Úterý 22. září 1992

Hovořil jsem tady o tom, že na poznámku opozičních poslanců reagoval jeden poslanec ODS, označil sám sebe málem za zločince, který by se měl skrývat, atd., to už nechci rozvádět. Končím tedy resumé tady z toho: Potrefená husa se vždycky ozve.

Dále rád bych tady rozvinul tu poznámku, uprostřed které jsem byl přerušen. Protože tady se neustále vyskytují stejné argumenty, které byly používány během dvou let existence Republikánské strany v neparlamentní formě, to stejné se ozývalo. Tady jsem už uváděl některé případy, co to je za spolek pouličních křiklounů? Je zajímavé, že většina z těch, co nás nejvíce kritizovali a zostouzeli ve státních sdělovacích prostředcích jako neparlamentní politickou stranu, prostě dnes z politické scény zmizela. Někteří úplně, jako např. pan Dienstbier, někteří částečně vybouchli při volbách jako všelijací ti Bratinkové, Kalvodové atd., kteří nám také dnes dělají největší ostudu a největší problémy v česko-slovenských vztazích. Dále jak dopadli, nedovolili si ani kandidovat, taková politická strana, jako je Křesťanskodemokratická, jejíž předseda je autorem výroku o tom, že v případě potřeby by se někam posílala armáda. Tak buď neví, co činí, nebo neví, co mluví. Potom by měla samozřejmě následovat určitá opatření, anebo je zodpovědný za svá slova, která zbytečně vyvolala obrovskou aféru a obrovské problémy právě ve vztazích česko-slovenských. Zcela zbytečné výroky, ale už vůbec nekomentuji silácké výroky takových neúspěšných politiků jako Kalvoda, Bratinka, kteří velmi mohutně vykládali, co by se mělo, nebo nemělo, přitom občané při volbách jim dali odpověď zcela jasnou, ačkoli si jistě pamatujete, jak tam stáli s jednou rukou v kapse a vykládali - nejsme strana jedné ženy, na těch plakátech třikrát pět metrů.

Jelikož jsem byl několikrát zmíněn v předchozích vystoupeních nebo v různých faktických a jiných poznámkách, byly tady zmíněny mé výroky ze zahájení 3. společné schůze o připravovaných postech pro poslance, ano, musím to znovu opakovat, pokud to někomu ještě stále není jasné. Je to případ korupce; nabízet - pokud odhlasujete to, co chceme my, tak se o vás postaráme. O některé se už stará vládní koalice teď. Já nechci, abyste se hlásili, ale přihlaste se ti z poslanců vládní koalice, kteří už mimo poslanecký mandát zastávají plno dalších křesel, takže nevědí, kam si sednout dřív. Dokonce nejen po Praze, že nevědí na kterou židli si sednout dřív, ale oni to přece nevědí, jak jsem uváděl minule, a mrzí mě, že to musím opakovat, oni to nevědí ani tady v této místnosti, zda mají sedět náhodou tady nebo tam. Prakticky vůbec nevědí, kam si mají sednout.

To je nutné si uvědomit. Já to musím bohužel konstatovat znovu, ale asi platí : opakování matka moudrosti; takže mi promiňte, že jsem to znovu skutečně zopakovat musel. Ale nejde jen o poslance vládní koalice, kteří mě jistě mohou potvrdit ta slova, že zastávají jiné státní funkce apod., byť se při zasedání jednotlivých výborů vymlouvali na to: Já jsem ve funkci dva dny, já ještě nemohu odpovědět na otázku členů jednotlivých výborů, co se týká třeba programového prohlášení a dalších otázek vlády, státní rozpočet atd. Je to sice taková výmluva, která se používá v mateřské školce, prosím, já jsem tam tehdy nebyl a na základní škole, když se zrovna probírala vyňatá slova, ale prosím. Jsou noví, ale musím konstatovat, že je to fakt.

Opět se k tomu vracím. Nejde tu jen o poslance. Jde tady i o to, že je zapotřebí pro člověka, který se výrazně podílel na likvidaci Československé republiky, pro Václava Havla, zajistit nějakou další prebendu. Jelikož jako prezident Československé republiky je nepřijatelný, tak česká vládní koalice vyhlásila buď Havla, nebo nic. To znamená, kvůli křeslu jednoho jediného člověka, a to ještě s dosti pochybnou pověstí, abych navázal na zasedání imunitního a mandátového výboru, tak kvůli postu jednoho jediného člověka, je schopna vládní koalice česká raději obětovat budoucnost Československé republiky a jejích lidí jenom proto, aby pro tohoto člověka zajistila křeslo. Je to adekvátní? Křeslo pro jednoho člověka, který si náramně zvykl na ta cukrátka, na tu moc, na tu slávu, na to pozlátko, které je s touto funkcí spojeno, tak jenom pro to, aby pro tohoto člověka zajistili křeslo, tak pro to raději obětují celý stát. Jak je vůbec možné, že něco takového prošlo předsedovi vlády, který vykládal: buď Havel, o něčem jiném se nebudeme bavit. To je vyloženě naschvál, schválně položeno, ano, Havel je nepřijatelný pro slovenskou část Československé republiky, to znamená není se o čem bavit.

Přitom právě Václav Havel, o kterém už tady byla řeč a souvisí to i se státoprávním uspořádáním, kdo se podílel na těch problémech Československé republiky, kdo svým krajně nevhodným vystupováním na Slovensku, svojí vyloženou provokací, kdy vystoupil na tribunu a místo toho, aby k lidem na Náměstí SNP v Bratislavě začal hovořit, tak je vybídl k tomu, aby drželi pusu. Jak jinak si vysvětlit poznámku: A teď budeme držet 2 minuty ticha. Normálně se drží minuta, najednou se měly držet dvě minuty. To bylo stejné, jako kdyby těm občanům na Náměstí SNP řekl: Mlčte! Nebo držte pusu! Dá se to říci samozřejmě ještě i jinak. A nebylo to první takovéto vystoupení na Náměstí SNP v Bratislavě.

Co říci k tomu l4. březnu a jeho vystupování Václava Havla. Přece prezident nebo kterýkoliv vládní činitel se může dostat do situace, kdy zrovna nestojí před zástupem lidí, kteří by s tím souhlasili. To se může člověku stát. Já, když se podívám na některé ty lavice, tak to mám zrovna z první ruky. Ale to neznamená, že bych utíkal. Mojí povinností je postavit se těm lidem, říci jim svůj názor, sice tady je to pravděpodobně zbytečné někoho přesvědčovat, ale pokusit se třeba.

Podívejte se např. na Helmuta Kohla. Ten za stejné situace šel k těm lidem přesto, že proti němu směřovala sprška syrových vajíček, ale on šel k těm lidem. Co udělal Václav Havel? Začal utíkat. A co to znamená, jestliže začnu utíkat před davem lidí. Vyvolám zcela přirozenou lidskou reakci, která je v nás zakotvena ještě kdysi dávno z pravěku, takový atavismus, a samozřejmě se ten dav vydal po jeho stopách.

Můžeme to hodnotit zcela jednoznačně jako úmyslnou provokaci, která měla přilévat oleje do ohně, rozhořívajícího se ohně problému mezi Čechy a Slováky. Zcela nevhodné jednání. Co by se prezidentovi mohlo stát více. Kdyby takto opatrnicky postupoval třeba prezident Spojených států amerických, tak ten by vůbec nemohl na veřejnost. A přesto prezident jde mezi lidi, hovoří s lidmi a přesto riskuje, že na každého čtvrtého prezidenta se střílelo a každý desátý to zaplatil životem. A přesto ten prezident si je vědom toho, že s tou funkcí nebere jen pozlátko, fanfáry a to pěkné, jenom tu smetanu z toho, ale že samozřejmě si s tím bere i všechny následující povinnosti. Takže, kdo nejvíc přispěl, nebo který člověk je jedním z těch, který nejvíce přispěl k rozpadu Československa a k těm problémům? Bohužel, musím ho tady citovat znovu, už tady jednou jeho jméno padlo - Václav Havel.

Dále, abych nezapomněl, jenom jednu technickou připomínku, že totiž, aby se nezapomnělo, jelikož pan Jajtner se jaksi vyjadřoval neurčitě v rozhovoru pro Rudé právo, rád bych mu připomněl, že minule tu byl návrh poslance Krejsy o hlasování, zda by se nemělo přijít v plavkách atd. Byl bych rád, aby se na návrh tohoto usnesení nezapomnělo.

Když tady zaznívaly faktické poznámky, na které reaguji, tak jsem si uvědomil jednu věc. O mně těžko někdo může říci, že bych příliš trpěl strachem nebo takovými nějakými vlastnostmi. Ale přiznám se, že tady jsem poprvé pocítil trochu strachu, a to z lidí, kteří jsou schopni a ochotni pro ideologii obětovat vše, kteří s krví podlitýma očima se znáčkem různého tvaru na klopě, jsou jednou ochotni dělat úderku po únoru l948, potom úderku po listopadu l989 a kdykoliv jindy. Prostě podle toho, která ideologie je teď na postupu, k té politické straně se dá a budu se za ně bít zcela nekompromisně bez ohledu na to, zda bych byl ochoten nebo schopen udat rodinu, udat manželku atd., poprvé jsem tady pocítil, že v tomto parlamentu ze strany české vládní koalice jsou lidé, kteří jsou v rámci ideologie ochotni obětovat úplně všechno bez ohledu na budoucí důsledky, bez ohledu na nejelementárnější, na ty nejzákladnější, abych nepoužíval ty výrazy jako vládní koalice, na ty nejzákladnější lidské vztahy.

Jsou to takoví novodobí gottwaldovci, kteří mají teď, jak už to tady bylo řečeno několikrát, zrovna tento tvar odznáčku na klopě, příště budou mít jakýkoliv jiný, půlměsíc nebo cokoliv jiného, a jsou ochotni obětovat cokoliv.

Z těch lidí jde skutečně strach a je povinností všech slušných lidí, aby se tady tomuto proudu zcela jednoznačně postavili. Protože žádná ideologie, žádný systém, žádná tržní ekonomika nebo něco takového nestojí za to, aby se tady znovu dělaly takové pořádky, které tu byly kdysi dávno a kterých bohužel naše republika už prožila tolik; naše republika, která díky těmto přesvědčeným, ať už o socialistické, komunistické ideologii, o křesťanství nebo o čemkoliv jiném prožila přece už tolikrát. Mimochodem těm, kteří mají křesťanství v názvu své strany, těm bych rád připomenul, kdysi dávno se upalovalo i pro protivení se křesťanské ideologii. Takže to zase není nic úplně tak nového, ale já už bych byl rád, abychom se tady toho jednou provždy zbavili.

Dále technická. Bylo předloženo usnesení klubu poslanců Republikánské strany a já bych, aby nedocházelo k nějakým problémům, tak pro formu samozřejmě souhlasíme s tím upravit v návrhu usnesení. Tam je uvedeno Československá republika.

Ono to kdysi stačilo. Před dvěma lety kdyby tento parlament smazal jedno "S" z názvu, tak se ušetřilo mnoho času a pravděpodobně i budoucích problémů. Takže když už to tedy tak je, tak pro formu, upravit místo Československá republika - Česká a Slovenská Federativní Republika v náležitých tvarech.

Dále abych se dostal k té vlastní řeči. (Mohl bych požádat o trochu vody?) Co se týká vlastního státoprávního uspořádání, reakce na prohlášení vlády. Rád bych v úvodu pronesl jedno. Rád bych požádal slovenské poslance, aby neposuzovali české a moravské poslance např. podle již zmíněného pana Bratinky a pana Kalvody. (Voda byla přinesena - potlesk.) Děkuji. To by bylo základní nedorozumění. Posuzovat Čechy a Moravu podle takových výtečníků jako Bratinka, Kalvoda, "Zeleněc" nebo "Želeněc", ono se neví, zda se to má číst česky nebo polsky. Podle nich to posuzovat, to by skutečně... (K řečnickénu pultu přichází lékař a ptá se, zda řečník nepotřebuje pomoc.) Tady se mi nabízí lékař, zda je lékař nebo není, to nevím, ale nabízí se mi, zda mi není špatně. Ubezpečuji vás všechny, že ne, že naopak je mi výborně. (Potlesk a vzrušení v sále.) Prosím vás, když už jsme u toho, ano, když budu potřebovat, milerád si řeknu, ale pokud vím, tak lékaři skládají tzv. Hippokratovu přísahu, a tam je mimo jiné řečeno, že budou pomáhat lidem. Doufám, že lékařům nemusím tuto přísahu citovat. Takže bych byl rád, aby se touto přísahou také řídili a nepoužívali svého vzdělání k tomu, aby se snažili vyvolat, navodit nějakou tu situaci, která by měla zlehčit osobu řečníka. Bylo by dobré, abyste si takovéto elementární věci ujasnil.

Dále bych byl rád, aby slovenští poslanci neposuzovali Čechy a Moravany podle té hrstky zoufalců, kteří při neúspěšné volbě Václava Havla pokřikovali tady před Federálním shromážděním, kteří byli v rozporu se zákonem vpuštěni do těsné blízkosti Federálního shromáždění a kteří, jak jistě víte, pokřikovali úplně na všechny poslance bez ohledu na národnost a bez ohledu na to, koho volili a nevolili. Takže tady je vládní garnitura, která vyvolává zcela zbytečné problémy a zcela záměrně zbytečné problémy z hlediska Československé republiky, záměrné a úmyslné problémy z hlediska vládnoucí garnitury, která se snaží vydat Českou republiku nebo to, co zbude z Československé republiky v západní části a vydat ji Německu. Tam je to zcela jednoznačné.

Rád bych také, aby se ujasnila jedna věc, já nespoléhám na žádnou imunitu. Já to řeknu na náměstí, říkal jsem to celé dva roky, kdy jsem žádnou imunitou netrpěl, snad kromě spalniček a černého kašle nebo proti čemu se očkuje. Říkám to tak, jak si to myslím a jak to říkám samozřejmě všude. Je to zcela záměrná činnost likvidovat

Československo a vydat je otrocky sousedům. To bych rád, abychom si to uvědomili hned do začátku, že nelze posuzovat jednotlivé občany nebo občany této země podle pár takových výtečníků, kteří ještě pomalu ani nevědí, odkud vlastně jsou, protože, a k tomu se ještě dostanu, např. k původu pana Bratinky, Gála apod. Zase si uvědomte, pokud se rozpadne Československo, co bychom my tady třeba s takovým Fedorem Gálem v Praze dělali? (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, já vás jsem nucen upozornit ve smyslu jednacího řádu, abyste hovořil k věci. Vaším tématem, které jste uvedl, je státoprávní uspořádání. Žádám vás tedy, abyste hovořil k věci.

Poslanec SL M. Sládek: A co jiného je státoprávní uspořádání než osud občanů v rozděleném Československu? Přece si někdo nemůže myslet, že zůstane tam, kde zrovna teď přednáší na Karlově univerzitě nebo někde jinde? Co jiného je tématem tady toho státoprávního uspořádání - osud Československa. Zatím jsem se od tohoto tématu neodchýlil ani jedním jediným slovem. Byl bych rád, abyste mě laskavě tedy nepřerušoval, protože odhlasována byla neomezená doba projevu. Díky.

Jsem samozřejmě rád, že jsou tady zástupci ODS, atd., že si to přišli poslechnout, jinak tady celý den nebyli. Jsem rád, oceňuji to.

Další věc, než se dostanu k těm jednotlivým bodům, tak např. spolkové uspořádání Československa. Je to věc, která je prosazována, která by jistě byla, alespoň podle mínění opozice, užitečná. Ovšem má to jeden háček. Bylo by zapotřebí přiznat Moravě a Slezsku to, co jejich jest. A najednou narážíme tady na obrovský odpor těch lidí, kteří se ohánějí demokracií, těch lidí, kteří se ohánějí nějakým tím sebeurčením a samosprávou atd., např. u pana Klause.

Jsem přesvědčen o tom, že např. pan Klaus velmi brzy opustí tu svoji rétoriku, že ne spolkové uspořádání. Teď vykládá ne spolkové uspořádání, třeba za čtrnáct dní udělá kotrmelec a bude vykládat ano spolkové uspořádání. Protože třeba u pana Klause, jelikož je to čelný představitel té strany, která rozbíjí Československo, si už na tyto kotrmelce budeme muset velmi rychle zvyknout. Protože jistě víte sami, jak dlouho byly některé politické strany označovány za nedemokratické. Není to tak dávno, co pan Klaus přijal pozvání klubu levicových nebo komunistických poslanců nebo Levého bloku a tam vykládal: "Dělení na demokratické a nedemokratické politické strany, to je jen předvolební rétorika." Takže chvíli mu to posloužilo, teď to odhodil a vykládá zase diametrálně něco odlišného. Takže teď vykládá ne spolkovému uspořádání, ale nějaké regiony, takže je docela možné, že za chvíli, až se mu to nebude hodit, přehodí výhybky jako KDU-ČSL a začnou vykládat ano spolkovému uspořádání a chceme spolkové země Česká, Moravskoslezská a zvláštní statut pro Prahu.

Spolkové uspořádání by bylo jediným možným uspořádáním, které by vyhovovalo do budoucna, ať již celé Československé republice nebo republice České. Regionální uspořádání by potom znamenalo tuhou centralistickou vládu, která by si v ničem nezadala s tím minulým, ačkoliv podle mého názoru ta současná vládnoucí garnitura v ledasčem tu minulou garnituru samozřejmě překonala. Oni tady už někteří ti zmínění nejsou, tak o nepřítomných jenom v dobrém, takže abych to nekomentoval.

Přiznat Moravě, co Moravě a Slezsku skutečně náleží. A tady na to samozřejmě už musíme pamatovat i dneska, když debatujeme o osudech Československé republiky. Nemůžeme říkat přece dneska ano, domluvíme se na rozdělení a ponechat to všechno na někoho jiného nebo na jindy a na potom atd.

To přece nelze. Jestliže řekneme "a", musíme říci také "b". Jestliže řekneme ano, rozdělíme, musíme také říci, jaké jsou připraveny varianty pro trosky nebo pro ty části republiky, které vzniknou na území Československé republiky.

Na Moravu a Slezsko se tady neustále zapomíná. Za celou tu dobu se o nich vůbec nehovořilo. Přitom je to podstatná složka Československé republiky. Nezanedbatelná složka, ať co se týká rozlohy, obyvatelstva, průmyslové produkce, zemědělské produkce. Za celou tu dobu nepadla zmínka, že by bylo nutné také Moravě a Slezsku přiznat odpovídající statut. Nelze to odtrhávat. Nelze říkat, že státoprávní uspořádání znamená jenom nějaké řeči, nebo projednávat zákony o Československé republice.

Opřel bych se tady i o výroky členů federální vlády, kteří říkali, že je nutné pamatovat i na ty vzniklé budoucí státy, že je zapotřebí urychleně schválit různé zákony, aby budoucí vzniklé republiky, které vzniknou na troskách Československa, aby mohly federální legislativu převzít do své legislativy. Na jedné straně je to používáno federální vládou jako určitý argument, proč urychlit projednávání zákona o zániku federace atd., takže bych byl rád, aby nejenom pod tímto argumentem, že je zapotřebí schválit zákony, které budou potřebné i budoucím národním republikám, ale aby to použili i z hlediska budoucího uspořádání Československé republiky. To by bylo k tomu spolkovému uspořádání. Optimální varianta, podle nás, navrhovaná mnoha politickými stranami, přijímaná velkým množstvím občanů, bohužel na úrovni orgánů federace naprosto ignorovaná.

Nemohu se ubránit jednomu dojmu. Celou tu dobu se tady debatuje o tom, zda rozdělit či nerozdělit, ale málo se tady hovoří o negativních důsledcích. Federální vláda byla požádána různými seskupeními o předložení variant řešení negativních důsledků atd., nemá se k tomu. Já se k tomu ještě samozřejmě vrátím.

Z našeho pohledu musím konstatovat, že rozdělení Československa se neobejde bez obrovských problémů. Nejenom nějakých dílčích, že někde někdo vytrhá koleje nebo pražce, to jistě ne, ale bez skutečných problémů, a to nejen ekonomických, protože to je problém, který lze třeba překonat, ale bez obrovských problémů morálních a historických.

Vezměme si třeba jen poslední případ, který je široce komentován ve světovém tisku (takový Londýn, nebo alespoň část Londýna tím určitě žijí, jsou to čerstvé informace). Je to osud cyrilometodějské tradice. Celou dobu se přijímalo Československo jako dědic cyrilometodějské tradice. Cyril a Metoděj byli vlastní všem občanům, všem národům naší země. Jakmile rozdělíme Československo, tak se samozřejmě budeme muset podělit i tady o to. Ubezpečuji vás (je tady návrh pana poslance Dostála, že bychom se rozdělili, my bychom si např. vzali Cyrila, někdo jiný zase Metoděje), proto jsem záměrně hovořil o cyrilometodějské tradici. Lze toto přejít konstatováním, že se nic neděje, že o nic nejde, že už se tím dnes nikdo netají, což samozřejmě uznávám, ale lze to přejít mávnutím ruky? Podle mého názoru rozhodně ne.

Jak můžeme přejít mávnutím ruky takovou součást, podstatnou součást naší kulturní tradice? Vždyť z toho vyvěrají, ať už se to někomu líbí, nebo nelíbí, oba naše národy. Malinko opakování, matka moudrosti. Čili malinko do historie, i když se samozřejmě omlouvám, jelikož předpokládám, že všichni poslanci jsou velmi vzdělaní. Úplně se tady opomíjejí kořeny našich národů ve Velké Moravě a vztah cyrilometodějské tradice k této kdysi pradávné říši.

V současné době kardinál Tomko, který je velmi znám, vyvíjí nebývalou iniciativu směřující k tomu, aby cyrilometodějská tradice byla přenesena na Slovensko, aby jaksi takovým garantem nebo gesční republikou pro Cyrila a Metoděje byla Slovenská republika. Zdánlivá drobnost, ale já si myslím, že to není od věci, že musíme respektovat i náboženské cítění našich občanů. Takže např. takový Velehrad na Moravě sídlit bude, s tím se musíme smířit a musíme urovnat i tyto, zdánlivě nedůležité záležitosti. Myslím si však, že pro nábožensky cítící občany je to velmi důležitá věc, a dokonce se z toho může stát (i když ve středu Evropy se nepěstují náboženské války nebo války z náboženských důvodů), ale mohlo by se z toho stát třeba jablko sváru - kdo je tedy tím garantem cyrilometodějské tradice, zda budoucí Česká republika anebo zda budoucí Slovenská republika.

Upozorňuji, že co se týká kardinála Tomka, jeho iniciativa se rozjela už ve velkém stupni. Mrzí mě, že obdobně místní arcibiskupství nevyvíjejí shodnou iniciativu, protože to přece nelze ponechat na velkorysosti. Vím, že se často říká - při dělení Československé republiky buďme velkorysí. Promineme jim budovu ambasády, třeba někde se Česká republika podělí o ambasádu "Uganda Urundi", jelikož adekvátní této ambasádě je ambasáda v nějakém jiném křováckém státě. Samozřejmě, tam jistě velkorysí být můžeme. Jde tady však nejen o hmotné statky, materiální záležitosti, ale i duchovní tradici. (Ať se tomu poslanci ODS smějí jak chtějí, je to prostě tak.) Myslím si, že ta duše v systému, který prosazujete vy, a nebo si myslíte, že ho prosazujete, tak ta duše by tam měla mít rozhodně přednost před hmotou (pokud ovšem nechcete navazovat na klasiky marxismu-leninismu).

Další je otázka občanství. Jak už jsem se tady zmínil v úvodu, co třeba s Fedorem Gálem, abych to nebral moc abstraktně, protože by to nemuselo být zdaleka srozumitelné. Když vycházíme z toho, že vznikne Česká republika a Slovenská republika, kdo bude občanem té které republiky? Bude to tak, že občanem vznikajících, řekněme nových národních republik, budou lidé podle místa trvalého pobytu? Takže v této chvíli, kdo se honem narychlo přihlásí v Praze anebo v Brně, tak má občanství České republiky; kdo se honem narychlo přihlásí naopak, tak má občanství Slovenské republiky?

Nepředpokládáte například, nezamyslel jste se někdo z vás nad tím, že by mohla ta otázka nastat úplně jinak? Že by se například občanství v první fázi udělovalo podle národnosti zapsané, podle rodičů, a teprve v další fázi by se přihlíželo k tomu, aby se netrhaly rodiny. Jakmile bychom takto přistoupili k udělování občanství, že by následoval obrovský exodus, především směrem na východ, protože na Slovensku nemůžeme třeba říci, že by v Bratislavě bylo tolik českých náměstků, jako tady máme třeba ty Bratinky, Gály apod.

Nezamyslel se nikdo nad touto otázkou, že např. jedna z republik by si mohla stanovit kritéria pro udělování občanství srovnatelná minimálně se Švýcarskem. To znamená např. deseti až patnáctiletou čekací dobu, posudky z bydliště atd., čili velmi přísná kritéria. Protože by se republika např. domnívala, že je na tom dobře, že je perspektivní, ať už politicky, tak ekonomicky, a tím pádem že samozřejmě by se měla bránit přílivu přistěhovalců, a to bez ohledu na to, zda přistěhovalci pocházejí z bývalých socialistických zemí, zda pocházejí ze zemí třetího světa nebo zda pocházejí z bývalé bratrské země, která se jmenovala Česko nebo Slovenská, ale to už je jedno, ale prostě z té druhé než mateřské.

Dalším problémem v tomto je problém cikánské populace. Zatím se hovoří - 30. září se rozpadne něco, 1. ledna se rozpadne zase něco, do 1. ledna se to zlikviduje všechno, alespoň podle snů vládní koalice. Nezamyslel se někdo o tom, že uprostřed zimy, 1. ledna by bylo nutné se vypořádat např. s cikánskou populací, která je ve své většině nyní v Čechách a na Moravě, a přitom nemá nárok ani na proklamované udělení občanství, jak to proklamuje vládní koalice? To znamená udělením podle místa trvalého pobytu.

Přišla sem jedna cikánská rodina, dostala třeba na Žižkově byt, přihlásila se tam k trvalému pobytu, do čtrnácti dnů je tam těch rodin dvacet. Oni se tam sice směstnají bez problémů, ale hlášeni tam rozhodně nejsou.

Takže ani podle zásad, které dnes navrhuje vládnoucí koalice, by tito lidé po 1. lednu neměli nejmenší právo pobývat např. v Čechách a na Moravě, protože to je především tento jednosměrný problém. Zamyslel se někdo i nad tímto problémem, když se říká, že schválíme zákon o zániku federace.

Je to výborné, vypořádání majetku, rozdělíme ambasády, paní Vašáryová je s někým jiným přeřízne asi na půl, nebo něco takového. To se dobře pronáší, ale myslel někdo na ty lidi, kterých je 15 miliónů, kteří jsou rozeseti libovolně po Československé republice, protože ji považovali za svůj domov, za svoji mateřskou zem, takže libovolně se stěhovali z jednoho konce na druhý, rodiny se proplétaly, ekonomické a další příbuzenské vztahy atd. Myslel někdo na to, že v případě rozpadu Československa k 1. lednu 1993 takových odhadovaných 500 000 Cikánů v českých zemích a na Moravě by bylo bez nejmenšího nároku na udělení jakéhokoli občanství v nástupnických státech, samozřejmě, pokud by se nevrátili třeba do Velkého nebo Malého Šariše, odkud mnohdy do Prahy přišli?

Ať už se někomu moje slova zdají nebo nezdají tvrdá, je samozřejmě věc toho, jak si to kdo přebere, je to prostě konstatování faktu. Ono to tak je! Koneckonců, jděte se podívat na nějaké čtvrti v Praze, jděte se podívat třeba na nějaké čtvrti Brna, Klatov, Mostu, Chánova a jděte si ověřit, kolik lidí tam dostane občanství podle návrhu vládní koalice. Doufám, že vládní koalice se tomu stačí přizpůsobit.

To, že tento problém bude nutné řešit, vychází především z toho, že občané, ať už v České nebo ve Slovenské republice - v budoucích samostatných zemích - se samozřejmě nebudou chtít zabývat těmito problémy, a těžko může někdo očekávat, že budou Cikány vítat s otevřenou náručí a že pro ně budou vytvářet nějaké podmínky, když každý z nástupnických států bude mít dost svých problémů. Nyní vznikne najednou nějaký horký brambor, který se bude přehazovat z místa na místo.

Dostal jsem dopis z Nejdku, kde došlo 30. srpna ráno ve 2.15 hodin ke střetnutí dvou příslušníků městské policie s několika Cikány. Cikáni se podle tohoto vylíčení vrhli na policisty, odzbrojili je, postupně jim vzali obušek atd. Nakonec policisté použili toho posledního prostředku, který jim zbýval, to znamená střelné zbraně. Došlo k nějakým problémům a dnes jsou tito policisté, příslušníci městské policie, jeden je ve vazbě, jeden je stíhán na svobodě, jen proto, že si dovolili použít běžný postup a protože se bránili proti přesile Cikánů.

Myslíte si, že za takovýchto okolností, že za takovýchto případů, kterých je den co den plno, že občané, ať už České nebo Slovenské republiky, budou celí nadšení z toho, že mají možnost si na svém území ponechat a občanství udělit bývalým občanům Československé republiky, kteří se podílejí ze 75% na trestné činnosti? Vždyť jednou z nejjednodušších cest, jak výrazně snížit kriminalitu, by bylo vyřešit právě tento problém.

Jistě, mezi Cikány je také mnoho slušných občanů, slušných rodin, ovšem ti se od té většiny, která se podílí na trestné činnosti, distancují.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP