Čtvrtek 12. listopadu 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Posledním přihlášeným do diskuse je pan poslanec Smělík.

Poslanec SL Z. Smělík: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vážení hosté. Zdá se mi, že až nyní při přípravě a schvalování vládního návrhu o dělení státu se značná část poslanců začíná více zamýšlet nad tím, čím budou kryty značné ztráty v obou republikách po rozdělení federace. Zvýší se správní poplatky, náklady na zastupování v cizině, bude nutné plně vybavit ministerstva apod.

Od několika poslanců zde zaznělo zpochybňování zvoleného principu dělení a doporučují jako jediný spravedlivý princip dělení majetku v poměru obyvatel, tedy 2:1. Kladu si otázku. Je zpochybnitelný fakt, ve které republice je starší bytový fond, školy, nemocnice, infrastruktura obecně nebo ekologická zátěž z tuhých paliv pro výrobu energie? Ve všech statistikách byly slovenské kraje vždy na prvních místech v bytové výstavbě. Ve zdravotnictví připadá ve slovenské republice na jedno lůžko o osmdesát tisíc Kčs základních prostředků více než v České republice. Značná část výrobních i nevýrobních fondů v České republice je v důsledku posledního dvacetiletí v politice investiční výstavby pod hranicí prosté reprodukce.

Bez ohledu na diskuse o podílu republik na příjmu státního rozpočtu federace si dovolím uvést podíl Slovenské republiky v přírůstku základních prostředků na akumulaci v letech 1980 až 1989, který byl v poměru 1,8:1. To všechno se v zákonu o dělení nezohledňuje. Stejně jako podíl federálních rozpočtů v letošním i v minulém roce na občanskou sounáležitost a jednotu trhu v částce padesáti šest miliard, který se dělil v poměru pro republiky 1,3 až 1,4:1. Z tohoto důvodu považuji zvolený princip v návrhu vládního zákona pro dělení majetku za správný a budu pro jeho schválení hlasovat. Prosím, aby se nad ním zamysleli i ti, kteří uvedené principy zpochybnili. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Smělíkovi. Ještě se hlásí pan poslanec Hrivík.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenia, budem veľmi stručný a konkrétny, pretože moje vystúpenie bude len súborom otázok alebo názorov, na ktoré by som chcel odpoveď od predkladateľa.

K článku 3: Samozrejme článok 3 je venovaný historickému princípu, tu by som mal otázku, či je známe, aký je predpokladaný rozsah majetku Českej republiky v Slovenskej republike a obrátene, Slovenskej republiky v Českej republike. V prílohe tabuľky sa hovorí, že pre Českú republiku pripadá majetok v rozsahu 10,2 mld. Kčs a pre Slovenskú republiku 1 mld. Kčs.

Článok 6: Už tu bola spomínaná otázka právneho postavenia Česko-slovenskej obchodnej banky a.s., vo vzťahu k zahraničným veriteľom a dlžníkom, že sa nemení. Zdá sa mi to príliš silná formulácia. Možno, že formulácia má inú interpretáciu, než mám ja. Zdá sa mi, že právne postavenie Česko-slovenskej obchodnej banky by bolo treba nejakým spôsobom limitovať. Najlepšie asi dohodami medzi vládami Českej republiky a Slovenskej republiky. Tu by som sa opýtal, dokedy sa predpokladá vysporiadanie povinností, vzhľadom na zahraničie, povinnosti a záväzky, ktoré sú v kompetencii Česko-slovenskej obchodnej banky.

Článok 2 ods. 2: Nie som úplne presvedčený, že by o rozdelení prijatých vládnych úverov mal rozhodovať aj veriteľ.

Článok 7 ods. 2: Zdá sa mi príliš imperatívny, zdá sa mi, že je to akési tlačenie slovenskej strany ku stene!

Článok 7 ods. 4: Nový odsek v tlači 55 - čo je to príslušná časť majetku emisných bánk?

Moja posledná otázka. Článok 9 ods. 1: Zdá sa mi, že sa tu príliš zvýhodňuje Česká republika, aj keď viem, že nasledujúce odseky to nejak zjemňujú. K ods. 2 článku 9 by som sa opýtal, či aj patenty, vynálezy a zlepšovacie návrhy a vôbec duchovné bohatstvo, ktoré bolo vytvorené vo vnútri organizačnej jednotky na území druhej republiky zostalo majetkom tejto jednotky alebo štátneho podniku, ktorému táto patrí. Ďakujem, to je všetko.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Hrivíkovi. Domnívám se, že tyto otázky by měl zodpovědět zástupce předkladatele v závěrečném slově. Nebude na ně reagovat zřejmě teď, ale až před hlasováním, jestli to panu Hrivíkovi bude stačit.

Chce ještě poslanec Filkus - nebo místopředseda Filkus ... Teď nevím, zda chcete, pane místopředsedo, pronést zároveň závěrečné slovo, protože nevím, zda se ještě někdo nechce přihlásit do diskuse.

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Nechcem, nechcem. Je pravda, že diskusia bola je racionálna, emocionálna a pragmatická. Tak na tú pragmatickú a trochu racionálnu by som zareagoval.

Emócie ponechávam každému, ale môžem povedať, že aj keby som mal zatvorené oči, ten kto s tými emóciami vystupuje, viem v akom je tričku.

Keď si niekto myslí, že majetok sa môže stať integrujúcim faktorom aj v rozbitom manželstve, tak sa strašne mýli. Keby tomu tak bolo, že by mal majetok spájať ľudí, tak by bolo málo manželstiev rozbitých. Tak to nie je. Ale vyplýva to už z toho, kto má akú filozofiu. Keď vystupuje z iného filozofického postavenia, materiálneho alebo iného, ale na to nechcem reagovať, je to vec každého a to je treba tolerovať, vziať do úvahy.

Ale k tým pragmatickým by som chcel niečo povedať, aby toho zostalo menej na zajtra a predovšetkým preto, aby poslanci mali možnosť premýšľať, ako to myslíme a o čo ide, aby sa podľa toho postavili aj k tomuto zákonu. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Je to tedy váš příspěvek do diskuse, nikoliv závěrečné slovo.) Urobte to ako chcete, dajte to do toho balíku alebo do toho. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Je to tak, jak jsem řekl.) Som teda teraz ako predkladateľ. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ne, teď jste tady jako poslanec.) No, výborne ...

Tak pánovi Grohmannovi chcem odpovedať najmä preto, že sme v odpovediach vynechali zahraničný majetok. Federálny majetok má byť ocenený v trhových cenách do konca tohto mesiaca. Samozrejme, že potom vychádzame z možnosti pri delení majetku, uplatňovať princíp 2:1 v zahraničí.

Teraz k niektorým otázkam, na ktoré sa pýtal pán poslanec Hrivík, aby sme si to tiež hneď vyčistili. Historický princíp, ako ste si všimli, bol navrhnutý (tá trojka v tom prvom návrhu) vypustiť. A ja s tým súhlasím, pretože je to aj v intenciách stretnutia vlád v Židlochoviciach, je to aj v návrhu tejto vzájomnej dohody.

Česko-slovenská obchodná banka, na to ste sa tiež pýtali. Skutočne to vyzerá tak, že všetky vládne, zahraničné alebo aj iné úvery ako postavenie veriteľa, tak dlžníka sú stále pod strechou Česko-slovenskej obchodnej banky a to sa v tejto chvíli nedá zmeniť. Všetci tí, ktorí dlhujú alebo sú veriteľmi, ide to vždy cez ten mostík Česko-slovenskej obchodnej banky. Z tohto pohľadu aj koncipovanie onoho článku, samozrejme, po dohode s vládami, po dohode s bankovými zástupcami, je to takto formulované taktiež v návrhu ústavného zákona.

Pýtali ste sa na patenty, vynálezy a iné majetkové práva, súvisí to aj s otázkou pána profesora Šilhána, ktorý tu momentálne nie je.

Keď sa pozriete na článok 13, je tam jedna poznámka o dohode zachovať celistvosť dokumentácie. Keď sa na to pozriete (aby som zbytočne dlho nehovoril) tak je to odpoveď, že ide o používanie týchto majetkových práv všeobecne, dohromady, spoločne, na základe určitej dohody. Nehrozí nebezpečenstvo, že by sme sa k tomu už nemohli dostať.

K tým príspevkom pragmatického charakteru: pokiaľ bude treba budem reagovať ešte záverečnom slove. Teraz mi šlo len o čísla, o vysvetlenie niektorých vecí.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ano, velmi pěkně děkuji. Posledním přihlášeným je poslanec Voleník, který chce přednést některé pozměňovací návrhy. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL L. Voleník: Pane předsedající, vážení kolegové, jen telegraficky. Chtěl bych navázat na tu práci, kterou jsme odvedli v ústavně-právních výborech, kde jsme legislativně technicky dočišťovali zákonnou předlohu, kterou nyní projednáváme. Proto bych vám doporučil některé nepatrné legislativně technické změny.

V prvé řadě by se to týkalo ustanovení článku 7 odstavce 3, kde bych pro vyšší přehlednost doporučil v první větě - ukončit tuto větu za středníkem, za slovy "ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky". Tam středník nahradit tečkou a pokračovat novou větou. Čili slovo "majetek" by bylo uvozeno velkým písmenem, protože další věta se vztahuje k majetku, který je mimo území ČSFR. To jen pro větší přehlednost.

Obdobná věc se týká článku 11 odstavce 1, kde bych zase doporučil, aby za slovem "osob" - to je ta věta za středníkem - se doplnila tečka a pokračovalo se novou větou, která by zněla: "Obdobně nelze převádět majetkové účasti ČSFR na podnikání právnických osob."

Konečně, poslední maličkost. Tam došlo k nedopatření. Týká se to článku 12 odstavce 3. Na konci odstavce třetího končí vlastně text slovem "předseda". Vypadl tam text, který by měl znít: "Předseda prezídia Fondu národního majetku Slovenské republiky."

To je všechno. Myslím, že jsou to jen takové legislativně technické úpravy. Žádám vás ještě jednou, abyste zvážili i pozměňovací návrhy další, které vám byly předloženy a schválili, prosím pěkně, ten zákonný návrh, pokud možno v co nejpřijatelnějším tvaru tak, aby byl nám všem skutečně ku prospěchu. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Voleníkovi. Doufám, že předá rovněž písemně - už předává. Hlásil se pan poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velice stručný. Nemělo by ani význam, kdyby pan kolega Filkus teď zavřel oči, jestli by poznal, kdo mluví. Budu se snažit zařadit do té pragmatické části diskutujících.

Chci říci jen několik poznámek k tomuto zákonu. Nebudu hovořit ani o tomto zákonu, jako zákonu, který je předstupněm zákona o zániku federace. Žádný stát nepochybně takový zákon nemá. Žádné vzory tady nejsou. Je to zákon, který svým způsobem má upravit něco, k čemu je samozřejmě zapotřebí ještě dalšího ústavního aktu tak, jak je to v těch úvodních článcích uvedeno.

Bylo tady, prosím vás, několikrát řečeno, že ústavní zákon je svým způsobem výrazem dohody národních rad. Je to jakási mezistátní smlouva pro futuro, pro budoucí samostatné státy, která má formu zákona.

Právníci se možná se mnou shodnou, že svým způsobem je to jakási státní naturální obligace, která není zcela vynutitelná, záležitost pragmatická, právnická, apolitická. Zákon, který není vynutitelný, je zkrátka imperfektní, je těžko splnitelný. Myslím si, že se bez ohledu na pravé, levé křídlo nebo střed ve Federálním shromáždění shodneme na tom, že z tohoto zákona budou spory. A řešení z těchto sporů není v tomto zákoně řešeno tak, aby tyto spory byly opravdu rozhodovány a odstraňovány. V ústavním zákonu o referendu tento mechanismus je. Tam je mechanismus založený na tom, že federace rozděluje mezi nástupnické státy a až majetek rozdělí, tak federace zanikne. Tady je problém v tom, že federace případně, podle záměrů federální vlády, zanikne nepochybně dříve, než majetek bude rozdělen. A problém nezávislého mechanismu, odborného mechanismu, který by zabezpečil, aby si oba nástupnické státy případně nevkládaly do svých vztahů něco negativního, tady chybí. Nechci hovořit o tom, že Vídeňská úmluva neplatí. Mezinárodní mechanismus nám nepomůže, my se tomu ubránit v tomto ohledu nemůžeme a možná asi bude sporná ta moje úvaha - ten arbitrážní mechanismus, který je v zákonu zakotven, nepokládám příliš za účinný.

Je pro mne zatím nevysvětlitelné, záhadné, proč se národní rady, přesněji řečeno republiky, abych nekřivdil národním radám, pustily do operací, které jsou obsaženy v tomto zákoně. A proč se tak intenzívně podílely na přípravě tohoto zákona vlády republik anebo republiky vůbec. A mnohem menší zájem mají již pokud jde o ingerenci na zákonu o zániku federace, který nechávají zcela samostatně a izolovaně Federálnímu shromáždění.

Všechno to, o čem hovořím, především souvisí s datem 31. 12. nebo s jakýmkoliv jiným datem, které nevytvoří prostor, aby federální orgány, zanikne-li federace, měly kompetenci k tomu, aby majetek spravedlivě rozdělily tak, jak se říká ve Vídeňské úmluvě - mezi oba státy. Není mně také jasné, ale to asi federální vláda ví, jaký majetkoprávní režim bude po zániku federace, čí to bude majetek, jaká konstrukce se tam zvolí. Nemám rád přirovnání, ale je to obyčejné pozůstalostní řízení. I to pozůstalostní řízení nepočítá s tím, že by se dědici mezi sebou klidně, rozumně, spravedlivě dohodli, ale pokud se nedohodnou, tak prostě nastupuje soud, který je spravedlivě rozdělí. Tento mechanismus zde nemáme.

Poslední poznámka - už vyloženě legislativní, protože nechci zdržovat. Týká se § 15. Nechci sice tento zákon nijak zvlášť zdokonalovat. Ale dáte-li do závěrečných ustanovení § 15, který víceméně - a já tu potřebu chápu - nahodile obsahuje jedno derogační ustanovení, derogační ustanovení k jednomu zákonu - je to tedy taxativní derogační klauzule - může zrušit a zrušuje pouze tento zákon. Je to tuším zákon 92 nebo 91 a nelze zákona použít, pokud jde o derogaci případně jiných předpisů, které mohou být s tímto zákonem v rozporu. A to já si myslím, že budou. To znamená, že tento ústavní zákon v tomto ohledu nelze potom šířeji interpretovat. To je vše. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Předpokládám, že dáte své pozměňovací návrhy k dispozici písemně.

Táži se ještě, dámy a pánové, zda máte někdo ještě chuť vystoupit v rozpravě. Nikoho nevidím, kdo by se hlásil. Považuji rozpravu za ukončenou.

Vzhledem k tomu, že padlo mnoho pozměňovacích návrhů, navrhuji nyní takovýto postup. Ve 12.30 hodin by se mělo sejít politické grémium Federálního shromáždění v místnosti č. 545 a ve 13.00 hodin výbory ústavně-právní v místnosti 274, aby mohly připravit definitivní znění tisku k zániku. Ve 12.30 hodin? Dokážete to tak rychle? Ano, tak opravuji výbory ústavně-právní se sejdou ve 12.30 hodin. A ve 14.30 hodin můžeme zahájit odpolední pokračování společné schůze.

Já vám přeji dobrou chuť a vyhlašuji přestávku do 14.30 hod.

Schůze přerušena: 12.06 hodin.

Schůze pokračuje: 14.34 hodin.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dámy a pánové, prosím o chvíli soustředění. Rád bych vás informoval o tom, jak je zatím složena delegace Federálního shromáždění na pohřeb pana Alexandra Dubčeka v Bratislavě.

Za Federální shromáždění se zúčastňují tito funkcionáři: pan předseda Michal Kováč, Filip Šedivý, Roman Zelenay, Jozef Stank, Václav Peřich a Eva Mitrová. Z předsednictva Federálního shromáždění se přihlásili tito poslanci a členové předsednictva: Edita Bellušová, Pavol Hrivík, Ábel Kráľ, Jozef Olej, Ivan Šimko, Július Bobovnický, Martin Kontra, Jiří Horák, Blanka Hyková, Ján Mihálik, Jiří Svoboda, Zdeněk Jičínský, Josef Krejsa a Jaroslav Mlčák.

Prosím další členy předsednictva, pokud mají zájem, ať se přihlásí u inženýra Hradiláka, pokud možno co nejrychleji. Je to číslo kanceláře 532 nebo telefonní linka 242.

Dámy a pánové, dále jsem povinen vám oznámit výsledky jednání dnešního politického grémia, které se sešlo po obědě. V podstatě ze dvou důvodů, z důvodu možnosti přijetí nejpodstatnějších zákonů, které toto Federální shromáždění zřejmě má přijmout, i z důvodu ryze praktického, že ústavně-právní výbory nemohly připravit předlohu, o které bychom mohli jednat jako o základu pro změnu tisku o zániku ČSFR, navrhuje politické grémium tento další postup.

Dnes v 15.00 hodin by se měli sejít předsedové poslaneckých klubů slovenské části Federálního shromáždění u pana předsedy FS Kováče a předsedové poslaneckých klubů české části u mě, to znamená v kanceláři číslo 454. Navrhujeme, aby se po tomto jednání opět sešlo politické grémium jako celek a následně po tom poslanecké kluby. Zároveň se politické grémium dohodlo, že předsedové poslaneckých klubů budou iniciovat setkání předsedů politických stran pokud možno zítra, nebo v jiném co nejkratším termínu. Za ideální bychom považovali zítřejší ráno nebo dopoledne.

Návrh zákona o zániku ČSFR navrhuje politické grémium projednávat až po ukončení všech politických jednání. Z toho pro nás vyplývá praktický postup v tom, že bychom se zítra sešli v 10.00 hodin zřejmě, to znamená po obřadu, který se uskuteční na ruzyňském letišti v souvislosti s převozem ostatků pana Dubčeka. Potom bychom zahájili hlasováním o těch třech návrzích, které máme ještě jako resty. Dnes jsme dokončili rozpravu k návrhu zákona o dělení majetku, zbývá nám návrh zákona o zrušení FBIS a návrh zákona o novele zákona č. 92/1991 Sb. Pokud jsem informován, do zítřka budou zprávy obou dohodovacích výborů hotové. I pozměňovací návrhy k tomuto textu, už jste je možná dostali do lavic.

Takže já vás, vážené kolegyně a vážení kolegové prosím, abyste toto doporučení politického grémia vzali na vědomí a zítra ráno se těším v deset hodin.

Ještě jedno oznámení pro poslance Sněmovny národů. Pan předseda Zelenay svolává krátkou schůzi Sněmovny národů. Ta bude tady, abychom neztráceli čas. Zde, v této místnosti. Takže vám, dámy a pánové, děkuji a zítra se těším v deset hodin.

Schůze přerušena: 14.38 hodin.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP