Poslanec SL B. Trnkócy: Dámy a pánové,
v usnesení výboru finančně rozpočtovém
jsme vyjádřili připomínky k projednávanému
návrhu zákona, tak jak to odeznělo v příspěvcích
do rozpravy. Návrh a projednávání
tohoto zákona odhaluje schizofrenii ducha vládní
koalice v tomto parlamentu, ale nejenom v něm. Schizofrenii
ve smyslu rozporu mezi slovy a činy, schizofrenii ve smyslu
exhibicionistické aplikace Newspeeku.
Vládnoucí a všeovládající
strana se nám sama o sobě deklaruje jako pravicová
strana. Možná, že dělení na pravici
a levici je ve vyspělých demokraciích směšné,
ovšem v našem "Absurdistánu", v duchu
berliček konvencí může být nápomocno
tápajícím, tolikrát již podvedeným
voličům.
Takže máme tady návrh zákona, ke kterému
se postaví každá strana podle toho, jaká
je její skutečná orientace. Musíme
tedy vycházet z toho, co je podstatou pravice a levice.
Neříkám asi nic nového, ale podstata
spočívá ve vymezení role státu.
Pravice zdůrazňuje autonomii a nezávislost
ekonomicko-společenských aktérů, levice
naopak spoléhá na stát jako nástroj
řešení problémů.
Dnes projednávaný návrh zákona jen
potvrzuje absurdnost sebeproklamace strany typu ODS jako strany
pravicové. Tento typ strany spíše připomíná
stranu extrémně radikálně ultralevicovou,
ovšem to už by byla strana fašistického
typu a na toto tvrzení jednoduše nemám odvahu,
samozřejmě až do doby, než budeme žít
ve skutečně právním státě.
Takže znovu, pragmaticky. Žádné státní
zásahy do podniků! Žádné přerozdělování
majetku! Žádná restriktivní politika,
žádné ekonomické intervence, žádná
podpora monopolu, žádné prodlužování
platnosti omezení § 67, žádné oddalování
řešení problémů! Žádná
podpora havarijního zákona, žádná
podpora vládě, která nic neudělala,
a ani uspokojivě nevysvětlila, co se stalo s padesáti
miliardami určenými na oddlužení. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: To byl poslanec Trnkócy, už
opravdu posledním písemně přihlášeným
poslancem je pan poslanec Foltýn, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec SL I. Foltýn: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, kolegyně a kolegové,
hosté. Pokusím se být velmi stručný.
Jak říkal pan poslanec Kostya, bylo tady některými
mými kolegy velmi podrobně osvětleno pozadí
problematiky související s touto novelou zákona.
Ano, bylo skutečně velmi podrobné. Ale myslím
si, že bylo opomenuto, zvláště některými
z našich kolegů, jedno velmi podstatné téma,
které s tímto souvisí. A to je příčina
potenciálních bankrotů, které, jak
jistě všichni tady cítíme, hrozí.
Troufám si tvrdit za svoji osobu, že nejméně
z devadesáti procent tyto příčiny
se nasbíraly a naakumulovaly za období let 1948
až 1989, kdy jak víme nejenom v ekonomické
oblasti uplatňovala svoji vedoucí úlohu Komunistická
strana Československa. Mrzí mě velice, že
se nenašlo u některých mých kolegů
tolik upřímnosti, aby tuto skutečnost zde
na tomto místě také přiznali, a aby
se pokusili alespoň najít konstruktivní východisko
z tohoto problému, ne pouze destruktivní. Myslím
si, že je velmi potřebné, abychom na to nezapomínali.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji, poslanci Foltýnovi.
S faktickou poznámkou přichází poslanec
Ransdorf, ale prosím aby byla opravdu faktická,
to je, reakce na řečníka.
Poslanec SN M. Ransdorf: Je to reakce na pana kolegu. Já
bych se tedy v tomto případě tomuto shromáždění
rád omluvil za to, že komunisté ve Velké
Británii způsobili, že tato země stojí
na prvním místě v pořadí počtu
bankrotů na světě, že za pololetí
tohoto roku těchto bankrotů bylo dvacet dva tisíc.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Poslanec Holáň ještě
s faktickou poznámkou.
Poslanec SN V. Holáň: Nám by stačilo,
kdyby se pan poslanec Ransdorf omluvil za činnost komunistů
u nás. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. S další faktickou
poznámkou pan poslanec Hába.
Poslanec SL Z. Hába: Je mi velice líto, že
i při projednávání tak podstatných
záležitostí se projevil u našich kolegů
zastydlý antikomunismus. Chtěl bych říci,
že problém, o kterém jednáme, je tento:
Odložením zákona o konkursu nám vláda
předkládá další časovanou
bombu. Odkladem získáváme možnost, abychom
tuto bombu zneškodnili. To je problém, o kterém
máme mluvit, tuto bombu tam nepostavili ani komunisté,
ani nikdo jiný, ale dneska tady je. A je zapotřebí
to řešit. (Výkřiky z pléna.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Prosím o klid ve sněmovně.
Poslanec SL Z. Hába: Jsou tady používaná
slova, která nechci reprodukovat, protože se domnívám,
že sem nepatří, ale domnívám
se, že od samého začátku bylo řečeno
zcela jasně, jak velká byla zadluženost podniků
na začátku celé této akce a jaká
je nyní. Jak neúspěšné pokusy
o řešení tato vláda udělala a
nakonec, že neudělala v podstatě nic. Tedy
jestli někdo hledá viníka, ať ho hledá
ve svých vlastních řadách, tam ho
najde.
Poslanec SL I. Sviták: Vážené kolegyně
a kolegové, v dějinách neřesti myšlení,
kterou jsem si marně snažil osvojit, hraje mimořádnou
úlohu biblická postava Šalamouna. Existuje-li
migrace duší, pak se domnívám, že
tento Šalamoun se vtělil do Miloše Zemana, protože
nejen je neschopen geneticky podprůměrného
nebo průměrného projevu, ale skutečně
dokáže hluboce a pronikavě analyzovat problémy
naší doby. Šalamounem je proto, že on se
naučil podobně jako ten biblický Šalamoun
číst a rozumět řeči ptáků.
Rozumějí ptáci Šalamounovi? To je naše
otázka. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Žádám vás,
kolegyně a kolegové, jestli ještě někdo
chce vystoupit v rozpravě k návrhu zákona
o dočasném omezení postupu podle zákona
o konkursu a vyrovnání. S faktickou poznámkou
se hlásí kolega Spilka.
Poslanec SL P. Spilka: Já bych chtěl ujistit profesora
Svitáka, že ptáci Šalamounovi moc dobře
rozumějí.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Nevidím další
přihlášky. Končím rozpravu k
tomuto tématu. Žádám nyní pana
poslance Lacinu jako zástupce výborů hospodářských,
které navrhly tento zákon, aby se vyjádřil
ve svém závěrečném slovu. Pak
se mohou vyjádřit zpravodajové.
Poslanec SL J. Lacina: Vážené Federální
shromáždění, nejdříve
k jasným praktickým otázkám. Jako
zástupce navrhovatele souhlasím se stanovením
termínu, který byl navržen zpravodajkou, to
znamená 22. říjen letošního roku.
V diskusi nebyly žádné jiné praktické
ani konkrétní návrhy k tomuto zákonu,
tudíž v podstatě souhlasím s takto upraveným
návrhem. Jen bych chtěl říci malou
poznámku na okraj diskuse. Vřele přijímám
to, co řekl pan poslanec Šilhán, to znamená,
že tímto zákonem není dávána
bianko směnka vládě, ale je dávána
bianko směnka především tomu, kdo v
této sféře pracuje, to znamená i managementu.
Chtěl bych říci jednu podstatnou věc.
Zdržení privatizace není záležitostí
především jen vlády, ale je záležitostí
i tohoto managementu, který nese podle mého názoru
- a nejen podle mého názoru - velkou vinu na tom,
že privatizace nepostupovala tak, jak jsme předpokládali.
Samozřejmě se na tom podepsaly i jiné faktory.
V závěru bych vás rád požádal,
abyste tento zákon podpořili.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Ptám se zpravodajů,
jestli mají potřebu vystoupit na závěr.
Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský:
Najskôr by som sa vyjadril k faktickej pripomienke pána
poslanca Rajčana, ktorý navrhol nahradiť slovo
"predlženie" slovom "nadmerným zadlžením".
To sú dve rozdielne veci. Nadmerné zadlženie
ešte nie je predlženie. Predlženie aj v slovenčine
znamená situáciu, kedy majetok nestačí
na úhradu záväzkov dotyčného
podniku. Ani celý majetok nestačí na úhradu.
To je predlženie, keď sa podnik dostane do tak kritickej
situácie. Nadmerné zadlženie môže
negatívne ovplyvňovať chod podniku, ale ešte
to nie je tento stav. Aj keď "predlženie"
je v slovenčine zvláštnym výrazom, zodpovedá
to českého výrazu "předlužení".
Neodporúčam túto výmenu slov.
Ďalej by som sa chcel vyjadriť k poznámke poslanca
Jedináka, ako sa tento návrh zákona zhoduje
s Medzinárodným paktom o ľudských právach.
To sú dve rozdielne veci. Tento zákon sa vo svojom
konečnom dôsledku dotýka len tých podnikov,
ktoré sa dostanú do tohto stavu. Všetky ostatné
majú normálne podmienky, môžu pracovať.
To sú dve neporovnateľné veci.
Pokiaľ ide o stanovisko predkladateľa, domnievam sa,
že je možné sa s ním plne stotožniť,
pretože v diskusii nezaznela ani jedna pripomienka, ktorá
by návrh zákona menila. Za ústavno-právny
výbor Snemovne ľudu odporúčam Snemovne
ľudu tento zákon schváliť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Porubskému,
slovo má paní poslankyně Šablicová.
Společná zpravodajka výborů SN O.
Šablicová: Ja by som navrhovala tie návrhy,
ktoré poslanci odovzdali písomne rozmnožiť
pre každého poslanca a po prestávke sa vyjadriť
vo zvláštnom návrhu uznesenia.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Prosím vás, to není
k zákonu. Pozměňovací návrhy
k vlastnímu návrhu zákona nepadly.
Společná zpravodajka výborů SN O.
Šablicová: Takže v podstate oddeliť tieto
dve veci: zákon a návrh uznesenia.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Ano, jistě. Pan poslanec Lacina
tím, že souhlasil s návrhem za navrhovatele,
souhlasil s návrhem výborů ústavně-právních.
Můžeme bez hlasování akceptovat tento
návrh, aby den účinnosti byl 22. října.
Hlásí se pan poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající,
předkládám procedurální návrh
spočívající právě v
tom, že vzhledem k tomu, že někteří
poslanci podmínili hlasování o konečném
textu zákona přijetím usnesení, aby
o tomto usnesení bylo hlasováno dříve
než o zákonu jako celku.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: V tom případě ale
musíme hlasovat o tom, jestli zařadíme usnesení
na program, protože to není usnesení přímo
k té věci.
Poslanec SL M. Zeman: Pane kolego, chtěl bych vás
se zdvořilostí sobě vlastní upozornit,
že již několikrát jsme hlasovali o usnesení
k různým zákonům, aniž by to
bylo součástí nového bodu programu.
Jako příklad bych uvedl právě zmíněnou
komisi pro transformaci federace do unie, která způsobila
vaší straně takovou radost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče. I o tomto návrhu,
který způsobil jedné straně velkou
radost, jsme hlasovali až po projednání zákona.
Poslanec SL M. Zeman: Dovoluji si vám oponovat, protože
tehdy na výzvu předsedajícího kolegy
Zelenaye jsem souhlasil s tím, aby o tomto usnesení
bylo hlasováno později. Ale na druhé straně
v případě, když přijetí
určitého usnesení je svazováno s rozhodnutím
některých poslanců, jak budou hlasovat o
zákonu jako celku, pokládám prostě
za korektní bez ohledu na politické strany, aby
jim to bylo umožněno, nehledě na to, že
usnesení byla formulována jako pozměňovací
návrh. A jak známo, o pozměňovacích
návrzích se vždy hlasuje dříve
než o zákonu jako celku.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Vážený pane poslanče,
bohužel, nemáte pravdu. Usnesení nemůže
být pozměňovacím návrhem k
zákonu. To samozřejmě nelze. A navíc
k zákonu, kde platí zákaz majorizace. Musíme
opravdu hlasovat o tom, jestli je možné hlasovat před
zákonem o jakýchsi usneseních. Nic jiného
mi nezbývá. Hlásí se poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Já se domnívám,
že nejde o usnesení k zákonu hlasovat před
zákonem, protože co by se stalo, kdyby se pak zákon
neschválil?
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Jistě. Budeme tedy hlasovat o
tom, zda před zákonem o dočasném omezení
postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání,
který je uveden v tisku 113, budeme ještě hlasovat
o usneseních, tak jak byla navržena. K tomuto hlasování
stačí nadpoloviční většina
přítomných poslanců.
Kdo je pro hlasování o usneseních, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování: 12.48
(SN 39, SL 41)
Kdo je proti?
(SN 43, SL 52)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 24, SL 14)
Ze sto jedenácti přítomných poslanců
Sněmovny národů bylo třicet devět
pro, čtyřicet tři proti, dvacet čtyři
se zdrželo hlasování, pět nehlasovalo.
Ze sto jedenácti přítomných poslanců
Sněmovny lidu čtyřicet jeden pro, padesát
dva proti, čtrnáct se zdrželo, čtyři
nehlasovali. Návrh nebyl přijat.
S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Valenčík.
Poslanec SL R. Valenčík: Z hlediska obsahu projednávaného
zákona a z hlediska významu navrhovaných
usnesení, která jsou, svědčí
toto hlasování, které bylo před chvílí
na tabuli, o ledačems.
Prosil bych pro klub poslanců Levého bloku o desetiminutovou
přestávku, abychom se poradili o tom, jak budeme
hlasovat, protože daný stav podstatně mění
náš přístup. Počítali
jsme s tím, že pozměňovací usnesení
jsou naprosto logická. A neměl by být problém
s jejich přijetím. Tímto přesunem
vzniká pro nás trochu jiná situace.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Dobře. Další pokračování
schůze bude ve 13.00 hodin.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, prosím usaďte
se. Provádí se kontrola hlasovacího zařízení
před hlasováním. S faktickou poznámkou
se hlásí poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Vážení kolegové,
využiji kontroly hlasovacího zařízení
k faktické poznámce.
Chtěl bych vám sdělit, že klub sociální
demokracie se po poradě rozhodl hlasovat se zaťatými
zuby pro návrh zákona, třebaže bylo
změněno pořadí, aby dal vládě
ještě jednu šanci.
Prosil bych, abychom naši vstřícnost chápali
tak, že závazek vlády, že tuto šanci
využije, byl podpořen při následném
hlasování o usnesení, který nenavrhl
klub sociální demokracie, vážení
kolegové, ale který bez rozdílu politických
stran navrhl prakticky jednomyslně finanční
a rozpočtový výbor.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Doufám, že
zpravodajové mají k dispozici toto usnesení
tak, aby ho mohli přednést.
Předpokládám, že bude stačit,
když ho zpravodajové přečtou. Pan Zeman
souhlasí. Děkuji. Ještě poslanec Dyba
se hlásí s technickou poznámkou.
Poslanec SN K. Dyba: Pane předsedo, vážení
kolegové, rád bych vám sdělil, že
v těchto otázkách vypracovat určitá
opatření, a tím způsobem připustit
určité řízené bankroty, leží
především na bedrech národních
vlád. Čili jakékoli usnesení, které
by zavazovalo federální vládu v těchto
otázkách, by stejně bylo zbytečné,
aby něco obdobného vypracovala. Z národních
vlád, kde je především největší
síla podniků, zakladatelská činnost
už dávno je v národních vládách,
vyšla iniciativa k této věci. Věřím,
že všichni poslanci si velmi dobře uvědomují,
oč v tomto jde, a podle toho také budou hlasovat.
Je to velice ve prospěch hospodářské
reformy.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Také věřím,
že si poslanci uvědomí, o co všechno jde
při tomto návrhu, a budou tak hlasovat.
Naše hlasovací zařízení je už
v pořádku. Můžeme tedy přistoupit
k hlasování. Ve Sněmovně národů,
v české části je přítomno
šedesát poslanců, ve slovenské části
padesát dva a ve Sněmovně lidu sto deset
poslanců. Sněmovny jsou tedy usnášeníschopné.
Hlasujeme opět veřejně a obě sněmovny
dohromady.
Kdo souhlasí s návrhem zákona (tisk 101)
ve znění usnesení č. 113, nechť
zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
Hlasování: 13.16
(SN-ČR 45, SN-SR 37, SL 81) Děkuji.
Kdo je proti, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko?
(SN-ČR 4, SN-SR 8, SL 5) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování, nechť zdvihne
ruku a stlačí tlačítko!
(SN-ČR 12, SN-SR 8, SL 24) Děkuji.
Z šedesáti jedna poslanců přítomných
ve Sněmovně národů zvolených
v České republice bylo čtyřicet pět
pro, čtyři proti, dvanáct se zdrželo
a nikdo neignoroval. Z padesáti tří poslanců
zvolených ve Sněmovně národů
ve slovenské části bylo třicet sedm
pro, osm proti, osm se zdrželo a nikdo neignoroval. Ve Sněmovně
lidu ze sto jedenácti poslanců bylo osmdesát
jedna pro, pět proti, dvacet čtyři se zdrželo,
jeden poslanec hlasování ignoroval.
Vzhledem k tomu, že ve Sněmovně národů,
ve slovenské části, návrh nezískal
potřebnou podporu třiceti osmi hlasů, návrh
nebyl přijat.
Nyní prosím poslance Zemana, zda chce znovu přednést,
anebo svěří zpravodajům tuto povinnost,
abychom mohli hlasovat o usnesení. Který ze zpravodajů
přednese návrh? Prosím.
Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský:
Prosím, aby ma pán poslanec Zeman pozorne sledoval.
Ako sám uviedol, výbory finančné a
rozpočtové Snemovne ľudu a Snemovne národov
prijali uznesenie v rámci ktorého žiadajú
od vlády ČSFR predloženie analýzy možných
dopadov zákona č. 328/1991 Zb., v podmienkach transformačného
obdobia. Po druhé: Predloženie komplexného
návrhu riešenia situácie, predovšetkým
návrh novely zákona č. 328 riadené
konkurzy; b) zavedenie inštitútu rozhodcov hlavne
pre prípady vyrovnania (pripraviť príslušnú
úpravu Občianskeho a súdneho poriadku; c)
návrh novely ďalších ekonomických
zákonov s cieľom urýchliť privatizačný
proces (uľahčenie vstupu zahraničného
kapitálu a podpory bankovníctva).
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pan poslanec Zeman s technickou.
Poslanec SL M. Zeman: Pane zpravodaji, dělá mi občas
potíže halda papírů, která se
mi vrší na psacím stole, a nedivím se
tedy, že to dělá též potíže
i vám na vašem stole. Chtěl bych vás
upozornit, že patrně citujete jiné usnesení
jiných výborů.
Mám před sebou jednak usnesení č.
23 výborů finančních a rozpočtových,
kde vás upozorňuji na bod 2 a), b), což je
zcela jiný text, než jste nyní četl.
Abych vám usnadnil situaci, přepsal jsem v podstatě
toto usnesení do cáru papíru, který
jsem vám rukou, leč čitelně psaný,
odevzdal krátce po skončení svého
vystoupení.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: My jsme to dostali přepsané,
takže to bude snazší.
Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský:
Ospravedlňujem sa pánovi poslancovi Zemanovi. Pán
poslanec Zeman predkladal takýto návrh uznesenia
Federálneho zhromaždenia:
1. Federálne zhromaždenie žiada vládu
ČSFR, aby do 30. 11. 1992 predložila Federálnemu
zhromaždeniu konkrétny program riešenia platobnej
neschopnosti veľkých podnikov.
2. Federálne zhromaždenie žiada vládu
ČSFR, aby prostredníctvom Federálneho ministerstva
kontroly zabezpečila kontrolu účinnosti doterajších
opatrení na zníženie platobnej neschopnosti
štátnych podnikov (vzájomné započítavanie
pohľadávok, prevod úverov na trvalo sa obracajúce
zásoby do konsolidačnej banky, oddlženie) a
odovzdala Federálnemu zhromaždeniu správu o
výsledkoch tejto kontroly do 30. 11. 1992.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Souhlasí pan poslanec Zeman s
tím, co bylo přečteno? Ještě
pan poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Ano, velice děkuji za správné
přečtení a navrhuji, abychom hlasovali o
obou dvou těchto bodech samostatně.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Dobře, budeme hlasovat o textu:
"Federální shromáždění
žádá vládu ČSFR, aby do 30. 11.
1992 předložila Federálnímu shromáždění
konkrétní program řešení platební
neschopnosti velkých podniků."
Je to tak, pane poslanče? Budeme tedy hlasovat. Pro přijetí
usnesení stačí nadpoloviční
většina přítomných poslanců.
Žádám poslance, kteří jsou pro
tento návrh usnesení, nechť zvednou ruku a
stisknou tlačítko.
Hlasování: 13.22
(SN 57, SL 67)
Kdo je proti?
(SN 18, SL 11)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 30, SL 31) Děkuji.
Ze sto devíti poslanců přítomných
ve Sněmovně národů bylo padesát
sedm poslanců pro, osmnáct proti, třicet
se zdrželo hlasování a čtyři
ignorovali. Ze sto jedenácti poslanců ve Sněmovně
lidu bylo šedesát sedm pro, jedenáct proti,
třicet jedna se zdrželo a dva poslanci ignorovali.
Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o druhé části
návrhu na usnesení Federálního shromáždění,
podaného poslancem Zemanem:
"Federální shromáždění
žádá vládu ČSFR, aby prostřednictvím
federálního ministerstva kontroly zajistila kontrolu
účinnosti dosavadních opatření
na snížení platební neschopnosti státních
podniků (vzájemné započtení
pohledávek, převod úvěrů TOZ
do Konsolidační banky, oddlužení) a
podala Federálnímu shromáždění
zprávu o výsledcích této kontroly
do 30. 11. 1992."
Budeme opět hlasovat prostou většinou, obě
sněmovny společně. Ptám se poslanců,
kdo je pro návrh přečtený a navržený
poslancem Zemanem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.