Úterý 29. září 1992

Myslím, že v této věci budeme mít v nejbližší době co dělat. Apeluji na vás vážení kolegové, kteří jste se ještě nad touto problematikou pořádně nezamysleli, abyste si ji nechali ještě jednou projít hlavou. Jsem toho názoru, že případná neústavnost rozdělení ČSFR na dva samostatné státy bude výsledkem nezodpovědného přístupu těch politických sil, které se snaží ještě dnes křečovitě se držet mrtvého federálního státu.

Jsem také proti tomu, abychom z české politické scény masivně zasahovali dnes již do svéprávně se konstituující politické scény slovenské. Myslím, že máme co dělat v České republice.

Doufám, že pragmatický přístup, který zvolily strany vládní koalice, bude podnětem pro zodpovědné rozhodování při hlasování všech zúčastněných poslanců. Tady nejde o to, abychom tady prosazovali své straničtění nebo stranickou řevnivost nebo levopravou řevnivost. Tady jde o to, aby ve střední Evropě vznikly dva suverénní státy, které, každý po svém, ale doufám, že ne proti sobě, budou prosazovat své zájmy a budovat společnost podle toho, jak si rozhodnou jejich občané v demokratických volbách a jak si to občané budou do budoucna představovat.

Ještě bych něco řekl na adresu kritiků z řad poslanců vůči našim voličům. Myslím, že za prvé je nemístné, aby kdokoliv z nás kritizoval své voliče za to, jak volili. Za druhé mám takové mrazení v zádech, když se někdo takto obrací na 30 % voličů, tak vidím povstávat vizi koncentráků, jak nám to předvedli nacisté a komunisté.

Ještě něco ke generační otázce, která tady byla naznačena. To, že je někdo mladšího data narození, a to, že nemá své místo bydliště v Praze, neznamená, že po listopadu 1989 jaksi nic nedělal. A právě proto tito lidé, patřím mezi ně i já, kteří mnohé udělali ve svých regionech, mají právo kritizovat ty, kteří v Praze, zde v centru dění, místo aby se starali o budoucnost republiky, starali se pouze o zajištění svých vlastních postů. Jak to ostatně ukázal případ minulého parlamentu a některých představitelů vlád. Z tohoto hlediska bych skutečně očekával vhodnější přístup těch, kteří nesli zodpovědnost za ty činy za dva a půl roku nebo teď už za tři roky od listopadu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení hosté.

Možná, že tato slova trochu vybočují z toho, co zde už bylo řečeno. A bylo to i mým úmyslem, abychom se na to podívali trochu z jiné strany. Myslím, že odvolávat se, jak řekl jeden můj kolega, na lid, že chce něco, a zdůrazňovat, že ten lid chce něco, aniž máme možnost si říci, co to ten lid vlastně chce a co to ten lid je, to znamená, nerespektovat převažující vůli lidí, občanů, kteří říkají: Už konečně s tím něco udělejte, aby bylo jasno.

Prosím vás, kolegové, udělejme s tím něco, aby bylo jasno. Zodpovědnost je na nás, nesvalujme to na své voliče. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji vám. Technická poznámka.

Poslanec SL R. Valenčík: Pokud se odvolával pan poslanec Kříž na názory lidí, abychom nedělali z lidí lid, tak podle dnešního zpravodajství v rozhlase podle firmy INFAS, která doufám nebude obviňována jako Institut pro výzkum veřejného mínění z toho, že tam intrikuje levice, tak 80 % občanů v této zemi si přeje referendum. To je fakt. (Potlesk.) Ale chtěl jsem vznést dotaz k jednomu výroku, kterému nerozumím v tom, co pan Kříž říkal. Jestli jsem si to stačil zaznamenat, tak říkal, že případná neústavnost bude výsledkem působení těch politických sil, které se křečovitě drží stávajících platných principů. Abych byl konkrétní, jestli to znamená, že jestliže HZDS nebo ODS, jejich reprezentanti ve výkonných strukturách moci, udělají kroky, které jsou neústavní, zda za to mohou ty síly v tomto parlamentu, které důsledně hájí princip dodržení ústavnosti. Jestli to myslel takto.

Poslanec SN P. Bohunický: Keďže je takáto rozprava, myslím, že si treba preložiť niektoré pojmy z češtiny do slovenčiny, pretože si niekedy nerozumieme. Keď tu hovoril druhý predrečník o funkčnej federácii ODS, na Slovensku to prekladáme ako "unitárny štát". Keď sa hovorilo o konfederácii HZDS, v češtine to prekladáme ako "separatisti zo Slovenska, ktorí chcú samostatný štát". Ak hovoríme o českej štátnosti, môžeme tomu dať znamienko rovnosti funkčnej federácie, a potom nám vychádza československá štátnosť. To tu už bolo.

Poslanec SL E. Kříž: Dovoluji si odpovědět kolegovi Valenčíkovi. Mluvil jsem o silách, které se křečovitě snaží udržet dnes již mrtvý federální stát. O principu nebyla řeč. Byl bych rád, když už chceme slovíčkařit, aby to bylo přesné.

Předsedající místopředseda FS V. Benda:

S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Kalina.

Poslanec SN K. Kalina: Jenom na vysvětlenou. Ve svém vystoupení jsem zmínil rozdílnost pohledů na to, co to je nebo není funkční federace. Nikomu samozřejmě nemohu vyčítat, že užívá určitých pojmů. Jenom jsem poukázal na to, že tyto pojmy se v různých částech politického spektra a v různých částech republiky naprosto odlišují, a že to ztěžuje dorozumění a jakékoliv společné nazírání na budoucnost. A samozřejmě by to nesmírně ztížilo i vypracování otázky pro referendum, protože v podstatě nemáme společný jazyk. Jak tedy můžeme pokládat společnou otázku?

Chtěl jsem se ještě zmínit o tom, na co se ptal kolega Valenčík pana kolegy Kříže. Není to nic jiného, než určité konstatování reality. Co se stane, nebude-li tento zákon přijat. Domnívám se, že v tom případě bude naprosto nutné, aby ODS a česká vládní koalice osvědčily svoji schopnost řídit stát i v podmínkách, které si nevybraly, které jim byly vnuceny a které nejsou označeny na nejbližším úseku ústavními značkami. Je to naše povinnost a já věřím, že veřejnost bude na straně zodpovědného řidiče, který si nenechá vytrhnout volant z ruky i tehdy, když na silnici náhodou značky nejsou, že bude na straně tohoto zodpovědného řidiče daleko spíš, než na straně případného počasí nebo jiných sil, které mu tuto cestu ztěžují. (Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, překročil jste rámec faktické poznámky.) Omlouvám se, končím.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Kostya se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, kolega Valenčík před chvílí vzpomněl poslední průzkum Institutu pro výzkum veřejného mínění. Před několika minutami jsem tento úplný výzkum dostal z faxu. Dvě minuty na faktickou poznámku nestačí, abych vás i občany na balkóně s těmito čísly seznámil. Přihlásil jsem se řádně do rozpravy a slibuji, že v deseti minutách čísla přečtu, a slibuji dopředu panu doktoru Kalinovi i doktoru Křížovi, že se minimálně oni dva a možná i další kolegové přesvědčí o tom, že občané si myslí něco úplně jiného než vy. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím poslance Vrábela, aby se ujal slova. Připraví se kolega Mihalik.

Poslanec SN J. Vrábel: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni! Drvivá väčšina mojich predrečníkov sa vyjadrila odmietavo k riešeniu štátoprávneho usporiadania tak, ako ho prezentuje predložený návrh zákona o spôsobe zániku ČSFR. Pri všetkej úcte k nim musím zdôrazniť, že za dva roky sa tento problém nevyriešil a mnohí z jeho odporcov boli jeho priamymi aktérmi. Ak víťazi júnových volieb našli prijateľný spôsob a ponúkajú konkrétny postup, ozývajú sa často z tých istých úst výhrady a kritika. Ak sa pritom odvolávajú na voličov, patrí sa rešpektovať aj vôľu tých voličov, ktorí dali svoje hlasy iným stranám a hnutiam, teda aj ODS a HZDS.

Myslím, že sa zhodneme v názore, že je potrebné vzťahy medzi Českou republikou a Slovenskou republikou usporiadať inak. A nielen to. Je najvyšší čas tak urobiť. Snahy opozície majú tendenciu súčasný stav konzervovať. Lipnutie na požiadavke referenda ma vedie k presvedčeniu, že pokračovanie ďalších diskusií prinesie málo pozitívneho, skôr naopak, zvyšuje napätie a neistotu v oboch republikách a voliči - na rozdiel od inteligentného politika, ako to nedávno zaznelo - nechcú žiť v chaose, neistote a napätí, a to ani tí voliči, v mene ktorých predrečníci hovorili. Práve takéto dlhé a neplodné diskusie priniesli jediný efekt. Vôľa občanov zachovať federáciu utešene klesá.

Ak sa riešenie ponúka, čakal by som, že opozícia - podotýkam, že konštruktívna opozícia - prispeje do diskusie niečím pozitívnym. S tým som sa však, až na vzácne výnimky, nestretol. Skôr naopak. Keď chýbajú argumenty, šetria sa takzvané zásadné výhrady a pripomienky pre televízne kamery.

Rovnako je absurdné obvinenie z úmyselného zaradenia tohto bodu práve na 29. september a nesvedčí o snahe hľadať kompromis, ale skôr o vytĺkaní politického kapitálu. Som hlboko presvedčený, že pokiaľ by sa tento kardinálny problém Čechov a Slovákov zodpovedne riešil v minulosti, neriešil by sa práve dnes a najmä až dnes.

Niektorí diskutéri - a to sa ma zvlášť dotýka - idú vo svojej zaujatosti ešte ďalej, keď oznamujú pozoruhodné zistenie, že totiž viac, než jednu tretinu voličov Slovenskej republiky na pôde Federálneho zhromaždenia reprezentuje akási skupina barbarov. Neviem, či tým chcel pán poslanec Šimko Slovensko označiť za barbarský štát a takto usilovať o samostatnú stoličku. Jedno však viem iste.

Slovensko a jeho občania v posledných voľbách odmietli spasiteľov v dresoch KDH a jeho historicko-biblické expozé na tom nemôže nič zmeniť.

Charakter diskusie vyznieva často tak, ako by mnohí kritici nedočítali návrh zákona do konca. Ten totiž hovorí aj o tom, aký bude ďalší postup. Čím neskôr urobíme prvý krok, tým menej času zostane na kroky nasledujúce, nemenej dôležité. My zatiaľ nezodpovedne prešľapujeme na mieste. Uvaliť konečné rozhodnutie na bedrá voličov je možné chápať aj trochu inak, než sa tu všeobecne proklamuje. Je to možné chápať aj ako priznanie vlastnej neschopnosti, zbavenie sa zodpovednosti a spochybnenie svojho mandátu.

Z týchto dôvodov a s pocitom úplnej zodpovednosti voči svojim voličom budem hlasovať za predložený návrh ústavného zákona. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo má poslanec Mihalik, připraví se poslanec Faldýn.

Poslanec SN M. Mihalik: Vážený pán predseda, vážení poslanci! Pomaly, ako nám pokračuje diskusia, povedal by som, že naše zhromaždenie se rozdeľuje v základe na dve skupiny. Na tú, ktorá v inštitúte referenda nevidí jednu jedinú dogmu, fetiš, možnosť spôsobu, ako legitímne riešiť štátoprávne veci, a na druhú skupinu, použil by som terminus technicus, proreferendumchtivú. V tejto súvislosti sa nedá, myslím si, celkom oprávnene hovoriť o tom, že existuje vo vzťahu k predloženému návrhu zákona zákon o referende, že tiež existuje novela zákona o referende, ktorá už bola v iniciatívnom výbore i v ďalších výboroch, určite aj v ústavnoprávnom.

Operuje sa tu tým, ako by práve oná spomenutá novela, návrh novely zákona, mala byť akýmsi všeliekom, ako možno napraviť isté vady, istú nedokonalosť zákona o referende, teda zákona č. 327/1991 Zb. Myslím si, že mal pravdu poslanec Filip, ktorý povedal, že dané referendum vychádzalo z inej politickej situácie, keď bolo prijímané, a preto treba návrh zákona novelizovať.

Pozrime sa teda reálne, k čomu oná zmienená novela vedie. Skutočne nechcem zdržiavať, ale pre jasnosť veci by som prečítal najskôr meritum problému z ústavného zákona č. 327, potom návrh novely, ktorá sa týka tohto zákona.

Budem citovať čl. 1 ods. 2: "O návrhu na vystúpenie Českej republiky alebo Slovenskej republiky z Českej a Slovenskej Federatívnej

Republiky je možné rozhodnúť len referendom." To je pravda, taký je nedostatok daného zákona o referende.

Novela, mám teda na mysli tlač č. 67, sa snaží demokraticky rozšíriť možnosť, aby z federatívnej republiky nebolo možné len vystúpiť, ale naopak, aby občania mohli rozhodovať aj v súvislosti s rozdelením federácie, aby sa teda predišlo zbytočnej diskusii, respektíve obavám o právnom nástupníctve jednej z republík, ktorá by požiadala o vystúpenie z federácie.

Odcitujem teraz návrh na zmenu ústavného zákona č. 327 o referende. V merite veci je tam viac zmien, ale podstata tkvie v tom, že sa tam dopĺňa v článku 1 ods. 3, ktorý znie: "V referende môže byť občanom Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky predložený aj návrh na rozdelenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na dva samostatné štáty - Českú republiku a Slovenskú republiku." Takto by sme si mohli povedať - je to v poriadku, pretože možnosť len vystúpiť je tu rozšírená na možnosť, aby bolo možné realizovať aj návrh na rozdelenie federácie. Takto by to vyzeralo, že novela je v poriadku.

Keď to porovnáme s citáciou odseku tohto článku, ktorý som spomínal v súvislosti s existujúcim ústavným zákonom o referende, vidíme, že tým nijako nie je zmenená možnosť národných rád, aby tiež mali možnosť v prípadnom zákone o referende hovoriť o rozdelení. Stále je tam možnosť rozhodovať len o vystúpení z Českej a Slovenskej Federatívnej republiky. Dochádza tu teda logicky k tomu, že - povedal by som - táto novelizácia zákona o referende v konečnom dôsledku, a to zdôrazňujem, znevýhodňuje republikové národné rady proti Federálnemu zhromaždeniu, pokiaľ ide o možnosť vyhlásiť referendum. A to je základné meritum veci.

Naopak, v tomto smere sa domnievam, keď hovoríme o referende, bolo tu práve spomínané, ale neviem, ktorý inštitút, ktorá organizácia robila prieskum verejnej mienky, totiž že 80 % občanov je za referendum. Ja osobne som tiež za referendum a hovorím to ako člen poslaneckého klubu Slovenskej národnej strany, ale som plnou mierou za referendum, ktoré budú mať možnosť vyhlásiť národné rady. Pretože som občanom Slovenskej republiky, prirodzene, Slovenská národná rada. To by sme teda pekne dopadli, keby sme sa vo Federálnom zhromaždení mali začať baviť len o obsahu otázky , akú otázku dáme v rámci vyhlásenia referenda.

V tomto smere chcem vyjadriť svoj súhlas a dávam na zváženie pozmeňovací návrh, ktorý uvádzal ešte na začiatku diskusie pán poslanec Hrivík, aby v súvislosti s navrhovaným zákonom § 1 písm. c) znel: "...na základe výsledku referenda, vyhláseného na základe ústavného zákona Českej národnej rady alebo ústavného zákona Slovenskej národnej rady."

Samozrejme, že táto zmena by si vyžiadala pozastavenie, respektíve zrušenie účinnosti existujúceho zákona o referende a v nadväznosti s tým aj zákona o spôsobe uskutočnenia referenda. Myslím, že je to číslo 490. To by si vynútilo prijatie nového paragrafu. Možnosť tejto zmeny tiež bola v rámci pozmeňovacieho návrhu predložená poslancom Hrivíkom.

Dávam teda tento návrh do pozornosti. Hovoríme o referende. Hovorme o referende, diskutujme o tom, či ratifikáciou, respektíve nie, ale aby bola v kompetencii možnosť vyhlásenia referenda národných rád. Isteže sa dá proti tomu namietať, že zákon o referende nemá ani Slovenská národná rada, nemá ani Česká národná rada, ale to nie je úlohou návrhu tohto ústavného zákona. Dôležité je, že on vo svojej koncepcii predpokladá, aby túto možnosť mali práve národné rady.

Na záver chcem povedať len toľko, že súhlasím s poznámkou spoločného spravodajcu za Snemovňu ľudu poslanca Voleníka o tom, že otázka referenda v nijakom prípade nemôže byť absolutizovaná. Myslím si, že je nesprávne vytvárať z inštitútu referenda inštitút - povedal by som - skostnatenej, nemennej dogmy. Domnievam sa, že práve absolutizovanie, dogmatizovanie referenda mi osobne pripomína akúsi snahu nájsť za každú cenu záplatu na deravé nohavice. Myslím si, že z deravých nohavíc, ktoré nám federácia ponúkala, národy - ako slovenský, tak český - už dávno vyrástli. To je z mojej strany všetko. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji vám, pane poslanče.

Poslanec SN M. Mihalik: Nijaký pozmeňovací návrh nemám, pretože ten bol obsiahnutý v pozmeňovacích návrhoch poslanca Hrivíka.

Ešte by som poprosil poslanca Kostyu, až bude čítať výsledky tohto prieskumu, aby si povšimol, či tam nejakým spôsobom existuje aj otázka, či ľudia, respektíve verejnosť z 80 % je za, aby referendum vyhlásili národné rady, alebo nie.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Faldýn ztratil pořadí. S poznámkou se hlásí kolega Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, pane poslanče Mihaliku, chtěl bych vás jen upozornit, že právě v návrhu, který jsem dával, je tato možnost pro národní rady záměrně uvedena. Kdybyste to posoudili v komplexu těchto návrhů, v podstatě národní rada by mohla v případě, že by začala a postupovala velmi efektivně, se dostat nejdříve k referendu ze všech ostatních možností, které tam jsou uvedeny.

Chtěl bych říci, že podle mých informací, které jsem získal za tuto dobu, mítink, který se konal na Václavském náměstí, byl mítinkem běžným, normálním. Samozřejmě při něm bývají vyvolávána určitá hesla.

Myslím, že informace zde podaná podle toho, co jsem se já dozvěděl o tomto mítinku, nebyla úplně přesná. Budeme muset počítat s tím, že lidé budou chtít vyjádřit své názory na to, jak by mělo probíhat řešení této státoprávní krize, a měli bychom opravdu pospíchat, abychom zbytečně nevyvolávali vášně, které by nás přece jen později mohly ohrozit. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Nyní bude mít slovo poslanec Mečl. Připraví se poslanec Hošek. Faktickou poznámku poslanec Mihalik.

Poslanec SN M. Mihalik: Len krátko. Nehnevajte sa, pán poslanec Fišera, ja beriem vaše argumenty, ale zdôrazňujem, že daná novelizácia sa naozaj nijakým spôsobom nedotýka čl. 1 ods. 2, a tým pádom vlastne národné rady majú ohraničenú možnosť postupovať len v rámci toho, že by dochádalo k vypísaniu referenda. Otázka by v zásade znela len v súvislosti s návrhom na vystúpenie, nie na rozdelenie. Keď budú chcieť postupovať podľa tohto ústavného zákona, budú povinné sa tým riadiť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji.

Další faktická poznámka.

Poslanec SN J. Novák: Nechtěl bych rušit, jenom na to, co tady řekl pan doktor Kalina, bych reagoval, pan poslanec Fišera už to řekl. V podstatě se nejednalo o žádné blouznění, nebo nevím, jak to bylo nazváno. Pan doktor Kalina pouze viděl to, co probíhá mimo území Prahy už dávno, a co je v několika tisícových davech lidí, kteří si přejí to, po čem tady volá levice. Tedy nic jiného, nic zvláštního, ani nic protistátního. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Faldýn se hlásí o slovo.

Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, asi půl hodiny jsem mohl postávat na Václavském náměstí a pozorovat probíhající demonstraci.

Musím konstatovat, že řečníci, kteří promlouvali, apelovali na city, a řekl bych, až na pudy posluchačů. Nevím, jak to bylo hodnoceno mým předřečníkem; takto to hodnotím a vidím já. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Než dám slovo poslanci Mečlovi, ještě upozorňuji, protože stále přibývají další a další, že v tuto chvíli máme stále ještě 13 písemných přihlášek do rozpravy. Prosím o maximální tempo.

Prosím, profesor Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Dámy a pánové, dovolte mi jen několik poznámek k vládnímu návrhu ústavního zákona o způsobu zániku ČSFR.

Úvodem bych chtěl říci, že se v podstatě ztotožňuji s návrhy, které přednesl kolega Filip, kolega Fišera a někteří další poslanci.

Chtěl bych říci, že v debatě vystupují poslanci, kteří byli v minulém parlamentu, vystupují poslanci noví, kteří byli zvoleni v tomto volebním období. Sněmovny, podle prezence, věnují pozornost dnešnímu jednání takovou, jakou věnují. Nemyslím si, že je z toho třeba dělat jakékoli závěry.

Chtěl bych jenom říci, že teprve tímto ústavním zákonem, schválením tohoto ústavního zákona, když vycházím ze záměrů vlády, která ho předkládá, aby schválen byl, bude spuštěn proces zániku československé federace a zániku československého státu. Chtěl bych vás všechny poprosit, abychom si uvědomili, že nic není rozhodnuto. Přes veškerá tvrzení i fakt, že federace funguje tak či onak, že společný stát je přežitkem, je minulostí, na nás, poslancích Federálního shromáždění záleží, zda tento proces vůbec začne, skutečný proces zániku československého státu, a jak bude probíhat.

Nemá smysl, a chtěl bych poprosit i poslance vládní koalice, nemá smysl si namlouvat, že společný stát, vzájemnost Čechů a Slováků, v těchto formách je již za námi, je ztracená, a že tento zákon je pouze potvrzením faktického stavu. Není to pravda, a nikdy v minulosti to nebyla pravda. (Potlesk.)

Dokud nebude tento zákon schválen, nemohou se dát do pohybu ani ostatní legální oficiální procesy. Byl bych skutečně rád, abychom si toto uvědomili, že toto Federální shromáždění, ať už je jeho autorita v Československu či jinde jakákoli, že toto Federální shromáždění je jedině kompetentní k tomu, aby tento proces započal, bez ohledu na to, jak funguje federální vláda, jaká jsou federální ministerstva atd.

Kolegové zpravodajové tady uvedli při svých expozé (mimo jiné i já, jako člen ústavně-právního výboru), že tento zákon je nepřímou novelizací nejenom ústavního zákona o československé federaci, ale je také nepřímou novelizací ústavního zákona o referendu.

To, vážené kolegyně, vážení kolegové, není žádné zjištění ani objev. To je konstatování tohoto stavu.

Vyplývá to nepochybně ze záměrů vlády, která volila tuto cestu se všemi riziky, kterou nepřímá novelizace má pro pozdější aplikaci.

Federální vláda, federální orgány, ale i další orgány budou vykládat, jak tento zákon, který leží před námi, jak se dotýká ústavního zákona o referendu, nebo jak se to dotýká ostatních ústavních zákonů o čs. federaci. To je nevýhoda tohoto ústavního zákona, který neobsahuje žádná derogační ustanovení, který neobsahuje žádná pozměňovací ustanovení k jiným ústavním zákonům, kterých se nepochybně dotýká. Jsou to rizika tohoto zákona. Rizika, na která někteří poslanci v ústavně-právních výborech upozorňovali federální vládu. Je to problém výkladu tohoto zákona a jeho aplikace.

Myslím si, pokud federální vláda, HZDS a ODS chtěly předložit zákon tohoto typu, s tímto obsahem, že to měl být zákon pořádný. Zákon, který tuto složitou, komplikovanou a svým způsobem historickou problematiku bude řešit beze zbytku, kvalitně a kvalifikovaně, a vyhne se už v zárodku nejrůznějším konfliktům a problémům.

Ještě než přejdu k pozměňovacímu návrhu, chtěl bych položit dotaz panu místopředsedovi vlády, který se týká § 2 odst. 2 a který mimo jiné svědčí také o příliš obecném charakteru tohoto návrhu zákona.

poslanec Mečl

V § 2 odstavec 2 se uvádí, že ústavní zákon Federálního shromáždění v případě uvedeném § 1, písm. a) a dohoda České republiky a Slovenské republiky v případech uvedených v § 1 písm. b), c) a d) stanovuje ... atd... náležitosti, které jsou uvedeny v následujících písmenech.

Chtěl bych ale upozornit předkladatele, že pojem dohody je v tomto zákoně vyhrazen pouze písmenu b), kde se hovoří o dohodě České národní rady a Slovenské národní rady, ale pojem dohody se v ostatních případech, kdy jde o referendum

Federálního shromáždění nebo národních rad nebo o jednostranné vystoupení České nebo Slovenské republiky, nevyskytuje. Je mi opravdu záhadou, jak zabezpečí federální vláda, respektive tento parlament, jak bude zavazovat Českou a Slovenskou národní radu, aby takovou dohodu, která bude obsahovat náležitosti uvedené v písm. 2 a) a 2 b), uzavřely a aby stanovily otázky přenesení působnosti a přechodu majetku České a Slovenské republiky. Jakou formu tato dohoda, o které se v zákoně blíže nehovoří, bude mít.

Doporučuji, dámy a pánové, abychom v uvozovací větě ústavního zákona, která zní: "Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky ...", vložili slova "vycházejíc z práva Českého a Slovenského národa na sebeurčení se usneslo na tomto zákonu."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP