Chtěl bych to odůvodnit, kolegyně a kolegové,
především tím - a to souvisí
s dalším pozměňovacím návrhem
-, že toto Federální shromáždění
může stanovit pouze pravidla, způsob zániku
československé federace. Ale Federální
shromáždění samo, federální
orgány vůbec, federace jako taková, se nemůže
pozitivně podílet na rozpadu československého
státu, na rozpadu československé federace.
(Potlesk.) Myslím si, že je nesporné a není
to podle mého názoru ani levicově zaměřený
výklad ani kompetenčního zákona ani
jiného ústavního zákona, že to
odporuje - a někdo tady o tom už hovořil -
konstrukci federace československého státu,
která vznikla dohodou národních republik.
Pouze národní republiky, pouze národy, Češi
a Slováci v těchto republikách, mohou uplatnit
právo na sebeurčení; a pouze v důsledku
aktů založených na referendu České
a Slovenské republiky může nějakým
způsobem se transformovat nebo zaniknout československá
federace. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, upozorňuji vás,
že vám běží poslední minuta
řečnické lhůty.
Poslanec SL J. Mečl: Pokládám proto za nesporné,
aby z § 1, bude-li přijata tato vložená
věta do uvozovací věty, aby z § 1 bylo
vypuštěno písm. a), ať už v jakékoliv
verzi. Nechci se dotýkat pánů kolegů,
kteří tady doporučují rovněž
referendum, protože tato věta tady nemá místo.
Federace, federální orgány by mohly požádat,
by mohly uspořádat referendum, federální
referendum, jedině tehdy, pokud by jedna nebo druhá
republika se ve společném státě, ve
společném svazku chovala natolik negativně,
že by federální orgány si vyžádaly
referendum pro potřebu obnovy ústavní federální
státnosti.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, řečnická
lhůta uplynula, prosím, abyste své vystoupení
stručně uzavřel.
Poslanec SL J. Mečl: Stejně tak podle mého
názoru z tohoto hlediska ani dohoda národních
rad, tak jak je předvídána, nemůže
rušit platnost federální ústavy, ale
na to už nemám prostor, abych vysvětlil...
a případně se přihlásím
k faktické poznámce. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji profesoru Mečlovi. Prosím
poslance Hoška, aby se ujal slova a připraví
se poslanec Malíř. Ještě technická
poznámka kolega Voleník.
Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník:
Já jenom poznámku k panu poslanci Mečlovi.
Omlouvám se, že mluvím k němu, když
je ke mě otočen zády. Jenom takovou maličkost,
co se týče právě dotčených
ustanovení zákona o referendu: Vy, pane doktore,
jste koneckonců byl právě v ústavně-právních
výborech vehementně proti tomu, když jsem se
pokoušel tu nejnutnější novelu v rámci
projednávání zákonného návrhu
prosadit. Tak je to trochu paradoxní, byť tam byly
určité disharmonie, uznávám, i jiné.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě technická poznámka,
prosím, poslanec Spilka.
Poslanec SL P. Spilka: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, pan poslanec Mečl řekl,
že rozpad státu ještě nezačal,
že teprve přijetím tohoto zákona nastartuje.
Já bych se chtěl opřít o podobenství
pana premiéra Mečiara, který srovnává
naší federaci s manželstvím. Ono každé
podobenství sice trochu kulhá, ale přesto
se toho přidržím. A chtěl bych se zeptat
v souvislosti s tím, jestli si pan poslanec Mečl
myslí, že manželství se rozpadá
až při stáních u soudu, a nebo jestli
se rozpadá tím, že už dávno před
tím nefunguje. (Potlesk.) Navíc si myslím,
že toto stání u soudu není vůbec
první. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě pan poslanec Filip má faktickou
poznámku.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, chci upozornit na to,
že doktor Voleník jako zpravodaj neřekl nyní
pravdu. Mám záznam z jednání ústavně-právního
výboru a prosím vás, neobviňujte poslance
Mečla z toho, že nechtěl jako jeden z těch,
kteří iniciovali novelu zákona o referendu,
zharmonizovat tuto normu se současným zněním
zákona. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě prosím tedy, profesor Mečl.
Poslanec SL J. Mečl: Myslím, že nemá
smysl se tady takto hádat. Na ústavně-právním
výboru byl mimo jiné předložen také
jiný návrh, aby byl ústavní zákon
o referendu zrušen. Kolegové zpravodajové si
na to vzpomínají, a já jsem to charakterisoval
tak, že existuje chaotická představa u kolegů
z ODS, ale myslím, že to byli i kolegové z
HZDS, o tom, jak tento zákon, který tady pan místopředseda
Čič předkládá, zakotvit do
ústavního práva. Nepřímá
novelizace je problematická v tom, že příslušný
právní akt do ústavního práva,
do ústavního zákonodárství
nezakotvuje, nechává ho tam volně ležet
- a záleží na interpretaci atd.
A pokud se týká těch příkladů,
kolegové? Můžeme si pomáhat čímkoliv.
Já jsem slyšel přirovnání, pokud
jde o federaci, i k tepennému krvácení. Tyto
příklady: manželství - nemanželství,
rozvod, vypořádání majetku se, prosím
vás, pro tuto příležitost nehodí,
jsou nesouměřitelné. To, o čem se
tady bavíme a rozhodujeme, je historická záležitost,
to není jeden s tisíce rozvodů nebo sňatků
v republice. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě další faktická
poznámka. Kolego Voleníku, opakuji, že je přípustná
odpověď na faktickou poznámku, ale ne již
další odpověď.
Poslanec SN Š. Paulov: Pán profesor inak hovoril veľmi
fundovane, len v jednom momente spojil pojmy "česko-slovenská
vzájomnosť" a "československá
štátnosť". K tomu poviem dve krátke
vety, pretože v masmédiách a v propagande sa
toto využíva, respektíve zneužíva.
Keď sa hovorí, že československá
štátnosť je prežitkom, tak to neznamená,
že československá vzájomnosť je
prežitkom. Veríme, že keď skončí
československá štátnosť, naša
vzájomnosť bude pokračovať vo svojom bytostnom
zmysle kultúrnom, historickom a ľudskom. (Potlesk.)
Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper:
Myslím, že pán kolega Filip nemá úplne
pravdu. Boli dva návrhy. Jeden predniesol poslanec Němec,
dotýkal se abrokácie, to znamená zrušenia
celého právneho predpisu 327 o referende. Druhý
predniesol pán poslanec Voleník. Bola derogácia
tých ustanovení, ktoré sú v rozpore
s predkladaným ústavným návrhom. Samozrejme,
s tým, že v prvom prípade bol v návrhu
poslanca Němca nesprávne použitý termín
"účinnosť" a nie " platnosť",
že sa ruší. Obidva boli odmietnuté. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pan poslanec Verner - ještě faktická
poznámka.
Poslanec SL J. Verner: Nejsem odborníkem na ústavní
právo, ale jak jsem sledoval projev pana profesora, tak
vím, že zpočátku říkal,
že pouze toto shromáždění má
legitimitu k tomu, jak pokračovat dále ve státoprávním
uspořádání. A ke konci tuto legitimitu
popřel. Nevím, jak to myslel.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Konečně má slovo pan poslanec
Hošek, připraví se kolega Malíř.
Prosím, ještě vystoupí poslanec Mečl.
Poslanec SL J. Mečl: Asi bych mohl odpovědět
v kuloáru panu kolegovi, ale mezi tím nebyl rozpor.
Já jsem řekl, že Federální shromáždění
v souladu s federální ústavou je jedině
kompetentní, pokud jde o přijetí pravidel.
To je první myšlenka. Druhá myšlenka je,
že Federální shromáždění,
federální struktury, federální orgány
se nemohou zamíchat do rušení federace. To
znamená Federálnímu shromáždění
nepřísluší přijímat žádnou
deklaraci, žádný ústavní zákon
o zrušení československé federace. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má poslanec Hošek. Ještě
pan zpravodaj.
Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper:
Myslím, že s pánom poslancom Mečlom
nemožno inak, než súhlasiť. (Potlesk.)
Poslanec SN S. Hošek: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení přítomní, po této
celé učené a detailní diskusi bych
chtěl jen několik krátkých vět.
V prvé řadě bych chtěl tady prohlásit,
že se necítím vinen porušením svého
poslaneckého slibu tím, že se účastním
rozpravy o způsobu zániku federace. Do rozpravy
jsem si přesto ale připravil poměrně
dlouhý sociologicko-politický pohled a rozbor navrhovaného
zákona. Abych tady nemluvil jako posledně skoro
20 minut, tak ho schovávám, protože dost toho
co tu odeznělo, by bylo v mém příspěvku,
a pokud to nemá jednotnou kontinuitu, ztratilo by to smysl.
Dovolte mi jen dvě kratičké poznámky.
Na mě působí tento návrh zákona
dost absurdně, a to proto, že seberozhodovací
právo, které mají občané o
sobě, se snaží přetransformovat na velice
malou skupinu lidí. Pak se ptám, proč z toho
desetimiliónového kolektivu nebo desetimiliónové
množiny by to mělo být jen 300 lidí,
proč to nejsou dva?
Moje druhá poznámka, která je také
emocionální, k podpoře toho základního,
a to aby občané rozhodovali, je jen připomenutím
nám všem, že pokud se nerozhodneme pro referendum,
tak jsme v situaci, kdy ať rozhodneme jak rozhodneme, rozhodneme
de facto vždycky špatně (potlesk), protože
budeme vždycky v situaci jako byl Hácha v době
podpisu mnichovského diktátu (potlesk). V historii
nás vždycky jedna z těch skupin odsoudí;
a nedej bůh, aby nás prohlásila za zrádce
svých ideálů, svých představ
a vyvodila z toho důsledky. Proto na vás apeluji,
abyste se přiklonili při svém rozhodování
a hlasování k návrhům pozměňovacím,
kde vždycky je referendum, třeba ex post, protože
je to základní občanské právo
každého občana této země, aby
se v tak historické pro něho chvíli mohl
projevit. Děkuji vám. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Žádám pořadatele, aby zajistili
klid na galerii. Slovo má pan poslanec Malíř,
připraví se poslanec Orosz.
Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající,
vážené dámy a pánové poslanci,
vážení hosté, byl jsem požádán
mými kolegy, poslanci z České národní
rady, abych vás seznámil s tímto materiálem.
Dříve než tak učiním, dovolte
mi pouze dvě krátké poznámky. Za prvé.
Už skutečnost, že právě dnešní
den se projednává tak závažný
bod, jakým je vládní návrh zákona
o rozdělení federace, je pro mě velice zarážející
a přiznám se, že tuto skutečnost pokládám
jako za uštědřenou morální facku
tomuto zákonodárnému orgánu. Neboť
uvědomme si, prosím, jednu věc. Především
si myslím, že zde nešlo o žádné
nedorozumění ani náhodu, nýbrž
o zcela zjevný úmysl. Svůj názor na
tento morální políček, jak jsem řekl,
zdůvodňuji tím, že jestliže se
někdo tady snaží a snažil se ve svém
vystoupení zlehčit právě toto pro
nás tak tragické datum, tak jsem toho názoru,
že to je nejen, jak už jsem uvedl, morální
políček pro nás pro všechny, ale je
to především výsměch a urážka
všem obětem druhé světové války,
které právě následovalo po podepsání
mnichovské dohody 29. září 1938. (Potlesk.)
Druhá věc a druhý bod: Jeden z pánů
kolegů zde vystoupil a vyjádřil se asi v
tom smyslu, že vlastně touhu našich občanů
rozhodnout sami o osudu naší republiky zhodnotil vlastně
jako nějaké nízké pudy. Nezlobte se
na mne, pane kolego, ale podle mě politik, který
něco takového, takovýto názor vyjádří,
je podle mě hulvát a nemá v politice co dělat.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Opakuji žádám diváky na
galerii, aby nerušili průběh jednání.
V opačném případě bychom museli
zařídit vyklizení galerie.
Poslanec SN D. Malíř: Prosím vás,
přátelé, zachovávejme klid, aby k
té situaci nemuselo dojít, i když ta snaha
tady je zjevná.
Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se zprávou
nebo dopisem poslanců České národní
rady za republikánskou stranu, která je určena
tomuto zákonodárnému orgánu - Federálnímu
shromáždění. Cituji dopis:
"Vážené dámy a pánové,
vážené předsednictvo Federálního
shromáždění, republikánská
strana
Československa byla, je a bude vždy za jednotný
společný československý stát
se spolkovým uspořádáním, a
to v takové podobě hranic, jak je vytvořili
naši vlastenci Štefánik, Masaryk, Beneš
a další. (Potlesk.) Pokud toto stanovisko, které
je obsaženo ve volebním programu naší
republikánské strany, nebude bráno na zřetel
jinými politickými stranami, a také že
by byl prosazen rozpad Československa, pak tento úkon
musí být proveden jen ústavní cestou,
a to demokratickým způsobem. Toho lze docílit
jen vyhlášením referenda v celém Československu.
(Potlesk.)
Pochopitelně v důsledku toho musí být
provedeny i nové parlamentní volby. (Potlesk na
galerii.) Vládnoucí strany ODS-KDS a jejich přisluhovači
z KDU-ČSL nemají zájem na referendu, neboť
mají obavy, že svým stávajícím
politickým postojem by v nových volbách nezískali
potřebnou většinu přízně
voličů, a tím by ztratili svou nynější
vládnoucí pozici. (Potlesk na galerii.)
Po 17. listopadu 1989 prosazoval Havlův kabinet federativní
uspořádání Československa.
Tehdy proti jeho návrhu federace striktně vystoupil
předseda republikánské strany doktor Sládek
s odůvodněním, že federativní
uspořádání Československa ve
stávající podobě povede k rozpadu,
a tím také k zániku, stejně jako tomu
bylo v jiných zemích s federativním uspořádáním.
Z těchto důvodů naše strana i nadále
trvá na spolkovém uspořádání
republiky. (Potlesk na galerii.) Ihned po svém zvolení
prezidentem vzal Václav Havel pod ochranu KSČ a
její členy, dříve než se veřejnost
vzpamatovala, nechal odhlasovat zákon č. 15/1990
Sb. z 23. ledna o politických stranách, jímž
byla zajištěna legitimita komunistické strany.
Svůj postoj odůvodnil národním porozuměním,
humanitou, lidskými právy, odpuštěním
a láskou k bližnímu. Tímto aktem legitimoval
rozhodnutí setrvat na autoritativních až totalitních
principech vlády proti vůli obyvatelstva.
Druhým aspektem Havlova kabinetu je příprava
k odtržení Slovenska. V období let 1990 až
1992 budou přijaty nové ústavy a zahájeny
přípravy k rozpojení hospodářských
vazeb mezi Slovenskem a zeměmi Čech a Moravy. V
jeho intencích dojde také k rozpadu JZD - nejasnost
zákona o půdě a soukromém zemědělském
podnikání.
Počátkem plánovaného rozpadu Československa
Havlovým kabinetem byl návrh pomlčky mezi
Česko a Slovensko, záměrně však
byla vynechána země Moravskoslezská, a to
proto, aby se snadněji mohl vytvářet tak
zvaný pragocentrismus.
Občanům Moravy a Slezska bylo na mítincích
v Ostravě a Brně panem Havlem řečeno,
že Morava a Slezsko si musejí svoji svébytnost
vybojovat samy, ale jak, na to nebyl pan Havel schopen odpovědět.
Další aspekty, směřující
k plánovanému rozpadu zdůrazňuji plánovanému
- Československa, jako urychlená výměna
uniforem Hradní stráže a prosazování
nových národních znaků Čech,
Moravy a Slezska, jsou příznaky kroků k rozpadu
státu. Nový heraldický znak českých
zemí v bezbarvém provedení, jak byl vytvořen,
je krokem ne do Evropy, ale do Německa. (Potlesk na galerii.)
Pokud se nemýlím, je tento znak kopií německého
města Zwickau, pouze chybí uprostřed znaku
dva zkřížené meče.
V roce 1934 se dostal k moci muž, který přinášel
novou ekonomickou reformu pro blaho svému národu,
novou existenci s provoláním: "My chceme mír
se všemi evropskými národy, ale kdyby někdo
..."
- konec citátu. Tento muž s černým knírkem
pod nosem a ptákem na kravatě i na klopě
a na čepici, ptákem nesoucím ve svých
spárech staroindický symbol spravedlnosti a čistoty,
hákový kříž, rozdělil
jednotné Československo na Protektorát Čechy
a Morava a dále na samostatný Slovenský stát.
Za tento čin, rozdělení československého
státu po dobu 6 let platily naše země krutou
daň lidskými životy a zbídačováním
našich národů.
Po padesáti letech přichází opět
muž s podobnými tendencemi, s ohromnou podobou, ale
již trochu prošedivělý, a také
s prohlášením, že jeho nová ekonomická
reforma přinese blaho národu, a také že
jen OF je jedinou cestou do Evropy. Tak jako před padesáti
lety, i nyní muž s knírkem pod nosem přivedl
československý stát k rozpadu. Rovněž
přivedl k rozpadu nejsilnější hnutí
u nás, to je OF, ale také vede k rozpadu našeho
společného československého státu,
a to neústupným a nesmyslným prosazováním
zprofanované federace. Jeho nová ekonomická
reforma přivedla nejen Slovensko, ale také české
země do hluboké hospodářské
krize, kde i nejsilnější podniky přicházejí
dnes do bankrotu.
Tak jako tomu bylo za totalitního zřízení
KSČ, kdy generální tajemník ÚV
KSČ vykonával funkci prezidenta a řídil
Národní frontu, nyní ...
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, musím vás upozornit,
že vám běží poslední minuta
řečnické lhůty.
Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím
se znovu do rozpravy. Nebo mne necháte domluvit?
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Já nevím, jak máte ještě
dlouhý příspěvek. Odhlasovali jste
si desetiminutovou řečnickou lhůtu.
Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím
se znovu do rozpravy.
... a řídil Národní frontu, nyní
kdy máme tak zvaný demokratický stát,
předseda jedné strany vykonává funkci
předsedy vlády, a tak jako v minulosti řídí
vládnoucí koalici, a to bez ohledu na ostatní
opoziční strany, které mají také
legitimitu svých voličů. Dnešní
vůdce vládnoucí koalice se svým ptákem
na klopě je již bez hákového kříže,
avšak s velmi malým pravým křídlem,
neboť těch pravých je ve vládě
i v předsednictvu České národní
rady také tak málo.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Takže, pane kolego, kdybyste své vystoupení
laskavě přerušil.
Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím
se znovu do diskuse. (Potlesk na galerii.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Faldýn.
Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
možná trochu zmírním radost na galerii,
když se pana poslance Malíře zeptám,
kterápak skupina poslanců z České
národní rady za republikánskou stranu mu
tento materiál předala. Pokud to neví, tak
mu sděluji, že stejně jako ve Federálním
shromáždění i v České
národní radě je skupina poslanců,
která se distancuje od pana Sládka a tak zvaných
sládkovců.
Dále bych ho ještě z etického hlediska
chtěl poprosit o to, aby záměrně nepřekrucoval
některá fakta. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Rambousek.
Poslanec SN J. Rambousek: Jsem z ODS. Také musím
reagovat na kolegu Malíře. Nechte toho, soudruzi!
Už mě nebaví stále poslouchat o referendu
a o tom, kdo má právo rozdělovat naší
republiku. Kdo vyhrál volby, je všem jasné.
Myslím, že žijeme všichni v naší
zemi, a proto musí být v zájmu opozice, která
volby nevyhrála, abychom se z toho všeho co nejdříve
dostali a žili v klidu, který už všichni
tolik potřebujeme. Slováci se rozhodli a není
mi jasné, proč bychom měli my v Čechách
ještě o něčem rozhodovat. Proto, soudruzi,
skončete, to stačilo! Je to z dopisu Boženy
Špůrkové, Vítkov. (Výkřiky
na galerii.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S další technickou poznámkou se
hlásí poslanec Sviták.
Poslanec SL I. Sviták: Děkuji panu poslanci Rambouskovi
za nezvratný důkaz, že umí číst.
(Smích a potlesk na galerii.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě pan poslanec Malíř
se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec SN D. Malíř: Jen velmi stručně.
Co se týče dokumentu, který jsem ve svém
vystoupení četl, mohu dát k nahlédnutí,
je tam i podpis. To je jedna věc.
Co se týče oslovování "soudruhu",
ujišťuji vás, že jsem nikdy nebyl členem
ani kandidátem KSČ, takže si vyhrazuji podobná
obviňování.
Za třetí. Co se týče podobných
dopisů "soudruzi, nechte toho" atd. Ještě
tu byl vysloven názor, že už bylo dost takových
řečí a požadavků na vyhlášení
referenda atd. Já vás ujišťuji, pánové,
že jestliže po nás chcete, abychom už přestali
unavovat vládnoucí koalici s našimi požadavky,
prosím, je možné, že se vám podaří
nás umlčet, ale jestliže máte snahu
umlčet celý národ, tak pánové,
nezlobte se na mne, jste zrádci a hrobaři této
republiky. (Potlesk na galerii.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě poslanec Faldýn - technická
poznámka.
Poslanec SL M. Faldýn: Já už bez oslovení.
Pane poslanče, vy jste mi buď nerozuměl, nebo
mi neumíte odpovědět. Já jsem se neptal
na platnost dokumentu, já jsem se ptal na to, která
skupina poslanců - republikánů - vám
tento dokument předala.