Pátek 25. září 1992

K mylnému hodnocení, jak se uvádí ve zprávě, se domnívám, že je možné dojít pouze za použití cenového vyjádření stavební a průmyslové výroby. Zde dosahují indexy cen výrobců, postavíme-li úroveň roku 1989 rovnu 100 %, těchto hodnot: Za šestý měsíc můžeme konstatovat, že průmysloví výrobci dosáhli v průměru federativní republiky 198,8 %, u stavebních prací je to 157,7 %, stavební materiál podražil na 175,2 %. Naproti tomu zemědělské výrobky v souhrnu pouze 103,9 %, z toho rostlinné 132 % a živočišné pouze 100,5 %. Při použití indexu skutečné průmyslové produkce je vývojová řada úplně jiná a pro nedostatek ji tady nebudu uvádět, ale dá se říci, že zejména porovnáme-li průměr roku 1989 a jednotlivé měsíce roku 1992, je to neustále nízká úroveň; pohybuje se takto: např. v lednu to 56,9 a v sedmém měsíci 56,3.

Pochopitelně, porovnáme-li rok 1991 s rokem 1992, můžeme hovořit o určitém nárůstu, i když v lednu to bylo pouze 63 %, v červnu a červenci je to 89 % a 87 %.

Struktura československého vývozu je nevhodná. Zatímco v roce 1991 se vyvezlo 8,1 % potravinářského zboží, v roce 1992 to bylo 7,9 % paliv a surovin v roce 1991 47,8 % z celkového objemu, v letošním roce je to dokonce 59,1 %. Naproti tomu klesá podíl strojů a zařízení na vývozu z 31,6 % na 21,3 % a průmyslové spotřební zboží zůstává zhruba na úrovni 12,6 %, 11,7 %.

Klesá také zemědělská produkce. Vyjádřeno v indexech: v tržní živočišné produkci v průměru za prvních pět měsíců roku 1992 a v průměru za měsíc roku 1989 tržní produkce masa včetně drůbeže poklesla na 78 %, mléka na 68 %, vajec na 92 %. Sklizeň obilovin - odhad letošního roku v porovnání s průměrem za rok 1986 - 1990 vypadá na 88 %. Přitom změny cenových relací, kde průmysloví výrobci mají 190 % stojí proti tomu zemědělci na 103,9 %. Z toho vidíme, jaká je hospodářská situace v průmyslu a jaká v zemědělství.

Minulý týden se hospodářskou situací v průmyslu zabývaly hospodářské výbory sněmoven, kde se projednával návrh zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání. Stručně řečeno, šlo o to, jak odložit o půl roku bankroty, které klepou na dveře. Přitom představitelé velkých průmyslových podniků argumentovali, že se podniky během dvou let nestačily adaptovat na tržní podmínky, sotva se tedy dokážou za zbývajících šest měsíců přizpůsobit nebo něco podstatného změnit, a to takové kolosy jako je Škoda Plzeň, Tatra Kopřivnice a další, kdy se jedná o orientaci na východní trhy, které byly předčasně a neřízeně opuštěny. Vládní představitelé se však domnívají, že za půl roku dojde k oživení. Já tento názor nesdílím.

Ve velmi kritické situaci, jak už jsem se zmínil, je resort zemědělství, kde pracuji a s těmito tvrdými podmínkami jsem se často setkával a denně se s nimi potýkal.

Odvětví zemědělství však minulá federální vláda ani předchozí parlament nevěnoval pozornost odpovídající jeho významu a domnívám se, že tato tendence vzhledem k převodu kompetencí setrvává. Přesto mi dovolte, abych se zmínil o situaci, která v našem zemědělství je a která vede k tomu, že v současné době, ať už je to zemědělec, družstevník, který prodělává transformaci a který byl připraven v minulém roce o podíly na svém majetku v hodnotě 9 miliard korun v České republice, a nebo ať to jsou začínající jednotlivě hospodařící zemědělci, kteří si berou úvěry na to, aby mohli začít podnikat, protože s prázdnýma rukama nemohou. Tyto úvěry mají vysokou úvěrovou míru a v dnešní době není znám jiný termín než dlouhodobý úvěr splatný za čtyři roky. Žádných deset nebo dvacet let se neuznává a za těchto podmínek nově se rodící jednotlivě hospodařící zemědělské usedlosti nemohou existovat.

Z toho důvodu se domnívám, že je potřeba, aby i na půdě tohoto parlamentu se o této problematice hovořilo, protože situace je více než kritická. Jenom takový příklad pro ilustraci. Dnes si zemědělec může koupit za metrák pšenice ne už ani celý pár bot, ale pouze jednu botu.

Je předpoklad podle odborných odhadů, že v letošním roce skončí zemědělství ztrátou 12 až 15 miliard korun v České republice, a to při uplatnění všech úsporných opatření. Dá se říci, že zemědělské podniky dělají skutečně tak zvanou zákopovou válku nebo válku o přežití. Přitom na tom ztrácejí oprávněné osoby, které se v této době, kdy probíhají druhé valné hromady v zemědělských družstvech, které se ujímají řízení svého majetku a nakládání s ním.

Výkony v zemědělství klesly ze 137 miliard na 103 nebo 104 v loňském roce. Letos je předpoklad 92 a odhad na příští rok není o mnoho lepší, je to spíše horší, na 87. Přitom náklady poklesly ze 130 na 113 vloni, a tentýž je předpoklad letos. Příští rok by se ještě mohly snížit na 107. Přesto však vychází ztráta jak v letošním roce, tak i v příštím roce.

Tuto situaci nemohou zemědělci dále nést na svých bedrech. V současné době si je ministerstvo zemědělství vědomo toho, že privatizace státních statků právě vázne na tom, že některé státní statky nemají prostředky na to, aby nakoupily naftu, aby vůbec zasely, aby cyklus výroby v zemědělství pokračoval.

Domníváme se, že je potřeba snížit odvod daně z mezd a odměn pro podniky zemědělské prvovýroby v roce 1992 na polovinu, případně odložit splátky odvodu daně za čtvrté čtvrtletí letošního roku podobně jako o tom jednala slovenská vláda. Provést dodatečné oddlužení zemědělských organizací. Ze zbývající částky pro oddlužení v České republice by to mělo být cca 10 miliard korun, které byly použity na posílení kapitálu bank. V rámci toho provést částečné oddlužení družstev z titulu delimitovaného či přikázaného majetku státních organizací,zatíženého dluhy podle usnesení vlády ČSFR č. 691 z 31. 10. 1991. V České republice se asi jedná o 50 až 60 družstev a částku asi 1 miliardy korun. Dále by mělo jít o uplatnění tzv. zelené nafty pro podniky zemědělské prvovýroby snížením o 50 až 70 procent daně z obratu. Lepší fungování a využití prostředků fondu tržní regulace ve prospěch zemědělských prvovýrobců, odčerpat sezónní nadvýrobu skladováním, případným zmrazením těchto produktů a přímým proplácením zemědělským podnikům.

V rámci racionalizace a zlevnění výroby potravin hledat další cesty propojení zemědělské výroby s podniky zpracovatelského průmyslu a služeb pro zemědělství.

Minulá politická vládnoucí síla, která slibovala zemědělcům ústy pana Kubáta a pana Ježka, že neodsouhlasí jeden privatizační projekt, který by nezahrnoval propojení prvovýroby se zpracovateli, se rozplynula jako bublina na vodě.

Bylo by třeba umožnit, aby nároky oprávněných osob z hlediska restituce a transformace mohly být pokryty akciemi privatizovaných potravinářských a obchodních organizací, protože, jak jsme dnes svědky, zemědělci prodávají pod úrovní vlastních nákladů, prodávají prakticky za každou cenu, protože své výrobky nemohou skladovat, spotřebitel to všechno zaplatí a získává z toho pouze zpracovatel a obchod neúměrnou a nezaslouženou měrou.

Přechodně by bylo vhodné předat kontrolu akcií ponechaných při privatizaci potravinářských podniků pro zemědělskou prvovýrobu agrárním komorám.

Dále by bylo potřeba okamžitě uvolňovat finanční prostředky na dotace u transformovaných subjektů dle platných zásad. Děkuji za pozornost.

Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Rodrovi. Pred vystúpením pána poslanca Hábu sa prihlásil o slovo s faktickou poznámkou pán poslanec Borovička.

Poslanec SL M. Borovička: Nemohu si odpustit jednu připomínku. U veškerých podniků z resortu ministerstva zemědělství, které se privatizovaly formou kupónové privatizace - mohli jste si toho všimnout v novinách - bylo minimálně 30 procent akcií pozastaveno na fond národního majetku. Již tehdy bylo řečeno ministerstvem privatizace, že jejich další osud bude řešen v období dalších let. Samozřejmě, až zemědělské podniky na jejich nákup budou nějakým způsobem mít. Také to souvisí se zákonem o cenných papírech.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Hába, po ňom sa pripraví pán poslanec Daniel, ktorý chce vystúpiť v rozprave mimo funkcie spravodajcu, ktorú zastáva.

Poslanec SL Z. Hába: Vážené paní, vážení pánové, zpráva, kterou projednáváme, má dvě části. Jedna část se týká celkové charakteristiky vývoje naší ekonomiky, druhá část se týká hospodaření státních rozpočtů. Mluvím o tom proto, že obě tyto části se jednak svým tónem, jednak svou analytickou úrovní, podstatně liší.

První část - celková charakteristika vývoje ekonomiky - je velmi poznamenána tradičním vládním optimismem. Jeho výrazem je dnes už ideologizované tvrzení, že - cituji - tzv. "dno ekonomického poklesu bylo již překonáno na přelomu roku". Cituji z vládní zprávy. A dále, že se "projevují tendence k hospodářskému oživení". Každá vláda má samozřejmě snahu představit se v co nejlepším světle. Domnívám se však, že takováto tvrzení, která mají zásadní povahu, by měla být argumentována, a to argumentována správně.

Určitá argumentace samozřejmě ve zprávě uvedena je. Část argumentů, které tam jsou, jsou však mylné, z části jsou zavádějící interpretací statistických údajů. Jako příklad mylných údajů lze uvést např. tvrzení, že tendence k oživení se projevují v dynamice vývozu.

Ve skutečnosti vývoz poklesl oproti stejnému období minulého roku o 2,2 %, a to přes všeobecně známé překročení čerpání vývozních kvót některých komodit do zemí Evropských společenství. Dovoz, jak známo, poklesl dokonce o 17,1 %.

Jako příklad druhého zkreslení, to znamená zavádějící interpretace, lze uvést růst maloobchodního obratu. V nám předložené zprávě se uvádí, že vzrostl o 23,5 %. Bližší analýza však ukazuje, že převážná část tohoto růstu jde na účet rostoucí překupnické sítě a nákupu cizinců.

Pokud jde o překupnickou síť, víte, že mezi velkoobchodem a maloobchodem je někdy 5 - 6 překupníků. To určitě nikdo za pokrok pokládat nebude.

Pokud se týče nákupu cizinců odhadovaného na 8 miliard Kčs při současném kursu koruny, lze to rovněž sotva hodnotit kladně.

Nákupy domácího obyvatelstva vzrostly jen o 5,4 %, a to v běžných cenách. Ale i z toho plyne, že i v běžných cenách nakoupilo obyvatelstvo jen o málo více než ve stejném období loňského roku a ve fyzickém objemu nakoupilo méně. To je sotva možné nazvat tendencí k oživení.

O něco dále se hovoří o tom, že existuje globální soulad mezi agregátní nabídkou a poptávkou. A dokonce že tento soulad existuje i na dílčích trzích. Statistické údaje ovšem říkají, že pokud se týče globálního souladu odbytové zásoby našich podniků, mají dnes výši 146 miliard Kčs. To sotva lze nazvat globálním souladem.

Pokud se týče dílčích trhů, je známo, že např. na trhu investičních statků nedostatek koupěschopné poptávky ruinuje takové podniky, jako je např. Škoda Plzeň.

Bylo by možné pokračovat v jednotlivých tzv. pozitivech, která jsou uváděna ve zprávě, kterou jsme dostali, ale zřejmě je to zbytečné. Já o tom mluvím jen proto, že máme rozhodovat na základě údajů, které nejsou přesné, nejsou uváděny ve správných souvislostech. Nemáme vždy a včas k dispozici statistické údaje, které bychom potřebovali. Možná, že i tím se dá vysvětlit, že vlivná část tohoto váženého shromáždění odmítla projednat v tomto období zákon o statistice, který by jinak samozřejmě musela považovat za velmi užitečný a potřebný krok do Evropy.

Tato část zprávy je tedy jednostranná, nedůvěryhodná, zamlžuje rizika příštího vývoje. Přitom růžové brýle, které si federální ministerstvo financí nasadilo při hodnocení celkového ekonomického vývoje, mu zabránily vidět ve správné proporci i další negativní rysy ekonomického vývoje, které se v prvním pololetí prohloubily, zejména propad investiční výstavby, průmyslové i mimoprůmyslové, včetně bytové výstavby, dále podstatné zhoršení komoditní struktury vývozu, kritickou situaci předlužené podnikové sféry, navíc znehybněné unikátním způsobem privatizace a nadměrně drahými úvěry, a nakonec také zhoršení sociální situace obyvatelstva, které může v krátké době učinit i v České republice současnou podobu ekonomické reformy stejně málo průchodnou, jako je tomu na Slovensku.

Jedna věc je, že vláda určitě nějaké důvody k tomu, že takto jedná, má. Druhá věc je však v tom, že pokud se tyto růžové brýle stanou normálním způsobem vidění, potom se jimi prakticky znemožňuje čelit rizikům, která objektivně existují.

My můžeme založit konsolidační banku, můžeme odložit platnost zákonů o bankrotech, můžeme vydávat pokladniční poukázky ve stále nových emisích. Tím se ale nic neřeší, tím se jen oddaluje situace, která nakonec neodvratně nastane. A nastane v mnohem těžším měřítku, než by nastala za jiných okolností.

Druhá část zprávy, která se týká vlastního plnění státních rozpočtů, je už z povahy věci objektivnější, a tedy také kritičtější. Uvádí, že úhrn výsledků pokladního plnění státních rozpočtů skončil sice přebytkem 4 miliard Kčs, avšak připouští, že tento výsledek je důsledkem změny metodiky zúčtování mezi podniky a státním rozpočtem. O tom již mluvil místopředseda vlády pan Filkus.

Neodpustím si poznámku, že jeho pozice zde opravdu není lehká, ale že se skláním před jeho gentlemanským postojem k jeho vládním předchůdcům.

Vrátím se nyní k pololetnímu plnění, kde nejde jen o to, že by zde za normálních okolností musel existovat schodek ve výši 5 miliard, ale k tomu, že zde obvykle v pololetí bývala určitá rezerva. Ta zde už není. Jestliže i vládní orgány odhadují deficit koncem roku na 15 až 20 miliard Kčs, dá se tedy očekávat - vzhledem ke shora uvedeným růžovým brýlím -, že ve skutečnosti bude deficit rozpočtu ještě větší.

Přitom si nedovedu vysvětlit nedůstojnou praxi, při které se zadržují výdaje státní správy ke konci kvartálu, aby mohl být vykázán formální rozpočtový přebytek. Přitom hned první den nového období, po uvolnění zadržených peněz, rozpočet pochopitelně opět klesá do deficitu.

Sama skutečnost tzv. zadržených výdajů rozpočtu je podle mého soudu odstoupením od finanční a rozpočtové teorie k nejhoršímu druhu pragmatismu. Je to v podstatě kramářská teorie. Krácení výdajů rozpočtu podle jeho příjmů je krátkozraké a ekonomicky neodůvodněné. Všichni ekonomové vědí, že ve výdajích státního rozpočtu jsou částky, které nejsou pružné, které je nutno vyplatit za každých okolností, protože jsou závazky vlády. Naopak příjmová část je o něco pružnější, ale tam se bohužel aktivita neprojevuje.

Dále i zdravý rozum říká, že převažující část příjemců rozpočtových výdajů nemá žádnou možnost, aby ovlivnila rozpočtové příjmy - mám na mysli důchodce, ty, kteří pobírají nemocenské a pod. Neexistuje tedy žádná přímá souvislost. Snad jen ta, že důchodci s nízkými příjmy přesunují gros své spotřeby na potraviny s nulovou daní z obratu, takže ke konci roku budou rozpočtové příjmy ještě dále nižší.

Navrhovaná opatření, která jsou obsažena v materiálu, jsou stejně povrchní jako jejich analýza. Příčiny schodku v příjmové části se v podstatě neřeší. O tom se tu ale už mluvilo a ještě se zřejmě mluvit bude, nechci se u toho dále zdržovat.

Chtěl bych jen říci, že samozřejmě při projednávání rozpočtu - už na to zde bylo poukázáno - se na jeho perspektivu, deficitní perspektivu, poukazovalo. Nebylo slyšeno to, co tehdy bylo řečeno. Jestliže dnes se nás někdo může ptát, jaké jsou tedy návrhy opozice, můžeme říci, že už byly předloženy, ale byly odmrštěny. Vláda v I. pololetí pokračuje ve staré rozpočtové restriktivní politice. Zřejmě si nevzala poučení z výsledků minulého období, na rozdíl od Státní banky československé, kde náznaky zlepšení lze pozorovat. Pokračuje situace, kdy vláda vytváří prostřednictvím sdělovacích prostředků ve veřejnosti neodůvodněné iluze o stavu a vývojových tendencích naší ekonomiky. Zde nemohu odolat, abych nepřipomněl nedávné vystoupení pana ministra Kočárníka, který se spokojeným úsměvem komentoval, že nepotřebujeme čerpat další dvě tranše půjčky z Mezinárodního měnového fondu. To je tragédie. To jsme nic neušetřili. To je naše neschopnost čerpat úvěry, které bychom měli čerpat a v naší ekonomice je produktivně použít. To není žádná výhoda. Já samozřejmě neříkám nic nového, protože neschopnost čerpat úvěry, které existují v naší republice na produktivní funkce, a nejsou vyčerpány, stále ještě v bankách existují. Ale nemáme žádné možnosti, abychom je účelně použili. Já si dovolím použít adjektiva pana premiéra Stráského, že vláda svým "sveřepým" trváním na omylech své hospodářské politiky zabraňuje dosažení skutečného a přitom naléhavě potřebného obratu v naší ekonomice. Navíc se domnívám, že úroveň zprávy, která nám byla předložena je výrazným podceněním kapacity poslanců Federálního shromáždění. Přitom za základní teoretický omyl pokládám představu, která pochází z myšlenkové dílny monetarismu, totiž ztotožňování makroekonomického přístupu s finančním přístupem. To je samozřejmě velký omyl, takovému omylu podlehl v mytologii král Midas a nezbylo mu nic jiného než poprosit Boha o pomoc. Jemu se té pomoci dostalo. Nevím, jestli máme následovat jeho příkladu.

V závěru svého vystoupení bych navrhl, aby k usnesení Federálního shromáždění byla připojena tato věta: "Federální shromáždění vyslovuje nespokojenost s nízkou analytickou úrovní předložené vládní zprávy." Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zdeňkovi Hábovi. Teraz vystúpi v rozprave pán poslanec Andrej Daniel, pripraví sa poslanec Smelík. Ďalej sú do rozpravy prihlásení páni poslanci Klein, Valenčík, Šilhán, Bartakovics, Čejka a Švec. Pre relatívne veľké množstvo prihlásených poslancov prosím, aby prihlásení poslanci upravili svoje vystúpenia tak, aby eventuálne argumenty, ktoré tu už zazneli, znova neopakovali. Slovo má poslanec Daniel.

Poslanec SL A. Daniel: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, vážení hostia! Ja mám len krátky príspevok, ktorý som zámerne nezahrnul do svojej spravodajskej správy, pretože som to nepokladal za vhodné.

Chcem sa tu vyjadriť k problematike daňových únikov v oblasti dane z obratu. Pochádam z oblasti, kde spôsob, akým sa určitá skupina ľudí veľmi výrazne majetkovo zlepšila, nie je zanedbateľný. Využívanie nedostatkov v legislatíve a vykonávacích predpisoch pre priznávanie tejto dane pri vývoze počas dlhého obdobia, ktoré trvalo minimálne l rok, spôsobilo, že títo ľudia sa obohatili na náš úkor a nie je to zanedbateľné , pretože pri porovnaní životnej úrovne by aj naši ministri zostali zahanbení. Pretože táto skupina zďaleka nepatrí k mozgovým rezervám našej spoločnosti, je veľmi zarážajúce, ako neskoro zareagovala vláda a parlament na tento nedostatok v legislatíve a predpisoch. Okrem dopadov na príjmovú časť rozpočtov má tento postup aj morálny dopad, čo považujem za oveľa negatívnejšie vzhľadom na ekonomickú reformu. Právom sa ma ľudia pýtajú, ako je možné, že aj takí "tiež podnikatelia" si žijú na vysokej úrovni a v podstate žijú na náš úkor. Preto by som si tu dovolil ako výzvu do vlastných radov povedať jedno, aby sme v budúcnosti rýchlejšie reagovali na podobné nedostatky v legislatíve ako naši predchodcovia a chcem súhlasiť s pánom podpredsedom vlády pánem Filkusom v tom, že tak, ako ukazovateľ ukazuje náš záujem o hospodárske veci veľmi malý a že hospodárske problémy úzko súvisia s politickými problémami, ktoré tu prerokovávame a len vtedy, keď budeme venovať dostatočnú pozornosť týmto hospodárskym veciam, môžeme dosiahnuť aj vo svojej politike väčšie úspechy. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja ďakujem tiež. Vyzývam do rozpravy pána poslanca Smělíka, po ňom vytúpi v rozprave pán poslanec Klein.

Poslanec SL Z. Smělík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já bych navázal svým způsobem na mého předřečníka ve stejném nebo podobném problému. Podle výsledků, které jsou nám předkládány ke zprávě o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státního rozpočtu za první pololetí nevypadá rámec makroprostředí naší ekonomiky špatně. Pomocí důsledně prováděné restriktivní politiky u výdajové části rozpočtu bylo dosaženo dokonce celkového přebytku. Kladu si však otázku, zda-li za probíhající ekonomické reformy nemohly být výsledky ještě lepší. Z předložené zprávy jednoznačně vyplývá, že nejužším místem státního rozpočtu je neplnění příjmů především u daně z obratu.

Celostátní výpadek této daně představuje 15 - 16 miliard korun. Při stanoveném 35% podílu federace na této dani nedodání 5,5 miliardy korun z republik se výrazně projevilo na neplnění státního rozpočtu, i když se ještě nepodařilo získat další 8,6 miliard ze splátek vládních úvěrů poskytnutých do zahraničí, s kterými původně rozpočet uvažoval. Přestože se dynamika příjmů daně z obratu i daně ze zisku do státního rozpočtu v červenci zvýšila, zůstává i tak výnos daně z obratu za 7 měsíců o 5 miliard korun za výnosem ve stejném období minulého roku. I když předpokládaná zpráva tisku 52 pojednává o hospodaření minulých vlád, je třeba si uvědomit, jaké dědictví současné vlády převzaly. Není to jen neukončená restrukturalizace a nedokončená privatizace, ale někdy i podvodné, nekalé a hrubě nedbalé vedení podniků na újmu jejich vlastníků, to jest státu před privatizací a akcionářů po privatizaci. Ve zprávě je uvedeno, že při současném vývoji lze odhadovat roční deficit jen u daně z obratu o 18 až 19 miliard. Jsem přesvědčen, že tomu nahrává i pohled na daňově nekontrolovanou akumulaci majetku při probíhající redistribuci, ať již v privatizaci nebo v restituci nebo rehabilitaci jako na něco nevyhnutného, co doprovodně s sebou nese i nečisté praktiky. Tím se dává i prostor podnikavcům, kteří dokáží využívat současnou úroveň legislativy. Rovněž nelze akceptovat tvrzení o nezákonných nebo nečestných převodech státního majetku do soukromých podniků, vytvářením soukromých podniků řediteli státních podniků a družstev na úkor těchto podniků, umělé podceňování nebo snižování hodnoty státních podniků za účelem jejich pozdější koupě, jako o "praní špinavých peněz".

(posl. Smělík)

Jako ne netypický příklad lze uvést vyčleňování lukrativních podniků, provozů, hotelů apod. vedoucími pracovníky za rozvinutého socialismu, kteří pak zakládají nové podniky, zakoupí je bez hotovosti na úvěr ručený kupovaným majetkem, který de facto nevlastnili. Že se kupovalo za značně podhodnocené ceny, nikoho nepřekvapí.

Obdobné případy jsou při skupování řeznických obchodů apod., což jsou všechno ty oblasti, které jsou obtížně kontrolovatelné. Lze se domnívat, že podobní podnikatelé nepřipravují státní pokladnu o příjmy? Chápu, že nově vybudované finanční úřady potřebují určitý čas na zapracování, avšak dobře honorovaná práce by se přece jen již měla projevit ve větší aktivitě, především ve vyhledávání potenciálních případů úniků daní. Za tři měsíce po zavedení daně z přidané hodnoty by se situace teoreticky měla zlepšit, ale nedostatečná organizační připravenost u plátců daně může dát zase prostor k nenaplňování inkasa z jiných důvodů.

Dokud nedokážeme zabránit neopodstatněnému obohacování spekulantů a podnikavců, nemůžeme očekávat, že se změní morálka společnosti, a to nejen v otázkách finančních.

Deficity rozpočtů se budou muset řešit na úkor těch ostatních, a proto by to měl být stále aktuální úkol, který ani v současné složité vnitropolitické situaci nesmíme ponechat jako problém okrajový.

Z uvedeného vyplývá, že bez důsledného vypořádání s minulostí a resty minulého období by bylo obtížné získat všeobecnou podporu občanů v nové pořádky, jak to zdůrazňovala ve volebním programu a jak to hodlá dále důsledně prosazovat KDU-ČSL.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz prosím Jozefa Kleina, aby nás zoznámil so svojím postojom k tejto správe.

Poslanec SN J. Klein: Vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia, vážení hostia! Chcem racionálne využiť čas. Hľadal som v správe o rozpočte za prvý polrok 1992 kladné veci, ale ako realista - ani nie ako opozičný poslanec - musím povedať, že je to na zamyslenie. Reálny hrubý domáci produkt v porovnaní s prvým polrokom 1991 o 13 % nižší, priemyselná produkcia za prvý polrok 1992 nižšia o 2,2 % v porovnaní s rokom 1991. Poľnohospodárstvo - situácia veľmi zlá. Ja som poľnohospodár, situácia je tam veľmi, veľmi zlá. Poľnohospodárstvo je naozaj okrádané štátom na subvenčnej politike, daňovej i bankovej politke, na cenách vstupov, ďalej je okrádané obchodom a priekupníkmi. Už k 30. 6. bol v rámci Slovenskej republiky majetok poľnohospodárskych družstiev zhruba z 30 % v zálohe alebo v garancii bánk. Myslím, že v tomto období to bude podstatne viac. Situácia je veľmi zlá. Poľnohospodárstvo prakticky robilo sociálnu politiku za minulú vládu. Teraz, keď dôjde k transformácii, to pomôže k zvýšeniu nezamestnanosti.

Hľadám zdroje, z ktorých by sa naplnil rozpočet. V poľnohospodársve sa ďalej znižujú stavy hovädzieho dobytka, hospodárskych zvierat, klesá výroba mlieka, obilnín sme zobrali 9,5 milióna ton, menej o 1,4 milióna ton pod úroveň roku 1980.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP