Čtvrtek 8. října 1992

Třetí věc, která z toho plyne, je druhá část zákona, která říká: Rozdělme majetek podle vypočtených podílů ze stošedesátdvojky. K tomu není třeba říci nic jiného, než že minulý parlament tuto myšlenku odmítl; a samozřejmě bylo by třeba dnes změny naprosto jasného politického klimatu, abychom se vůbec k této myšlence mohli vrátit.

Celkově vzato se v tomto návrhu zákona zapomíná na 95 % vlastníků, kteří už v transformaci jsou. Mluví se stále o pěti, deseti procentech, kteří se tam nedostali. A já navrhuji způsob, jak se tam mohou všichni dostat, ať už trvá jejich boj o vlastnictví jak dlouho chce. Kdybychom to takto přijali, zablokuje se transformace pro oněch zbylých 95 %, kteří už nějakým způsobem v transformaci postupují. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Tylovi. Doufám, že svůj návrh předloží písemně. Hlásí se paní poslankyně Kristková s technickou poznámkou.

Poslankyně SN M. Kristková: Páni poslanci, my se připravujeme dělit majetek této republiky a nejsme schopni dát pravomoc rozhodnout Slovákům o svých interních problémech. Chtěla bych vás upozornit, že naše zemědělství kvůli necitlivým přístupům a nekvalifikovaným přístupům už kolaps poznalo. Lidé, kteří pracují nyní v zemědělství, zažívají hrdinné dny, že tam jsou. A ne že by někomu něco chtěli brát. Prosím vás, přimlouvala bych se za přijetí návrhu poslankyně Bellušové, k přijetí novely, ať tuto záležitost si řeší Slovenská národní rada tak, jak ona zná svoje specifika. Co my jim do toho chceme mluvit? (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ještě má technickou poznámku pan poslanec Delinga.

Poslanec SN P. Delinga: Prosil by som za ospravedlnenie, ale bol by som skutočne nerád a myslím že skutočne všetci, ktorí sme sa podpísali pod tento iniciatívny návrh, aby nám niekto vnucoval svoje tri myšlienky. Myslím, že tieto svoje tri myšlienky mohol podať vo svojom iniciatívnom návrhu. Nikto tu nechce nikomu nič zaparkovať a ten, kto je oprávnenou osobou vždy bude oprávnenou osobou, pretože vždy svoj majetok dostane. Ani nemôže byť v rámci akýchkoľvek myšlienok, či sú to dvaja, traja alebo štyria, o tento majetok obraný. A je jedno či to bude v nedeliteľnom fonde, ktorý sa nemôže rozdeliť medzi členov, ale môže sa rozdeliť medzi tých, ktorí nie sú členmi, ale až po skončení družstva, až po likvidácii.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Dalším přihlášeným do diskuse je pan poslanec Klein.

Poslanec SN J. Klein: Vážený pán predsedajúci! Úvodom môjho vystúpenia, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážení hostia, by som chcel prečítať list, ktorý som dostal (myslím, že ho dostal aj pán predseda Federálneho zhromaždenia Kováč) a v ktorom sa na mňa obracia pisateľ so žiadosťou prešetriť a prípadne napraviť rokovanie poslancov Federálneho zhromaždenia Miroslava Tyla, Václava Humpála,

Miroslava Tahyho, Pavla Zahrádku a Jána Šterna, ktorí pod zámienkou tlačovej opravy zákona 42/1992 Zb. v § 17 písmeno a) zamenili znenie textu uvedeného paragrafu. Rokovanie Federálneho zhromaždenia stanovilo, že 50 % majetkového podielu sa určí podľa výmeru pôdy, ktoré družstvo prevzalo alebo používalo ku dňu účinnosti zákona 229/1991 Zb., alebo užíva.

Uvedení poslanci požiadali o tlačovú opravu uvedeného zákona v § 17 písmeno a) v tomto znení: 50 % podľa výmeru pôdy, ktorú družstvo prevzalo alebo užívalo ku dňu účinnosti zákona 162/1990. Tým sa zásadne zmenil spôsob určovania majetku o podiele podľa pôdy a posunula sa hranica výpočtov majetkového podielu o rok späť. Redakčné oznámenie o oprave chyby bolo vydané v Zbierke zákonov čiastka 30/1992.

Tento pán mi tu ďalej píše (podpísaný je Ladislav Mikulaj):

"Chcel by som o tom vedieť pravdu, pretože aj v dnešných Roľníckych novinách sa tento prípad rozoberá, či je to tak alebo nie."

K zákonu č. 42 by som chcel povedať len toľko, že je to podľa mňa veľmi nedokonalý zákon. Myslím, že sa robil rýchlo, v časovej tiesni. Je treba brať do úvahy, že zhruba 90 % družstiev na Slovensku bolo zaregistrovaných na mestských súdoch už podľa zákona 162/1990 splnilo podmienky. Už sme sa tešili, že pôjdeme ďalej, že už to máme za sebou, že budeme podnikať, ale zasa prišiel nový zákon, ktorý to znova prehodil a znova sme sa dostali tam, kde sme. A vidím, kde sme.

Som 14 rokov predsedom družstva, aby nám bolo jasné s kým máme česť, nemám rád zakrývanie vecí. Prešiel som v posledným dvoch až troch rokoch niekoľkými tajnými voľbami, tajnou dôverou a podobnými vecami. Vážení, tí, čo si myslíte, že bývalá nomenklatúra alebo tí terajší predsedovia alebo bývalí predsedovia majú záujem nejako sa obohatiť alebo čo ste na vážnom omyle, vážení. Tí naši kolegovia, ktorí odišli z družstiev ihneď ešte v roku 1989 urobili najlepšie. Teraz sú podnikateľmi a na nás sa pozerajú s úsmevom. Keď k tomu niečo máte, môžete mi to vyvrátiť. S úsmevom sa na nás pozerajú, že tam ešte sme.

Teraz k dokazovaniu vlastníctva. Nechcem tu napádať ani pána Anderka ani nikoho iného. Notárstva sa podľa mňa pripravujú na privatizáciu. Konkrétne v našom družstve máme taký príklad, že od novembra minulého roka po niekoľkých urgenciách žiadame notárstvo, aby vybavila dedičstvo atď. Teraz je október 1992 - nevybavené nič. A tí ľudia sú zase takí čestní, nechcem povedať, že všetci, že sa boja podpísať čestné vyhlásenie, pretože ani nevedia čo. Prídu, povedia - počúvaj, ja tu podpíšem čestné vyhlásenie, po roku, dvoch sa zistí že to nevlastním a dostanem pokutu 10.000 Kčs alebo niečo podobné.

Všetko, čo tu dnes prerokovávame, je neskoro. Tento návrh bol podaný 6. júla 1992. Keby sme to boli ihneď vtedy prerokovávali a mali nejakú snahu, myslím, že by to bolo lepšie.

Myslím, že by bolo treba povedať, že Kresťansko-demokratické hnutie, odporučil by som, by malo analyzovať výsledky volieb na vidieku. Veď sa poznáme s ľuďmi, robíme dlhé roky. Myslím, že práve týmto zákonom a možnou podporou tohto zákona stratilo veľa voličov. Je treba sa nad tým zamyslieť.

Viete, tí veľkí majitelia pôdy, vlastníci 50 ha, 100 ha a podobne majú papiere v poriadku. Ale tí dedkovia a babky, ktorí majú 10 alebo 20 árov, tí chudáci ani nevedia, kde to majú. Preto by som odporučil túto novelu prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. To byl poslanec Klein, který vystoupil jako devátý, nepočítám-li různé technické připomínky. Nyní prosím pana poslance Lenského.

Poslanec SN I. Lenský: Hlásil som sa s faktickou poznámkou ešte pred vystúpením pána poslanca Kleina, len som už nechcel rušiť.

Nedá mi, aby som nereagoval na vystúpenie pána poslanca Tyla. Mám pocit, že si vôbec neprečítal tlač 45, pretože hovoril o niečom inom než mi ostatní tu čítame. To po prvé.

Po druhé: vôbec nechápem kde prišiel na to, že na Slovensku je zhruba 90 % záležitostí ohľadom pôdy v družstvách vyriešené. Naše skúsenosti hovoria, že najmenej 70 % je nevybavených a sú oblasti najmä stredného a východného Slovenska, kde je možno 90 % nevybavenej pôdy. Na Slovensku totiž za prvej republike neplatilo rakúske právo, ale uhorské právo. Tam je problém vôbec vlastníctvo dokazovať, nehľadiac na komplikované právne vzťahy na vidieku. To je prvá vec.

Pokiaľ ide o poznámku, že táto novela má nejakým spôsobom zabrániť v pokračovaní transformácie, to už skutočne nedokážem pochopiť. Novela hovorí, že sa dáva splnomocnenie vláde resp. Národnej rade Slovenskej republiky upraviť podrobnosti o spôsobe a lehote dokazovania právneho nároku. To znamená, že môžu dokazovať len tí, ktorí to už uplatnili v lehote. Nič sa tam nehovorí, že by sa splnomocňovalo na spôsob a lehotu uplatnenia právneho nároku. Znamená to, že táto novela nedáva žiadne nové práva len hovorí, že sa splnomocňuje príslušný orgán Slovenskej republiky upraviť spôsob s ohľadom na špecifičnosť, ktorá na Slovensku existuje, že geodézia, ako hovoril profesor Popesko, skutočne nie je absolútne schopná tieto doklady, ktoré sú nevyhnutné pre dokazovanie oprávnenia vlastníctva dať k dispozícii. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ještě se hlásí s faktickou poznámkou poslanec Moric. Potom bude hovořit poslanec Šidík. Prosím, aby se připravil. Po něm bude hovořit poslanec Karaba.

Poslanec SL V. Moric: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Zdá sa mi, že niektorí z nás si tu ani neuvedomujú, čo sa tu vlastne robí. V kuloároch sa hovorí, že v tejto veci, ktorá sa tu prerokováva sa koaliční partneri už nemôžu dohodnúť už štyri mesiace. Zabraňuje sa tu Slovákom, rozhodovať si o svojich veciach. Je trápne, ako tu musí slovenský poslanec prosiť, aby mu jeho český kolega dovolil svoje veci riadiť podľa seba, aby si mohol na svojom hospodáriť podľa svojho.

Toto všetko dáva za pravdu programu Slovenskej národnej strany, ktorý sme predložili už pred dvoma rokmi. Dovolím si vás preto poprosiť a požiadať, aby ste hlasovali pre novelu tohto zákona.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prosím pana poslance Šidíka, potom promluví poslanec Karaba.

Poslanec SL M. Šidík: Vážené kolegyne, kolegovia! Za svojich tridsať rokov pracovnej činnosti nikde inde ako v poľnohospodárstve a pre poľnohospodárstvo som nepracoval. Vypočul som si preto pozorne vystúpenie pána kolegu Anderku a pána kolegu Bartakovicza. Mrzí ma, že tak vehementne, ale bohužiaľ, chabo argumentačne vystúpili proti tomuto zákonu, pretože tento zákon už od samého začiatku po jeho schválení si žiadal novelu, o ktorú sme sa pokúšali viackrát aj pri novele zákona o vlastníckych vzťahoch k pôde.

Navádzať poslancov prítomných v tomto parlamente, aby nehlasovali pre tento zákon je viac ako opovážlivé. Nech sa rozhodne každý poslanec sám podľa svojho svedomia a podľa práva voliča. Pamätať na voličov by sme mali všetci, pretože my tu neprijímame zákony pre seba, pre tento kolektív, ale pre voličov, ktorí nám dali mandát zastupovať ich v tomto orgáne a pripravovať pre nich zákona, s ktorými oni budú súhlasiť.

Po prijatí tohto zákona som vo svojom obvode vo Východoslovenskom kraji prešiel mnohými obcami, poľnohospodárskymi družstvami. Absolvoval som aj mnohé stretnutia s občanmi, v mnohých prípadoch oprávnenými osobami. Mrzí ma, a tu už spomenul jeden z predrečníkov, nízky počet zástupcov

Kresťansko-demo-kratického hnutia v tomto parlamente.

Nebudem im radiť, nech to zvážia sami a rozoberú v čom bola príčina. Ale po takomto ich vystúpení mám dojem, že kredit by stratili ešte viac.

Viac ako 90 % občanov, v danom prípade oprávnených osôb, je kresťanského zmýšľania. Tí sa práve dožadujú v slovenských pomeroch novely tohto zákona. V žiadnom prípade tu nejde o rozšírenie novooprávnených osôb, pretože pán Anderko, keď hovoril o tom, že si iní zle prečítali, musel si aj on zle prečítať novelu v tlači 45, kde bod bodom 1 sa hovorí - podrobnosti o spôsobe a lehote dokazovania právneho nároku oprávnenými osobami podľa § 14. Teda nejde o rozšírenie okruhu oprávnených osôb.

Prízvukujem, že tu nejde o rozšírenie okruhu oprávnených osôb, ale ide o tie osoby, ktoré sa prihlásili za časť svojho majetku. Mali dokumenty, ale na zostávajúcu alebo väčšiu časť pôdy dokumenty nemali, poprípade prihlásili sa v zmysle novely zákona 229 ako domnelí vlastníci. Teda v žiadnom prípade nejde o rozšírenie okruhu, ale ide o vyšpecifikovanie požiadaviek tých oprávnených osôb, ktoré nemôžu nie zo svojej viny dokázať svoje vlastnícke práva k pôde.

Ďalej chcem poukázať na to, že týmto zákonom nedôjde k predĺženiu procesu transformácie. Ani jeden z predrečníkov, ani zdôvodňovateľ profesor Štefanovič nehovoril o predĺžení. Hovorilo sa tu o spôsoboch, akými by sa do úplného dokončenia procesu transformácie zabránilo tomu, aby oprávnené osoby neprišli o svoje práva. Zároveň by som chcel upozorniť aj pána kolegu Tyla, že nejde ani o pozastavenie procesu transformácie. Tá beží v zmysle právnych noriem ďalej.

Chcem tu ale povedať, že by tu malo dôjsť ku spravodlivosti. Týmto zákonom by sme učinili zadosť spravodlivosti, ktorej opak si nezapríčinil, občan v tom prípade oprávnená osoba, ale historicky uplatňované v slovenských pomeroch uhorské dedičské právo proti pruskému, ktoré sa historicky uplatňovalo v Českej republike.

Ešte v jednom chcem poukázať na chabú argumentačnosť poslanca Anderku a to v tom, že pokiaľ sa opiera o vysvetlenie, ktoré bolo vo vysvetlivke č. 12 pod § 14 zákona 42 sa uvádza aj členská prihláška. Chcem pripomenúť všetkým tým, ktorí sme sa podieľali v minulom parlamente na schvaľovaní novely zákona o vlastníckych vzťahoch k pôde, že práve v dohodovacom výbore, ktorého som bol členom, sme o tomto hovorili a dali sme prednosť vsunutiu inštitútu domnelého vlastníka tejto novely, pretože členská prihláška v slovenských pomeroch znamenala vstupovať do družstva s užívateľským výmerom, nie s vlastníckym výmerom. Toto je podstatný moment. Preto sme pri novele tohto zákona uplatnili požiadavku aj repatriantov, ktorí sa vrátili z bývalého Sovietskeho zväzu a podľa týchto zákonov stratili právo, ktoré im bolo zákonom č. 380 z roku 1951 vzaté.

Obraciam sa preto na vás, vážené kolegyne a kolegovia v mene naprostej väčšiny z triapol miliónu vlastníkov a skoro desaťnásobku parciel v Slovenskej republike, ktorí si nemôžu v tak krátkej dobe obstarať dokumentáciu a tým uplatniť svoje vlastnícke práva, aby sme svojim hlasovaním (a hlavne negatívnym hlasovaním) ich neobrali o ich práva, o majetkové podiely z družstevného majetku procesu transformácie.

Chcem tu pripomenúť, ako už hovoril poslanec Klein, že päť členov minulého parlamentu z toho jeden poslanec sedí aj v tomto parlamente za výdatnej pomoci vtedajšej parlamentnej legislatívy urobili novelu štyridsaťdvojky, bez toho, aby sa tento parlament týmto zaoberal. Tým zneužili a využili vo svoj prospech veľmi dôležitú ústavnoprávnu listinu a to Zbierku zákonov. Týmto problémom sa Federálne zhromaždenie doteraz nezaoberalo, aj keď denník Pravda 8. augusta na to poukázal konkrétnym článkom, čím bol vlastne zneužitý ústavno-právny dokument, ako je Zbierka zákonov. Chcem preto poprosiť Federálne zhromaždenie, aby tomuto problému venovalo náležitú pozornosť a žiadam, aby sa týmto problémom Federálne zhromaždenie zaoberalo. Ďakujem za pozornosť.

(Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Nyní prosím poslance Karabu, aby se ujal slova, a připraví se, prosím, poslanec Baco.

Poslanec SL K. Karaba: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážení poslanci! Pracujem v poľnohospodárstve tridsať rokov priamo na vidieku, takže poznám problematiku, ktorú tu preberáme. Z tohto miesta apelujem na vás, na vaše svedomie: nehovorí vám nič skutočnosť, že z doteraz podaných žiadostí o uznanie vlastníctva k pôde a majetku bolo vybavených len 12 % ? Táto skutočnosť predsa jasne hovorí, že zákon 42 je zlý a v mnohom nevyhovujúci. A preto je potrebné hľadať všetky legislatívne cesty - opakujem znovu všetky legislatívne cesty, aby sme ho novelizovali, aby sme napravili chyby našich predchodcov. Len toľko.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji za opravdu velmi krátký příspěvek panu poslanci Karabovi.

Jako dvanáctý je přihlášen pan poslanec Baco.

Prosím, aby se ujal slova, a další je Zdeněk Rodr.

Poslanec SN P. Baco: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Skutočne ide o veľké nedorozumenie, pretože predmetom predkladanej novely zákona nie je vecné riešenie transformácie družstiev, ale je návrh na poverenie republikových orgánov, či už parlamentov alebo vlády k tomu, aby niektoré špecifiká republík si upravili podľa svojich pomerov.

To, čo tu pán poslanec Tyl uviedol, presne demonštruje alebo potvrdzuje, že táto potreba tu je. Uviedol fakt, že 90 až 95 % vlastníkov v českých krajinách má všetko v poriadku a kvôli tým 5 - 10 % sa predsa proces nebude zdržiavať. Chcem vás informovať, že na Slovensku je opačná situácia. Z 3 - 5 miliónov vlastníkov, viac ako 2 milióny vlastníkov je mimo hru. Títo ľudia budú okradnutí o majetok, ktorý sa teraz rozdeľuje. Ja som zvedavý, pán Anderko, či ste ochotní svoju adresu zverejniť, kam sa tí ľudia, ktorí budú okradnutí, budú hlásiť. (Potlesk.) Ale ospravedlňte ma, že som aj ja trochu odbočil do vecného riešenia. Chcel som iba potvrdiť len to, že je tu odlišnosť v pomeroch a navrhovaná novela dáva kompetencie republikám, aby si tieto odlišnosti, podľa skutočnej reality, upravili. Ja by som vás preto chcel veľmi pekne poprosiť, aby sme sa odosobnili od týchto invektív, ktoré sa tu objavili, povedal by som aj od národných a národnostných väzieb. Ide tu skutočne o meritum. Chcem vás ubezpečiť o tom, že keď sa nestane to, že tento proces na Slovensku sa legalizuje tak, ako to skutočný život vyžaduje, budeme na Slovensku musieť týchto viac ako dva milióny okradnutých vlastníkov znovu riešiť, možnože za polroka, za rok, za dva. Ich nespokojnosť tu bude evidentná a nebudeme im to vedieť zdôvodniť a celý proces privatizácie a transformácie nieže teraz sa spomaľuje, ten sa vôbec týmto nespomalí, ale naopak budeme sa musieť k nemu vrátiť a spochybní sa to, čo sa teraz dialo. Nemáme iný úmysel.

Preto vás prosím, keby ste podporili návrh, ktorý predniesla pani poslankyňa Bellušová.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já také děkuji pěkně. Jako předposlední přihlášený písemně je pan poslanec Zdeněk Rodr. Prosím, aby se ujal slova.

Posledním přihlášeným je poslanec Kučera, zpravodaj, a pokud už nebudou další přihlášky, mohli bychom se ještě dnes dobrat konce. Promiňte, že vás zdržuji.

Prosím, poslanec Rodr.

Poslanec SN Z. Rodr: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nechci dlouho zdržovat, ale chci promluvit za českou část.

Vážení, 6. 8. jsme ve výborech projednali tyto záležitosti, o kterých tady dnes hovoříme, a dva měsíce uplynuly, a my jsme mohli tyto věci projednat, eventuálně schválit, a mohly se nároky oprávněných osob již dávno uplatnit. Je to jenom naše vina, respektive ne naše vina, vina těch lidí, kteří měli zájem na tom, aby tento parlament nefungoval. A dva měsíce prostě tyto oprávněné osoby ztratily šanci.

I v českých zemích, vážení, jsou oprávněné osoby, které prodělaly takové peripetie, že šly do družstva násilím, potom nemohly existovat, tudíž je převzal státní statek, a v pozdější době hospodářství státního statku opět přešlo do sousedního družstva.

A tito lidé dodnes nemají své doklady k majetku vybavené z toho důvodu, že Pozemkové úřady nejsou schopny toto množství práce zvládnout při nejlepší vůli i při posílení pracovníky. Mrzí mne o to víc, že tady vystupovali zejména vehementně lidé, kteří v zemědělství nepracují. Nechci nikoho jmenovat, ale někteří z nich jsou pracovníky výzkumných ústavů, zatímco my patříme k těm, kteří skutečně jsme jako poslední mohykáni; a v tom potápějícím se zemědělství jsme ještě vydrželi přes všechny obtíže. Myslím si, že toto shromáždění by nemělo dát průchod většině v tom smyslu, že většina, která nechápe o co jde, nedá možnost té menšině prosadit skutečný zájem oprávněných osob. Prosím vás, přimlouvám se v české části: Mělo by význam, aby tato novelizace, která opravňuje vládu a nebo ČNR k tomu, aby pozměnila termín předkládání dokladů oprávněných osob, aby toto vzala v úvahu. Promiňte mi moje nepřipravené vystoupení, ale je to dáno situací. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Rodrovi. Nyní jako poslední přihlášený promluví poslanec Miloslav Kučera.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, také se počítám mezi mohykány v zemědělství, protože jako soukromý zemědělec jsem si prošel veškerou peripetií se získáním užívacích práv a jsem pouze na samém počátku - přestože přes rok hospodařím - získání vlastnických práv k ostatnímu majetku. Proto si myslím, že zcela oprávněně zde mohu vystoupit.

Chtěl bych říci toto: Plně chápu veškeré poctivé snahy o umožnění oprávněným osobám získat svůj majetek. Souhlasím se všemi návrhy, které v tomto směru padají. Ale opravdu nemohu souhlasit se zněním odst. 2 navrhovaného § 33 a), kde bychom legalizovali vypočtené podíly podle zákona č. 162. Z několika důvodů.

Pokud bychom toto umožnili, došlo by k faktickému oddělení vlastnictví půdy od vlastnictví zemědělského majetku. To by ve své podstatě znemožnilo zahájení jakýchkoliv podnikatelských aktivit podnikat na půdě. A také by to bohužel stabilizovalo stávající poměrně nefunkční systém hospodaření zemědělských družstev. I na těch by se to odrazilo, protože by nemohla svůj systém změnit na dynamičtější a obvyklý ve střední Evropě, případně dalších světadílech.

Proto se připojuji ke kolegovi Andrássymu a navrhuji z předložené novely zákona č.42/1992 Sb., vypustit odstavec 2 navrhovaného § 33 a) a odstranit číslování odstavce 1 zmíněného paragrafu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Kučerovi. Protože již nemám další písemné přihlášky, táži se ještě, kdo by se chtěl přihlásit do diskuse z pléna. S faktickou poznámkou poslanec Pleva.

Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, sice nejsem ústavní právník, ale domnívám se, že jen velmi obtížně Federální shromáždění může zmocnit orgán, který nezná federální ústava, to znamená Národní radu Slovenské republiky. Pokud vím, federální ústava zná pouze Slovenskou národní radu. Pokud chceme tedy zmocnit Národní radu Slovenské republiky, musíme napřed novelizovat ústavu.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To není předmětem faktické poznámky. Prosím pana poslance Čiče.

Místopředseda vlády ČSFR M. Čič: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Nevedel som, že vystúpi pán poslanec s touto poznámkou, chcel som urobiť poznámku k niečomu inému, teda ku stanovisku vlády, pretože bolo niekoľkokrát citované, respektíve sa odvolávali na nich niektorí poslanci. Podrobné odvôvodnenie k tomuto návrhu, ktoré predniesol pán poslanec Štefanovič a vystúpenia, ktoré tu zazneli zo strany niekoľkých poslancov, myslím, veľmi zoslabujú stanovisko vlády k tejto novele. To je jedna vec.

Pokiaľ ide o tom, či uznáva alebo neuznáva pán poslanec Ústavu Slovenskej republiky, to je druhá vec. Táto ústava existuje, existuje od tej chvíle Slovenská národná rada v podobe premenovanej, ale je najvyšším zákonodarným orgánom Slovenskej republiky. Preto ho ubezpečujem, že nie je potrebné novelizovať ústavný zákon práve z týchto dôvodov, pretože každá národná rada má právo, aby si zmenila svoj názov a nič sa nemení na ich podstate a na ich právach, pokiaľ, samozrejme, nie sú v ústave zmenené. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. To byl místopředseda vlády Čič. Prosím, má někdo ještě chuť vystoupit v diskusi? Nemá. Jistě, předkladatel bude moci se vyjádřit v závěrečném slově, ale jde o to, jestli rozprava jako taková bude ukončena, čili nic. Vzhledem k tomu, že nevidím žádnou ruku, končím rozpravu k tomuto návrhu novely zákona. Chtěl bych se zeptat zpravodajů, zda jsou schopni předložit písemně nebo velmi přesně formulované pozměňovací návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Zatím jsme bohužel nedostali návrh poslance Tyla, takže bych doporučoval nejdříve, abychom tento návrh písemně dostali, a teprve pak můžeme vytvořit systém hlasování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP