Pátek 9. října 1992

Poslanec SL B. Trnkócy: Dámy a pánové, v usnesení výboru finančně rozpočtovém jsme vyjádřili připomínky k projednávanému návrhu zákona, tak jak to odeznělo v příspěvcích do rozpravy. Návrh a projednávání tohoto zákona odhaluje schizofrenii ducha vládní koalice v tomto parlamentu, ale nejenom v něm. Schizofrenii ve smyslu rozporu mezi slovy a činy, schizofrenii ve smyslu exhibicionistické aplikace Newspeeku.

Vládnoucí a všeovládající strana se nám sama o sobě deklaruje jako pravicová strana. Možná, že dělení na pravici a levici je ve vyspělých demokraciích směšné, ovšem v našem "Absurdistánu", v duchu berliček konvencí může být nápomocno tápajícím, tolikrát již podvedeným voličům.

Takže máme tady návrh zákona, ke kterému se postaví každá strana podle toho, jaká je její skutečná orientace. Musíme tedy vycházet z toho, co je podstatou pravice a levice. Neříkám asi nic nového, ale podstata spočívá ve vymezení role státu. Pravice zdůrazňuje autonomii a nezávislost ekonomicko-společenských aktérů, levice naopak spoléhá na stát jako nástroj řešení problémů.

Dnes projednávaný návrh zákona jen potvrzuje absurdnost sebeproklamace strany typu ODS jako strany pravicové. Tento typ strany spíše připomíná stranu extrémně radikálně ultralevicovou, ovšem to už by byla strana fašistického typu a na toto tvrzení jednoduše nemám odvahu, samozřejmě až do doby, než budeme žít ve skutečně právním státě.

Takže znovu, pragmaticky. Žádné státní zásahy do podniků! Žádné přerozdělování majetku! Žádná restriktivní politika, žádné ekonomické intervence, žádná podpora monopolu, žádné prodlužování platnosti omezení § 67, žádné oddalování řešení problémů! Žádná podpora havarijního zákona, žádná podpora vládě, která nic neudělala, a ani uspokojivě nevysvětlila, co se stalo s padesáti miliardami určenými na oddlužení. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byl poslanec Trnkócy, už opravdu posledním písemně přihlášeným poslancem je pan poslanec Foltýn, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SL I. Foltýn: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, hosté. Pokusím se být velmi stručný. Jak říkal pan poslanec Kostya, bylo tady některými mými kolegy velmi podrobně osvětleno pozadí problematiky související s touto novelou zákona. Ano, bylo skutečně velmi podrobné. Ale myslím si, že bylo opomenuto, zvláště některými z našich kolegů, jedno velmi podstatné téma, které s tímto souvisí. A to je příčina potenciálních bankrotů, které, jak jistě všichni tady cítíme, hrozí.

Troufám si tvrdit za svoji osobu, že nejméně z devadesáti procent tyto příčiny se nasbíraly a naakumulovaly za období let 1948 až 1989, kdy jak víme nejenom v ekonomické oblasti uplatňovala svoji vedoucí úlohu Komunistická strana Československa. Mrzí mě velice, že se nenašlo u některých mých kolegů tolik upřímnosti, aby tuto skutečnost zde na tomto místě také přiznali, a aby se pokusili alespoň najít konstruktivní východisko z tohoto problému, ne pouze destruktivní. Myslím si, že je velmi potřebné, abychom na to nezapomínali. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, poslanci Foltýnovi. S faktickou poznámkou přichází poslanec Ransdorf, ale prosím aby byla opravdu faktická, to je, reakce na řečníka.

Poslanec SN M. Ransdorf: Je to reakce na pana kolegu. Já bych se tedy v tomto případě tomuto shromáždění rád omluvil za to, že komunisté ve Velké Británii způsobili, že tato země stojí na prvním místě v pořadí počtu bankrotů na světě, že za pololetí tohoto roku těchto bankrotů bylo dvacet dva tisíc.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Poslanec Holáň ještě s faktickou poznámkou.

Poslanec SN V. Holáň: Nám by stačilo, kdyby se pan poslanec Ransdorf omluvil za činnost komunistů u nás. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Hába.

Poslanec SL Z. Hába: Je mi velice líto, že i při projednávání tak podstatných záležitostí se projevil u našich kolegů zastydlý antikomunismus. Chtěl bych říci, že problém, o kterém jednáme, je tento: Odložením zákona o konkursu nám vláda předkládá další časovanou bombu. Odkladem získáváme možnost, abychom tuto bombu zneškodnili. To je problém, o kterém máme mluvit, tuto bombu tam nepostavili ani komunisté, ani nikdo jiný, ale dneska tady je. A je zapotřebí to řešit. (Výkřiky z pléna.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prosím o klid ve sněmovně.

Poslanec SL Z. Hába: Jsou tady používaná slova, která nechci reprodukovat, protože se domnívám, že sem nepatří, ale domnívám se, že od samého začátku bylo řečeno zcela jasně, jak velká byla zadluženost podniků na začátku celé této akce a jaká je nyní. Jak neúspěšné pokusy o řešení tato vláda udělala a nakonec, že neudělala v podstatě nic. Tedy jestli někdo hledá viníka, ať ho hledá ve svých vlastních řadách, tam ho najde.

Poslanec SL I. Sviták: Vážené kolegyně a kolegové, v dějinách neřesti myšlení, kterou jsem si marně snažil osvojit, hraje mimořádnou úlohu biblická postava Šalamouna. Existuje-li migrace duší, pak se domnívám, že tento Šalamoun se vtělil do Miloše Zemana, protože nejen je neschopen geneticky podprůměrného nebo průměrného projevu, ale skutečně dokáže hluboce a pronikavě analyzovat problémy naší doby. Šalamounem je proto, že on se naučil podobně jako ten biblický Šalamoun číst a rozumět řeči ptáků. Rozumějí ptáci Šalamounovi? To je naše otázka. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Žádám vás, kolegyně a kolegové, jestli ještě někdo chce vystoupit v rozpravě k návrhu zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání. S faktickou poznámkou se hlásí kolega Spilka.

Poslanec SL P. Spilka: Já bych chtěl ujistit profesora Svitáka, že ptáci Šalamounovi moc dobře rozumějí.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Nevidím další přihlášky. Končím rozpravu k tomuto tématu. Žádám nyní pana poslance Lacinu jako zástupce výborů hospodářských, které navrhly tento zákon, aby se vyjádřil ve svém závěrečném slovu. Pak se mohou vyjádřit zpravodajové.

Poslanec SL J. Lacina: Vážené Federální shromáždění, nejdříve k jasným praktickým otázkám. Jako zástupce navrhovatele souhlasím se stanovením termínu, který byl navržen zpravodajkou, to znamená 22. říjen letošního roku.

V diskusi nebyly žádné jiné praktické ani konkrétní návrhy k tomuto zákonu, tudíž v podstatě souhlasím s takto upraveným návrhem. Jen bych chtěl říci malou poznámku na okraj diskuse. Vřele přijímám to, co řekl pan poslanec Šilhán, to znamená, že tímto zákonem není dávána bianko směnka vládě, ale je dávána bianko směnka především tomu, kdo v této sféře pracuje, to znamená i managementu. Chtěl bych říci jednu podstatnou věc. Zdržení privatizace není záležitostí především jen vlády, ale je záležitostí i tohoto managementu, který nese podle mého názoru - a nejen podle mého názoru - velkou vinu na tom, že privatizace nepostupovala tak, jak jsme předpokládali. Samozřejmě se na tom podepsaly i jiné faktory.

V závěru bych vás rád požádal, abyste tento zákon podpořili.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Ptám se zpravodajů, jestli mají potřebu vystoupit na závěr.

Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský: Najskôr by som sa vyjadril k faktickej pripomienke pána poslanca Rajčana, ktorý navrhol nahradiť slovo "predlženie" slovom "nadmerným zadlžením". To sú dve rozdielne veci. Nadmerné zadlženie ešte nie je predlženie. Predlženie aj v slovenčine znamená situáciu, kedy majetok nestačí na úhradu záväzkov dotyčného podniku. Ani celý majetok nestačí na úhradu. To je predlženie, keď sa podnik dostane do tak kritickej situácie. Nadmerné zadlženie môže negatívne ovplyvňovať chod podniku, ale ešte to nie je tento stav. Aj keď "predlženie" je v slovenčine zvláštnym výrazom, zodpovedá to českého výrazu "předlužení". Neodporúčam túto výmenu slov.

Ďalej by som sa chcel vyjadriť k poznámke poslanca Jedináka, ako sa tento návrh zákona zhoduje s Medzinárodným paktom o ľudských právach. To sú dve rozdielne veci. Tento zákon sa vo svojom konečnom dôsledku dotýka len tých podnikov, ktoré sa dostanú do tohto stavu. Všetky ostatné majú normálne podmienky, môžu pracovať. To sú dve neporovnateľné veci.

Pokiaľ ide o stanovisko predkladateľa, domnievam sa, že je možné sa s ním plne stotožniť, pretože v diskusii nezaznela ani jedna pripomienka, ktorá by návrh zákona menila. Za ústavno-právny výbor Snemovne ľudu odporúčam Snemovne ľudu tento zákon schváliť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Porubskému, slovo má paní poslankyně Šablicová.

Společná zpravodajka výborů SN O. Šablicová: Ja by som navrhovala tie návrhy, ktoré poslanci odovzdali písomne rozmnožiť pre každého poslanca a po prestávke sa vyjadriť vo zvláštnom návrhu uznesenia.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prosím vás, to není k zákonu. Pozměňovací návrhy k vlastnímu návrhu zákona nepadly.

Společná zpravodajka výborů SN O. Šablicová: Takže v podstate oddeliť tieto dve veci: zákon a návrh uznesenia.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ano, jistě. Pan poslanec Lacina tím, že souhlasil s návrhem za navrhovatele, souhlasil s návrhem výborů ústavně-právních. Můžeme bez hlasování akceptovat tento návrh, aby den účinnosti byl 22. října. Hlásí se pan poslanec Zeman.

Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající, předkládám procedurální návrh spočívající právě v tom, že vzhledem k tomu, že někteří poslanci podmínili hlasování o konečném textu zákona přijetím usnesení, aby o tomto usnesení bylo hlasováno dříve než o zákonu jako celku.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: V tom případě ale musíme hlasovat o tom, jestli zařadíme usnesení na program, protože to není usnesení přímo k té věci.

Poslanec SL M. Zeman: Pane kolego, chtěl bych vás se zdvořilostí sobě vlastní upozornit, že již několikrát jsme hlasovali o usnesení k různým zákonům, aniž by to bylo součástí nového bodu programu. Jako příklad bych uvedl právě zmíněnou komisi pro transformaci federace do unie, která způsobila vaší straně takovou radost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče. I o tomto návrhu, který způsobil jedné straně velkou radost, jsme hlasovali až po projednání zákona.

Poslanec SL M. Zeman: Dovoluji si vám oponovat, protože tehdy na výzvu předsedajícího kolegy Zelenaye jsem souhlasil s tím, aby o tomto usnesení bylo hlasováno později. Ale na druhé straně v případě, když přijetí určitého usnesení je svazováno s rozhodnutím některých poslanců, jak budou hlasovat o zákonu jako celku, pokládám prostě za korektní bez ohledu na politické strany, aby jim to bylo umožněno, nehledě na to, že usnesení byla formulována jako pozměňovací návrh. A jak známo, o pozměňovacích návrzích se vždy hlasuje dříve než o zákonu jako celku.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Vážený pane poslanče, bohužel, nemáte pravdu. Usnesení nemůže být pozměňovacím návrhem k zákonu. To samozřejmě nelze. A navíc k zákonu, kde platí zákaz majorizace. Musíme opravdu hlasovat o tom, jestli je možné hlasovat před zákonem o jakýchsi usneseních. Nic jiného mi nezbývá. Hlásí se poslanec Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšil: Já se domnívám, že nejde o usnesení k zákonu hlasovat před zákonem, protože co by se stalo, kdyby se pak zákon neschválil?

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Jistě. Budeme tedy hlasovat o tom, zda před zákonem o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání, který je uveden v tisku 113, budeme ještě hlasovat o usneseních, tak jak byla navržena. K tomuto hlasování stačí nadpoloviční většina přítomných poslanců.

Kdo je pro hlasování o usneseních, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 12.48

(SN 39, SL 41)

Kdo je proti?

(SN 43, SL 52)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 24, SL 14)

Ze sto jedenácti přítomných poslanců Sněmovny národů bylo třicet devět pro, čtyřicet tři proti, dvacet čtyři se zdrželo hlasování, pět nehlasovalo. Ze sto jedenácti přítomných poslanců Sněmovny lidu čtyřicet jeden pro, padesát dva proti, čtrnáct se zdrželo, čtyři nehlasovali. Návrh nebyl přijat.

S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Valenčík.

Poslanec SL R. Valenčík: Z hlediska obsahu projednávaného zákona a z hlediska významu navrhovaných usnesení, která jsou, svědčí toto hlasování, které bylo před chvílí na tabuli, o ledačems.

Prosil bych pro klub poslanců Levého bloku o desetiminutovou přestávku, abychom se poradili o tom, jak budeme hlasovat, protože daný stav podstatně mění náš přístup. Počítali jsme s tím, že pozměňovací usnesení jsou naprosto logická. A neměl by být problém s jejich přijetím. Tímto přesunem vzniká pro nás trochu jiná situace.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dobře. Další pokračování schůze bude ve 13.00 hodin.

Schůze přerušena: 12.51 hodin.

Schůze pokračuje: 13.12 hodin.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Vážené poslankyně, vážení poslanci, prosím usaďte se. Provádí se kontrola hlasovacího zařízení před hlasováním. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Zeman.

Poslanec SL M. Zeman: Vážení kolegové, využiji kontroly hlasovacího zařízení k faktické poznámce.

Chtěl bych vám sdělit, že klub sociální demokracie se po poradě rozhodl hlasovat se zaťatými zuby pro návrh zákona, třebaže bylo změněno pořadí, aby dal vládě ještě jednu šanci.

Prosil bych, abychom naši vstřícnost chápali tak, že závazek vlády, že tuto šanci využije, byl podpořen při následném hlasování o usnesení, který nenavrhl klub sociální demokracie, vážení kolegové, ale který bez rozdílu politických stran navrhl prakticky jednomyslně finanční a rozpočtový výbor.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Doufám, že zpravodajové mají k dispozici toto usnesení tak, aby ho mohli přednést.

Předpokládám, že bude stačit, když ho zpravodajové přečtou. Pan Zeman souhlasí. Děkuji. Ještě poslanec Dyba se hlásí s technickou poznámkou.

Poslanec SN K. Dyba: Pane předsedo, vážení kolegové, rád bych vám sdělil, že v těchto otázkách vypracovat určitá opatření, a tím způsobem připustit určité řízené bankroty, leží především na bedrech národních vlád. Čili jakékoli usnesení, které by zavazovalo federální vládu v těchto otázkách, by stejně bylo zbytečné, aby něco obdobného vypracovala. Z národních vlád, kde je především největší síla podniků, zakladatelská činnost už dávno je v národních vládách, vyšla iniciativa k této věci. Věřím, že všichni poslanci si velmi dobře uvědomují, oč v tomto jde, a podle toho také budou hlasovat. Je to velice ve prospěch hospodářské reformy.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Také věřím, že si poslanci uvědomí, o co všechno jde při tomto návrhu, a budou tak hlasovat.

Naše hlasovací zařízení je už v pořádku. Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Ve Sněmovně národů, v české části je přítomno šedesát poslanců, ve slovenské části padesát dva a ve Sněmovně lidu sto deset poslanců. Sněmovny jsou tedy usnášeníschopné. Hlasujeme opět veřejně a obě sněmovny dohromady.

Kdo souhlasí s návrhem zákona (tisk 101) ve znění usnesení č. 113, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 13.16

(SN-ČR 45, SN-SR 37, SL 81) Děkuji.

Kdo je proti, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko?

(SN-ČR 4, SN-SR 8, SL 5) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN-ČR 12, SN-SR 8, SL 24) Děkuji.

Z šedesáti jedna poslanců přítomných ve Sněmovně národů zvolených v České republice bylo čtyřicet pět pro, čtyři proti, dvanáct se zdrželo a nikdo neignoroval. Z padesáti tří poslanců zvolených ve Sněmovně národů ve slovenské části bylo třicet sedm pro, osm proti, osm se zdrželo a nikdo neignoroval. Ve Sněmovně lidu ze sto jedenácti poslanců bylo osmdesát jedna pro, pět proti, dvacet čtyři se zdrželo, jeden poslanec hlasování ignoroval.

Vzhledem k tomu, že ve Sněmovně národů, ve slovenské části, návrh nezískal potřebnou podporu třiceti osmi hlasů, návrh nebyl přijat.

Nyní prosím poslance Zemana, zda chce znovu přednést, anebo svěří zpravodajům tuto povinnost, abychom mohli hlasovat o usnesení. Který ze zpravodajů přednese návrh? Prosím.

Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský: Prosím, aby ma pán poslanec Zeman pozorne sledoval. Ako sám uviedol, výbory finančné a rozpočtové Snemovne ľudu a Snemovne národov prijali uznesenie v rámci ktorého žiadajú od vlády ČSFR predloženie analýzy možných dopadov zákona č. 328/1991 Zb., v podmienkach transformačného obdobia. Po druhé: Predloženie komplexného návrhu riešenia situácie, predovšetkým návrh novely zákona č. 328 riadené konkurzy; b) zavedenie inštitútu rozhodcov hlavne pre prípady vyrovnania (pripraviť príslušnú úpravu Občianskeho a súdneho poriadku; c) návrh novely ďalších ekonomických zákonov s cieľom urýchliť privatizačný proces (uľahčenie vstupu zahraničného kapitálu a podpory bankovníctva).

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pan poslanec Zeman s technickou.

Poslanec SL M. Zeman: Pane zpravodaji, dělá mi občas potíže halda papírů, která se mi vrší na psacím stole, a nedivím se tedy, že to dělá též potíže i vám na vašem stole. Chtěl bych vás upozornit, že patrně citujete jiné usnesení jiných výborů.

Mám před sebou jednak usnesení č. 23 výborů finančních a rozpočtových, kde vás upozorňuji na bod 2 a), b), což je zcela jiný text, než jste nyní četl. Abych vám usnadnil situaci, přepsal jsem v podstatě toto usnesení do cáru papíru, který jsem vám rukou, leč čitelně psaný, odevzdal krátce po skončení svého vystoupení.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: My jsme to dostali přepsané, takže to bude snazší.

Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský: Ospravedlňujem sa pánovi poslancovi Zemanovi. Pán poslanec Zeman predkladal takýto návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia:

1. Federálne zhromaždenie žiada vládu ČSFR, aby do 30. 11. 1992 predložila Federálnemu zhromaždeniu konkrétny program riešenia platobnej neschopnosti veľkých podnikov.

2. Federálne zhromaždenie žiada vládu ČSFR, aby prostredníctvom Federálneho ministerstva kontroly zabezpečila kontrolu účinnosti doterajších opatrení na zníženie platobnej neschopnosti štátnych podnikov (vzájomné započítavanie pohľadávok, prevod úverov na trvalo sa obracajúce zásoby do konsolidačnej banky, oddlženie) a odovzdala Federálnemu zhromaždeniu správu o výsledkoch tejto kontroly do 30. 11. 1992.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Souhlasí pan poslanec Zeman s tím, co bylo přečteno? Ještě pan poslanec Zeman.

Poslanec SL M. Zeman: Ano, velice děkuji za správné přečtení a navrhuji, abychom hlasovali o obou dvou těchto bodech samostatně.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dobře, budeme hlasovat o textu:

"Federální shromáždění žádá vládu ČSFR, aby do 30. 11. 1992 předložila Federálnímu shromáždění konkrétní program řešení platební neschopnosti velkých podniků."

Je to tak, pane poslanče? Budeme tedy hlasovat. Pro přijetí usnesení stačí nadpoloviční většina přítomných poslanců. Žádám poslance, kteří jsou pro tento návrh usnesení, nechť zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 13.22

(SN 57, SL 67)

Kdo je proti?

(SN 18, SL 11)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 30, SL 31) Děkuji.

Ze sto devíti poslanců přítomných ve Sněmovně národů bylo padesát sedm poslanců pro, osmnáct proti, třicet se zdrželo hlasování a čtyři ignorovali. Ze sto jedenácti poslanců ve Sněmovně lidu bylo šedesát sedm pro, jedenáct proti, třicet jedna se zdrželo a dva poslanci ignorovali. Tento návrh byl přijat.

Nyní budeme hlasovat o druhé části návrhu na usnesení Federálního shromáždění, podaného poslancem Zemanem:

"Federální shromáždění žádá vládu ČSFR, aby prostřednictvím federálního ministerstva kontroly zajistila kontrolu účinnosti dosavadních opatření na snížení platební neschopnosti státních podniků (vzájemné započtení pohledávek, převod úvěrů TOZ do Konsolidační banky, oddlužení) a podala Federálnímu shromáždění zprávu o výsledcích této kontroly do 30. 11. 1992."

Budeme opět hlasovat prostou většinou, obě sněmovny společně. Ptám se poslanců, kdo je pro návrh přečtený a navržený poslancem Zemanem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP