajných volieb.

Návrh je treba prerokovať na tejto schôdzi, pretože poriadok stanoví určité lehoty pre riadnu prípravu a umožňuje (na schôdzi určenej k voľbe prezidenta) uskutočniť už len vlastný volebný akt.

Kto z poslancov si žiada slovo k tomuto návrhu? Otváram rozpravu k tomuto návrhu. Hlási sa poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající, chtěl bych upozornit na jednu maličkost. Je na straně 5 bodu 20 písm. c). Tento odstavec nepočítá s tím, že bude jen jeden kandidát. Tento článek hovoří, že takové lístky jsou neplatné, na kterých budou seškrtána všechna jména kandidátů.

Doporučoval bych, abychom tam dali dodatek: S výjimkou, že je navržen kandidát jen jediný.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Kto má ďalej pripomienku alebo pozmeňujúci návrh? Poslanec Benda.

Předseda SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, navrhuji, aby byl škrtnut článek 31 na straně 7 tisku 4, který hovoří o tom, že z dalšího dvoukola voleb jsou pak vyloučeni kandidáti, o kterých se hlasovalo v předchozích kolech. To je upřesnění zákona, který v tomto bodě zůstává nejasný, který hovoří o volbách s novými kandidáty, ale neříká, jestli nově nemohou být kandidováni také ti, kteří byli kandidováni předtím.

Domnívám se, že je to politicky a organizačně nešťastné ustanovení, protože volba prezidenta je záležitostí širokého politického konsensu. Bude-li se takto opakovat několik kol voleb, může dojít k tomu, že konsensus se vytvoří tam, kde předtím nebyl a museli bychom čistě mechanicky nechat proběhnout dvoje neúspěšné prezidentské volby, abychom se mohli vrátit k některému z původních kandidátů.

Doporučoval bych, aby toto svazující ustanovení tam nebylo, aby, když poslanci nebo politické strany uznají za vhodné opakovat kandidaturu svého člověka, případně dojde-li k politickému konsensu - samozřejmě musí ten člověk kandidovat nově - aby i v dalším kole mohl nastoupit původní kandidát.

Můj pozměňovací návrh zní: Škrtnout článek 31 tohoto textu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Do rozpravy sa hlási poslanec Masopust.

Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, vztah ústavních zákonů k dalším právním předpisům platí i tehdy, když projednáváme něco, co není zákonem, ale usnesením pléna FS. My jsme přece přijali novelu ústavního zákona č. 143/68 Sb., která způsobila, že článek 62 odstavec 6 zákona č. 143/68 Sb., ve znění pozdějších předpisů zní: "Nebyl-li prezident ani takto zvolen, koná se do čtrnácti dnů nová volba s novými kandidáty podle odstavce 4."

Domnívám se, že vzhledem k tomu je návrh, který jsme právě vyslechli, sotva realizovatelný, a nebylo by možno o něm ani hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: O slovo sa hlási poslanec Benda.

Předseda SL V. Benda: Pane profesore, vy předstíráte, že tato rozprava zde už neproběhla, ona proběhla. To znění ústavního zákona je dvojznačné. Jestliže se konají nějaké volby, např. předčasné volby s novými kandidáty, neznamená to, že poslanci minulého Federálního shromáždění nemohou v těchto nových volbách kandidovat. Z toho ústavního zákona je naprosto jasné, že dotyčný kandidát musí být nově navržen.

Pak je otázka interpretace, jestli chceme kandidáty úplně nové nebo kandidáty staronové, kteří byli navrženi podruhé. Kdybychom škrtli článek 31, ponecháváme tento ústavní zákon otevřený. Tento článek 31 byl jasnou interpretací ústavního zákona ve smyslu, jak zde hovořil profesof Masopust. Já na svém návrhu musím trvat, rozhodně to není nic protiústavního, to je jenom konstatování, že ústava v tomto ohledu není jednoznačná, není kategorická.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Olej.

Poslanec SN J. Olej: Odporúčal by som vrátiť sa k diskusii, ktorá bola pri prijímaní novely tohto bodu, kde jednoznačne na otázku z pléna spravodajca informoval plénum, ktoré k tomuto bodu hlasovalo, ktoré hlasovalo pod dojmom tohto vysvetlenia, že do ďalších kôl sa ide s úplne inými kandidátmi.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Padevět a pán poslanec Jičínský.

Poslanec SN M. Padevět: Já bych nejprve chtěl připomenout, že v článku 16 se dostáváme trochu do kontraverze s tím, co zde bylo navrženo, pokud budeme předpokládat, že je platný lístek, kde byl škrtnut kandidát. Bylo by třeba v tom článku 16 napsat, že škrtne nadbytečné kandidáty, a pak bych se chtěl zeptat pana poslance Masopusta, proč mu nevadilo, když jsme přijímali návrh volby, návrh řádu pro volby předsedy Federálního shromáždění, že tamtéž konstatujeme, že pro novou volbu platí pravidla uvedená v předchozích bodech, a navržení téhož kandidáta není vyloučeno. V ústavě totiž též nikde není konstatováno, že by nemohl být nový kandidát týmž kandidátem. Tam je napsáno, že se navrhnou noví kandidáti.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Padevět, prosím, keby ste presne formulovali úpravu článku 16, aby sme si to mohli poznamenať, pretože to chápem ako váš pozmeňujúci návrh, ktorý bol vyjadrený na návrh kolegu Měráka. Je to tak?

Poslanec SN M. Padevět: Ano, takže cituji, že ponechá jméno a příjmení toho kandidáta, pro kterého hlasuje, nepřeškrtnuto. Toto musíme nahradit tím, že ponechá nejméně jedno jméno nepřeškrtnuto. Pardon. V tom článku 20 předpokládám, že platí návrh, který jste tady přijali, že může být přeškrtnut kandidát.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte sme nič neprijali, ale je tu návrh. Vy o tomto návrhu hovoríte.

Poslanec SN M. Padevět: Bude-li přijat tento návrh, je třeba pozměnit odstavec 16.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Formulujte to presnejšie!

Poslanec SN M. Padevět: Musíme vypustit větu, že ponechá jméno a příjmení toho kandidáta, pro kterého hlasuje, nepřeškrtnuto a nechat tam, že jména a příjmení kandidátů, pro které nehlasuje, přeškrtne. A to stačí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Padevět, prosím vás, napíšte si to a predneste to. (Potlesk.)

Poslanec SN M. Padevět: Já to napíši, tak jak jsem to řekl.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Jičínský má slovo.

Poslanec SN Z. Jičínský: Vážení kolegové, o této věci, mám na mysli návrh poslance Bendy, se hovořilo v minulém Federálním shromáždění při projednávání novely ústavního zákona, článek 62, kde se zpřesnila pravidla a doplnila pravidla, pokud jde o volbu prezidenta. Tento problém tam byl speciálně diskutován. Těm poslancům, kteří byli členy minulého parlamentu, připomínám zamítnutý návrh poslance Világiho, který se týkal této věci. Návrh byl zamítnut s tím, že intence je jasná a má být vyjádřeno to, že do další volby, jestliže první dvě kola jsou neúspěšná, že do další volby mohou nastoupit noví kandidáti, to znamená noví pro tuto volbu. To nové je tam právě pro to, že se chtělo vyloučit, aby to nebyl ten, kdo nebyl v prvním kole, respektive v prvních dvou kolech zvolen. Když by nebyla tato intence, pak nebylo třeba tento článek formulovat tímto způsobem. Stačilo tam říci: nebyl-li prezident ani takto zvolen, koná se do čtrnácti dnů další volba, podle odstavce 4. Ustanovení pět platí obecně. Nebylo třeba tam nové kandidáty uvádět. Protože právě intence byla tato, myslím, i když uznávám kolegovi Bendovi, že různá pravidla ústavy lze vykládat různě, že v tomto případě tomu tak není. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Poslanec Mečl s faktickou poznámkou a potom pán poslanec Sládek.

Poslanec SL J. Mečl: Protože jsem tenkrát za skupinu navrhovatelů předkládal tento zákon, vzpomínám si velmi dobře, že jsme interpretovali slovo "noví" jako "jiní kandidáti" v souvislosti s rozpravou v plénu. To znamená, že tato interpretace, i když kolegu Bendu chápu, by byla v rozporu s tím, jak zákonodárce zákon o volbě prezidenta zamýšlel. "Noví" rovná se "jiní kandidáti". Ne nově navrhovaní, o tom se tady dlouze hovořilo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Sládek.

Poslanec SL M. Sládek: Já bych navrhoval toto znění právě toho bodu 31. Současné znění by umožňovalo ob jedno kolo se vracet k týmž kandidátům; a to znění, které navrhoval pan Benda, by umožňovalo donekonečna volit tytéž lidi. Navrhoval bych, aby bod 31 zněl: "Při každé další nové volbě jsou vyloučeni jako kandidáti ti, o kterých se hlasovalo při předcházejících volbách."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. (Potlesk.) Áno. Prosím, pán poslanec Holáň a pán poslanec Gandalovič.

Poslanec SN V. Holáň: Chci podepřít pana poslance Bendu, protože tak jak to přednesl pan poslanec Mečl - řekl: Mělo tam být napsáno "jiní". My se nemůžeme opírat o výsledek pamětníků tohoto jednání, my musíme trvat na tom, co bylo napsáno. A napsáno je "noví". Je to tedy něco podobného, jako když řekneme, že ve fotbalovém mužstvu musí nastoupit noví hráči. Neříkáme, že tam nemohou zůstat i někteří z těch hráčů, kteří tam byli. Je opravdu se třeba držet přesného, takřka matematického výrazu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Gandalovič má slovo.

Poslanec SN P. Gandalovič: Dámy a pánové, spolu s kolegou Padevětem jsme se ještě jednou zamysleli nad články 16 a 20 a náš společný návrh bychom ještě doplnili o to, že by se v tom článku 20 mělo vypustit celé písmeno c), protože nevím, proč by můj hlas měl být neplatný, že jsem vyjádřil nesouhlas se všemi navrženými kandidáty, že jsem je přeškrtl. Myslím si, že je řešením vypustit celé písmeno c).

K tomu návrhu pana kolegy Sládka bych se chtěl vyjádřit tak, že je to samozřejmě nemožné, protože tím bychom vlastně z demokratické volby vyloučili všechny protikandidáty jakéhokoliv nezvoleného současného kandidáta.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Čiže, navrhujete vypustiť celý ods. c) z článku 20. Pán poslanec Gandalovič, je to tak? Takto znie váš pozmeňujúci návrh?

Poslanec SN P. Gandalovič: Ano.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: A pokiaľ ide o šestnástku, tak nič.

Poslanec SN P. Gandalovič: To kolega Padevět už přednesl. My jsme to napsali dohromady.

Předsedající místopředseda PS J. Stank: Áno. Pán poslanec Čič.

Poslanec SN M. Čič: Vážené kolegyne a kolegovia! Myslím, že zbytočne diskutujeme o tomto ustanovení, ktoré hovorí o voľbe prezidenta v ústavnom zákone v čl. 62 ods. 6. Tam je celkom evidentné, ak nebol prezident ani takto zvolený, tzn., ak sa konali voľby do 14 dní opakovane a nedošlo ku zvoleniu, tak potom do 14 dní sa koná nová voľba s novými kandidátmi podľa ods. 4. Znamená to, že to musia byť noví kandidáti, a bez ohľadu na to, či sa odvolávame na niekoľko mesiacov dozadu, alebo nie. Táto interpretácia bola jednoznačná tak, ako to mnohí predo mnou už povedali. Naviac sa touto otázkou špeciálne zaoberal ústavnoprávny výbor, kde sme jednoznačne rozlíšili, či ide o novonavrhnutých alebo nových kandidátov. Na to si určite pamätá aj pán predseda Benda. Odporúčam, aby sme túto otázku uzatvorili. Každá iná formulácia bude v rozpore s týmto ústavným článkom.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz pán poslanec Stome, po ňom poslanec Jičínský a poslanec Ransdorf.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, především bychom si snad měli uvědomit, co je to neplatný hlas. Neplatný hlas je takový, který nesvědčí cíli, pro který se hlasování koná. To je teoretický závěr.

Za druhé v podstatě to, o čem nyní hovoříme, funguje způsobem určitého obkročáku. To je to, na co narážel poslanec Sládek. To je tam ovšem uděláno schválně. A já se domnívám, že tato vylepšování, která tady připadají v úvahu, nám asi volební řád příliš nevylepší a neumožní ani volby kandidátů, nehledě na to, že budeme zjišťovat, v kterých volbách, kdy a jak. Připojil bych se k předřečníkovi, že bychom to měli uzavřít. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Jičínský.

Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedající, paní kolegyně, páni kolegové, jenom k doplňujícímu návrhu kolegy Sládka. Ten by skutečně měnil obsah ústavního zákona. Podle mého soudu ústavní zákon říká, že jestliže se koná první volba, je třeba tří pětin, neprojde-li, stačí nadpoloviční většina. Není-li zvolen nikdo, koná se další volba z nových kandidátů. Jestliže ani v této další volbě, která má dvě kola, není nikdo zvolen, následuje další volba opět z nových kandidátů, ale neplyne z toho, že do této třetí volby by nemohl nastoupit někdo, kdo kandidoval v první volbě. To z toho neplyne. V tomto smyslu by on novým kandidátem byl, ale nemůže být pro druhou volbu, protože tam tento postulát, aby byl novým kandidátem, nesplňuje. Návrh kolegy Sládka by podle mého soudu příliš restriktivně omezoval znění ústavního zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP