Čtvrtek 8. října 1992

Nakoniec je treba si uvedomiť aj to, ako to už bolo spomenuté, že ani federálna vláda nenavrhuje novelu zákona a ani v poľnohospodárskom výbore Slovenskej národnej rady tento návrh novely nedostal dostatočný počet hlasov. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Bartakovicsovi. Prosím poslance Nováka, aby se ujal slova.

Mohu odpovědět hned na otázku, která zde padla na předsednictvo Federálního shromáždění. Předsednictvo Federálního shromáždění neingeruje předsednictvům sněmoven do toho, komu přidělí jednotlivou předlohu zákona. Je to čistě v jejich pravomoci.

Pan poslanec Delinga s faktickou poznámkou.

Poslanec SN P. Delinga: Chcel som sa opýtať pána poslanca Bartakovicza, pretože tu obvinil iniciátorov za skupinu poslancov z toho, že navrhujú v tejto úprave oddialenie termínu schvaľovania transformačných projektov, kde to v návrhu vyčítal.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Poslanec Novák se ujme slova a připraví se poslanec Andrássy.

Poslanec SN F. Novák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, v úvodu bych chtěl připomenout panu předsedajícímu jednu technickou poznámku, kterou přednesl kolega Karel Novák, abychom my, Nováci, byli oslovováni i křestním jménem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ještě jednou se omlouvám.

Poslanec SN F. Novák: Děkuji. Rád bych reagoval na předřečníka z KDH, který se podivil nad tím, že poslanci ODS hlasovali pro zařazení tohoto návrhu do programu dnešní schůze.

Myslím si, že situace v zemědělství je natolik vážná, že vyjádření poslanců politických stran bude pro zemědělskou veřejnost k tomuto problému skutečně ilustrativní. To, že projednáváme tento návrh, je myslím v naprostém pořádku.

Zemědělství bylo na programu jednání v této síni před dvěma týdny, kdy se projednávala zpráva federální vlády k plnění rozpočtu. Kolegové poslanci, předsedové zemědělských družstev, hodnotili stav zemědělství skutečně jako neradostný. Neradostný stav má několik příčin.

Základní příčinou je přežívající deformace vlastnických vztahů v zemědělství. Pokud nebudou obnoveny vlastnické vztahy v zemědělství ve všech podnicích, není naděje, že vedení všech podniků bude mít skutečně zájem na prosperitě těchto podniků. Proto bychom měli mít všichni společný zájem na tom, aby současný stav přežívání tohoto období netrval dlouho, aby podniky, ať zvolí jakoukoliv formu transformace, opět ožily. Faktor času hraje v transformaci zemědělství stejně jako při transformaci celé ekonomiky rozhodující roli.

Na tento moment nesmíme zapomínat ani při posuzování návrhu, který máme před sebou. Pokládám za nutné při této příležitosti připomenout pánům poslancům situaci vlastníků půdy, kteří se ujímají práva hospodařit se svým majetkem na základě zákona č. 229/1991 či následně na základě zákona č. 42/1992. Proti těmto lidem a jejich zájmům stojí ve většině případů státní byrokracie, předsedové družstev, kteří ve své většině byli dosazeni do svých funkcí ještě okresními výbory KSČ a pozůstatky socialistické výchovy ve většině z nás.

Uvedu několik konkrétních faktů. Podíl vyřízených žádostí oprávněných osob z počtu podaných žádostí o navrácení majetku na pozemkové úřady se pohybuje kolem 12 %. Ředitelé a předsedové povinných osob porušují beztrestně zákonem stanovené lhůty k navrácení živého a mrtvého inventáře a likvidují své budoucí konkurenty dřív, než mohou začít hospodařit. Nejsou výjimkou případy, kdy oprávněné osoby marně čekají na vydání majetku, na který mají zákonný nárok, déle než jeden rok a předsedové družstev se jim smějí do očí. Bezpečně také ví, že se jim za zadržování majetku nic nestane minimálně dva roky. Soudy rozhodují případné stížnosti mnohokrát v rozporu s úmyslem zákonodárce, tzn. tohoto Federálního shromáždění.

Dále dochází k nezákonné registraci nových akciových společností ze společných zemědělských podniků v rozporu s ustanovením § 30 odst. 1 písm. c) zákona č. 42/1992, a tím dochází ke snižování čistého jmění a doslova k okrádání oprávněných osob.

Oprávněné osoby mnohdy nejsou vůbec přijímány pod nejrůznějšími záminkami do procesu transformace. Existují případy vyloučení oprávněných osob, které se zapojily do transformace na základě institutu domnělého vlastníka, který zavedl zákon č. 93/1992.

Nyní se zmíním o problému prokazování vlastnictví k některým zákonným lhůtám, neboť to s předloženým návrhem úzce souvisí. Oprávněné osoby ze zákona č. 42/1992 jsou fyzické osoby, které splňují podmínky stanovené tímto zákonem a přihlásily se k transformaci k 28. 4. Tato lhůta uplynula. Proto už lze těžko uvažovat o posunutí této lhůty. V případě, že bychom zpochybnili začátek transformace, tak zablokujeme úplně proces transformace, a po období stagnace zemědělství nastane kolaps v zemědělství.

Jsem přesvědčen, že to, co jsem řekl, platí jak pro Českou republiku, tak pro Slovenskou republiku. Proto nevidím důvod, proč by Federální shromáždění mělo zmocňovat republiky ke krokům navrhovaným v tisku 22945.

V důvodové zprávě, v návrhu, se tvrdí, že zákon č. 93/1992 nepomohl vlastníkům při transformaci družstev. Chci připomenout, že § 4 a odst. 2 zní: "Nemůže-li osoba uvedená v odst. 1 jednoznačně prokázat svůj nárok výpisem z úřední evidence, zapíše ji pozemkový úřad jako domnělého vlastníka."

posl. Novák

Podmínky k tomu jsou uvedeny v odstavci 3. Dále v odstavci 4 je mimo jiné uvedeno: "... domnělý vlastník na sebe přebírá všechny právní důsledky uvedením nepravdivých údajů." Ze zákona není domnělý vlastník povinen předložit výpis z úřední evidence k přesně stanovenému termínu. Proto přihlásí-li se řádně do 27. 4. k transformaci, nikdo nemá právo ho z transformace vyloučit.

Co se týče toho stanoviska k uplatnění nároku při realizaci zákona č. 162/1991, myslím, že předřečníci už k tomu zaujali dostatečné stanovisko. Chtěl bych jen připomenout, že na tuto skutečnost pamatuje zákon č. 42/1992 v § 30 a 31. Tam se stanoví jasně, že se má postupovat podle zákona č. 42/1992.

Z těchto uvedených důvodů já osobně nemohu pro navrženou novelu hlasovat. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byl poslanec Novák František. Prosím nyní poslance Ference Andrásse, jestli to vyslovuji správně. Pokud ne, tak se omlouvám. Potom se připraví paní poslankyně Bellušová. S faktickou poznámkou poslanec Kováč, ovšem tentokrát Marián. I u tohoto jména si musíme dávat pozor.

Poslanec SN Marián Kováč: Ďakujem, pán predsedajúci. Vážené kolegyne a kolegovia! Nedá mi, aby som nezareagoval na kolegu, ktorý predo mnou vystúpil. Predovšetkým úvodná časť jeho vystúpenia ma nenechala kľudným, pretože argumenty ktoré použil používal, ako keby boli všeobecného charakteru. Vážený pán kolega, aj ja poznám bývalé nomenklatúrne kádre, ktoré situáciu v poľnohospodárstve, do ktorej ich dostal tento parlament riešili aj tým spôsobom, že keď ich tí družstevníci potrebovali najviac, zobrali svoje kufre a odišli a nie je im zle ani dnes, pretože pochopili, že je tu nová nomenklatúra. Ale nedá mi, aby ste zovšeobecňovali túto situáciu a hádzali do jedného vreca aj tých - či už boli alebo neboli v nomenklatúre - zostali dodnes v týchto družstvách a snažia sa riešiť tieto problémy. Prijatie tejto novely vidím ako reálny krok v ústrety, ktorý by im mnohé problémy pomohol riešiť.

Prepáčte, že som reagoval, ale v tejto chvíli som si premietol pre zmenu ja niekoľko kolegov, predsedov družstiev, ktorých prácu poznám a veľmi si ju vážim. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prosím pana poslance Andrásse, aby se ujal slova.

Poslanec SL F. Andrássy: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Návrh novely transformačného zákona považujem voči oprávneným osobám za spravodlivý, pretože tí nemôžu za chyby minulosti. Umožňuje všetkým skutočným vlastníkom uplatnenie vlastníckeho práva v reálnom termíne vo vzťahu ku kapacitným možnostiam vydania listinných dôkazov, dokazujúcich vlastníctvo pozemkovými knihami a strediskami geodézie.

Je na škodu, že navrhovaná novela transformačného zákona nebola obsiahnutá už v pôvodnom zákone aj keď už pri príprave a schvaľovaní transformačného zákona bolo známe, že predovšetkým na Slovensku je evidencia pozemkového vlastníctva neúplná a nespoľahlivá, zvolila sa na dokázanie vlastníctva k účelom transformácie krátka trojmesačná lehota. Teda skôr ako uplynie lehota na uplatnenie reštitučných nárokov. Tento postup bol zvolený v záujme urýchlenia transformácie družstiev. Zo strany štátnych orgánov boli snahy poskytnúť pomoc novelou zákona o pôde č. 93/1992 Zb., ktorá v § 4 c) hovorí, citujem: "Pri presadzovaní nárokov sú dotknuté orgány štátnej správy a právnické osoby, na ktoré prešlo vlastnícke alebo užívacie právo, ktoré sú povinné poskytnúť tomu, kto tvrdí že je oprávnenou osobou pomoc predovšetkým tým, že mu poskytnú výpisy z evidencie a kópie listín ako aj iné prostriedky, ktoré môžu prispieť k objasneniu veci."

Na druhej strane si myslím, že prijatie návrhu novely zákona č. 42/1992 Zb. by spôsobilo mnoho ťažkostí, predovšetkým poľnohospodárskym družstvám, už aj preto, že pri mnohých poľnohospodárskych družstvách proces predaja majetkových podielov a vypracovanie transformačných projektov je skončený i schválený. Dôležité je poznať majetkových status každej oprávnenej osoby vo vzťahu k určenému majetkovému podielu podľa zákonom stanovených kritérií. Prijatie návrhu novely zákona by spôsobilo komplikáciu v tom zmysle, že by poľnohospodárske družstvá v konečnom dôsledku sa rozdelili na tie, ktoré transformujú podľa súčasnosti platného zákona a na tie, ktoré by sa transformovali podľa novelizovaného zákona. Došlo by k nerovnému určovaniu majetkových podielov.

Domnievam sa, že návrh na novelizáciu transformačného zákona v súčasnosti je už z dôvodov, ktoré som uviedol ťažko priechodný a z hľadiska časovej realizáciu už v nastúpenom procese transformácie nestihnuteľný. Ďalej si myslím, že pokiaľ by došlo ku schváleniu návrhu novely transformačného zákona pri poľnohospodárskych družstvách, konečný zákonom stanovený termín ukončenia transformácie je nereálny a to aj pri maximálnom šetrení času v legislatívnom procese, pretože realizáciu schválenej novely transformačného zákona pri poľnohospodárskych družstvách bude vyžadovať aj riešenie novovzniknutej právnej problematiky v oblasti vlastníckych vzťahov.

Dovoľte mi ešte predložiť nasledujúci pozmeňovací návrh: v § 33 a) vypustiť bod 2 v tlači 45. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Prosím, abyste dal návrh písemně.

Nyní je přihlášena paní poslankyně Bellušová.

Jinak si dovolím malou poznámku sám. Prosím kolegy, kteří mají v úmyslu odejít, myslím, že bychom dnes mohli dokončit program 4. společné schůze, takže bych byl velmi rád, aby tady zůstali v co nejhojnějším počtu, abychom mohli hlasovat, protože obě novely, které máme projednat, jsou schvalovány se zákazem majorizace, a tudíž je zapotřebí vyšší kvorum, než je obvyklé, takže aby pokud možno nikdo neodcházel z budovy. Omlouvám se paní kolegyni Bellušové, má slovo.

Poslankyně SN E. Bellušová: Pán predsedajúci, v súvislosti s tým čo ste povedali by bolo dobré, aby ste gongom zvolali poslancov, aby sa dostavili do rokovacej miestnosti. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Už tak činím, paní kolegyně.) Ďakujem. Je mi veľmi ľúto, že pri prerokovávaní tejto novely zákona je tak málo prítomných poslancov. Je to aj z toho dôvodu, že poslanci klubu ODS ešte aj v tejto dobe rokujú o tom, či táto novela má byť z jej pohľadu prijatá alebo nie. Ja nebudem komentovať tie názory, ktoré tu zazneli, pretože tu bolo povedané veľmi veľa odborných príspevkov v rozprave, ktoré jednoznačne vylučujú niektoré príspevky, ktoré majú výhrady voči prijatiu tejto novely.

Dovoľte mi preto podať protinávrh, ktorý (aspoň predpokladám) uľahčí rozhodovanie poslancom zvoleným v Českej republike tak, aby mohli s kľudným svedomím za tento návrh novely zákona hlasovať. Bolo tu hovorené už aj o splnomocňovacom uznesení v § 33 a) o tom, že bod 1 bol prijatý, bod 2 bol prijatý jednou snemovňou v garančnom výbore. Preto mi dovoľte, aby som dala protinávrh, ktorý bol konzultovaný s legislatívou a ktorý môže toto Federálne zhromaždenie splnomocniť len jednu z národných rád.

Paragraf 33 a) v splnomocňovacom uznesení hovorí: "Vláda ČR i vláda SR môžu nariadenie upraviť..." Prosím túto vetu vypustiť a nahradiť ju vetou: "Národná rada SR môže zákonom upraviť..." Teda toto splnomocnenie sa týka len Národnej rady Slovenskej republiky. Ďalej zostáva bod 1 i bod 2 tak, ako sú v tlači 45.

Práve pre túto možnosť a vzhľadom na prijaté kompetencie a kompetenčnému zákonu a pripravované ďalšie rozdelenie kompetencií nevidím dôvod, prečo by sme práve pri prijatí tejto novely mali byť spochybnení alebo by sme mali mať pocit, že sa robia obštrukcie. Verím, vážené kolegyne a kolegovia, že pochopíte túto skutočnosť a túto novelu zákona podporíte.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji paní poslankyni Bellušové, prosím, aby předala písemně tento návrh. Jako další je přihlášen poslanec Rajčan. Prosím ho, aby se ujal slova, potom vystoupí pan poslanec Tyl. Dále je ještě přihlášen poslanec Klein a poslanec Šidík. Prosím vás o maximální stručnost a výstižnost příspěvků. Děkuji vám.

Poslanec SN M. Rajčan: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Profesiou som lesný inžinier. S poľnohospodármi mám spoločný výrobný prostriedok, to je pôda a už aj z tohto pohľadu situáciu poľnohospodárov skutočne poznám a poviem úprimne, že ich ľutujem. Zároveň by som chcel povedať, že mi je na jednej strane ľúto, že ČST sa zaujíma o rôzne exkluzívne rozhovory niektorých z nás, obyčajne stále tých samých, ale nepríde na rokovanie takto výsostne pracovné, ako je napríklad rokovanie o novele transformačného zákona. Na jednej strane by občania našej republiky videli brilantný a odborne fundovaný prejav pána Štefanoviča, ktorý dokázal, že je v problematike "skutočne doma". Na druhej strane by občania našej republiky, predovšetkým voliči KDH videli vystúpenie pána Anderku, aj keď hovoril, že hovoril za celé KDH. Aj keď ich je tu v súčasnej dobe málo, po takom vystúpení a zverejnenia takéhoto vystúpenia, by ich tu bolo určite ešte menej. (Potlesk.)

Vo svojom prejave dokázal, že nepozná a ani nechce poznať názory svojich voličov, ktorí prevažne ako KDH žijú na vidieku. Sú to občania, ktorí žijú na našich dedinách, občania, ktorí boli a sú vlastníkmi pôdy o ktorú neraz sami musia bojovať. Pán Anderko asi zabudol na rôzne inštitúty, ktoré boli v minulosti a ktoré, žiaľ, ani pozemkový úrad v dnešnej dobe neakceptuje. Pripomeniem len niektoré, napríklad darovanie pôdy v tiesni, o čom existujú na okresných úradoch a teraz na pozemkových úradoch doklady a ktoré pozemkový úrad, žiaľbohu, stále akceptuje ako platné, pretože darovatelia zomreli a ťažko sa teraz spätne dokazuje, či to bola tieseň alebo nie. Ďalej konfiškácia pridelenej pôdy, teda konfiškácia vlastne skonfiškovaného, pretože prídely neboli vymerané, konfiškovali sa celé parcely, ktoré boli v pozemkových knihách, tzn., že skonfiškovali aj toho, komu to v štyridsiatom ôsmom dali.

Preto by som prosil aj z tohoto miesta, aby ČST, aspoň by som jej to chcel odporučiť, pretože prikazovať to nemôžeme, sa zaujímala aj o výsostne pracovné rokovanie tohto parlamentu. Keď berie tie exkluzívne vystúpenia, potom skutočne vyzeráme ako poslanci, ktorí nemajú čo robiť a vybíjajú sa v rétorike.

Teraz by som chcel pár slov povedať občanom a poslancom Českej republiky, hlavne aj tým, ktorí sú vonku, aj keď to voči nám občanom Slovenskej republiky nevyznie príliš priaznivo. Podstatným javom, ako vidíte, je dokazovanie vlastníctva. Je to aj z toho dôvodu alebo predovšetkým z toho, že vy Česi ste v tomto smere pedantnejší. Žiaľbohu, musím to takto ako Slovák priznať. Nejde len o tom, že súkromné doklady o dedičstve pôdy, samotné dedenie pôdy, zabezpečenie dokladov atď. v rodinách, že u nás v mnohých prípadoch neexistujú, ale žiaľ, aj štátne orgány možno vychádzajú z tej našej slovenskej menšej pedantnosti, čo vám priniesla blízkosť toho západu z minula, že vtedy toto spôsobila. Preto dokazovanie vlastníctva u vás je podstatne jednoduchšie a tento problém ako Česi nepociťujete tak ako my.

Hovorili sme medzitým dosť často aj s poslancami ODS, ktorí sa obávali zastavenia transformácie, že nastolenie tohto problému v pléne bude vlastne začiatkom vystupovania Ľavého bloku a napádania transformácie. Ako vidíme, nič také sa nedeje.

Preto by som chcel všetkým odporučiť, aby sme novelu tohto zákona schválili. Pomôžeme tým obyčajným prostým občanom na Slovensku. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Rajčanovi. Slovo má poslanec Tyl. Mezitím ještě technická poznámka, poslanec Anderko.

Poslanec SN A. Anderko: Vážené poslankyne, vážení poslanci! Ešte moja, nie technická, ale faktická poznámka. Bol som mojím predrečníkom napadnutý. Chcem to dať na správnu mieru. Tiež by som bol rád, aby tu bola televízia a veci sa vysvetlili a povedala sa skutočne len pravda, o čo tu ide. Nechcete vlastne vedieť to, čo som tu argumentoval.

Uľahčenie vlastníctva je stanovené v zákone 229 o transformačnom zákone. Ešte raz to pripomeniem: potvrdením notárstva, dokladom, že družstvo odovzdalo majetok, členskou prihláškou, výpisom z pozemkovej knihy atď. Je tu ešte inštitút domnelého vlastníka, teda keď nemá možnosť nejak inak dokázať, tak to dokazuje inštutútom domnelého vlastníka. Teda umožniť dokazovanie vlastníctva je v plnom rozsahu zabezpečované všetko je pokryté.

V predchádzajúcom Federálnom zhromaždení sme za to bojovali a usilovali sme o to, aby to uľahčenie nastalo, aby sme našim voličom vyšli maximálne v ústrety. Ale tu ide v podstate o spochybnenie doterajšieho celého transformačného procesu, tiež delenia podľa "162". Teda podľa iných kritérií. Usilovali sme o to, aby tá tieseň z toho bola vypustená. Môžete si vziať záznamy z predchádzajúcich rokovaní Federálneho zhromaždenia o zákone o pôde, o tom, kto ako hlasoval. Tú tieseň sme vlastne nemohli vypustiť preto, že hlavne proti tomu hlasovali poslanci ľavicového zamerania. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, domnívam se, že jste přesáhl rámec faktické poznámky.) Takže vyprosujem si, aby tu boli útoky, že nehájime záujmy našich voličov. Práve my ich hájime, keď bude treba. (Rozruch a šum v sále.) Môžem znova vystúpiť a dokázať to z iného zorného uhla.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Hovořit bude poslanec Tyl. Ještě faktická poznámka, poslanec Popesko.

Poslanec SN P. Popesko: Pán predsedajúci, veľmi stručne niekoľko čísel. Na Slovensku je na tridsať miliónov parciel asi tridsať geodézií. Znamená to, na jednu geodéziu zostane vypracovať milión dokladov. Keby sme to chceli urobiť v priebehu jedného roka za predpokladu, že polovica doklad predložila, tak by každá geodézia denne musela vystaviť 15 000 dokladov.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Hovořit bude poslanec Tyl.

Poslanec SL M. Tyl: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, novela tohoto zákona v sobě obsahuje tři myšlenky tak, jak je předložena. Jednou z těchto myšlenek je odložení účinnosti již probíhající lhůty, druhá myšlenka se týká zaparkování jmění oprávněných osob v nedělitelném fondu družstva a třetí myšlenka se týká změny kritérií podle zákona č. 162, respektive podle možností, které tento zákon nabízel, ale nerealizoval.

První z myšlenek je rozhodně nejdůležitější, protože všem připomíná starost o oprávněné osoby, které se nedostaly do transformace. Způsob, jakým se těmto oprávněným osobám nabízí stát se oprávněnými osobami, je podle tohoto návrhu naprosto neschůdný.

Oprávněné osoby, které se nestaly do začátku vypočítání čistého jmění oprávněnými osobami, by se mohly tak ze zákona stát, kdyby se celý proces o rok nebo o dva odložil, nebo kdyby se na nové oprávněné osoby, na nové subjekty, přenesla práva těch oprávněných osob, které se do transformačního procesu nedostaly.

Je mi s podivem, že tato druhá myšlenka nebyla v tomto zákonu použita, protože je to myšlenka schůdná a konzistentní. Jde-li nám o oprávněné osoby, zavažme příští osoby jako povinné k těmto dodatečným oprávněným osobám. To je jednoduchá záležitost. Všechny právnické osoby, které vzniknou na půdě dnešních družstev, budou nadále povinnými osobami k těm osobám, které se ještě oprávněnými osobami stanou. To přece můžeme snadno udělat a nemusíme zastavovat transformační proces. Nabízím vám tento postup jako schůdný a myslím, že je korektní k povinným i oprávněným osobám.

Co se týče druhé myšlenky na zaparkování jmění těchto oprávněných osob v nedělitelném fondu družstva, to je dojemná péče. Nedělitelný fond družstva podle obchodního zákoníku se dělí členům družstva. Oprávněná osoba, která ještě neví, že majetek má, nemůže být členem družstva. Protože nemůže být členem družstva, nemůže se podílet na svém majetku, který má zaparkovaný v nedělitelném fondu. Po trvání družstva je tento fond nerozebíratelný. Při likvidaci družstva nebo při jeho bankrotu se to dělí na členy družstva. Přesně tady chcete toto. Zaparkujeme tento majetek a pak si ho rozdělíme. Lidé ze zákona, jak je zde stanoveno, nemají a nezískali by právo na tento majetek. Není to péče o majetek těchto lidí, ale je to snaha tento majetek tam koncentrovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP