Středa 4. listopadu 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dámy a pánové, žádám vás ještě jednou, abyste zaujali svá místa. Pan poslanec Dostál, pan poslanec Švec a další. Bylo by velmi vhodné již ukončit rozpravy a přistoupit k hlasování. Děkuji.

Obě sněmovny jsou usnášeníschopné. Budeme tedy hlasovat o návrhu zákona o zrušení FBIS a vyrovnání majetkových a jiných nároků, tisk 106, ve znění návrhu usnesení výborů branně bezpečnostních tak, jak je uvedeno v tisku 130. Hlasujeme opět samozřejmě se zákazem majorizace. Obě sněmovny jsou usnášeníschopné i ve svých jednotlivých částech.

Prosím nyní ty poslance, kteří jsou pro návrh zákona tak, jak zde byl předložen, včetně pozměňovacích návrhů, které byly přijaty, aby zvedli ruku a stiskli tlačítko.

Hlasování: 15.40

(SN-ČR 19, SN-SR 2, SL 69)

Kdo je proti?

(SN-ČR 12, SN-SR 8, SL 11)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 27, SN-SR 42, SL 29)

Děkuji. Z 59 poslanců přítomných v české části Sněmovny národů bylo devatenáct pro, dvanáct proti, dvacet sedm se zdrželo hlasování a jeden poslanec ignoroval. Z 52 poslanců Sněmovny národů ve slovenské části dva poslanci pro, osm proti, čtyřicet dva se zdrželo, nikdo neignoroval. Ze 110 poslanců Sněmovny lidu šedesát devět pro, jedenáct proti, dvacet devět se zdrželo a jeden poslanec ignoroval.

Došlo tedy k tomu, že ve Sněmovně národů tento návrh nebyl přijat. Byl přijat pouze ve Sněmovně lidu.

Po dohodě s předsednictvy sněmoven FS navrhuji postupovat podle § 31 b) jednacího řádu, to znamená zahájit dohodovací řízení. Po poradě s předsednictvy obou sněmoven zároveň navrhuji, aby byl vytvořen dohodovací výbor o osmi členech s tím, že bych požádal předsedy výborů hospodářských a výborů branně bezpečnostních, kterých se to bezprostředně dotýká, aby navrhli po čtyřech zástupcích do tohoto výboru.

Budeme hlasovat o tom, zda tento postup sněmovny schvalují, a mezitím bych prosil, kdyby si předsedové těchto výborů připravili návrhy, které bychom potom odsouhlasili, jmenovité návrhy.

K tomuto hlasování stačí prostá většina poslanců.

Budeme tedy hlasovat o postupu. Navrhuji postup podle § 31 b) jednacího řádu, tedy zahájit dohodovací řízení.

Prosím poslance, kteří jsou pro tento postup, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 15.43

(SN 75, SL 75)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 35, SL 32)

Děkuji vám. Ze 113 poslanců ve Sněmovně národů bylo sedmdesát pět pro, nikdo proti, třicet pět se zdrželo, tři ignorovali. Ze 112 poslanců ve Sněmovně lidu sedmdesát pět pro, nikdo proti, třicet dva se zdrželo, pět poslanců hlasování ignorovalo. Návrh tedy byl přijat.

Protože jsme souhlasným usnesením přijali návrh na dohodovací řízení, žádám nyní předsedy těchto výborů, zda jsou schopni nám předložit jmenný návrh na sestavení tohoto výboru. Zatím nevidím. Doufám, že to budeme moci udělat tak, aby se ještě dnes dohodovací výbor mohl sejít a rokovat v této věci.

Připomínám jenom, že složení musí být takové, aby byli zastoupeni ve Sněmovně národů stejným počtem poslanci zvolení v České republice, stejně jako poslanci zvolení ve Slovenské republice.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 86, SL č. 114, SN č. 110)

Poprosím vás, vážené kolegyně a kolegové, abyste ještě setrvali na svých místech. Všechna podstatná oznámení, která jsem měl, jsem vám sdělil. Doposud nedošlo stanovisko federální vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o převodu majetku.

Teď jsem upozorněn, že toto stanovisko federální vlády došlo a bylo předáno zpravodajům, ale je otázka, jestli bychom mohli ještě dnes tento návrh projednat. Bylo by to velmi účelné, protože bychom měli zítra víc času na projednání Programového prohlášení vlády, lépe řečeno dodatku k tomuto Programovému prohlášení. Žádám pana poslance Borovičku, jako zástupce navrhovatele, zda by mohl zjistit stav, který je.

