Úterý 29. září 1992

Totální kontrola sdělovacích prostředků a televize obzvlášť dnešními vládnoucími strukturami nenabízí občanům tohoto státu přenosy ze zasedací síně Federálního shromáždění právě toho, co se zde děje. Proplachování mozků z doby nedávné pokračuje i dnes. Tento přenos byl kdysi, když zde byla sehraná parta Občanského fóra bez jiných stran, včetně Sdružení pro republiku - Republikánské strany Československa.

Nazývá-li tento parlament Štefánika svým, tím spíše by se měl hlásit k němu jako k osobnosti a k jeho dílu tvořícímu Československou republiku. Jeho slova dnes by měla promlouvat k národu, nebrat dnešní situaci na lehkou váhu, jak nám ji předkládá hrstka vyvolených, ve skutečnosti hrobařů národa.

Štefánik říká: "Musíme stáť na podstate absolútnej jednoty, aby západné mocnosti videli v nás neoddeliteľnú národnú jednotu. Nehľadajme nacionalistický sentiment, o nás a za nás bude rozhodovať naša sila a osobnosť pre budúce politické kombinácie."

Nikdo z těchto lidí, ať už je to pan Klaus nebo pan Mečiar, nemá morální právo na své počínání. Konzumní společnost přetrvává. Dnešní garnitura vládců ji ani nechce měnit. Chce uvést v život stádnost, ve které bude demoralizovaný člověk přijímat jakoukoli diktaturu, tedy i tu dnešní, která se rodí.

Kde jsi, Konráde Henleine, který jsi zvolil český Liberec za hlavní město vybájené sudetské župy? Zanechal jsi svoje soukmenovce, kteří se dnes těší na brzký návrat, až zde bude vládnout, v Čechách a na Moravě, po rozpadu tohoto státu, Václav v pořadí pátý. Ty jsi se odsoudil sám, ti ostatní budou souzeni dějinnou spravedlností, která se zvolna, ale jistě naplňuje.

Zakončil bych to slovy T. G. Masaryka: "Nedali jsme se a nedáme se nikomu a nikdy." Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji vám, pane poslanče. Slovo má poslanec Vondruška. Pan poslanec Faldýn má technickou poznámku.

Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Chtěl bych se zeptat pana poslance Lhotky, co měl na mysli, že vládní koalice ovlivňuje sdělovací prostředky a jakým způsobem se podílela na tom, že dnes se záznam z tohoto jednání nepřenáší. Zda by to mohl konkrétně objasnit.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji, pane poslanče. Technická, poslanec Paulov.

Poslanec SN Š. Paulov: Len by som podotkol, že ten citát Milana R. Štefánika bol klasickou ukážkou samoúčelného eklekticizmu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo bude mít pan poslanec Vondruška. Připraví se poslankyně Kristková. V tuto chvíli zde mám ještě sedmnáct písemných přihlášek do rozpravy. Prosím, paní a pány poslance, aby to respektovali při svých faktických poznámkách. Prosím.

Poslanec SN J. Vondruška: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. V tutéž dobu jako dnes se před padesáti čtyřmi lety jednalo taktéž o zániku československého státu. V paměti našich národů ony dny utkvěly jako dny zrady. Forma tohoto jednání byla vždy prezentována jako "o nás bez nás".

Přes veškeré neblahé zkušenosti z událostí následujících po hanebné mnichovské smlouvě si nyní někteří političtí reprezentanti opět osobují, ba přímo uzurpují právo, které nemůže nikdy uplatňovat jakýkoli zástupce. Právo, které je nejzákladnějším a nepřenosným právem občana, právo rozhodnout sám o svém budoucím osudu.

Nyní se obdobně zavrženíhodného způsobu jednání "o nás bez nás" mají v úmyslu dopustit političtí představitelé vůči občanům tohoto státu. Tím se sami zařazují na úroveň těch v Mnichově v roce 1938. Zároveň otevírají možnost dalšího dějství Braniborů v Čechách.

Dovolím si osvojit názor jednoho politika, který se vyjádřil ohledně referenda k zániku ČSFR následovně: "Referendum je výrazem úcty k demokracii a k právu občana rozhodnout o svém osudu." Rozdělení ČSFR referendem by nad jakoukoli pochybnost legitimizovalo toto rozhodnutí v zahraničí.

Společnost je už tak polarizovaná, že jedině tento demokratický institut může nevítězům dát záruku, že prohráli na základě demokratických pravidel a ne díky politické manipulaci.

Vážení přítomní. Ve vestibulu Federálního shromáždění jsou busty dvou významných mužů našich národů, kteří se zasloužili o stát. Je možné jim postavit protějšky.

V případě, že bude návrh ústavního zákona o způsobu zániku ČSFR schválen v podobě, v jaké je předložen, tedy bez upřednostnění referenda, t.j. všelidového hlasování, předložím zřejmě návrh na usnesení Federálního shromáždění či s dalšími návrh zákona ve znění:

"Článek 1. Václav Klaus se zasloužil o zánik československého státu.

Článek 2. Vladimír Mečiar se zasloužil o zánik československého státu.

Článek 3. Busty obou občanů budou umístěny ve vestibulu Federálního shromáždění ČSFR.

Článek 4. Jména poslanců Federálního shromáždění, kteří hlasovali pro schválení návrhu zákona o zániku ČSFR, budou na věčnou paměť vytesány ve vestibulu Národního divadla, pardon, Federálního shromáždění ČSFR."

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Žádám ho o písemné předložení jeho návrhu. Hlásí se pan poslanec Štěpánek s faktickou poznámkou.

Poslanec SN P. Štěpánek: Rád bych reagoval na svého předřečníka, který cudně připomněl pouze operu Bedřicha Smetany a historickou skutečnost týkající se Braniborů v Čechách, ovšem opomenul mnohem početnější národnostní skupinu, která tady byla před nedávnem.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji, teď se hlásil s technickou poznámkou pan poslanec Smilka.

Poslanec SN J. Smilka: Nič viac, ako aby si tam pridal "nefunkčnú federáciu". Že tí poslanci, ktorí tu hlasovali o rozpade, o nefunkčnej federácii.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji, pane poslanče. Prosím.

Poslanec SN J. Vondruška: Chtěl bych vás upozornit, pane předsedající, že jsem se vyjádřil v tom smyslu, že předložím zřejmě návrh. Až dle výsledků.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: V pořádku, já jsem řekl, abyste předložil po ukončení rozpravy písemně tu část návrhů, které by mělo Federální shromáždění projednat. Ještě technická poznámka. Kolega Bernášek.

Poslanec SN J. Bernášek: Zřejmě předložím návrh, že komunisté se zasloužili o čtyřicetiletý marasmus v tomto státě, a tím se přímo zasloužili o zánik federace.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji za technickou poznámku. Ještě technická poznámka, poslanec Krejsa.

Poslanec SN J. Krejsa: Já zřejmě předložím návrh, že poslanci ODS to za dva roky všechno dorazili. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo bude mít paní poslankyně Kristková. Připraví se poslanec Havlík. Upozorňuji kolegu poslance Lhotku, že jsem od něho obdržel další přihlášku do rozpravy za paní Kristkovou. Nemohu strpět takovým způsobem obcházení řečnické lhůty. Samozřejmě máte právo přihlásit se opakovaně, ale ne najednou. To znamená v okamžiku, kdy jste zde promluvil, tak jsem vaši přihlášku zařadil jako poslední do rozpravy. Čili jste zařazen v pořadí, ale až na posledním, teď už předposledním místě.

Prosím paní poslankyni Kristkovou.

Poslankyně SN M. Kristková: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté. Zánik státu nelze považovat za běžnou politickou záležitost. Pokud je realizován násilím, jako například na Balkáně. Jde o občanskou válku a ta je nežádoucí pro každou občanskou společnost.

Má-li proces rozpadu státu legální podobu, předpokládá existenci zákonů, které tento proces činí legálním. Jestliže při dělení státu se dopouští politické reprezentace nelegálních kroků, vždy hrozí nebezpečí, že nedostatek legality promění politickou situaci v konfliktní.

Ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci ve znění zákonů jej doplňujících poskytuje jedinou možnost zániku československé federace.

Vystoupení z federativního svazku jedné z republik. Zřejmě tato cesta není přijatelná ani pro jednu z republik československé federace.

Vládní strany hledají cestu, která by z nich sejmula ódium rozbíječů státu. Mají velmi nesnadný úkol. Rozdělení státu jak pro přítomnost, tak pro budoucnost zůstane historickou skutečností spojenou s plnou odpovědností za tento čin.

Vládní návrh ústavního zákona o způsobu zániku ČSFR, parlamentní tisk 72, předpokládá v § 1 čtyři varianty zániku federace. Pokud vládní koalici netíží zásada suverenity občanské společnosti, ústavní princip, k němuž se demokratické myšlení propracovalo již v druhé polovině devatenáctého století, může nabízet parlamentu nepochybně i více než čtyři možnosti. Ale pokud i v této zemi se občanská společnost považuje za nositele suverenity, potud existuje pouze jediná možnost legitimního rozdělení státu - referendum jako vyjádření vůle občanské společnosti, které náleží nezcizitelné, nepromlčitelné a nezadatelné právo rozhodovat o svém vlastním osudu. Tak se vás ptám, paní poslankyně a páni poslanci. Můžeme toto právo, jež je součástí suverenity občanské společnosti a jenom jí náleží, můžeme ho zcizit pro sebe my, Federální shromáždění, nebo Česká či Slovenská národní rada? Absolutní monarchové si toto právo přisvojovali. Považovali se za nositele suverenity. Federální parlament však není absolutní monarcha, nýbrž demokratická instituce a měl by se proto chovat tak jako demokratická instituce.

Kladu proto otázku: Máme se vrátit opět do vývojového stádia počátku devatenáctého století? Za sebe a za klub poslanců považuji takovýto návrat do poměrů devatenáctého století za nepřijatelný. Ti, co mají sklon k pragmatismu opomíjejícímu legalitu, a to u profesionálních politiků je velmi časté, prostě je to nemoc, mi mohou říci, že to nemá smysl. Že v situaci, kdy se federace očividně rozpadá, usilovat o realizaci tohoto rozpadu cestou, která respektuje způsob realizace politiky ve státě, kde skutečným nositelem moci je občanská společnost; může poslanec v roce 1992 akceptovat účelový postup vlády, který zcela opomíjí to, co je součástí evropské demokracie? Může poslanec vzít na sebe tuto odpovědnost v této věci za občanskou společnost? Jsem toho názoru, že nikoliv.

Princip suverenity občanské společnosti lze realizovat jen legální cestou. Bude-li realizován v našich podmínkách faktickou cestou, může tato cesta představovat nejrůznější politické prostředky, včetně násilných forem. Jsem proto, aby se zachovala legalita, a to znamená přijmout zákon o referendu nebo zákon o zániku federace nebo zákon o její transformaci v jinou formu státoprávního uspořádání Československa, pokud, a to zdůrazňuji, občanská společnost se pro takovéto řešení vysloví.

Východiskem by zde mohlo být několik už přednesených návrhů zásad, ať již přednesených klubem LSU, nebo zpracovaných klubem Sociální demokracie, přednesených poslancem Fišerou nebo konstruktivní návrh Miloše Zemana a podobně.

Opustí-li vládnoucí strany ale cestu legality, může se stát, na což už bylo v tomto parlamentě několikrát upozorněno, že skončí v rozporech, jejichž řešení se neobejde bez stále opakujících se konfliktních situací. Pro pragmatiky moci je legalita překážkou v situaci, kdy jim jde o rychlé rozdělení státu. Bude jim však chybět v situaci, kdy ponesou důsledky za nelegální rozdělení tohoto státu.

Za legální nelze považovat dohodu o zániku federace uzavřenou mezi oběma vládnoucími stranami. Mohou pouze iniciovat rozdělení státu při respektování suverenity občanské společnosti a také legality. Legitimita pro zánik federace spočívá v tom, že tyto kroky mohou realizovat jen kompetentní orgány federace. Vládní strany nechtějí respektovat ani principy suverenity občanské společnosti ani legalitu ani legitimitu. Usilují o rozpad federace na základě dohody mezi sebou, respektive mezi Českou národní radou a Slovenskou národní radou, to je orgány, které v současné době mocensky ovládají.

V takové situaci má občanská společnost právo, a odkazuji tu na Listinu základních práv a svobod, být neposlušná této moci, nerespektující základní ústavní principy způsobu demokratického vládnutí. Z hlediska, které tu akcentuji, podal již klub poslanců LSU pozměňovací návrh.

Dovolte mi, abych vyjádřila naději, že tento parlament, který je demokratickou institucí založenou na všeobecném volebním právu, si zachová svoji funkci a autoritu i v této kritické situaci, že si ji zachová nedotčenou, nezmenšenou a nepřesahující své postavení v demokratickém systému. Parlament, který se dostane do štíru s občanskou společností, přestane být jejím reprezentantem. A to nechceme.

V situaci, kdy navrhujeme změnu vládního návrhu, parlamentního tisku 72, činíme tak s vírou alespoň v takový stupeň kompromisu, který ještě může zabránit tomu, aby společný život v této zemi se nestal arénou konfliktů, rozporů mezi dvěma republikami, ale také mezi občany a jejich politickou reprezentací. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni, slovo má poslanec Havlík. Připraví se poslanec Krejsa.

Poslanec SN R. Havlík: Pane předsedající, rád bych vás poprosil, jestli byste mohl zabimbat, jestli byste mohl svolat poslance. Rád mluvím k více zaplněnému davu, než je tady.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Myslím, že poslanci to vědí. Já bych toto zařízení nerad zneužíval, protože je určeno k tomu, aby se povolali poslanci k hlasování. To znamená, když na přání každého budu poslance svolávat a oni se potřetí přesvědčí, že je to z jejich hlediska zbytečné, tak .... Prostě oni vědí, že tu probíhá rozprava a je jejich věcí, jestli budou přítomni nebo nebudou.

Poslanec SN R. Havlík: Dobře, proto bych vás prosil, kdybyste teprve teď začal počítat můj čas.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Jsem velice smutný z toho, že jsme se dnes zde sešli, abychom de facto jednali o bytí či nebytí společného státu Čechů a Slováků. Osobně se domnívám, že tato situace, která nastala, je důsledkem vzniku absurdního "havlo-klausistánu" po 17. listopadu 1989, jehož vznikem jsme propásli jedinečnou šanci začlenění naší společné státnosti do spolku vyspělých států světa.

Tím, že se k moci v naší zemi dostal absurdní dramatik, který své absurdní divadlo rozehrál na jevišti zvaném Česká a Slovenská Federativní Republika, a tím že si zvolil za hlavního představitele svého představení arogantního experimentátora v oblasti ekonomické, nás však zbavilo jakékoli šance a zařadilo naši republiku na chvost zemí třetího světa. To, jaká absurdní hra se s občany ČSFR již více než dva roky hraje, pochopili v české části republiky nejdříve členové politické strany Sdružení pro republiku - Republikánské strany Československa a ve slovenské části republiky členové Hnutí za demokratické Slovensko. Tito lidé pak v konečném důsledku odmítli hrát kompars v této absurdní frašce a vyslovili se zcela jasně, že odmítají nadiktovanou roli určenou jim velkým dramatikem. Na scénu se však opět dostavil arogantní experimentátor se svým štábem přisluhovačů a nohsledů a řekl: "Buď budete hrát svou určenou roli a vyslovíte tak svou bezmeznou oddanost velkému dramatikovi, nebo jděte a více se již nevracejte." Po tomto svém činu pan arogantní experimentátor se svým štábem rozehrál dosud svou největší partii. Se sadistickým arogantním úsměvem začal ...

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, musím vás upozornit, že se odchylujete od tématu.

Poslanec SN R. Havlík: Já se vrátím k tématu, prosím, abyste mě nepřerušoval.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já mám povinnost vás přerušit a upozornit vás, že se odchylujete od tématu, protože bych vám musel odejmout slovo.

Poslanec SN R. Havlík: Za chvíli se vrátím k tématu, myslím, že to není zcela od tématu, zřejmě se mýlíte.

... začal trhat jednu půlku těla od druhé a vykřikovat, že je chirurg, kterému jde o zachování života první půlky tohoto roztrženého těla. Zapomněl však, že před každou operací, a tím více pak před operací, která ve svém výsledku znamená totální ochrnutí rovnající se smrti, je třeba souhlasu pacienta. Toto pravidlo arogantní experimentátor zcela ignoruje a řeže pacienta, aniž k tomu dal pacient svůj souhlas. Obviňuji proto arogantního experimentátora pana Václava Klause z rozbíjení společného státu Čechů a Slováků, a to bez souhlasu českého a slovenského národa. Obviňuji velkého absurdního dramatika pana exprezidenta Václava Havla, že zrežíroval a i nadále řídí toto absurdní drama, které vyúsťuje v současnou státoprávní krizi našich dvou hlavních národů a nezabraňuje tak páchání trestného činu vlastizrady pana Václava Klause a jeho přisluhovačů, což je vzhledem k jeho značnému vlivu jeho povinností.

Co se týče vlastního návrhu ústavního zákona o způsobu zániku České a Slovenské Federativní Republiky, tak tento návrh považuji za paskvil, který je v rozporu se současným ústavním zákonem č. 327/1991 Sb. o referendu, a neobstojí zde ani použití pravidla, že pozdější právní norma nahrazuje právní normu dřívější, a to především z důvodu, že se jedná o ústavní zákon.

Dále pak tento návrh ústavního zákona zcela vynechává z rozhodování v této tak závažné věci občana, neboť ani odstavec c) § 1 tohoto návrhu ústavního zákona tento problém neřeší. Neboť z důvodů absence novely zákona č. 327/1991 Sb. se stává tento odstavec takzvanou mrtvou normou. Abych zde však pouze nekritizoval a ukázal i svou dobrou vůli ke konstruktivnímu dialogu, navrhuji, aby byl zrušen celý § 1 tohoto vládního návrhu ústavního zákona a byl nahrazen tímto novým textem. § 1 by zněl: "Česká a Slovenská Federativní Republika zaniká: a) 1 rok po vyhlášení kladného výsledku referenda vyhlášeného na základě ústavního zákona FS nebo ústavního zákona České národní rady nebo ústavního zákona Slovenské národní rady. b) 1 rok po vyhlášení výsledků ratifikačního referenda ústavního zákona Federálního shromáždění nebo ústavního zákona České národní rady, nebo ústavního zákona Slovenské národní rady o zániku České a Slovenské Federativní Republiky nebo o vystoupení jedné republiky ze stávajícího svazku."

V § 2 odst. 2 se vypouštějí slova "dohoda České republiky a Slovenské republiky" v případech uvedených v § 1 písm. b), c), d), současně za slova § 1 se vkládají písmena a), b). Zbývající text § 2 odst. 2 zůstává v plném znění.

§ 4 by zněl: "Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem stanovení účinnosti novely zákona č. 327/1991 Sb. o referendu." Děkuji vám za vaši pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Krejsa, připraví se pan poslanec Jedinák.

Poslanec SN J. Krejsa: Krejsa - Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa. Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté. Hned na začátku zcela jednoznačně prohlašuji, že budu hlasovat proti zákonu, o němž vedeme rozpravu. A nejen za sebe. Včera jsem se vrátil z Rumunska, kde jsem jako mezinárodní pozorovatel a člen oficiální delegace Federálního shromáždění měl při volbách možnost hovořit s našimi krajany. Můj hlas proti je i hlasem Čechů a Slováků, kteří jsou i tam hrdi na svoji původní společnou vlast. Je hlasem jednolitým, podpořeným i pracovníky naší ambasády. Bojujte za nás páni poslanci. Nedopusťte rozbití Československa. Stejný hlas uslyšíte, když vyjdete na chvíli ven na Václavské náměstí, kde probíhá manifestace za společný stát a prosperující Československo.

Nechci a nebudu nikoho z vás ani přesvědčovat, ani unavovat čísly, na kolik miliard korun přijde případné rozdělení ČSFR. Lhal bych, kdybych předstíral, že je mi líto daňových poplatníků, neboť oni to budou, kdo to všechno zaplatí. Dobře jim tak, když si ve volbách neviděli na špičku nosu a naletěli vlastizrádcům z vítězných politických stran a nepřímo také muži, který se k potápějící lodi jménem federace, jak už tu výstižně zaznělo, nezachoval jako kapitán, ale jako obyčejná lidská krysa.

Půjdeme-li však k jádru věci, ne Klaus, ne Mečiar, ne Havel, ale těch 30 % voličů v obou republikách, kteří jmenovaným dali svůj hlas, ti jsou pravými viníky situace, ve které se nacházíme. To oni nechť jsou prokleti za negaci ideálů zakladatelů Československé republiky T. G. Masaryka a M. R. Štefánika. To oni jsou vinni za nové Lidice naší společné sedmdesátičtyřleté cesty. Na jejich hlavy padne, dřív než si myslí, opovržení jejich dětí a vnoučat, ale to už je jejich problém, jak se vypořádají s vlastním svědomím. Jejich jména se do historie psát nebudou. Budou tam jednou provždy, jako výstražné memento budoucím generacím zanesena jména každého z nás, vážené kolegyně, vážení kolegové, těch, co nedopustí, aby zde byla hanobena památka všech, kteří za společný stát položili to nejcennější, své životy. Ale budou tu navždy i jména poslanců, co zvednutím ruky pro se postaví do jedné řady s Kainem, Jidášem, Brutem, farářem Čurdou či bývalými republikány Mráčkem, Konopáčem, Houfem a Martínkovou. Většinu z vás, co si zvolíte tyto vzory, je zbytečné oslovovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP