Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujeme pánu poslancovi. Teraz vystúpi
pán poslanec Malíř a pripraví sa pán
poslanec Murgaš. Dovoľte, aby som prečítal
ďalšie prihlášky, aby sa kolegovia mohli
pripraviť. Ako štvrtý je kolega Indruch, piaty
kolega Trnkócy, šiesty kolega Smělík,
siedmy kolega Oupin, ôsmy kolega Jičínský,
deviaty kolega Valenčík, desiaty kolega Šedovič,
jedenásty kolega Havlík, dvanásty kolega
Pleva, trinásty kolega Zeman, štrnásty kolega
Jedinák, pätnásty kolega Liška, šestnásty
kolega Švec, sedemnásty kolega Ransdorf, osemnásty
kolega Lhotka, devätnásty kolega Mihálik, dvadsiaty
kolega Mečl, dvadsiaty prvý kolega Zahradil, dvadsiaty
druhý kolega Mikloško, dvadsiaty tretí kolega
Kalina a dvadsiaty štvrtý kolega Sviták. To
sú zatiaľ prihlásení do diskusie. Teraz
prosím pána kolegu Malířa.
Poslanec SN D. Malíř: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, federální
vláda nám předložila k projednání
návrh ústavního zákona o zániku
Československé republiky s nadějí,
že tento ústavní zákon bude posléze
parlamentem přijat. Nebudu se zde zmiňovat o morálních
a především politických aspektech případného
přijetí tohoto zákona, neboť k této
problematice zde bylo řečeno téměř
vše, mnohé argumenty a názory zde ještě
zazní a rovněž tak stanovisko republikánské
strany je tomuto parlamentu a celé široké veřejnosti
dostatečně známo.
Chci se především zaměřit na
samotný obsah a legitimitu předloženého
vládního návrhu. Velice pečlivě
jsem si prostudoval předložený materiál,
zvážil všechny argumenty pro i proti přijetí
tohoto zákona, nicméně musím konstatovat,
že vládní návrh ústavního
zákona o zániku České a Slovenské
Federativní Republiky v takové podobě, v
jaké nám byl předložen, je nepřijatelný
a to z několika důvodů.
Za prvé - dle vládního návrhu ústavního
zákona o zániku ČSFR jsou z procesu případného
rozdělení Československa na dva svrchované
státy zcela jednoznačně vyloučeni
občané tohoto státu, což je v příkrém
rozporu se základními lidskými a občanskými
právy. A v tak zásadní otázce jakou
je případný zánik, nebo vznik nového
státu nelze podobné rozhodnutí ponechat pouze
na vůli několika politických stran, ať
už získaly v letošních volbách
x procent hlasů. Je zcela logické, přirozené
a v souladu s občanskými právy, aby zásadní
rozhodnutí učinili občané, jichž
se to bezprostředně a bytostně dotýká.
Je to jediným legálním a v demokratickém
světě zcela běžným a osvědčeným
způsobem, jak toho docílit, je vyhlášení
referenda.
Tento názor nezastávám pouze já, nýbrž
i spousta mých kolegů a kolegyň zde ve Federálním
shromáždění, jakož i stále
rostoucí počet zastánců tohoto názoru
z řad občanů, stejně tak ohlasy a
názory politiků a sdělovacích prostředků
nejen v západní Evropě, ale i ze zámoří.
Započatý proces rozdělení Československa
již nyní sebou přináší řadu
negativních jevů, ať už se jedná
o zpomalení a ohrožení vstupu do Evropského
společenství, pokles zahraničních
investic, pokles mezinárodní prestiže Československa,
ale především drastický pokles životní
úrovně a perspektivy obyvatelstva.
Dle mého názoru, a znovu to opakuji, příčina
vedoucí k rozpadu federace je velice prostá.
Vládnoucí strany vzešlé z letošních
voleb se velice rychle přesvědčily o tom,
a přesvědčily o tom i nás, že
nejsou schopny povznést stávající
úroveň československé ekonomiky naroveň
vyšší a splnit tak své předvolební
sliby a závazky. Aby se však tyto vládnoucí
strany nemusely zcela přirozeně vzdát svého
vůdčího postavení nasměrovaly
svou politickou linii na politiku destrukční, vedoucí
k zániku
Československa. Je smutné a zarážející,
když po listopadové revoluci Československa
stále nacházíme mezi sebou takové
politiky, kteří pro záchranu svých
současných postů a vůdčího
postavení jsou ochotni obětovat cokoli a kohokoli.
Nelze donekonečna nad těmito fakty přivírat
oči. Je zcela nutné si klást otázku,
proč, kým a čím, jsme se do této
nelehké situace dostali.
Z řad kritiků referenda velice často slýcháváme,
že právě takováto forma řešení
je nejen velice finančně nákladná,
ale rovněž by nás mohla přivést
do podobné situace, jaká dnes panuje v bývalé
Jugoslávii. Nejednou zde zazněl argument, že
občané tohoto státu nejsou schopni za stávajícího
stavu zodpovědně a fundovaně rozhodnout.
Konečně jsme byli svědky takových
prohlášení, že v případě
vyhlášení referenda se již vlastně
občanů, není na co ptát. Já
osobně pokládám takovéto argumenty
za zavádějící a lživé.
Vládní návrh zákona svým obsahem
pouze obecně a v několika málo větách
osvětluje ústavní postup, jenž bude
po rozdělení státu následovat. Porovnáme-li
vládní návrh s návrhem poslaneckého
klubu
Československé sociální demokracie,
jehož text máte k dispozici, pak jsme nuceni vládní
návrh označit za práci diletantskou, nedopracovanou,
působící dojmem, že byla "šita
horkou jehlou".
Předpokladem úspěšnosti každé
vlády je především odbornost. Žel,
tento prvek mi v předloženém návrhu
ústavního zákona chybí. Mám
obavu, že federální vláda přistupovala
k vypracování tohoto zákona laxně
a s pocitem smíření se s politickým
vývojem v naší zemi. Parlament však nemůže
takovýto postoj federální vlády akceptovat,
neboť je to hrubé porušení přísahy
věrnosti České a Slovenské
Federativní Republice, ke kterému se zavázala
jak federální vláda, tak poslanci tohoto
zákonodárného orgánu.
Tak, jako jsme byli svědky úprku exprezidenta ČSFR
Václava Havla z potápějící
se lodi, nyní se stejné zbabělosti dopouští
i naše federální vláda.
Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové,
abych své vystoupení uzavřel otázkou.
Usilujeme o vybudování čeho? O vybudování
demokracie, práva a prosperity nebo samozvanosti, bezpráví
a chaosu? Svým hlasováním rozhodnete nejen
o legitimitě tohoto státu a jeho občanů,
ale zároveň i odpovíte na mnou položenou
otázku.
Na závěr chci říci pouze jedno: Jménem
svým i jménem poslaneckého klubu republikánské
strany vás ujišťuji, že my pro tento předložený
vládní návrh zákona hlasovat nebudeme.
Děkuji vám za vaši pozornost a za vaše
pochopení.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
kolega Murgaš a pripraví sa kolega Indruch.
Poslanec SN J. Murgaš: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne poslankyne, kolegovia poslanci, vážení
hostia! Dovoľte mi, aby som parafrázoval situáciu,
v ktorej sa náš zákonodarný zbor ocitol.
Zdedili sme chorého pacienta, starého pacienta,
viac ako sedemdesiatročného, ktorý prekonal
množstvo ťažkých infarktových situácií
v dvadsiatych rokoch, v 38. roku, v 48. roku, v 68. roku. V šesťdesiatom
ôsmom roku mu svitla nádej na to, že sa nedostal
k ďalšiemu infarktu a že bude môcť žiť
a prosperovať. Omyl! Ten infarkt prišiel znova. Sme
svedkami toho, že tento starec bol neúspešne
liečený v posledných troch rokoch. V poslednej
dobe sa jeho stav prudko zhoršil, až sa dostal do agónie,
v ktorej je v podstate udržovaný s vypätím
síl lekárov, snažiacich sa ho zachovať
pri živote - v tomto prípade dvoch vládnucich
strán v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike. Z konzílií boli viac či menej
vylúčení ďalší, ktorí
sa pokúšali tohto starca liečiť.
Je faktom a rozum nám hovorí, že osud tohto
starca je viac alebo menej spečatený. Ako dobrí
príbuzní pri zomierajúcom sme si aj rozdelili
majetok tohto starca, aby náhodou nedošlo k sporom
po jeho smrti. Dokonca sme určili dátum, kedy tento
starec zomrie, ale neprijali sme ešte zákon o eutanázii.
Ten ešte stále v tejto republike neplatí. Časť
právnych poradcov nášho pacienta sa rozhodla,
že eutanáziu je treba uskutočniť. Priznajme
etické právo na slušnú a dôstojnú
smrť nášho pacienta, ale priznajme mu tiež
právo, aby o jeho osude mohli rozhodnúť všetci
pozostalí, nielen časť jeho právnych
zástupcov. Odmietnime úplatok časti týchto
právnych zástupcov, zakotvený v návrhu
ústavného zákona a rozhodnime sa, aby o osude
pacienta rozhodlo 15 miliónov jeho pozostalých v
referende. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán kolega. Teraz sa pripraví
pán poslanec Indruch, za ním bude vystupovať
pán poslanec Trnkócy.
Poslanec SL L. Indruch: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, skoro už ani nemá
cenu diskutovat, když tak uvažuji nad tím; a
možná se mnou budou právě souhlasit
poslanci vládních stran. Myslím si, že
už tady bylo hodně řečeno ze strany
vládnoucích politických subjektů i
ze strany opozice. Ale když to tak zvažuji a srovnávám,
mám pocit, že tady padlo víc argumentů
proti zániku této federace. Samozřejmě,
že jde o federaci, která je svým způsobem
neudržitelná. Toho jsme si všichni vědomi.
Hovoří se o tom, že proces je nezvratný,
a že nám nic jiného nezbývá,
ale já se v této souvislosti ptám, kdo a
kdy začal tento proces nebo založil tento proces.
Bylo to pozvolné, ale jistá demontáž
tohoto společného státu, jistě už
začala někdy po roce 1990.
Chtěl bych ve svém vystoupení doplnit to,
co bylo řečeno několika poznámkami.
Myslím, že to, co zde řeknu, zde ještě
nepadlo. Bude to doplnění i stanoviska našeho
poslaneckého klubu Levého bloku, že opravdu
nemůžeme hlasovat pro navržený vládní
návrh zákona o zániku, zejména také
proto, že podmínku referenda tento vládní
návrh vůbec nezahrnuje.
Hovoří se o tom, že republikové orgány
- Česká národní rada a Národní
rada Slovenské republiky vyslovily podporu našemu
očekávanému rozhodnutí o zániku
a myslím si, že rozhodnutí republikových
orgánů je rozhodnutím pouze většinovým
hlasováním a v žádném případě
to pro nás nemůže být legitimní
a není to ani kvalifikovaná většina.
Je společnou tragédií, že vítězné
strany nenašly společný jazyk v duchu většinového
názoru občanů obou republik a že rozdělujeme
proti vůli občanů, protože vládní
strany nechtějí jiné řešení.
Zažili jsme řadu obstrukcí a manévrů
s jedním účelovým cílem zabezpečit
schválení zákona. Byli jsme i náznakově
korumpováni, abychom hlasovali pro zánik této
federace.
Z tohoto místa chci vyslovit nespokojenost jako člen
předsednictva Federálního shromáždění
s neplněním usnesení, které tady bylo
schváleno na naší společné schůzi
týkající se návrhu poslance Zemana,
aby byla vytvořena komise předsednictva, která
by měla zvážit a projednat jeho návrh
na vytvoření Unie. Když to předsednictvo
projednávalo 20. října, nemohla být
komise ustavena, protože scházely návrhy z
klubů ODS a HZDS. Bylo to odsunuto na další
zasedání předsednictva. A dnes prakticky
mohu konstatovat, že uplynul skoro jeden měsíc
a ticho po pěšině a nikoho ani nenapadne, že
by měl podat vysvětlení, proč k tomu
doposud nedošlo.
Rozdělení bude mít dopad na široké
vrstvy našich občanů, a především
to dopadne na bedra obyčejných poctivých
občanů, kteří se musí živit
a živí se poctivě rukama, hlavou i nohama tak,
jak jim jsou poskytnuty jejich možnosti.
Vláda nechtěla předložit žádný
materiál o ekonomických dopadech rozdělení
tohoto společného státu. A nyní se
postupně dozvídáme, co všechno to bude
stát. Dočteme se o dvou tisících vlaků
vypravených na Slovensko, dočteme se o tom, kolik
miliónů bude představovat přeznačení
vagónů atd. To bych tady mohl vyjmenovávat
hodně dlouho, ale nemá to smysl. Víme z dostupných
informací, že to bude několik desítek
miliard korun ze státního rozpočtu a tyto
peníze budou v každém případě
scházet tam, kde všichni víme, že scházet
budou.
Domnívám se, že je třeba, aby vlády
České republiky i Slovenské republiky otevřeně
řekly našim občanům, co je čeká
v roce 1993 a dalších letech, když dojde k tomuto
rozdělení. A ne pomalu a plíživě
dělat různá opatření, která
mají potom dopady jako dopady, které už jsou.
Domnívám se, že došlo k odtržení
vládní garnitury od většiny občanů.
Občané v obou republikách neprojevují
žádné nadšení pro své nové
republiky, pro své nové státy. Nové
státy jsou jim cizí a občané se neztotožňují
s novou českou a slovenskou státností. Vlády
se občanovi odcizují. O tom se přesvědčujeme
i v minulých a nejposlednějších událostech,
kdy horníci na Staroměstském náměstí
manifestovali ne proti ekonomické reformě, ale proto,
aby bylo dodrženo to, co jim bylo slíbeno. Vláda
to nepochopila. Zemědělci se minulý týden
v pátek sešli s ministrem zemědělství
panem Luxem, vyslechli různá fakta a argumenty.
Osobně jsem byl přítomen a domnívám
se, že ministerstvo zemědělství zase
nepochopilo oprávněné potřeby našich
zemědělských podnikatelů, ať
soukromníků nebo podnikatelů státních
nebo družstevních.
Je nepříjemným signálem to, jak vláda
nebo někteří její členové
ignorují mínění našich občanů
a našich podnikatelských subjektů, kde například
i pan ministr Lux v pátek odešel z aktivu s omluvou,
že je porada ekonomických ministrů, ale pan
ministr utíkal rychle do federálního parlamentu,
aby se zúčastnil hlasování o dělení
majetku. Myslím si, že to bylo neférové
vůči zaplněné Lucerně. Dokonce
jsem se tam z úst pana ministra dozvěděl
zajímavou novinku a myslím si, že by vláda
měla na rovinu říci občanům,
co nás čeká, kdy hovořil o tom, že
nejsou zdroje na požadované dotace do našeho
zemědělství. Uznávám, že
nejsou, ale myšlenka, která tam padla, že budou
i problémy s potřebnými finančními
prostředky na odstupné pro pracovníky federálních
orgánů včetně poslanců Federálního
shromáždění. A že jsou i myšlenky
toto odstupné vyplatit v podobě cenných papírů.
Na závěr bych chtěl jenom připomenout
výrok, který zopakovala včera televize na
českém okruhu v pořadu Dnes už jsme
dál, slova bývalého náměstka
federálního ministra vnitra pana Rumla, dnes ministra
vnitra České republiky, který ve svém
závěru tam řekl: "Proti rozbíjení
společného státu těmi, kteří
mají povinnost stát chránit, mají
občané právo na občanskou neposlušnost."
To řekl v roce 1991, jsem zvědav, co řekne
v roce 1993.
Na závěr jednu větu: Boží mlýny
melou pomalu, ale jistě. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Vystúpi pán poslanec
Trnkócy, pripraví sa poslanec Smělík.
Poslanec SL B. Trnkócy: Dámy a pánové,
v souvislosti s dnešním jednáním mi
dovolte, abych použil výmluvné citace z parlamentní
rozpravy na 3. společné schůzi tak, jak ji
přednesl pan poslanec Hošek. Nebudu citovat náhodou.
Je to výstižné zobrazení situace, pro
kterou jsou slova jako schizofrenní, absurdní drama,
tím nejvýstižnějším. Takže
citace: "Na základě výsledků
voleb hlava státu "H" pověřila
občana "K" sestavením vlády státu
"X". Občan "K" se po několika
dnech prohlásil za předsedu vlády státu
"Y", tedy úplně jiného státu.
Odborníci na historii a politologii ještě nemají
slovo pro označení tohoto protistátního
činu, o kterém ale již teď říkají,
že šlo o nejelegantnější nepřímé
svržení hlavy státu "X". V každé
slušné demokratické společnosti by občan
neschopný sestavit vládu svého státu
to prostě oznámil hlavě státu "H"
a nechal tuto možnost provést jinému politikovi.
Ovšem u nás si vedoucí síla sama sobě
založí nový stát." Konec volné
citace.
Absurdnost tohoto počínání hraničící
se zločinností má být legalizována
rozhodnutím tohoto parlamentu. Věřím,
že toto shromáždění si uvědomí,
že v demokracii zákony a další klíčové
otázky schvaluje parlament. A vláda vládne
podle toho, jak jí to parlament dovolí. Takže
pevně věřím, s ohledem na to, že
vládnoucí strana získala asi 30 % voličů,
což mimo jiné znamená i 70 % nesouhlasících,
že toto počínání nemůže
být ve Federálním shromáždění
potvrzeno jako jediné správné.
Vláda při neúspěšném pokusu
prosadit svoje ve Federálním shromáždění
pravděpodobně nechá zde vypnout osvětlení
a topení a pokusí se prorazit v národních
radách. Jak jinak než opět protiústavně!
Funkce České národní rady, jakožto
nejvyššího zastupitelského sboru jedné
ze dvou republik tvořící společný
federativní stát, vychází z článku
2 odst. 2 a dále z článku 102 až 123,
dosud platného ústavního zákona o
československé federaci č. 143/1968 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
Je tedy jasné, že dnem zániku federace a její
ústavy zaniká i právní důvod
další existence České národní
rady. Viditelná oblast společenského dění,
která je spojená s mocí pocházející
ze zastupitelské demokracie, se tak stále více
dostává do vleku skrytých stínových
manipulativních struktur moci tvořených byrokratickými
strukturami velkých finančních skupin a státobezpečnostních
služeb v podobě řádů a lóží.
Této děsivé vizi, jejíhož naplňování
jsme svědky dnes a denně, je nutno čelit.
Zároveň jako odpověď na nařčení
z toho, že opozice není konstruktivní a vstřícná,
prohlašuji, že návrh ústavního
zákona mohu podpořit jen v případě,
že bude akceptován pozměňovací
návrh sociální demokracie, který podmiňuje
přijetí zákona o zániku České
a Slovenské Federativní Republiky schválením
tohoto vlastizrádného činu referendem, tedy
všelidovým odsouhlasením činu, jehož
následky ponesou nejtíživěji právě
ti, jež jsou zarputilou snahou současné vládnoucí
garnitury zbavováni možnosti ovlivnit svůj
osud. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Smělík, po ňom sa pripraví
pán poslanec Foltýn, pán poslanec Jičínský,
pán poslanec Valenčík a pán poslanec
Šedovič.
Poslanec SL Z. Smělík: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní kolegyně, vážení
páni kolegové, vážení hosté.
Vzhledem k tomu, že projednávaná předloha
zákona nás staví do rolí arbitrů
nad problémem federace nejdůležitějším,
dovolte mi, abych jako člověk celoživotně
úzce spjatý s česko-slovenskými vztahy,
a to jak v oblasti studií, sportu, společenských,
pracovních i rodinných, vyslovil krátkou
reminiscenci na uplynulé období.
Není příjemné konstatovat, že
po 74 letech od založení společného
státu se nevytvořila trvalá vazba, která
by v kritickém období po zániku komunistické
jednoty a proletářského internacionalismu
jej udržela pohromadě. Nebo ptát se, proč
se právě v tomto období objevily trhliny
na všem pozitivním a hodnotovém, co za dobu
vzájemného soužití vůbec vzniklo.
Naopak stále otevřená otázka čechoslovakismu,
ústřední myšlenky, na jejímž
základě vznikla Československá republika,
vyvolala permanentní spory a značně otrávila
vztah mezi Prahou a Bratislavou v době pro další
vývoj nedůležitější. Muselo
to tak být?
Vnucuje se další otázka. Proč ani disidenti,
kteří před třemi lety převzali
odpovědnost za další osud obou republik, nevystupovali
s potřebou organizačního sjednocení,
čímž se promarnila báze pro obnovu a
další vývoj jednotného československého
státu v nových demokratických poměrech.
Následujícími rozpory byla degradována
důvěra a především mezinárodní
uznání, které nově vzniklé
Československo získalo od čelných
mocností smlouvou z 10. 9. 1919 v Saint-Germain. V ní
přece mezinárodní společenství
akceptovalo, že národy Čech, Moravy a části
Slezska i národ Slovenska se z vlastní vůle
rozhodly spojit. A že se skutečně spojily trvalým
poutem za tím účelem, aby vytvořily
jednotný svrchovaný a samostatný stát
s názvem Československá republika. Tolik
citace jednoho z ustanovení této mezinárodní
smlouvy o právoplatnosti nového státu.
Lze polemizovat o tom, co všechno patřilo mezi největší
slabinu nového státu, ale hospodářská
a politická připravenost mezi ně určitě
patří.
V těchto důvodech lze spatřovat i to, že
po krátkém období nadšení došlo
ke státnímu rozvodu v roce 1939. V kontraverzním
pojetí budování společného
státu se odrážel odlišný dějinný
vývoj, který ovlivnil národní charakter,
a tím i rozličný přístup k
otázkám denního života a samozřejmě
i politiky.
Po druhé světové válce vystoupil na
scénu již nový psychologický moment
- sebevědomí Slováků s jinou kvalitou.
Pak jsme byli čtyři desetiletí spojeni tou
nejmizernější vazbou, jakou si lze představit,
proklamovanou ideou budování komunistické
společnosti s nechutí lidí k ní na
obou stranách.
Lze si představit, kdyby se čechoslovakismus podával
jako státní idea, že by se snad mohly dějiny
česko-slovenských vztahů ubírat jiným
směrem. Bohužel, praktický čechoslovakismus
přinášel rozčarování na
obou stranách. Nic na tom nemění skutečnost,
že ani přístup staršího bratra
nemohl obsáhnout a řešit podstatu nadstavby
ve vzájemných vztazích. Nejspíše
k tomu chyběly předpoklady historické i psychologické.
Dnes, kdy je jasné, že za šest týdnů
se společný stát rozdělí, je
důležité, aby se uplynulé období
posuzovalo realisticky. Jen tak můžeme nejlépe
překlenout kritické období, které
po zániku federace nastane. Jedním takovým
faktem je, že první republika měla pro slovenský
vývoj určitě více kladů než
negativních důsledků. A mezi těmi
důležitými bych zvláště
uvedl garantování práv člověka
a občana, příspěvek k rozvoji slovenské
vědy a kultury apod. Nakonec organizace protifašistického
odboje vlastními silami v povstání jako mocenský
akt za obnovu československého státního
útvaru nalezla zasloužilý obdiv na celém
světě.
U vědomí toho, že společný stát
už nebude existovat, určitá nostalgie se dotýká
značné části lidí, především
těch starších, kteří našemu
Československu pomáhali vytvářet dobré
i vynikající jméno.
Pro historiky bude smutnou ironií prohlášení
jednoho z vůdců povstání v revolučním
roce 1848 J. M. Hurbana při přechodu dobrovolníků
z Moravy na pomoc Slovensku v Karpatech: "Nebylo kdysi hranice
mezi Moravou a Slovenskem, ale to všechno byla jedna společná
vlast sbratřených národů slovanských,
a proto nemá být ani v budoucnu mezi těmito
dvěma zeměmi hranice, která by dělila
sbratřené kmeny, syny jedné matky."
Bohužel, dnes po 144 letech budeme opět tyto kameny
hledat, možná i nově zasazovat.
Životy národů a států mají
své osudy i proměny, někdy i obtížně
pochopitelné. K té československé
máme přispět svým rozhodnutím
i my, zde. Není to jednoduché, při vědomí
obětí, které byly přineseny k účelu
opačnému. V jedné slovácké
písni se zpívá: "Rozlúčení,
ej, to je těžká věc, eště
těžší než-li jaká bolest."
Aby tomu tak nebylo, neměly by zaniknout pocity přátelství
a družnosti. Ty jsou rozumným lidem vlastní
i dnes, po desetiletích morální a společenské
devastace. Proti tomu by neměla být využívána
ani záminka, snaha slovenského národa po
vlastní emancipaci.
Proto sázím na zdravý lidský rozum
a vládní návrh, který vychází
z reality, při hlasování budu podporovat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Foltýn. Po ňom vystúpi
pán poslanec Jičínský.