Děkuji zpravodajům k zákonu o zrušení FBIS, děkuji paní poslankyni Petrové jako zástupkyni navrhovatelů. Prosím pana poslance Borovičku, jestli by nás mohl informovat o stavu věcí k novele zákona č. 92.

Mám ještě jedno oznámení. Je zde už návrh na jednoho člena dohodovacího výboru. Byl bych rád, pane poslanče Voleníku, kdybyste tento návrh sdělil předsedům výboru, které jsme pověřili sestavením dohodovacího výboru. To znamená například panu poslanci Cuhrovi, který je přítomen. Děkuji vám.

Ještě jednou připomínám, že Komise pro lidská práva a humanitární otázky se sejde zítra, tj. 5. 11. v 8.30 hodin v místnosti č. 209. Na programu bude mít setkání s matkami z bývalé Jugoslávie.

Prosím pány poslance, aby neodcházeli. Porada příslušných výborů se chýlí ke konci. Potřebujeme jmenný seznam členů dohodovacího výboru. Byl bych rád, abyste vydrželi na místech, abychom mohli dohodovací výbor sestavit, aby zahájil svou činnost ještě dnes.

Zástupce navrhovatele pan poslanec Borovička sdělil, že je možno projednávat návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o převodu majetku státu na jiné osoby, tedy tisky 116, 128 a 129.

Prosím ostatní kolegy, kteří se nazabývají sestavováním dohodovacího výboru, aby se usadili na svých místech, budeme jednat o tomto bodu, abychom ho mohli ukončit.

Prosím pana poslance Borovičku za iniciativní skupinu poslanců FS, aby návrh zdůvodnil.

Bod programu 9: Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116) a návrhy výborů ústavně-právních SL a SN (tisky 128 a 129)

Poslanec SL M. Borovička: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení kolegové poslanci, dovolte, abych vás seznámil s návrhem hospodářských výborů tohoto Federálního shromáždění, které předložily návrh novely zákona č. 92/1991 Sb. ve znění zákona č. 92/1992 Sb.

Předložený návrh, obsažený v tisku 116, vychází z úpravy několika základních bodů.

Ten první z nich, který tam byl zařazen, který je vyznačen bodem 1., se týká § 3 a byl při projednávání v dalších výborech a při jednání před tímto projednáváním shledán velmi problémovým, a zřejmě dojde k nedoporučení přijetí tohoto paragrafu.

Ovšem ostatní změny, které je potřeba v tomto zákoně novelizovat, jsou - abych tak řekl - technicky v pořádku, nejsou rozporové, a rád bych, kdyby byly přijaty. Důvody pro to jsou především v tom, že při privatizaci podle zákona č. 92 dochází k pohybu obrovského majetku, majetku, který je několikanásobně větší, než jsou například roční národní důchody. A tento majetek je třeba ošetřit, zákonem ošetřit tak, aby zde nevznikaly některé problémy, na které pak je poukazováno jako na problémy praní nečistých peněz apod. Proto bych prosil zvláště, aby ti poslanci, kteří zde často vystupují s těmito kritikami, se pozorně podívali na novelu tak, jak je napsána.

V první řadě - když vezmu po řadě jednotlivé bloky - je zde návrh na změnu kupónové privatizace v její druhé vlně tak, aby byla rozdělena na jednotlivé republiky. To se týká právě § 23 odstavce prvního, druhého a třetího, § 24, 25 - všech odstavců, vypuštění § 26 a § 46 článku 2.

Dále pak je změna v § 45, kde byly zatím vyňaty rozpočtové a příspěvkové organizace z režimu blokačního působení § 45 tohoto zákona. Je to právě na základě zkušeností, které jsou v tomto směru ne velmi dobré, kdy docházelo k únikům tohoto majetku bez dozoru orgánů republik.

Ještě bych rád upozornil na jedno - nevycházejme jen z tisku 116, vycházejme i z tisku 128 tak, jak byl vyprodukován nebo generován gesčním výborem - to byl ústavně-právní výbor, kde došlo k některým změnám a kde došlo k textovému zpřesnění. Na tomto výboru také byla zařazena novela § 15, což se týká onoho nedávno v novinách diskutovaného problému ručení majetkem Fondu za závazky privatizovaných subjektů.

Vzhledem k tomu, že v ústavně-právních výborech byl tento návrh přijat pouze Sněmovnou lidu, Sněmovna národů jej nepřijala; ten důvod byl právě v § 3 této novely. A vzhledem k tomu, že jej nepřijala poměrem sedmi hlasů k sedmi hlasům, a také s ohledem na nepřítomnost řady poslanců, přesto doporučuji za navrhovatele, aby bylo hlasováno o novele ve znění tisku 128, respektive ve znění pozměňovacích návrhů, které nám předložila federální vláda. Tolik úvodem.

Jen bych vás chtěl ještě poprosit, abyste v tomto hlasování byli velmi citliví. Jsme zde celkem čtyři bývalí předsedové privatizačních komisí - bohužel s jedním negativním zjištěním vůči tomuto federálnímu sboru.

Když se zde kdysi přijímala novela zákona č 427, byla přijata tak pozdě, že nezasáhla svou účinností již to, co zasáhnout měla. Proto je tedy vyvíjen tlak na to, aby tento zákon byl přijat co nejdříve. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Borovičkovi.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, nastal jeden problém, že totiž už přicházejí členové federální vlády a oznámili nám, že vzhledem k tomu, že přerušili své jednání a mají program tak rozsáhlý, že by chtěli zasedat ještě v pátek, těžko můžeme přesunout výbory na pátek, a budeme asi muset dnes naše jednání o této věci přerušit, věnovat se výborům tak, jak byly oznámeny, a pokračovat v této věci zítra.

Byl bych ještě velmi rád, kdyby svá úvodní slova přednesli oba zpravodajové - jak pan poslanec Kádner za Sněmovnu národů, tak pan poslanec Karaba za Sněmovnu lidu. Pak bychom zvolili dohodovací výbor a jednání bychom přerušili do zítřka, aby se výbory mohly dnes setkat a projednat návrhy vládní.

Který z vás, pánové, se ujme slova jako první? Pan poslanec Karaba.

Ještě promiňte, pane poslanče, chtěl bych jen sdělit, že stále ještě nemám návrhy jmen od hospodářského výboru do dohodovacího výboru.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Společný zpravodaj výborů SL K. Karaba: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia! Predkladám vám spravodajskú správu k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení zákona č. 92/1992 Zb., tlač 116, (je to návrh výborov hospodárskych SĽ a SN) a tlač 128, kde je návrh výboru ústavno-právneho SĽ.

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je:

1. Zaistiť, aby kupónová privatizácia prebiehala v Českej republike a Slovenskej republike samostatne, teda oddelene a nezávisle.

2. Sprísniť hospodárenie s majetkom štátu v rozpočtových a príspevkových organizáciách.

Pripomienky boli rázu technického - tie sú také, že to nemení podstatu novely. Ďalej boli pripomienky rázu legislatívneho, ktoré predkladám.

V Slovenskej národnej rade sa tlačou č. 116 zaoberali výbory hospodársky, národohospodársky a ústavno-právny. Ústavno-právny výbor nesúhlasí s návrhom novely, zakiaľ národohospodársky súhlasí s pripomienkami, z ktorých najzávažnejšie boli akceptované a prijaté.

Vo Federálnom zhromaždení bola tlač 116 pridelená na prerokovanie výborom finančným a rozpočtovým, ktoré s drobnými pripomienkami s návrhom súhlasia.

Výbor ústavno-právny SĽ prerokoval 21. a 22. októbra 1992 na spoločnej schôdzi s výborom ústavno-právnym SN v zmysle § 39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia, uvedený návrh zákona a po zvážení stanovísk ČNR a SNR ho navrhujú schváliť.

Ja ako spravodajca výboru ústavno-právneho SĽ doporučujem novelu zákona schváliť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Karabovi. Nyní prosím poslance Kádnera, společného zpravodaje výborů SN, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN T. Kádner: Pane předsedající, dámy a pánové, budu hovořit velmi krátce, abychom se nezdržovali. Seznámil bych vás se stanovisky výborů ČNR, které projednávaly navrhovaný zákon, a se stanoviskem federální vlády a na závěr se stanoviskem ústavně-právního výboru SN.

V České národní radě projednávalo navrhovaný zákon pět výborů: ústavně-právní výbor, petiční a pro lidská práva a národnosti, zemědělský výbor, hospodářský výbor a rozpočtový výbor. Všechny výbory s výjimkou zemědělského výboru vzaly navrhovaný zákon na vědomí. Zemědělský výbor navrhl vypuštění § 3 z navrhovaného zákona.

V ústavně-právním výboru ve FS při projednávání uvedeného zákona se právě tento paragraf stal poněkud kontroverzní. Domnívám se, že z toho důvodu nedošlo právě ve Sněmovně národů ke schválení tohoho zákona v poměru 7:7. Dá se tedy předpokládat, že pokud bude § 3 vypuštěn, bude tento zákon průchozí, a já bych ho v tomto případě sám za sebe s touto změnou doporučoval.

Dále bych doporučil, aby za základ projednávání byl vzat tisk zmíněný mým kolegou z ústavně-právního výboru Sněmovny lidu, tj. tisk 128, ve kterém jsou zapracovány v podstatě všechny připomínky, které vzešly z projednávání jak výborů národních rad, tak z výborů FS.

Na závěr bych vás ještě seznámil se stanoviskem federální vlády, na které jsme čekali. Federální vláda nedoporučuje přijetí tohoto zákona, protože ho považuje za nadbytečný, nicméně já sám i s kolegou zpravodajem se domníváme, že tento zákon je užitečný, a že proto by měl být přijat.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Kádnerovi. Nyní budeme volit dohodovací výbor. Už jsem dostal jak od předsedy výboru branného a bezpečnostního, tak od předsedů výborů hospodářských návrhy. Děkuji pánům zpravodajům. Pro tuto chvíli musíme přerušit jednání o tomto bodu. Prosím zejména poslance české části Sněmovny národů, aby se dostavili do jednacího sálu, abychom mohli zvolit dohodovací výbor. Pan poslanec Dostál mi napovídá, že zejména poslanci ODS tu chybí, což rád tlumočím přes mikrofon. Prosím tedy poslance ODS ze Sněmovny národů, aby se dostavili, abychom mohli hlasovat, protože stále ještě nejsme v této části usnášeníschopni.

Předsedové výboru branného a bezpečnostního a výborů hospodářských navrhují do dohodovacího výboru tyto poslance: výbor branný a bezpečnostní za českou část SN poslance Dostála, za slovenskou část poslance Mattoše, za SL poslance Lišku a poslance Kloknera. Výbor hospodářský za SN, českou část, pana poslance Čupra, za slovenskou část pana poslance Minku, za Sněmovnu lidu pana poslance Konopáče a pana poslance Kóšu.

Tím jsme naplnili literu jednacího řádu. Budeme o věci hlasovat společně v obou sněmovnách s tím, že samozřejmě poslanci každé sněmovny budou hlasovat o svých zástupcích do dohodovacího výboru. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Rajnič.

Poslanec SN A. Rajnič: Pán predsedajúci, nahlásili sme do dohodovacieho výboru za Snemovňu národov pána poslanca Šimka.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já vám nechci odporovat, ale takto jsem dostal návrhy od výborů hospodářských a tento postup jsme si schválili.

Poslanec SN A. Rajnič: Návrh som dával ako predseda klubu.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Domnívám se, že jsme se dohodli na postupu, že předsedové výborů hospodářských a branně bezpečnostních navrhnou zástupce. Máme osm zástupců, složených paritně. Domnívám se, že bychom to neměli komplikovat. Žádám vás, pane poslanče, abyste netrval na tom, aby poslanec Šimko byl členem tohoto výboru. Můžeme hlasovat, nebo budete trvat na tom, abychom měnili složení? Myslím, že složení je takové, že jsou zastoupeny všechny části.

Poslanec SN A. Rajnič: Netrvám na tom.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji za velkorysost. Budeme hlasovat. Kdo souhlasí se zástupci, jak jsem je před chvílí četl, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 16.07

(SN 82, SL 85)

Kdo je proti?

(SN 3, SL2)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 9, SL 12)

Z 94 poslanců Sněmovny národů osmdesát dva pro, tři proti, devět se zdrželo, nikdo neignoroval. Ze 100 poslanců ve Sněmovně lidu osmdesát pět pro, dva proti, dvanáct se zdrželo, jeden ignoroval. Dohodovací výbor byl zvolen. Žádám členy dohodovacího výboru, aby se sešli neprodleně po ukončení dnešní části jednání v místnosti 026.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 86, SL č. 114, SN č. 110)

Na závěr mi dovolte, abych vás seznámil s návrhem pořadu na zítřek. Měli bychom, pokud bude dohodovací výbor úspěšný, dokončit zákon o zrušení FBIS, pak by na řadu přišlo Programové prohlášení federální vlády, a na závěr abychom měli dokončit novelu zákona č. 92/1991 Sb., kterou jsme zahájili úvodními řečmi navrhovatele a zpravodajů.

Děkuji vám a přeji vám příjemný zbytek odpoledne a zítra v 9.00 hodin ráno se těším na shledanou.

(Následovaly organizační připomínky.)

Schůze přerušena: 16.10 hodin.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP