Pozeral som sa na ďalšie veci, ktoré ovplyvňujú
celú politiku štátu. Miera nezamestnanosti
klesla za prvý polrok 1992 o 1 %, zo 6,6 % na 5,5 % v porovnaní
s rokom 1991, ale prehĺbil sa rozdiel medzi Slovenskou republikou
a Českou republikou. V Českej republike je 2,7 %,
v Slovenskej republike 11,3 % z použiteľných
pracovných síl alebo zdrojov.
Podobné je to u uchádzačov o zamestnanie.
V celej ČSFR 424 tisíc, v Českej republike
141 tisíc, v Slovenskej republike 282 tisíc. Je
to pomer 2:1, ale keď hovoríme o delení majetku,
je to v opačnom pomere.
Rast životných nákladov oproti mesiacu decembru
1991 v domácnostiach zamestnancov 3,1 %, u družstevných
roľníkov 2,7 %, u dôchodcov 2,1 %. Vieme, že
ceny boli vysoké už predtým.
Tak je to aj keby sme porovnávali reálne mzdy. Nechcem
sa tým zaoberať, bolo to tu dostatočne rozobrané,
najviac reálne mzdy poklesli zasa u poľnohospdárov.
Situácia je taká, že väčšina
poľnohospodárskych podnikov už nemá budúci
mesiac na výplaty, ale pracovať budú musieť
ďalej.
Prekvapuje ma najväčší pokles vo výrobe
dopravných prostriedkov - 37,8 %. Ja myslím, že
také vozidlá ako tatra, liaz, škoda reprezentovali
našu republiku na rôznych pretekoch a podobne, teda
nemali by mať problémy s odbytom. Mám dojem,
že sú tu nejaké zámery konkurencie spoza
našich hraníc vytlačiť nás z trhu.
Veľmi skepticky sa človek pozerá na export.
Vzrástol vývoz nerastných surovín,
papierenský priemysel. Čo nám robí
papierenský priemysel - ničí životné
prostredie, likviduje naše lesy. Ďalej koks, energeticky
náročné plastické hmoty. Mali by sme
sa bez emócií - pravica, ľavica - začať
vážnejšie zaoberať vývojom našej
ekonomiky.
Pán podpredseda vlády Filkus povedal, že sa
u obyvateľstva prejavuje sklon k úsporám. Jedni
si môžu tento sklon vysvetľovať tak, že
sa posilňuje pozícia našej koruny, druhí
si to môžu vysvetľovať tak, že ľudia
nemajú dôveru v budúcnosť a v ďalší
vývoj našej ekonomiky, tak šetria peniaze, aby
mali na nájomné, potraviny a na takzvané
združené inkaso, teplo a podobne.
Rastie dovoz potravín, predovšetkým nápojov.
Naši poľnohospodári - alebo potravinársky
priemysel - možno nemajú takú kvalitnú
obalovú techniku, ale myslím, že kvalita výrobkov
je zrovnateľná. To je tiež na zamyslenie.
Došlo k zvýšeniu zadĺženosti ČSFR
za druhý štvrťrok o 924 miliónov dolárov
a celkový dlh je 9,781 miliardy dolárov. Treba sa
podívať, načo to čerpáme, či
berieme úvery na technológiu alebo niečo
iné. Ide o to, aby sa finančné prostriedky
efektívne vracali späť. Je možné,
že to skôr prejeme alebo niekde inde znehodnotíme.
Ja nie som politik a po skúsenostiach z tejo budovy by
som ním ani nechcel byť, ale mám taký
dojem, že nacionalizmus sa dá vypestovať šikovne
riadenou finančnou a hospodárskou politikou. Keď
sa tak pozerám na konverziu, čo sme urobili? Nahradili
nás Poliaci, Bulhari, Nemci. Keď sa nadväzne
pozerám na mieru nezamestnanosti , je to vážna
vec a mali by sme sa radšej zaoberť tým, ako
inými, nepodstatnými vecami.
poslanec Klein
Podľa mňa ekonomika nemá ani ľavicu ani
pravicu, ale len výsledky, ktoré by sa mali odraziť
na životnej úrovni obyteľstva a predovšetkým
na zabezpečení blahobytu. Ďakujem vám
za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kleinovi. Ďalej je do
rozpravy prihlásený poslanec Valenčík,
po ňom sa do rozpravy prihlásil poslanec V. Šilhán.
Poslanec SL R. Valenčík: Vážený
panepředsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci. Souhlasím
s myšlenkou, kterou řekl v závěru svého
vystoupení předřečník, že
ekonomika by neměla být ani pravá, ani levá,
ale že by to měli být především
výsledky.
Myslím si, že především ekonomické
otázky by měly být zbaveny ideologizace.
Trochu mě mrzelo v závěrečném
vystoupení pana místopředsedy vlády
Filkuse, že obvinil některé poslance opozice
z přílišné ideologizace problémů.
Podle mého názoru, ve všech vystoupeních,
která v rozpravě zazněly, známky ideologizace
nebyly, protože konstatovat určitá fakta znamená
konstatovat fakta, a rozhodně to není ideologizace.
Spíše se obávám tvrzení toho
typu, že existuje jediná možná alternativa
transformace apod., že toto právě v sobě
už zárodky ideologizace nese. Ale o tom nechci hovořit.
Myslím si, že po tom všem, co jsme vyslechli,
jsou korekce ekonomické reformy naléhavě
nutné a nezbytné. Opozice, která otázku
ekonomické reformy nechápe prestižně,
ale cítí zodpovědnost i za sociální
postavení těch, kteří ji volili, je
pro korektní spolupráci při hledání
optimálních cest.
Pokud se týká hodnocení vlády, jejíž
zprávu o rozpočtu projednáváme (tedy
té minulé vlády), rozhodně nelze říci,
že by se jednalo o vládu, která by nebyla výkonná.
Rozhodně se nejedná o vládu, která
by byla málo cílevědomá. Myslím,
že jde o pozitiva, která je potřeba ocenit.
Snad jediné, co by se jim mohlo vytýkat, kromě
toho nejdůležitějšího, tedy otázky,
zda zvolila tu správnou koncepci transformace ekonomiky
je, že věnovala malou pozornost komplexní legislativní
ochraně ekonomiky. Ale i to souvisí s jejím
názorem na způsob vzniku majetkově silných
vrstev, které by měly k oživení ekonomiky
přispět.
Problém je však, podle mého názoru,
v samotné koncepci transformace. Zejména v tom,
že tato koncepce vyšla ze špatného odhadu
mezinárodního kontextu vývoje ekonomiky.
Co mám na mysli? Řeknu to zjednodušeně,
ale pokud možno názorně. Vládní
koncepce předpokládá, že radikální
transformace ve směru otevřené tržní
ekonomiky vytvoří podmínky pro příliv
zahraničního kapitálu, který bude
motivován existencí levné pracovní
síly. Pracovní síly kvalifikované
a možnosti působit v relativně civilizovaném
prostředí s vysokou vyspělostí infrastruktury
a současně nízkou měrou internacionalizace
ekologických nákladů.
Neříkám, že v určitém
stavu mezinárodní ekonomiky by toto východisko
nebylo oprávněné. Bohužel, svět
je dnes v poněkud jiné situaci, která není
patrně přechodná. Stále zřetelnějším
se stává fakt, že svět v současné
době prochází globální odbytovou
krizí a že globální odbytová
krize se stává jedním z dominantních
globálních problémů celé civilizace
jako takové. Je to dáno charakterem inovačních
procesů. Tím, že v důsledku vědeckotechnického
pokroku velmi dynamicky probíhají inovace, které
šetří pracovní sílu, zatímco
nejsou ani náznaky inovací, které by vytvářely
nové potřeby, které by generovaly poptávky
a následně výrobu.
V mezinárodní ekonomice se tak setkáváme
s fenoménem velmi cynického exportu vnitřních
odbytových problémů z více vyspělých
zemí do zemí méně vyspělých.
Tímto nejsou ohroženy dnes již jen rozvojové
země, není ohrožena jen celá zóna,
která vznikla rozpadem bývalého východního,
nebo chcete-li socialistického bloku, tím jsou ohroženy
i vyspělejší země samotné. Právě
v poslední době jsme svědky toho, jak se
tyto problémy přenášejí i do
vztahů evropské dvanáctky. Tyto problémy
podle mého odhadu, podle mých znalostí, budou
narůstat.
Světová ekonomická centra, vyspělé
regiony, nemají v současné fázi vývoje
světové ekonomiky jinou šanci, než se
chovat bezohledně, než ve prospěch udržení
vlastní stability hledat cesty zbavování
se vlastních odbytových přebytků i
za cenu destability celých regionů, za cenu poklesu
výroby v těchto regionech a následně
i za cenu poklesu koupěschopné poptávky v
těchto zemích; poklesu, který tuto krizi
následně reprodukuje. Zkrátka, a nechápejte
to nyní opravdu politicky, celá naše země
(stále ještě ji chápu jako zemi českou
a slovenskou) se pohybuje v nepříliš příznivém
prostředí a jdeme do velmi nepříznivého
stadia vývoje celého světa.
Z tohoto hlediska si myslím, že by ve spolupráci
všech politických sil, ale i těch, kteří
vidí problémy jinak než politicky, a možná
že je to dobře, se našly cesty, jak tímto
obdobím proplout tak, aby občané naší
země měli právo na důstojný
život, abychom předešli destabilitě. Nebudu
dále rozvádět tyto myšlenky, které
patří spíše na půdu odborného
projednávání, spíše dám
k přednesené zprávě pozměňovací
návrh, který má za účel iniciovat
aktivitu právě v tomto směru.
Navrhuji do usnesení následující:
"Federální shromáždění
na základě projednání zprávy
o plnění státního rozpočtu
federace a souhrnu státních rozpočtů
za I. pololetí 1992 doporučuje federální
vládě iniciovat reprezentativní odborné
posouzení stavu ekonomiky, průběhu ekonomické
reformy a případně i jejich nezbytných
korekcí."
Myslím, že je to doporučení, kterému
je těžko možno něco vytýkat, co
se týká ideologizace, a při hlasování
o něm bychom se neměli řídit ideologickými
hledisky. Myslím si, že je nanejvýš naléhavé
a nutné, aby k takovémuto posouzení, kdy
dáme hlavy dohromady a pokusíme se najít
co nás spojuje, došlo co nejdříve. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Valenčíkovi.
Teraz vystúpi v rozprave pán poslanec Šilhán.
Pripraví sa poslanec Bartakovics.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající,
dámy a pánové, pokusím se ve stručnosti
upozornit na některé věci, o kterých
si myslím, že jsou důležité.
Nejdříve bych chtěl říci, že
se obávám, že pololetní zpráva
o plnění státního rozpočtu
je asi poslední, kterou tento parlament projednává.
Pokud se týká hospodaření státu,
jak ho známe a jak v současné době
funguje. V této souvislosti chci upozornit na jednu věc.
Z posledního jednání ČNR zazněl
signál české vládě, že
je nutné podat návrh na přepracování
zákona o státním rozpočtu České
republiky. To samozřejmě nutně vyvolá
celý řetěz změn a opatření.
Jakmile to bude českou vládou předloženo,
nemůže k těmto změnám zůstat
lhostejná ani federální vláda, a zdá
se mi také, že ani ne slovenská vláda.
Tak to je první upozornění, které
jsem chtěl učinit.
Samozřejmě, že si přeji, aby projednání
tak závažné otázky, jako je státní
rozpočet, jeho změny nebo jeho plnění
bylo předmětem naprosto seriózního,
korektního a velmi kvalifikovaného projednání
a expertizy. Myslím, že to nejsou oblasti, ve které
by se měly příliš střetávat
stranickopolitické zájmy, ale že to jsou oblasti,
které se dotýkají každého občana
bez ohledu na to, které straně fandí.
To znamená při projednávání
rozpočtu myslím, že nestojí před
námi úkol získávat budoucí
voliče, a když, tak jen seriózností
přístupu k tomu, čemu říkáme
hospodaření státu.
Chtěl bych zde říci jednu důležitou
věc, myslím, že důležitou. Když
začalo období transformace našeho hospodářství
na nový typ hospodářského systému,
tak státní rozpočet hrál velmi významnou,
konkrétní úlohu. Zejména se zdůrazňoval
jeho restriktivní charakter - to bylo v roce 1990 - a v
roce 1991 dokonce s přebytkem. S tím souvisela politika
odbourávání dotací podnikům
a mnoho jiných věcí, které obsahovala
tehdejší hospodářská politika.
Pro tento rok byla vyslovena filozofie vyrovnaného rozpočtu.
Ovšem vyrovnaný rozpočet v situaci celkového
poklesu hospodářské aktivity nefunguje jinak
než restriktivně. Má restriktivní úlohu.
To, že funguje restriktivně a současně
to, že disponuje menšími zdroji, než tomu
bylo dříve, staví hospodáře
a šéfy státu, zejména výkonnou
moc, před zcela mimořádné úkoly,
které jsou dosavadní hospodářskou
politikou v určitém ohledu neřešitelné.
Podivuji se nad tím, že je z lavic vládních
představitelů vyslovován nepříliš
argumentovaný oficiální optimismus, pokud
se týká hospodářského rozvoje.
Dovolte, abych ukázal na některá čísla,
která sice nejsou obsahem zprávy o plnění
státního rozpočtu, ale jsou to čísla,
která jsou velmi významná. Jsou to čísla,
která charakterizují ekonomické aktivity
za období leden až červen 1992 proti stejnému
období předchozího roku.
Hospodářské výkony v prvním
pololetí 1992 v České republice představují
85 %, ve Slovenské republice 75,3 %, čistá
produkce v ČR 79,4 %, v SR 70 % ve srovnání
s prvním pololetím minulého roku. Zisk v
České republice dosáhl 55,4 % ve srovnání
se stejným obdobím loňského roku,
ve Slovenské republice 31,6 %.
Materiálové náklady, které celkem
sledují pohyb výkonů, se pohybují
takto: 86,9 % v České republice a 75,1 % ve Slovenské
republice. Přitom považuji za nejvážnější
skutečnost, že celkové náklady, které
obsahují souhrn mezd materiálových nákladů,
a ostatní náklady, dosáhly v České
republice 90,1 % a ve Slovenské republice 81,3 % jejich
úrovně v pvním pololetí minulého
roku. Zkuste porovnat tato čísla. Myslím,
že při analýze těchto čísel,
to znamená srovnání výkonů,
čisté produkce, zisku jejich dynamiky a vývoje
s obecnými nebo materiálovými náklady,
že srovnání těchto čísel
je velmi, velmi neuspokojivé a varující.
Chtěl bych říci, že v těchto
číslech je skryta časovaná bomba inflace.
Nemůže to být ani jinak, jestliže souhrnné
náklady klesají pomaleji než výnosy,
jak na jednotku produkce rostou. To není výrazem
ničeho jiného než poklesu produktivity práce,
mizerné hospodárnosti s energií, hmotami
a se vším, co k výrobě patří.
To nejsou čísla zanedbatelná, to sice nejsou
čísla makroekonomických agregátů
měnových, rozpočtových atd., ale jsou
to čísla, která s tím mají
velmi co dělat, která jsou s těmito agregáty
v úzké souvislosti. Myslím, že hospodáři
ve vládě by se nad tím měli důkladněji
zamyslet, než jak to jejich spokojené tváře
někdy ukazují.
Na co jsem chtěl poukázat v diskusi o rozpočtu?
Abychom se nezaujatě pokusili analyzovat všechno to,
co s hospodářstvím souvisí, protože
všechny výsledky našeho hospodaření,
a my na to máme vliv zákonodárnou činností
a vláda svou výkonnou mocí, všechno
to podstatně ovlivňuje život našeho občana,
a to je pro nás nesmírně důležitý
faktor. Nemám, s ohledem na to, že považuji jednání
o státním rozpočtu za jedno z posledních
jednání našeho shromáždění,
v této věci žádný konkrétní
návrh. Považuji však za nutné upozornit
na některé souvislosti hospodářského
vývoje, především státního
rozpočtu a neuspokojivé ekonomické aktivity,
které jsou v rozporu a mohou ohrozit optimistické
naděje hospodářských představitelů
ve vládě. To je všechno. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šilhánovi. Teraz
pozývam do rozpravy pána poslanca Bartakovicsa Istvána,
po ňom vystúpi poslanec Jiří Čejka
a potom poslanec Peter Švec, ktorý je posledným
písomne prihláseným.
Poslanec SL Š. Bartakovics: Vážený pán
predsedajúci, vážený parlament! Z plánu
kontrolnej činnosti Federálneho ministerstva kontroly
vyplýva, že svoju kontrolnú činnosť
zameriava na zákonnosť, na účinnosť
a na hospodárnosť pri používaní
verejných finančných prostriedkov zo štátneho
rozpočtu. Z titulu uvedených zásad by malo
sledovať aj to, ako sú využívané
finančné prostriedky, vyčlenené z
federálneho rozpočtu na rok 1992 pre národnostné
menšiny a pre regionálny rozvoj. Pod tým titulom
boli do slovenského rozpočtu vyčlenené
finančné prostriedky v objeme 3,3 miliardy korún
a pri prerokovávaní štátneho rozpočtu
ČSFR na rok 1992 koncom minulého roka požiadavka
viacerých poslancov na položkovitú špecializáciu
využitia uvedenej finančnej čiastky nebola
akceptovaná. Preto podávam nasledujúci návrh
do uznesenia:
posl. Bartakovics
"Federálne ministerstvo financií poskytne Federálnemu
zhromaždeniu položkovitý prehľad využitia
finančnej čiastky 3,3 miliardy korún pre
potreby národnostných menšín a pre regionálny
rozvoj."
Vážený parlament! Chcel som sa venovať
aj hospodárskym problémom, najmä v oblasti
poľnohospodárstva, ale odstúpim v tom zmysle,
ako nás upozornil pán predseda, lebo to bolo už
dostatočne rozobrané. Ďakujem pekne.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem aj ja poslancovi Bartakovicsovi. Prosím
teraz kolegu Jiřího Čejku, aby predniesol
svoje vystúpenie a po ňom sa pripraví pán
poslanec Peter Švec.
Poslanec SL J. Čejka: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vzhledem k tomu, že již hodně
věcí zde bylo řečeno, a především
mnoho z mého plánovaného vystoupení
řekl pan kolega Rodr, chtěl bych se pouze zaměřit
na záležitost týkající se struktury
našeho vývozu.
Jak již bylo v předešlých slovech vyřčeno,
struktura našeho vývozu ustupuje od tradičních
produktů a začíná naplňovat
státní pokladnici především vývozem
energií, ať v přímé formě,
nebo v nepřímé formě, ve formě
surovin a výrobků energeticky náročných.
Jak již tady bylo dále zmíněno, to vše
nese dosti neúnosnou ekologickou zátěž
na obě naše republiky. Proto se domnívám,
že by bylo vhodné, a navrhuji, aby usnesení
uveřejněné v tisku 83 bylo rozšířeno
v bodě 3. o větu: "Upozorňuje na dále
nevyhovující vývoj ve struktuře vývozu."
A protože už je pozdní odpoledne, děkuji
za pozornost a končím své vystoupení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Čejkovi. Odovzdajte,
prosím, pozmeňujúci návrh spravodajcovi,
aby sme ho mohli zaevidovať a hlavne rozmnožiť
pre všetkých poslancov, pretože pozmeňujúcich
návrhov je viac.
Teraz prosím pána poslanca Petra Šveca, ktorý,
ako som už uviedol, je posledným písomne prihláseným.
Poslanec SL P. Švec: Ja som sa prihlásil len preto,
lebo som nemal istotu, že s faktickou pripomienkou nepresiahnem
dve minúty. O čo ide? Prítomný spravodajca
výboru konštatoval záver výborov branných
a bezpečnostných k rozpočtovým položkám
kapitoly Federálneho ministerstva vnútra. Suché
vyjadrenie znie, že výbory branné a bezpečnostné
nesúhlasia s nákupom lietadiel Challenger. Myslím
si, že takéto vyjadrenie v skutočnosti nehovorí,
o čo vlastne ide, a preto by som to rád vysvetlil.
Pri rokovaní výborov sme zistili - samozrejme, že
aj osobne som to zistil - že z rozpočtu pre kapitolu
Federálneho ministerstva vnútra bolo podľa
nariadenia vlády z januára 1992 ministerstvo povinné
uvoľniť čiastku zhruba 90 miliónov korún,
ktorá je ako záloha na nákup týchto
Challengerov v hodnote niekoľkosto miliónov korún.
Je to nákup pre - ja to nazývam kráľovskými
letkami - kráľovskú letku alebo hradnú
letku. Nech to nazve kto chce ako chce, to je v podstate takmer
do osobného vlastníctva bývalého pána
prezidenta Havla. Myslím, že sme posledný štát
na svete - pokiaľ viem, je to len Rumunsko, ktoré
má vôbec tieto kráľovské hradné
letky. Všade na svete prepravu predstaviteľov uskutočňuje
armáda. Ako pilot môžem povedať, že
hoci lietadlá Challenger sú kvalitné, myslím,
že ako štát, ktorý sa nachádza
na pokraji prepadnutia medzi rozvojové krajiny, na to nemáme
vôbec financie a vôbec morálne právo.
Ani tento parlament, aby takýto nákup podporoval.
Okrem toho si dovolím tvrdiť, že postup, akým
boli tieto peniaze uvoľnené, bol protizákonný.
Preto sme navrhli, aby finančné položky - samozrejme,
nie zaevidované - na nákup tejto techniky sa hradili
z hradného rozpočtu, čiže z rozpočtu
Hradu alebo prezidentskej kancelárie. Pán Dobrovský,
ktorý sa vyzná v obrane - ako tvrdil, hoci ma nikdy
nepresvedčil - môže na tom pracovať, aby
hľadal tie položky. Myslím, že Hrad, keďže
je dnes neobsadený, na to peniaze nájde.
Ja myslím, že v takom prípade, keď budete
posudzovať - podľa mňa to ide do uznesenia branného
a bezpečnostného výboru - budeme odhlasovávať
tieto body, treba, aby ste i tento faktor brali do úvahy,
že je to v záujme ľudí, národa
alebo národov, aby vedeli, že tu došlo k podvodníckemu
nákupu a myslím, že je našou povinnosťou
poslancov hlasovať proti takémuto postupu. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Petrovi Švecovi, poslancovi
Snemovne ľudu, ktorý bol posledným prihláseným.
Kto sa ešte chce vyjadriť k predloženej správe
vlády? (Nikdo se nehlásil.) Už nikto sa nechce
vyjadriť.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Udeľujem záverečné
slová, predovšetkým podpredsedovi federálnej
vlády pánovi Filkusovi.
První místopředseda vlády ČSFR
R. Filkus: Zďaleka som si nekládol za cieľ, aby
som zhrnul všetko, čo som počul, to by sme
tu ešte niekoľko dní sedeli. Na každý
pád som si rozkategorizoval príspevky, najmä
z toho pohľadu, aby to prispelo k tomuto materiálu,
či ho schválime alebo neschválime.
Po prvé si myslím, že minister financií
Klak má ešte priestor, na čo odpovedať
- nemyslím ústne, písomne, ale vo svojej
práci - najmä na také veci, ktoré súvisia
s celým procesom oživenia, s dynamikou vývozu
v súlade s globálnou ponukou a dopytom atď.
Ďalší je balík takých problémov,
ktoré sú veľmi všeobecné a sú
- samozrejme - názorom toho-ktorého poslanca. To
im ja neberiem a nemám ani v úmysle im v rámci
tohto slova odpovedať.
Ale na čo treba upozorniť niektorých poslancov,
to je oblasť konjunkturálneho vývoja ekonomiky,
tak ako sa u nás realizuje ovplyvňovaním
ponuky a dopytu. Príklad: keď viem, že som v
priebehu jedného roka ovplyvnil dopyt spôsobom cez
reštrikciu, cez monetaristické prístupy, s
cieľom stabilizácie ekonomiky a teraz viem, že
je treba oživiť a chcem vedieť, v akom som stave,
tak to určite nemôžem porovnávať
so stavom v roku 1989. A všetci tí, ktorí porovnávajú
a prichádzajú s číslami a hovoria,
ako to bolo v roku 1989 a ako to vyzerá teraz - to je zavádzajúce,
mylné, neodborné - mali by ďalej o tom uvažovať,
pretože naozaj v našom transformačnom procese
je rozhodujúce kratšie obdobie a v ňom musím
posudzovať, čo sa deje s pohybom ponuky a dopytu.
My sme od roku 1989 vstúpili do nejakého transformačného
procesu, ktorý nás privedie k trhu a v súčasnosti
nemôžeme porovnávať výsledky z toho
minulého obdobia s výsledkami obdobia terajšieho.
Je vhodné porovnávať trhové podmienky
s trhovými a potom, samozrejme, prídeme k iným
záverom. To doporučujem, to je ale vec uplatnenia
autority rozumu - u každého, kto ju rešpektuje.
Chcem reagovať na také veci, že keď pripustím
skutočnosť, že prostredníctvom stavebníctva
sa mi podarilo urobiť ako - tak nejaké malé
krôčiky k oživeniu, neviem, prečo by
som sa mal pozastavovať nad tým, či je zlé,
keď naši stavbári idú von a prinesú
kapitál, a nielen oni, podnikatelia, ale aj ich jednotliví
pracovníci a uložia ich tu. Kiež by toho bolo
čo najviac a vo veľkej miere. To je predsa to, čo
chceme. Keď hovoríme, že jedným z faktorov
procesu oživovania je zintenzívniť proces vlievania
zahraničného kapitálu, tak aj toto je jedna
z jeho ciest.
první mpř. vlády ČSFR R. Filkus
Nakoniec tá štvrtá skupina problémov
je tá, ktorá navrhuje bezprostredné návrhy
na zmeny uznesení. A to vy nakoniec posúdite samotným
hlasovaním a tým sa k tomu vyjadríte. To
je všetko. Ďakujem pekne.