Úterý 29. září 1992

Chtěl bych to odůvodnit, kolegyně a kolegové, především tím - a to souvisí s dalším pozměňovacím návrhem -, že toto Federální shromáždění může stanovit pouze pravidla, způsob zániku československé federace. Ale Federální shromáždění samo, federální orgány vůbec, federace jako taková, se nemůže pozitivně podílet na rozpadu československého státu, na rozpadu československé federace. (Potlesk.) Myslím si, že je nesporné a není to podle mého názoru ani levicově zaměřený výklad ani kompetenčního zákona ani jiného ústavního zákona, že to odporuje - a někdo tady o tom už hovořil - konstrukci federace československého státu, která vznikla dohodou národních republik. Pouze národní republiky, pouze národy, Češi a Slováci v těchto republikách, mohou uplatnit právo na sebeurčení; a pouze v důsledku aktů založených na referendu České a Slovenské republiky může nějakým způsobem se transformovat nebo zaniknout československá federace. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, upozorňuji vás, že vám běží poslední minuta řečnické lhůty.

Poslanec SL J. Mečl: Pokládám proto za nesporné, aby z § 1, bude-li přijata tato vložená věta do uvozovací věty, aby z § 1 bylo vypuštěno písm. a), ať už v jakékoliv verzi. Nechci se dotýkat pánů kolegů, kteří tady doporučují rovněž referendum, protože tato věta tady nemá místo. Federace, federální orgány by mohly požádat, by mohly uspořádat referendum, federální referendum, jedině tehdy, pokud by jedna nebo druhá republika se ve společném státě, ve společném svazku chovala natolik negativně, že by federální orgány si vyžádaly referendum pro potřebu obnovy ústavní federální státnosti.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, řečnická lhůta uplynula, prosím, abyste své vystoupení stručně uzavřel.

Poslanec SL J. Mečl: Stejně tak podle mého názoru z tohoto hlediska ani dohoda národních rad, tak jak je předvídána, nemůže rušit platnost federální ústavy, ale na to už nemám prostor, abych vysvětlil... a případně se přihlásím k faktické poznámce. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji profesoru Mečlovi. Prosím poslance Hoška, aby se ujal slova a připraví se poslanec Malíř. Ještě technická poznámka kolega Voleník.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Já jenom poznámku k panu poslanci Mečlovi. Omlouvám se, že mluvím k němu, když je ke mě otočen zády. Jenom takovou maličkost, co se týče právě dotčených ustanovení zákona o referendu: Vy, pane doktore, jste koneckonců byl právě v ústavně-právních výborech vehementně proti tomu, když jsem se pokoušel tu nejnutnější novelu v rámci projednávání zákonného návrhu prosadit. Tak je to trochu paradoxní, byť tam byly určité disharmonie, uznávám, i jiné.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě technická poznámka, prosím, poslanec Spilka.

Poslanec SL P. Spilka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pan poslanec Mečl řekl, že rozpad státu ještě nezačal, že teprve přijetím tohoto zákona nastartuje. Já bych se chtěl opřít o podobenství pana premiéra Mečiara, který srovnává naší federaci s manželstvím. Ono každé podobenství sice trochu kulhá, ale přesto se toho přidržím. A chtěl bych se zeptat v souvislosti s tím, jestli si pan poslanec Mečl myslí, že manželství se rozpadá až při stáních u soudu, a nebo jestli se rozpadá tím, že už dávno před tím nefunguje. (Potlesk.) Navíc si myslím, že toto stání u soudu není vůbec první. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě pan poslanec Filip má faktickou poznámku.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo, pane předsedající, chci upozornit na to, že doktor Voleník jako zpravodaj neřekl nyní pravdu. Mám záznam z jednání ústavně-právního výboru a prosím vás, neobviňujte poslance Mečla z toho, že nechtěl jako jeden z těch, kteří iniciovali novelu zákona o referendu, zharmonizovat tuto normu se současným zněním zákona. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě prosím tedy, profesor Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Myslím, že nemá smysl se tady takto hádat. Na ústavně-právním výboru byl mimo jiné předložen také jiný návrh, aby byl ústavní zákon o referendu zrušen. Kolegové zpravodajové si na to vzpomínají, a já jsem to charakterisoval tak, že existuje chaotická představa u kolegů z ODS, ale myslím, že to byli i kolegové z HZDS, o tom, jak tento zákon, který tady pan místopředseda Čič předkládá, zakotvit do ústavního práva. Nepřímá novelizace je problematická v tom, že příslušný právní akt do ústavního práva, do ústavního zákonodárství nezakotvuje, nechává ho tam volně ležet - a záleží na interpretaci atd.

A pokud se týká těch příkladů, kolegové? Můžeme si pomáhat čímkoliv. Já jsem slyšel přirovnání, pokud jde o federaci, i k tepennému krvácení. Tyto příklady: manželství - nemanželství, rozvod, vypořádání majetku se, prosím vás, pro tuto příležitost nehodí, jsou nesouměřitelné. To, o čem se tady bavíme a rozhodujeme, je historická záležitost, to není jeden s tisíce rozvodů nebo sňatků v republice. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě další faktická poznámka. Kolego Voleníku, opakuji, že je přípustná odpověď na faktickou poznámku, ale ne již další odpověď.

Poslanec SN Š. Paulov: Pán profesor inak hovoril veľmi fundovane, len v jednom momente spojil pojmy "česko-slovenská vzájomnosť" a "československá štátnosť". K tomu poviem dve krátke vety, pretože v masmédiách a v propagande sa toto využíva, respektíve zneužíva.

Keď sa hovorí, že československá štátnosť je prežitkom, tak to neznamená, že československá vzájomnosť je prežitkom. Veríme, že keď skončí československá štátnosť, naša vzájomnosť bude pokračovať vo svojom bytostnom zmysle kultúrnom, historickom a ľudskom. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper: Myslím, že pán kolega Filip nemá úplne pravdu. Boli dva návrhy. Jeden predniesol poslanec Němec, dotýkal se abrokácie, to znamená zrušenia celého právneho predpisu 327 o referende. Druhý predniesol pán poslanec Voleník. Bola derogácia tých ustanovení, ktoré sú v rozpore s predkladaným ústavným návrhom. Samozrejme, s tým, že v prvom prípade bol v návrhu poslanca Němca nesprávne použitý termín "účinnosť" a nie " platnosť", že sa ruší. Obidva boli odmietnuté. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pan poslanec Verner - ještě faktická poznámka.

Poslanec SL J. Verner: Nejsem odborníkem na ústavní právo, ale jak jsem sledoval projev pana profesora, tak vím, že zpočátku říkal, že pouze toto shromáždění má legitimitu k tomu, jak pokračovat dále ve státoprávním uspořádání. A ke konci tuto legitimitu popřel. Nevím, jak to myslel.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Konečně má slovo pan poslanec Hošek, připraví se kolega Malíř. Prosím, ještě vystoupí poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Asi bych mohl odpovědět v kuloáru panu kolegovi, ale mezi tím nebyl rozpor. Já jsem řekl, že Federální shromáždění v souladu s federální ústavou je jedině kompetentní, pokud jde o přijetí pravidel. To je první myšlenka. Druhá myšlenka je, že Federální shromáždění, federální struktury, federální orgány se nemohou zamíchat do rušení federace. To znamená Federálnímu shromáždění nepřísluší přijímat žádnou deklaraci, žádný ústavní zákon o zrušení československé federace. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo má poslanec Hošek. Ještě pan zpravodaj.

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper: Myslím, že s pánom poslancom Mečlom nemožno inak, než súhlasiť. (Potlesk.)

Poslanec SN S. Hošek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážení přítomní, po této celé učené a detailní diskusi bych chtěl jen několik krátkých vět. V prvé řadě bych chtěl tady prohlásit, že se necítím vinen porušením svého poslaneckého slibu tím, že se účastním rozpravy o způsobu zániku federace. Do rozpravy jsem si přesto ale připravil poměrně dlouhý sociologicko-politický pohled a rozbor navrhovaného zákona. Abych tady nemluvil jako posledně skoro 20 minut, tak ho schovávám, protože dost toho co tu odeznělo, by bylo v mém příspěvku, a pokud to nemá jednotnou kontinuitu, ztratilo by to smysl.

Dovolte mi jen dvě kratičké poznámky. Na mě působí tento návrh zákona dost absurdně, a to proto, že seberozhodovací právo, které mají občané o sobě, se snaží přetransformovat na velice malou skupinu lidí. Pak se ptám, proč z toho desetimiliónového kolektivu nebo desetimiliónové množiny by to mělo být jen 300 lidí, proč to nejsou dva?

Moje druhá poznámka, která je také emocionální, k podpoře toho základního, a to aby občané rozhodovali, je jen připomenutím nám všem, že pokud se nerozhodneme pro referendum, tak jsme v situaci, kdy ať rozhodneme jak rozhodneme, rozhodneme de facto vždycky špatně (potlesk), protože budeme vždycky v situaci jako byl Hácha v době podpisu mnichovského diktátu (potlesk). V historii nás vždycky jedna z těch skupin odsoudí; a nedej bůh, aby nás prohlásila za zrádce svých ideálů, svých představ a vyvodila z toho důsledky. Proto na vás apeluji, abyste se přiklonili při svém rozhodování a hlasování k návrhům pozměňovacím, kde vždycky je referendum, třeba ex post, protože je to základní občanské právo každého občana této země, aby se v tak historické pro něho chvíli mohl projevit. Děkuji vám. (Dlouhotrvající potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Žádám pořadatele, aby zajistili klid na galerii. Slovo má pan poslanec Malíř, připraví se poslanec Orosz.

Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, vážení hosté, byl jsem požádán mými kolegy, poslanci z České národní rady, abych vás seznámil s tímto materiálem. Dříve než tak učiním, dovolte mi pouze dvě krátké poznámky. Za prvé. Už skutečnost, že právě dnešní den se projednává tak závažný bod, jakým je vládní návrh zákona o rozdělení federace, je pro mě velice zarážející a přiznám se, že tuto skutečnost pokládám jako za uštědřenou morální facku tomuto zákonodárnému orgánu. Neboť uvědomme si, prosím, jednu věc. Především si myslím, že zde nešlo o žádné nedorozumění ani náhodu, nýbrž o zcela zjevný úmysl. Svůj názor na tento morální políček, jak jsem řekl, zdůvodňuji tím, že jestliže se někdo tady snaží a snažil se ve svém vystoupení zlehčit právě toto pro nás tak tragické datum, tak jsem toho názoru, že to je nejen, jak už jsem uvedl, morální políček pro nás pro všechny, ale je to především výsměch a urážka všem obětem druhé světové války, které právě následovalo po podepsání mnichovské dohody 29. září 1938. (Potlesk.)

Druhá věc a druhý bod: Jeden z pánů kolegů zde vystoupil a vyjádřil se asi v tom smyslu, že vlastně touhu našich občanů rozhodnout sami o osudu naší republiky zhodnotil vlastně jako nějaké nízké pudy. Nezlobte se na mne, pane kolego, ale podle mě politik, který něco takového, takovýto názor vyjádří, je podle mě hulvát a nemá v politice co dělat. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Opakuji žádám diváky na galerii, aby nerušili průběh jednání. V opačném případě bychom museli zařídit vyklizení galerie.

Poslanec SN D. Malíř: Prosím vás, přátelé, zachovávejme klid, aby k té situaci nemuselo dojít, i když ta snaha tady je zjevná.

Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se zprávou nebo dopisem poslanců České národní rady za republikánskou stranu, která je určena tomuto zákonodárnému orgánu - Federálnímu shromáždění. Cituji dopis:

"Vážené dámy a pánové, vážené předsednictvo Federálního shromáždění, republikánská strana

Československa byla, je a bude vždy za jednotný společný československý stát se spolkovým uspořádáním, a to v takové podobě hranic, jak je vytvořili naši vlastenci Štefánik, Masaryk, Beneš a další. (Potlesk.) Pokud toto stanovisko, které je obsaženo ve volebním programu naší republikánské strany, nebude bráno na zřetel jinými politickými stranami, a také že by byl prosazen rozpad Československa, pak tento úkon musí být proveden jen ústavní cestou, a to demokratickým způsobem. Toho lze docílit jen vyhlášením referenda v celém Československu. (Potlesk.)

Pochopitelně v důsledku toho musí být provedeny i nové parlamentní volby. (Potlesk na galerii.) Vládnoucí strany ODS-KDS a jejich přisluhovači z KDU-ČSL nemají zájem na referendu, neboť mají obavy, že svým stávajícím politickým postojem by v nových volbách nezískali potřebnou většinu přízně voličů, a tím by ztratili svou nynější vládnoucí pozici. (Potlesk na galerii.)

Po 17. listopadu 1989 prosazoval Havlův kabinet federativní uspořádání Československa. Tehdy proti jeho návrhu federace striktně vystoupil předseda republikánské strany doktor Sládek s odůvodněním, že federativní uspořádání Československa ve stávající podobě povede k rozpadu, a tím také k zániku, stejně jako tomu bylo v jiných zemích s federativním uspořádáním.

Z těchto důvodů naše strana i nadále trvá na spolkovém uspořádání republiky. (Potlesk na galerii.) Ihned po svém zvolení prezidentem vzal Václav Havel pod ochranu KSČ a její členy, dříve než se veřejnost vzpamatovala, nechal odhlasovat zákon č. 15/1990 Sb. z 23. ledna o politických stranách, jímž byla zajištěna legitimita komunistické strany. Svůj postoj odůvodnil národním porozuměním, humanitou, lidskými právy, odpuštěním a láskou k bližnímu. Tímto aktem legitimoval rozhodnutí setrvat na autoritativních až totalitních principech vlády proti vůli obyvatelstva.

Druhým aspektem Havlova kabinetu je příprava k odtržení Slovenska. V období let 1990 až 1992 budou přijaty nové ústavy a zahájeny přípravy k rozpojení hospodářských vazeb mezi Slovenskem a zeměmi Čech a Moravy. V jeho intencích dojde také k rozpadu JZD - nejasnost zákona o půdě a soukromém zemědělském podnikání.

Počátkem plánovaného rozpadu Československa Havlovým kabinetem byl návrh pomlčky mezi Česko a Slovensko, záměrně však byla vynechána země Moravskoslezská, a to proto, aby se snadněji mohl vytvářet tak zvaný pragocentrismus.

Občanům Moravy a Slezska bylo na mítincích v Ostravě a Brně panem Havlem řečeno, že Morava a Slezsko si musejí svoji svébytnost vybojovat samy, ale jak, na to nebyl pan Havel schopen odpovědět.

Další aspekty, směřující k plánovanému rozpadu zdůrazňuji plánovanému - Československa, jako urychlená výměna uniforem Hradní stráže a prosazování nových národních znaků Čech, Moravy a Slezska, jsou příznaky kroků k rozpadu státu. Nový heraldický znak českých zemí v bezbarvém provedení, jak byl vytvořen, je krokem ne do Evropy, ale do Německa. (Potlesk na galerii.)

Pokud se nemýlím, je tento znak kopií německého města Zwickau, pouze chybí uprostřed znaku dva zkřížené meče.

V roce 1934 se dostal k moci muž, který přinášel novou ekonomickou reformu pro blaho svému národu, novou existenci s provoláním: "My chceme mír se všemi evropskými národy, ale kdyby někdo ..."

- konec citátu. Tento muž s černým knírkem pod nosem a ptákem na kravatě i na klopě a na čepici, ptákem nesoucím ve svých spárech staroindický symbol spravedlnosti a čistoty, hákový kříž, rozdělil jednotné Československo na Protektorát Čechy a Morava a dále na samostatný Slovenský stát. Za tento čin, rozdělení československého státu po dobu 6 let platily naše země krutou daň lidskými životy a zbídačováním našich národů.

Po padesáti letech přichází opět muž s podobnými tendencemi, s ohromnou podobou, ale již trochu prošedivělý, a také s prohlášením, že jeho nová ekonomická reforma přinese blaho národu, a také že jen OF je jedinou cestou do Evropy. Tak jako před padesáti lety, i nyní muž s knírkem pod nosem přivedl československý stát k rozpadu. Rovněž přivedl k rozpadu nejsilnější hnutí u nás, to je OF, ale také vede k rozpadu našeho společného československého státu, a to neústupným a nesmyslným prosazováním zprofanované federace. Jeho nová ekonomická reforma přivedla nejen Slovensko, ale také české země do hluboké hospodářské krize, kde i nejsilnější podniky přicházejí dnes do bankrotu.

Tak jako tomu bylo za totalitního zřízení KSČ, kdy generální tajemník ÚV KSČ vykonával funkci prezidenta a řídil Národní frontu, nyní ...

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, musím vás upozornit, že vám běží poslední minuta řečnické lhůty.

Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím se znovu do rozpravy. Nebo mne necháte domluvit?

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já nevím, jak máte ještě dlouhý příspěvek. Odhlasovali jste si desetiminutovou řečnickou lhůtu.

Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím se znovu do rozpravy.

... a řídil Národní frontu, nyní kdy máme tak zvaný demokratický stát, předseda jedné strany vykonává funkci předsedy vlády, a tak jako v minulosti řídí vládnoucí koalici, a to bez ohledu na ostatní opoziční strany, které mají také legitimitu svých voličů. Dnešní vůdce vládnoucí koalice se svým ptákem na klopě je již bez hákového kříže, avšak s velmi malým pravým křídlem, neboť těch pravých je ve vládě i v předsednictvu České národní rady také tak málo.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Takže, pane kolego, kdybyste své vystoupení laskavě přerušil.

Poslanec SN D. Malíř: Dobře, přihlásím se znovu do diskuse. (Potlesk na galerii.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Faldýn.

Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, možná trochu zmírním radost na galerii, když se pana poslance Malíře zeptám, kterápak skupina poslanců z České národní rady za republikánskou stranu mu tento materiál předala. Pokud to neví, tak mu sděluji, že stejně jako ve Federálním shromáždění i v České národní radě je skupina poslanců, která se distancuje od pana Sládka a tak zvaných sládkovců.

Dále bych ho ještě z etického hlediska chtěl poprosit o to, aby záměrně nepřekrucoval některá fakta. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Rambousek.

Poslanec SN J. Rambousek: Jsem z ODS. Také musím reagovat na kolegu Malíře. Nechte toho, soudruzi! Už mě nebaví stále poslouchat o referendu a o tom, kdo má právo rozdělovat naší republiku. Kdo vyhrál volby, je všem jasné. Myslím, že žijeme všichni v naší zemi, a proto musí být v zájmu opozice, která volby nevyhrála, abychom se z toho všeho co nejdříve dostali a žili v klidu, který už všichni tolik potřebujeme. Slováci se rozhodli a není mi jasné, proč bychom měli my v Čechách ještě o něčem rozhodovat. Proto, soudruzi, skončete, to stačilo! Je to z dopisu Boženy Špůrkové, Vítkov. (Výkřiky na galerii.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S další technickou poznámkou se hlásí poslanec Sviták.

Poslanec SL I. Sviták: Děkuji panu poslanci Rambouskovi za nezvratný důkaz, že umí číst. (Smích a potlesk na galerii.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě pan poslanec Malíř se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN D. Malíř: Jen velmi stručně. Co se týče dokumentu, který jsem ve svém vystoupení četl, mohu dát k nahlédnutí, je tam i podpis. To je jedna věc.

Co se týče oslovování "soudruhu", ujišťuji vás, že jsem nikdy nebyl členem ani kandidátem KSČ, takže si vyhrazuji podobná obviňování.

Za třetí. Co se týče podobných dopisů "soudruzi, nechte toho" atd. Ještě tu byl vysloven názor, že už bylo dost takových řečí a požadavků na vyhlášení referenda atd. Já vás ujišťuji, pánové, že jestliže po nás chcete, abychom už přestali unavovat vládnoucí koalici s našimi požadavky, prosím, je možné, že se vám podaří nás umlčet, ale jestliže máte snahu umlčet celý národ, tak pánové, nezlobte se na mne, jste zrádci a hrobaři této republiky. (Potlesk na galerii.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě poslanec Faldýn - technická poznámka.

Poslanec SL M. Faldýn: Já už bez oslovení. Pane poslanče, vy jste mi buď nerozuměl, nebo mi neumíte odpovědět. Já jsem se neptal na platnost dokumentu, já jsem se ptal na to, která skupina poslanců - republikánů - vám tento dokument předala.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP