Pátek 9. října 1992

Hlasování: 13.23

(SN 51, SL 61)

Kdo je proti?

(SN 22, SL 16)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 40, SL 34) Děkuji.

Ze sto třinácti poslanců ve Sněmovně národů padesát jedna bylo pro, dvacet dva bylo proti, čtyřicet se zdrželo, nikdo neignoroval. Ze sto jedenácti poslanců Sněmovny lidu šedesát jedna pro, šestnáct proti, třicet čtyři se zdrželo a opět nikdo neignoroval. Tato druhá část usnesení nebyla přijata ve Sněmovně národů, tedy toto usnesení přijato nebylo. Poslanec Jedinák s faktickou poznámkou.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, stručnou poznámku. Mám dva procedurální návrhy drobného charakteru. Federální vláda nám měla předložit do konce měsíce září programové prohlášení, tedy dodatek původního programového prohlášení. Federální vláda, ano, svoji povinnost a slib, který tady předložila ústy pana premiéra Stráského, splnila. Je na nás, na parlamentu, abychom toto programové prohlášení vlády projednali. V této chvíli chci navrhnout, aby schůze nebyla ukončena, aby byla přerušena pouze, a v nejbližším možném termínu aby schůze pokračovala s bodem tisku 119 - programové prohlášení vlády.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já se obávám, že tento návrh asi bude těžko realizovatelný. Protože teprve výbory o tomto bodu vůbec budou jednat, takže nevím, kdy bychom mohli svolat schůzi. Ale je to ještě věc, kterou musí udělat předsednictvo, které by se k tomu mělo sejít. Takže tak by asi měl znít návrh.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, já myslím, že výbory by mohly jednat, musí jednat předtím, než o této otázce bude jednat plénum.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Takže navrhujete zařadit jako zvláštní bod 4. společné schůze programové prohlášení vlády. Je to tak? Jistě, o tom můžeme hlasovat. Ještě poslanec Benda.

Místopředseda FS V. Benda: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, já jen pro pořádek upozorňuji, že jednací řád nám velí, abychom tehdy, jestliže hlasujeme o jednotlivých bodech návrhu samostatně a nejsou všechny schváleny, abychom ještě hlasovali o návrhu jako o celku. Čili pokud jde o usnesení, které navrhl pan poslanec Zeman, měli bychom o bodu 1 ještě jednou hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Poslanec Zeman s faktickou poznámkou chce odpovědět.

Poslanec SL M. Zeman: Vážení kolegové, obávám se, že předseda Sněmovny lidu opět projevil svůj svérázný výklad jednacího řádu. Byl jsem to já, který navrhl, aby se hlasovalo po bodech. Tak jako při každém usnesení je zcela jasné, že je přijat pouze ten bod usnesení, který byl schválen.

A nevidím naprosto žádný důvod pro duplicitní hlasování.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já jsem to také tak chápal. Je pravda, že v jednacím řádu stojí, že pokud se hlasuje o jednotlivých částech zvlášť, že potom se hlasuje ještě o usnesení jako o celku. To má pan kolega Benda naprostou pravdu, ale duplicitní hlasování v této věci jsem považoval téměř za zbytečné, leč dopustil jsem se já prohřešku proti jednacímu řádu. Výklad doktora Bendy byl naprosto přesný. Já to beru jako napomenutí sama sebe. Slyším hlasy, že toto opomenutí mám napravit tím, že budeme hlasovat o usnesení poslance Zemana jako o celku. Technickou kolega Stank.

Místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie! Myslím, že v tomto prípade neprichádza do úvahy, aby sme hlasovali o tom, o čom sme už hlasovali, ešte raz. Pýtam sa, ktoré hlasovanie by potom platilo. Pokiaľ poslanec Zeman rozdelil svoje uznesenie na dve časti, jednu sme prijali a druhú nie, to znamená, že tá jedna platí a druhá nebola prijatá. Samozrejme, je niečo iné, ak sa zákon rozdelí na jednotlivé časti, jedna časť je prijatá, druhá nie je prijatá. Potom sa hlasuje o tých prijatých zvlášť. To má, samozrejme, iný význam. Tak je to myslené v zákone o Rokovacom poriadku. V danom prípade by sme hlasovali dvakrát o jednej veci a to považujem za neprípustné a v rozpore s Rokovacím poriadkom. Podľa mojej mienky je uznesenie platné.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já se nedomnívám, že bychom měli vyjadřovat své mínění. Budeme citovat z jednacího řádu, myslím, že to bude asi přesnější. Malý moment prosím.

Cituji § 27 odst. 2: "Každý poslanec může navrhnout, aby se o jednotlivých částech návrhu hlasovalo samostatně. O návrhu sněmovna rozhodne bez rozpravy. Nedojde-li při takovém hlasování ke schválení všech částí návrhu, je nutno hlasovat o nich ještě jako o celku."

Domnívám se, že tady už není co dál vysvětlovat. Poslanec Kostya, mám pocit, že chce něco vysvětlit.

Ta část se jmenuje, pane kolego, "Hlasování ve schůzích sněmoven", nikoliv "Hlasování o zákonech".

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, domnívám se, že smyslem hlasování o celku je, aby podle průběhu hlasování o jednotlivých částech a vypadnutí některých celých článků, odstavců atd. se potom neschválilo něco, co není kompaktní jako zákon. Ale jednotlivé body usnesení, které nemají na sebe vůbec žádnou logickou vazbu - není důvod, proč by se hlasovalo znova. Dokonce bych řekl, kdyby to bylo několik schválených bodů, tak by možná námitka pana Bendy byla korektní, ale jestliže jsme schválili jen jeden jediný bod právoplatně a demokraticky, má pravdu pan místopředseda Stank, že nemůžeme provádět dvojí hlasování, protože tímto hlasováním bychom rušili původní hlasování, které bylo provedeno řádně.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, asi se zbytečně zdržujeme, zákon o jednacím řádu v této věci je naprosto jasný. Nechám hlasovat o návrhu usnesení poslance Zemana jako o celku. Ještě faktická poznámka poslanec Spilka a pak poslanec Stank.

Poslanec SL P. Spilka: Myslím, že to ustanovení je tam proto, že se může stát ten případ, že já třeba chci schválit celé usnesení. Hlasování je ovšem rozděleno na dvě poloviny, já hlasuji pro první polovinu a ta projde. Hlasuji i pro druhou polovinu, která neprojde, ale ta půlka, která prošla, se mi už nelíbí. Čili je vždycky nutné hlasovat znovu o celku.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane kolego, nevedeme rozpravu, děkuji za názor. Poslanec Stank se ještě hlásil.

Místopředseda FS J. Stank: Chcel by som ten názor, ktorý som tu vyjadril predtým, podložiť mnohými hlasovaniami o uznesení, nie o zákone, mnohými hlasovaniami o uznesení v predchádzajúcom VI. volebnom období. Mnohí si pamätáte, vážení kolegovia, ktorí ste tu boli v predchádzajúcom parlamente, že sme napríklad prijímali uznesenie povedzme ku štátnemu rozpočtu alebo k nejakej správe vlády o plnení štátneho rozpočtu. Tam bolo navrhnuté "berie na vedomie" a potom ešte ďalšie a ďalšie body. Odhlasovali sme obyčajne "berie na vedomie" a ďalšie body sme neodhlasovali a "berie na vedomie" sme už po druhýkrát neodhlasovali, pretože to zostalo ako jediná časť uznesenia, ktorá bola prijatá. Keby boli zostali ďalšie časti, tak platia aj tie.

Teda nemôžeme aplikovať to, čo platí o zákone, tak ako to vysvetlil kolega Kostya. To sú dôvody, prečo je to tam uvedené, v tomto prípade v uznesení, ktoré bolo rozdelené na dve polovice. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Poslanec Kádner se hlásil s technickou, pak poslanec Zeman a Padevět.

Poslanec SN T. Kádner: Velice si vážím jak pana poslance Stanka, tak pana poslance Kostyi. Nicméně, přátelé, uvědomme si, že naše dojmy jsou jedna věc, zákon je druhá věc. Nebudeme polemizovat o tom, jak se to tady dělalo v šestém volebním období, ale § 26 odst. 2 hovoří jednoznačně. Pardon, § 27 odst. 2 hovoří zcela jednoznačně a zakládá povinnost. To je zákon. Tudíž naše názory v tomto případě jsou naprosto irelevantní.

Poslanec SL M. Zeman: Vážení kolegové, nezbývá mi než apelovat na obyčejný smysl pro fair play, o němž se domnívám, že z této sněmovny tak docela nevymizel. Poslanci sociální demokracie, kteří mají nyní předsednictvo a kteří se domnívali, že hlasování skončilo, odešli. A tím se samozřejmě změnilo složení ve sněmovně. Omlouvám se, že podezírám kolegu Bendu z úmyslů, které možná nemusejí být prohlášeny za zcela čisté, ale pokud si i on tohoto faktu povšiml a došel k názoru, že touto změnou struktury ... (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, to není faktická poznámka.) Čili chci jen upozornit na ten stav v momentální změně struktury parlamentu. Nepokládám to za zcela fair.

Poslanec SN M. Padevět: Vážení kolegové, protože se tady často vracíme k tomu, že v šestém volebním období bylo něco už zažitého a něco dohodnutého, chtěl bych připomenout, že mezi šestým a sedmým volebním obdobím byly volby. A že to, co jste si tady domluvili vy, kteří jste tu i v sedmém volebním období, bychom měli potvrdit i my. Není to totiž poprvé, kdy se dostáváme do rozporu mezi jednacím řádem a zvykem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prohlásil jsem, že nechám hlasovat, takže mi připadá, že tato poznámka nebyla zcela namístě. Nevidím už další technické poznámky. Budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak ho přednesl poslanec Zeman s tím, že přijata byla pouze jeho část pod číslicí 1.

Žádám poslance, kteří jsou pro návrh usnesení tak, jak byl přednesen, ať hlasují zdvižením ruky a stisknutím tlačítka.

Hlasování: 13.36

(SN 41, SL 63)

Kdo je proti?

(SN 22, SL 17)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 34, SL 27)

Z devadesáti devíti poslanců Sněmovny národů bylo čtyřicet jedna pro, dvacet dva proti, třicet čtyři se zdrželo a dva poslanci ignorovali. Ze sto sedmi poslanců Sněmovny lidu bylo šedesát tři pro, sedmnáct proti, dvacet sedm se zdrželo a nikdo neignoroval. Usnesení nebylo přijato.

Dalším návrhem na usnesení byl návrh poslance Valenčíka. Dovolím si jej přečíst pro urychlení, jestli pan poslanec souhlasí. (Poslanec SL R. Valenčík: Ano.) Děkuji. Přednesl tento návrh na usnesení FS:

"FS požaduje, aby federální vláda do 17. 11. 1992 iniciovala a zabezpečila uskutečnění reprezentativního odborného posouzení průběhu ekonomické reformy, současné ekonomické situace a východisek z obtíží při realizaci ekonomické reformy, se zvláštním zřetelem k problémům platební neschopnosti."

Citoval jsem přesně, pane poslanče? (Poslanec SL R. Valenčík: Ano.) Můžeme hlasovat. Obě sněmovny jsou usnášeníschopné, budeme hlasovat společně.

Prosím poslance, kteří jsou pro návrh usnesení, tak jak jej přednesl poslanec Valenčík, ať hlasují zdvižením ruky a stisknutím tlačítka.

Hlasování: 13.37

(SN 23, SL 37)

Kdo je proti?

(SN 38, SL 38)

Kdo se zdržel hlasování

(SN 36, SL 27)

Ze sto poslanců ve Sněmovně národů dvacet tři pro, třicet osm proti, třicet šest se zdrželo, tři poslanci ignorovali. Ze sto pěti poslanců Sněmovny lidu třicet sedm pro, třicet osm proti, dvacet sedm se zdrželo a tři poslanci ignorovali. Návrh nebyl přijat.

Třetím a posledním návrhem na usnesení k návrhu zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání byl návrh poslance Kondelíka. Pane poslanče, máte teď faktickou poznámku.

Poslanec SL F. Kondelík: Pane předsedající, žádám hlasování o každém bodě zvlášť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Jistě, to je vaše právo. Budu tedy číst jednotlivé body a budeme o nich hlasovat. Nebo si přejete, abych přečetl celé usnesení a pak jednotlivé body? Celý návrh a pak jednotlivé body:

"Klub poslanců LSU ve Federálním shromáždění žádá federální vládu, aby vypracovala

1. Konkrétní návrh na řešení druhotné platební neschopnosti.

2. Jasný agrární program respektující specifika republik, který bude potvrzen sdružením vlastníků půdy, agrárními komorami a Rolnickým družstevním svazem.

3. Zastavit přímou i nepřímou - úmyslnou dekapitalizaci československého zemědělství a tím zabránit budoucím křivdám na vlastnících půdy a zemědělského majetku, na soukromých zemědělcích a nově vzniklých společnostech dle obchodního zákoníku.

4. Navrátit právnickým a fyzickým osobám znárodněný majetek dosud nezprivatizovaný v bývalé podobě hospodářských družstev, mlékáren, kampeliček apod., a tímto opatřením zvýšit efektivnost nově vzniklých transformovaných subjektů.

5. Zavést konkrétní celní ochranu po dobu transformace a několik let po ní pro vytvoření dobré výchozí základny a stabilizace nově vzniklých subjektů."

Faktická poznámka - poslanec Richter.

Poslanec SL M. Richter: Domnívám se, že o tomto návrhu nemůžeme hlasovat, neboť si myslím, že Federální shromáždění se nemůže plést do záležitostí klubu LSU. Je to jeho vnitřní záležitost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Nemáte pravdu pane kolego. Návrh navrhl pan kolega Kondelík za klub LSU. Je pravda, že uvozovací věta je asi velmi nevhodná: "Klub poslanců LSU ve Federálním shromáždění žádá vládu ...." - to není vhodné. Místo toho tam musí být: "Federální shromáždění žádá vládu ..." Souhlasíte s tím?

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Lacina.

Poslanec SL J. Lacina: Chtěl bych poznamenat, že tato žádost je irelevantní vzhledem k tomu, že většina těchto kompetencí je ...

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Jistě pane poslanče, víme, že federální vláda nemá v zemědělství žádné možnosti ingerence.

Budeme hlasovat o jednotlivých bodech, jak bylo navrženo usnesení poslancem Kondelíkem:

"Federální shromáždění žádá federální vládu, aby vypracovala 1. Konkrétní návrh na řešení druhotné platební neschopnosti." O tomto návrhu nechávám hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 13.41

(SN 23, SL 38)

Kdo je proti?

(SN 28, SL 24)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 47, SL 22)

Konstatuji, že ze sto pěti poslanců Sněmovny národů bylo dvacet tři pro, dvacet osm proti, čtyřicet sedm se zdrželo a sedm ignorovalo. Z devadesáti osmi poslanců Sněmovny lidu bylo třicet osm pro, dvacet čtyři proti, dvacet dva se zdrželo, čtrnáct ignorovalo. Tento návrh nebyl přijat.

Dalším návrhem je opět návrh poslance Kondelíka pod bodem 2: "Federální shromáždění žádá federální vládu, aby vypracovala jasný agrární program respektující specifika republik, který bude potvrzen sdružením vlastníků půdy, agrárními komorami a Rolnickým družstevním svazem."

O tomto návrhu opět nechám hlasovat, neboť sněmovny jsou usnášeníschopné.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! Hlasování: 13.42

(SN 24, SL 23)

Kdo je proti?

(SN 36, SL 11)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 40, SL 27)

Konstatuji, že ze sto sedmi poslanců ve Sněmovně národů bylo dvacet čtyři pro, třicet šest proti, čtyřicet se zdrželo, sedm ignorovalo. Z devadesáti osmi přítomných poslanců Sněmovny lidu bylo dvacet tři pro, jedenáct proti, dvacet sedm se zdrželo a třicet sedm ignorovalo. Ani tento návrh nebyl přijat.

Třetí bod zní: "Zastavit přímou i nepřímou - úmyslnou dekapitalizaci československého zemědělství, a tím zabránit budoucím křivdám na vlastnících půdy a zemědělského majetku na soukromých zemědělcích a nově vzniklých společnostech podle obchodního zákoníku."

Obě sněmovny jsou usnášeníschopné, nechám tedy o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 13.43

(SN 19, SL 33)

Kdo je proti?

(SN 31, SL 21)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 44, SL 19)

Konstatuji, že ze sto pěti poslanců Sněmovny národů bylo devatenáct pro, třicet jedna proti, čtyřicet čtyři se zdrželo, jedenáct ignorovalo. Ze sto jedna poslanců Sněmovny lidu bylo třicet tři pro, dvacet jedna proti, devatenáct se zdrželo a dvacet osm ignorovalo. Ani tento návrh nebyl přijat.

Přečtu čtvrtou část návrhu poslance Kondelíka: "Navrátit právnickým a fyzickým osobám znárodněný majetek dosud nezprivatizovaný v bývalé podobě hospodářských družstev, mlékáren, kampeliček apod., a tímto opatřením zvýšit efektivnost nově vzniklých transformovaných subjektů."

Sněmovny jsou usnášeníschopné, ve Sněmovně národů je přítomno sto čtyři poslanců, ve Sněmovně lidu sto dva poslanci, můžeme tedy hlasovat o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! Hlasování: 13.45

(SN 23, SL 31)

Kdo je proti?

(SN 15, SL 11)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 58, SL 30)

Konstatuji, že ze sto čtyř poslanců Sněmovny národů bylo dvacet tři pro, patnáct proti, padesát osm se zdrželo, osm ignorovalo. Ze sto dvou poslanců Sněmovny lidu bylo třicet jedna pro, jedenáct proti, třicet se zdrželo a třicet poslanců ignorovalo. Ani tento návrh nebyl přijat.

Posledním bodem návrhu, který přednesl pan poslanec Kondelík za klub LSU, je: "Zavést konkrétní celní ochranu po dobu transformace a několik let po ní pro vytvoření dobré výchozí základny a stabilizace nově vzniklých subjektů."

Sněmovny jsou usnášeníschopné, můžeme hlasovat.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 13.46

(SN 27, SL 36)

Kdo je proti?

(SN 26, SL 22)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 47, SL 25)

Konstatuji, že ze sto pěti poslanců Sněmovny národů bylo dvacet sedm pro, dvacet šest proti, čtyřicet sedm se zdrželo, pět ignorovalo. Ze sto pěti poslanců Sněmovny lidu třicet šest pro, dvacet dva proti, dvacet pět se zdrželo, dvacet dva ignorovalo. Ani jeden z návrhů nebyl přijat.

Domnívám se, že bych měl nechat hlasovat o návrhu usnesení jako o celku. Pan poslanec Pleva má zřejmě jiný názor.

Poslanec SL P. Pleva: Já se ale domnívám, že jsme nepřijali ani jeden návrh, takže budeme hlasovat o celku - o tom, co tam zbylo, ale tam nezbylo nic. Takže nevím, o čem budeme hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Samozřejmě jsme se dostali do trochu patové situace. A zrovna od pana poslance Plevy jsem tuto poznámku nečekal. Od toho je tady pan poslanec Zeman.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP